Marraskuun masuasukit 2013 *syyskuussa*

Chilipep täällä potkut myös vähentyneet, kun tila alkaa ilmeisesti käydä ahtaaksi. Muut liikkeet ovat jopa lisääntyneet. Venyttelee jalkojaan niin, että nahka pullistuu monta senttiä, oikoo jalkojaan myös kylkiluihin, niin että sattuu.Välillä maha on pingottunut kumpaankin suuntaan. Välillä kyllä ihan potkujakin tulee, mutta enemmän se on tuollasta venyttelyä se liike. Ja hikka vaivaa myös pientä nykyään päivittäin. Täällä tänään 34+2.
 
  • Tykkää
Reactions: Chilipep
Hyviä uutisia ultrasta, lapsiveden määrä tasaantunut ja meidän poitsu kasvaa nyt keskikäyrällä, eli tiedossa ei luultavasti ole jättivauva! :D Painoarvio 1827g ja pää oli jo kiinnittynyt alas. Kanava oli lyhentynyt 45mm -> 38mm, mutta kuuluu kuulemma asiaan :)
Tähän loppu ainakin toistaiseksi ultra-kontrollit joten ihan tavallisissa neuvolaseurannoissa käydään jäljellä olevat viikot.. Seuraava N 14.10. ja NL 23.10.
Sain onneksi vähän vahvempaa närästyslääkettä reseptillä, on ollu jo monta viikkoa ihan hirveetä kärsimystä kun tää kohtu on niin ylhäällä.

En malta enää odottaa!! Melkein kaikki on jo valmiina pientä varten, vielä on vähän pyykkiä pestävänä ja tuttinauha + korvikkeet hankkimatta.

Mirkkeli & Pikkuveli 31+3 <3
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Chilipep ja jenha86
Miramei, meidän rivit tosiaan kuulostaa samanlaisilta. Sitten olisi vieläkin erikoismepi sattuma, jos synnytyssairaalakin olisi sama:)

Ihailen niitä, jotka osaavat neuloa tai kutoa jotain vauvojaan varten. Mulle riittää verhojen ompelu lastenhuoneeseen. Eikä sekään ole varmaa, että niistä tulisi suorat : /

Tänään oli neuvolakäynti ja nyt oli ensimmäinen kerta, kun kaikki ei ollutkaan täysin kunnossa. Vauvan asentoa tutki yhteensä kaksi terveydenhoitajaa. Kumpikaan ei ollut täysin varma, mutta raivotarjonnassa uskoivat vauvan olevan. Asia kuulemma varmistuu seuraavan kerran, kun vuorossa on aika lääkärille. Lisäksi sf-mittaa tarkitselivat molemmat. Ei ollut kasvanut kahdessa viikossa ollenkaan! Vauva ei ole vielä laskeutunut, joten sekään ei selittänyt mittatulosta. Sain varmuuden vuoksi lähetteen äitiyspolille. Jos eivät ota äitiyspolille vastaan, luvassa on ylimääräinen neuvolakäynti ensi viikolla. Pitää vain yrittää nyt muistuttaa itseään, että todennäköisesti kaikki on kuitenkin hyvin...

Sairaalakassin pakkaamisesta on ollut puhetta. Vielä en ole osannut edes alkaa ajatella, mitä mukaan pakkaisin. Jotenkin tuntuu, että synnytykseen on vielä niin kauan aikaa. Pitäisi kuitenkin varmaan alkaa jo miettiä asiaa.

Lumililja88 34+2
 
lumililja sehän olis vielä puuttunutkin! :D
Paljos sulla se sf-mitta oli nyt sitten?
Multa nimittäin mittasi sf-mittaa toissapäivänä ja sai tulokseksi 27cm ja kysyi, paljonko viimeksi saatiin..kävi tarkistaan että 29cm ja mittasi uudelleen ja sai tulokseksi 30,5 cm! Tuntuu, että pitikö ihan väkisin saada enemmän, kuinka varmaa sf-mitan mittaaminen voi olla? Musta maha ei ole kasvanut.. Väitti että, vauva vaihtoi asentoa, mutta itse en kyllä huomannut moista. :confused: Jäi vähän epävarma olo, onko kaikki ok.
 
susupalalle tosiaankin tsemppiä vuodelepoon! Nyt kun jaksat tsempata niin odotus palkitaan parhaalla mahdollisella tavalla :)

Mirameille kiitos imetysliivioppaasta! Pitääkin tutustua aiheeseen tarkemmin vaikkapa viikonloppuna.

Sairaalakassille en ole uhrannut vielä ajatustakaan :D Jotenkin en kai vieläkään käsitä, että synnytys alkaa tosiaankin lähenemään ja tuollainenkin toimenpide kuin sairaalakassin pakkaaminen saattaisi olla ajankohtainen ihan piakkoinkin. Kunhan nyt ensin saisi edes haalittua pikkuisen muut tavarat (pinnasänky, hoitopöytä, vaunut, turvakaukalo,...) tänne meille!

Liikkeet ei ole vielä vähentyneet, tai ainakin siltä tuntuu. Tuollahan tuo öykkäröi tälläkin hetkellä. Lisäksi tuolla on hikkaa päivittäin, joskus montakin kertaa päivässä. Saatiin kuitenkin tänään neuvolasta liikelaskentalaput, pitäisi kuulemma laskea joka ilta ja varmistaa kaiken olevan kunnossa, vaikka vauva möykkäisi päivällä kuinka paljon tahansa.

Täälläkin tosiaan käytiin tänään neuvolassa. Muuten kaikki arvot priimaa, mutta sf-mitta on tipahtanut pikkuhiljaa keskikäyrältä alakäyrän tuntumaan (nyt 28cm) ja tästä syystä sitten mennään kontrolliin jo viikon päästä. Kunhan nyt ei mentäisi ainakaan alakäyrän alle... Pää alaspäin poikanen hengailee edelleen, on hengaillut niin ru:sta lähtien joka kerta kun on kokeiltu/katsottu.

Tirpsi ja poikanen 33+1
 
Viimeksi muokattu:
Miramei, kaksi viikkoa sitten sf-mitta oli 28cm, nyt saivat 27,5cm. Noin kuukausi sitten, kun mulla oli lääkärikäynti, lääkäri sai eka kerralla mitan, jonka mukaan ei olisi juurikaan muutosta ollut. Tarkistettuaan tiedot tietokoneelta, mittasi uudelleen ja pituuteen tulikin kummasti lisää senttejä... Taidanpa siis tietää, miltä susta tuntui tällä viikolla neuvolassa...

Tänään mittatulos tosiaan tipahti alakäyrälle, kun aiemmin on ollut melko tasaisesti alakäyrän ja keskikäyrän välillä. Eihän tuo sf-mitta tietenkään kaikkea kerro, mutta olin todella tyytyväinen, kun neuvolatäti ehdotti heti, että asia pitää ottaa tarkkailuun.
 
sf-mitta on suhteellisen epävarma seurantakeino ja tulos riippuu aina myös mittaajasta, lisäksi vauvan asento vaikuttaa siihen. Meillä aikanaan esikoisen kanssa huolestuttiin kun mitta ei kasvanut kahden käynnin välillä ja puhuttiin jo asian tutkimisesta, noh, kuinkas kävikään, pojan kasvussa ei todellakaan ollutkaan häikkää, jätkä painoi 4235g ja oli 53cm pitkä syntyessään!
Hyvä että tutkivat, mutta älkää liikaa huolestuko.

Susupalalle tsempit vuodelepoon!

imetysliivit ja sairaalakassi en oo edes kunnolla ajatellut vielä moisia. Jotkut venyvät ja jatkossa yökäyttöön jäävät imetysliivit (tai kahdet) aattelin ostaa nyt etukäteen ja lisää sit kun näkee mihin kokoon tissit jää. Haluan myöhemmin kyllä kaarituellisia imetysliivejä.
Sairaalakassin pakkaan sit samalla kun muuton jälkeen pesen vauvan vaatteet ja järjestelen kaappeihin niin valkkaan siinä sit samalla kotiin lähtö vetimet ja laitan ne turvakaukaloon odottamaan, mies tuokoon ne sit kun päästään kotiin, itselleni laitan kans kotiinlähtö vaatteet samaan pakettiin.
Laitokselle otan synnyttään lähtiessä mukaan hygieniatarvikkeet, puhelimen latureineen, neuvolakortin, imetysliivit ja liivinsuojia(!), vauvalle ehkä jotain omaa vaatetta vähän. Toivon että päästäisiin nopeasti kotiin synnytyksen jälkeen.

vauvan liikkeet on nyt vähän muuttuneet, on joko poikittain niin että raajat on ylöspäin tai sit pää alaspäin. Ainakaan ei taida olla kokonaan perätilassa enää. Potkutkin tuntuu nyt enemmän kun ne osuu vatsanahkaan. Meidän tyttö on aikamoinen rymistelijä, ja jos veljeensä tulee niin sama meno jatkuu ihan syntymään asti, isoveljensä kun sätki loppuun asti hurjasti mahassa, ei puhettakaan että "rauhoittuu ennen syntymää tai ei mahdu liikkumaan". Hikkaa tällä ei tunnu kovin usein.

Harjoitussupistuksia on välillä, tänään oli eka kerran vähän epämiellyttävä olo alavatsassa, vissiin harjoitussupistus sai vauvan pään painamaan kohdunssuulle tms. Itse supistus ei siis ollut kipeä mutta se aiheutti kipua.

Tuntuu että samaan aikaan on sekä tosi lyhyt aika siihen että vauva syntyy ja toisaalta tuntuu ettei aika kulu yhtään! Jotenkin ois jo hinku päästä laitteleen vauvan vaatteet kaappiin ja uusi koti kuntoon! Vissiin joku pesänrakennus-vimma iskenyt. Oon purkanut sitä neulomalla imuja kestovaippoihin ja muutenkin näpertelemällä noiden kestojen kanssa. Teen monesti samalla noita käsityöjuttuja kun lapset aamupäivällä leikkii.
Oon ihan hurahtanut noihin kestovaippoihin, osa innostuksesta johtuu kyllä jostain hormonihuuruista varmaan :D

Muutto on edessä viikon päästä, mulla on töitä pph:na ihan loppuun asti, pitäs jaksaa töiden jälkeen pakkailla ja siivoilla ja lisäksi esikoisella korvatulehdus ei parantunutkaan vaan sai tänään uuden lääkekuurin, vähän liikaa häslinkiä tässä! Sit kun kipeä lapsi vielä valvottaa öisin niin välillä tuntuu että oikein huimaa kun on niin uupunut! Onneksi kohta helpottaa! Ens viikolla enää kolme kokonaista työpäivää ja ehlä yks vajaa! Sit alkaa äitiysloma! Jee!

En muista pitikö jostain vielä selostaa, alkaa jo väsymys painaa.

Eilen poksui, tänään jo rv 31+1!

Susimieli ja Pikkusisko
 
Marrastuuli: muakin rassaa noi yölliset vessaheräilyt. Koitan kääntää kylkeä ja ajatella että se menee kyllä ohi, mutta eihän se mene koskaan.. Kun sais yhdet hyvät yöunet nukuttua..

Susupalalle tsemppiä! Toivotaan että pikkuinen pysyy masussa. Kuulostaa onneksi siltä että sairaalassa kuitenkin on hyvä hoito, nyt vaan lepäilet!

Sairaalakassia en ole pakannut. Vinkkinä että omat aamutossut kannattaa pakata mukaan, ellei halua käyttää sairaalan kenkiä (jotka on mun koosta naikkarilla olleet aina loppu).

Imetysliiveistä: kannattaa ostaa alkuun sellaiset joustavat, kuten joku jo mainitsikin. Muistaakseni mulla oli jotkut netistä tilatut Carriwellin liivit ja ostin myöhemmin lisää. Kaarituetuista en ole itse pitänyt, vaikka niitä muuten käytän, sillä ne ovat painaneet ikävästi.

Sasserille onnittelut tytöstä! Meille tuleva isoveli 3v toivoo tyttöä. Hänestä itsestään tulee kuulemma sitten isosisko :)

Vointi ok, mutta ei herkkua. Väsyttää niin kamalasta, närästää, ja välillä supistelee..
 
Moi!

En oo ajatellukkaan omia tossuja.. Hyvä idea! Viimeks sain niin kapeet kengät sairaalasta, ei isovarvaskaan mahtunu sisään :D

Susupala mikäs vointi? Onko supistukset pysyny poissa?

Täällä tulevalla isoveljellä on kyselytulva vauvan suhteen. :) Oli jo omaa lempparinallea antamassa vauvalle, ilmotin että ostetaan oma vauvalle.. Mutta pojan paloautoon vauva ei saa koskea :D Poika ei oikeen ymmärrä kuin pieni tapaus tulossa äitin mahasta! :)

Mut siis tärkein.. RiKs RaKs PoKs 34+0 :) Terkuin KyyneltenHymy & Eemeli-Emilia :wave:

Jahka 38viikkoa tulee täyteen, kokoan heti sängyn pikkuselle! Ei enään niin kauaa... :)
 
kyyneltenhymy tiedän kyllä, että sf-mitta ei ole kovin tarkka varsinkaan aikaisilla viikoilla, mutta kylläpä ihmetyttää, että terkan kaksi kertaa saama 27cm nousi 30,5cm sen jälkeen kun tarkisti, että pitäs saada jo enemmän senttejä.. Lisäksi tuo 27cm ois näille viikoille jo aivan liian vähän. Muutenki lääkäri arvellut, että hyvä jos 3kg ehtii kasvaa ja tämä paino jos menee täysiaikaiseksi. Mitään nelikilosta vonkaletta ei missään nimessä ole luvassa. Painoakaan ei ole tullut kuin vähän alle 5 kg ja olen siis hoikka olemassa.

Miramei & Sintti 34+3
 
Kiitos kaikille tsempeistä.. :) Vointi on ihan hyvä eilen ei supistellut, edellisehtoona kyllä ja sain sitten vielä piikkinä supistusten estolääkettä.. Eilen ultrasivat ja tosiaan sitä kaulaa ei ole ja sentti auki. Ensi keskiviikkona ultrataan uudestaan miltä näyttää ja sanoi sitten että joko pääsen sitten kotiin tai jään tänne, mutta oli sitten kummin vaan pääsen kotiin tai olen täällä niin synnytystä vaan odottelen, että kyllä tämä nyt varmaan ennen aikojaan tulee, tämän viikon häntä nyt vain yrittää estellä..
Aamulla ottivat käyriä ja kysyi että supisteleeko mua ja sanoin että en mä ainakaan tunne mitään mutta sitten kuulemma vähän piirtyisi sellaista viivaa. Sanoin että musta kyllä vähän tuntuu että en mä huomaa ja hoksaa kaikkia supistuksia. Se totesi että voi olla mahdollista, ettei kaikkia tunne, mutta ei se sitten enempää tutkinut asiaa. Pitää vaan ilmoitella jos vointi muuttuu..
 
Tuosta sf mitasta on munkin pakko kommentoida: Meillä esikon kanssa kävi myös kerran niin, että sf-mitta oli pudonnut sentin 2vko aiempaan mittaukseen nähden. Tämä muistaakseni joskus viikolla 32-34. kävin sitten Jorvissa ylimääräisessä kasvuseuranta ultrassa, jossa todettiin vauvan kuitenkin kasvavan ihan hyvin ja seuraava mittauskin oli ok, joten ilmeisesti vauva oli vaan jotenkin hassussa asennossa. Ja tuosta lääkärin/neuvolan tekemästä painoarviosta vielä sen verran, että mun mahan pienuutta ja painon nousun vähäisyyttä puitiin monella käynnillä. Lääkäri oli sitä mieltä, että esikon kokoinen (3010g) tulee ja neuvolatäti sanoi, että 3500g on ihan maksimi paino, että sen yli ei ainakaan taatusti mene. No jätkä painoi syntyessään 3920, joten pieleen meni sekä lääkärin, että neuvolatädin arviot....
 
  • Tykkää
Reactions: Susimieli
nelly kyllä joo, mittaepätarkkuutta voi olla, mutta en ymmärrä miten 2cm tippuisi viikossa ja sitten kuitenkin samalla kertaa saisi 3,5cm enemmän mittaa. Tuo 27cm jäisi myös alakäyrän alapuolelle.. Siksi vähän hirvittää. Mut hyvä tieten, jos olisi vähintään tuon 3kg syntyessään kun eipä se varmaan ihan minin vauvan kanssa helppoa ole.. Joutuu herättää syömään ja olla huolissaan jaksaako edes imeä.. : /
 
Minulla esikoinen oli pieni ja sipponen, Sf huiteli yläkäyrää ja tyttö syntyi ihan ajallaan tai noh niin, 37+5 ja painoi syntyessään 2765g ja oli 48cm pitkä, sairaalassa oltiin 5 vrk, koska tyttö oli vähän sinivaloissa, imeminen oli toki aluksi työlästä ja 3h välein piti herättää syömään! Mutta jos en olisi ollut niin arka ja olisin vain luottanut itseeni, niin olisin saanut tyttöä imetettyä kyllä paaaaljon pidempäänkin! Eli vaikka alku saattaa olla kankeampaa "pikkuruisen" vauvan kanssa, niin kivempi se on synnyttää kun yli 4 kilonen :whistle:

Tästä toisesta ollaan alustavasti lupailtu suurinpiirtein saman painoista pientä poikaa ja sehän minulle sopii :heart: Pitkälti lääkäri myös epäili, että syntyy niinkuin siskonsa, ennen laskettua.. isänpäivälle olen varannut pojalle hyvän päivän tulla maailmaan :D

Minulle siis luonnostaan tulee pieniä lapsia, vaikka Sf- käyrät huitelee yläkäyriä! Ne ei siis kerro vauvan koosta mitään. Lapsivettäkin on normaalisti, kohtuni vain kasvaa tämän mallisena ;)

21.10 on äippäpoli ja uusi ultra, siellä tuo pikkumiehen koko varmaan taas katsotaan ja kuulen, menikö arviot pienestä vauvasta ihan mönkään :D

Talventähti ja pienimies 30+2 :heart:
 
Jatkan vielä hiukan. Meidän Esikoistyllerö syntyi 35+2 eli n. kk liian varhain. 2150g ja 42 cm. Pari päivää vietti vauvatehon lämpökaapissa, ja puolitoista viikkoa vauvalassa. Hentoinen oli ja ei jaksanut imeä. Nenä-mahaletkulla annettiin lypsämääni maitoa, kunnes vahvistui ja oppi imemään tuttipullosta. Riemuni oli suuri kun alta viikon sisään, sai jo rinnastakin maitoa, mutta osan vielä joutui antamaan pullolla.
Ensimäisen viikon hoidin häntä sairaalassa, ja sen jälkeen kotiuttamiseen asti, toimitin maitoni päivittäin kotoa, samalla toki imetystä harjoitellen.

Kotiuttaessa, osasi syödä pullosta jo hyvin, joten kotona alkoi sitten imetyksen tosi harjoittelu. Eli ainakin meillä tuo kotiinpääsy oli pitkälti siitä kiinni, että pullosta syöminen sujui.

Ja tulihan sitä ahkerasti käytettyä digitaalista talousvaakaa, kun oli juurikin hieman epävarma, saiko Tyttö rinnasta riittävästi. :D

Sairaalakassi lähes pakattuna jo nyt, koska Esikkokin syntyi noin varhain. :)

murri76 ja Piipero 33+6, huomenna poksuu. :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: susupala ja Miramei
Me saatiin synnärillä esikoisesta painoarvio, sen teki lääkäri jolla kuulemma menee aina arvaukset tosi lähelle. Veikkasi pojasta 3750g, sit kun olikin 4235g niin kätilöt vaan sanoi että "jaha, Eila tarjoo sit pullakahvit kun meni arvio niin pieleen" :D
Poika oli jotenkin ollut niin syvällä lantiossa tms. että koon arvioiminen oli hankalaa kokeneellekkin.
 
Iltasta Mammat! :)

Murri tuli poksahtamaan,, eli POKS! :D

Piinaviikko, siltä osin, että tämän jälkeen, jos sairaalaan menen, niin olis sitten synnytys edessä. ;) Oi voi! :D

Tuntuu kuin tuolla masussa olisi pieni Alien. Vihlooko muilla pienokaisen liikehtiminen? Mulla ainakin kirpoo jokusen verran...siis Aika paljon. :) Ähkin kuin vanhat ukot. :D

murri76 ja Piipero 34+0
 
  • Tykkää
Reactions: Susimieli
murrillaalkaa jännät ajat!
Mun mahassa on kyllä kans aikamoinen viuhtoja, mönkii ja punkeaa niin että sattuu!
Oli hetken poikittain tai pää alaspäin, mutta kääntyi taas jalat alaspäin, nytpä potkut tekeekin höpöä kun tonne kohdunsuulle monottaa! Ai jai!
Lisäksi harkkasupparia pukkaa heti kun kävelee 30metriä niin avot, oli auvoisa aamukävely kun kävin koiraa pissattamassa! :D

Mulle on tulossa flunssa, tää on ehkä mailman huonoin hetki sairastua kun muuttoa varten pitäs nyt pakata ja siivota ja ens viikolla on vikat työpäivät vielä ja ens viikonloppu muutetaan! Yyh. Kurkkun koskee pahaenteisesti :/
Oon viimeksi ollut kipeä yli kaksi vuotta sitten, esikoiseni raskauden ensi viikkoina, sen jälkeen en ole sairastellut, ei ois kyllä just nyt tarvinnut tulla flunssaa..
Esikoinenkin on kipeä, korvatulehdus ei parantunut ekalla kuurilla ja nyt on toinen antibiootti menossa. Meillä sairastaa siis kaksi kolmesta :D

Susimieli ja pikkusisko 31+3
 
  • Tykkää
Reactions: murri76
Hei

Amelian voinnissa ei ole muutosta parempaan. Edelleen teholla tyttö on. :(
Happea tarvitsee koko-ajan, sydänkone turvaa ettei lyöntejä jää väliin.
Painoa on tainnut tulla + 200g ja pituuttta 1cm verran. Amelialla on antibioottikuuri päällä saadessaan infektion. Kyllä on monet kerrat itku tullut tytön takia.
Esikoinen on päässyt kerran katsomaan tyttöä, päivät olen yleensä teholla tytön luona. Tai ainakin puoli päivää.

Mutta eipä tällä hetkeklä muuta, äsken tytön luota tultiin.

Pinja ja Amalia
 
PinskuPinsku: kovasti voimia sinulle ja perheellesi! Tilanne on varmasti todella rankka. Tovotaan, että tytön vointi kääntyy parempaan suuntaan pian ja pääsette pahimmista huolista.

Susupalalle tsempit myös sairaalaan, toivottavasti vauva vielä hetken pysyy mahassa!

Täällä ei mitään kummempaa. Harjoitussupistuksia on alkanut tulla ehkä hieman enemmän ja poika on todella kova liikkumaan tällä hetkellä. Ei tarvitse liikelaskentaa harjoittaa, kun ilmoittaa itsestään kyllä useamman kerran tunnissa. Kuulostaa vähän pahaenteiseltä, nukkuukohan tuo tapaus koskaan? :) No, äidillä menee ainakin puolet öistä valvoessa, mutta jospa se tästä. Enää 4 viikkoa töitä, sitten pääsee päiväsaikaankin lepäämään paremmin.

Minkä kokoisia talvihaalareita olette hankkineet marrasvauvoillenne? Itse mietin, että ehkä äitiyspakkauksen 68cm on liian iso, kun toppahaalaria tarvitaan todennäköisesti aivan heti. 56cm tuntuu tosi pieneltä ja 62cm taas on kovin lähellä 68cm, joten en osaa millään päättää :) Aiemmat lapseni ovat olleet kesävauvoja ja kun haalaria on tarvittu, äitiyspakkauksen puku on ollut ihan ok kooltaan.

Muuten vauvan varusteet alkavat olla aika hyvällä mallilla, jotain pientä vielä todennäköisesti puuttuu, mutta ajattelin tehdä inventaarion ja tarkistaa tarvikkeet äitiysloman aluksi. Kirppareilta ja kavereilta kierrätettynä olen siis tavaroita hankkinut ja pessyt kirpparivaatteet heti kaappiin odottamaan, joten niille ei tarvitse enää mitään tehdä ennen vauvan tuloa. Vanha pinnasänky on nyt maalattu ja odottaa varastossa, kuten myös vanhan äitiyspakkauksen vaatteet. Mutta onpahan vielä jotain puuhaa sittenkin, kun äitiysloma alkaa.

Marrastuuli 30+2
 

Yhteistyössä