Magneettikuvassa alkuviikosta ja nyt r-testi näyttää tältä

Mitäs sanotte tästä?



http://kuvaton.com/k/YMWM.jpg



http://kuvaton.com/k/YMWV.jpg

Testi tehty tänään kp 29/28, aamupissaa jemmasin pari tuntia purkissa kun mies toi testin ruokatunnilla.

Luonnonvalossa erotan selkeän, haaleaakin haaleamman viivan, joka ei oikein tahdo tallentua tuohon kameralle. Voiko tällainen viivan paikka tulla apteekin testiin vaikkei olisikaan raskaana?

Asia mietityttää erityisesti nyt, kun kävin pari päivää sitten magneettikuvassa. TUolloin mammaksin herkkä testi näytti negaa ja kuvaaja sanoi että otetaan vaan se kuva, kun enhän mä vielä ole teknisesti raskaana kerta testi näytti negaa. Entäs nyt sitten jos olenkin? Pelottaa jos tuo magneettikuvaus vahingoitti mahdollista alkiota :(.

Mutta rehellisisä mielipiteitänne kaipailen: onko tuo mielestänne + vai -, ja tuo magneettikuvausasia mietityttää kovasti myös...
 
[QUOTE="vieras";27033015]Magneettikuvaus ei käsittääkseni ole kielletty raskaanaolevilta.[/QUOTE]
Ekalla kolmanneksella ei suositella kuvausta.

Ja mua ei huolittu magneettiin harjoitteluun koko raskauden aikana.
 
Mulla ihan superhaalea viiva on kyllä ollu plussa, jopa kahdessa raskaudessa. Ja magneetti ei vaurioita sikiötä, meillä oli kolmosen kanssa aivoissa jotain millin yli viitearvon ja tarjottiin magneettia, että tutkisivat tarkemmin. Kieltäydyin kuitenkin ja seuraavassa ultrassa oli arvo normaali, täysin terve pikkumies sieltä aikanaan tupsahti. Mutta siis, magneetti ok.
 
Viiva tuli heti, ja mielestäni se on vaaleanpunainen.

Raskaus olisi todella toivottu, yli puoli vuotta olemme yrittäneet. Loukkasin kuitenkin polveani ja jouduin/ pääsin magneettikuvaukseen kp 27/29. Kp 26 tehdyllä mammaksin herkällä testillä tuli selkeä nega.

Voi ei, pakahdun huolesta nyt tuon magneettikuvauksen takia. Lisäksi huolettaa että voidaanko polveani nyt operoida jos sieltä kuvassa löytyi jotain leikattavaa (kuten ortopedi arvioi kuvaan lähetettävessä).
 
Mitä olen tuota magneettikuvausasiaa googlettanut, niin kaikkialla todetaan vaan että magneettikuvausta ei suositella raskauden ekalla kolmanneksella. Keskenmenon riskiä ainakin kasvattaa, mutta nyt erityisesti huolena on että voisiko aiheuttaa mahdolliselle alkiolle kehityshäiriöitä tms.
 
Vieras: Itsekin olen ollut varovainen kaiken sellaisen suhteen, joka mahdollista pientä alkiota voisi haitata (esimerkiksi alkoholia en ole käyttänyt käytännössä lainkaan näiden yrityskuukausien aikana).

Nyt tilanne on kuitenkin eri, kun epäillään että eturistisiteeni polvessa on poikki ja mahdollisesti murtumakin ja kierukkavaurio. Polvi on kipeä ja olen sairaslomalla. Jos olisin magneetista kieltäytynyt, niin miten olisin saanut olla enää sairaslomalla? Ja kerroin siis asiasta kagneettikuvauksen tehneelle hoitajalle, joka sanoi että kuvaan vaan, kun ethän ole vielä teknisesti raskaana kerta raskaustesti on näyttänyt negaa. Ja kuva otettiin siis kp 27/29 ja negatestin tein 26/27.

Kylläpä huolestuttaa :(
 
"vieras"
No, näillä nyt ns. mennään, ja luultavasti kaikki on kuitenkin ihan hyvin. Tuleehan sitä säteilyä lentokoneissakin monille raskaana oleville ja terveitä vauvoja syntyy.
 
Mitä olen tuota magneettikuvausasiaa googlettanut, niin kaikkialla todetaan vaan että magneettikuvausta ei suositella raskauden ekalla kolmanneksella. Keskenmenon riskiä ainakin kasvattaa, mutta nyt erityisesti huolena on että voisiko aiheuttaa mahdolliselle alkiolle kehityshäiriöitä tms.
Nykyään tuosta 12 ekan raskausviikon suosituksesta ollaan luopumassa, ja magneettikuvauksen voi tehdä missä raskauden vaiheessa tahansa, jos tietyt kriteerit täyttyvät - lähinnä se, että kuvaus on tarpeen diagnoosin saamiseksi.

Tekee ne hoitajatkin magneetissa ihan täysillä töitä raskaana ollessaankin :). Mua ei sinne opiskelijana huolittu, jostain syystä sairaanhoitopiirillä oli sellainen periaate. Mutta palkkatyössä olisin siis saanut magneetissa olla myös raskaana ollessani. Ja tällä alalla säännökset on aika tarkat.

Itse tulin raskaaksi suorittaessani harjoittelua paikassa, jossa raskaana olevien läsnäolo on ehdoton ei-ei. Sairaalafyysikko teki jotain laskelmia ja totesi, että ei ole syytä huoleen. Mutta olin silti huolissani, huolet kuuluvat raskausaikaan, ne epärealistisetkin. Huoleni oli turhaa.

Ja lopeta googlaus. Se aiheuttaa vain lisää stressiä :hug:
 
[QUOTE="vieras";27033165]No, näillä nyt ns. mennään, ja luultavasti kaikki on kuitenkin ihan hyvin. Tuleehan sitä säteilyä lentokoneissakin monille raskaana oleville ja terveitä vauvoja syntyy.[/QUOTE]
Säteily on ihan eri asia kuin magneettikentälle altistuminen.
(sori jos nussin pilkkua, mutta magneettikuvauksessa ei käytetä säteilyä)
 
Kiitos vastauksistanne Anatolia ja muut.

Magneettikuvauksessa tosiaan altistutaan huomattavan voimakkaalle magneettikentälle, ei röntgen- tms. säteilylle. Voimakkaan magneettikentän epäillään aiheuttavan ylimääräistä tärinää alkiolle ja tämä siis mahdollisesti voisi ongelmia aiheuttaa.

Mutta taidan tosiaan tehdä niin kuten Anatolia neuvoi ja lopettaa turhan googlaamisen, stressaannun vaan.
 
Magneettikuvaajatäti kertoi olleensa ko. duunissa koko molempien raskauksen ajan ja kaikki meni hyvin. Mielestäni on kuitenkin aivan eri asia istua koneen vieressä, missä magneettikentän voimakkuus on pieni verrattuna sinne putken sisälle.
 

Yhteistyössä