Maalta Helsinkiin muuttava joutuu opettelemaan uudessa kotikaupungissaan bussietiketin

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Inkeri Ruurikintytär:
Helsingissä pitää opetella monta muutakin sääntöä - ja ennen kaikkea totutella vihamielisiin ihmisiin. Onneksi ei tarvitse ainakaan toistaiseksi sinne palata, kyllä vuosi siellä riitti.

Täällä pohjoisemmassa ei kiukutella kun maalaiset ei tajua, vaan kohteliaasti kysytään, että pääsisinkö ohi, kun jään muuten metrosta (tai siis täällä vaikkapa junasta, kun ei metroa ole), ja kohteliaaseen käytökseen saa kohteliaan vastauksen ja väistön :).
Ei täälläkään kaikki ihmiset ole vihamielisiä. Kuten ei muualla Suomessa kaikki ole leppoisia ja ystävällisiä.
 
hsinkiläinen 12 vuotta
Maalta Helsinkiin muuttava liikkuu mieluummin omalla autolla. Koska ei niitä julkiset iinkennevälineet täynnä olevia stadilaisia narkkareita, deekuja ynnä muita outolintoja kestä kukkaan.
 
unikuu108
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Asumme Tampereella, eikä täällä kukaan ikinä ole mitään rullaportaissa seisomisesta sanonut. Ja täällä kun kukaan ei tosiaan seiso toisella puolella, vaan keskellä. Ja ketään tämä ei häiritse, ei meillä täällä niin kiire ole. Ja kuitenkin olemme suht. iso kaupunki, eli paljon ihmisiä...
tampere onkin luonteeltaan sellanen kaupunki jossa jopa liikennevalot on välillä kaikille punaiset. siinä sitten seistään kaikki eikä kukaan liiku mihinkään. meille jäikin siitä vitsi et jos joskus seistään liikennevaloissa jossa ei näytä tapahtuvan mitään niin olemme tamperelaisissa valoissa.

mulla kesti kauan ennenkuin sopeuduin yhtään tamperelaiseen rytmiin. helsingissä tottui kävelemään nopeasti, asiat tapahtui ripeästi ja bussiliikenne on toimiva.
tampereella kävelin kaikkien ohi ja jonottaminen tuntui olevan tampereella joku kansantapahtuma jonne tultiin viihtymään..

.. tampere on verkkainen paikka jossa asioidessaan pitää tosiaan varata ihan erilailla aikaa jotta saa selvitettyä asiansa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Minen ymmärrä, miten voikaan Helsinki herättää niin suuria tunteita ihmisissä, jotka eivät asu täällä, saati edes mielellään täällä kävisivät.
Sen takia, koska he kuvittelevat, että helsinkiläiset luulevat itsestään liikoja vain siksi koska asuvat Helsingissä :D Tai sitten ovat asuneet pari vuotta, eivätkä viihtyneet (en minäkään viihtyis Rovaniemellä jos siellä joutuisin asumaan...).
 
hoh!
Niin joo ja itse aina tämän topickin mukaisen 'tukkeen' kohdatessani sanon kovaan ääneen 'Anteeksi!' jotta saisin ihmisen huomion ja hän toivonmukaan väistäisi. Aina se sana ei vaan kaui ystävällisille korville vaan tuke päättää jatkaa tukkeena oloa eikä liiku minnekkään...

Se mikä on Helsingissä suosittua on ns. 'torikokoukset' rullaportaiden ylä- tai ala-päässä.
Silleen että kun ihmiset ovat astumassa pois rullaportaista tai haluaisivat päästä niillä jompaankumpaan suuntaan niin siihen on kerääntynyt 3-6 ihmistä juoruamaan että "Ai Liiiiiisa! Onpas niin KIVA nähdä PITKÄSTÄ aikaa!!".
Siinä sitä sitten koittaa joko survoa heidän ohi ettei itse jumittuisi poistumiskohtaan tai jotta ylipäätään pääsisi jonnekkin! Ja saa tosi vihaisia katseita!
 
unikuu108
Alkuperäinen kirjoittaja hoh!:
Niin joo ja itse aina tämän topickin mukaisen 'tukkeen' kohdatessani sanon kovaan ääneen 'Anteeksi!' jotta saisin ihmisen huomion ja hän toivonmukaan väistäisi. Aina se sana ei vaan kaui ystävällisille korville vaan tuke päättää jatkaa tukkeena oloa eikä liiku minnekkään...

Se mikä on Helsingissä suosittua on ns. 'torikokoukset' rullaportaiden ylä- tai ala-päässä.
Silleen että kun ihmiset ovat astumassa pois rullaportaista tai haluaisivat päästä niillä jompaankumpaan suuntaan niin siihen on kerääntynyt 3-6 ihmistä juoruamaan että "Ai Liiiiiisa! Onpas niin KIVA nähdä PITKÄSTÄ aikaa!!".
Siinä sitä sitten koittaa joko survoa heidän ohi ettei itse jumittuisi poistumiskohtaan tai jotta ylipäätään pääsisi jonnekkin! Ja saa tosi vihaisia katseita!
joo ja toinen on ne ääliöt jotka venaa bussien,metrojen ja junen ovien edessä sisäänpääsyä eikä päästä jengiä eka ulos.. :headwall: :headwall:
 
Non compos mentis
Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Minen ymmärrä, miten voikaan Helsinki herättää niin suuria tunteita ihmisissä, jotka eivät asu täällä, saati edes mielellään täällä kävisivät.
Sen takia, koska he kuvittelevat, että helsinkiläiset luulevat itsestään liikoja vain siksi koska asuvat Helsingissä :D Tai sitten ovat asuneet pari vuotta, eivätkä viihtyneet (en minäkään viihtyis Rovaniemellä jos siellä joutuisin asumaan...).
Helsinki on pieni kaupunki. Parin vuoden jälkeen ei voi välttää tuttujen näkemistä missä tahansa liikkuukin. Suomessa ei ole suurkaupunkeja. Jos ovat kukin onnellisia nykyisillä asuinsijoillaan, miksi purkaa turhautumiaan toisiin ihmisiin, jotka myös asuvat siellä, missä haluavat?
 
Non compos mentis
Alkuperäinen kirjoittaja unikuu108:
Alkuperäinen kirjoittaja hoh!:
Niin joo ja itse aina tämän topickin mukaisen 'tukkeen' kohdatessani sanon kovaan ääneen 'Anteeksi!' jotta saisin ihmisen huomion ja hän toivonmukaan väistäisi. Aina se sana ei vaan kaui ystävällisille korville vaan tuke päättää jatkaa tukkeena oloa eikä liiku minnekkään...

Se mikä on Helsingissä suosittua on ns. 'torikokoukset' rullaportaiden ylä- tai ala-päässä.
Silleen että kun ihmiset ovat astumassa pois rullaportaista tai haluaisivat päästä niillä jompaankumpaan suuntaan niin siihen on kerääntynyt 3-6 ihmistä juoruamaan että "Ai Liiiiiisa! Onpas niin KIVA nähdä PITKÄSTÄ aikaa!!".
Siinä sitä sitten koittaa joko survoa heidän ohi ettei itse jumittuisi poistumiskohtaan tai jotta ylipäätään pääsisi jonnekkin! Ja saa tosi vihaisia katseita!
joo ja toinen on ne ääliöt jotka venaa bussien,metrojen ja junen ovien edessä sisäänpääsyä eikä päästä jengiä eka ulos.. :headwall: :headwall:
Joo, joskus ei meinaa päästä bussistakaan ulos, kun on useampi mamma rattaineen tai mummot rollaattoreineen venaamassa sisäänpääsyä siinä heti ovien edessä.

Ja sitten busseissa nää älykääpiöt, jotka eivät ymmärrä, että jos ei ole tasarahaa kertalippuun, nousee bussiin viimeisenä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Minen ymmärrä, miten voikaan Helsinki herättää niin suuria tunteita ihmisissä, jotka eivät asu täällä, saati edes mielellään täällä kävisivät.
Sen takia, koska he kuvittelevat, että helsinkiläiset luulevat itsestään liikoja vain siksi koska asuvat Helsingissä :D Tai sitten ovat asuneet pari vuotta, eivätkä viihtyneet (en minäkään viihtyis Rovaniemellä jos siellä joutuisin asumaan...).
Jos ovat kukin onnellisia nykyisillä asuinsijoillaan, miksi purkaa turhautumiaan toisiin ihmisiin, jotka myös asuvat siellä, missä haluavat?
Jaa-a, sen kun tietäis.
 
Kyllä maalla on mukavaa
Muistan tuo Helsingin kiireisen elämän asuessani opiskeluajan 3,5 v siellä. Se oli just tollasta, että tiettyyn bussiin, metroon tai ratikkaa piti väkisinkin keretä jotta ois ajoissa perillä. Oli kyllä kamala v...tutus jos joutui odottamaan sen 4-5min seuraavaa.
Kaamee stressi tollasesta!
Ihana rauha täällä "maalla", kun on oma auto, jolla liikkua paikasta toiseen, eikä aikataulut paina<3
 
...
Joku väitti, ettei "oikeissa" suurkaupungeissa ole vastaavaa etikettiä. No, Lontoossa asuneen voin kyllä sanoa, että siellä tulee salkusta päähän, jos seisot metron liukuportaissa vasemmalla! Suomessa sentään avataan suu, ja pyydetään anteeksi, Lontoossa vain tyylikkäästi törkätään toinen sivuun tai eteenpäin. Tietysti esim. Pariisissa pyydetään kohteliaasti väistämään, joten kulttuurieroja on. Mutta kaikissa Euroopan suurissa metropoleissa on sama käytäntö: liukuportaissa seistään oikealla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä maalla on mukavaa:
Muistan tuo Helsingin kiireisen elämän asuessani opiskeluajan 3,5 v siellä. Se oli just tollasta, että tiettyyn bussiin, metroon tai ratikkaa piti väkisinkin keretä jotta ois ajoissa perillä. Oli kyllä kamala v...tutus jos joutui odottamaan sen 4-5min seuraavaa.
Kaamee stressi tollasesta!
Ihana rauha täällä "maalla", kun on oma auto, jolla liikkua paikasta toiseen, eikä aikataulut paina<3
Mua ei saisi maalle takaisin enää mistään hinnasta saati hankkia ajokorttia. Ei haittaa vaikka eilenkin ratikassa oli vanha mies joka oli pissinyt housuun ja ratikka haisi kamalalle :D
 
Non compos mentis
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Joku väitti, ettei "oikeissa" suurkaupungeissa ole vastaavaa etikettiä. No, Lontoossa asuneen voin kyllä sanoa, että siellä tulee salkusta päähän, jos seisot metron liukuportaissa vasemmalla! Suomessa sentään avataan suu, ja pyydetään anteeksi, Lontoossa vain tyylikkäästi törkätään toinen sivuun tai eteenpäin. Tietysti esim. Pariisissa pyydetään kohteliaasti väistämään, joten kulttuurieroja on. Mutta kaikissa Euroopan suurissa metropoleissa on sama käytäntö: liukuportaissa seistään oikealla.
Myös Pohjois-Amerikassa seistään toisella puolella (vaihtelee kaupungeittain kenties, millä puolella seistään, mutta alkuasukkaista voi ottaa mallia!) ja toisella puolella liikutaan ripeämmin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Minen ymmärrä, miten voikaan Helsinki herättää niin suuria tunteita ihmisissä, jotka eivät asu täällä, saati edes mielellään täällä kävisivät.
Sen takia, koska he kuvittelevat, että helsinkiläiset luulevat itsestään liikoja vain siksi koska asuvat Helsingissä :D Tai sitten ovat asuneet pari vuotta, eivätkä viihtyneet (en minäkään viihtyis Rovaniemellä jos siellä joutuisin asumaan...).
Jos ovat kukin onnellisia nykyisillä asuinsijoillaan, miksi purkaa turhautumiaan toisiin ihmisiin, jotka myös asuvat siellä, missä haluavat?
Jaa-a, sen kun tietäis.
Se vaan on aika inhimillistä, että purkaa niitä turhaumiaan, jos sellaisia on. Etenkin kun osuu silmiin vanha asetelma Helsinki ja maalaiset ja tekstissä käsitellään juuri niitä asioita joita inhosi siellä asuessa. Tosin mä en käyttänyt siellä metroa ollenkaan, joten metron portaista en osaa sanoa.

Pitäkää ihmeessä omasta paikkakunnastanne kun se kerran sopii teille, niin pidän minäkin omastani :). Se vain hieman ihmetyttää, että helsinkiläiset ovat kovin sanoin tuomitsemassa muut paikkakunnat tuppukyliksi, jossa ei tapahdu mitään, mutta eivät kestä poikkipuolista sanaa omasta kaupungistaan.
 
juu kyllähän tuolla helsingissä jää heti siihen kiireeseen kiinni. Huomaa itekki ravaavansa metroon tai junaan vaikka seuraava tulis 10 min päästä, mutta joskus se on se ratkaseva 10 min :D Lappiin ku tulen nii aika rentoa täällä on, muutama päivä menee ettei paahda täysillä ja sit rupeekin pääseen tähän verkkaseen rytmiin.....

Eli on puolensa ja puolensa. Mun on vaikee tottua ettei täällä pohjosessa olekkaan paikat auki sillon ku mie haluisin niihin mennä. Ja että tiistaina kun on vapaailta nii jengiä ei olekkaan liikkeellä.
 
paniikki
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Alkuperäinen kirjoittaja Jaska-:
Alkuperäinen kirjoittaja murr:
Saisvat muuten opetella, että rullaportaissa seistaan oikealla, eikä tukita koko tilaa. Kävelijät kulkevat ohi vasemmalta. Ärsyttää niin mielettömästi, että seistään tukkeena.
Tuosta pääkaupunkiseudulla asuva kaveri huomautti.

Oudolta tuntui kokoajatus että ihmisillä olisi niin kiire että jotakin etikettiä muokattaisi sen mukaan tai että sellainen etiketti luodaan yleensä.
Kerran asuin kaupunginosassa mistä töihin mentäessäni jouduin käyttämään bussia, metroa, junaa ja 2 bussia. Jotta aikatauluni piti jouduin juoksemaan esim metron rullaportaat vasemmalta ja vitutti jos joku seisoi siinä edessä, joskus sen vuoksi myöhästyin kun toinen ei pyynnöstä huolimatta siirtynyt oikealle vaan vei leveästi koko tilan kassinsa kanssa vaikka olisi voinut kaventaa tilaa toiselle reunalle.
No Hesassa niitä metroja taitaa mennä 5-10 min välein, sen takia ei kannata ressata. Maalla ei busseja mene kuin ehkä kerran päivässä ja sitä jaksetaan odottaa kymmeniäkin minuutteja.
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Myös Pohjois-Amerikassa seistään toisella puolella (vaihtelee kaupungeittain kenties, millä puolella seistään, mutta alkuasukkaista voi ottaa mallia!) ja toisella puolella liikutaan ripeämmin.
Minusta oli muuten hassua, että Lontoossa tosiaan seistään oikeassa reunassa, vaikka koko muu liikenne onkin vasemman puoleista. Se oli nurinkurista, vaikka suomalaisena tuntuikin tietysti luonnolliselta. :)
 
Mama the Strange
Täällä landella (yksi maamme keskisuuria kaupunkeja) joutuu venailemaan tunnin, jos myöhästyy bussista.. Huoh.
En ikinä vois elää niin, että joutusin päivittäin käyttämään montaa eri kulkuneuvoa päästäkseni töihin tai kotiin. Se ois niin kauheeta stressausta, että kuolisin varmaan vitutukseen.
 
heh
Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä maalla on mukavaa:
Muistan tuo Helsingin kiireisen elämän asuessani opiskeluajan 3,5 v siellä. Se oli just tollasta, että tiettyyn bussiin, metroon tai ratikkaa piti väkisinkin keretä jotta ois ajoissa perillä. Oli kyllä kamala v...tutus jos joutui odottamaan sen 4-5min seuraavaa.
Kaamee stressi tollasesta!
Ihana rauha täällä "maalla", kun on oma auto, jolla liikkua paikasta toiseen, eikä aikataulut paina<3

Joo, jos asuu alueella tai paikassa, jossa bussit, junat, metrot kulkee noin tiheään.
Itse asuin aikoinaan itä-vantaalla. Työpaikka oli keskustassa, kaksivuorotyö.
Junan vuoroväli oli iltaisin ja viikonloppuisin muistaakseni 30min, eli tunnissa meni 2 junaa. Normaalisti tunnissa meni 3 junaa, muistaakseni.
Junamatka hki asemalta kotiin asemalle kesti 45 min, JOS juna ei ollut myähässä. Ja siitä tietysti kotiin kävellen.

Kun työpäivä päättyi klo 22, ja seuraava juna lähti esim 22.20, niin kyllä minä juoksin, että ennätin, sillä olin kotona vasta klo 23 jälkeen. Jos myöhästyin tuosta, seuraava lähti sitten jotain 22.45 joten kotona oltiin taas vastaavasti myöhempään.. odottele siinä sitten perjantai-iltana rautatieasemalla, tosi kivaa.

Iltavuoron jälkeen yleensä oli aamuvuoro, siksikin halusin kotiin kohtuullisen ajoissa, että edes jonkinlainen yöuni.

Joo, lopetin työt. Vaihdoin työpaikkaan, jossa oli parkkipaikka, kuljin omalla autolla.

ja edelleen vaihdoin työtä päivätyöhön,.

NYT asun tavallaan maalla, pienessä kaupungissa ja täällä eläminen on aika kamalaa.
Väittämät että maaseudulla ja pienillä paikkakunnilla on avoimia, ystävällisiä, iloisia, ihania ihmisiä jotka aidosti välittää toisista ihmisistä ja että ystäviä saisi, kun vaan itse avoiimesti menee ja juttelee ja ottaa kontaktia
-- tämä on ihan paskapuhetta.

Minulla oli enemmän ystäviä ja ihmiskontakteja siellä pääkapunkiseudulla kuin täällä, ja yksinäisyyttä oli paljon vähemmän, oli paikkoja missä tavata muita ihmisiä, tutustua niihin muihin ihmisiin, täällä kun ei ole. sAMAt NAAMAT samoissa paikoissa, ja sama yksinäisyys. Ei se mitään, minä jaksan, mutta mitä minä teen kun edes lapsi ei saa kavereita, vaikka on kerhoa, päiväkotia, on naapurissa vaikka ketä ja lapsi itse on rohkea ja kerta toisensa jälkeen laittaa itsensä alttiiksi, menee ja hakeutuu - vain pettyäkseen, kun muut lapset lähtevät pois, eivät huoli joukkoon.. ja kyseessä on kuitenkin aika kiltti lapsi, joka ei kiroile eikä kiusaa muita.

tervetuloa vaan maalle sieltä ruuhkasuomesta. Pääsette tänne maaseudun sisäänpäinlämpiävään ja kyräilevään ympäristöön, omienne luokse.
 
Non compos mentis
Alkuperäinen kirjoittaja Inkeri Ruurikintytär:
Pitäkää ihmeessä omasta paikkakunnastanne kun se kerran sopii teille, niin pidän minäkin omastani :). Se vain hieman ihmetyttää, että helsinkiläiset ovat kovin sanoin tuomitsemassa muut paikkakunnat tuppukyliksi, jossa ei tapahdu mitään, mutta eivät kestä poikkipuolista sanaa omasta kaupungistaan.
Ei maaseutu ole paikka, jossa ei tapahdu mitään. Kyllä siellä tapahtuu. Ihan liikaakin ja siksi mielestäni täällä stadissa on turvallisempaa. Olen asunut 500 asukkaan kylässä ja noin 30 000 asukkaan kaupungissa ja kaikkea siltä väliltä.

Mä kaipaan enemmän anonymiteettia (itse asiassa lähtisin heti pois Helsingistäkin suurempiin kaupunkeihin, mutten lasten takia kykene juuri nyt), laajempaa opiskelutarjontaa ja erilaisia työmahdollisuuksia kuin mitä pieni kaupunki voi tarjota. Myös se helpottanut täällä asumistani, että suku on valunut tänne myös. Ymmärrän, että pk-seudulla voi olla hankalaa, jos kaikki tutut ja sukulaiset kaukana muualla.
 
ei idiootti
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Alkuperäinen kirjoittaja unikuu108:
Alkuperäinen kirjoittaja hoh!:
Niin joo ja itse aina tämän topickin mukaisen 'tukkeen' kohdatessani sanon kovaan ääneen 'Anteeksi!' jotta saisin ihmisen huomion ja hän toivonmukaan väistäisi. Aina se sana ei vaan kaui ystävällisille korville vaan tuke päättää jatkaa tukkeena oloa eikä liiku minnekkään...

Se mikä on Helsingissä suosittua on ns. 'torikokoukset' rullaportaiden ylä- tai ala-päässä.
Silleen että kun ihmiset ovat astumassa pois rullaportaista tai haluaisivat päästä niillä jompaankumpaan suuntaan niin siihen on kerääntynyt 3-6 ihmistä juoruamaan että "Ai Liiiiiisa! Onpas niin KIVA nähdä PITKÄSTÄ aikaa!!".
Siinä sitä sitten koittaa joko survoa heidän ohi ettei itse jumittuisi poistumiskohtaan tai jotta ylipäätään pääsisi jonnekkin! Ja saa tosi vihaisia katseita!
joo ja toinen on ne ääliöt jotka venaa bussien,metrojen ja junen ovien edessä sisäänpääsyä eikä päästä jengiä eka ulos.. :headwall: :headwall:
Joo, joskus ei meinaa päästä bussistakaan ulos, kun on useampi mamma rattaineen tai mummot rollaattoreineen venaamassa sisäänpääsyä siinä heti ovien edessä.

Ja sitten busseissa nää älykääpiöt, jotka eivät ymmärrä, että jos ei ole tasarahaa kertalippuun, nousee bussiin viimeisenä.
Sitä varten busseissa on yleensä vaihtorahaa, että voi vastata sopivalla summalla. Sitäpaitsi ei se bussi lähde yhtään aiemmin teki kumminpäin vaan.
 

Yhteistyössä