Mätkyjä per...

  • Viestiketjun aloittaja pännii
  • Ensimmäinen viesti
pännii
Toisen kerran elämäni aikana tuli mätkyjä. Ekan kerran tuli ensimmäisen äitiysrahakauden jälkeen ja nyt kun ollut työttömänä. Hiukka korpeaa... Pakko kai sitten nostaa prosenttia ettei käy samalla tavalla ensi vuonna. Löytyisi edes töitä.
 
Nuo mätkyt on kyllä mielestäni asia josta ei pitäis kovin kummoista marttyyrimeininkiä ylläpitää. Ihan jokainen voi ihan itse hoitaa homman niin, että ennakkoja tulee maksettua riittävästi.
 
minä vaan
ihmettelen joka vuosi näitä mätkyjen kiroamisia. Ei ne lukemat millään lottokoneella tule. Verotusmatematiikka ei ole järin monimutkaista jos asiaan perehtyy ja kannattaisi perehtyä niin ei tule "ylläri" mätkyjä. Kyllä ihminen saa oll atosi pönttö, jos ei ole osannut aavistella 7000 euron mätkyjä tai jos ihmettelee mätkyjen saamista.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Juups:
Nuo mätkyt on kyllä mielestäni asia josta ei pitäis kovin kummoista marttyyrimeininkiä ylläpitää. Ihan jokainen voi ihan itse hoitaa homman niin, että ennakkoja tulee maksettua riittävästi.
ja se ei ole mätky ( oikeasti harkinnanvarainen lisämaksu jonka verottaja voi määrätä tiettyjen ehtojen täyttyessä ) vaan maksamaton jälkivero ko verovuodelta.

Olet saanut tuloa josta olet maksanut liian vähän veroa. Piste.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Oho! No ei kiva. Köyhät joulut tulevat...
Eihän Joulu ole lähelläkään. Lähes vuosi aikaa säästää niitä jälkiveroja varten. Kuka käskee ne joulukuun tuloista maksamaan. Ja tisehän olet ilmeisesti ne liian vähän maksetut veroeurot jo tuhlannut, jos ei ole säästössä. Lainat on aina maksettava.

 
ap
Kuulkaa, saan kyllä nuo mätkyt maksettua, se ei tässä ole ongelma. Se mikä tässä vituttaa on se, että ennen palautuksista on ostettu joululahjat, nyt ei ole mistä siihen repiä rahaa. Ainakaan tällä hetkellä. Säästöön ei saa mitään, pitää toivoa että menee vaatteita yms kaupaksi että niistä saisi jotain millä lahjoja sitten ostaa. Ja kyllä tiedän että "lainat" on aina maksettava, keskisormi pystyyn muutamille.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Mä just aloin miettii et miten hemmetti on mahollista saada mätkyjä työttömänä?Prosentti on niin pirun kova mikä niistä menee et huh..
Paljonkos luulet sitten, että työssäkäyvät maksaa ? Niiden rahoista maksetaan vielä sinunkin työttömyyskorvauksesi.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Mä just aloin miettii et miten hemmetti on mahollista saada mätkyjä työttömänä?Prosentti on niin pirun kova mikä niistä menee et huh..
Paljonkos luulet sitten, että työssäkäyvät maksaa ? Niiden rahoista maksetaan vielä sinunkin työttömyyskorvauksesi.
Mitä sinä siellä purnaat, kyllä minäkin oon oman osuuteni tehny että kassan rahoille olen päässy.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kuulkaa, saan kyllä nuo mätkyt maksettua, se ei tässä ole ongelma. Se mikä tässä vituttaa on se, että ennen palautuksista on ostettu joululahjat, nyt ei ole mistä siihen repiä rahaa. Ainakaan tällä hetkellä. Säästöön ei saa mitään, pitää toivoa että menee vaatteita yms kaupaksi että niistä saisi jotain millä lahjoja sitten ostaa. Ja kyllä tiedän että "lainat" on aina maksettava, keskisormi pystyyn muutamille.
Se on naurettavaa katsella kun luuserit vinkuu keskari pystyssä.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Mä just aloin miettii et miten hemmetti on mahollista saada mätkyjä työttömänä?Prosentti on niin pirun kova mikä niistä menee et huh..
Paljonkos luulet sitten, että työssäkäyvät maksaa ? Niiden rahoista maksetaan vielä sinunkin työttömyyskorvauksesi.
Mitä sinä siellä purnaat, kyllä minäkin oon oman osuuteni tehny että kassan rahoille olen päässy.
Ja nyt maksat osuutesi veroista työtömyyskorvauksestakin. Jokaiselle osuus veroista tulojen mukaan. Näinhän se olla pitää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Mä just aloin miettii et miten hemmetti on mahollista saada mätkyjä työttömänä?Prosentti on niin pirun kova mikä niistä menee et huh..
Paljonkos luulet sitten, että työssäkäyvät maksaa ? Niiden rahoista maksetaan vielä sinunkin työttömyyskorvauksesi.
Mitä sinä siellä purnaat, kyllä minäkin oon oman osuuteni tehny että kassan rahoille olen päässy.
Ja nyt maksat osuutesi veroista työtömyyskorvauksestakin. Jokaiselle osuus veroista tulojen mukaan. Näinhän se olla pitää.
No enhä mä ole sanonu etteikö siitä pidäkkin veroa maksaa!Naurattaa vaan että joka liiton rahoista viedään yli 20% veroa, kun työssäkäyvänä tuohon 20% saa jo tienata ihan kivastikkin..
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Mä just aloin miettii et miten hemmetti on mahollista saada mätkyjä työttömänä?Prosentti on niin pirun kova mikä niistä menee et huh..
Paljonkos luulet sitten, että työssäkäyvät maksaa ? Niiden rahoista maksetaan vielä sinunkin työttömyyskorvauksesi.
Mitä sinä siellä purnaat, kyllä minäkin oon oman osuuteni tehny että kassan rahoille olen päässy.
Ja nyt maksat osuutesi veroista työtömyyskorvauksestakin. Jokaiselle osuus veroista tulojen mukaan. Näinhän se olla pitää.
No enhä mä ole sanonu etteikö siitä pidäkkin veroa maksaa!Naurattaa vaan että joka liiton rahoista viedään yli 20% veroa, kun työssäkäyvänä tuohon 20% saa jo tienata ihan kivastikkin..
Samalla veroasteikolla tuloja käsitellään olit sitten työssä tai työtön. Miksi työttömän, joka on asiosidonnaisella pitäisi maksaa pienempää veroprosenttia kuin työssäkäyvä samasta tulosta?

Työssäkäyntiin liittyy vielä työssäkäymisen kuluja, joita työttömällä ei ole. Työssäollessa maksetaan vielä muita veroluonteisia sosiaalimaksuja, joita työtön ei maksa ennakonpidätyksessään. Lisäksi työssäkäyvä joutuu vielä tekemään töitäkin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
No enhä mä ole sanonu etteikö siitä pidäkkin veroa maksaa!Naurattaa vaan että joka liiton rahoista viedään yli 20% veroa, kun työssäkäyvänä tuohon 20% saa jo tienata ihan kivastikkin..
Samalla veroasteikolla tuloja käsitellään olit sitten työssä tai työtön. Miksi työttömän, joka on asiosidonnaisella pitäisi maksaa pienempää veroprosenttia kuin työssäkäyvä samasta tulosta?

Työssäkäyntiin liittyy vielä työssäkäymisen kuluja, joita työttömällä ei ole. Työssäollessa maksetaan vielä muita veroluonteisia sosiaalimaksuja, joita työtön ei maksa ennakonpidätyksessään. Lisäksi työssäkäyvä joutuu vielä tekemään töitäkin.
Samasta tulosta?Hei oikeesti, ei kaikki saa liitosta tonneittain rahaa, se on ihan sama onko se summa 500?/kk vai 1500?/kk, minimi on 20%..

Mut joo, kyllä olen tietoinen näistä eroista, mutta saa mua siltikin varmaa asia kauhistuttaa/huvituttaa, anteeksi että olen ollut kaikki 4kk työttömänä. :whistle: :D
 
toinen
Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Samasta tulosta?Hei oikeesti, ei kaikki saa liitosta tonneittain rahaa, se on ihan sama onko se summa 500?/kk vai 1500?/kk, minimi on 20%..

Mut joo, kyllä olen tietoinen näistä eroista, mutta saa mua siltikin varmaa asia kauhistuttaa/huvituttaa, anteeksi että olen ollut kaikki 4kk työttömänä. :whistle: :D
Minimi on kyllä juuri se prosenttimäärä, joka kullekin kuuluu maksettavaksi, jos osaa toimittaa sen etuuksille lasketetun kortin maksajalle.
 
kinuski
Vääntäkää tyhmälle rautalangasta, kun en ymmärrä. Eli jos saa vaikka kelan maksamaa työmarkkinatukea, niin siinähän on tietty prosentti mikä menee veroihin, siihen ei kai voi itse vaikuttaa? Niin jos saa vuosia samaa työmarkkinatukea, samalla veroprosentilla, niin mistä johtuu että välillä tulee mätkyjä, ja välillä taas palautusta?
Ja entä sitten kun on töissä, eikös ne verovirastossa laske sen veroprosentin niin ettei mätkyjä pitäis tulla? Eihän kaikki älyä nostaa itse prosenttia, kun luottavat siihen että se on siellä oikein laskettu.

Itse en ole koskaan saanut mätkyjä, mutta empä kovin suuria summia palautustakaan, ja mä nostan aina itse veroprosenttia suuremmaksi kuin mitä verokortissa on. Eli en kysele tätä siksi, kunhan vaan ihmettelen...
 
vieras
Juuri niin, KAIKKI EI ÄLYÄ. Lopullisessa verotuksessa toteutut verojen määrä ei riipu siitä, saako tuloa KELA:lta, työkkäristä, palkaa tai muita etuuksia. Se riippuu tulojen ja vähennysten määrästä. Se vakioprosentti, jonka vaikkapa KELA tai työkkäri pidättää on vakioprosentti, vain jos ei ole toimittanut muuta, oikaistulla pidätysprosentilla merkittyä verokorttia etuuden maksajalle. Ennakonpidätysprosentti on eri asia kuin lopullinen toteutunut veron määrä.

On yllätävää kuinka päivästä toiseen täällä kirotaan tai kysellään samoista asioista ja vaikka vääntäisikin rautalangasta, niin on todettava, että suomalaiset eivät todellakaan tiedä hölkäsen pöläystä omaan talouteensa vaikuttavista asioista. Sen sijaan, että opiskeltaisiin niinkin tärkeitä asioita, ollan aina valmiina olemaan kita auki ja väitetään kokevansa vääryyttä. Olisi koululaitoksella töitä.
 
jee
Alkuperäinen kirjoittaja kinuski:
Vääntäkää tyhmälle rautalangasta, kun en ymmärrä. Eli jos saa vaikka kelan maksamaa työmarkkinatukea, niin siinähän on tietty prosentti mikä menee veroihin, siihen ei kai voi itse vaikuttaa? Niin jos saa vuosia samaa työmarkkinatukea, samalla veroprosentilla, niin mistä johtuu että välillä tulee mätkyjä, ja välillä taas palautusta?
Ja entä sitten kun on töissä, eikös ne verovirastossa laske sen veroprosentin niin ettei mätkyjä pitäis tulla? Eihän kaikki älyä nostaa itse prosenttia, kun luottavat siihen että se on siellä oikein laskettu.

Itse en ole koskaan saanut mätkyjä, mutta empä kovin suuria summia palautustakaan, ja mä nostan aina itse veroprosenttia suuremmaksi kuin mitä verokortissa on. Eli en kysele tätä siksi, kunhan vaan ihmettelen...
no ei ne kyllä todellakaan osaa ennustaa siellä verotoimistoss asun tulevia tulojasi, mulle oli laitettu tälle vuodelle veroprossaksi 11% arvaa nostinko? KYLLÄ ja suoraan 22%

itselle tulossa 3000? palautuksia
 

Yhteistyössä