Marraskuun Mussukat 2014 *Lokakuussa*

Luin tuossa eilen neuvolasta saatua "raskausviikko"-kirjaa, miehen osiota. Näillä minun viikoilta sieltä löytyi teksti "äitiä on hyvin evästetty neuvolassa miten synnytys alkaa ja milloin pitäisi lähteä sairaalaan". Aijaa, ei kyllä mua...

Mutta samaten siellä luki "nyrkkisääntönä jos supistus kestää minuutin ja kymmenessä minuutissa niitä on 3-4". Siis ihan oikeasti, miten oikeasti voin olla suht viimesillään raskaana (ja kolmatta kertaa!), ilman, että koskaan olen kuullut tätä noilta terveydenhuollon ammattilaisilta = neuvolasta, vaan se pitää lukea kirjasta (ja vielä miesten puolelta. Nimimerkillä kakkosta 20min sairaalassa synnyttänyt.) Noniin, näillä lempeillä tunteilla neuvolaa kohtaan sinne taas kuluvalla viikolla suuntaan, mulla on edelleen neuvolat olleet viiden viikon välein, ja hyvä niin :D

Samaten jos jatkaisin kyrsiintymistäni synnytysosaston puoleen. Musta on jotenkin älytöntä, että heidän toimesta ei ns. automaattisesti tarjota kivunlievitystä. Itse olin ainakin suunnitellut, että haluan ekasta synnytyksestä epiduraalin. Ja sitten taas sinnitellään ja sinnitellään ihan vaan kuullakseen, että on liian myöhäistä moista antaa. Olen ihan varma, että jos synnytys olisi miesten hommaa (ei olisi väestömäärän liikakasvu ongelmana) tai jos edes kätilöiden ala olisi miesvaltaista, niin homma toimisi siten, että henkilökunnan puolesta "huolehdittaisiin" siitä, että synnyttäjä olisi tietoinen milloin mitäkin kivunlievitystä voisi laittaa ja milloin olisi liian myöhäistä.

(.)Nojaa, ehkä joku voi päätellä, että täältä löytyy myös yksi äkänen akka. Reiluun viikkoon en ole nukkunut edes tunnin pätkää (lienee alkoi jo harjoitukset tulevaan...) ja sen kyllä huomaa! Muutenkin musta on tullut ihan kamalan raihnainen, selkä nyt on ollut kuukausikaupalla kipeä, mutta nyt uutena juttuna on lonkkien särkeminen, jonka takia selkäsärkyä helpottava käveleminen on tosi ankiaa. Samaten sitten lonkkien särkyä helpottava istuskelu saa selän kamalaan kuntoon. Plussana vielä pahoinvointi, päänsärky ja viidettä viikkoa flunssa!. Siis oikeasti, näillä vaivoilla saisi kyllä itse vauva olla superiisi tapaus!

Boschille onnittelut kotiinpääsystä ja toivon mukaan ihanan vauva-arjen alkamisesta! Ja ennenkaikkea tsepmmiä epparin kanssa, olehan tarkka, että saat sen kuntoon.

Ja samaten Victorialle onnittelut!

Onnittelut myös Piiulle, nyytin kotiinpääsystä!

Teps kyseli streptokokkinäytteestä. Meillä päin (Oulun seutu), se otetaan ilmeisesti joskus rv38->: Itselläni on seuraava neuvola 37.rv:llä ja kuulemma sitä seuraavalla lääkäri- tai nauvolakäynnillä näyte otetaan.

Mixed, tsemppiä! Tiedä vaikka jo tänään homma lähtee etenemään :D

Ja ilmeisesti tässä vaiheessa onnittelut myös qwertylille ovat paikallaan :) Samaten olit kestoilusta kysynyt. Meillä ykkösen ja kakkosen kanssa täyskestoiltiin. Nyt olen hommaillut muutaman kestovaipan ja ehkä en ainakaan ihan pikkuvauva-aikana täyskestoiluun pyri. Meillä pienellä vauvalla on ollut harsot+villapöksyt oikeastaan ainoa toimiva vaihtoehto, parin-kolmen kuukauden päästä alkoivat erilaiset taskuvaipat tomivaan. Kestovaippojen kanssa suosittelen muuten hommaamaan bodyn jatkopaloja sinne haaroväliin. Meillä ainakin lasten kanssa peffan iho pysyi tosi hyvänä ja vaipoista päästiin eroon kokonaan jo alle kaksivuotiaana, mistä nyt uskallan antaa kunnian kestoille. Kuten wbällä olen itse myös kuukuppeilija ja "kestoilija", kertikset yksinkertaisesti hankaa ja hiostaa liikaa.

Millasilla vaate-arsenaaleilla olette lähteneet liikkeelle? Meillä on isoimmat hankinnat sänkyä lukuunottamatta hoidettu, joten nyt voisi sitten siirtyä näihin pienempiin. Toppapukuja on riittävästi, bodeja on kymmenen, pöksyjä kuudet-seitsemät, parit potkarit ja parit kokopuvut, paitoja kaksi. Miten mä oon tämänkin suhteen ihan pihalla...

Nyt muuten allekirjoittaneella on ihan virallisesti "alle kuukausi" laskettuun aikaan, jee!

Hiirenhäntä ja eikka 35+5
 
Heips :)

Eilen poksui 38 :heart: On tosiaan mennyt aika nopeasti... Vastahan mä plussasin, makasin hematooman kanssa vuodelevossa, oli rakenneuä jne... voi jestas :)

( . ) Viikon verran tullut supistuksia epäsäännöllisesti ja liman eritys lisääntynyt ja tulppaakin irtoillut vähän.. Toisaalta ihanaa että suppailee ja ennakoi, mut en mä jaksa kyl max. 4vkoa tätä rumbaa |O kai tuon kuitenki päällään seisoo ku o pakko :p

Millaiset teillä on yleiset mielialat tällä hetkellä? Mä oon kokoajan huonolla tuulella ja itkettää. Suutun miehelle pienistäkin asioista ja tiuskin... Kavereita ei kiinnosta nähdä ollenkaan :ashamed: Tyttären kanssa kaksin olosta olen nauttinut kuin viimeistä päivää :) :heart: olen antanut paljon kahden keskistä laatuaikaa syliä ja halia ja huomiota ennen vauvan syntymää. Kovasti jo tyttö odottaa sisarusta ja jutteleekin jo päivittäin masuun että tules jo, ei sisko jaksa odottaa :D :heart:
 
Neljättä odottava
Vauvan vaatteista, mäki ihan pihalla paljoko niitä nyt tarvikaan... Tuntuu et aikasemmin on ollu rutkasti enemmän vaatetta kuin nyt. Mutta saahan niitä kaupasta sitten lisää. Koossa 50-62 mulla yhteensä 8-10 bodya, ehkä 8 puolipotkaria, parit potkarit, kolmet housut... Toisaalta nykyään pyykkiä joutuu pesee nii usein, että varmaan kulkeutuu nopeemmin puhtaana takas kaappiin. ;) Ja saahan niitä sitten ostettua lisää jos tarvii. Plus vauvalahjaksi saattaa jotain tulla...

streptokokki näyte otettiin multa lääkärineuvolan yhteydessä viime viikolla ja kuulemma vuoden alusta se on otettu rutiinina kaikilta neuvolassa.

Mulla on ollu 3-4 kivutonta päivää selän puolesta ja tuntuu et jalatki alkaa olla kivuttomammat!!! Aivan syvältä ollu raskaus kaikkien vaivojen takia tähän asti, niin nyt yhtäkkiä alko elämä maistumaan!!! Mahtavaa! Ja saa tehtyä ja laitettua vauvaa varten kaikki valmiiksi, ihan parasta!! Yötki nukun nykyään pääosin niin hyvin ja sikeästi, että aivan uskomatonta!! Minä ku luulin että tää on alusta loppuun yhtä skeidaa koko raskaus... Nyt alkaa olla positiiviset fiilikset myös henkisesti, miehen kans oli pitkään vääntöä, ku olin niin rasittavan kiukkunen, mutta nyt tuntuu elo niin tasaiselta! Ehkä osasyynä tähän euforiaan on tukisukkahousut, jotka paljo auttaa!! Sain ne vihdoin lauantaina hommattua! ...tai siis mies ne haki apteekista mun mittojen mukaan... en suostunu nousee sängystä ennenku saan tukisukkarit jalkaan. ;) niin inhottava tunne ku lämmin veri valahtaa toiseen jalkaan jos nousee sängystä ilman tukisukkiksia ja sit se pakotus ja jomotus... mut nyt seki on vähempänä!!! :D Eikä alapäässä oo enää sitä "palloa", eli jäätäviä suonikohjuja haarovälissä, nii et tuntu et koko alapää pollottaa tossa jalkovälissä... Mikshän en aiemmin tajunnu näitä sukkiksia hankkia!!

Onko teillä muilla valkovuoto lisääntyny? Mulla ei oo aiemmin tässä raskaudessa ollu yhtään vuotoa, nyt koko ajan tulee, välillä paksumpaa ja välillä ohuempaa mut paljon!!

Tsemppiä kaikille viime metreille!!

Neljättä odottava rv 36+3
 
Kiitokset WcAnkalle sekä Miinuskalle laskeutumisen ja kiinnittymisen käsitteiden määrittelystä! Selvensi tosi paljon! Raskauteen liittyy aika paljon sellaista sanastoa/käsitteistöä, joka ei muualla kohdin elämässä tule vastaan =).

Mielialoista: Vaihtelee tosi paljon päivän aikana. Mitään raivareita tai itkuisuutta ei ole ollut, mutta muuten saattaa ärsyyntyä pikkuasioista :mad:. Tulee helposti tunne, ettei mistään tule yhtään mitään... Olen myös jotenkin eristäytynyt enkä jaksa enää pahemmin nähdä ihmisiä :snotty:

Vaatearsenaalista: Mulla on kolme piironginlaatikollista (sellainen pieni ja kapea piironki :D) sisävaatteita kokoa 50-62. En ole kappalemääriä sen tarkemmin laskenut. Koot voi olla vähän mitä on noissa käytettynä saaduissa, jotka on ehkä kutistuneita ja toisaalta venyneitä ;). Näiden olisi paras riittää, koska säilytystilaa enempään ei ole.

Mahakani ja Naxu 36+6
 
Kyllä oli taas kuulkaa turha keikka neuvolalääkärille! :mad: Kauheat järjestelyt oli lapsen hoidon kanssa ja lopputulos on se, että tässä kunnassa ei tehdä enää lainkaan sisätutkimuksia ellei erityisiä huolenaiheita! Eli mulle ei ole tehty tässä raskaudessa yhtäkään sisätutkimusta, ja tämäkin lääkäri siis teki samat kuin terkkari normaalineuvolassa, eli kuunteli sydänäänet, mittasi sf-mitan jne. (tämä kuulemma viime syksynä voimaantulleiden uusien neuvolaohjeiden mukaista). Tunnistin hänet terveyskeskuksen puolelta, eli luultavasti ei ollut edes erikoislääkäri (toki saattoi olla erikoistumassa, mutta pientä epävarmuutta tuntui olevan kaikessa, mitä häneltä kysyin). Painoa oli tullut reilu kahdessa viikossa "liikaa", mutta toisaalta vaaka oli eri kuin yleensä - kotivaa'alla ei ollut tässä ajassa tullut puoltakaan kiloa. Kokoarvioita ei myöskään anneta, muuta kuin sf-mittaan perustuva "hieman keskimääräistä suurempi", mitä hittoa sekin nyt sitten tarkoittaa??? Vertasin esikoisen sf-mittoihin, niin ovat käytännössä täsmälleen samat, ja hän painoi 40+2 3590g eli about grammalleen keskikäyrällä. Eli lopputulema kai on se, että jotain tämä tulee syntyessään painamaan :D Koska mulla oli aivan epätoivo tämän flunssan kanssa, ja nla-lääkäri oli sitä mieltä, että tulehdusarvojakaan on turha mitata, kävin yksityisellä kääntymässä. Mulla on kyllä kaupungin terveyskeskuksesta pelkkää hyvää sanottavaa, sinne saa päivystykseenkin ajan eikä tarvitse jonottaa, mutta nyt halusin vain klikata netistä sopivan kellonlyömän. Samaa mieltä sekin lääkäri kyllä oli, että mitään tulehdukseen viittaavaa ei ole, mutta tämä tyyppi oli pitkästä aikaa niin mukava, että maksoin tästä tiedosta ihan mielelläni sen 50e :D Sitäpaitsi, mikä tärkeintä, hän vapautti mut "nenäkannun" käytöstä. Sitä aina suositellaan ja mun mielestä se ei mulle sovi (olen monta kertaa kokeillut)...

Nojoo, harmittaa vaan, kun nykyään aina on huonolla tuulella tuolta neuvolasta tullessa. Meillä vaihtui siellä molemmat terveydenhoitajat (on siis pieni kahden hoitajan neuvola, mikä sinänsä kiva) ja nämä ovat tosi nuoria, ensimmäisissä vakituisissa työpaikoissaan. Ammattitaitoaan en kyllä epäile, esim. sf-mitan ym. tunnustelu tuntuu todella ammattitaitoiselta. Mutta kun näissä vauva-asioissa on kaikkia epävarmuustekijöitä omassa päässä, niin aiempien hoitajien vuosien työ- ja elämänkokemus tuntuivat minusta tärkeiltä.

Mixed, onko sun mies lääkäri, vai mistä osaa sitä tilannetta seurata? Vai oonko mä jotenkin vähän pihalla, kun en yhtään tietäis, mitä hakea kohdunsuun tilanteesta...? Itseäni kiinnostaisi kovasti, mutta enpä nyt sitten sitä lääkäriä kehdannut katsomaan "huvin vuoksi", kun hänestä ei ollut tarvetta. Ja toisaalta paikat on niin hellänä, etten tiedä, olisinko halunnutkaan :p

Hiirenhäntä, mulla on yhtä epävarma olo. Ekassa raskaudessa luin jostain, että synnytys on käynnissä, kun supistuksia tulee "säännöllisesti" alle 10 min. välein. Kuitenkin synnytyskertomukseen on kirjattu säännölliset supistukset alkaneeksi vasta, kun väli oli alle 5min. Täällä muuten kyllä tarjottiin kivunlievitystä, korostettiin kyllä, että äiti päättää, mitä haluaa ja milloin. Mutta se oli yksi asia, jossa koin, että ei "pimitetty" tietoa. Tosin ehkä just siksi mulle jäi tunne, että otin sen epiduraalin liian aikaisin, kun ajattelin pelata varman päälle :D
 
Zarita, mä olisin vaan tyytyväinen mitä vähemmän ronkitaan.. :ashamed: Mutta täytyy sanoa että sikiön koon arvioiminen sf-mitan perusteella kuulostaa vähintään arveluttavalta! On jo maallikonkin tiedossa ettei sen perusteella kokoarvioita anneta saati pystykään tekemään :O Mulla oli ekassa raskaudessa th:n sijaisena tämmönen nuori nainen, joka ilmoitti että sf-mitan perusteella syön paljon sokeria ja vauvasta tulee iso ja synnytyksestä vaikea. Ja tämän kaiken hän ilmoitti ensi näkemällä, ensimmäinen asia jonka sanoi mun tultua huoneeseen. Että voi sen sokerihiirenkin tunnistaa nykyään vain sf-mitasta :D Tyttö painoi sitten 40+3 syntyessään 3160g ja synnytys meni aivan hyvin...voi herranen aika että pistää välillä vihaksi kun tämmösiin törmää! Onko sulla mahdollisuutta pyytää lähetettä ä-polille millään syyllä, jospa siellä sitten osaisivat tarkemmin kertoa asioista...?
 
Hihi! Kiitti Ankka, sinulta aina luntinkin, että mitkä viikot meillä on menossa. Mä en ymmärrä miten voikin olla niin vaikeaa pysyä niiden päivien perässä.. :D

Zarita, ei ole minun mies lääkäri, mut mä oon opettanut sen kohdunsuuta tunnustelemaan, kun en itse omilla lyhyillä nakki sormillani sinne yllä. Se on sitä alusta asti tunnustellut niin huomaa eron, että onko se pehmennyt ja monta sormea sinne mahtuu ja kanavan mitankin se osaa jo tunnustella.. :D Se on niin huipusti ollut alusta asti mukana tässä vauvan odotuksessa, et on mun mieliksi opetteli jopa tuon kohdunsuun tunnustelun. :heart:

Tänään vain muutama supistus on tullut, et tuskin tälle päivälle vauvaa saadaan. :) ja hei siitä streptokokista, meillä se otetaan kaikilta rutiinisti ja mulla se oli negaa. :)

Vaatteita meillä on aika paljon. 50-56cm yksi laatikollinen, siinä on kaikki vaatteet. Mut meillä on niin iso pyykkikone, et tuskin kauhean usein tulee konetta pyöritettyä, kun ei ihan muutamia vaatteita kerralla viiti siellä pyörittää.. Sit tietenkin niitä isompia kokoja on odottamassa muutama laatikollinen. Siis lipasto on sellainen IKEAn Malm, et laatikot on isot! :D varmaan lisää tulee osteltua, niin kuin nytkin aina jotain kaupungilta mukaan tarttuu... :whistle: saapa nähdä mahtuuko tää meidän sumopainija edes noihin ihan pikkuisiin, joita varailin paljon. Kun ne meni esikollekin ja tästä piti tulla saman kokoinen. Tällä vaan on varmaan sellainen puoli kiloa extraa.. :kieh:
 
Hui, onpas siitä aikaa, kun oon viimeks kirjotellu.. Lueskelemassa oon säännöllisesti käyny mut kun tolla puhelimella ei saa kirjoteltua =(

Kuitenkin ihan alkuun onnea kaikille vauvan saaneille ja tsemppiä tosi toimiin pääseville =)

Streptokokista oli ollut keskustelua.. multa se otettiin tänään läkärineuvolassa.. mulle terkka sano et ainakin täällä on otettu tavaks et se otetaan ennen synnytystä et jos se on plussa niin sit saa heti synnytyksessä antibiootin tipassa..

Vaatteista: meillä meni lähes kaikki uusiks kun eilen painokontrolli ultrassa saatiin tyttöveikkaus.. hirveen kiertelyn ja kaartelun jälkeen lääkäri sano et kyllä hänestä tytöltä näyttäis ja uskosin et näillä viikoilla ei se enää väärin voi mennä =) eli nyt pitää sit käydä läpi kaikki poitsun vaatteet et oisko siä mitään sopivaa ja sit vaan shoppaileen =) mut en meinaa etukäteen ihan hirveesti hommata ennen ku näkee minkä mallinen vauva on.. poika on aina ollut pitkä kapee malli mut jos tyttö onkin lyhyt levee =)

saas nähdä koska täältä alkaa jengi lähteen oikeen porukalla tosi toimiin =)
 
Minä laittelin eilen vauvan 50-62cm vaatteet hoitopöydän laatikkoon. Miehelle nauroinkin, että onpas ne laatikot oikeasti tilavat, sillä kahdesta isosta kassista ja yhdestä pahvilaatikosta tyhjensin kaiken ja mahtuivat yhteen laatikkoon... Ylimpään laittelin jo harsot ja vaipat ja muun tilpehöörin ja alalaatikko jäi tyhjäksi..

Toisaalta huomasin myös, että meillä on kyllä pöksyjä ja bodyja, mutta vain kaksi päällyspaitaa/takkia. Itselläni kuitenkin takaraivossa ajatus, että jos lähdetään kylään, niin kyllähän minä itsellenikin puen talvella t-paidan päälle neuleen, miksi siis vauva pitäisi mennä pelkässä bodyssa? Eli tänään ajattelin muiden asioiden ohella katsella muutamaan päällyspaitaa, jotta on sitten mukavampi ja lämpimämpi toisen olla.

Ja yksi päähänpinttymä minulla on myös, joulun vaatteet. Kun on ollut aikaa ajatella, on ollut myös aikaa kuvitella, ja nyt tekisi hirveästi mieli ostaa jotain oikein ihanaa jouluksi vauvan päälle. Sitten kuitenkin järki huutaa taustalla, että idiootti joulu on vain yksi päivä ja vauva ei mahdu niihin vaatteisiin enää koskaan sen jälkeen, osta käytännöllisempää.. mutta ehkäpä joudun kuitenkin jonkin joulubodyn ostamaan :D

Pienet on minunkin murheet, pinnalliset jopa, kun "huolet" vauvan pysymisestä vatsassa ovat hälvenneet viikkojen myötä..

MrsRock
 
MrsRock, mun on kyllä nyt pakko tunnustaa, et mä tilasin meidän poitsulle eilen Ellokselta sellaisen piparipoikapuvun! Ja tiedostin ehkä sen, että se ei ole kaikista järkevin ostos, kun tein sen mieheltä salaa sen ollessa lenkillä ja sanoin vielä tytölle, et jooko ettei miehen tarvi tietää mitään... :ashamed: Se vain oli niin suloinen ja en voinut olla miettimättä miten ihanalta vauveli siinä sitten jouluna näyttää... Ei sillä ollut hintaa kuin ehkä jotain 17€ ettei se silleen ollut edes kallis.... Seliseli.... :D

Vieläkö muita ristiäiset mietityttää... Täällä ainakin on koekakkuja jo tehty ja tänään kokeilen sitten ristiäisten kasvispiirakan leipasta. Mä olen periaatteessa jo miettinyt kaiken, ainoastaan käytännön toteutus on vielä kesken. Olen organisoinut jo kaikille tehtävät ja jaellut ohjeet kuka leipoo meille ja mitä ja kuka tekee mitäkin.. Mukisematta porukat on ottanut ohjeet vastaan... :whistle:

Vois alkaa siivoileen, et jos se sais jotain värinöitä kehossa aikaiseksi... :)

Mixed 38+5
 
Viimeksi muokattu:
MrsRock ja Mixed , kyllä minäkin ajattelin jotain jouluvaatetta :D Tytöllekin ostin, ja se oli sentään ensimmäisenä joulunaan 5 päivän ikäinen... :p Minäkin mietin niitä päällyspaitoja, mutta en nyt vielä ole ostanut. Esikoisella ne jäivät oikeastaan kokonaan käyttämättä, kun oli ja on hyvin lämminverinen. Vauva-aikana oli vaunupäiväunilta haettaessa aina vähän hikinen (vaikka äp-makuupussiin puettiin tyyliin pelkät sisävaatteet ja kypärämyssy) ja nykyäänkin sillä on yleensä aina kerros vähemmän kuin mulla. Ja jalat sillä hikoaa niin, ettei tiedä mitä tekis (kun sitten kuitenkin on aina varpaat kylmät)!

Muuten meillä on tuota pientä vaatetta aika sopivasti, mut sitten koosta 68 ylöspäin pitää ostella kaikenlaista. Siinä kohtaa lisääntyivät tyttövaatteet. Olin muuten pari viikkoa sitten kirppiksellä myymässä sitä tyttörompetta, ja oikein nolotti se mun pöytä, kun näytti siltä, ettei meidän lapsella ole mitään muuta ollutkaan kuin pinkkiä. Ja mähän siis inhoan pinkkiä (vaikka se sopii harmittavan hyvin tytön silmien väriin) ja siellä kirppikselläkin olin myymässä enimmäkseen lahjaksi saatuja. Hirveästi näen yleensä vaivaa unisex-vaatteiden etsimiseen. Tosin nyt isommalle lapselle olen tykännyt laittaa tunikoita yms., jotka ei taida pojalle käydä :D Tyttö se tuumasi yks päivä, että hänen pingviini-tossunsa ovat poikien väriset (siniset), mutta huomautin, että on minullakin siniset housut jalassa. Joku lapsi oli kuulemma tytölle päiväkodissa sanonut, että hän "puhuu pojan äänellä" :D

En mä nyt sillä tavalla tästä vauvan koosta ole huolissani, kun tosiaan oma paino ja sf-mitta ovat ihan samoissa kuin esikoisesta. Mutta ainahan se olis kiva kuulla muiden vakuutteluja. Tuskin kuitenkaan lähden lähetettä kräväämään, ellei nyt olo aivan kummaksi muutu. Kiloja on tosiaan tullut 10, vähän alkupainotteisesti kuten viimeksikin (outoa sinänsä, koska huonovointinen olin enkä esim. makeaa paljon halunnut syödä, toisin kuin nyt). Mullakin on ylipainoa reilu 5kg, mutta ei tuo mua ahdista, ja neuvolassakin on pidetty sopivana nousuna. Viimeksi raskauskilot lähti viikossa ja imetysaikana vielä 5kg päälle, mutta eri asia olisi saada ne "ilmaiseksi" lähteneet pysymään poissa :p Jos tällä kertaa näyttää paino putoavan yhtä helposti, täytyy vähän katsoa, mitä syö ja tekee, jospa eivät alkaisi hiipiä takaisin heti kun imetys loppuu. Viimeksi en vain tajunnut, että imetys vie niin paljon energiaa ja muutenkin varmaan söin vähän vähemmän. Innostuin vielä urheilemaankin, joten ihmekös tuo.
 
Ainiin, ristiäisiin piti kommentoida, että me tuskin järjestetään nimijuhlia, tasapuolisuuden nimissä, kun ei esikoisellakaan ollut. Sen sijaan taistellaan "kummien" kanssa. Esikoiselle pyydettiin kaksi kummia, mutta nyt tuntuu, ettei ole ketään, ketä haluaisin tälle toiselle... Toisaalta itseäni aina lapsena harmitti, kun mulla ei ollut kummeja (kun en kuulu kirkkoon) ja siksi haluaisin, että omilla lapsilla olisi.
 
ristiäisistä Meillä on kummit jo päätetty.. :) ja kaikki ovat suostuneet. ristiäis ruokia ollaan jo mietitty. meilä kai pelkkä kahvitus on siten toimituksen jälkeen. Kirkkoa en ole varannut viel enkä seurakuntaloa. mut ehdin ne tässä. jos tämä syntyy nytten marraskuun puolella ristiäiset on tammikuussa. :) sisko lupasi ja halusi kutsut tehä joten se jää nyt minulta pois.. jahka ilmoitan hänelle ajat ym.. Nimikin on päätetty jo. joten sen suhteen olen luottavaisin mielin :)


Eilen tais täälläkin olla supistuksia. mua kiristi mahasta ja selän puolelt sillai aaltomaisesti . istuen ei ollut hyvä eikä kyljelläänkään. kun ahisti seläst ja mahast. maha ei kovana mun mielest ollut. mut siinä kohtaa kun tajusin et hei näissä on taukoja ja meinasin et pitääkö laskea niin ne loppus. ei ne sillai kipeää tehnyt mut ahisti vaan ja oli hankala olla mitenkään päin..

T: moon stars ja tirppa 35+5
 
Mixed Ihana kuulla, että joku muukin.. joudun siis oikeasti käymään kaupassa hakemassa sen jouluisen bodyn.. ja hintaa oli 6 euroa, joten eipä se maailma siihen kaadu. Onpahan sitten jouluna "asiaankuuluvaa" päällepantavaa :D
 
Kyllähän vauvalla ehdottomasti on jouluvaatteet oltava :O :D Ostan takuulla, jos osuu silmiin jotain oikein ihanaa! Mähän olenkin kyllä jouluhullu, tytöille on kalenteritkin ostettu samalla hetkellä kun kauppoihin ilmestyivät ponit ja monster hight, glögiä on jo kitattu pari litraa ja ekat tortut tehty...joulumusiikki soi ja silleen :snotty:

Ristiäiset meillä pidetään kotona. Tarjoilut tekee pääosin osaavampi kummin tytär :heart:

Tänään oli taas neuvolapäiväkin. Paino on pysynyt samassa kuin viime viikolla, hemppa ja sf-mitta samassa kuin 2 viikkoa sitten..verenpainekin oli melkein sama kuin viimeksi. Tuntui ettei mikään oo muuttunut :D Streptokokkinäyte oli ollut normaali. Ensi viikolla onkin sitten päivää ennen laskettua seuraava käynti jolloin soitellaan polillekin aikaa. Sinne meno on sitten kuulemma 11 pv lasketun ajan jälkeen ja silloin varmaan käynnistellään mikäli ei itsekseen tule.

Lajittelin tänään vauvan vaatteet koon mukaan, näyttäisi eniten olevan 56-senttisiä. Ihana siskontyttö lähetti viime viikolla laatikollisen pojan vaatetta ja kun tytöllä sattuu olemaan erinomaisen hyvä maku vaatteiden suhteen niin tulikin paljon uutta käytettävää tulokkaalle :heart: Oikeastaan tänään vaatteita viikkaillessa tuli ensimmäistä kertaa sellainen olo, ettei malttaisi odottaa pääsevänsä pukemaan niitä vauvalle! Muuten tässä oon ollutkin niillä fiiliksillä että ei IHAN vielä...saapa nähdä mihin nämä tuntemukset tästä kehittyvät vielä, kun pääosin tuntuu edelleen siltä että jännäilen mieluummin toistaiseksi teidän muiden puolesta :)

Ankka & Bebe 38+5
 
  • Tykkää
Reactions: Hortensia MacAnkka
Öh, mä oon aivan hukassa tän sairaalakassin kanssa.. Siis vauvan vaatteiden kanssa... Sukkikset ja body, villasukat, käsiin ne ohuet tumput ettei raavi itteensä, puolipotkarin ja paidan siihen, ja sitte lakin... Koossa 56cm.. Ja sitte tietty toppapuvun (tai mikälie vanupuku) ja tossut ja tumput.. Onkohan siinä liikaa vai sitte liian vähän. Ahdistaaaa!!!!!
 
CandleLight kysyi aiemmin napsunnasta. Oon myös kuullut sitä muutaman kerran, mutta kuitenkin ehkä alle kymmenen kertaa koko raskausaikana.

idada, hyvältä kuulostaa mun mielestä toi sun setti vauvalle, vaikka ehkä joku ei-ensimmäistä odottava pystyy kommentoimaan tarkemmin. Itse varasin lakin lisäksi kypärämyssyn, ettei ainakaan sitten kaula jäisi paljaaksi. Mutta tosiaan, vähän hakusessa täälläkin, miten paljon kerroksia pitää laittaa.

Onpa monet miettineet jo valmiiksi ristiäisiä ja joulua! :) Oon kyllä itse miettinyt jo tarjottavia ja kummiasiaa, mutta en muuten tarkemmin.

Vähiin käy aika pikku hiljaa... Viime viikolla kävin neuvolassa ja ensi viikolle ja lasketun ajan päivälle olisi vielä käynnit sovittuna. Viime viikolla sf-mitta oli 30,5 eli hieman alakäyrän yläpuolella, ja painoa tullut nyt koko aikana noin 8 kiloa eli ei kai kovin paljon kun lähtö-BMI oli 19. Mulle sanotaankin mahan olevan aika pieni, vaikka toisaalta oon myös aika pitkä.

Streptokokki-näytteestä ei ole ollut neuvolassa puhetta. Mietin kyllä, pitäisikö ottaa influenssarokote, sen saa kai raskaana ollessa ilmaiseksikin tk:sta. Nyt on ollut pientä flunssaa, lähinnä kurkkukipua, joten oon yrittänyt lepäillä. Muuten onkin saanut olla terveenä raskausajan. Olen myös säästynyt aika hyvin kaikilta loppuajan raskausvaivoilta.

Hankin vauvalle nukkumista varten unipussin ja kapaloliinan, onko teillä kokemusta näistä? Peittoa ei kai oikein pidetä ihan pienellä, joten näitä ajattelin käyttää sen sijaan. Pitäisi myös opetella hankkimani kantoliinan käyttöä. Mukana tuli dvd, jossa on sidontatekniikoista.

miraflor 37+5
 
Vaatteita tekisi kans täällä mieli ostaa lisää, mutta nyt varmaan ensin katsotaan kumpi tulee (tyttö vai poika) ja tuoko sukulaiset jotain kun tulevat varmaan ensimmäisten viikkojen aikana katsomaan pientä. Ollaan jo oikeestaan aika paljon saatu tutuilta käytettyjä vaatteita ainakin tuonne 70cm asti. 50-56 -koossa meillä on bodyja aika kivasti (tosin osa mun mielestä menee ainoostaan tytölle tai pojalle), muutamat housut, äitiyspakkauksessa tulleet jokuset puolipotkarit, muutama potkupuku, ainoastaan kahdet tyttömaiset sukkikset ja kasa sukkia. Ainakin vielä pari paitaa ottaisin mielelläni ja jos tyttö niin mekkoja tai hameita.

Sairaalakassiin pakattiin vauvalle: harso+nipsu+villarit, body, sukat+toppatöppöset, housut, ohkaset tumput + villatumput, puuvillamyssy+villapipo, toppapuku. Ja sitten todennäköisesti koko käärö laitetaan vielä makuupussissa vaunuun. Eikä siis mitään tietoa meillä että mikä olisi fiksu tapa pukea vastasyntynyt kotimatkalle :D Miehen kans oli lisäksi puhetta, että jos kovat pakkaset vielä yllättää niin sitten hän pakkaa myös villahaalarin mukaan.
Omaa sairaalakassia en sitten olekaan vielä pakannut, se ei jostain syystä tunnu yhtään ajankohtaiselta vielä. Vaikka kyllä voisin tän jo synnyttää...

Ristiäiset pidetään todennäköisesti seurakunnan tiloissa, jos sinne saisi myös jotain tarjoiltavaa tilattua. Meidän kaksioon ei lähisuku mahdu mitenkään järkevästi...

Jouluksi vauvelille täytyy ehdottomasti jotkut juhlavammat vaatteet hankkia, mutta ehkäpä joku sukulainen tuo siihen tarkoitukseen sopivaa jo aiemmin lahjaksi. Tai sitten ostetaan itse lähempänä joulua :)

wbä 38+0
 
Vaatteita on meillä mun mielestä kauheesti. Onhan noita kahdelta lapselta kertynyt toki ja sitten moni on kiikuttanut meille vaatteita, vaikka ei me tarvittais. 50-56 vaatteita on vähiten, mut ne meneekin niin vähän aikaa.

Valkovuodosta joku puhui. Täällä kanssa tosi runsasta ja välillä taitaa tulla limatulppaakin mukana.

Nimenantojuhlia en oo vielä miettinyt ollenkaan, varmaan tammikuussa pidetään. Todennäköisesti mun vanhempien luona, sinne sit mahtuu kaikki. Mehän ei tosiaan kasteta lasta, ei ole muitakaan kastettu paitsi miehen poika hänen aiemmasta suhteestaan. Mun tyttöä ja meidän yhteistä poikaa ei ole kastettu. Kummit on pienelle jo pyydetty, nimikin on valmiina mut katsotaan sit kun syntyy et näyttääkö nimeltään.

Jouluksi on pienelle serkkuni tekemä tonttuasu, joka oli esikoisellakin päällä ekana joulunaan. Poika oli ekana jouluna jo 10kk niin ei sama asu hälle mahtunut.

Sairaalakassissa on vauvalle body, paita, potkarit, sukat, toppapuku ja kevyempi puku, kypärämyssy, hattu, villasukat ja tumput, vilttikin varmuuden vuoksi. Omakin sairaalakassi on ollut pakattuna jo muutaman viikon, sieltä puuttuu vaan kännykkä ym myöhemmin pakattavat.

Mukava kuulla, että muillakin napsuu maha. Tuntuu vaan niin hullulta se napsuminen, aiemmissa raskauksissa ei ole napsunut.

( . ) täällä on vauva ollut tänään hiljainen,mut onneksi nyt illalla on ollut sitten ihan aktiivinen. :) Väsyttää, särkee ja kolottaa, olo on kuin ankalla kun vaapun menemään. Toisaalta alkaa tuntumaan, et sais syntyä jo, toisaalta et ei vielä! Paljon on ollut vaivoja, supistelua ym, niin oon pelännyt et syntyy jo ihan pian, mut nyt on alkanut tuntumaan, et tää menee vielä yliajalle. Isommat lapset on molemmat syntynyt 39+3, niin saa nähdä miten tässä käy!

CL ja mini-A 38+3
 
Neljättä odottava
Joulusta, täällä näköjään muutkin sitä miettinyt... :) Mä ompelin vauvalle puna-valkoisen joulumekon ja tilasin punaisen ja harmaan bodyn sekä mustat, harmaat ja valkoiset legginsit, katsotaan jos niistä sais jonkun kivan jouluisen asun pienelle yhdisteltyä. ;) Pitäähän vauvakin jouluvaatteissa olla!! ;)

Ristiäisistä, itse miettinyt kans valmiiksi leivonnaisia ja vähän päässäni sommitellut mitä mummot tois... Yhtä kakkua jo anopin kans harjoiteltiin, mutta en tiedä päätyykö se kuitenkaan juhlapöytään..
Nimi on mulla jo valmiiksi mielessä, ainoa jota mieskään ei suoralta kädeltä tyrmännyt, mutta katsotaan sopiiko se vauvalle. ;)

Vauvan kotiinlähtövaatteiksi pakkasin pikkarit, ruskovillan ensisetin johon kuuluu silkki-merinovillainen paita käännettävillä hihansuilla, puolipotkuhousut ja lakki. Lisäksi tilasin merinovillalta silkkisen kypärälakin ja pakkasin senkin mukaan. Jos ei ole vauvalle liian iso, niin mieluummin laitan sen päähän kuin lakin. Suojaa kaulaa paremmin.
Tän setin päälle ehkä mekko ja sukat, mun neulomat villasukat, lapaset, lakki ja villapuku.
Ja tää setti sujautetaan turvaistuimen lämpöpussiin. (Ompelin itse vähän ohuemman kuin kaupan topppapussit..)
Lisäksi neuloin viltin, jonka saa oikeen kylmällä laitettua vauvan päälle turvaistuimeen, mutta helposti poistettua esim. Autossa.

Meillä on lapset varsinki turvaistuimessa ja vaunuissa aina hikoillut. Turvaistuimessa selkä on aina ihan märkänä, niin nyt suunnittelin sillain, et tuo villapeitto lämmittää edestä, mutta selän takana ei ole hirveästi paksuutta...

Vauvan paitaa en itse ole osannut käyttää, tuntuu että se nousee vauvaa sylitellessä kainaloon, painaa selän alla ne saumat yms... Kolmannen lapsen kohdalla aloin ihastua 'hienompiin' potkuhousuihin ja haalarihousuihin, jotka vedettiin bodyn ja puolipotkareiden päälle. Mulla siis aina perusasuna on tuo body ja terälliset puolipotkarit. Siihen päälle sävyyn sopivat sukat, haalari tai haalarihousut tai sit tälle tyttövauvalle aattelin ommella/hankkia arsenaalin erilaisia mekkoja. (Joita niitäkään en vanhimmilla tytöillä osannut käyttää, kun piti koko ajan suoristella helmaa ja aina se nousi rullalle kainaloihin... :/ )
Lisäksi ajattelin vauvalle hankkia ja tehdä tyttömäisiä haalarihousuja...
Kotona saa olla pelkässä bodyssa ja sukkareissa/puolipotkareissa...

Tulipas stooria!

NO rv 36+5
 
Neljättä odottava
Niin ja vauvan peitosta tms oli joku jutellut... Unipussi kuulostais kivalta, mutta en itse ole kokeillut. Meillä vauvalla on ollu pienestä asti äitiyspakkauksen peitto. Puolet peitosta vauvan alla (ihan pissa ja kakkavahinkojenki takia ns. petarina) ja puolet käännetään vauvan päälle, niin on niinku lihapiirakka... ;) Siitä on helppo napata se paketti matkaan, jos tarvii siirtää sänkyyn, vaunuun, hyssytellä sylissä tms... toki unipussi olisi varmasti siinäkin kätevämpi, mutta vaipanvaihdon helppoutta sen kohdalla mietin....
 
heips.. sairaalakassista vauvalle.. ite laittanut pari vaihtoehto vaatetusta, kun en tiedä vauvan kokoa onko kovinkin iso.. esim ekalle lapselle ei mahtunut 50cm vaatteet ollenkaan siksi on 50cm setti, sekä 56cm setti pakattu kassiin.. mutta itse laitan jo näille keleille sukkikset, housut, bodyn ja sellaisen hupparin tai vaihtoehtoisesti villatakin.. sekä varalla on villapuku, toppapuku ja kevyenpi vanupuku riippuen pakkasista minkä noista sit laittaa.. kaukaloon on myös lämpöpussi.. ja tietenkin kypärämyssy, kevyempi hattu ja toppahattu kumpaa sitten tarvii, lapaset sekä villasukat, varalla toppatoppöset ja toppapumput.. mies sit katsoo kelin mukaan minkä setin noista ottaa mukaan.. ja harso mukaan jos on kovin tuulinen päivä kun kotia pääsee.. sekä puklurätiksi sit tarvittaes..

jouluksi olisi ihana hommata joku "hömppä"puku pienelle, kun on isosiskollekin ostettu jo aivan ihana haalari.. muut meidän lapsista pukeutuu kyl omiin normi vaatteisiin, mut noi pienet olisi niin ihana laittaa pikku tontuiksi :D

(.) maksa-arvot nousussa, ja hepatoosi alkaa nostamaan päätään.. maanataina poliaika sokereista, sekä tuosta hepatoosista.. pidän peukkuja, että on fiksu lääkäri ja lupaa käynnistyksen.. närästää eikä ruoka maistu.. painokin on laskenut sen takia.. mutta hb sentäs noussut :)

muumimamma-81 ja 35+0
 
Mulla ei ole myöskään unipussia ollut tytöillä, mutta nyt löysin kirpparilta huikeaan 90 sentin hintaan söpön joten ostin sitten kokeeksi :D Vauvalla on kotiintuloa varten body, puolpotkarit(samat itse asiassa joissa kakkonen kotiutui), fleeceasu, sukat, tumput, hattu ja puku. Saa nähdä tarviiko tuota kaikkea jos ilma jatkuu näin lämpimänä, autossakin kuuma..puku ei tosin mahdottoman paksu ole.

Musta tuntuu että meille on syntynyt jo paaaaljon enemmän vauvoja kuin listalta löytyy, toivottavasti tää ryhmä ei ole ihan kasaan kuolemassa. Kovin moni on kadonnut ekan fb-ryhmän myötä jo, harmi : /
Kiinnostaako teitä kirjoittelevia jatkaa sitten vauvapuolella keskustelua, kunhan marraskuu on ohitse ja vauvat maailmassa?

A & B 38+6
 
Heipsan,

täällä oli puhuttu kovasti vauvan jouluvaatteista. Ite aattelin kyl hankkia jonkun puvun koossa 56, onhan se nyt sulosta vaikka ihan turhaa, mutta onneks se setti nyt ei maksa ku jonku 17 euroo :)

Vaatteita meillä taitaa olla pieniä kokoja 50-56 liikaa :D Tosin tulossa ilmeisesti aika pieni poitsu kun arvio oli rv 36+4 2600g ja arvioi reilu kolmekiloseks lasketun ajan aikaan...

Meillä aijotaan kastaa, joten ristiäiset tulossa. Siinä samalla meidät myös vihitään ja oon kyl pääni miettiny puhki että miten mun pukeutuminen,kun mulla on oikeen kunnon hääpuku kun meijän piti jo kesällä mennä naimisiin ,mut ei sit menty ja sillon hankin. Joten oonko ihan ylipukeutunu ristiäis osuuteen jos meijät vihitään ensin ja sitten kastetaan lapsi, kun näin tuntuu tekevän kaikki... Ei oo tarkotus sen kummemmin häitä siin viettää muuta kun et juhlamalja nostetaan toimitusten jälkeen ja häävalsii varmaan tanssitaan. Ruoka puoli meinattiin hoitaa vähän ristiäis tyyliin mutta jotain ruokaisaa salaattia ja keittoo varmaan laitetaan kakkujen pullien lisäks tarjolle... Hankalaaa...

Kummit on suurin piirtein tiedossa, ainoastaan hankaluus päättää kuka olisi sylikummi...

Meillä tulossa vauvalehden tilaajalahjana joku unipussi, että pääsee testaamaan ,muuten kyllä meinattiin ihan viltiä tai jotain äp-peittoo...


Täällä ei mitään oireita ,että synnytys ois lähelläkään... Tänään vaan tuntunu ,et on kovin hiljasta massussa ja meinannu soitella jo äippäpolille,mut nyt taas muljuaa tualla mahassa,että eipä kai hätiä mitiä..En vaan liikelaskennassa saanu sitä 10 liikettä aamupäivästä nii vähä huolestutti mut kai se vaa hiljasempi aamu oli... Joten sitä vauvaa odotellessa :)

Teps 37+6
 

Yhteistyössä