MAALISVAUVAT 2008 *Elo- ja syyskuussa -08*

No terveppä terve vaan teille kaikille. :attn:

Syksy on lähteny meillä liikenteeseen koululaisten voimin ja aamuisin on siis kiukuttelua ja kätinää. Nooh, tämmöstä tää syksy on. Eiköhän sitä nuo muksut ja itekki piristy kuhan vaan nuo lumet tulee B)

Matias voi hyvin. Reipas pikku mies joka valloittaa kaikki hymyllänsä :D Pärinää ja ärinää riittää. Hampaita tällä hetkellä 4, taitaa pieni tauko just olla tuossa hammastuotannossa. Saa mammakin huokasta vähän. Istumaan on oppinut ja tukea vasten nousee seisomaan. Taiteilee yhellä kädellä mukamas. Konttamaanki jäppinen lähti ja nyt menee ku pikkunen maantie kiitäjä!!

Pissatulehuksesta ilmeisesti päästiin sillä antibiotti kuurilla, ainakin poika on terveen oloinen. Lauantaina alotettiin se estolääkitys ja tänään vietiin pissanäyte labraan. Uusi poli aikakin tänään tuli, joulukuussa mennään sinne varjoaine kuvauksiin ja siihen asti niitä tippojakin sitten otetaan.

Lentsustakin päästiin viimein eroon. Matias ja mie pahiten kipeitä oltiinki, muila ei oikeestaan mitään ollukkaan. Vähän vielä nenää niiskutan, mut sentäs äänikin on jo takasin :D

Keskimmäisen synttäritkin saatiin juhlittua eilen. Neiti onnessansa kun sai vihdoin ja viimein sen pitkään toivomansa kännykän. On se vaan tyttö sitä rumputtanukki, mutta aikasemmin ei oo ollu aihetta ostaa. Mutta nyt kun lähti kouluun, niin vinkkasin mummille että nyt ois hyvä aika ostaa. Vaaleanpunaset kuoret sai neidin naaman messingille B)

Marmeladi & Matias 7kk 5pv.
 
Ennelle vastaan että, meillä epäillään vahvasti maitoallergiaa. Ensin kokeiltiin Almiron pepti korviketta, mutta sekään ei sopinut ja nyt kokeilussa on Neocate ja tää tuntuu sopivan. On vaan ihan sikahintaista ennenkuin saadaan kelan korvaus.
Neidillä on atooppinen ihottuma koko ajan ja taipeet ovat pahimmat. Sellaista punaista läiskää. Ja ilmenee sitä muualla kehossakin jos jotain sopimatonta syönyt. Välillä punaisuus vähenee ja läiskät vaan kuivat mutta herkästi kun reagoi nin paljon on punaisuutta iholla.
Myös posket punoitti aikaisempien maitojen kanssa ja olivat rutikuivat. Ja tietty kaikki mahavaivat siihen päälle.
Meillä ei vieläkään nukuta kuin pätkittäin. Johtuen allergioista.
Meille ei sovi ainakaan persikka eikä mango ja kukkakaali on myös epäilyksen alaisena. En ole uskaltanut pitkään aikaan kokeilla mitään uutta kun on tuo maitohässäkkä.. Ensi viikolla on altistukset...

Nyt vainuissa herättiin
pitää mennä.

viivi ja vagner ja neiti 7kk
 
viivi ja vagner voimia sinne! Meillä kans käytössä nyt Neocate ja sopivia ruoka-aineita luumu,maissi, päärynä, kaura(! mut puhdasta oon vaan kokeillut) ja ehkä porkkana.


Allergialääkäri ehdotti aluksi kokeilemaan mm. vadelmaa ja bataattia. Luumu kuulemma sopii myös tosi usein :) Ehkä niistä voi kokeilla jotain seuraavaksi. Tietysti ennen altistusta ei kannata kokeilla mitään ettei vaan häiritse koetta. Mutta tosiaan voimia ja toivottavasti kela tekee sitten nopeasti päätökset! Joudutteko soija-altistukseen kun neiti on jo 7kk?
 
Huomenna ensimmäinen neuvola jonne isi ei pääse mukaan. Harmittaa! Sama juttu tulevana lauantaina vauvauinnissa. Ei pääse isi sinnekään. Mutta niin se vaan on että työt tuppaa sotkemaan vapaa-ajan suunnitelmia.

Vauva-aika on niin lyhyt hetki elämässä että siitä tahtoisi nauttia joka hetkestä täysillä ja yhdessä koko perheen voimin.
 
Hyvät päivät pitkästä aikaa!
Ja Salmolle tervetuloa.

En ole ehtinyt aikoihin käydä lukemassa tai saatikka kirjoittamassa mitään. Onneksi muillakin taitaa olla yhtä vähän aikaa käydä naputtelemassa ja päivitettävää ei ollut hirveästi.

viivi ja vagner siis voiko poskien punoitus ja kuivuus kertoa allergiasta tai yliherkkyydestä??? Me ollaan muutamana..onneks vaan muutamana, päivänä ihmetelty, kun poitsun posket punottaa ja on rutikuivat. Ihmeteltiin, kun näyttää että on kuumissaan, mutta iho kuitenkin normaalin tuntuinen eikä lämpöä tms. Siis ei ole tullut mielenkään yhdistää sitä ruokaan, onpa sitä typerä. :headwall:
Nyt olen sitten pääni puhki miettinyt mikä sen on voinut aiheuttaa. Ainoa mikä tulee mieleen on kukkakaali tai sitten liian suuri määrä ruista?!?. Neljän viljan puurosta ei ainakaan ole tullut mitään reaktiota. Täytyypä olla tarkkana jatkossa. Näin täällä viisastuu, kiitos! :flower:

Täällä tuli pikku-ukolle 7 kk täyteen viime viikolla ja samalla ilmestyi ensimmäisen hampaan alku. Onneksi aika tyynesti otettiin vastaan, ehkä vähän normaalia kiukkuisempi. Ja sitten siirryttiin syömään syöttötuoliin ja sitä myöten kiinnostus osallistua ruokailuun vaan kasvoi. Ensimmäiset puuroateriat menivät pitkin pöydän pintaa ja omaa naamaa ja tuolia, kun lusikkaan piti yrittää tarttua aivan joka välissä. Iskä huokaili, mutta kannustin vaan jatkamaan. Mitä siitä vaikka tulee sotkua, tutustutaan vaan ruokaan kaikilla aisteilla :kieh:

Oletteko muuten jo päättäneet jatkatteko hoitovapaalla vai palaatteko töihin? Meillä saatiin viimein päätös tehtyä, että palaan töihin elokuun alusta tai voihan sitä sitten vielä jatkaa. Aikamoista sitkutteluahan se varmasti tulee olemaan taloudellisesti, mutta en vaan vielä raaski lähteä töihin. Niitä ehtii vielä tehdä monta vuotta, mutta tätä elämänvaihetta ei saa enää takaisin. Moni on ainakin kannustanut jäämään kotiin ja joku harmitellut ettei niin aikoinaan tehnyt.

Mutta nyt täytyy varmaan siirtyä ruoan valmisteluun.

Syysterkuin
kirppu
 
No, meillä lähdettiin epäilemään maitoallergiaa todella huonoje öiden vuoksi. Tyttö huusi suoraa huutoa monta kertaa yössä. Ja iho oli tosi ärhäkän näköinen.
Posket ovat pahimmillaan ihan tulipunaiset ja haavaumilla kuivuuden vuoksi, ja rasvaa kuluu... Meillä esim. persikka ja mango näkyy juuri kasvoissa...
Tyttö pystyy syömään jo aika montaakin ruoka-ainetta joten ei kauheen huolissaan olla, vielä. Listalla on luumu, peruna, bataatti ( mutta taitaa jäädä pois..), porkkana, maissi, päärynä, omena, vadelma, mustikka, possunliha, broileri sekä naudanliha. Viljat ovat vielä kokeilematta, sillä silloin kun viimeksi kokeilin niin maito oli niin huonossa jamassa, etten tiennyt kumpaan silloin reagoi... Ja mitään uusia ei olla nyt kohta pariin kk uskallettu kokeilla.
Tuo päärynä, omena ja naudanliha ovat myös hieman kyseenalaisia...

Mamacita, joko teillä on kelan päätös? Paljonko noin jää NC:lle hintaa? Meille tehdään jälleen NAN-altistus. Me tehtiin jo muutama viikko sitten se Almironille, mutta nyt pitää tehdä se uudelleen NC:lle. Ketuttaa, koska elämä menee taas ihan päälaelleen muutamaksi päiväksi.

viivi ja vagner

 
meillä muksut on onnex jo parantuneet mut nyt sitte mä oon ollut noin viikon 40 asteen kuumeessa yms ei o voinu muuta tehä kuin nukkua enimmäkseen.

Juho valvoi eilen aamu 6 kun hän vaan huusi vaikka vaihdoin vaiupan syötin ja annoin myös peräpuikon jos se johtuu hampaista ja vihdoinkin siinä 6.30 hän simahti ja nyt tää mamma on tosi väsy.
 
Kirppu73 Ihana olisi hoitaa poikaa kotona niin pitkään kuin mahdollista. Rahallisesti se vaan on tosiaan kittuuttamista. Minulla mammaloma loppuu vuoden alussa ja töihin olisi suunnattava. Onneksi pojalla on tuttu turvallinen hoitopaikka.

 
Viivi ja vagner aika hassua jos teillä on altistettu jo että se muka pitäis tehdä uudestaan o_O Hintaa on nyt n. 16e/prk josta tulee 2.7l. Jos on maitoprot.allergia niin naudanliha pitää jättää pois koska siinä on sitä samaa proteiinia. Omena on myös aika yleisesti allergisoiva,vaikka eihän se tarkoita sinänsä mitään..En nyt muista sanoitko jo missä käytte mutta ehdottomasti allergialääkärille yleislääkärin sijasta suosittelisin jos ette jo käy.

Meillä allergiat näkyy nimenomaan iholla kirppu!
 
Joopa, nyt on täällä syömiset ja ihoreaktiot seurannassa. Oikeesti ei tullut mieleenkään niiden yhteys. Omena voi olla kyllä yksi syyllinen ja mangoa täytyy myös seurata. Onko teillä mamacita tai viivi ja vagner kummallakaan vanhemmista allergioita? Tai onko niillä edes ylipäätään yhteyttä lapsen allergioihin.... :/

Salmo sanopa muuta, mielellään hoitaisin poikaa kotona niin pitkään kun mahdollista tai siis ainakin pari-kolme vuotta, mutta ei se millään ole mahdollista. Tämäkin jatkoaika tietää kyllä tiukalla budjetilla elämistä ja kaikki vaan kallistuu koko ajan, mutta tuet ei nouse samassa suhteessa. Ja sitten ihmetellään kun kaikki hoitopaikat on täynnä... kyllä noilla päättäjillä on välillä aika putkinäkö. Mitenkähän sitä osaisi valita parempia päättäjiä.
 
Mamacita, me käydään Suomen Terveystalon Lasten erikoislääkärillä ainoastaan... On kyllä hyvin alansa osaava ihminen ja täällä kaikki suosittelivet sinne menemään, siis jo sieltä avun allergioihin saaneet ihmiset.
Alussa oma neuvolalääkäri vaan sanoi kaikkiin vaivoihin että sopeutukaa niihin ja koittakaa kestää... |O :kieh:
Me puhuttiin siitä naudanlihastakin koska se on ainakin meidän mielestä sopinut ihan ok. Ja lääkärikin oli sitä mieltä että jatkakaa vaan jos näyttää siltä että maha kestää. En anna sitä kuin max 1x vko.
Omenaa olen itsekin miettinyt...
Kirppu: Mä olen laktoosi-intolerantikko (paha) ja paprika on myös sopimaton. Mun esikoisella on myös laktoositon ruokavalio sekä paha rasitus astma... Miehellä on pölyallergia.
Kai nää allergiat jotenkin polveutuu lapsille, mutta ei suinkaan aina.
Kokeile jättää ihan reiluksi ajaksi mango ja omena pois niin huomaat eron. Meillä tyttö reagoi viiveellä, eli muutama pvä saatta mennä ihon kanssa...

viivi ja vagner
 
Onkos teillä kokemusta tai tarkempaa tietoa seuraavasta. Neuvolassa kerroin että poika syö neljän viljan puuroa. Neuvolan täti kauhistui ja sanoi että sehän altistaa keliakialle! Kauraan pitäisi vaihtaa ja ainoa kaupan kaurahiutale missä on pelkkää puhdasta kauraa on myllyn paras...
 
salmo:
Kyllä repesin tosta neuvolatädin 'mainoksesta', kyllä myllyn paras on se ainoa oikea :LOL: Mä oon antanu pojalle nalle-riisipuuroa ja nalle-vehnäpuuroa mut olisin voinu ottaa neljän viljan myös, itse en oo kuullukaan moisesta :eek: Syökö muuten hyvin tota neljän viljan puuroa? Mun pojalle ei kelpaa se riisipuuro eikä vehnäpuuro :/ Pelkästään menee sitä muksun vauvariisipuuroa.

Js kirpulle piti laittaa että meiän tytölle tulee vieläkin (3v) joskus todella punasiksi posket ja sillon tiedän et on syöny jotain sopimatonta. Vielä en oo kertaakaan saanu selville että mitä mut punotus onki kadonnu seuraavaan päivään mennessä. Äitille joskus sanoin niistä poskista ja sano heti että jolleki on yliherkkä.

Täällä väsyttää valvotun yön jälkeen, unikouluopetusta menossa...

 
suvitus Juu, olihan se neuvolan puolelta melkosta mainostamista tietylle tuotemerkille. Poika syö mielellään nallen neljää viljaa kun sekaan laittaa marjoja, eikä ole vatsavaivoja valitellut, ainakaan vielä *koputellaan puuta*. Tällä hetkellä puuron mukana menee mansikka-mustikka-punaherukka-puolukka -sekasotkua. Voisihan sitä kokeilla noita muitakin (riisiä ja vehnää) vaihtelun vuoksi. Neljävilja valittiin ihan siksi että se oli valikoiman tutuin puuro.
 
Meiän pojalle menee siis sellaset kolme lusikallista puuroa jonka seassa on sosetta.
Odottelen hetkeä kun alkaa maittaa paremmin, lähiaikoina toivottavasti!
Nyt poika taas nukkuu ja saa nähä kuinka paljon tulevana yönä valvotaan..
 
Sateista perjantaita!!!
Miten nää sadepäivät onkin niiiin ankeita ja latistavat fiiliksiä, ei jaksais aloittaa imurointia :whistle:

salmo taitaa olla taas puuro-ohje sarjassamme terkkareiden kummallisia ohjeita. En ole itse moista rajausta kuullut, siis viljat yksittäin on ok, mutta yhtaikaa aiheuttaa ongelmia. Sama kun se ystävän saama varoitus, että perunaan tulee pakastaessa jotain haitallisia aineita... juupa-juu.

Meillä pojalle kelpaa kaikki puurot ja jos alkaa tympiä, niin marja/hedelmäsoseella lautanen yleensä menee tyhjäksi. Kaurapuuro ihan yksistään ei ole suosikki, mutta jos seassa on riisiä tai ruista niin kyllä kelpaa. Myös neljää viljaa ja mannapuuroa on syöty. Mannapuurosta aattelin keitellä marjaversion tänään, katsotaan miten se maistuu.

suvitus meillä kans se puna katoaa seuraavaan päivään mennessä. Katsotaan saadaanko selville mikä sen aiheuttaa vai jääkö mysteeriksi.

Mutta nyt on pakko lähteä imuroimaan, ei viitti huomista auringonpaistetta (toivottavasti) käyttää siivoamiseen.

Mukavat viikonloput kaikille!!

kirppu
 
No mun unikoulutus on edennyt jo tokaan yöhön ja viime yönä herättiinki enää pari kertaa, wuhuu B)
Syötin kyllä 03 ja 07 mutta annan sen olla koska nukkui ton välin melkeen kokonaan eli heräs kerran 5minsaks kitisee. Aamulla herättiin ysiltä virkeinä ja esikoinen nukkui vielä sillon, halleluja mitä täällä tapahtuu...
Äsken neuvolatädin kanssa puhuin ja se oli niin ylpee musta ja kehu mua kovasti :saint: Mulle tuli oikeesti hyvä mieli siitä! Mä tein jotain hei! :D
Ja koska koko yötä ei syöty tuttia (siis mua) niin ei saanu maitoakaan ja puuroakin meni sen kolmen lusikallisen sijaan ehkä ainaki kymmenen! Tästä vaan paranemaan päin!

Kirppu:
Koska se katoaa niin nopeaan ni varmaan just vähän herkkä jolleki, eikä allerginen? Mä en ikinä päätäni vaivannu sillä :ashamed:

Nyt meen jatkaa ihanaa päivää! Mua ei haittaa sateisuus kun mieli niin virkeänä! :xmas:

Yritin tehdä legoista sammakon, siinä kuitenkaan onnistumatta :kieh: Tykkään haasteista..

moido
 
Onnea suvitus hyvistä unista!

Tuohon puuroiluun palatakseni tutkiskelin Muksun monivilja-valmispuuroa ikäsuositus alkaen 6kk. Sisällysluettelossa mainittiin vehnä, maissi, kaura, ohra, riisi ja ruis... Taidan ottaa puurotetran ensi kerralla neuvolaan mukaan... Ja jos tulee taas tuomio että ei saisi syötää, pyydän neuvoloitsijalta todistuksen moniviljan vaarallisuudesta. Sitten otan Muksuun yhteyttä ja vaadin korvauksia mahdollisesta keliakia-altistuksesta :kieh: Ja kohta on puuropaketin kyljessä varoitusteksti SAATTAA AIHEUTTAA KELIAKIAA! SUOJELE LASTASI ÄLÄKÄ SYÖTÄ MONIVILJAA! :LOL:

Noh ehkä ei kumminkaan...
 
Viime yö meni taas ihan reisille ja oon aivan naatti ja tänään lähössä ulos, joo..
Poika heräili en tiedä kuinka usein mut pyllyä sai taputella.. Ja aamulla heräs 8:30 ja musta tuntu aamuyöltä, vein sit vaan esikoisen seuraks kattoo madagaskaria ja torkuin vielä hetken :ashamed: Nyt poitsu nukahti itse omaan sänkyyn ja mun pitäis kans levätä mut niinpä, täällä taas..

salmo hei! jos saat korvauksia muksulta ni ilmota tänne ni mäki lähetän palautetta :LOL: Vaikka ei meiän poikaselle noi tetrapuurotkaan kelpaa, pelkästään se muksun riisivauvapuuro, huokaus. mutta kaipa se tästä! vähemmän maitoa ja enemmän ruokaa..

nyt meen kampee itteni tonne vällyjen väliin! jotta jaksan illalla riekkua (ja itkeä perheeni perään) :wave:
 
Heippa pitkästä aikaa!

Mä oon käyny tuolla kerhon puolella ja eihän sitä sit muka oo aikaa kirjotella muualle :ashamed:

Tuo puurojuttu oli kyllä aika outo :eek: Meidän esikoinen on syöny neljänviljanpuuroa jo yli vuoden eikä oo tullu kyllä mieleenkään että vois olla pahasta :whistle: Mä oon aina ajatellu että parempi kait se on että saa kaikkia viljoja eikä vain yhtä... Ja niin taidan ajatella edelleenkin ;)

Mulla oli vielä kesällä suunnitelmissa että oisin menny takaisin kouluun jo tammikuussa, mutta kahden lapsen päiväkotimaksut taitaa tulla sen verran kalliiksi että taidan jäädä kotiin... Meillä kun nuo tulot on paremmat jos mä oon kotona ku opintotuki ei oo mikään järjettömän suuri ja pitäis vielä maksaa hoitomaksutkin... En muutenkaan ois mielellään laittanu Minttua vielä päiväkotiin että vois keväällä katella jonku kivan perhepäivähoitajan ja alotella sit syksyllä koulunkäyntiä.

Meillä Minttu ei vieläkään pääse eteen päin eikä osaa istua lattialla saati sitten nousta tukia vasten :eek: Syöttötuolissa istuskelee ja paukuttaa pöytää ja isoveljen touhuja seurailee kovasti ja kyllä menohaluja ois jo hirveenä että eiköhän tuo kohta lähde menemään... Hampaita löytyy vissiin jo 8 ja ikenet on muualtakin niin turvonneena että kohta aletaankin taistelemaan poskihampaiden kanssa :eek:

Meillä ei tuota 7 kk käyntiä oo ollenkaan eikä 8 kk käyntikään ois ollu kuulemma tarpeen kun on jo (?!) toinen lapsi, mutta esikoisella sattuu 2 v käynti olemaan tuossa joulukuun alussa niin otetaan samalla sit Mintultaki ne 8 kk mitat.

Tämän tai ens viikon aikana pitäis käydä hakemassa nuo influenssarokotteet molemmille mutta saa nähdä miten käy ku pojalla on ilmeisesti vauvarokko ja pelkään pahoin että kohta se on Mintullaki :/
Kunhan ei vaan tulis yhtä pahana ku pojalla oli pahimmillaan 41 astetta kuumetta ja veto oli pois yli 3 päivää... Torstaina alko ja vieläki on aika väsyny ja kiukkunen että ei oo kovin hauskaa jos sama rumba joudutaan käymään vielä toisenki kanssa :|

No mutta nytpä tuo pienempi versio heräski päikkäreiltä että pitänee alkaa syöttämään tätä ennen ku isompi herää myöskin nälkäisenä... Itekki pitäis jossain vaiheessa syödä mutta jospa tuo mies sitten hoitais mun syöttämisen :D

Täällä on niin paljon uusia ja mun edellisistä kuulumisista on niin kauan ettei kukaan varmaan edes tiiä kuka mä oon mutta rustailinpa nyt kuitenki :D

*Pimmi joka yrittää parantaa tapansa :whistle: *
 
Tervehdys pimmi84. Jos syntymävuotta markkeeraa tuo 84 niin samaa vuosikertaa ollaan :wave: Tuosta vauvarokosta sen verran että tuliko teille muita oireita korkean kuumeen lisäksi. Ja millä tavoin sait vauvelin olon paremmaksi. Meillä poika (7kk) kuumeillut myös neljässäkympissä jo usean päivän ajan. Kärttyisyysaste menee vuoristorataa ja ruokahalut samoin. Voisiko olla rokkoa meilläkin :|

Toisaalta voisi syynä olla puhkeamassa olevat alahampaatkin. Äiti on täällä vähän kummissaan kun muuten niin kiltti ja vaivaton poika on yhtäkkiä muuttunut melko ailahtelevaiseksi...
 
Juu, vm -84 ollaan täälläki :D

Ei tuolla pojalla ollu mitään muuta ku kauhee kuume noin 3 päivää ja sit ku kuume lähti laskemaan niin muuttu tosi kiukkuseksi ja nousi semmosta pientä punasta näppyä (tai oikeestaan laikkua) naamaan, mahaan ja selkään. Ruokahalua ei oo ollu ollenkaan. Vasta tänään on alkanu maistumaan vähän paremmin mutta aikamoista houkuttelua on ollu... Meillähän tämä poika on jo melkein 2 v ja ollu myös aina tosi helppo tapaus - varsinki ruuan kanssa - että arvaa oonko mä ollu ihmeissään :whistle:
Mulle on muuten monessa paikassa sanottu että oikeesti se hampaiden tulo ei nosta kuumetta vaan kun tulee joku virustauti joka nostaa kuumeen niin se kuume sit auttaa hampaita tulemaan... Että kuulemma kuume ei johu hampaista vaan hampaat tulee kuumeen takia :eek: Ja jos hampaiden tulo nostais lämpöä niin ei yli 38 asteen... Tiiäppä sitten tuosta... Meillä hampaiden tulo ei oo kummallakaan nostanu muuta ku pientä lämpöä mutta aika moni tuttu on sitä mieltä että hampaat on nostanu korkenki kuumeen.

Mä muuten laitoin meille hieman päivitettyä pinoa että saa kirjotella sinneki ku elo ja syyskuu meni jo ;)
 

Yhteistyössä