Marraskuun 2012 masuasukit <3 *elokuussa*

hiipinen voi kiitos :heart: :'( kunpa tietäisitkin, mikä tilanne on TÄLLÄ hetkellä...
-sydäntä raastaa kun ei voi sisintään tännekään vuodattaa....
peli ei todellakaan ole vielä ohi, tää on ehkä raskainta aikaa ikinä mun elämässä....

ja muuta en pysty laittamaan. stressi, univelat, huoli senkun jatkaa mylläämistään, supistuksia tullut nyt pitkin päivää, ja aika kovia jo muutama. toivoisin niin että tilanne rauhottuisi, että vauvalla saisi olla kaikki myös hyvin.
ruoka ei maistu, vatsaa kivistää... tämä viikko ratkaisee hyvin paljon mitä tulee tapahtumaan.
toivon että jokaisella on jatkossa elämä hyvin, itse en huomis-aamun jälkeen tiedä mitä vastaan saan. ensi yönä ei nukuta senkään vertaa.
katsotaan milloin taas palaan...

tää on kauheeta, elämä jollain tapaa aivan auki... voimia kaikille... en mä pysty keskittyyn kelleen kommentoimaan...
 
Hankinnoista Oon nyt saanu ostettua sentään yhden tuttipullon.. :D Ainun mama anti-colic pullon.. Oon kattellu sitä jo pitkään ja nyt sit sain sen ostettua! Ja nyt oon vähä jo innostunu vaatteitakin pikkuiselle ostaan.. :) oon jotenki ollu nihkee sen asian suhteen, mut kun ne hanat aukes, niin nyt tekis mieli koko ajan ostaa jotain! :D mut parempi olis nyt viä odotella..mieskin sano tänään, et mitä jos se onkin poika.. no niinpä! Mä oon jo menny osteleen vaaleanpunaisia tyttövaatteita.. No, ens maanantaina mulla on äitiyspolilla Tayssissa kontrollikäynti, niin jospa siä vähä varmistelis, et onko se nyt varmasti tyttö tuloillaan! ;)

Tällä viikolla jotenkin pötkö liikkunut vähemmän..Kyllä liikkuu siis tasaisesti, mutta vähemmän kun esimerkiksi viime viikolla..Onko muuten jotenki normaalia, et liikkuminen vähenee jossain vaiheessa? vai onko vaan niin, että vaihtelee muuten vaan?

ja kiitos mnica infosta! :) Eli siis isyysrahahakemus tehdään vasta sitten kun isyyslomalle jäädään? eli siis sen rahan saa joskus vasta jälkikäteen? mutta työnantajalle täytyy vain ilmoittaa paria kuukautta ennen mahdollista isyysloman pitämistä?

Nellielli ja pötkö 27+2
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: NukkaPallero
Heipä hei kaikille mammoille:wave:

Pitkästä aikaa tulin kirjoittelemaan, vaikkakin käyn liki päivittäin lukemassa. Kiva, kun jaksatte ahkerasti kirjoitella...mulla menee kaikki aika arjen pyörittämiseen ja kolmivuorotyöhön, joten ehdin aina vain pikaseltaan lukemaan teidän kuulumiset.

NeuvolaNeuvola oli mulla eilen, ja siellä kaikki ok. Sf oli muistaakseni 23, eli normikäyrillä mennään. Hb laskee kokoajan, vaikka olen viikolta 12 asti syönyt rautaa. Tämä ei sinällään erikoista, sillä mulla on aikaisemmissa raskauksissa ollut sama juttu. Nyt hb oli siis 102. Verenpaineet ok. Vauvan syke oli 150, niinkuin aiemmissakin mittauksissa :heart:

UltraKoska meidän kaupungissa on vähennetty ultrat 2:een, niin kävimpä tänään sitten yksityisellä ultrassa ihan vaan uteliaisuuttani ja senkin takia, että kaikki on edelleen hyvin. Myös sukupuoli tietty kiinnosti kovasti;) Rakenneultraajahan veikkasi meille tyttöä pienellä varauksella, mutta tänään 4D:ssä asia varmistui, että meille on todellakin tulossa kahden pojan jälkeen pieni prinsessa. Mulle voi siis päivittää listaan tyttölupauksen[/COLOR Painoa oli tällä hetkellä pikkuisella n. 906g ja kaikki oli edelleenkin kunnossa. Niin, ja hintaeroja näyttää meidän kaupungissa olevan. Itse maksoin Feminossa 123 euroa, kun ITE:llä vastaavan ultran hinta ois ollut 280 euroa. Kannattaa siis tehdä pientä hintavertailua...

Hankinnoista[/B Koska meillä on pienet lapset entuudestaan, niin meiltä myös löytyy oikeastaan kaikki jutut valmiina. Ainut, että ostin kaverilta uuden turvakaukalon isofix-kiinnityksellä, koska nyt mun uudessa menopelissä sellanen kiinnitysmahdollisuus löytyy. Ajattelin, että helpottaa tuota autoon pakkaamista, kun pitää kolme lasta sinne jatkossa "köyttää".=) Vauvanvaatteita pitänee ostella tyttömäisempiä, kun varastosta taitaa löytyä aika sinivoittoista vaatetta. Mutta en pistä pahitteeks, että pääsee hypistelemään nyt niitä ihania tyttövärejä :whistle:

Synnytystoiveet[/B Toiveita ei oikeastaan kummempia ole. Aiemmat 2 synnytystä on mennyt ilman traumoja, ja toivon, että tää seuraavakin sujuisi hyvin. Ammetta tietysti haluaisin kokeilla-edellisten synnytysten aikaan ei ollut mahdollista päästä altaaseen, ku niitä on vaan yhessä synnytyssalissa, ja molemmilla kerroilla se oli käytössä. Ilokaasua en halua, koska pelkään siitä tulevaa pahoivointia. Epiduraalin koin hyväksi kivunlievitykseksi. Sen sain ensimmäistä synnyttäessäni. Toisen aikaan ei kerenny ottamaan, joten sain kohdunkaulan puudutuksen, joka tuntui...hmmm...aika kipeeltä :/. Mutta en vielä halua miettiä noita asioita. Kaikki aikanaan, ja hyvillä mielin menen synnyttämään :).


Jees, mutta minäpä jatkan täällä yövuoroani. Vielä ois about puolet yöstä valvottavana ennenkuin pääsee pehkuihin. Mukavaa keskiviikkoa, kamut =)

Terveisin: SaNi ja tytön tyllerö 26+5:heart:
 
Huomenia!

Mielenkiintoinen syysmyrsky tuolla ulkona! :kieh: Nyt tänä aamuna löysin vasta kokopitkän sadetakin. Eilen piti uhrata yhdet housut, kun mun tuulipuvun housut ei sitte mahtuneetkaan enää kiinni! :D Pitää varmaan kirpparilta tai jostain halvalla hakee joku reilumpi tuulipukusetti tähän loppuaikaan...

Fourth gift Paljon voimia sinne koko perheelle, mutta erityisesti sinulle! Kannattaa hakee kaikki apu mitä saa, kun ei tuo stressi tee yhtään hyvää vauvalle, eikä sullekaan! :heart: :hug:

kiukuttelija. höpö höpö sä mitään putoa porukasta. Kiva kun ehdit kuitenkin välillä kirjottelemaan. Eikä mun mielestä täällä tarvi koko ajan kaikille kommentoidakaan, kun pääasiassa kaikkia kiinnostaa kuitenkin toisten raskauden edistyminen. :)
Kuulostaapa kyllä ihme serkun tyttöystävältä, mutta ehkä hän ei vaan osaa tulla ihmisten kanssa toimeen. Jos vaikka tottunut lapsena siihen, että vieraiden tullessa lasten pitää olla poissa silmistä, niin ilmankos jäis vierastaminen sitte myöhemmälleki. Mutta eipä parane lähteä spekuloimaan. Mulle vain tuli tuommonen mieleen. Ehkä pitäis yrittää saada puheyhteys viimeistään sitten kun on vauvat molemmilla. Mutta ehkä sunkin vauvan varjolla voit yrittää saada häntä tutummaksi, koska varmasti kiinnostaa miten vauvanhoidot sun muut sujuu, vaikka yrittäisi olla välinpitämätön. Muaki ois kiinnostanu näiden siskopuolten vauva-arki tässä, mutta en mä haluu itteeni tuputtaa, että haluaisin päästä näkeen millasta se on... Ku en oo edes syliin saanu yhtään kertaan. Onneks kuitenkin pääsin aikanaan hoivaan kummipoikaa ja sen pikkuveljeä, kun olivat täällä päin lomailemassa ja kaverin ekan lapsen kanssa olin vähän jelppimässä. Ettei nyt ihan ekaa kertaa tuu pidettyä vauvaa sylissä, kun oman saa.. :rolleyes:

nellielli mä oon kyllä koko ajan iteki pihalla tuosta isyysrahajutusta, kun eihän se mua edes koske! ;) Mutta näin olen loppuviimein ymmärtänyt, että heti kun se lapsi syntyy, niin tehä ja viedä se hakemus Kelaan. Jos sen tekee aiemmin lasketun ajan mukaan, niin voipi käydä huonosti, kun harvemmin on toimitusajat noilla haikaroilla aivan kohdillaan... Riippuu Kelasta sitten, että kuinka nopeesti sen rahan saa. Joku muistaakseni sanoi, että isukki oli saanu jo viikon päästä rahat, kun oli hakemuksen jättäny.

Mä näin jotain vauvaunta viime yönä, oisinko ollu menossa synnyttämään tai jotain siihen liittyvää... En muista enää, kun mies säikäytti mut hereille. Sillä oli kanssa joku uni menossa ja työnsi yhtäkkiä käden mun puolelle. Seki kyllä heräs, kun mä pomppasin ja sit se mumisi vaan jotain, että "ei se jääkaappi ollukaan siinä..." :D

Oisko tuo vauvauni nyt tullu siitä, kun nukkumaan mennessä mulla nyt ihan varmasti oli harjotussuppareita! Ne meinas vähän kyllä sattuaki, mutta mä luulen, että möntti oli varmaan pää alaspäin harjottelemassa (?) itsekin tuolla... :rolleyes: Jonku verran liikehdintää alavatsassa tuntu, muttei ylempänä. Nyt se on taas saanu ittensä jotenki paremmin poikittain, että muistuttelee taas olemassaolostaan navan seutuvilla. Oishan se hauska tietää aina miten päin se siellä on, kun mulla tuon etuseinäistukan takia edelleen hankala hahmottaa miten se tuolla milloinkin on.
Maha näytti eilen peilistä katsottuna hieman laskeutuneen, mutta kai se johtui siitä, jos se oli kääntyneenä pää alaspäin?
Ai niin, yks oleellinen asia noihin suppareihin liittyen. Kun tuo lantionpohjanlihasten treenaus jääny vähän vähemmälle ja mä niitä harjaannutin, niin tuntu, että ne supparit alko siitä??!! Ihan vaan jännittelin lihaksia, kun makoilin.

Pääsispä iteki sinne neuvolaan pian!! Mutta vasta viikon päästä... Sitä jo alkaa odottaan sitä synnytystäki kärsimättömänä, varsinkin kun lukee noita, joilla nyt on h-hetki käsillä!!! Ei pitäis lukea, kun täs nyt on kuitenki vielä se 12 viikkoa! :D Muutto ja kaikki siinä välissä...

Mies meni aikasemmin tänään töihin (ja tuli eilen myöhään). Tekevät urakkahommia nyt. Hyvä vaan, niin saa vähän ekstrarahaa. Mut ite ei viiti vielä lähtee töihin, kun toiseen kauppaan pääsen vasta kun se aukee... Yks kauppa ois puolen tunnin ajomatkan päässä, mut en viiti tämmösellä kelillä lähtee ajaan. Jos huomenna sitte kävis siellä ellei tää tästä helpotu muutaman tunnin sisällä.

mnica ja möntti 27+6
 
Viimeksi muokattu:
Mä täällä poden huonoa omaa tuntoa.. alan pitää yhden päivän viikossa noita lomia pois + että jään 2 vkoa ennen äitiyslomaa lomalla. Mulla on muutenkin vaan 4 pv/vko töitä ja nyt siis enää sen 3 pv/viikko loppuajan. En koe jaksavani enempää ja onhan noita supistuksia+muutenkin stressiä raskauden suhteen. Ja pitämättömiä lomia on paljon eikä niitä voi siirtää budjettisyistä äippäloman loppuun. Huono omatunto tulee siitä että esikoinen kohta 5 v. on edelleen 4 pv/vko pk:ssa ja mä siis yhden päivän niistä kotona lepäämässä.. Poika kyllä tykkää olla pk:ssa eikä tänä aamuna jaksanut odottaa että veisin sen vaan pyysi isäänsä viemään kun oli aiemmin lähtövalmiina kuin minä. Haen sitten kolmelta pois. Normaalisti isä vie n klo 8:30 ja mä haen klo 15:30 eli mä menen aikaisemmin töihin ja mies vastaavasti on sitten pidempään.

Nukkapallero: Mäkin edellisessä raskaudessa pari kertaa sihautin silitysraudalla mahaan. Nyt en ole ja se johtuu ihan siitä että en ole juuri vaatteita silittänyt, meillä mies hoitaa silittämisen. :saint:

Olin maanantaina lääkärineuvolassa ja aika turha käynti :| Mä en tiedä, onko mulla edelleen liian suuret odotukset neuvolan suhteen vai miksi aina on siellä käynnin jälkeen jotenkin pettynyt olo. Painoa oli tullut 3,8 kg/7 viikkoa ja siitä ei motkotettu suuntaan tai toiseen. Hb oli laskenut lisää, nyt siis 114 (alussa 150) ja rautaa pitäis nyt yrittää syödä lisää eli isompaa annosta. Väsymyksestä sanoin, tosin että se ei ole enää ollut yhtä pahaa kuin vielä kuukausi sitten. Mihinkään kysymykseen en saanut vastausta (mitä allergialääkettä voisin syödä, voisiko ummetukseen saada jotain tehokkaampaa, milloin verikoekontrollissa pitää käydä seuraavan kerran). Vastaus oli lähinnä "katsotaan" ja että voin tehdä niinkuin itsestäni parhaalta tuntuu. : / Mulla ongelmana on selvästi se, etenkin kun nuorempien lääkärien kanssa asioi, että kun ne näkee mun ammatin ja muut taustatiedot perussairauksineen, eivät uskalla kovin kommentoida vaan sysäävät mulle kaiken vastuun omasta hoidosta. Vastuukysymysten takia mä taas nimenomaan haluaisin että hoitava lääkäri tekisi ratkaisun. Sisätutkimusta lääkäri ei tehnyt. Tai oli sitä aloittamassa kun kysyin että onhan hän tietoinen ettei eteisistukkatapauksissa sitä yleensä suositella vaikkei se nyt kiellettykään ole ja että sen voi kyllä minun puolestani tehdä eikä vuotojakaan ole ollut. Pysähtyi siihen paikkaan ja sanoi ettei ole eteisistukkaodottajiin ennen törmännyt, siis tällaisiin, joilla on täydellinen eteisistukka. Eikä sitten halunnut sitä tehdä. Sydänääniä etsi ja etsi ja minuakin jo rauhoitteli että varmasti kaikki on hyvin. Selitin sitten että vauva taitaa nukkua, kuten aina tähän aikaan aamusta, ja että kun vähän tönii, niin kyllä herää ja potkaisee takaisin. Liikeitä oli kuitenkin tuntunut ihan normaalisti koko aamun. Lääkäri kysyi sitten että miten päin vauva yleensä on: no, milloin mitenkin päin vastasin kummastuneena, ei kai se vielä paikalleen asetu tms. Eikä mennyt minuuttiakaan kun potkaisi lääkäriä käteen kun alkoi vatsaa painella ja sf-mittaa mitata (joka oli muuten 27 cm). Lääkäri sitten hetken katseli vauvamahaa ja sanoi silmät ymmyrkäisinä että nythän se pyörii siellä ihan ympäriinsä ja koko ajan. Jotenkin tuli itselle tästä kaikesta sellainen olo että lääkärillä ei tainnut olla kovin hyvä päivä eikä meidän kemiat oikein kohdanneet. Olen ko. lääkärillä ennenkin käynyt ja silloin ei ollut yhtä pihalla. Olin jo poislähdössä ja kysyin sitten että miten sen sokerirasituksen kanssa. Th käski sitä lääkäriltä kysyä. Sitä sitten jahkasi ja jahkasi ja kummasteli ettei sitä ole tehty mutta toisaalta ei ole kyllä mitään syytäkään. Ja yllätys, yllätys: sanoi kirjoittavansa lähetteen koska sf-mitta niin iso ja että voin sitten itse päättää, menenkö vai en :kieh:

Turhauttavaa. Nyt sitten päädyin siihen että en sinne neuvolaan viitsi enää mennä jos ei ole välttämätöntä. Seuraava aika olisi rv 31 ja ajattelin soittaa loppukuusta ja siirtää sitä vielä viikolla eteenpäin, jos ei nyt mitään vaivoja tai ongelmia ilmaannu. Menen kuitenkin rv 30 ä-polille ultraan ja verenpaineet, painon sun muut (ja ne verikokeet jne.) osaan itsekin hoitaa.

HilmaVilma 27+0 (JEE!!) ja Väiski (vihdoin on työnimikin tälle tulokkaalle) =)
 
Viimeksi muokattu:
Moikka taas!

kävinpäs aamulla neuvolassa. Painoa oli tullut lisää 3 kg, eli alusta lähtien 7 kg yhteensä, joka siis kaikki tullut viimeisen kahden kuukauden aikana. Sitä se tekee, Candyworld-vierailut Haaparannassa ja äidin ruokapadat lomaviikolla.... Jos tätä tahtia menee loppuaika, lihon vielä 15 kg, enkä kyllä kestä! Kun jo alusta pitäen olin normaalipainon ylärajalla. Mistään muualta en kuitenkaan ole mielestäni pullistunut kuin mahasta ja tisseistä.

Pissassa ei kuitenkaan ollut sokeria, joten glukoosikokeen kiirehtimisille ei ollut tarvetta. Täällä perustellaan myöhäistä koeaikaa sillä, että vasta loppuraskaudessa rd-oireita alkaa olla enemmän, ja jos vain yhteen keskiraskausaikana tehtyyn kokeeseen luottaa, voisi tulla enemmän sokerivauvoja. Näin kerrottiin.

Pp menee yläkäyrällä, sillä viime neuvolassa sf-mitta oli 17 ja nyt se oli jo 22. Vahva ja iso poika vissiin tulossa, potkutkin heiluttelevat jo sisäelimiä pahasti. Kauhulla odotan kun ipanan paino tuplaantuu lyhyessä ajassa, että miten käy minun painolleni ja sisäelimilleni! Toivon, että lapsi veisi enemmän energiaa kasvuunsa, kun tilaa sitä minun suuni kautta liiankin säännöllisesti.

Joudunpa minäkin sitten liittymään rautailijoihin, sillä alun 140 hemoglobiini oli tehnyt jyrkän laskun ollen nyt 111. En yhtään arvannut, koska ei ole väsyttänyt eikä mitään. Lenkillä nyt liikkuminen on hitaampaa jo kasvaneen mahan takia, joten olen syyttänyt sitä. Kokeilen ensin lisänä ainakin aikaisemmin verenluovutusten jälkeen sopineen Retaferin ja sitten jos se pysäyttää pakin toiminnan, siirryn muihin aineisiin. Näköjään raskausajan Multivitan rauta ei ole riittänyt, tai sitten olisin jo salaa aneeminen ilman sitä lisäystä.

Jaksamista edelleen Fourth gift, ja muutkin, joilla on perheen kanssa vääntöä! Itse menen semmoisessa rakkauspöhössä tän raskauden kanssa, että toivoisin sitä muillekin.

Taysistä neuvolantäti kertoi sellaisia terveisiä, että ruuhkat jatkuvat myös loppuvuonna, ja pahimmassa tapauksessa myös marraskuussa voidaan käännyttää Hämeenlinnaan. Elokuu on kuulemma kiireisin kuukausi kovan vauvabuumin takia. Taysin tilanne ei helpota kuin vasta 2016, kun uusi osasto valmistuu.

Synnytystoivekyselyihin vastaamisesta kiitokset kaikille! Taysissä on kuulemma yksi ammehuone, jota voi toivoa, mutta pieni todennäköisyys että sen saa. Suihkut on onneksi joka huoneessa. Kyllä sitäkin lohduteltiin, että oksitosiinitippaa ei väännetä rutiinisti isommalle vain sen takia, että osasto on ruuhkainen. Tämähän minua eniten jännittää koko synnytyksessä.

Seuraava neuvolakerta kuukauden päästä onkin lekuriaika vaihteeksi. Toivottavasti painoa ei olisi sitten tullut taas 3-5 kg lisää!

Nynaeve ja Pp 24+3
 
Pahan mielen purkua Miehen lapset olivat meillä tässä reilun viikon ja eilen oli "palautus päivä." Tänään sain kuulla olevani ihan kauhea nainen, kun olin tyttöjen kanssa sillätavalla leikkinyt ja olivat saaneet meillä ollessaan meikata lastenmeikeillä.. Siis ihan kamala ihminen kun annoin heidän tehdä sellaista : / Ja koska olin letittänyt tytön hiukset ranskanletille, ne olivat kuulemma niin solmussa ettei niitä saanut auki. Siis olen ammatiltani kampaaja (hän tietää sen) ja nyt en kuulemma osaa edes hiuksia letittää oikein :ashamed: Inhottava fiilis tulee, kun minä niin yritän, mutta se ei ikinä kelpaa. Ei sitten mitenkään päin. Mies käskee olla välittämättä mutta miten voisin??

En minäkään kyllä anna lasteni meikata ulos, onhan esikkokin vasta 5. Mutta en antaisi vielä 10 vuotiaanakaan! Tai tuskin ainakaan. Nyt oli kuitenkin kyse kotileikeistä. Ja meikeistä jotka ostettu lasten leluosastolta. Kurjaa!! Voin vain kuvitella miten äiti on nämä asiat tytölle esittänyt :O Kerran olin laittanut tytön hiukset kiinnin VÄÄRÄNLAISELLA ponnarilla. Tyttö tuli seuraavalla kerralla minut nähdessään sanomaan, että en saa enää koskaan laittaa hänen hiuksiaan, äiti on niin sanonut :(

-----
Mulle tuli mieleen tästä kun olin vielä exän kanssa, hänellä oli pieni poika, tais olla kolmevuotias kun tavattiin ja viitisen vanha silloin kun erottiin. No mutta, poika sitten oli tosi nyrpeänä ja sanoi mm. että ei halua olla mun kanssani, olin ihan ihmeissäni koska lapsi viihtyi meidän kanssa selvästi. Kun kysyin syytä niin äiti oli sanonut että isillä ei ole aikaa pojalle kun minä olen tärkeämpi.. Mä olin kyllä niin "kamala" että sanoin pojalle suoraan että jos äiti sanoo tollasia asioita niin silloin se äiti valehtelee koska poika on isille tärkeämpi kuin kukaan muu koko maailmassa.
Me nimittäin matkustettiin sellanen öö, 400km ainakin joka toinen viikonloppu että poika saa olla isänsä kanssa, minä patistin exää tekemään paljon juttuja pojan kanssa kahdestaan ja mulle oli ihan ykkösasia että lapsi saa pidettyä suhteen isäänsä tiiviinä vaikka asuttiin niin kaukana. (Mä oon miettinytkin tota koko suhdetta ja tullut siihen tulokseen että rakastin sitä lasta enemmän kuin isäänsä.. Mulle oli kova paikka kun en saanut enää olla sen pienen pojan elämässä kun erottiin :( ). Ja taisi olla ihan huuhaata sekin juttu että kun alettiin seurustelemaan niin mua vannotettiin etten katoa pojan elämästä sitten jos ero tulee.. Vaikeaa se on olla lapsen elämässä jos vanhemmat ei sitten sitä halunneetkaan.
 
Nukkapallero Toivottavasti siis kyseessä rauhalliset vauvat! ;) Mut aattelin kans asiasta kyllä vielä kysyä neuvolassa viimeistään.. Koska ollu tosi aktiivinen aiemmin..tuntu, et koko ajan potki, mut nyt aika paljon hiljentyny..kyllä edelleen tasaiseen rymyää, mut ei samalla tavalla!

mnica no, ehkä se on miehen tehtävä tää asia selvittää! ;) mä vaan oon kauhee huolehtiin, kun toi mies on välillä vähä sellanen, ettei se muista tai ei vaan jaksa huolehtia..pakko jonkun sit huolehtia! :D

Taysissa sitten jonot jatkuu..täytyy varmaan käydä kattoon valmiiksi, että missä se hämeenlinnan sairaala sijaitsee..ei meinaa oo hajuakaan! :D jos sinne meinaa joutuu, niin ei viitsi sitä alkaa synnytyspaniikissa etsiskeleen..olis kiva tietää etukäteen mihin täytyy mennä! :)

Nellielli ja pötkö 27+3
 
Heipä hei!

Neuvolalääkäri kuulumisia tulin kertoilemaan =)

Kaikki oli hyvin.

Paino +300g (vielä ollaan -5kg lähtötilanteesta)
Verenpaine 135/65
Pissa puhdas
Hemoglobiini noussu obsidanista nyt 129
Kovasti muru potki, kun sydänääniä kuunneltiin, sykkeen määrä lääkäri ei maininnut
SF-mitan lääkäri otti, mutta ei sanonut paljon se oli eikä myöskään merkannut sitä neuvolakorttiin
Ja alapäässä ei mitään muutoksia ole tapahtunut

Seuraava käynti on sitte 4 viikon päästä, ja apua, silloin on jo 30 viikko!! Miten tää aika menee kuin siivillä :O :D

Mut nyt pitäs lähteä ruuanlaittoon -->

Niiskuneiti-87 ja muru 26+3 :heart:
 
(.) Ei se pikku prinsessa sitte viihtynytkään navan korkeudella, vaan käänty sitte mukavasti taas alavatsaan päin, että oikein "mukavaa" oli töissä kyykistellä, kun liiskaantumisvaarassa luulevalta neidiltä tulee vastalausetta... En tykkää siis olla töissä yhtään. Vielä kun oli pomon tekemä tilaus, niin v-käyrä välillä kihahteli niin nollasta sataan alle murto-osa sekunnin.. Se on just niitä kun hyllyyn menis yks, niin se kumminki tilaa kaks ellei jopa enemmän. :mad:

Töissä ei oo nyt ihme ja kumma vaivannu tuo polvi/nivunen yhtään. Jalat väsyy vaan muuten ja jalanpohjat tulee kipeiks jos ei pidä taukoja. Mutta sitte eilenki kun mies tuli töistä ja sanoi, että nyt lähetään kauppaan niin jo oli taas kynkkäämistä tuon jalan kanssa.

Ei mun vissiin pidä huolestua mun äitiysavustuksen käsittelyn viivästyksestä... Just tänään päivitetty Kelan sivuille, että käsittelyajat ovat pidentyneet kesälomien takia ja ruuhkaa puretaan elo-syyskuun aikana. :D Ja sieltä näkee, että äitiysavustuksen normaali käsittelyaika on 2 viikkoa eli nyt voi mennä ainaki viikko pidempään. No worries siis ja askeleen lähempänä uutta pakkausta! :rolleyes:

Nyt vois tehdä vähän salaattia ja syödä lasagnea sen kera :p
Ja sitten uuden Vauva-lehden kimppuun! =)
 
HILMA WILMA No voi huh mikö lääkäri sulla oli, ymmärrän että oot pettynyt :( Tommonen käyntihän on aika + - 0, mä olisin ainakin ollut ihan vihastunut tommosen jälkeen :( Mulla pe nla lääkäri ja tiedän että kesäisin siellä on nuoria terkkarilääkäreitä joita ei kiinnosta mutta toivotaan parasta...

LIIKKUMISESTA vielä niin en tosiaan tarkoittanut mitään superkuntoilua tai tosi timmissä kunnossa olemista vaan ihan terveyden kannalta tärkeää liikuntaa päiväittäin n. 30-60min. Ei mullakaan synnytyksen helpompia/nopeampia ole ollut vaikka olen ollut hyvässä kunnossa raskaukisen aikana, päinvastoin, mulla on ollut vaikeat synnytyksen, mutta palautuminen on ollut todella nopeaa ja esikoinen syntyi ennen la kun liikuin useita tunteja päivässä reippaasti ihan samaan aamuun saakka kun synnytys sitten käynnistyi illalla.

Ä-PAKKAUS on KELAn sivujen mukaan lähetetty jo 2 vkoa sitten mutta en ole vieläkään saanut ilmoitusta siitä postitse... Eli odottelen vielä...

ISYYSLOMASTA pitää ilmoittaa työnantajalle myös 2kk ennne la mutta se haetaan vasta sitten jälkikäteen kun tietää milloin se pidetään/on pidetty. Jääkö teidän miehet kotiin isyyslomalle? Meillä jää. On jäänyt kaikissa paitsi ekassa jolloin jäi kun esikoinen oli 6kk ja sen piti saada "vapaata" töistä opintoja varten ;) Ihan ok silloin, en mä yhden lapsen kanssa sitä kotiin kaivannutkaan, mitä me oltais siellöä molemmat tehty yhden pienen nyytin kanssa, toisamme vaan tyhminä kateltu :D Muitten kanssa on ollu ihan kivaa kun on ollu kotona niin on ite sitten saanu olla enempi vauvan kanssa.

KÄRSIMÄTTÖMÄNÄ odotan viikkojen kulua, haluaisin jo synnyttämään ja saada tavata vauvamme! En jaksais millään odottaa enää 13 vkoa! Viikot menee niin hitaasti, huoh..!!

Korvapuusti 25+6
 
Heippis mammat,
Taas se sitten alkoi, nuo aamuheräämiset kouluun. Kyllä se olematon kesä meni niin nopeaa, että huh huh. Tässä sitä koneella vaan selaillaan, kun nuorimmainenkin on kerhossa ja muut koulussa ja isäntä töissä.
Silmiä rupeaa painamaan aamusta nukkunut kaksi tuntia ja ei oikein viitsi mennä nukkumaan, kun kaheltatoista pitäis likka hakea kerhosta, nukkuis varmaan pommiin jos menis. Paluu töihin on sujunut suht kivuttomasti, mutta ei pystyisi olemaan jos en olis hakenut sitä tukivyötä maanantaina. Huomaa kun tukivyön riisuu, niin saa hetken istuksia rauhassa, kun supistelee, muttei onneksi niitä kivuliaita.
isyysloman isäntä aloittaa, heti kun vauva syntyy, saa olla muitten kanssa kotosalla kun minä laitoksella, on tainnut aina aloittaa niin, paitsi ekasta sitten kun tultiin kotiin.
SaNille onnea tyttölupauksesta!
Synnytystoiveita ei meillä listata mihinkään. Ja toisaalta harvoin menee toiveiden mukaan. Mutta jos vois toivoo, niin mielellään samanlailla kuin edellinen, siis viimeisin, joka on ainut jossa saanut jonkinlaista kivunlievitystä eli joku puudutus olis varmaan kiva:D
(.) Olo on muuten ihan hyvä, mutta kyllä tuo maha ahdistaa jotenkin samanlailla jo nyt kun yleensä loppuraskaudenaikaan, ennen kuin vauva laskeutuu. Eli pitää yrittää olla mahdollisimman suorana, kyyryssä tulee aivan huono olokin, kun kylkiluihin painaa.
Täytyy kyllä sanoa että taidan jännittää maanantaista sokerirasitusta aikas lailla. Ensin ajattelin sitä, että millä pystyy olemaan syömättä niin pitkän ajan. Ja nyt kun luin Millimaman tekstiä, niin heti se ajatus tuli, että minähän siellä olen tietysti ketarat ojossa, vintti pimeenä mummojen keskellä pökertyneenä. Noh täytyy nyt rauhottaa mieli ja ajatella, että hyvä se vaan on kun tehdään ja näkee niitäkin arvoja:)

hannama&pikkuinen 25+5
 
NukkaPallero
Vähäsen on ylipainoa niin ei haittaa yhtään ettei paino oo noussut, tiedän, että 30 viikon jälkee sitte kuitenkii nousemaan. Mulla on kaikissa kolmessa raskaudessa ollu ihan sama juttu. Mä synnytän koksissa, ei täällä montaa koksilaista taida olla =) tai esikoinen synty 39+2, toinen syntyi 39+1 ni jos tää kolmas syntyis tasan 39+0 :D toivos on hyvä elää :LOL:

Eilen sen neuvolalääkärin jälkee mul alko päänsärky, mitä ei oo ollu sitte ensimmäisen kolmanneksen jälkeen ollenkaan ja vieläkin särkee päätä eikä panadolit auta :kieh: hitto jos tää sama päänsärkyrumba alkaa mikä oli viimeraskaudessakin lopussa ni voihan mahoton... ku välil joutu yöks mennä äippäpolille, että sai tarpeeks vahvaa lääkettä mikä auttoi särkyyn, silloin tosiaan myrkytys mulle tuli.. onneks nyt ainakii viel oli pissa ihan puhdas eikä oo mitään muita myrkytysoireita ku tuo päänsärky.. Muut vaivat on hävinny ku tuhkatuuleen ;)

Mut nyt pakko rientää aamupalalle ku tuli koiran kanssa lenkki heitettyä tyhjällä vatsalla ni tuli oikee huono olo.

Palaillaan taas :wave:

Niiskuneiti-87 ja muru 26+4 :heart: (rakastaja raju on kova potkimaan) :LOL:
 
  • Tykkää
Reactions: NukkaPallero
Huomenta joka masulle! :wave:

Eipäs ole tullut kirjoiteltua vähään aikaan. Hups..

NukkaPallero ja nellielli täällä on ollut myös rauhallisempaa masussa viime aikoina. Jopa siinä määrin, että välillä huolestuttaa. Mulla tosin istukka on edessä, että sekin jonkin verran vaimentaa iskuja. Välillä vaan kävi jo sellainen pauke ja rytke tuolla että muutos siihen on todella huomattava. Joka päivä kuitenkin jotain tuntuu, ja tänä aamunakin tuli sellaiset elohiirikohtaukset toiselle, että eiköhän siellä kaikki ole kuitenkin loppujen lopuksi hyvin. Oletan, että pikkuinen vaan on tykännyt kääntyä sellaiseen asentoon, ettei liikkeet tunnu niin selkeästi.

HilmaVilma hurjalta kuulostaa tuo neuvolan välinpitämättömyys kyllä. :O Itse olisin jo aika varmasti lyönyt nyrkkiä pöytään, että eihän asiakkaan kuulu tehdä itse noin paljon ratkaisuja. Lääkäri ja hoitaja ovat kuitenkin neuvolassa sen takia, etä pitävät huolta meistä masuista, ja myöhemmin vauvoista.

KELAan on vieläkin laput lähettämättä :D Meillä on muutto tulossa parin viikon sisällä, ja ihan tarkoituksella pitkitän tuota lappujen lähettämistä sinne saakka, että saadaan uusi osoite. En halua täytellä lappusia vanhalla osoitteella, kun kuitenkin on muutto tulossa vielä tämän kuun aikana. Turhan vaikeaksi menee mun mielestä muuten. :D Ja paraneepahan tsänssit uuteen äitiyspakkaukseen samalla. :rolleyes:

Hankintoja olen myös lykännyt tuon muuton takia. Mukavampi sitten hankkia sitä tavaraa suoraan uuteen asuntoon, ettei tarvi niitä ensin raahata tänne ja sitten taas muuttokuormassa uuteen asuntoon. Paljon on kyllä tavaraa jo katsottuna valmiiksi, muuta kun kotiin haetaan ne sitten kun aika on. Miehen kaverilta tulee nyt sitten yhtenä nippuna vaunut, hoitoalusta, jumppamatto/lelukaarisysteemi, vauvan leluja pussillinen, pinnasuoja sänkyyn, taiteltava mukana kuljetettava hoitoalusta, muutamia vaatteita ja muuta sälää. :D

Synnytystoiveita ei ole vielä kukaan kysellyt. Enkä kyllä tiedä sitäkään, tullaanko niitä ollenaan kyselemäänkään. Tiedän sen verran, että kaikki huumeet ja mömmöt mulle, kiitos. En koe mitään tarvetta päästä kokemaan luomuna tätä hommaa. Toki tilanteen mukaan, mutta en todellakaan aio kieltää kivunlievitystä. Muuten en sitten yhtään tiedä mitä kannattaisi edes toivoa, ekaa kertaa kun kerran olen asialla.

Acacia ja pikkuinen 27+2
 
  • Tykkää
Reactions: NukkaPallero
Heips

Eipä ole tullut vähään aikaan kirjoiteltua, vaikka lueskellut olen kyllä teidän juttuja.

Liikunta Itse en ole mikään sali ihminen, vaikka siittäkin olen muutamia kertoja vuosien saatossa yrittänyt innostua, enempi kävelijä/pyöräilijä/uimari -tyyppiä. Uskon, että hyvällä yleiskunnolla voi vaikuttaa palautumiseen, muttei synnytyksen kestoon yms. Käyn iltaisin kävelemässä n. tunnin lenkin ja usein pyöräillään päivällä typyn kanssa n. 10 km lenkki, lähinnä ennaltaehkäistäkseni issiaksen pahenemista.

Synnytystoiveita Meidän synnärillä ei sellaisia edes kysellä tai ei ainakaan multa ole kyselty =)

Hankintoja Ei vieläkään olla tehty, mutta kaveri tulee vauvan vaate pinon kanssa kyläileen viikonloppuna, joten silloin pääsee ihastelemaan pikku vaatteita.


Onnea Sanille tyttölupauksesta :heart:

Inari & Juri Kakara 25+6 (päiviä synnytykseen n. 99)
 
Vauvan liikkeistä mulla ainakin vaihtelee todella paljon miten vauva liikkuu... välillä jumpsuttaa oikein kunnolla ja sitten on taas päiviä jolloin liikkeet on vaimeita. No joka päivä vauva kuitenkin liikkuu niin eiköhän kaikki ole hyvin.

Synnytystoiveita ei ole... mennään vähän tilanteen mukaan kun ei sitä koskaan tiedä mitä siellä synnytyssalissa tapahtuu. Mahdollisimman pitkään menen ilman mitään ja olen suihkussa ;-) ellen ammeeseen pääse ja spinaali puudutus tehosi viimeksi ihan älyttömän hyvin joten sellaisen voisin ottaa sitten jos liian kivuliaaksi käy. Mulla olisi muuten mennyt ihan hyvin ilman lievityksiä ellen olisi joutunut käyrille sänkyyn makaamaan...

Kelan lappuset täyttelen vasta tämän kuun lopussa... eli ei kiirettä senkään suhteen.
 
Voiskohan lääkäri kieltää multa maantieajon (vähintään) autolla loppuraskaudeksi..? Oli kyllä niin kasvimaa nenässä, kun kävin työkeikalla toisella paikkakunnalla. Ihmiset ei vaan osaa ajaa nopeusrajotusten mukaan tai olla läähättämättä takapuskurissa.. :mad: Hermostuin niinkin paljon, että tein yhden vaarallisen ohituksen, kun arvioin kahden auton etäisyyden toisistaan vähän väärin.. Mä vielä vihaan ennen kaikkea niitä, jotka tekee vaarallisia ohituksia :ashamed:

No lähti meillä miehen kanssa aamuki vähän väärällä jalalla, että kai silläki on vaikutusta tähän mun turhautuneisuuteen. Mutta tuntuu, että nuo hormonit satakertaistaa kaikki negatiiviset tunteet! Kun rupesin sille aamulla sanoon, että heräsin taas yöllä, kun se näki unta. Oisin kertonu vaan mitä se taas teki, mutta tokaisi mulle, että saa lyödä häntä, jos se kerran häiritsee. No ei häirinny edes! Yritin taas jatkaa, että kun se naureskeli jotain... ja siihen se sanoi, että hän on varmaan tullu hulluks, jos niin.. niinku :stick: !!! Enpä sitte viittiny sanoa sille enää mitään. Sen kai niistä ylitöistä saa... :(

Mulla sattuu oikealle puolen selkään lapaluun alle ja samaan kohtaan painaa etupuolella palleaa. Ja tuon työreissun jälkeen kyllä maha ei tuntunu yhtään hyvältä, semmonen kivistävä olo eikä oikein pysty käveleen kovin lujaa. Mä oon normaalisti tosi kova käveleen, jalat vaan menee eteenpäin. Mut pitäis tiesti reippailla vähemmän, kun koiraaki aamulla kiireessä saattaa lenkittää aika vauhtia.

Unista Määki näin viime yönä unta ja nyt näin oikein synnytysunen. Tosin mä synnytin poikavauvan. Mutta taas sen synnytyksen jälkeen hoitajat jätti meidät yksin eikä kukaan sanonu mitään mitä pitäis tehä. Niiden piti vissiin tulla pian takaisin ja ketään ei kuulunu. Vauva yritti hamuta tissiä enkä tienny saako sitä yrittää imettää vielä. Sitte myöhemmin mä kyllä yritin ensin niiden kumien kanssa imettää eikä se oikein onnistunu vasta kun annoin sitte syödä ilman kumia, nii johan rupes tapahtuun. Tuostaki unesta oisin halunnu kertoa aamulla miehelle, kun sekin oli siinä unessa ensin sen vauvan kanssa makoilemassa, kun mä olin synnyttäny ja haahuilin jotain muuta siinä.

Pitää kait syödä jotain ja koittaa ottaa sit päikkärit, jos tän pahan mielen sais sillä hälvenemään...

mnica ja möntti :heart: POKS 28+0 POKS :heart:
 
En oo tainnu viikkoon jaksaa käydä kirjottelemassa, oon kyllä lueskellu mutta aika menny enempi tuolla Facebookin puolella. Viimeksi menin sanomaan että tässä joku suvantovaihe meneillään ettei ole mistä valittaa niin eiköhän täältä alkanu sitä katastrofia tulemaan sitte heti... ! :kieh:

Raskausdiapetes (ja nyt seuraa avautuminen/pahan mielen purkaus) kyllähän siinä niin kävi että viime viikon sokerirasituksessa 2h arvo oli sama kuin raja-arvo ja sitten sain mittarin kotia. Ja ei jumalauta vaikka minkä tekee niin mulla ei arvot pysy kurissa, oon hemmetti soikoon koittanu elää näkkileivällä ja jäävuorisalaatilla, tehny täytettyjä paprikoita ja gluteenitonta kasvispitsaa, jättäny karkit pois ja vaihtanu janojuoman mehusta vedeksi, en syö hedelmiäkään muutakuin banaania ja viinirypäleitä kun muille oon allerginen, kerralla puolikkaan banskun tai 1 dl rypäleitä. Maidonki oon melkee hylänny maitosokerin takia. Aikatauluttanu syömisen, lisänny välipaloja, kaikki juustot maidot kermat levitteet on vaihdettu rasvattomiin/vähärasvaisiin ja herkut sokerittomiin (niin.. eli jogurtti ja rahka taitaa enää olla syömislistoilla?) mutta ei auta mikään, 11 mittauksesta kolmen päivän aikana vain 4 on mahtunu rajojen sisälle ja nekin rimaa hipoen että ei tässä auta kuin yrittää saaha puhuttua ne insuliinit ittelle. :ashamed:

Ruokavaliohoito ei mun tapauksessa ole kyllä enää järkevää, jos nämä ruoat mitä nyt oon vetäny ei riitä - niin en tiedä mitä teen, mulla on niin laajat ruoka-aineallergiat että tässä 3kk aikana menisi ruokavalio niin rajalliseksi ja muuten kuin sokerien kannalta sitten epäterveelliseksi että oon nyt niellyt ylpeyteni ja omanarvontuntoni ja taipunut ajatukseen insuliineistä. Eihän voi olla hyväksi että raskaana ollessa pitäisi syödä kaikki ruoka 0%-kevyt-light-sokeriton-rasvaton-makeutettu aspartaamilla ja asesulfaami K:lla -tyyppisenä? Varsinkin kun kalaa en edes saa syödä, ja alkuraskaudessa ravintoterapeutti jo sanoi että mun täytyisi korvata sen puuttuminen omegoita sisältävillä rasvoilla/öljyillä sitten, ja nyt rasvat on kielletty sokereiden takia? :kieh:

Koko RD on tuntunu alusta asti hirveän isolta ja pelottavalta asialta, mielikuva päässäni diapeetikosta on ylipainoinen paskaruokavalioinen itse itselleen diapeteksen aiheuttanut lahna (en tunne ketään 2 tyypin diapetestä sairastavaa joka ei olisi ylipainoinen, tosin en tunne montaa diapeetikkoakaan kuin melkeimpä omat sukulaiseni) ja tuntuu aivan absurdilta että koko kirous voisi langeta mulle. Oon kuitenkin pienikokoinen ja normaalipainoinen, liikun päivittäin ja allergioiden takia syön kotona itsetehtyä ruokaa lähes pääasiallisesti ja oon yrittäny allergioiden suomissa rajoissa lisätä sitä vihreääkin koko ajan. Neukkutäti sanoikin mulle että hei et sä ole tätä itse aiheuttanut, se riittää se sukurasite ja raskauden aikana blaa blaa blaa.. Silti oon itkeny koko viime viikonlopun sitä kuinka huono ihminen ja äiti nyt oon kun tämmösen taudin päästin ittelleni tulemaan ja hävennyt koko asiaa silmät päästäni. Mieskin on ihan loppu jo koko sokereista eikä uskalla mun edessä ees syödä mitään ettei pahoittaisi mun mieltä yhtään enempää. :ashamed:

Ainoa millä koitan nyt itseäni tsempata on, että ainakaan ei ilmeisesti tarvi huolehtia siitä ultrasta, sillä taitaa olla edessä ä-polilla seuranta ja RD:n takia ylimääräinen ultra sittenkin. :headwall: *huoh

Ja sitten muihin aiheisiin...

Synnytys en uskalla sitä sen enempää suunnitella kyllä, ainoa mitä tosiaan kammoan on ajatus kipulääkkeistä, oon niin lääkeherkkä, pelkään että ilokaasusta tulisi huono olo, niin mieluummin jotain puudutusta voisi ottaa. Tosin jos nyt näyttää siltä että vauva on iso, niin mulla on aina ollut tuo lantio hartioiden kanssa samaa leveyttä niin saattaa olla että jopa toivoisin sitä sektiota. Ajatus sektiosta on ollu mielessä jo enne RD:tä mutta nyt se alkaa tuntua vielä houkuttelevammalta.

Perhehuoneesta no nyt kun joku mainitsi niin rupesin miettimään että tämä oli yksi toivomus mikä tupsahti mieleen ekana ja jota en selkeästi ollut ajatellut, koska mua rupes kauheesti ny vaivaamaa se että niin aivan en tosiaan halua jäähä yksin sen lapsen kanssa johonki sairaalahuoneeseen ilman apua, kun mieluummin sittenki ehkä olisin siinä ihmisten tavoitettavissa. Epäilen ettei mies ihan noin vaan voi 24/7 sielä sairaalassa olla paikalla sitten, kun meillä on nuo koiratkin ja heillä on töissä niin avuton tilanne että hän joutuu hoitamaan kaiken että pysyy koko putiikki pystyssä.... Enkä kyllä elätellytkään tuon Taysin suhteen niitä toiveita :D yritän henkisesti varautua hirveään sumaan, mun tuurilla joudun vielä ajaan ees taas hämeenlinnaan sitte synnyttään piru vie niin että koirat jää Treelle ja koti on Valkeakoskissa..... Eikä mies ole vieläkään saanut sitä ajokorttia töiden takia niin ei huvittais ihan hirveästi ylimäärästä joutua häntä ajattamaan sitte kun koko ajaminen uutta :O

Liikunta nyt kun tuo sokerirasitus pomppas viime viikolla niin oon joka päivä alkanu käymään noiden sessejen kanssa kerran sellasella reippaalla puolen tunnin lenkillä. Saa luvan riittää, hyötyliikuntaa tulee muutenkin eikä meillä ole esim hissiä niin tulee ravattua noita portaitakin päivittäin. On ennen tätäkin käyty koirien kanssa tietysti ulkona päivittäin mutta jotenkin tossa puoliväli-kohdassa kävely teki kauhean kipeää, nyt tuntuu että jaksaa jopa paremmin kuin kuukausi sitten :D päivitin puhelimen musiikkivarastoa niin lenkeistä on tullu nautinto kun napit korviin ja eikun menoksi! :cool: Salaa haaveilen Nintendo Wiistä ja siitä jumppapelistä.. sitä jaksaisin varmaan harrastaa :LOL:

Tarvikkeet meillä alkaa olla kaikki kasassa, katsotaan tuleeko pinnis ennen vai jälkeen vauvan mutta muuten alkaa olla kaikki huonekalut paikalla jo, paitsi amme pienelle ja sitten kaikennäköset rasvat öljyt pyyhkeet ja erinäiset tekstiilit puuttuu. Vaatteita on varmaan jo liikaakin! :D

Kelasta tuli päätös äitiysavustuksesta, mutta pakkausta ei ole vielä näkynyt. Pidän sormia ristissä jos kuitenkin kerettäis saada se uusi pakkaus, mutta epäilen että näin ei tule käymään. Kelan sivuilla lukee vieläkin vain että "pakkaus tilattu".

Nukkumisista ja heräilyistä onko muut huomanneet, tuli tuolla facen puolella puheeksi, että alkais olla valmentautumista keholta tuohon yöheräilyyn? Meinaan tänään kävi niin että meillä oli eilen näiden ihanien eläkeläisasukkaiden toimesta pihalla jotkin taloyhtiön pullakahvisessiot ja pitkälle yöhön kuului kiitos illmeisesti kofeiinin mummeleiden höpinöitä sitten ja harmonikat soi, niin sain unen päästä kiinni vasta 3 jälkeen yöllä. Siis mua ei ole koskaan naapurista/ulkoa kuuluva hiljainen ihmiselämän ääni häirinnyt, kun kyse siis pienestä puheäänestä josta ei saa edes selvää, mutta nyt oikeen säpsähtelin siitä hereille. Aina oon taas heränny herätyskelloon tosi hyvin ja meillä miehen herätyskello aina herättääkin minut ja minä sitten herätän miehen, tänään miehen herätyskello oli soinut 5-7 aikana taukoamatta enkä mä ole herännyt ollenkaan - näin ollen mieskin oli nukkunut pommiin :D alkaako tässä tulla herkäksi ihmisäänille vauvaa varten vai mitä hemmettiä?

Tämmöisiä terveisiä meiltäpäin

Lumineiti ja Uubo-puubo 25+4
 
Mä näin ensimmäisen synnytysunen viime yönä.. :) Synnytyksestä en muistanu siinä unessa mitään, mut mä karkasin sairaalasta aiemmin kotiin vauvan kanssa ihan sekaisin..mulla oli paikatkin jääny ompelematta ja en ees ollu sidettä laittanu suojaksi synnytyksen jälkeen, niin mä vaan vuosin verta..sit lääkäri tuli mun perässä meille ja tuosta noin vaan ompeli alapään kuntoon.. :LOL: Oli kyl niin hämärä uni..toisaalta pelottava ja toisaalta ihan hassu..

Nellielli ja pötkö 27+4
 
  • Tykkää
Reactions: sisunen
Lumineiti Sun reaktio kuulostaa tuohon rd:een melkoisen samalta kuin omani tuossa muutama kuukausi sitten :hug: Vaikka olenkin kyllä myös kuvailemasi "ylipainoinen paskaruokavalioinen itse itselleen diapeteksen aiheuttanut lahna" :D, mutta ennen raskautta pärjännyt sokeriaineenvaihduntaa säätelevällä tablettihoidolla sekä ruokavaliolla. Toki aiemminkin olen mittailut kotona sokruarvoja muutamana päivänä viikossa, mutta yllärinä tuli että raskausaikana mittauksia tarttee tehdä se 8 päivässä. Tuntui että koko elämä pyöri kellon ja mittausten ympärillä. Mutta jo kuukauden helvetillisen kellonkyttäämisen jälkeen on mittauksista tullut jo rutiinia eikä tämä tarkkailu enää oikeastaan ahdista.
Jos mä yhtään voin helpata sua tossa ruokavaliossa niin sanoisin ekana että jätä ne loputkin hedelmät pois! RD:n kannalta juuri pahimmat ovat mainitsemasi banaani ja viinirypäleet vaikka ne onkin ainoat mitä voit syödä. Syö niiden tilalla vaikka minitomaatteja ja naposteluporkkanoita (itse olen vaihtanut välipalat näihin) tai jotain muuta kasvista. Yritä myös syödä jokaisella aterialla tuoreita kasviksia (tasaa aterianjälkeistä sokeripiikkiä). Syö ruisnäkkäriä tai 100% täysjyväruisleipää aamu/välipaloina tai keittoruuan kanssa. Maitotuotteista valitse ne maustamattomat versiot (maustamaton rahka, jogurtti, raejuusto) ja pakastemarjoilla & makeutusaineella saat makua niihin. Ateriat kasvis&proteiini -painotteisia wokkeja, keittoja ilman perunaa tms. Vähän ihmisestä riippuu kestääkö kroppa täysjyväpastaa, täysjyväriisiä tai puuroja ja sen saa selvitettyä vain kokeilemalla. Yleensä aamuisin sokerinsieto on heikompaa eli aamupala kannattaa pitää proteiinipainotteisena (ei puuroa!). Kovasti tsemppiä sulle! Toivottavasti saat pidettyä rd:n ruokavaliolla kurissa! Mutta jos inskat saat niin ei tämä nyt niin kamalaa ole kuin voisi kuvitella. Parempi inskojen kanssa hyvä sokeritasapaino kuin ilman korkeilla sokereilla ja huonolla ravinnolla.

Tuna ja Sintti 25+3
 
Viimeksi muokattu:
lumineiti ja RD kokeilepa ottaa kylmäpuristettua rypsiöljyä, ruokalusikallinen päivässä.
sokereiden tasoittumiseen ainakin itellä meni aikaa hiukan. ei se tapahdu päivässä eikä viikossa välttämättä.
kaikki "ei lisättyä sokeria", koska niissä sokeria edelleen on... sekä light-jutut pois..... ja mitä ne on raja-arvoiksi sulle ohjeistaneet?

tsempit sinne, tiedän ettei ole kivaa, edellinen raskaus oli rd, ja niin voi käydä tämänkin kanssa.

huohkis no sit on alettu pesänrakennus vauvaa varten. ajattelin keksiä mukavaa tekemistä mielen piristykseksi. sänky kun vielä tuohon nurkkaan tulee ni onpa kiva. vaatekaapissa odottaa pienen tytön/pojan vaatteita, lisää alan hiljakseen haalimaan varmaan kun pääsee vähän kiertelemään kaupoilla (lue: kirppareilla :D )

elämä jatkuu, ei muu auta.... :)

fourth gift ja mitä, onko se taas viikko lisää... öööö heitän lonkalta: 24+1 ei mitää hajua taaskaa

ps. olkaa iloisia kellä kelan paperit on jo viety, mähän en ole semmosii ees vielä saanukkaan........ jippii
 
Tunafish Voi että mä tiedän kyllä, ja söisin jos saisin mutta kaikki tuore vihreä on allergian takia pois pelistä, miniporkkanat menee kypsennettynä _ehkä_. Porkkana on bitch kypsentää, kestää kauan aikaa. Sitä ohjeisti ravitsemusterapeutti mulle pakasteesta kypsennyksne kautta ruokalautaselle niin ei siitä hirveästi iloa mulle ole. Tämähä tässä just perseestä onki, ku mikään tuore tai vihreä ei käy - en voi syödä salaatteja, pelkkää jäävuorisalaatti käy ja sitten oon miettiny että täytyis varmaan kokeilla kaalia että voisko sitä sitte dippailla ja napostella koska oon kuullu että jotku tykkää siitä. Muuten mitkään hedelmät vihannekset ei käy kuin kypsennettynä tai säilöttynä ja osa juureksista ei käy edes kypsennettynä! Ainoa mitä oon pystyny lisäämään on nuo kypsennetyt kasvikset pääruoan yhteydessä ja wokkaaminen... Kyllähä normi-ihmiselle löytyy kaikkia hemmetin ruissipsejä ja blaa blaa blaa - mä syön joko juustonaksuja tai en mitään - sillä oon mausteillekin allerginen. Poppareita oon miettiny että käyköhän ne, mutta ei niidenkää pelkkä veteleminen ihan tervettä ole..

Kotimaiset viljat on pois pelistä vilja-allergian vuoksi - vehnä ohra kaura ruis, samoin soija, ja nämä on tasoa en voi syödä mitään suklaita/kaakaoita kun niissä on soijalesitiiniä. Leivät on siis tasoa näkkileipä, muut valmisgluteenittomat nostaa sokereita. Joten gluteeniton ruokavalioki on vähä siinä ja siinä että puolet jo sen eli mun perusdieetin dieettiruoista on jo pois pelistä, mulle käy sitte hirssi tattari maissi quinoa niin nämä voin tietty muuttaa täysjyviksi ja tummiksi mutta ei niistä hirveästi apua ole, kun tattari maistuu lähinnä väljähtyneeltä sukkamehulta en oo ikinä ees oppinu sitä syömään ja muut onki jo ns. vaaleaa kakkaa mikä just pitäis jättää pois. Kauraa syön säännöllisesti kun sille ei tule niin pahaa reaktiota että olis elämässä edes jotain makua..

Niin yritä siinä sitten tehdä jotain hemmetin dieettiä. Suututtaa oikeen.. Ihanaa kun ihmiset koittaa auttaa että käviskö tämä. Karppaajille on paljon sellasta mikä olis hyvä nyt sokereiden kannalta, muttakun mulla on pähkinät ja mantelit pois pelistä niin ei paljon mantelijauhoistakaan mitään tehdä niin ne meni vähän siinä sitten.

Aikaa on jäljellä enään 3kk, niin kannattaako mun lähteä ees ettimään sopivia ruokia kokeilemalla? Se on henkisesti jo niin pitkä matka kulkea että tässä on ny viikko mietitty päät puhki suvun ja ystävien kanssa. Ei tälle kyllä tee hevonhemmettiäkään jos ateriakokonaisuus: 1 x Täytetty paprika kevytjauheliha-feta-tomaatti täytteellä ja 1 x Semperin hapanjuurileipä Keiju margariinilla, 17% juustolla ja naudan ohut paistisuikaleella ilman jälkiruokaa nostaa sokerit lukemiin 9,8 1h aterian jälkeen?

Fouth Gift sain tämän mittarin nyt maanantaina niin pitäis 4 krt/pvä mitata, eli herätessä - aamupalan jälkeen 1h - ennen ruokaa - ruoan jälkeen 1 h. Aamulla ja ennen ruokaa pitäis olla max. 5,5 ja ruoan jälkee 1h 7,8. Okei mulla ei oo kertaakaan ollu ees paasto alle 5, tasasesti yli 6 ja ruoan jälkeen kerran alle tuon rajan ja kahdesti jo yli 9.. Tuntuu tosi omituiselta koska ei mulla rasituksessa ollut kuin yksi arvo ja se oli rajalla että miten nää kotona heittää näin perkeleesti, mutta tämä on siis jo toinen mittari kun viime viikkoinen oli maanantaikappale, sen mukaan mulla oli 16 sokerit ruoan jälkeen :D
 
Moikka moi mammat ja masut!

Nyt jos tulisi päivittelemään oikein urakalla ja kommentoimaankin. Mies ja likka leikkivät kauppaa/kotia likan huoneessa, joten on hyvää aikaa tällä mammalla palstailla! XD

Kelan paperit: Öööö... En oo täyttänyt. Onnellisesti unohtanut ne taas kokonaan. Missäköhän lie edes ovat? Onhan tässä vielä aikaa, eikös se ollut 2kk ennen laskettua aikaa kun niiden pitää viim. olla. Olihan? =)

Yöt ja unet: Yöt ovat levottomia. Heräilen, käyn pissalla, pyörin ja hyörin. Enkä meinaa enää millään saada unenpäästä kiinni. Varsinaisia synnytysunia en ole vielä nähnyt, mutta muuten unet ovat kyllä erittäin tapahtumarikkaita ja eriskummallisia.

Sokerirasitus Mua kanssa se vähän jännittää. Esikoisen raskaudessa ei ollut mitään häikkää, mut jotenkin nyt on hiipinyt semmonen pelko persiiseen, että nyt kyllä napsahtaa. Toivottavasti ei... Itsekin kyllä semmoinen herkuttelija ja mässäilijä, että saas nähdä miten käy....

Hankinnoista Kaikki pitäisi olla jo entuudestaan, mitä on esikoiselta jäänyt. Onneksi tajuttiin ostaa tytölle sen verran unisex-vauvatavarat, että menevät hyvin nyt tällä pikku jäpikälläkin. Pinnasänky on kirkkaan punainen, sitteri tumman sininen, turvakaukalo turkoosi-harmaa, vaunut siniset, ym. Niin ja vaatteistakin n. puolet on käyttökelpoisia myös pojalla. Karsin pois vain heleän vaaleanpunaiset, hörsö, hello kitty, sydän, ym-aiheiset. Muutamat uudet tamineet olen kyllä pojalle ostanut. =) Pakkohan se on vähän törsätä. <3 Huomenna muuten palkkapäivä, pitäiskö?!?

Fourth gifth: Jaksamista tosiaan sinne. Ja jos sinun oloasi helpottaa, pura sydäntäsi vaan tänne! Ei haittaa, antaa kaikkien kukkien vaan kukkia. =)

Omaa napaa: Lääkärineuvolassa käyty ja 2vkon saikkutuomio sieltä tuli. Paikat olivat pehmenneet ja kohdunkaula lyhentynyt kolmesta sentistä kahteen senttiin. Ei antanut vielä vuodelepo tuomiota, mutta kaikki raskaat hommat, imurointi, nostelu, ym. pitää jättää pois. Kahden viikon päästä on kontrolli, ja luultavasti joudun sitten loppu ajaksi saikulle. :/

Muuten oli kaikki ok. Tässä vielä tarkemmat strategiset mitat! XD

Viikot: 26+1
Verenpaine: 110/71
Painoa tullut lisää koko raskauden aikana: 8,4kg :xmas:
Painon muutos viikoissa: +210
Fundus mitta: 26 heh heh heh... (Totesi vaan että, onhan sulla vähän tätä pehmikettä tässä päällä entuudestaan, mutta taitaa olla iso tulossa, ja jos tulee isosiskoonsa niin pitää paikkansa...)

Semmosta meille! Nyt sohvan kutsu on vastustamaton, pakko mennä! =)

Harakanhattu ja jäpikkä 26+1 <3
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä