Mä en tajua, että miten joku VOI uskoa jumalaan yms

  • Viestiketjun aloittaja ateisti
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja kaima:
Mä en ymmärrä miksi alkuräjähdys ja evoluutioteoria sulkisi Jumalan luomistyön pois? Eihän ne Raamatun kertomukset sitä tarkoita että Jumala on "simsalabim" luonut maailman. Ne 7 luomispäivää on vain vertaus.

Olen asunut pian 20 v Helsingissä ja mua vieläkin jaksaa ihmetyttää "paljasjalkaisten" fanaattisuus koko uskon asiaan. Itse tulen pohjanmaalta ja siellä uskonnollisuus kuuluu luonnollisesti osana elämään.
Mä näen punaista vasta siinä vaiheessa kun kiihkouskovaiset väittävät että evoluutiota ei tapahdu (koska jumala loi kaiken niiden 7 päivän aikana ja samalla kieltävät sen että ihmisetkin ovat eläimiä jne.)
Muutoin mulle on ihan sama mihin kukin uskoo, kunhan eivät tule tuputtamaan sitä mulle. niin ja kuulun itsekin kirkkoon (en tosin tiedä miksi en ole eronnu :whistle: )
 
katkera ja myönnän sen
Alkuperäinen kirjoittaja ioi:
Siis te "tosiuskovaiset" ette millään hyväksy sellaisia, jotka yrittää/ovat yrittäneet uskoa siinä onnistumatta. Olisin minäkin elämäni varrella tarvinnut sitä jotakin suurempaa kantavaa voimaa, jonka armoille heittäytyä, vaan ei ole ilmestynyt. Enkä ole ihmistä kummempi, joten vika ei ole minussa. Ilmeisesti linja ei toimi ylöspäin.
Niinpä. Jos ei uskonvastausta tule, vika on aina siinä, että tekee jotain väärin. Vaikka 20 vuotta etsin Jumalaa, rukoilin ja yritin kaikkeni, tuloksena EI MITÄÄN. Mitä oon siis tehnyt väärin?
Kuulema en yrittänyt tarpeeksi, rukoilin väärin tai en "oikeasti" halunnut Jumalaa elämääni.
Haistakaa paska sanon minä.
 
ap
Siis tuntuu ihan uskomattomalta, että joku ihan aikuisten oikeasti uskoo tuollaiseen. Aina näissä ketjuissa missä asiasta kiistellään, tuntuu minusta ainakin vähän samalta, kuin aikuiset ihmiset kisitelevät siitä, onko joulupukkia tai hammaskeijua olemassa. Minulle tulee sellainen olo, että onko noi nyt ihan tosissaan. Jokainen uskovainen voi kuvitella miltä nämä meistä "ei uskovaisista" tuntuu, kun ajattelette, että ihan tosissamme keskustelisimme joulupukista jne
:D
 
ioi
Alkuperäinen kirjoittaja katkera ja myönnän sen:
Alkuperäinen kirjoittaja ioi:
Siis te "tosiuskovaiset" ette millään hyväksy sellaisia, jotka yrittää/ovat yrittäneet uskoa siinä onnistumatta. Olisin minäkin elämäni varrella tarvinnut sitä jotakin suurempaa kantavaa voimaa, jonka armoille heittäytyä, vaan ei ole ilmestynyt. Enkä ole ihmistä kummempi, joten vika ei ole minussa. Ilmeisesti linja ei toimi ylöspäin.
Niinpä. Jos ei uskonvastausta tule, vika on aina siinä, että tekee jotain väärin. Vaikka 20 vuotta etsin Jumalaa, rukoilin ja yritin kaikkeni, tuloksena EI MITÄÄN. Mitä oon siis tehnyt väärin?
Kuulema en yrittänyt tarpeeksi, rukoilin väärin tai en "oikeasti" halunnut Jumalaa elämääni.
Haistakaa paska sanon minä.

Samaa mieltä. Juuri tätä minäkin yritin kertoa.
 
Siinä oot kyllä ihan oikeassa, että se voima tulee ihmisestä itsestään. :)

Jumalallinen voima... On meissä kaikissa, toiset on sen enempi löytäny, toiset vähempi, jotku ei edes taho löytää. ;) Mutta sielä se on, haluspa sitä tai ei, uskoi siihen tai ei.

Jos uskoessaan Jumalaan kokee olevansa vahvempi, niin ei luulis sen häiritsevän ketään. Jos joku kokee olevansa vahvempi kun ei usko Jumalaan, ei luulis senkään häiritsevän... Miksi siis pauhata omasta käsityksestään? Onko se oman uskon (tai uskomattomuuden) heikkoutta jos pitää jatkuvasti paasata ja yrittää toisia käännyttää puoleen tai toiseen...? Varsinkin ateismin kohalla. Kristinuskossa ja joissaki muissa sentään on jonkinlainen "käsky" siihe, ateismissa ei...
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minua ihmetyttää ihmiset, jotka julistavat suureen ääneen, etteivät usko Jumalaan, ja kuitenkin antavat kastaa lapsensa :0
Mutta kukin tavallaan, ajattelen minä.
Minunkin lapseni on kastettu, sen vuoksi että se on TAPA. Mulle on ihan sama kuuluvatko kirkkoon tms, nimi piti lapselle antaa.
Annoin kastaa lapseni, koska mulle se ei merkkaa mitään, toisinkuin uskovaisille (tajuutko mitä meinaan?)
 
Alkuperäinen kirjoittaja ateisti:
ei tässä maailmassa ole mitään muutakaan "olentoa" jota ei silmin näkisi, tai mitään muutakaan vastaavaa. Mun mielestä onparempi uskoa ihan tosijuttuihin ja keskittyä niihin. Jumala mitään voimaa anna, se voima tulee ihan ihmisestä itsestään
Löytyy paljon kysymyksiä joihin ei ole "tosijuttuihin" perustuvia vastauksia. Jumala on yhtä todennäköinen selitys kuin mikä tahansa muu, kun kyse on vaikka maailmankaikkeuden olomuoto tai alkuperä.

Vaihtoehtona on lähinnä elää epätietoisuuden kanssa, vailla päämäärää.. mikä voi tuntua lohduttomalta.
 
katkera ja myönnän sen
Alkuperäinen kirjoittaja tripod:
Alkuperäinen kirjoittaja ateisti:
ei tässä maailmassa ole mitään muutakaan "olentoa" jota ei silmin näkisi, tai mitään muutakaan vastaavaa. Mun mielestä onparempi uskoa ihan tosijuttuihin ja keskittyä niihin. Jumala mitään voimaa anna, se voima tulee ihan ihmisestä itsestään
Löytyy paljon kysymyksiä joihin ei ole "tosijuttuihin" perustuvia vastauksia. Jumala on yhtä todennäköinen selitys kuin mikä tahansa muu, kun kyse on vaikka maailmankaikkeuden olomuoto tai alkuperä.

Vaihtoehtona on lähinnä elää epätietoisuuden kanssa, vailla päämäärää.. mikä voi tuntua lohduttomalta.
Uskominen vaihtoehtona on yhtä todennäköistä kuin jos keksisi itse itseään miellyttävän vastauksen elämän epätietoisuuksiin ja väittäisi sen olevan totta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minua ihmetyttää ihmiset, jotka julistavat suureen ääneen, etteivät usko Jumalaan, ja kuitenkin antavat kastaa lapsensa :0
Mutta kukin tavallaan, ajattelen minä.
Minunkin lapseni on kastettu, sen vuoksi että se on TAPA. Mulle on ihan sama kuuluvatko kirkkoon tms, nimi piti lapselle antaa.
Annoin kastaa lapseni, koska mulle se ei merkkaa mitään, toisinkuin uskovaisille (tajuutko mitä meinaan?)
Minä en tajua tuollaista aidalla istumista. :) Että miksi ei voi olla rehellisesti ja 100% sitä mitä on. Miksi kuulua kirkkoon, jos ei usko? Jos on ateisti, niin miksi antaa ympäristön ymmärtää muuta? Miksi toimii kuten kristityt? (Kastaa lapsen...) (Pitää yllä kristillisiä tapoja, jos ei ole kristitty.) Kun lapselle voi antaa nimen ihan ilman kastettaki. :)
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja katkera ja myönnän sen:
Alkuperäinen kirjoittaja tripod:
Alkuperäinen kirjoittaja ateisti:
ei tässä maailmassa ole mitään muutakaan "olentoa" jota ei silmin näkisi, tai mitään muutakaan vastaavaa. Mun mielestä onparempi uskoa ihan tosijuttuihin ja keskittyä niihin. Jumala mitään voimaa anna, se voima tulee ihan ihmisestä itsestään
Löytyy paljon kysymyksiä joihin ei ole "tosijuttuihin" perustuvia vastauksia. Jumala on yhtä todennäköinen selitys kuin mikä tahansa muu, kun kyse on vaikka maailmankaikkeuden olomuoto tai alkuperä.

Vaihtoehtona on lähinnä elää epätietoisuuden kanssa, vailla päämäärää.. mikä voi tuntua lohduttomalta.
Uskominen vaihtoehtona on yhtä todennäköistä kuin jos keksisi itse itseään miellyttävän vastauksen elämän epätietoisuuksiin ja väittäisi sen olevan totta.
tai mä voin uskoa siihen joulupukkiin tai vaikka pihatonttuihin ja ne tuovat mulle voimaa joka päivä, aina ulkonakäydessäni näen nuo tontut siellä pihalla
 
Alkuperäinen kirjoittaja ioi:
Alkuperäinen kirjoittaja katkera ja myönnän sen:
Alkuperäinen kirjoittaja ioi:
Siis te "tosiuskovaiset" ette millään hyväksy sellaisia, jotka yrittää/ovat yrittäneet uskoa siinä onnistumatta. Olisin minäkin elämäni varrella tarvinnut sitä jotakin suurempaa kantavaa voimaa, jonka armoille heittäytyä, vaan ei ole ilmestynyt. Enkä ole ihmistä kummempi, joten vika ei ole minussa. Ilmeisesti linja ei toimi ylöspäin.
Niinpä. Jos ei uskonvastausta tule, vika on aina siinä, että tekee jotain väärin. Vaikka 20 vuotta etsin Jumalaa, rukoilin ja yritin kaikkeni, tuloksena EI MITÄÄN. Mitä oon siis tehnyt väärin?
Kuulema en yrittänyt tarpeeksi, rukoilin väärin tai en "oikeasti" halunnut Jumalaa elämääni.
Haistakaa paska sanon minä.

Samaa mieltä. Juuri tätä minäkin yritin kertoa.
huitsinnevada.info:ssa on samalla tavalla hajonneita ihmisiä liuta. Jotkut heistä olivat vuositolkulla karismaattisissa piireissä ennen kuin lopulta myönsivät, että homma ei toimikaan.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minua ihmetyttää ihmiset, jotka julistavat suureen ääneen, etteivät usko Jumalaan, ja kuitenkin antavat kastaa lapsensa :0
Mutta kukin tavallaan, ajattelen minä.
Minunkin lapseni on kastettu, sen vuoksi että se on TAPA. Mulle on ihan sama kuuluvatko kirkkoon tms, nimi piti lapselle antaa.
Annoin kastaa lapseni, koska mulle se ei merkkaa mitään, toisinkuin uskovaisille (tajuutko mitä meinaan?)
Minä en tajua tuollaista aidalla istumista. :) Että miksi ei voi olla rehellisesti ja 100% sitä mitä on. Miksi kuulua kirkkoon, jos ei usko? Jos on ateisti, niin miksi antaa ympäristön ymmärtää muuta? Miksi toimii kuten kristityt? (Kastaa lapsen...) (Pitää yllä kristillisiä tapoja, jos ei ole kristitty.) Kun lapselle voi antaa nimen ihan ilman kastettaki. :)
joulua meillä vietetään lasten takia, ei minkään uskon. Lapset saavat paketteja ja syödään hyvin. Pääsiäisenä on kiva kun on tipuja pöydillä ja suklaamunia. Mulle niillä ei ole mitään tekemistä uskon kanssa, näin on toimittu jo iät ja ajat ja se tapa on periytynyt "ei uskovaisillekkin".. itseasiassa en edes tiedä miksi noita vietetään
 
Orionko kieltäisi ateisteilta kaikenlaiset uskonnolliset perinteet? Viikonloppuna siskonpoikani pääsee ripille. Pitäisikö minun jäädä kirkon ulkopuolelle norkoilemaan vai saanko mennä sisälle asti? Jos saan, niin pitääkö minun istua koko seremonian ajan vai saanko nousta välillä jaloittelemaan seurakunnan tahdissa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja katkera ja myönnän sen:
Alkuperäinen kirjoittaja tripod:
Vaihtoehtona on lähinnä elää epätietoisuuden kanssa, vailla päämäärää.. mikä voi tuntua lohduttomalta.
Uskominen vaihtoehtona on yhtä todennäköistä kuin jos keksisi itse itseään miellyttävän vastauksen elämän epätietoisuuksiin ja väittäisi sen olevan totta.
Käytännössähän se menee näin - jokainen hahmottaa Jumalansa omalla tavallaan, ja/tai valitsee sellaiset tieteelliset teoriat jotka sopivat omaan päähän.

Uskonnot ja tiede tarjoavat malleja joita voi käyttää oman maalmankuvan rakentamiseen.. tämä toimii auttavasti omaan käyttöön, mutta menee vaikeaksi jos yrittää julistaa omaa maailmankatsomusta ainoaksi oikeasti totuudeksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Turbojurpo:
Orionko kieltäisi ateisteilta kaikenlaiset uskonnolliset perinteet? Viikonloppuna siskonpoikani pääsee ripille. Pitäisikö minun jäädä kirkon ulkopuolelle norkoilemaan vai saanko mennä sisälle asti? Jos saan, niin pitääkö minun istua koko seremonian ajan vai saanko nousta välillä jaloittelemaan seurakunnan tahdissa?
En kieltäisi. En vaan ymmärrä miksi toimisi kristityllä tavalla jos ei ole kristitty.
Eri asia tietysti tuollaiset sukulaisten rippikoulut ym, siinähän on kyse sen siskonpojan uskosta eikä sun! Mutta jos esim ateistinen pariskunta menee kirkossa naimisiin, kristillisin menoin, ni sitä en ymmärrä. Eri asia olla vieraana. Ei sitä uskoa niin tarvi karttaa etteikö edes vieraaksi vois toisen kristillisiin juhliin mennä. :D
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja :):
minä taas en voi tajuta miten kukaan voi olla uskomatta Jumalaan. kun itselleni uskonasiat on niin todellisia.
Voisitko kertoa enmmän mitä tarkoitat sillä että uskonasiat ovat todellisia? Oletko kokenut jotain "yliluonnollista"?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ateisti:
ei tässä maailmassa ole mitään muutakaan "olentoa" jota ei silmin näkisi, tai mitään muutakaan vastaavaa. Mun mielestä onparempi uskoa ihan tosijuttuihin ja keskittyä niihin. Jumala mitään voimaa anna, se voima tulee ihan ihmisestä itsestään
minä en taas tajua, miten joku voi olla uskomatta Jumalaan.
Sinä et pysty todistamaan veden pitävästi, ettei Jumalaa ole. Miksi muut eivät saisi uskoa mitä haluavat? Saathan sinäkin uskoa, että Jumalaa ei ole.

 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minua ihmetyttää ihmiset, jotka julistavat suureen ääneen, etteivät usko Jumalaan, ja kuitenkin antavat kastaa lapsensa :0
Mutta kukin tavallaan, ajattelen minä.
Minunkin lapseni on kastettu, sen vuoksi että se on TAPA. Mulle on ihan sama kuuluvatko kirkkoon tms, nimi piti lapselle antaa.
Annoin kastaa lapseni, koska mulle se ei merkkaa mitään, toisinkuin uskovaisille (tajuutko mitä meinaan?)
Minä en tajua tuollaista aidalla istumista. :) Että miksi ei voi olla rehellisesti ja 100% sitä mitä on. Miksi kuulua kirkkoon, jos ei usko? Jos on ateisti, niin miksi antaa ympäristön ymmärtää muuta? Miksi toimii kuten kristityt? (Kastaa lapsen...) (Pitää yllä kristillisiä tapoja, jos ei ole kristitty.) Kun lapselle voi antaa nimen ihan ilman kastettaki. :)
joulua meillä vietetään lasten takia, ei minkään uskon. Lapset saavat paketteja ja syödään hyvin. Pääsiäisenä on kiva kun on tipuja pöydillä ja suklaamunia. Mulle niillä ei ole mitään tekemistä uskon kanssa, näin on toimittu jo iät ja ajat ja se tapa on periytynyt "ei uskovaisillekkin".. itseasiassa en edes tiedä miksi noita vietetään
Meilläki vietetään joulua, mutta ilman joulukirkkoa, evankeljumeja ym kristillisiä juttuja. Itse asiassa joulu onkin pakanallinen juhla, tai pakanallisen juhlan päälle pykätty kristillistä ainesta... Pääsiäisestä en tiedä, muuta kuin että tiput ja noidat on pakanallista kans. Pääsiäistä vietämme myös... Perinteisesti niissä ei niin isosti kristillisyyttä lopen olekkaan. Mutta lapsen kastaminen on täysin kristillinen juttu, ja siksi näistä isosti poikkeava. Kuin myös naimisiinmeno kirkossa Jumalan kasvojen edessä, täysin kristillistä...
 
Miksi sinun sitä pitäisikään tajuta? Kun oikein mietit niin varmasti maailmasta löytyy kasapäin ihmisiä jotka ihan muissakin asioissa uskovat tai näkevät erilailla, eikä sinun silloinkaan tarvitse ymmärtää kaikkia ja heidän erilaisia näkemyksiään. Mutta sitä en ymmärrä miksi toisten usko vaivaa sinua.

Vaikka itse uskon en ole koskaan ollut ketään käännyttämässä eikä minua edes suoraansanottuna pätkänvertaa kiinnosta mihin sinä (tai joku muu) uskot tai olet uskomatta. Siksi on vaikea tajuta miksi minun uskoni niin kovasti vaivaisi jonkun muun mieltä.
 
vieras
Mä uskon Jumalaan, koska mitään muutakaan syytä ei meidän ja kaiken olemassaoloon ole. Evoluutioteoriaa ei ole pystytty todistamaan tähän päivään mennessä oikeaksi, joten mihin sitten pitäisi uskoa? Heti kun joku sen minulle kertoo, että mistä me ollaan tänne tultu, niin voin minäkin sitten uskoa johonkin muuhun..
Sitä päivää odotellessa uskon Jumalaan.
 

Yhteistyössä