Marraskuun masunkasvattajat LOKAKUUSSA =) (LA:t 1-15.11.2008)

korjatkaa jos olen väärin, mutta eikö käynnistys kuitenkin ole vähän tuskaliaampi usein kuin ns. normaalisti käynnistynyt synnytys?
Itelle tuli ainakin kaiken kuulemani perusteella sellainen olo että en ikinä haluaisin käynnistystä ellei pakko. Haluan kuitenkin pystyä liikkumaan niin paljon kuin mahdollista ja sain sellaisen kuvan että käynnistyken jälkeen se ei usein ole mahdollista? Ja kun tiedän että olen herkkä voimaan pahoin, siskolle kävi niin että käynnistys tabut aiheutti kamalan pahan olon ja oksenteli niiden takia ennen kuin mitään supistuksia edes tuli. Ehkä oon siis vaan kuullut huonon kokemuksen siskoltani, mutta ainakaan sen perusteella en haluais käynnistystä jos ei terveydellistä syytä ole. Raskausmyrkytys tms on tietenkin ehdottomasti hyvä syy, ja Minttu-Maarialla kuulostaa todellakin siltä että käynnistys olisi tarpeen!! Ehkä se ei sitten ole niin hankalaakaan jos paikat on jo valmiiks auki?
 
Hyvää huomenta!

kurkkasin taas oisko lisää vauvoja saatu....
Viime yö meni loistavasti, illalla poika söi klo:22 ja sit yöllä klo:2 ja 6, sit nukku seiskaan ja oli hetken hereillä nyt se taas nukkuu, taidan itsekkin kammeta hetkeksi vielä unille niin jaksaa sit taas päivän.
 
huomenta!
ihana että teillä keiju yö mennyt hyvin =) Meillä menikin sitten oikeestaan ekan kerran yö vähän ns. penkin alle. Heräsin 23.30 ihan hirveessä "tärinässä", palelin aivan hulluna. Tulin alakertaan, ja pyysin miehen koittaan oonko ihan kuuma. Mutta en kuulemma ollut, aloin sitten tärinässä ja paniikissa lypsään maitoo, kun rinnat meinas räjähtää ja mielessä kummittelin rintatulehdus. Pulloon tuli hetkessä 150ml, ja olo helpottuikin. Liekö sitten mikä syynä. Kuumeen mittasin, mutta ei ollut. KOko yön sitten vuoroin hikoilin ja palelin, eli tien johtopäätöksen, että johtuuko sitten vaan ihan hormooneista?? KOKEMUSTA KELLÄÄN?
pelkäsin jo kohtutulehdustakin ym...

aapelikin sitten heräili 2 eteenpäin tunnin välein, oli kakat vaipassa ja halusi tissiä sitten joka välissä. |O
Nyt sain vihdoin hänet tyytyväiseksi kun veti maitoa oikein kunnolla ja rujautti kunnon sinappivellit vaippaan, niin jo taas uni maittaa. :D Itse juon parhaillaan aamuteetä ja sitten pakko mennä nukkuun, muuten en tästä päivästä kunnialla selviä.

mutta palailen päivemmällä!!! :wave:
 
minulla on molemmat raskaudet käynnistetty ja sen mitä oon kuullut, että supistukset olisi kivuliaampia kuin tavallisesti alkaneet supparit.. Mie en siis tiedä onko ne ollut nyt niin kivuliaammat, kun ei oo kokemusta ns. normaalisti alkaneista supistuksista.
Mutta kyl mie pystyin liikkumaan.
 
rintatulehduksesta..esikoisen aikana, kun en laiskana jaksanut yöllä lypsää , maitoa tuli ihan jumalattomasti. lykkäsi rintatulehduksen..aloin tärisemään ihan hirveästi..kuume nousi rytinällä..puolessa tunnissa 40asteeseen..kuume alkoi laskemaan heti kun tyhjensin tissit kunnolla..tuo palelu oli mulla ainakin merkki alkavasta rintatulehduksesta..
hikoilu voi myös johtua hormoneista..joka tosi yleistä synnytyksen jälkeen..varmaan moni voi yhtyä tähän..sitä rasvan ja hien määrää, huh..
kehoitan kyl lypsämään kaikki pahkurat tisseistä pois..pienikin tukkeuma voi aiheuttaa tulehduksen..toiset on herkempiä sen saamaan, kun toiset..
 
Huomenta kaikille,

Niin se vaan on että itse miettii että kun nyt syntyis jo vauva niin pääsis tästä kiristelevästä ja hankalasta olotilasta, MUTTA onpas tuossa voinut muistella että eihän se synnytyksenkään jälkeinen aika ollut ihan niin vaaleanpunaista unelmaa (tikkien kiristelyt, rintatulehdukset, jälkisupistukset, yöhikoilut yms...) Vaikka pieniä juttujahan ne on loppujen lopuksi... :/ Joten ei kiirettä vauveli, askel kerrallaan :heart: :heart: :heart:

Mulla oli eilen tosi yksinäinen olo, poika tarhassa, olo aika tukala ja kaikilla kotona olevilla kavereilla paljon suunnitelmia, ettei kukaan ehtinyt edes teellä käymään. :( Tänä aamuna otin itseäni niskasta kiinni ja sain sovittua yhdet treffit huomiseksi ja toiset torstaiksi =) Meidän pikkumies on suunnitellut jo monta päivää Halloween juhlia (en edes tiedä mistä keksinyt ton kun ei meillä mitään Halloweenia ikinä ole juhlittu), ja askarrellut ison kasan lepakoita ja kurpitsa koristeita niin eilen sitten kysyin millaiset juhlat ne pitäs olla. Pitää olla vieraita, ruokaa, juomaa, koristeita ja pelailla pelejä, joten meillä on lauantaina Halloween juhlat sitten, kutsuin mun lähisukua paikalle ja lupasin tarjota ruuat jos tulevat meille "bileisiin". Mulla on varmuuden vuoksi parikin ruokavaihtoehtoa, riippuen siitä kykenenkö itse tekemään vai meneekö miehen hommiksi. :LOL: Mutta onpahan jotain tekemistä kun mietin tarjoiluja.

Nyt laittamaan kotia kuntoon... Tsemppiä teille kaikille joita supistelee, täällä ei tietoakaan suppareista, saa nähdä mitä sanovat huomenna neuvolassa.

Mammukka ja vauveli 37+5 :heart:
 
Olipa taas kovasti tullut tekstiä puolessa vuorokaudessa :eek: , mutta kiva kun on lukemista..

Anzkuli; Mullakin on ollut mielessä että vois noita paikkoja (siis omia karjoja ja kynsiä) siistiä ennenkuin menee synnyttämään, ei niitä kuitenkaan taas tule heti synnytyksen jälkeenkään hoidettua. Jos sais mieheltä vapaaillan tuolla saunaosastolla niin sais rauhassa puunata ;)

sukulaisille ilmoitetaan vasta kun vauva on sylissä, mies soittelee sitten synnytyssalista heti. Ainoastaan anopille ilmoitetaan etukäteen kun ollaan menossa, kun sen pitäis tulla sitten katsomaan lapsia siksi aikaa. Minunkin mummoni on sanonut, ettei halua tietää aikaisemmin (siis kun ollaan menossa), kun muuten hermoilisi niin kauheasti.

löllykkä; jokohan lähdit, lupaavalta ainakin kuullosti...

Minua kyllä seksi kiinnostaisi, mutta se aina kuullostaakin jo niin työläältä, että uni vie voiton :ashamed: ..

Minäkin olen kuullut käynnistyksestä että olisi rajumpi synnytys kuin itsestään lähtenyt.. Omaa kokemusta tosin ei ole...

Meillä mies jutteli eilen vatsalle ensimmäistä kertaa tässä raskaudessa. Kyseli että meinaatko sieltä jo syntyä... Mutta en sitten tiedä toivooko mies että syntyisi jo vai että vielä ei saisi tulla. Tosin nyt olisi hyvä syntyä ennenkuin miehen töissä ruuhkahuippu koittaa... Mutta toisaalta tuo remontti ei ole vielä valmis, edelleenkin odotellaan niitä kattolistoja, viimeistään huomenna niiden pitäisi tulla.

Tälle päivälle ei ole ihmeempiä suunnitelmia, vähän fiiliksen pohjalta mennään. Pientä paikkojen järjestelyä ja imurointia sekä meinasin nuo olkkarin verhokankaat leikellä valmiiksi pojan päiväuni aikaan. Ompeluun en vielä pääse, kun eihän mulla ole oikean väristä lankaa :headwall: eikä rypytysnauhaa. Täytyy yrittää, jos jossain vaiheessa ehdin lähtä niitä jostain etsimään... Mutta katsotaan nyt

Nyt tuo kuopus kyllästyi leikkimään noilla pikkuautoillaan, poika on vähän nyt ypönä, kun sisko on siellä mummolassa yötä...

viides rv 37+3
 
Huomenta

Minttu-Maaria75 Tsempppiä huomiselle,kuulostaa aika epämukavalta tuo sinun olotila :/

Käynnistyksestä Itselläni siis eka tuli luonnollisesti ja toinen käynnistettiin,enkä huomannu eroa rajuudessa.Minuakin "peloteltiin" tuolla käynnistyksellä mutta oli mielestäni ihan hyvä kokemus,ainut etten kerinnyt saada mitään kipulääkettä mutta varmasti olisi ollut samanlaista esikoisen aikaan jos en mitään olisi saanut.Ja nopeasti kun oli ohi niin ei tarvinnut kärsiä montaa tuntia.Mutta minulla olikin paikat todella kypsät ja 4 sormelle auki että hyvä käynnistys tilanne.Paljon varmasti riippuu ihmisestä ja tuosta kypsyydestä.
Mutta itse ainakin voin sanoa että ihan positiivinen kokemus,ei kannata pelätä =)

Sukulaisille ja kavereille Ilmoitetaan sitten kun vauva on syntynyt.No ehkä sille joka tulee lapsenvahdiksi kerrotaan sitten kun sellaista tarvitaan :LOL: että lähdetään synnyttämään....

Ihana auringonpaiste kerranki ulkona B) Pitäisi lähteä tuohon omaan metsään keräämään pajuja,sammalia yms. luonnonmateriaaleja että saisi tehtyä sitten jouluna kukka-asetelmia,jotka ovat heikkouteni :ashamed: meillä hukutaan jouluna asetelmiin :xmas: ja ulos voisi jo tehdä valmiiksi jotain ja viritellä valot jo valmiiksi,laittaisi sitten päälle vasta lähempänä joulua,joopa joo illlalla ne palaa kuitenkin :xmas: Onneksi täällä maalla ei niin väliä vaikka pistäisi jo jouluvalot päälle :saint:

mammukka75 Ihanalta kuulostaa nuo teidän halloween juhlat :D
Itsekkin haluaisin järjestää sellaiset kunnon halloween juhlat joihin pukeuduttaisiin ihan kunnolla,ehkä ensi vuonna sitten...

Mutta nyt yrittää saada nuo lapset ulos.Eivät tykkää yhtään nykyään ulkoilusta,väkisin saa raahata ulos :eek: ja omat jalat on kyllä niin kipeät että ei jaksaisi mutta pakko saada happea muuten menee koko päivä tämmöisessä horroksessa.Eilen sain lapsilta ja mieheltä jalkahierontaa kun oli jalat niin turvoksissa ja kipeät ja mies vielä lakkasi minun varpaan kynnet :heart: on se lutunen....

Jaksamisia kaikille tasapuolisesti :hug: Kyllä ne vauvat joskus ulos tulee :D
 
weiss
Tulin taas tuota RD:tä vakoilemaan, että joko... :p

Jos sen verran saan tuosta käynnistyksestä kommentoida, kun tämä toukokuinen käynnistettiin ja takana yksi normi synnytys, niin kyllä ainakin tämä käynnistetty oli kivuliaampi ja rajumpi. Epiduraalikaan ei vienny kaikkia kipuja pois. Ja sehän varmasti riippuu käynnistystavasta, jotta saako liikkua vaiko ei. Minulla aloitettiin Cytotec tableteilla ja vasta salissa laitettiin oksitosiinitippa, niin siihin saakka kyllä ihan kannustettiin liikkumaan minkä vaan kykenee. Se hyvä puoli ainakin minulla oli käynnistyksestä, niin se oli paljon nopeampi kuin luomu.. (30h punnerrus esikoisesta..) tästä toisesta 7h. Mutta hyvin se menee oli se sitten käynnistettynä tai ilman!!! Tsemppi :hug: kaikille H-hetkeä odottaville!!!
 
Unenpöppöröinen huomen!

Viime yönä on neiti tankannut oikein olan takaa, parin tunnin välein ollut vaatimassa ruokaa ja huomiota. Ja sonta on lentänyt... :x Poika on ollut huomattavasti rauhallisempi tapaus, mutta pisimmillään viime yönä nukuin tunnin pätkän. Mutta tätähän tämä on. Nyt saivat aamurintaa ja tuhisevat tyytyväisinä. Kohta tarvii rynnätä suihkuun että herää.

Mulla esikoisen synnytys käynnistettiin, muistan kyllä että supistukset oli tosi kipeitä ja purin sängynlaitoja mutta kuitenkin ihan kestettäviä. Tosin paikat aukes sitten niin rytinällä että mitään kipulääkettä en ehtinyt saada. Tällä kertaa sitten synnytys alkoi ihan itellään ja vaikka supistukset olivat kipeitä niin paljon miedompia kuitenkin verrattuna eka kertaan. Ehkä se vaikuttaa myös että nyt oli paikat aavistuksen verran löysemmät ( :LOL: ) kun eka kerralla. Mutta ei traumoja kummastakaan.

Mutta nyt sinne suihkuun ja hammaspesulle. Henki haisee ihan hevosen p*¨^alle... :|

Tsempit kaikille, koskahan kuullaan seuraavat vauvauutiset...

HM
 
Mammukka: Ihana kun toinen askarrellut jo koristeetkin ja kaikki, niin pakkohan sitä on bileet pitääkin. Varmasti poika on mielissään!! =) Noilla esikoisen pk:ssa kanssa perjantaina halloweenjuhlat, ja poika haluaa laittaa spidermanasun päälle. Teemaan mukaan pukeutuminen on, mutta eiköhän hämppismies mee ihan tuohon kategoriaan. :D Ja sitten lauantaina esikoisen pikkuserkkulla (saman ikäinen) on vastaavat juhlat, ja myös sinne saa pukeutua. On aivan innoissaan!!

Aiheesta taas pomppoilen toiseen, mutta luin tuossa aamulla hetken anna wahlgrenin lapsikirjaa ja alkoi pikkasen huvittaan kun siellä oli vauvan unesta ja että 1kk:n ikäisen vauvan pitäsi nukkua jo 12tunnin yöunet, ilman heräilyä tai ruokintaa!!! :eek: :LOL: Että 3viikkoselta pitäisi jättää jo toinen yösyöttö pois jne. HOHHOIJAAA!!!!! meillä esikoinen söi öisin varmaan vielä vuoden vanhana. (en muista kunnolla) Tissiäkin lutkutti vielä kymmenenkuisena öisin.
Mutta tuo kirja nyt onkin yhden naisen mielipide, että en silleen todella "usko" kaikkea mitäs siinä sanotaan, mutta ihan mielenkiintoista luettavaa osittain.

Nyt jos menis peseen kasvot ja hampaat, ja laittais päivävaatetta päälle. Ja ellei tuo ukkeli kohta herää, on lypsettävä taas. Tuossa äsken nukkuessani olin taas mielettömän viluinen. :(
 
Alkaa jo oleen täälläkin tuskanen olo tän mahan kanssa. Että sais jo alkaa jotain tapahtuun..Ei ole sitten niin minkäänlaisia kipeitä suppareita ollu, enkä oikein tiedä miltä niiden pitäis tuntua kun esikoista odottelen. Välillä kyllä vatsapeitteet kovettuu ja itasin saattaa olla pientä vihlontaa tuolla alhaalla, sellasta niinku joku täällä kerto ihan kun vauva kaivais sormella tietään ulos :)

Huomenna on sitten neuvolalääkäri. Viimenen lääkärikäynti piti olla jo viimeks, mutta neuvolatäti laittoi uuden ajan kun käsikopelolla oli sitä mieltä että vauva ois nyt jo ainakin 3kg. Ultran perusteella painoarvio oli että alle 3kg pieni tyttö ois tulossa, mut on nyt sitten vissiin kasvamassa paljo isommaks. Lääkäri sit arvio huomenna et lähetetäänkö mut jatkotutkimuksiin. Mä en oikein ymmärrä yhtään kun lekuri sanonu joka kerta et ihan normaali alatiesynnytys tulee oleen niin sit neuvolatäti yhtäkkiä keksii et ei vauva mahtuis varsinkin jos menee yliaikaseks, kun oon muka niin pieni pieni (155cm). Mitähän toi pituus muka merkkaa? Vauva ollu jo pitkään pää alaspäin ja kiinnittynyt, mut maha ei oo laskeutunu ja kohdunsuulla ei muutosta tähän mennessä.

Ei kai tässä nyt mitään sektiota aleta suunnitteleen kun eikös se oo niin että jos ihan normaali tilanne 4,5 kg asti kokosia vauvoja alateitse lähetään synnyttään. Ikävää kun pelottelevat tollain vauvan koolla ja luultavasti ihan turhaan. Tulis vaan nyt jo ulos ihan ite..

tiripati, 38+3
 
Hari Mao: Ulkona on tosiaan ihana käydä pitkästä aikaa! Me käytiin eilen koko porukka ja oli kyllä tosi piristävä vaikutus! Pienin vaan oli puklannut aika reilusti, varmaan vaunujen heiluminen teki sen. Ja valvoi siis koko matkan.
Pitää kattoo jos tänään käytäs uudelleen tuossa iltapäivällä kunhan neuvolantäti ja mun äiti ovat ekana käyneet.

Voi miten tulee kylmiä väreitä kun te täällä pähkäilette supistusten ym. kanssa :D Tulee mieleen niin selvästi vielä omat ajatukseni kun tänne kirjoittelin et jokohan lähtö tulee...

Meidän viime yö meni taas vähän valvoessa :headwall: Esikoinen kun vihdoin taas rauhoittui, tää pienin sit päätti valvottaa äitiä. Eka tuli hikka ja sit vaan katteli sängyssään ja aloitti ähinän :D Kivaa vai mitä =) Sit onneks nukahti, ja saatiin jopa lähemmäs kuutta nukkua kunnes piti pikkuinen herättää syömään. Sit esikoinen heräs eikä jäänyt nukkumaan eli mies nousi ennen seiskaa. Mä jäin nukkuu syötön jälkeen jopa ysiin asti!
Oli isompi likka käynyt iskän kanssa ulkona, just tulivat kun heräsin :heart:

Helmi: Mulla tulee noita palelu/hiki kohtauksia öisin. Kiva herätä ihan hiestä märkänä ja sit seuraavalla kerralla pitää ettiä paitaa päälle et tarkenee tuolissa syötellä vauvaa. Mä pistän ihan täysin hormonien piikkiin nuo, samaa oli viimeksi myös.

Kuinka muilla synnyttäneillä, onko jo seksihaluja? ;)
Mulla tulee välillä et ois jo ihan kiva, mut ei oikeesti oo mahdollista vielä tietenkään. On varmasti jännä sitten vihdoin kokeilla miltä tuntuu. Veikkaan kyllä et enemmän ehkä kallistuu kipeyden puolelle :whistle:

Jaahas, kello alkaa olla 12, täytyisi alkaa vauveli herättelemään taas syömään :wave:

Luminka ja neitonen 1vk 5pv
 
Täällä vielä ollaan yhtenä kappaleena. Yöksi rauhottu supistelut. Nyt tänään tullu taas muutama. Mutta kun tämän päivän yli päästään niin sitte saa tulla milloin haluaa... Tänäänhän on apen synttärit. Anoppi heti aamulla viestiä puski että " joko tänään synnytät ja miltä tuntuu voisiko tulla... " Meinas hieman pistää vihaksi. Kun tietää miksi noin nyt kysy. Muuten olis ihan sama vaikka tuliskin vauva tänään mutta anopin tuntien siitä saa kuulla koko loppu iän jos tänään syntyy.

Nyt vois lähtee hieman levähtään ku tyttö rupes katsoon lasten lauluja. Täytyy muutenki kulkea tää päivä jalat ristissä niin ei vaan tulis lähtö.... :D :LOL: :LOL:
 
Helmi: mulla oli alussa kanssa noita että ensin on tosi lkylmä ja horkassa tärisee sit yht'äkkiä hiki jo valuu, mä laitoin hormonien piikkiin.
Luminka: seksi haluja ois mutta iltaisin uni vie kyllä voiton. Jos tuossa viikonloppuna kokeilis miltä se tuntuu. Voutokin on täällä enää sellaista ruskee tuhrua silloin tällöin että jospa sekin viikonlopuksi loppuisi. ;)

keiju ja "wiljo" 2vk 6pv
 
tiripati; minäkin olen ymmärtänyt, ettei ulkosilla mitoilla ole mitään merkitystä vauvan mahtumiseen lantiosta... Ja pienihän tuo 3-kiloinen vielä on noille viikoille. Toivottavasti kuitenkaan sektioon ei tarvi mennä vaan saat synnyttää alateitse, niin ilmeisesti halusit. :hug:

Mulla tuli muuten eilen taas vähän kirkasta venyvää limaa ja ilmeisesti myös tänään. Mutta varsinaisesta tulpasta en kyllä menisi puhumaan, niin vähän sitä oli. Mutta ehkäpä tuolla alakerrassa on alkanut jo jotain tapahtumaan. Tänään joitakin suppareitakin tullut, mutta vain touhutessa eivätkä ole olleet edes mitenkään kipeitä eli harkkareita siis.

Mutta nyt on taas iskenyt totaalinen väsymys. Tuo flunssanpoikanen ilmeisesti tekee sen.. Taidan ottaa pienet torkut ja jatkaa sitten taas hommia...

viides
 
Päivää!
Helmi: Mulla oli esikoisen jälkeen aivan järkyttävää hikoilua. Ja sit kun se hiki kuivui niin palelti ku siperiassa konsanaan. :eek: Kukaan ei edes varoitellut moisesta ennen synnytystä ja olinkin aika järkyttynyt tuolloin tuosta hikoilusta. Hormoonien piikkiin vaivan laitoin.

Me oltiin esikon kanssa aamupäivällä haravoimassa pihaa. Nyt tietää taas jotain tehneensä ja selkää vihloo. Taidankin häipyä vaakatasoon sohvalle.

Tässä tasaviikkojen kunniaksi tämän päiväistä pötsiä..



MaiLou ja Jättimini 39+0
 
osastolla ollaan! ja aamulla alkaa käynnistäminen sitten. Takana on 2 käynnistettyä synnytystä ja liikkumaan olen molemmissa päässyt eikä kivutkaan varmasti tavallista kovemmat ole olleet, että siksi hyvällä mielin odotan käynnistystä. :)

Vauva on tosi alhaalla jo ja kohdun suu 2 sormelle aukikin ja lääkäri meinasi että hyvä ja helppo tilanne käynnistää.
jännittää onko huominen Kirpun syntymäpäivä :)
 
heippodei vaan kaikille!
tänään oli taas aamusta neuvola. nyt sitten on tuo poikanen kiinnittynyt (ja 1rt,sykkeet 150,liikkeet ++),eli lähtökuopissa ollaan,täti vähän epäili että ei taideta ens viikolla enää nähdä (hah,katotaan vaan..)
sf 31,eli ei oo nyt kolmeen viikkoon muuttunut,
rauta oli laskenut 116,
verenpaineet taas sit nousussa ja nyt pitäski tarkkailla ettei tuu päänsärkyä ja näköhäiriöitä (voi kivakiva...) 140/90,aika kauhuissani oon tuosta lukemasta kun koko pienen elämäni on paineet ollu alhaiset.
painoa oli tullut kilo viikossa ja sanoinkin että nyt on sitä turvotusta tullut oikeen kaksin käsin,jalkapohjat on aamusta ihan pullaa ja sormien iho vaan naukuu ku on niin kireellä
ja kauheita vihlaisukipuja ja paineentunnetta ollut taas eilisen illan ja tän päivän,en meinannu kauppareissusta selvitä tänään kunnialla :whistle:
on tää vaan jännää aikaa meille kaikille! Minttu-Maaria75,tsemppiä sinne osastolle! ja ihana maha MaiLou, koskahan saan tänne asti laitettua kanssa niitä kuvia..
nyt kahville

noonie 38+6
 

Yhteistyössä