Marraskuun masunkasvattajat LOKAKUUSSA =) (LA:t 1-15.11.2008)

Ipulle paljon onnea pienestä pojasta!!! :heart: :flower:

Kiva lukea kokemuksia noista limatulpista :D Näyttää olevan hirmu yksilöllisiä noi limaklöntit :LOL: Omalta äipältäkin kysäisin kokemusta, niin ei ole semmoista huomannut missään 6:ssa raskaudessaan.

Toivoisin kyllä vielä, et vauva ois sen 2 viikkoa vielä masussa ja keräis painoa. Vaikka tää oma olo alkaa olla sietämätön ja ei saa nukutuksi, eikä millään malttais odottaa näkevänsä jo pientä :heart: Mutta kun tää on pieni vauva 2,5 kiloinen siis viime painoarvion mukaan (36+5 ), että sais hyvin vielä kerätä sen parisataa grammaa. Mitäköhän tahtia vauvat kasvaa viikon 37 jälkeen? Tietääkö joku?

Maotao, Ootko kattonu sitä "mein Baby" ohjelmaa RTL:ltä? Tulee joka aamu 10.30. Oon jääny siihen ihan koukkuun :), kun siinä näytetään synnytyksiä ja ne vauvat on niin suloisia. Miten usein olet käynyt neuvolassa näin lopussa? Mä oon käyny kerran viikossa ja samalla siinä CTG:ssä. Tuuthan kertoo sit minkä painoarvion ne heitti tällä kertaa ;) Mut jos ne tekee sen siellä synnärillä, niin sit se on varmaan luotettava. Mun gyne ei ole osannut tehdä niitä painoarvioita ollenkaan ja synnytysvalmennuskurssilla hebamme osas tehdä painoarvion vatsanpäältä kokeilemalla. :LOL: Ainut mihin voin luottaa on toi klinikan tekemä.
Munkin pitäis päästä kampaajalle...olin kuukausi sitten leikkuuttamassa lyhkäsemmän rikotun kampauksen ja raitoja laitettiin, aattelin et kestäis synnytykseen asti, mut mä oon taas niin räjähtäneen näköinen :LOL: Mut se on tää kampaajan ammattikirous, et oma tukka on ihan karsee :LOL:

Kuunkulta ja poitsu 37+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja Red Dragon:
helmi: Siullahan on jännät paikat! Ilmoittelehan sitten itsestäsi, että ootko lähtenyt näytille :D

Sanse: Mulle on sanottu, että mieluusti eri shampoo/hoitoaine kuin mitä kotona käyttää, pitäisi käyttää.

Aijaa.. no kivaapa sitten jos sen takii menny hiukset pilalle..
Ostin meinaa iha samalta kampaajalta ketä teki ni sitä suihketta ja sit normaalia shampoota + hoitoainetta (ostin ku mentii sit hotellii häistä yöks ja unohin omat kotiin. sama ihmine teki siis hääkampauksenkin) ja sano viel et kaupasta voin ostaa kans.
 
IPPU oikein hurjasti onnen pienestä pojasta!!!! :flower: :flower:

Kuunkulta Kävin äitipolilla eilen ja sanoivat et n. 200g vkossa tulee painoa näin loppua kohden.

Minua kanssa turvottaa,tuntuu et nenäkin levinny ja turpeessa iikk.... Viime yönä sain nukutta n. 2h meinaa väsyttää tosiaan nyt. Vähän supisteli ei kovia ja vauveli liikkui niin paljon ni ei kertakaikkiaan tullu enää uni ku kävin vessassa enne 3. Ja rupesin nukkuu n. 12 aikaan.

Kampaajista ollu puhetta minä kävin tänään (nyt hehkeenä synnyttää :LOL: ).

Estrella 38+1
 
Onko kellään muulla tälläisiä supistuksia?
Elikkä vatsa (lähinnä ylävatsa) kovettuu ihan kivikovaksi ja on kova siis tuntitolkulla. Ei mitään rytmiä, että väli olisi normis ja sitten taas kova vaan kivikovana koko ajan levosta huolimatta. Itselläni supistukset ovat olleet koko raskausajan tälläisiä. Aikasemmassa raskausvaiheessa levolla sai pehmenemään, mutta silloinkin kovuus palasi samantien, kun nousi ylös. Nyt vaan jatkuu ja jatkuu ja jatkuu kovana olo ja viikon verran ovat nämä mielestäni ylittäneet aikaajoin epämiellyttävän rajan kipuun.

rv 37+5
 
Yhden ylimääräisen lääkärikäynnin kävin jolloin epäilivät istukassa olevan vikaa ja tsekkasivat paikat...lähinnä siis ettei nuo supistelut availe mitään. Kovasti ihmettelivät tälläisiä supisteluja, mutta kun eivät mitää vikaa löytäneet niin....
 
täällä yks levoton hermoheikki!!!! mua niin jännittää se huominen!! päätin senkin, että vien esikoisen mun vanhemmille jo tänään yöksi kun itse sitä ehdottivat. vien ihan sen takia, että oon ite niin jännittynyt/hermostunut, että meinaa mennä joka asiaan hermot pojan kanssa ja taas ei oo kiva hänelle ja sitten on itelläkin inhottava olo. tuntuu toisaalta inhottavalta viedä jo etukäteen, mutta taas sitä rentoutumista tässä itse kaipais nyt. ajattelin, että vien sinne, saunaan siellä, sitten käyn yhdellä kaverilla ja tulen odottelmtaan miestä töistä. hänen pitäis kotiutua kasin aikoihin. kaupasta haen jotain hyvää syötävää ja luettavaa. kaverilla käyn ihan sen takiakin että yksin ollessa nää ajatukset tuntuu pyörivän vain siinä käynnistyksessä.... mutta nyt pieni lepo ennen kuin esikoinen nousee ylös.
 
supisteluista: mun supistelut(jos ne niitä ny on) on kahdenlaisia,joko pelkkää sitä että maha kovettuu pinkeeks palloks tai sitten näitä menkkamaisia jomotuksia alaselässä, -mahassa ja reisissä ja nyt noihin jälkimmäisiin on alkanut liittyä myös toi pingottuneisuus.
joskus on tosin koko maha,eli ihan ylhäältäkin ihan kova pallo mutta en oo niitä ainakaan supistuksiks aatellut,en sit tiedä mitä ovat,harvemmin sitä olotilaa kummiskaan tulee
 
MASUKAS: mulla on noita samanlaisia supistuksia ollu kasn koko raskauden.. mutta nyt on tullu jo kivuliaat supparit titalle.. tänää oli äippäpoli käynti ja kyllä noi on aikaan saanu jo paljon että lääkäri sano et sulla on kypsät paikat ja auki sormelle ja kanavaa jäljellä 1cm.. eli täälä sit odottelua vaan.. uus lääkäri aika 30 päivä ellei ole jo sitä ennen tullut.. nyt on ruvennu kädet ja jalat kutiseen että labraan aamulla ja sit taas tietää lisää.. täälä paino arvio oli 3340kg
mutta takas vaaka tasoon alkaa olo oleen aika poikki..

vointeja mammat :wave:

paula ja peikko 37+4
 
Luminka; Kylläpäs teidän reissu onkin venähtänyt pitkäksi :( , toivottavasti arvot alkavat pian laskea, että pääsette kotiin normaalin arjen pariin! :hug:

Yamini; Nyt onneksi sairaalakäynnit hieman harvenevat, tästä eteenpäin käyn viikon välein lääkärillä ja pari päivää sitä ennen labrassa. Lapsille olen onneksi saanut hoitajan siksi aikaa, kun ei sinne tutkimushuoneisiin saa edes viedä lapsia... Ja näiden sairaalakäyntien päälle tulee tietysti vielä neuvolakäynnit, mutta seuraavalle neuvolareissulle ajattelin ottaa pienet mukaan. Samana aamuna mun täytyy käydä kuitenkin labrassa ja samalla reisulla käytän pojan kontrollikäynnillä diabeteshoitajalla ja -lääkärillä ja näiden käyntien ajaksi on tulossa hoitaja...

Helmi;
Jaahas, taidatkin olla sitten seuraava lähtijä B) . Pidähän meidät ajan tasalla :whistle:

Kuunkulta; Jostain muistan lukeneeni, että vauvan painonnousu hidastuu ihan lopussa, mutta kyseessä on kai aika lasketun ajan jälkeen... Varma en ole.

Supistukset tuntuvat mulla vain alavatsan puolella puristavana tunteena ja nyt tänään sairaalakeikan jälkeen mukana oli jo jonkin verran kipuakin.

Lääkäri oli tällä kertaa venäläinen ja ihan kaikki ei mennyt mulle perille mitä hän sanoi, mutta suurimmaksi osaksi kai ymmärsimme toisiamme. Sydämen syke ei mielestäni käyrällä ollut vieläkään normaali, mutta lääkärin mukaan käyrä oli normaali eli ei kai huolta. Lääkärillä meni myös pitkään ennenkuin pääsi perille mitä tähän asti on tutkittu ja todettu, mutta sitten kysyi, että olenko syönyt jotenkin huonosti tai juonut ALKOHOLIA ennen noita kokeita (kun siis ne maksa-arvot olivat korkeat). Jep viinaksiahan minä olenkin täällä vetänyt kaksin käsin, kun ilman raskauttakaan juon todella harvoin (varmaan pari kertaa vuodessa humaltumiseen asti ja muuten ehkä joka toinen kuukausi yhden annoksen..). Toisaalta loukkaannuin aika tavalla, mutta toisaalta täytyyhän lääkäreiden yrittää selvittää, jos jotain sellaista olisi oikeasti taustalla. Lääkäri puhui myös, että jos sappiarvo nousee yli 10 tai vauvan kasvu hidastuu, niin synnytys käynnistetään. 16. päivä arvo oli 3 ja eilinen arvo oli kai 5, näin olin näkevinäni, mutta lääkäri ei tästä sanonut mitään. Korkeat sappiarvot ovat kuulemma vaarallisia vauvalle ja saattavat aiheuttaa sykkeeseen häiriöitä ja myös siis hidastaa kasvua-
Lääkäri myös ultrasi vauvelin ja sai painoarvioksi 50g vähemmän kuin viime torstaina ultrannut lääkäri eli 3250g, laskettuna aikana vauva painaisi siis 4000 - 4300g. Muutama syke jäi väliin joko vauvan sydämessä tai napanuorassa, mutta se ei kuulemma ole vaarallista, kun noita pois jääneitä sykkeitä on sen verran harvoin.

Mutta vähän sekava olo jäi koko käynnistä, kun en tarkkaan ymmärtänyt kaikkea mitä lääkäri puhui ja puhui paljon. Sen verran ymmärsin, että lääkkeitä pitää vielä syödä, vaikka jossain vaiheessa vihjasi, että ovat turhat :/ .. Mutta näillä eväillä..

viides
 
Hellou..

korppinen Tsemppiä huomiselle :xmas: Varmasti jännittää kun tietää et kohta on vauva sylissä =)

Ippu Onnea Paljon :flower:

viides Harmi että jäänyt vähän epäselväksi asiat :/ Ei varmasti kiva ole arvuutella lääkärin juttuja...ja tuo että kysyy oletko juonut alkoholi,olisi itselläki varmasti tuntunut pahalta.Tai siis kun nyt raskaus aikana kaikki tuommoiset "tyhmät" kysymykset satuttaa jotenkin erilailla vaikka yleensä en pienestä loukkaannu.Joskus pitäisi ihmisten osata ajatella mitä suustaan päästävät raskaana olevalle ;)

Luminka Toivottavasti pääsette nopiasti kotia vaikka tietysti paras hoidattaa vauva kuntoon ennnen sitä :saint:
Varmasti ikävä olla sairaalassa kun kotona esikoinen odottelee.Itsekkin mietin jo että miten pärjään siellä pari päivää kun kuitenkin tulee niin ikävä noita isompia :/ Että toivottavasti vauva pysyttelee ja vahvistuu masussa sen verran ettei tarvitse sairaalassa kauan aikaa viettää.Inhoan niitä sairaala oloja niin paljon |O

Jaaha pitäisi mennä pojan kanssa virittelemään vauvalle peti kun isoveikka siellä kovasti puuhaa tuon sängyn kanssa,täytyy kuulemma laittaa valmiiksi ja Hän haluaa sen laittaa mutta pitää pikkuisen auttaa.Innolla kyllä odottaa vauvaa ja auttaa minua.Eilenkin luutusi lattiat apuna :heart:
 
Nyt iski väsymys.. Olen aloittelemassa puolukkapuuron tekoa, ku mies lähti tyttöjen + mummon kanssa mökille.. Kahtomaan autoa, että jos sen pystyis ajelee tuohon parkkipaikalle, ni vois purkaa vaihdelaatikon ja ostaa uudet osat tilalle, koska ainoastaan kolmosvaihde on mennyt hajalle..

Mutta mistä ihmeestä tämä väsymys nyt yhtäkkiä tuli.. :headwall:
Tuli näköjään liikaa katseltua ohjelmia, joita olen nauhoitellut :whistle:

Sain mie jo tänään ommeltua uudet kiinnitysnarut tuohon pinnasängyn reunapehmusteeseen, kun neidit kerkes osan jo painella irti.. Ja laitoin mobilenkin paikoilleen naruviritelmällä.. Ku ei ollut kiinnitystappia, minne lie sekin hävinnyt..

Käytiin tänään siellä perhekerhossa ja hyvin meni. Neidit oli todella kiltisti ja saatiin ne kauan kaipaamat kerhokuvat. Kauniit prinsessat kuvissa poseeraavat, vaikka vaatteet ei niin puhtaat ollutkaan (en tiennyt siis kuvaus kerrasta.. ja enkä älynny tarkistaa lähtiessä, että onhan puhtaat vaatteet).. Onneksi ei nyt hirveän likaisia olleet :LOL: :whistle: .

Mutta nyt jatkaa tuota puuron tekoa.. Väsyttää!!! |O
 
Huomenna taas jälleen uusi tarkastus aamulla. Voi kun oisivat jo laskemaan päin =) Mutta en halua asettaa liikaa toiveita edellenkään. Eli huomenna taas vähän viisaampia asian suhteen. Lääkäri oli tosin sanonut tänään että jos perhe haluaa, olisi mahdollista ollut päästä tänään ja käydä huomenna antamassa oman sairaalan labrassa verikoe. Ihan mielelläni jäin vielä tänne, jos olisi valohoidon tarpeessa tyttö, en minä olisi varmasti päässyt osastolel tytön luo "asumaan". Että parempi täällä nyt yhteen putkeen olla, ikävä se olisi kotoa lähteä takaisin tänne ja kun ei pääsis vierihoitoon enää..

Mä haluun jo takas omalle pehmeälle sohvalle istumaan,
ei tässä kovalla penkillä ole kiva pitkään istua :LOL:
 
Vaikka varoittelitte eilisestä sairaala jaksosta,niin piti hullun mennä kattoo ja vielä kattoo vielä kokonaan. Tuli ahdistus olo,etten taida halutakkaan synnyttää. hui kauhistus.

Mulla kanssa leipomisvimma päällä. Mikä on suuri ihme. En oikein hirveesti tykkää leipomisesta. Mut nyt olen jopa nauttinut tästä askareesta.

Luminka toivottavasti pääsette huomen kotia ja arvot kohdallaan. Mistä ne ottaa näytteet? Ja onko tyttönen virkeä jaksaa syödä yms.?
 
Heippa!
kävin sitten olemassa reilun vuorokauden Oysissa.Eilen alkoi aamulla ylävatsakivut aaltoilevana,en edes ajatellut että ne olis oikeita supistuksia kunnes neuvolan kautta näytille ja todettiin että niitä ne on.Koko eilisen päivän seurasivat käyrällä ja minä kärvistelin,mut illalla supistukset heikkeni.Yrittivät myös kääntää vauvaa joka oli viistosti poikittain,ei kääntynyt...yöllä en saanut nukutuksi kuin pari tuntia,ei siellä sairaalassa oikein osaa ja oli kyllä kipujakin.No sit aamulla ei mitään kummosta kipua ja vauva liikkui kovasti..lääkäri katsoi ultralla ja vauva nyt perätilassa ja sain viikon päähän ajan tulla uuteen kääntö yritykseen jos ei ole kääntynyt..siis olen nyt kotosalla,toisaalta niin turhauttavaa tulla kotiin ilman nyytiä :/ että tämmösii täällä.

äityliini ja pötkylä rv 36+5
 
Tervehdys!
On tää vauva- arki hauskaa! Syömistä,kakkimista ja nukkumista... Mutta ihana olla kotona. Aamulla pamperoiden kanssa kävin labrassa ottamassa sen bili- arvon, ja harmikseni oli noussut arvot, hitusen yli valohoitorajan. Ne arvot tarkistetaan aina tuolla meidän työpaikalla, ja tuttu hoitaja soitti uutiset aamupäivällä. Mutta tultiin siihen tulokseen että kun vauvat syö reippaasti ja voi hyvin niin mennään huomenna uudelleen kokeille ja jos edelleen koholla niin saadaan "bilipeti" töistä kotiin lainaksi. Eli ei onneksi tarvi sairaalaan jäädä.

Luminka, siinä valohoidossa pitää aina olla vähintään yksi vuorokausi, meillä lasketaan syömistauot siihen mukaan koska vanhemmille painotetaan että pelkästään syöttävät vauvan eikä halittele tai sylittele ylimääräisiä. Monesti vähän "nihkeillä" viikoilla syntyneillä se bilikäyrä saattaa heitellä kovastikin, eli joutuu valohoitoon useamman kerran.

Meidän isot pojat olivat tänään kotona tutustumassa vauvoihin myös, ja kyllä sitä intoa riittää!!! Koko ajan pitäisi saada sylitellä ja syötellä ym. Ihanan touhukkaita. Olisi jo tänään kuulemma pitänyt mennä vaunulenkille. Jos nyt ei ihan vielä... Mutta reippasti kyllä auttelevat. Nää omat hormonimyrskyt yllätti jälleen, enpä muistanut että' hiki voi virrata näin vuolaasti! Koko ajan tekis mieli olla suihkussa. Mutta olo on kevyt kun voi touhuta normaalisti.

Kävin juuri tarkistaan että miksi ei pesukoneen ääni kuulu ja ylläri ylläri- se meni rikki!!!!! Että pitikin just nyt. Mistä me nyt uus kone tehdään???

Jaahas, kutsu kuuluu. Måste gå! Jaksuja kaikille!

HM ja pikkuiset ihanuudet
 
heissan onnea ensiksi ippulle poikavauvasta. viimeksi kun kirjoittelin olin menossa mikkelin äpolille koska poitsu perätilassa no menin sinne perjantaina ottivat käyrää ja sitte ultrasivat mitä vielä ihan oikeinpäin oltiin lääkäri totesi että lapsivettä sen verran paljon ja joustava kohtu että kerkii kääntyillä vielä moneenkin kertaan. vaikka kohdun pohjan korkeus on jo 36,5 ei painoarvioksi saatu kuin 2,7kg tasan viikolla 37 elikkä sopusuhtainen vaavi tulossa jos laskettuun aikaan päästään. merval ja nasu rv 37+3
 
moi!

Luminka toivottavasti pääsette pian kotiin! vähän inhottavaa, kun olette joutuneet jo monta päivää odottelemaan sitä etttä menettekö yleensäkään valoon vai pääsettekö kotiin, kun ajattelee että jos olisitte heti päässyt valoon niin arvot olis lähtenyt laskuun, mutta toki niillä ne rajat on selvät joilla vasta mennään valoon. mutta jaksuja sinne! mulla mylläs hormoonit silloin just ihan hirveästi kun poika joutui valoon ja itkeskelin päivästä toiseen jo niin että hoitajat osastolla puhuivat jo kovasti synnytyksen jälkeisen masennuksen tilastoista, tunnoista ja muistuttelivat mua puhumaan tunnoistani. mulla oli vaan niin järkyttävä koti-ikävä silloin ja hormoonit toki tekivät tepposensa. mutta arvojen laskua sinne!:)

Helmi kuinka sun supistelut??? onko tullut vielä?

mä vein pojan vanhemmille, saunasin siellä pitkän kaavan mukaan ja söin äidin tekemää hyvää pizzaa masun täyteen. kaupan kautta kaverille, joka hieroi mua reilun tunnin ja kyllä tuli ihanan rentoutunut olo. :) mies vielä töissä, menee kymmeneen saakka. ostin kaupasta siiderin! ajattelin, että otan lasillisen BB:n aikana. en ole muutamaa hörppyä lukuunottamatta juonut mitään koko raskausaikana. nyt ajattelin, että kun puhutaan paljon rentoutumisesta synnytyksen käynnistäjänä niin ajattelinpas kokeilla seuraavat kikat: siivous (ensin imuroin ja järjestelin), sauna, hieronta ja siideri. katotaan miten käy. mies oli vaan että HÄH?!?!? kun sanoin puhelimessa että koska tää ei oo itsestään lähtenyt syntymään niin ostinpa siideriä ja aion alkaa ryyppäämään! jouduin sitten vähän selittämään niin yhden lasin aion ottaa hänen kanssaan BB:n aikana. :) ilmoittelen onko tästä käynnistys kikaksi ;)

nytpäs taidan lukea tuon tämän päivän lehden, palailen linjoille...
 
iltaa...
joo ei supistele enää!! :whistle: Tai no muutamia tulee tunnissa, mutta ei sen kipeempiä kuin aiemminkaan, joten ei nyt ainakaan tänään tarvinne lähtee. Huomenna uusi päivä!

Korppinen: Hyvältä kuulostaa teidän iltasuunnitelmat! Oikein hyvältä, toivotaan että vieläpä käynnistyis ;)
 

Yhteistyössä