Maha ei kasva!? Muita samassa tilassa?

Mä yritän etsiä itselleni jonkinmoista vertaistukea ja jonkinnäköistä lohdutusta, että voiko vauvalla olla kaikki hyvin vaikka mun maha ei kasva, ei näy kunnolla ees.
Nyt rv.19
Vauva potkii kyllä ja muuten kaikki kunnossa, mutta mun maha ei kasva, en näytä yhtään sille kun olisin raskaana ja se huolettaa, kun kaikilla muilla on iso masu tai vähintäänkin raskausmasu.

Odottelen maanantain 16.6 rakenneultraa, että saisin varmuuden pienen kasvuun, mutta tää on todella hermoja raastavaa. :'(

Olisko siis ketään jolla olis ollu samanlainen tai samantapainen tilanne ja miten on mennyt? Milloin maha rupes sit kasvamaan yms. Kiitos jollekkin jos jaksoit lukea ja ehkä vastatakin.

:ashamed: Niin ja en toivo sellaisia vastauksia, että:, mulla ainaki maha näky jo rv.12 tms. Vaan nimenomaan niitä joilla masu ei olekaan kasvanut...
 
Tove-81
Hei

En tiedä tarkemmin tilannettasi, mutta mulla huomenna rv 20 eikä ole painoa tullut yhtään vielä lisää! Siis ei grammaakaan! Oletko rakenteeltasi hoikka vai mahakkaampi?

Mull ei näkynyt ainakaan rv 18 asti mitään, koska pieni pömppö oli valmiina.
Mutta ultrassa jne varmasti selviää asiat, älä huolehdi sitä ennen (tiedän, helppo sanoa), mutta sitä ennen et voi itse asialla mitään, muuta kuin odottaa.

:heart:
 
B-7
Ootatko ensimmäistäsi??
Mulla ei vatsaa ollut ekasta ennenkuin 25+ viikoilla!!!Kukaan ei olisi masun kasvusta voinut tajuta raskautta(hölösuu paljasti ;) )
Seuraavista tullut paljon paljon aiemmin.
Nyt ootan seiskaa ja itse on myös ollut huolissani vatsan kasvusta.Normaalit,tiukat farkut menee kepeästi.Vyötärö ehkä hiukan kadonnut,mutta ei voi sanoa että olis masu suoranaisesti kasvanut(ja olen siis hoikka ja pienikokoinen 158cm ja noin 50 kg nyt).Kohtu tuntuu selällä maaten hyvin ja sydänäänet kuului viim eilen(rv 14+4)Ja kukaan ei ole tajunnut raskauttani vaikka kaikki aina mun vyötärön seutua tuijottaa että joko taas niille tulis :LOL:

Jos liikkeet tuntuu ja kaikki muuten ok,olet hoikka jne ,älä huoli!Varmasti kaikki hyvin ja masu ottaa loppukiri myöhemmin!!!!!
 
Ihan samassa tilanteessa ollaan :wave: Rv 19+2 eikä vatsaa näy. Selälläni maatessa kyllä pömppö tulee (ja supistellessa vielä isompi), mutta normaalioloissa ei näy mitään. Monelta olen kuullut leikkimielisiä epäilyjä, mahdanko raskaana ollakaan :whistle: Painoa on tullut nyt n. 2kg.

Minulla on useampi raskaus takana ja niissäkin vatsa on pullahtanut yhdessä yössä isommaksi, ihan konkreettisesti. Se on tapahtunut vasta raskauden puolivälin jälkeen jossain vaiheessa.
 
Kun ootin esikoista niin raskaudesta ei ees tiedetty kun ennen rv 20.Vasta rv 23 jälkeen alkoi maha hiukan pömpöttään ja rv 25 jälkeen alkoikin kasvaan ja "pullahti"vauvamasuksi.Syynä tähän tosi paljon taaksepäin kallellaan oleva kohtu.Ja tosiaan siis vauva kasvoi normaalisti ym. vaikka painoa ei mulle alkanut kertyä kun vasta rv 25 jälkeen eikä sillonkaan kun 7kg.
Nyt kun ootan toista niin maha alko pömpöttään rv 18 ja vasta nyt (rv 28) kunnon vauvamasu, silti sf mitat pienet, eikä painoakaan oo tullut kun 2kg.
Älä siis huoli, yksilöllisiä nää jutut :)
 
HUHUHUH, ette tiiä miten helpottaa kuulla :saint:
Odotan ekaa joo. Ja muuten tosiaan kaiken pitäisi olla hyvin ja pikkanen potkii masussa. Ja mulla kohtu myös taaksepäin.
Kiitos teille ihanat :hug:

Lisää kokemuksia jos löytyy...

Rinzessa ja papu rv.19+0 :heart:
 
Ei kaikille mitään kovin isoa mahaa tuukkaan vaikka ois kuinkin pitkällä raskaana!Joillakin se vauva tavallaan kasvaa tuolla selkärangassa päin =) Ja kun ensimmäistä odotin ei mulla ollut ees lopulla mikään suuren suuri maha :D Juoksin portaita ja oisin ylettynyt puremaan varpaankynnetkin :D Ei se mahan koko kerro juuri yhtään mitään,ei vauvan kokoa ja sen hyvinvointia ja kropan mallistakin se varmasti on paljon kiinni =) Älä panikoi turhia :hug: :hug:
 
Minulla ei esikoista odottaessa näkynyt mahaa juuri ollenkaan ennen kuin jotain viikoilla 25 tai ehkäpä myöhemminkin.Painoa kyllä tuli ja äitiysvaatteitakin käytin koska en viitsinyt ostaa isompaa kokoa turhaa.Syynä touhon ettei maha näkynyt oli taaksepäin kallistunut kohtu,mahani oli pieni synnytykseen asti(naapurit eivät edes lopussa huomanneet raskautta ja sitten ihmeteltiin että missä välissä vauva oli tullut =) ). tällä hetkellä odotan toista lasta ja olen viikolla 15 ja maha on näkynyt lähes alusta asti kymppi viikolla alkoi tutut kysyä että olenko pieniin päin ja nyt maha on jo isompi kuin viimeksi tuolloin kun alkoi kunnolla näkyä,kauhulla vain odotan miten tuo maha kasvaa loppuakohden kun nyt jo tuntuu olevan tiellä.

Että nauti vain pienestä mahastasi, vaikka olisihan se kiva kaikille "esitellä"vauvamahaa mutta se on loppuakohden helpompaa pienemmällä mahalla ;)
 
Älä huoli! Se raskausmahan näkyviin pullahtaminen ja ylipäätään vatsan koko on niin monesta seikasta kiinni. Äidin ruumiinrakenne vaikuttaa suuresti, kohdun kallistuneisuus... Ei ole mitenkään tavatonta ettei puolivälissä raskautta olevalla näy mitään =) Vatsaontelo on tilavampi kuin voisi kuvitella ja on yksilöllistä, milloin kohtu työntyy esiin lantiosta. Taatusti se sieltä esiin tulee ajallaan =)
 
mina mahduin viela tiukahkoon haapukuun ilman ongelmia rv21,silloinkaan ei kukaan ulkopuolinen viela nahnyt mahaa,itse sen kylla huomasin. Ja Rinzessa, eiko sulla ollut kuva tuossa masukuvapinossa vai muistanko vaarin? mun mielesta sulla on jo natti masu eika mulla tainnut olla viela senkaan kokoinen noilla viikolla.
 
Mullakin kohtu taaksepäin kallistunut ja lantio on myös leveä, muuten olen hoikka.
Pieni massu mullakin ja aamulla varsinkin pieni. Joku mainitsikin jo, että se maha kasvaa sitten selkärankaan päin ja isoon vatsaonteloon, tältä musta ainakin tuntuu, kun kipeitä selkävaivoja on jo nyt. Mullekin on moni vitsaillut, et olenkos raskaana ollenkaan ja ihmetelleet et missäs se masu on. Tuntuu silleen kurjalta tuollaiset kommentit ja vertailut mahasta, onhan se kuitenkin niin yksilöllistä ja riippuu niin ruumiinrakeenteesta millainen masu tulee...ei kahta samanlaista vauvamasua :D
 
Niin, se on tosi inhottava kuulla, et eihän se vielä ees näy ja missä se masu on ja onko masu kasvanut... ne loukkaa vaikka ei ole tarkoitus... kyllähän minä itsekin tiedän, että ei oo masua viel ni ei tarvii sanoa sitä ja vääntää veistä haavasa :'( ja samoin kysymys et onko se kasvanu nii katsois ite nii huomais, et ei oo.

Rinzessa ja papu rv.19+0
 
Ei mullakaan todellakaan näkynyt raskausmaha vielä rv19! Itse toki huomasin eron, mutta muille sai kyllä vielä selitellä. Näytin vain normaalisti lihonneelta. Sitten se maha tulikin joskus rv23-24 paikkeilla aika rytinällä, ja rv25 oli jo isompi kuin monilla muilla samoilla viikoilla odotavilla :) Ja kyllä sen ison mahan kanssa sai sitten ihan tarpeeksi ährystää, kun se tosiaan oli melko muhkea loppuraskauden ajan :)
 
Mulla viikkoja nytten 17 ja maha ei kasvanut melkein yhtään. Näytän lähinnä siltä että olisin normaalisti saanut vaan vähän liikakiloja.
Ensi ke ultra missä katotaan lasta tarkemmin ja toivon että kaikki on hyvin.
Kätilö kyllä sanonut että ei ole mitään hätää, jokainen on yksilö.
Ensiodottajana kuitenkin stressaan paljon.

Yritän laittaa profiiliin viimisimmät masukuvat niin voitte pistää kommenttia =)
 
Mulla esikoisen kans mahaa ei ollu minkään vertaa vielä vk 20. Laskettuna pvänäkin maha oli niin pieni et neuvolan täti lähetti synnärille tarkempiin tutkimuksiin.
Kaikki oli niinkun piti, terve poika syntyi vk 40+3. Se tosin käynnistettiin just ton mahan pienuuden takia.
Joka tapauksessa, poika painoi 3120g ja oli 48,5cm.
Ei kannata huolehtia sen mahan koosta, sit kun toisen aika on niin toivot et maha olis senki kans pieni :LOL:
 
täälä kans yks jolla esikoista odottaessa ei mahaa ollut juuri ollenkaan..vasta viikolla 30+ alkoi maha tulla pikkasen esille ja näyttikin vauvamasulta vasta silloin..
kommenttia kyllä tuli monelta että voiko olla mahdollista, et oo ees raskaana jne...ja ei se tosiaan mukavalta silloin tuntunut..vauvakaan ei ollut syntyessään mikään jättiläinen (2830g):)
sekin vaikuttaa jos kohtu on taaksepäin kallellaan ja varmaan siksi masu ei oo tullutkaan esille vielä kunnolla, mutta yleensä se alkaa näkymäänkin monella vasta viikkojen 20+ jälkeen, suurimmalla osalla varmasti tuolla alkuraskauspinossakin on enemmän turvotusta vielä siinä masussa..ei kannata verrata muiden masuja omaansa :heart: kaikki raskaudet ja ihmiset on erilaisia :)
 

Yhteistyössä