Mä tartteisin mielipideapua ISOSTA päätöksestä!!

  • Viestiketjun aloittaja apua kiitos
  • Ensimmäinen viesti
apua kiitos
Meillä useampi lapsi, isoin menee kouluun ens vuonna. Asunto pienehkö, just just saattais riittää kooltaan, mut kaikille ei omia huoneita ja loppupeleissä vanhemmat joutuis nukkuu olohuoneessa.
Kuitenkin TOSI edullinen vuokra ja ihan ok alue, lukuunottamatta sitä tosiseikkaa et pienempi lähikoulu lakkautetaan/siirretään oppilaat kauemmaksi(kyyditysten päähän, jos ei lapsi siirry tuohon isompaan kouluun niin kyyditykset joutuisi maksaa itse) mahdollisesti jo vuoden tai kahden kuluttua ja tuo isompi suht lähellä oleva koulu on maineeltaan aika kamala, väkivaltaongelmia, kiusaamiseen ei puututa(ja nää ei oo huhupuheita vaan ihan tosiasioita jotka ammatti-ihmisetkin mm.koulpsykologi on todenneet).
Jos noita kouluongelmia ei olisi, jäisimme kai tähän tilanpuutteesta huolimatta.
Nyt kuitenkin kovasti houkuttaisi muuttaa ennen kuin vanhin aloittaa koulun, koulunvaihto ei lapselle kivaa ole kesken ala-asteen(itsellä sitä lapsuudesta kokemuksia) ja meillä harkinnassa kaksi aluetta joilla on tosi kivoja asuntoja ja hyvät, kohtuullisen kokoiset koulut.

Ja se ongelma, mä olen kotona lasten kanssa, mulla on korkeakoulututkinto, mut ei työkokemusta ja täälläpäin ei kamalasti ole mun alan tai edes sinnepäin olevia töitä tarjolla(ollenkaan tällä hetkellä). Miehellä kiva vakipaikka, ja meillä myös sukulaisia täällä, joten mun työn perässä ei mahdollisuutta muuttaa.
Harkinnut olen toisen tutkinnon lukemista, mut se ei siis meidän taloudellista tilannetta lähivuosina ainakaan parantaisi.
Rahatilanne siis suht tiukka, laina varmaan saatais kyllä(ollaan laskeskeltu pankin laskureilla ja vähän alustavasti kyselty joku aika sitten), mut sit olis _tosi tiukka_ taloudellinen tilanne.
Ja sen "just just mahdollista saada"-velan otto pelottaa.
Isompaa vuokra-asuntoa ei voi harkita koska vuokra olisi yhtä iso kun kohtuullisen lainan lyhennys(meidän nykyinen vuokra-asunto todella halpa yleiseen vuokratasoon nähden), eli ei kannata.

Tulipas romaani... Mutta siis, mitä tekisitte meidän tilanteessa? Kun tuntuu et lapsen (ja myöhemmin siis noiden nuorempienkin) kannalta olis kamalan tärkeää et koulu olisi kiva ja rauhallinen, mut sit taas nää asumisratkaisut oikeesti stressaa..
 
Mä tekisin niin, että muuttaisin sellaiselle alueelle, missä on lapsille hyvä, pysyvä, koulu. Ja ottaisin sen lainan ja ostaisin asunnon. Eihän sen oman kodin täydy suuren suuri olla, jos kerta vuokrallakin voitte asua hieman ahtaasti. Siinä saisitte kuitenkin vähän kerättyä omaa pääomaa ja sitten myöhemmin ehkä ostaa samalta alueelta hieman isompi koti. Tuo vuokralla asuminen kun ei johda sillä saralla mihinkään.
 
ap
No itselläkin on vahvasti ollut ajatus et se koulu on niin iso ja tärkee juttu et kannattais muuttaa tässä saumassa.
Ja on mietitty et ostettais pienehkö tai vähän vanhempi asunto et olis ees vähän pienempi velka mikä tarviis ottaa. Mut silti tuo velka jotenkin vaan kauhistuttaa..
Varsinkin kun lukee juttuja miten ihmiset ei pärjää velkojensa kanssa ja kaikki ylivelkaantumisjutut. Ja kun meillei ikinä oo ollu mitään lainaa, yhtä opintolainaa(yhden vuoden laina) lukuunottamatta joka sekin on maksettu heti pois.
Vielä lisääkin mielipiteitä saa tulla!!:)
 
I
vanhassa asunnossa se asuminen vasta kalliiksi tuleekin, jos peruskorjaukset ovat tekemättä!
eikö sinulla ole työllistymismahdollisuuksia? edes sellaiselta alalta, jolle sinulla ei ole koulutusta?
 
ap
Joo, siis sellaista vanhempaa asuntoo ollaan katottu jossa talonyhtiössä tehty putkirempat sun muut, mut asunto sisältä pinnoiltaan aika alkuperäinen, eli ei isoja remontteja tulossa. Tää on just se ongelma et uudet maksaa paljon, ja vanhemmissa on paljon remontteja tulollaan.

Meillä myös ihan pieni lapsi, eli mulla ei heti oikein mahdollisuuksia mennä töihin, toki jos laina otetaan, en tule olee lasten kaa kotona niin pitkään kuin nyt olis suunnitteilla.

Ja työllistyminen edes ei-omalle alalle ei ole kamalan helppoa, sijaisuuksia sun muita varmaan saattais löytyy tai sit sitä työkkärin harjoittelua(jonka takia osalle mun alan töistä ei oo avoimia paikkoja kun kaupunki hoitaa eläköitymiset sun muut harjoittelijapyörityksellä).
Mut ei noiden varaan voi lainan lyhennystä suoraan laskea, vaan on laskettava sen "huonoimman taloudellisen tilanteen mukaan".
Ja tää tilanne tuli oikeesti aika puun takaa, oltiin laskettu et voidaan asua monta vuotta tässä nykyisesssä, vaikkakin vähän ahtaasti ja tuo koulun siirtyminen/lopettaminen tuli tietoon vasta tällä viikolla. On ilmeisesti ollu "huhupuheena" ilmassa jo pitkään, osa alueen vanhemmista oli asiasta kuullu, me ei olla kai tarpeeks sisäpiiriä kun ei oltu aavisteltukaan mitään..
 

Yhteistyössä