Marraskuun masunkasvattajat LOKAKUUSSA =) (LA:t 1-15.11.2008)

manna-: mulla myös maha naksuu ja narisee ihan oudosti, en muista että esikoiselta olisi tällaisia ääniä kuulunut :eek: . Eilen isuin sohvalla poitsu kainalossa ja mahasta kuului tosi kova rasahdus, ihan kun jotain olis ratkennut :/ . Aattelin, että vedetkö menee, mutta eivät menneet. Poika vaan tyynesti totesi: "vauva tais päästää paukun" :D
 
Helmille hurjan paljon onnea, kyllä on nopea synnytys ollu :heart:

Joo eipä sinne yksikää oo koskaa viel jääny, alkaa vaa olee nii epätoivonen ja kateellinen kun muut alkaa saamaan kääröi sylii ja ite kärventelee vielä. Hyvähän se on että vauva kasvaa vielä masussa mut miks ihmisen pitää olla näin kärsimätön ettei jaksa odottaa!! Iha ku tää muutama viikko useiden kuukausien rinnalla tuntuis enää pahalta mutta se tuntuu! :LOL:

Sanse the hätähousu & Onski 36+4
 
Helmille onnittelut pojasta!! Et sitten onneksi kauan joutunut kärvistelemään! :flower:

Korppisen kuulumisia odotellaan... ;)

Jos nyt lyhykäisesti yritän kertoa tuosta mun huolesta enkä tällä kertaa onnistu sähläämään...

Eli maanantain käyrässä ollessahan kätilö oli jo huolestunut omituisesta sykkeestä, joka 3. - 5. lyönti kuullosti vähän erilaiselta ja välillä oli kyllä pitempiä pätkiä tasaista, kunnes nuo omituisuudet taas alkoivat. Eilen lääkäri kuunteli sydämen sykettä ultralla ehkä 10 sekuntia eikä tässä ajassa tuota erikoista lyöntiä kuulunut. Eilen taas illalla kuuntelin kotidopllerilla tuota vauvan sykettä ja nuo "ihme"lyönnit olivat ehkä jopa lisääntyneet :( , en muista kenelläkään aikaisemmista lapsista tuollaista olleen. Kuuntelin sitten vielä napanuoraa, kun sitä lääkäri kuunteli pidempään ja selitti tarkkaan asiasta. Eli normaalistikkin napanuoran sykkeestä saattaa jäädä muutama supistus pois, mutta korkeintaan 15 sykkeen välein. No illallapa niitä jäi pois ehkä joka 5. tai 6. supistus.

Ja sitten vielä tuo kokoasia. Eilen vielä kuittasin tuon "kutistumisen" (torstaina arvio oli 3300g ja tämän viikon tiistaina 3250g) eri lääkäristä johtuvista mittauksista, mutta sitten mieleen tuli ajatus, että jos kasvu on sittenkin hidastunut.

Tuo kasvun hidastuminen sekä sikiön rytmihäiriöt ovat sellaisia, jotka saattavat johtua sappiarvojennoususta ja ovat sikiölle hengenvaarallisia. Lisäksi koko illan minua kutitti ihan kamalasti, joka siis saattaa johtua sappiarvojen noususta...

Nyt toivon jo todella että vauva syntyisi, se olisi ehkä vauvallekkin turvallisempaa...

viides rv 36+4
 
ONNEA HELMI! Nopeaa toimintaa ollut, mutta ompahan pian ollut ohi =)

ME PÄÄSTÄÄN KOTIIN TÄNÄÄN =) =) :D :D :heart: :heart:

Bilit olivat selvästi laskussa, lääkärin mukaan ei tarvii käyttää kotikunnassa edes tarkistuttamassa =) Ihanaa :heart: Mies ja tyttö varmaan kohta lähtevät ajelemaan tännepäin ja ovat tunnin päästä perillä =) Syötellään molemmat likat ja sit nopeesti kotiin ennen kuin peruvat koko homman :D
 
Viides voi inhottavaa tuollainen epävarmuus :hug: Toivottavasti kaikki on kuitenkin hyvin. Oletteko nyt jossakin erityisseurannassa, vai kuittasiko tuo lääkärin tutkimus kaiken??? Varmaan kiva, kun on kotidoppler niin voit itsekin tarkistaa tilannetta, toivottavasti väärä hälytys... Ihan hyvän kokoinen vauva sulle ainakin näyttää olevan, eikös noi vauvan kasvut voi ottaa sellaisia kasvupyrähdyksiä ja sitten olla vähän tasaisempaa kasvua jo näillä viikoilla, näin ainakin ymmärsin eilen kun neuvolassa olin. Ja mulla siis tänään 36+6 eli aika samoissa mennään.

Luminka, ihanaa kun pääsette vihdoinkin kotiin =)
 
mammukka; kerran viikossa tästä lähtien otetaan labrat ja pari päivää sen jälkeen on sitten lääkäri ja käyn käyrällä. Mutta seuraavaan aikaan ensi keskiviikkona tuntuu olevan ikuisuus. Ja pelottaa kauheasti, jos jotakin ehtii käydä ennen sitä. Maanantaina onneksi on myös neuvola, joten kuulen ammattilaisen mielipidettä myös tuohon sykeasiaan. Lepohan olisi yksi "hoitomuoto" hepatoosissa (jota mulla siis ei ole diagnosoitu, vaikka arvot siihen viittaa ja hoito on samanlainen kuin hepatoosissa), mutta pakko on pitää itsensä kiireisenä, muuten asiaa tulee mietittyä ihan liikaa..

viides, joka lähtee nyt laittamaan pyykit kuivumaan ja uuden koneellisen pyörimään ja sen jälkeen hyökkään eteisen kimppuun ja koitan saada sinne jotain järjestystä aikaiseksi.
 
Onnea Helmille vauvasta :flower:
mulla jatkuu nyt nämä aaltoilevat kivut ylämasussa,en käsitä mitä tämä on?ei ne kyllä siellä synnärillä mitään vaarallista löytäneet, mut totesivat supistuksiksi..kamalan epävarma olo,mitä jos vauvalla onkin jokin hätänä...ei kai auta ku kuulostella,että yltyykö nämä kovin.
 
Helmille isot isot onnentoivotukset! Nopeaa toimintaa ollut, mulla kesti synnytys 12 ½ tuntia...

Jälleen aamulla käytiin bilikontrollilla, nyt neitokaisen arvo oli laskusuuntainen mutta pojalla noussut. Mies lähti hakemaan osastolta bilipatjaa kotiin, pääasia että ei tarvi sairaalaan lähteä! Huomenna aamulla tulevat kotiin ottamaan kontrollit kummastakin pirpanasta. Eipä tuota kellastumista kyllä huomaisi, syövät kun possut ja ovat virkeitä. No, laitetaan poitsu biitsille köllöttämään :D

luminkalle onnittelut kotiutumisen johdosta!

Edelleen täytyy hehkuttaa tätä ihanaa fiilistä kun pystyy normaalisti tekemään juttuja, ei ole megamahaa tiellä. Maha alkaa pikkuhiljaa häviämään- onneksi. Innolla odotan vaunureissuja että pääsee kävelemään kunnolla!

Eilen iltapäivällä alakerran pikkutyttö, 5 v, tuli kylään ja oli tehnyt vauvoille söötit kortit. Annoin pikkusen kokeilla sylittelyäkin, se on niin rauhallinen tyttö.

Ovikello soi jatkuvasti, isot pojat haluavat lisää kiekkovarusteita ulos. Parempi mennä kattomaan...

HM
 
Uupunut tervehdys! Täällä tänään voimat vähissä ja päätinkin jäädä koko päiväks neljän seinän sisälle. Nyt hörpin kahvia ja koitan orientoitua tietokonehommiin. Et tulis jotain järkevää tehtyä...

Onnea Helmille isosta pojasta! Ja Luminkalle onnea kotiin pääsyn johdosta!

Viideskuulostaa tosiaan tylsältä tuollainen epävarmuus! Mutta kutistumisesta ei varmaan tarvi huolehtia, kun ne painoarvot kuitenkin heittelee ja vauvakin kasvaa nykäyksitäin. Mua itteäni huvittaa edelleen oman vauvan kutistuminen 600 g:lla viikossa.

Eilen oltiin miehen kanssa omalla lääkärillä ja se on aina ihan sulaa vahaa kun mies on mukana. Nytkin laveesti kertoili miten hienolta EKG-käyrä näytti ja kertoili mun painonnoususta (14kg) ja turvotuksen tilasta miehelle... :LOL: No hyvähän se on että otetaan huomioon lapsen isäkin, ei siinä mitään. Sitten lääkäri alkoi selostaa painoarviota (sitäkin miehelle) tyyliin "Rouvanne oli NIIIIIN huolestunut, vaikka MIIIIIINÄÄÄÄ sanoin, ettei MIITÄÄN huolta ja painoarvio on TÄÄÄÄYSIN normaali..." (3 500 grammaa 34. viikolla) Siihen mun ol kyllä pakko todeta, että tosiaan mies oli mukana siellä ultrassa ja kerroin myös, että sairaalassa tekevät viellä yhden ultran huomenna (38+6) jotta näkevät miten iso vauva nyt on. No siitäkin lääkäri taas innostui, että: "Jaa eivät taidakaan olla niin varmoja siitä 2 900 gramman painoarviosta (35. viikko), kun alvariinsa pitää ultrailla..." :kieh: Hohoijaa tuota lekuria... jos joskun erehdyn viellä lisääntymään niin vaihdan kyllä lääkäriä. Sitte myi viellä miehelle jonkun 40 euron streptokokkitestin...? Liekö tuo tarpeellinen kun en oo ikuna kuullukaan sellasesta.

Mutta tämmöiä täältä tällä kertaa =) Kärsivällisyyttä kaikille vauvojen odotukseen :wave:
 
No niin, ä-polilla nyt käyty.. Pikkusen painoarvio oli n.3000 g. Kohdunsuu oli 2 sormelle auki ja paikat pehmeät, kanavaa oli 2cm vielä jäljellä.. Supistukset ja ne alakerran tuikkailut olivat saaneet jotain aikaan. Ja hitto että on taas paikat kipeät ronkkimisen jälkeen |O

Päikkäreitä yrittäny nukkua mutta eihän masuasukki anna, myllää vaan hulluna :heart:

rv 37+3
 
Önnea Helmille ja koko perheelle! :heart: Onpas ollut nopeaa toimintaa! =)

Mä kävin neuvolassa ja kätilö arvioi mahan päältä, että vauva ois noin 3500g. Okei, viikko sitten ultralla tehty arvio 2500g. :LOL: Tuo kätilön arvio lienee lähempänä totuutta kuin tuo uä:llä tehty. Mikähän jätti tämä kaveri on neljän viikon kuluttua? Olen ottanut pessimistisen asenteen ja uskon synnyttäväni vasagt rv 42 jälkeen... :/

T:Mailou ja Jättimini 38+1
 
Helmi Megasti onnee. On ollu nopee synnytys. Oliko raju kun tuli niin nopeesti.

Tää netti temppuilee aarrrgggg..... Päivällä katosi taas pitkät pätkät tekstiä. Pälli leviää tämän kanssa.

Viides Harmi sun tilanteesi. Toivotaan että kaikki on ok. :hug:

Nyt on mies kotiutunut työreissulta, niin nyt saa sen puolesta syntyä. Tosin nyt ei ole ollut supistuksia tai siis kipeitä. Maha vaan aika ajoin kovettuu ja tuntuu vähän ilkeeltä. Todennäköisesti mennään lasketun ajan tienoille.

Voimia tsemppiä kaikille näille viimeisille vkoille. Toivotaan ettei mene lasketunajan yli se on inhottavaa ootusta.

Estrella 38+2

 
Kävin tänää neuvolassa. Painoa tullut huimasti kahdessa viikossa 1800g :eek:
Verenpaineet 108/81 ja hemoglobini oli tipahtanut 119 ja hain rautakapseleita apteekista. Toivon vaan, että nämä PRKL:n levottomat jalat jäävät synnytykseen. Ihankuin ei muuten huonosti nukkuisi. Kohdunpohjankorkeus 36 eli aika muikea lukema! Neuvolantäti ei sitten millään meinannut uskoa ettei minua närästä =)
Nyt vaan odotellaan vielä lisää...toivoa jos saisin niin ensi viikolla olisi hyvä hetki syntyä ennen perjantaita :LOL:
Silloin on aika naistenklinikalle ja en tod. haluaisi tavata yhtään lääkäriä sieltä ennenkuin tositoimissa.

rv 37+6
 
täällä on ollut aika rauhallinen päivä. tein pitkästä aikaa makaronilaatikon, tosin enemmän olisi saanut olla mausteita. Mie en yleensä meillä tee ruokaa, vaan ukon köriläs.
Sitten pesin koneellisen pyykkiä ja imuroin.

Sitten olen vain ollut. Yrittänyt neuloa vauvan housuja, ku ne edelliset ei oo sellaiset kuin haluan, ihteni mielestä ompelin haarasauman väärin, joten eihän se kelpaa. Pitää olla just eikä melkein :whistle: . Mutta on hidasta touhua..

Kohta saunaan..
 
Masukas Levottomat jalat: Mulla auttoi niin et pidän yöt päivät tukisäärystimiä. Tein ne itse vanhoista varvassukista tarpeeksi tiukat ni antaa tuen jalkaan. Oikeet tukisukat maksais n. 50?. Mulla oli aikaisempien raskauksien aikana tosi vaikee nukkuu,särki ja jalat sytkyili 3 tyynyy jalkojen alla. Mut ei ole niitä ongelmia minua aineskin auttaa. =)
 
Miulla on hemoglobini tähän asti ollut tosi hyvä, samoin varastoraudasta ei ollut puutetta. Pikkuhiljaa olen lisännyt keinoja ja kaikki ovatkin auttaneet hetken. Eli olen pitänyt jalkoja öisin lattiatyynyn päällä (siis korkialla :D ), villasukat, magnesium (lopetti pariksi viikoksi sätkyilyn), kaurahaude, hieronta (mies hieroo, minä nautin), särkylääke (2¤panadol)...joten nyt kun mikään noista ei auta oli helpottavaa kuulla neuvolassa, että rauta saattaisi auttaa, kun oli noin selkeästi pudonnut edellisistä lukemista.

Paljon on teillä ollut painoarvio viikolla 37? Ja onko se tehty käsin vai ultralla? Tällä mahavauvalla se oli 3.1 kg ultralla tehtynä. Paljonkohan noissa sallitaan heittoa?
 
Helmille onnea :flower:

Juu, niinku sanse sano niin mahasta kuuluva naksuminen on vauvan nivelten poxumista =) Täällä kans välil naksuu ja mietin, et hajosko kalvot... koht lorahtaa... mut eip, vauva se vaan siel naksuu :whistle:

Pelkopolil olin tänää ja nyt on sillei hyvä mieli, et eiku synnyttää :saint:

Viikot ne poxuu iiiihanaa, tule ulos jo pieni poikani :heart:

Rinzessa ja papuRinssi rv.38+0 :heart:
 

Yhteistyössä