¤¤¤Marraskuun 2009 karhunpennut helmi ja maaliskuussa¤¤¤

emmama marraskuisten fb ryhmä on salainen,kavereille ei mene tieto ryhmään kuulumisesta,tosi kätevä juttu =)
onnea tupunan jäpikälle uudesta taidosta tännekkin.
ihanaa kun kelit on lauhtuneet,niin helpompi lähteä jokapaikkaan ja pojukaan ei kovin hermostu kun vähempikin vaate piisaa,mutta silti on vielä hermoilua ulkovaatteiden pukemisen kanssa :headwall: esikoinen oli samanlainen,se lohduttaa,kun neiti nyt 2vee ja nauttii pukemisesta ja riisumisesta :heart: eli ehkä eemelikin joskus :p
mukavaa viikonloppua :wave:
 
Pitkästäaikaa....En ole saanut kirjoitettua, vaikka luen ainakin kerran viikossa!

No, mitäs tänne. Kauhunsekaisin tuntein odottelen kuukautisia, ei näy, eikä kuulu :| !!! Kahden edellisen kanssa alkaneet 2 kuukauden jälkeen synnytyksestä, mutta nyt on mennyt jo näin pitkälle. Onhan se toki ihan normaalia jos menee kuukausia kun täysimettää, mutta silti hirvittää. Kyllähän sitä vielä joskus olisi kiva saada nelonen, mutta ei ihan vielä. Katselen tässä vielä. Ei kyllä ole mitään raskausmerkkejäkään. Onko täällä muita, joilla kuukautiset EIVÄT OLE alkaneet?

Matildasta on kehittynyt oikein seurallinen pikkunainen, joka osaa olla oikea Drama Queen kun sille päälle sattuu. Siskojen leikkejä on huippu katsella ja viihtyy lattialla leikkien jopa 60-90 minuuttia!!! Pyörii samalla akselinsa ympäri 360 astetta useampaan otteeseen. Selältä kääntyy mahalleen, mut enää takaisin ei pääse vaan sitten huudetaan apujoukkoja paikalle, että talo raikaa :eek:

Olen aloittanut kuntosalilla käymisen kun totesin jälleen et ei nämä viimeiset kilot tipukkaan ilman pienoista kuntoilua. Kyllä on tehnyt eedvarttia :D . Paino ei niinkään ole lähtenyt tippumaan, mutta kiinteytymistä on tapahtunut ja vauvamassua ei enää ole kamalasti jäljellä. On myös virkistävää käydä muuallakin kuin kaupassa ilman lapsia.

Enää olisi reilu kuukausi jäljellä täällä kaukana asumista ja Suomeen palaaminen olisi sitten jälleen edessä, vaikka hyvinkin todennäköisesti tullaan takas vain muutamaksi kuukaudeksi. Ihanan virkistävää, mutta hieman kyllä pelottaa kun kaikki sukulaiset ovat taas niin lähellä. Täällä kun on tottunut omaan rauhaan.

Tuntuu todella oudolta kun jotkut antaa jo muksuille soseita. Itse ajattelin aloittaa vasta lähempänä puolta vuotta kun olen lukenut et se olisi parempi. Ekalle annoin kyllä pottua vajaan 4 kuukauden iässä, mutta luin jostain et vauvan elimistö ei vielä tuolloin olisi valmiina. Pääasia lienee et vauvalla on hyvä olla. Lastenkasvatustapoja on niin monenlaisia. Ehkä meikäläisen tapauksessa taitaa olla myös hieman laiskuutta :LOL:

Indo ja Matilda
 
Soseista: Tein esikoiselle itse paljon soseita ja alkuun pelkkiä maisteluannoksia pakkaseen. Esim. pakastemaissin keitin ja soseutin ja sen jälkeen pakastin jääpalamuotteihin. Ymmärttäkseni se kuumentaminen siinä välissä ratkaisee eli voi pakastaa uudelleen. Peruna menee sohjoksi pakkasessa, mutta jos tekee isomman annoksen sillä lailla, että perunaa on korkeintaa puolet koko satsissa, niin sitäkin voi pakastaa. En tiedä jaksanko/kerkeänkö kuopukselle itse kokkaamaan, mutta suosittelen, kyllä niillä saa kivasti vaihtelua pöperöihin ja säästääkin jonkin verran.

Pb: Oletko varma, ettei sinulla ole tulehdus päällä? Sehän vie voimat, vaikkei justiinsa muita oireita olisikaan :hug:

:hug: kaikille muillekin, jotka tarvitsevat!

Meidän tyttö kääntyi perjantaina pitkän harjoittelun tuloksena mahalleen :heart:

Mimona ja tyttönen (viikkoa vaille 4kk)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Indo:
Onko täällä muita, joilla kuukautiset EIVÄT OLE alkaneet?

Indo ja Matilda
Ei oo alkaneet ja esikosta alkoi vasta vajaan vuoden jälkeen synnytyksestä (vaikka imetyksen lopetin täysin kun esikko oli 6kk niin hormonitoiminnan palautumisessa meni vielä melkei 5kk ja kuulemma on tosi yleistä :D)

Eli odottelen sitten puolen vuoden päästä vasta alkavaksi :D

Me ei myöskään olla edes harkittu vielä (ehkä laiskuuttamme? ;D) soseiden antamista, lähinnä joskus huvitun ajatuksesta että niitä voisi jo alkaa maistattamaan :D
 
Kuukautis galluppiin- Täällä mennään kanssa täysimetyksellä ja kuukautisia ei ole vielä. Eipä ole vielä kiirekään. Joskus kesällä voisi kyllä alkaa jos vaikka onnistuis pääsemään taas odottajien listalle :D

taaperotx- Meniskö tällä listalla vielä kun ei ole sivujakaan älyttömästi.

Santtu
 
Menkat ei oo alkanu. esikoisen jälkeen alko parin kuukauden päästä. keskimmäisen jälkeen n. 6kk. ja nyt en yhtään kyllä kaipailekkaan..Kauhulla odotan millaset ne sitten on, kun toi kuparikierukka yleensä lisää vuotoja :whistle: ja muutenkin on ollu aina synnytyksen jälkeen vähän aikaa aikas runsaat..

Samaa mieltä myös, että mennään vaan tällä pinolla seuraavakin kuukausi!
 
Moi pitkästä aikaa! Oon tosi laiska kirjottamaan vaikka päivittäin käynkin lukemassa.
Meillä oli viime yö ensimmäinen yö kun Emmi vähän valvotti. Eka yö siis kolmeen kuukauteen. Nyt oon sit ihan poikki:)
Päivällä on nyt ollu tissillä ihan kokoajan eli ilmeisesti tankkausvaihe meneillään. Soseita en ole ajatellut antaa vielä ainakaan kuukauteen. Pojille annoin jo 2,5kk vanhana, kun olivat niin isoja ja kovia syömään. Nyt ei tulis mieleenkään vielä antaa muuta kun maitoa. On niin hyvin riittänyt tähän asti ainakin. Torstaina on neuvola niin täytyy siellä sitten puhua aiheesta.

Nukkuuko muiden vauvat vaan sisällä? Meillä ei juurukaan vaunuissa ulkona nukuta, vaan parhaiten nukkuu sisällä meidän sängyllä. Yöt omassa sängyssä.

Menkat ei oo vielä alkanut, mutta imetän. Kauhulla odotan, kun loppuu imetys niin mitä enää on tisseistä jäljellä. Neljä kun on imettänyt niin ei oo ku ajokoirankorvat enää roikkumassa. Puhetta on miehen kanssa ollut silikoneista ja rintojenkorjausleikkauksesta. Uskaltaiskohan sitä?

T: Peggy+Emmi 3kk
 
Onko jonkun vauvalla alkanut jo vierastaminen?
Täällä meillä vaavilta pääsee välillä suuri parku, kun tyrkkään sen jonkun muun syliin!? Mahtaako se sit olla vierastamista? Niinkauan kyllä hymyilee vieraille, kun on mun sylissä tai lattialla yms, mutta jos syliin joutuu niin itku tulee ! Yleensä itku tulee herkemmin miesten sylissä, esim papan.

Toinen asia. Meidän Netalla on ääni muuttunut parin päivän sisällä käheämmäksi? Kuuluukohan se muuttua, vai voisko olla kipeä? Kuumetta ei ainakaan oo, eikä muitakaan oireita? Ääni vaan on muuttunut...
Täällä on jo kahdet menkat ollut, ja toiveena olisi, ettei kolmansia enää tulisi :heart:
 
Vierastamisesta: Huomasin eilen kun kävin töissä pyörähtämässä, että täälläkin on alettu vierastamaan. Hetken aikaa viihtyi vieraassa sylissä, mutta kun tajusi, että minä olenkin vieressä, niin alkoi alahuuli kääntyä alaspäin ja itkeä vollotettiin krokotiilin kyyneleitä kunnes otin omaan syliin :D

Milliz + Taavi 3kk 3 vkoa
 
Jospa minäkin välillä taas jotain kommentoisin

nukkumisesta
ollut puhe, ja meillä nukahtaa kyllä välittömästi, kun puen ja laitan vaunuihin, nukkuu pitkään ja syvässä unessa, kun lenkkeillään, ja unet jatkuu vielä sisällä, vaikka riisun ja vähennän vaatteita
sisällä nukahtaa melko hyvin myös omaan pinnikseen, kunhan on harsoa, mitä hypistellä ja tutti suussa =) , ja ihan hyvät unet nukkuu sisälläkin.

Vierastamisesta, kyllä tarkkaan katselee ja kuulostelee, mutta yleensä kelpaa syli kuin syli :)

Kuiskaten ja Lenni 3kk 1 pvä
 
Menkat eivät ole alkaneet, täysimetyksellä mennään. Parina päivänä maisteltiin yhteensä alle 2 teelusikallista maissisosetta, mutta saattaa olla, että voisin kuitenkin vielä kuukauden verran imettää vaan. Ei jaksaisi vielä alkaa puljata noiden soseiden kanssa kuitenkaan. Laiska kun olen. Neuvolassa sanottiin, että allergologien mukaan kannattaisi kuitenkin aloittaa kiinteiden maistelu viimeistään 5 kk ikäisenä. Mamacita tai muut allergiaekspertit: Mitä teille on sanottu allergioiden ja kiinteiden aloituksen yhteydestä??

Poika nukkuu päiväunet sisällä, kun en oikein osaa jättää uloskaan, vaikka itkuhälyttimen ostin. :ashamed: Nukahtaa kyllä lenkille mennessä melko nopeasti mutta herää nykyään, kun tullaan sisälle.
 
Vastaanpa pikaisesti että mulla onkin sitten vissiin kaikkien palstalaisten menkat!! :whistle: :kieh: :headwall: :D
Minäkin täysimetän ja ne pirulaiset alkoi Oliverin ollessa tasan 2kk! Aloitin samaan syssyyn minipillerit ehkäisyksi ja sen jälkeen mulla on ollut 2 viikkoa vuotamatonta aikaa...muutoin olen vuotanut koko ajan tiputellen tai runsaammin!! :eek: :kieh:
Ette usko että alkaa jo pikkusen nyppiä!! Yhdistelmäehkäisy olis tarkoitus aloittaa ja sillä tiputtelut kyllä pysyy kurissa mutta kun imettävä ei voi alkaa niitä kuin vasta vauvan ollessa 6kk! Great, että vuodetaanko sitten sinne asti!! :kieh:
Olen huomannut olevani aika väsynyt...tai väsyneempi joten aloitin nyt rautakuurin!
Onneksi keskiviikkona neuvola ja voin mittauttaa Hb:n sekä puhua tästä ongelmasta.

Niin ja tosiaan tärkein...Oliver 4kk! :heart:
Vielä ei käännytä mutta leluihin tartutaan ja muutoinkin kehitys ihan ok, ainakin painon kehitys :LOL:
Soseita on maisteltu pikkuhiljaa...peruna-porkkanaa, luumua ja päärynää =) Olen tehnyt itse sekä ostanut kaupasta!
Luumuunhan saatiin lupa jo lääkäriltä 3kk neuvolassa mutta ei sitä heti aloitettu.
Auttanut on...nyt kakka tulee melkein päivittäin kun ennen hyvä kun viikkoon!

Tänään innostuin tilaamaan Oliverille matkikset ja turvaistuimen =) Onko muilla ollut harkinnassa jo turvaistuin ja millaisen meinaatte hankkia?! Mä tilasin nyt Brion Zenton!

Mutta palaan paremmalla aikaa :wave:

Ps. pidetään vaan sama pino kun juttua tulee kumminkin niin hitaassa tahdissa ;)
 





Menkat ei ole alkaneet, ja hyvä niin, ei ole ikävä ollenkaan.

täällä myös tartutaan leluihin ja puuhamaton kaarista roikkuviin juttuihin.

Soseita en ole ajatellut vielä tarjota, kun näinkin pärjätään ja kasvua tulee, ja ikääkin vasta 3 kk, joten ei senkään suhteen kiirettä. Ajattelin tehdä peruna, porkkana, bataattisosetta itse, ja myöhemmin sitten parsa ja kukkakaalia, maissia ym, nekin itse, samoin liha-kana ja kalasoseet.


tilasin myös jo hyvissä ajoin kesää ajatellen Brio racet, niitä odotellessa :saint:
 
Onko teidän muiden vauvat alkanu pelästyyn herkemmin kovia ääniä?
Meillä havaittiin tällä viikolla moinen ilmiö :) Itku tulee jos kuuluu oikeen kova ääni, ja muutenkin on ruvennut pelästymään herkemmin.
 
Tultiin juuri jumpasta ja neiti simahti täysin joten nyt on aikaa kirjoitella =)

Kovaa vauhtia meidän pienokaiset kyllä kasvaa ja kehittyy! Tuntuu että viikossa tapahtuu aina hurjasti kehitystä. Täällä ollaan alettu juttelemaan koko ajan, pärryyttämään ja nauramaan kovasti. Lattialla ollessaan Vilma heiluu koko ajan ja nostelee peppua ylös, kääntyy ja pyörii akselinsa ympäri.

Vierastaminen on täälläkin tullut uutena juttuna. Äidin tai isän sylistä on turvallista katsella vieraita ihmisiä mutta muiden sylissä ei tällä hetkellä oikein haluta olla. Annsku- En ole huomannut että olisi herkistynyt normaalia enempää koville äänille.

Meillä on kanssa luulusose auttanut vatsantoimintaan. Aikaisemmin kun vatsa toimi 10 päivän välein niin nykyään toimii joka toinen päivä! Täällä on kanssa maisteltu bataattia, perunaa ja luumua. Ensi viikolla ajattelin kokeilla porkkanaa. Kuinka paljon teillä muilla vauvat syövät kiinteitä kerralla? Me ollaan pikkuhiljaa lisätty määrää ja nyt tänään meni ekan kerran melkein desin verran bataatti peruna sosetta ja iltapäivällä luumua kolmasosa purkillinen.

Santtu
 

Yhteistyössä