Marraskuun masuasukit <3 MEIDÄN KUU!!!

Pikaisesti rustailen teille sitä synnytyskertomusta:
Eli maanantaina 5.11. mulla oli äitipoliaika klo.10 NKL:la ja sen käynnin päätteeksi multa ihan itsestään pääsi lapsivedet sinne NKL:n lattialle. Liekö lääkärin tekemä sisätutkimus avittanut tätä. Ei muuta kuin osastolle odottelemaan mitä tästä seuraa. Supparit alkoikin voimistua välittömästi ja muutamassa tunnissa olin jo tosi kipeä kun supistukset oli tosi napakoita ja niitä tuli 2-3min. välein. Tyhmänä sinnittelin vielä ilman lääkettä ja pyysin kipulääkettä vasta joskus klo.17 maissa. Sain Litalginia pistoksena ja pääsin jumppapallon kanssa suihkuun. Voi että olo helpotti ja viihdyin siellä suihkussa varmaan 2 tuntia. Olo oli tosi hyvä suihkun jälkeenkin ja supistukset vähän harvenivat. Mies passitettiin kotiin osastolta klo.21 ja yritin siinä torkkua huonoin tuloksin. Supparit alkoivat taas olla kipeitä. Juuri kun ajattelin pyytää lisää lääkettä tuli hoitaja ilmoittamaan että lääkäri oli tehnyt päätöksen että synnytys käynnistetään vielä yöllä. Klo.23.30 soitin miehen takaisin kotoa ja minut kärrättiin synnytyssaliin. Siellä odotteli tosi ihana ja empaattinen kätilö joka pikaisesti tarjoili mulle ilokaasua supistuksiin ja aikansa mun kärvistelyä katsottuaan ehdotti että pyytäisi anestesialääkäriä antamaan epiduraalia. Epiduraalin laittaminen ei ollutkaan niin helppoa ja vasta kolmannella yrittämällä katetri saatiin paikalleen. Ihanasti puudutus helpotti pahintaa terää supistuskivuilta. Parin tunnin kuluttua kivut olivat taas niin kovat että kiskoin ilokaasua posket lommolla ja kätilö laittoi lisäannoksen puudutetta. Lääkäri tuli tekemään sisätutkimusta ja kurkkaamaan vauvaa ultralla. Olin auennut 5 cm ja lääkäri totesi vauvan olevan avotarjonnassa. Sitten tuli ehkä se synnytyksen mustin hetki kun olin ihan paniikissa etten halua synnyttää virhetarjonnassa olevaa isoa vauvaa ensikertalaisena alakautta. Taisin siinä itkeä tirauttaakin. Kätilö lohdutteli ja sanoi että tilannetta varmasti vielä arvioidaan uudelleen. Sitten kätilön vuoro päättyi ja me saatiin synnytyssaliin kaksi kätilöä joista toinen oli vierailevana tähtenä Jorvin sairaalasta. Tosi topakka mummu. Mun sektiopyynnöille ei enää lotkautettu korvaakaan ja taisin vähän mököttää kätilöille Olin taas ihan tuskissani kun puudutteen vaikutus oli taas kadonnut ja kätilöt tilasivat anestesialääkärin tarkastamaan katetria. Katetri sitten vaihdettiin ja uudet puudutteet laitettiin kehiin. Samalla oksitosiinia alettiin nostaa reilummin. Klo.10 maissa kätilö kokeili kohdunsuun tilannetta ja olin kokonaan auki. Sain luvan alkaa pikkuhiljaa ponnistella vauvaa alemmas. Klo.10.30 alettiin sitten tositoimiin. Ponnistaminen tuntui tosi hyvälle vaikka tehokkaan puudutteen takia en tuntenut supistuksia juuri lainkaan. Aktiivinen ponnistusvaihe kesti 59 minuuttia ja klo.11.29 meille syntyi potra poika. Poika oli itsestään kääntynyt oikeaan tarjontaan ja selvisin pienin taisteluvammoin eli kahdella pienellä tikillä. Olin synnytyksen jälkeen todella hyvissä voimissa ja kävin itse omin jaloin vessassa ja suihkussa.
Rankinta koko synnytyksessä oli alun kipeät supistukset joihin en ymmärtänyt pyytää lääkettä ajoissa. Ja kyllähän tietysti vuorokauden kestäneet tiheät ja napakat supistukset, valvominen ja syömättömyys veivät myös voimia (en muuten saanut synnytyssalissa enää syödä mitään enkä juoda kuin vettä). Ponnistusvaihe oli homman helpoin juttu koska kipuja ei ollut ja tunsin olevani hyvissä voimissa. Kiitin kätilöitä synnytyksen jälkeen kun olivat kannustaneet minua alatiesynnytykseen. Kokonaisuudessaan kokemus oli tosi voimaannuttava ja synnytyksestä jäi tosi positiivinen muisto. Ensi kerralla tiedän mitä tehdä ja koska kannattaa pyytää lääkettä lisää.

Tänään meidän Sintti onkin jo sitten 2 viikkoa vanha! Käytiin neuvolassa painokontrollissa ja vihdoin paino oli lähtenyt nousuun. Olikin tullut 5 päivässä 385g lisää painoa. Ei tarvitse enää herätellä pientä öisin syömään vaan ruokaillaan jatkossa vauvan tahtiin. Harmittaa kyllä suunnattomasti kun tämä oma maidontuotanto on niin onnetonta mutta minkäs teet. Imetän kyllä molemmista rinnoista jokaisella ruokailulla ja päälle annetaan sitten korviketta.

Tuna ja Sintti 2 vkoa
 
Ihania vauvauutisia paaaljon ja kiva lukea synnytyskertomuksia...hiukan alkaa tässäjännittämään...toistaiseksi yhtenä kappaleena ollaan mutta illalla supisteli suunnilleen tunnin verran aika napakasti ja alapäässä teki kipeetä. Supistelut rauhottuivat, otin Panadolin ja menin nukkumaan. Äsken vessareissulla tuli se kuuluisa limatulppa...parempi jättää esikoisen kerhoon vienti huomiselta aamulta.Niin ja huominen parturikin jänee väliin, en uskalla autoilla enää yksin. Eiköhän tää lapsukainen täältä oo piahkoin tulossa =D Nytkin supistelee...

Vili-Jonkka ja Hampus 39+4 (samoilla viikoilla menin esikoisesta sairaalaan)
 
Onnittelut tyttövauvasta hevosenkenkä! :flower::heart:

Täällä on tullut nyt aamun kipeitä supistuksia, tosin ei vielä ehkä kovin säännöllisinä... välillä tullut ihan alle 10 minuutin. Aamulla herättyäni tuli ihan kirkasta limamaista vuotoa, ajattelin et josko limatulppa rupeais irtoamaan..
Lähdin siitä sitten neuvolaan kiikuttamaan aamupissanäytettä, ja neuvolassa vessassa käydessä tuli paperiin jo vähän vertakin, eli kaippa tuo limatulpalta vaikuttais.
Supistukset on kipeitä, mutta ei kuitenkaan niin kipeitä etteikö näittenkanssa pärjäis, eli vielä ei tarvetta särkylääkkeelle.
Toivotaan vaan ettei nää nyt lopahtais, mielelläni lähtisin synnyttämään!

Neuvolassa pissassa edelleen proteiinia yhdellä plussalla, ja paineet oli nyt koholla. RR 131/73 (mun lähtöpaineet siis olleet 94/61), paino oli eilisestä laskenut melkein kilon. Vaihteeks näinkinpäin.. :LOL:
Turvotus ++.
Th soitti siinä sitten Naistenklinikalle että pitäiskö mun tulla näytille kun proteiinia on yhellä plussalla ja turvotuksia, muttei kuulema tarvii.. edelleen neuvolaseuranta riittää, kun ei muita raskausmyrkytyksen oireita ole ilmennyt.
Sovittiin että menisin tänään iltapäivällä antamaan PLV:n labraan, mutta luulen että jää välistä, ei millään pysty pidättään 4h.. varsinkin kun supistellessa pissattais vaan enempi.
Rupee jo risoo tää onkovaiko eikö raskausmyrkytys kokoajan sais olla johonkin pissaamassa ja kiikuttamassa ties mitä pissapurkkeja..

Muuten ihan hyvät fiilikset, supistusrikasta päivää toivotaan. :)

Lily_ 40+2
 
Onnea hevosenkenkä :flower:

Täällä ei suurempia suppareita ole nyt sitten enää esiintynyt. Pojan kanssa äsken oltiin hiukan pihahommissa
Vatsa nahka piukottaa niin pirusti että sen kanssa alkaa kohta mennä hermot. Raapia sitä ei kovin voi kun pistää sattumaan. Olen nyt yrittänyt sitä koko ajan rasvailla, mut ei tunnu sekään auttavan. Jos tämä vielä kovinkin kauan vatsassa pysyy niin aika tukalat tulee oltavat.

Niipa ja Pekkis 39+3
 
Onnea pienokaisen saaneille :heart:

Täällä tarkkaillaan painoa, muttei onneksi omaa :) Vaavia täytyy puntaroida ennen ja jälkeen imetyksen. Ei ollut teho ruokailu tuottanut kovin montaa grammaa, joten perjantaina uusinta punnitus neuvolassa.

Hienosti on Tunan sintillä paino noussut :heart:

Jaksuja odottajille

Inari & pikku rinsessa 13vrk
 
  • Tykkää
Reactions: Tunafish-78
Hevosenkengälle Onnittelut!:heart:

Ja kiitos kaikille synnytyskertomuksia kirjoittaneille!

Neuvolassa tänään 39+0:

RR 106/72
Paino +100/vko
Turvotus +
Sf-mitta alle 33

Vauva on nyt "tipahtanut" kunnolla lähtökuoppiin ja pää on kiinnittynyt. Tuon laskeutumisen kyllä sitten huomaakin: alaselkä on kipeä joka askeleella: / Nyt taitaa olla sitten lenkkeilytkin lenkkeilty vaikka pitkään sainkin normilenkkejä kävellä. Sf-mittakin tippunut 34:stä alle 33:een. Terkkari oli toiveikas, että ennen ensi viikkoa syntyisi, mutta itse olen jotenkin skeptinen enkä usko ennenkuin tämän näen. Kuulemma vasta ensi viikolla katsotaan lääkärin painoarvion tarvetta, jos ei ole vielä siihen mennessä syntynyt.

Eiliset peiton heiluttelut eivät aiheuttaneet mitään tuntemuksia, mitähän sitä keksisi...Aika rajoitettua on mitkään rehkimiset kun tuo selkä kipuilee. JOs sitä saunomista vaikka...kyllä tässä nyt alkaa tulla kärsimättömäksi vaikka ei ole edes laskettu aika ylittynyt...

Jaksaa,jaksaa...

-Melanie 39+0 POOOOKS
 
:flower:Oikein paljon onnea kaikille vauvautuneille!

Meille syntyi 13.11. rv 39+2 klo.2.55 poika 3870g ja 51cm.
Menin jo 7.11. käynnisteltäväksi sairaalalle, mutta kuulun ilmeisesti siihen ryhmään kellä synnytyksiä ei voi vaan käynnistää, kun ei mitään tapahtunut vaikka monta päivää käynnistettiin.
Maanantaina sitten oli puhetta kun viimeisiä lääkkeitä annettiin kohdunsuulle, niin että lääkäri arvioi seuraavana päivänä miten jatketaan.
Heräsin yöllä sitten huonoon oloon ja siiihen kuin joku painaisi kaksinkäsin vauvaa alaspäin mahasta.Kello oli 1.30 lähdin kävelemään ja huikkasin kätilölle että vois tulla varmaan käymään ja kävelin suoraan huoneeseen vessaan ja sitten tunsin että nyt varmaan tuli lapsivedet, kun housut kastu aivan. Sitten tilanteen tarkistettua huomasin, että ompa veristä ja tietysti hätäännyi painoin hoitaja kutsua ja siirryin sängylle päin. Kätilö laittoi käyrille ja meinasi tarkastaa tilanteen, mutta päättikin kutsua lääkärin paikallle. Lääkäri tuli aikas nopeasti supistukset alkoi klo.1.45 ja paikat oli auki 4cm. Vauva ei ollut laskeutunut vieläkään, mutta synnytyssaliin passitti sängyllä menemään. Matkalla saliin soitin isännälle, että vois lähteä tulemaan sairaalalle. Salissa oli onneksi kokenut kätilö joka osasi rauhoitella, kun edelleen huolestutti se verentulo. Meinasi että runsaasti lapsivettä jossa seassa verta, näyttää vaan hurjalta. Ja vauvan sydänäänet pysyy kokoajan hyvänä. Supistuksia ei kovin montaa kerenny tulemaan, mutta sitäkin kovempia, pariin kerkesin kokeilemaan ilokaasua. Isäntä astui salin ovesta sisään niin saikin ruveta ponnistamaan. Vauva ei ollut tosiaan kerennyt laskeutumaan ja oli vielä vinoasennossa, jota jouduttiin vähän kääntämään ja kyllähän se poitsu säikähtikin kun niin rytinällä tuli. Ei tullut huutoa poika oli sininen, isä ei saanut katkaista napanuoraa ja pikkuinen kiikutettiin lämmittelemään. Siinä meinas usko loppua, vaikka kyllä sitä huomasi että ei vauva ihan veltto kuitenkaan ollut. Ne muutamat minuutit olivat ehkä elämämme pisimpiä, vaikka oikeasti nopeasti poika takaisin tuotiinkin. Kätilö oli tässäkin kohtaa oikein ihana ja rauhoitteli, että poika vain säikähti, kun tuli niin vauhdilla. Synnytyksen kokonaiskestoksi tuli 1h10min.
Oltiin se 2,5 vuorokautta ja sitten päästiin kotiin. Lähtöpaino laitokselta oli 3886g ja eilen neuvolantäti kävi kotikäynnillä ja poitsu on hyvin kasvanut 4014g, aivan ihana rakkauspakkaus ja sisaruksetkin ovat aivan myytyjä.
Siinä pikainen tiivistelmä synnytyskulusta.

Jaksamisia loppuodotukseen vielä osalle ja tosi se on, kummallisella tavalla sitä masuakin vain tulee ikävä, vaikka ihanaa se on kun toinen vieressä tuhisee. Nauttikaa loppuajasta:heart:

hannama & poitsu 1vk 1pv
 
Supistukset jatkuu edelleen. Kipeinä ja 5 min välein. Synnärille soittelin jo aikaisemmin, sanoivat että tuu sitten kun itestää siltä tuntuu ettei kotona pysty enään olee.
Mies tulee onneks kohta töistä niin sit mietitään että joko sitä viittis lähteä näytille, pessimistinä kun en vieläkään usko että tässä synnyttämään vielä ruvetaan.

Panadolia on vedetty 1 gramma naamaan mutta siitä ei kyllä ole ollut mitään hyötyä.
Aina supistusten tullessa olen ihan sitä mieltä että nyt sairaalaan mutta välissä taas tuntuu ettei tässä mikään kiire vielä ole.. Toivottavasti nää nyt sais jotain ees aikaseks tuolla alakerrassa. :)

Lily_ 40+2
 
Onnittelut vauvautuneille ja tsemppiä niille, keillä jännät paikat!

Itellä ollut aika pinnan kiristelyä. Varsinkin eilen meni ihan hermot joko-puheluihin ja tulihan tuota itkeä tirauteltuakin muutamaan otteeseen. Olo on siis tukala ja supistuksista ei ole tuntunut olevan iloa. Kateudella olen lukenu niiden kertomuksia, joilla supistelut ovat suht pian tuottaneet tulosta (lue muutaman päivän sisään). Mulla ei siis edelleenkään ole näkynyt merkkiäkään limatulpista ym. vaikka puolitoista viikkoa supistellu napakastikin.

Tänään oli sitten äitipoli ja siellä pojun painoarvioksi tuli tällä hetkellä n. 3,5kg. Muutenkin virtaukset ym. olivat kunnossa ja sokereittenkaan suhteen ei tarttenu hätäillä. Kohdunsuu oli pehmenny, aiki sisältä ja ulkoa, mutta kaulaa vielä jäljellä.

Näimpä linjasimme, että jos ei tämän viikon loppuun mennessä synny, lompsin maanantaina klo 9 osastolle käynnistykseen. Tuolloin viikkoja 41+3. Ihana saaha joku takaraja.

Mutta, yhtenä jatketaan......

tuskainen toiveajatus ja poju 40+5
 
Meille syntyi suloinen tyttövauva torstaina 15.11 klo 18.30! :heart:

On jäänyt vähän kirjoittelu, mutta oli pitkä ja raskas synnytys (42 tuntia lapsivesien menosta) sekä sen jälkeen pikkuinen joutui tulehdusarvojen takia vastasyntyneiden teho-osastolle! Nyt ollaan saatu jo rakas kotiin ja jospa se arki tästä alkaisi rullaamaan pikkuhiljaa. Pientä paniikkia on välillä, että kuinka pärjään, mutta on kyllä maailman suloisin pieni olento meillä! :heart:

Nellielli ja 6 vuorokauden ikäinen "Aune"
 
Tilannepäivitystä...
päätettiin siis lähteä synnärille näytille kun supitusten väli ollut kokoajan sen 5 min, jo matkalla synnärille tuntu että supistusten teho alkaa hiipua..
Perillä pistettiin käyrille, n. puoli tuntia käyrillä, kipeitä supistuksia 5 min välein, supistukset kuitenkin vielä semmosia että ne kesti hyvin.
Kätilö teki sisätutkimuksen, kanava hävinnyt ja sormelle auki, eli jotain edistystä kuitenkin tapahtunut tämän päivän aikana.
Otettiin verenpaine ja pissanäyte, tällä kertaa pissa ihan puhdas ja paineetkin ihan ok.

Olisin saanut jäädä osastolle odottelemaan, mutta päätettiin tulla vielä kotiin takasin, ei houkuttanut ajatus jäädä yksin sinne osastolle yöksi.
Nyt kotona onkin sitten supistukset selvästi voimakkaampia ja tosi rajuja jo. Supistusten välissä olo on ihan hyvä, väsyttäiskin niin vietävästi mutta ei tässä mitenkään pysty nukkumaan kun supistukset todella kipeitä.
Eli kai tässä kohta on vaan pakko mennä takas synnärille, pelottaa vaan että jos mitään edistystä ei oo vieläkään tapahtunut, että kuinka kauan tää avautumisvaihe voi kestää, kivut ihan järkyttäviä ja pandolista ei mitään hyötyä.. Eikä kyllä mistään muistakaan kotikonsteista.
Nyt on jo sellanen olo että vois supparit loppua että pääsis nukkuun ja vauva vois syntyä vaikka vasta ens viikolla..

väsynyt Lily_ 40+3
 
Yöllä herätty kolmen aikaan ja siitä lähtien supistuksia tullut 10 minuutin välein. Särkylääkkeen otin mutta ei vaikutusta. Nyt välillä supistusten väli alle 10 minuuttia ja kestää 40-60 sek. Katotaan kauanko tässä kotona jaksaa olla, välillä ne ei kuitenkaan tunnu niin voimakkailta. Ja pitää vissiin huomioida toi 60 kilsan matkakin :) Teen päivitykset jahka olo kohenee, nyt ei oikein jaksa keskittyä muuhun kuin hengittelyyn :LOL:

Niipa ja Pekkis 39+4
 
  • Tykkää
Reactions: juuri
heippa jälleen :) kovasti täällä on vauvoja ponnisteltu maailmaan :) onnea jokaiselle, Lumineidille tsempitykset!!! pian helpottaa myrkytysoireetkin :)

kannustushuutoja käynnistykseen meneville, yliaikaisille ja etenkin Melanielle, ei varmaan oo kiva olla viimesten joukossa... toivotaan että pino on pian purettu :)

mä sain jälleen kohtutulehduksen, vuorokausi kotiutumisen jälkeen. kolme yötä lisää sairaalahoidossa, eilen päästiin kotiin.

mua tarvitaan,....hei..
 
Onnea Hannama ja nellielli

tsempitykset Lily_ ja Niipa jotka näyttäis lähtevän pikapuolin nyytin hakuun.

Neuvolaa rv 41+0
paino pysynyt samassa
turvotus +
RR 115/79
pissa puhdas

Anselmi sitten taas...on RT, sykkeet pyöri vain 125 paikkeilla kun normaalisti ollaan oltu siellä 135-150. Liikkeet + ja sitten se masentavin tieto poika on irrottanut itsensä eli olemme samassa tilanteessa kun rv38. Sf mitta pompannut takaisin 33 kun kävi jo 31cm.
Tiedän kyllä, että kiinnittymättömyys ei ole estävä tekijä synnytyksen luonnolliselle käynnistymiselle, mutta eipä tässä ole ollut merkkejä ilmassa niin tuskin niitä sitten edes tulee. Pessimisti ei pety vaikka kyllä tässä jo alkaa oleen aika itseensä pettynyt fiilis ja kauhea vitutus päällä kun olen varma, että menee käynnistykseen.

Maanantaina uusi neuvolassa käynti ja sillon varaillaan aika yliaikakontrolliin ilmeisesti heti tiistaille kun tulee 41+5 täyteen.

iia ja Anselmi 41+0
 
Onnea Hannama ja Nellielli!!:heart:

Tsemppiä suppareiden kanssa Lily ja Niipa!

Iia: mulla on kahdessa ensimmäisessä raskaudessa laskeutuneet vauvat vasta synnytyksessä! Jaksuja!

Kiitos FG tsempeistä! Meillähän oli sama laskettu aika. Itse tiedän hedelmöittymisajan todella tarkkaan, että oikeasti mennään vielä pienemmillä viikoilla kuin mitä nyt on menkoista laskettu. Oman laskun mukaan olisi vasta 38+6 ja sen takia veikkailinkin joulukuun vauvaa meille. Joten ei tässä vielä ihan tulisilla hiilillä olla vaikka toki toivois, että tulis ennen laskettua aikaa.

Viime yönä oli jonkun verran menkkamaista juilintaa, samoin eilenillalla. Sukkapuikkokipuja myös. Tänään yritin käydä taas vähän kävelyllä ja tuntuu, että maha tippuu just:LOL: Eikä siitä kunnon kävelystä tullut mitään, vaan aikamoista vaappumista meno oli, kun joka askeleella sattui alaselkään. Tämähän alkoi viime viikonloppuna, joten todennäköisesti vauva on laskeutunut silloin ja painaa johonkin hermoon.

Että tällaista täällä, odottelua, odottelua...:wave:

-Melanie 39+1
 
Onnea vauvan saaneille ja muille jaksamisia odotteluun.

Meillä arki lähtenyt ihan mukavasti käyntiin. Vauva näyttäisi valvovan vaan joka yö useamman tunnin syömisten välissä. Ja huuto on välillä kova, viime yö oli vähän rauhallisempi.

Imetyskin alkaa jo sujumaan paremmin. Lisäruokaa silti annetaan pullosta. Onko kellään muuten tietoa kuinka paljon sitä korviketta kuuluisi antaa vauvalle syöttökerralla? Syöttöväli on siinä 2-4 tunnin välein. Ja ikää neidillä nyt sen 5 päivää. Jotenkin hankalaa kun ei tiedä kuinka paljon vauvan tulisi syödä ja kun ei tiedä paljon sitten tissillä sitä maitoa saa. Sairaalassa antoivat alkuun sen 15-20ml kerralla ja viimeisenä yönä 30. Tuota noin 30ml ollaan annettu ja sen lisäksi siis rintaa. Ruokaa saa kyllä aina kun on nälkäinen, yleensä imetän ensin ja jos vauvalle nälkä jää niin sitten pullosta lisää, silloin ehkä sen 20ml tai vähän enemmän. Usein kyllä varmaan alas menisi enemmänkin, mutta pulauttelee sitten herkemmin. Omalla kotivaa'alla katsottu vähän painoa, eihän se tarkka ole, mutta vähän näkee suuntaa, kotiutumispainossa vielä on suunnilleen. Maanantaina on neuvolan kotikäynti ja siinä sitten varmaan kyselen tuosta ruokailustakin, jos vielä sitä korviketta tarvitsee antaa. Täysimetys kuitenkin on tavoitteena. Nyt vaan kun neiti on vähän jo pulloon tottunut, ei malta sitä rintaa joka kerta imeä kovin kauaa tai jos huuto on kova niin ei meinaa malttaa millään syödä. Joskus siis tarjoan sitä korviketta vähän ensin ja sitten vasta rintaa, kun toinen on sitten rauhallisempi.

Tirppana ja neiti 5vrk
 
Onnea vauvaantuneille ja meille odottajille tsemppiä :wave:

Neuvolakuulumisia rv 39+0
Paino -467g
Turvotus +
RR 126/76
SF 33 (kasvanut 1cm viimekerrasta)
Sykkeet 163
Liikkeet ++

Pieni riehui kohdussa kovasti ja yritti päästä ultraäänilaitetta karkuun :LOL: Hyvin hän siellä yksiössään viihtyy, minulla ei vielä mitään ennustavia merkkejä synnytystä ajatellen... TH totesi, että pieni riehuu aika paljon ja voipi olla että riehunnallaan puhkaisee kalvot. Mene ja tiedä!

Olo on hyvä, tosin tämä odotus on aika tylsää... Kotona kaikki laitettu valmiiksi ja ainut mitä voisi on siivoilla lisää (tämä geeni minulta kuitenkin onnellisesti puuttuu :D)

Mamma2012 ja kyytiläinen
 
Heippa!

Onnittelut kaikille vauvan saaneille :flower:

Ja toivotaan että viimeisetkin saisivat jo maha-asukkinsa pihalle :)

Tänne kuuluu hyvää. Kiireistä arkea vauvan ja 2v:n kanssa. Poitsu on tyytyväinen tapaus ollut tähän asti, lähinnä nukkuu, joskus jaksaa seurustella 0,5-1,5h :) Nukkuu päivällä 2-3h unia ja viime yönä veti 5h pätkän unta, olin ihmeissäni. Tähän asti kuitenki syöny päivin ja öin 3h välein. On täysimetyksellä, mulla tulee tosi paljon maitoa, välillä meinaa poika oikein tikahtua maitoon kun heruminen alkaa. Saa nähä millon tää tasaantuu, esikoisen aikaan oli sama homma ja sillon n.1-2kk iässä tasottu tarpeita vastaavaksi maidontuotanto.
Neuvolan kotikäynti oli meillä kun poika oli 13vrk, paino oli silloin 3600g joten hienosti oli lähtenyt nousuun.
Itse oon toipunut synnytyksestä hyvin, se rintatulehdus mulla oli ja meni. Ainoa inhottava vaiva mikä jäi, on yksi tosi kipeä peräpukama, johon on kai pakko hakea lääkettä apteekista, kun ei näytä muuten paranevan.
Tuo 2v. neiti on suhtautunut pikkuveljeen hyvin, vauvaa kohtaan ei ilmaise mustasukkaisuutta vaan tykkää silitellä ja pussailla vauvaa, mutta äitille ja isille keksii välillä ei niin kivoja tempauksia :D Huomiota hakee siis. Nyt kuitenkin kun vauva nukkuu vielä tosi paljon, oon koittanut paljon touhuilla neidin kanssa ja ollaan vauvan syöttöjen välillä käyty esim. kahestaan kaupassa. Mies on vielä tämän viikon isyyslomalla ja palaa ensi tiistaina töihin. Vähän hirvittää arki sitten kahden pienen kanssa, mutta eiköhän kaikesta selvitä, ja toivotaan että vauva pysyy rauhallisena ja tyytyväisenä tapauksena :D

Nyt taitaa kuulua semmoista ähinää tuolta vaunuista että poika tarvii kohta ruokaa :)

miraaz ja poika 2vkoa 2 päivää
 
Tirppana hei meillä venähti sairaalassa olo hieman pidemmäksi kun paino meinasi laskea, eikä maitoa herunut kunnolla.. Me kanssa annettiin tissiltä ja sitten pullosta lypsymaitoa, ja annetaan siis vieläkin. (Tosin tällä hetkellä annetaan pelkästää lypsyä pullosta kun jätkä on mutustanut nänninpäät halki :kieh: :| :ashamed: :'( ) Me kanssa ihmeteltiin, että mistä voi tietää paljonko siitä pullosta pitää antaa. Tissistä saatua määräähän ei voi tietää muuta kuin sillä tarkalla syöttöpunnituksella. Mutta antoivat meille ohjeeksi, että kymmeneen ikäpäivään asti annetaan noin 10milliä per ikäpäivä per syöttökerta. Eli 2päivän iässä 20ml per syönti, 3 päivän iässä 30ml jne. tämä siis noin arvio ja tapauskohtainen, mutta ohjenuora. Ja syöttöväli ei saisi mennä yli neljää tuntia.
Kotiutuessa neuvoivat meitä kun syöminen ja rauhottuminen oli edelleen yhtä hankalaa, että yhtä rintaa 20minuuttia, sitten toista rintaa 20 minuuttia. Jos edelleen jää levottoman oloiseksi annetaan pieniä määriä kerrallaa lypsymaitoa sen mitä on saatu talteen. Ja jos edelleen jää levottomaksi, niin sitten korviketta (jos siis lypsyt loppuneet).
........Eli periaatteessa niin kauan/paljon annetaan että lapsi rauhoittuu. Pullon kanssa vaan hötäsee helpommin, niin meillä ainakin joudutaan pitämään pitkiäkin taukoja ettei pulauttausi sitten kaikkea pois...
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä