Marraskuun Mussukat 2014 *Lokakuussa*

Teps Juttelit häiden ja ristiäisten yhdistämisestä.. Meillä kolmisen vuotta sitten ystävä parin lapsi kastettiin ja samalla he sanoivat toisilleen tahdon. :) vihkiminen oli ensin ja sitten kastettiin tyttö. ja morsian oli kyllä sen päivän ihan hääpuvussaan. Heillä oli siis jatkot viellä mis oli kyl ihan ruuat ym. ja häävalssin tanssivat ja morsiankin ryöstettiin siinä sitten. eli yhteis juhlilla ristiäiset ja häät :) ja mukavat kemut meistä oli ja vihdyttiin kyllä vaikka olikin yhdistetty. Joten pue hääpuku päälle jos mielekkäältä tuntuu ja nauti olostasi morsiammena ja äitinä :heart: Se on teidän perheen päivä etkä ole ylipukeutunut :)

Synnytystä rupean jännittämään. :) nyt on lähipiirist kaikki muut vauvautunut jo, joten minun vuoro seuraavaksi. Olo on malttamaton ja samal jännittää.. eilen tuli hiukan ruskeaa tuhrua joka oli vähäistä ja liikelaskennan illasta tein mut tarvittava määrä tuli täyteen... joten en tie mitä se ruskea tuhru oli pitänee perjantaina neuvolast kysyä.

moon stars ja tirppa 35+6
 
Pääkipee, turvottaa, valopallot taas eilen illalla silmissä, paineen tunnetta, selkä napsuu, nivusia vihloo ja reisiin saakka säteilee... supisteluita odottaa hän.
Meillä kun kukaan lapsista ei oo laskeentunu pääalaspäin näin ajoissa niin elättelen toiveita etukäteen synnytyksestä... turhaan todennäköisesti.

Kauhee myrskyilma taas päällä. Onneks päivä oli lämmin ja arska paisto.
Saatiin kaupassa käytyä kävellen.

Pienin muksu on ruvennu kiukkuamaan oikeen kunnolla ja joka asia on huonosti. Tekee kepposia minkä kerkeää. Onkohan nassikalle iskeny tajuntaan vauvan tulo vaiko sitte 2v 3kk uhmaa vaan..

Vauvanvaatteista ollu juttua.. mulla on niitä ihan liikaa. Tänään taas eksyin lindexiin -70% rekille ja kassan kautta kotio. Huoh.

Joulupuku vauvalle. Tottakai. Nyt toivon että sopii vanhimman muksun eka joulumekko tälekin
Muuten joutuu kaupoille. Joulua odotan jo niin innolla. Glögiä juotu ja torttuja paistettu jo tottakai.
Lahjojakin jo jemmassa :D

Nyt tehään tortilloja koko perheen voimin. Nam :p

Nasu ja muru 38+2
 
Mää oon niin joulufani! Ilman tätä raskautta oisin jo suunnitellu pitkään joulua.. nyt ei oikeen osaa asennoitua kun ei tiä yhtään minkälainen tyyppi täältä tulee joulua viettään =) mut ehdottomasti ostetaan myös vauvalle jouluasu, niinku esikoisellakin on ollut molempina jouluina.. luumurahkaa en oo nähny mut luumukerroskiisseliä on mennyt jo useempi purkki =)

Onks muilla ollu ruokahalu kateissa? Herkkuja voisin syödä kyllä oo mut ihan oikeeta ruokaa ei tee yhtään mieli.. muistan kyllä et esikoisestakin oli samaa vaivaa =)

Meillä ei oo mietitty yhtään ristiäisiä.. kastetaan kyllä ja nimi on jo tiedossa mut sen enempää itse juhlaa tai kummeja ei olla mietitty.. jotenkin tosi vaikeeta miettiä kummeja, kun meijän esikoisella on mun kaksoissisko puolisoineen ja tuntuu et tokallekin pitäs saada tärkeet ihmiset kummeiks..

Enemmän tulee kirjoteltua tuolla FB:n puolella, kun sinne saa kirjotettua kännyllä mut ois kyl kiva jatkaa vauvakuulumisilla..

Jupsis 36+6
 
Neljättä odottava
Mä kyllä pystyn kännykällä hyvin tänne skriivailee. :)

Täällä on kans ekat pikkujoulut vietetty, glögiä, pipareita ja torttuja leipastiin yms...

Ruokahalusta; mulla taas tekee normiruokaa eniten mieli. Ehkä herkkujen ja roskaruuan syömistä rajottaa tuo järkyttävä närästys, joka ei meinaa enää soodaveelläkään mennä ohi.. ja se on tähän mennessä ollu ainoa joka on auttanut. Silti pakko välillä maistella joulusuklaita, vaikka joutuu sit kärsii... :/

Onko teillä muilla semmosia oireita, että tukka rasvottuu mieletöntä kyytiä...? Mulla siis heti suihkun jälkeen jo rasvanen letti ja kasvot, vaikka aikaisemmin on tosi hyvänä pysyny pitkään iho ja hiukset. Ja sit alkanu ilmaantuu finnejäki tms epäpuhtauksia, joita ei oo juuri ollu.. Ja nää siis vasta ihan kuukauden sisällä ilmaantunu.
 
Moipa moi!

Onnittelut vauvautuneille! :)

Täällä maha on laskeutunut tosi alas. En malta odottaa että vauva syntyisi pian. Vauva on rt, se on ollut siinä jo pari kolme kuukautta. Toivottavasti saan tällä kertaa kokea normaalin synnytyksen, ku mulle tehtiin sektio pari vuotta sitten.

Vasta me plussattiin ja nyt jo synnytetään :) Viikon päästä olisin samoilla viikoilla kuin edellisessä raskaudessa, viimeksi lapsivesi tuli rv 37+1 ja parin tunnin päästä siitä pojat syntyivät (rv oli 37+2). Jännää miten tämä raskaus päättyy, tuleeko taas lapsivettä vai supistukset ensin. Vai meneekö tällä kertaa ohi lasketun. Saapa nähdä :)

malendra 35+6
 
Mielialat kyllä kieltämättä täälläkin vaihtelee, eilen verbaalisen raivoni sai tuta meidän koira, kehtasi mokoma kiemurrella, sätkiä ja potkia kun tuhannen mutkalla ja hikimärkänä koitin koiran kynsiä leikata... Siippa samaten saa välillä osumaa, lapset ovat toivon mukaan säästyneet mun hermoromahduksilta.

Ja ekaa kertaa tulen neuvolasta suht hyvällä tuulella. Paino toki on nyt jo siirtynyt toista kertaa uudelle kymmenluvulle, mutta muuten kaikki ok. Mutta meikä pääsee ekaa kertaa vauvan painoarvioon. Kyselin neuvolassa sitä, että onko automaatio, että raskauden annetaan mennä ~2vko yli, vaikka taustalla olisi iso lapsi (meidän ajallaan syntynyt kakkonen oli 4,1kg ja ei enää ihan liukkasti mahtunut ulos) ja neuvolantäti oli sitä mieltä, että ei muuta kuin aikaa kokoarvioultraan, jee :) Lisäksi vauva ei välttämättä ole vielä pää alaspäin, joten samalla varmistuu sekin asia. Tosin siis tämän vauvan kohdalla en niinkään ole huolissani suuruudesta kuin pienuudesta, rakenneultrassa koko oli jätättänyt yli viikon ja sf-mitta oli pitkään alakäyrän alapuolella, nyt pikkuhiljaa se on hivuttautunut alakäyrän yläpuolelle.

Jouluvaatteet on täälläkin hommattu vauvalle. Kuukausi sitten bongasin kirpparilta setin koossa 56cm, joten tokihan se piti hankkia tulevaa silmälläpitäen. Yhden kertakäyttöpuvun voi kyllä ostaa, varsinkin kun halvalla sai!


Ja ristiäisistä, olen nyt ajatellut ettei lasta kastettaisi ollenkaan, vaikkakin itse kuulun kirkkoon (toistaiseksi) ja aiemmat on kastettu (tarkemmista selvityksistä voisin kirjoittaa pari sivua, mutta tuskimpa se nyt on kamalan kiinnostavaa). Välillä mietin jopa, että ei pidettäisi edes nimenantojuhlia, sillä kaikki leipomiset&siivoukset kuitenkin olisivat yksin mun niskoilla (joojoo, onha se pitopalvelukin keksitty ;) ) ja aiemmin meillä on ollut jo ihan mahdottomia nuo yöt valvomisineen. Mutta näitähän ehtii miettiä vielä moneen otteeseen.

Miraflor kyseli kapaloista ja unipusseista. Meiltä löytyy kaksi unipussia, jotka varmasti tulevat käyttöön, ja varsinaisen vauvantäkin ostan joskus tulevaisuudessa. Ihan päteviä vermeitä, varsinkin sitten hieman isomman vauvan kanssa. Aiemmilla lapsilla on ollut myös kapalot (swaddleme) käytössä, erityisesti laitoksella (jossa kummankin kanssa jouduttiin norkoilemaan erinäisistä syistä viikon verran), kotona kapalointi kuitenkin jäi pitkälit sen takia, että Houdinit sai tosi nopeaa tumpattua käsiä sun muuta sieltä ulos (sen täytyy olla kapalon vika eikä kapaloitsijan). Meillä ei ainakaan kapalointi lapsen unien kannalta ollut mikään ihmekalu, mutta tiedä sitten tekikö vauvan oloa turvallisemmaksi. Tulokkaalle olen tehnyt toukkapussin, joka vastannee kapaloa, mutta olen ajatellut sitä enempi päiväunikäyttöön.

WcAnkka, täällä ainakin kannatetaan vauvaryhmän perustamista! Itellä ainakin on sellainen tilanne, että lähipiirissä ole eikä tule olemaan kenelläkään pientä vauvaa, joten vertaistuki on aina tervetullutta! Taidat muuten vissiin olla tunnollista sorttia ja pysyä pois laitokselta siihen asti, että saat vielä marraskuun pinon pystyyn ;)

Ruokahalusta... Mulla on nyt hieman sellainen olo, että oikein mitään ei haluttaisi syödä. Olen itse kasvissyöjä (yli 10v), mutta nyt pitemmän aikaa esimerkiksi salaatti on tuntunut sellaiselta, ettei se maistu ollenkaan. Ja järkytyksekseni söin joku päivä sitten (luomu)meetwurstia, älkää kertoko kellekään! Onneksi sentään suklaa maistuu :D

Hiirenhäntä ja eikka 36+1
 
Neljättä odottava
Kraaaah... täällä alko aivan jäätävä päänsärky yöllä... Ei pystyny oikeen nukkumaan, eikä panadolit auta mitään.. kyllä nyt tuntuu että sais jo loppua tää raskaus!! Ei jaksa enää! Koko ajan uutta vaivaa, koko raskaudessa vajaa viikko kivutonta ja just vaan sen ajan, että sain laitettua vauvaa varten kaikki kuntoon. Ei oo kyllä koskaan aiemmin ollu näin vaikeaa raskautta!!! Aiemmin oon aina hehkuttanu että nautin raskaana olosta! Nyt en kyllä haluais ikinä kokea samaa uudelleen!!

Kävin lääkärissä ja paineet ja pissa ok. Lääkäri meinas, että selkeä migreeni ja määräs lääkkeet. Patistin mutsin hakemaan, ku ei jaksa ja pysty enää autonrattiin! Ärsyttää napsia mitään pillereitä odotusaikana, harmittaa jos ne aiheuttaa vauvalle jotain. Mutta ymmärsin että tuo migreenilääke on parempi vauvalle kuin burana.. tiedä siitä sitten... mua hirvittää ne kaikki sivu- ja haittavaikutukset... ja kun tota lääkettä ei saa määrätä alle 18-vuotiaille, niin entäs vatsavauvat sitten...
 
Neljättä odottava: mä oon kärsiny päänsärystä ja korkeasta verenpaineesta ja turvotuksesta jo pidemmän aikaa. Ä.polilla ja synnrillä ravannu alvariinsa niiden takia mut ei mulla kuulemma oo mitään hätää. Noh se on hyvä. Eilisenkin verenpaineet korkeimmillaan 146/98.

Mä oon kans aikalailla väsyny :/ mies tekee pitkää päivää ja tulee kotiin kuuden maissa illalla vasta.

Nasu ja muru 38+3
 
Neljättä odottava
Nasumasunen, sama täällä, alkaa väsyttää tuokin että mies tulee niin myöhään kotiin töistä.. tällä viikolla vielä on menny pari kertaa ylitöiksi+muita perheen asioita pitäny hoitaa töiden päälle, ni aika yksin sitä yrittää päivät noita lapsia kaitsea. Tänään niillä on videopäivä että saan levätä...

Mulla veranpaine oli vaan 139/80 tai jotain sitä luokkaa, samaa ollu koko raskausajan. Turvotusta kyllä löytyy ja se on pahinta aamuisin ja kasvoissa ja käsissä etenkin. Mutta tää päänsärky on ihan julmettua!!! Tajunnan vievää... Miksi, oi miksi nää kivut ja kärsimykset ei vois jo hellittää!!! Miksi sitä ei saa nauttia tästä kauan odotetusta raskaudesta!!!
 
Paljon onnea kaikille muillekin vauvautuneille!

10 pisteen poikavauva syntynyt sektiolla klo 8.50. Painoa 3880g pituutta 50cm. Kovin kehuttiin jänteväksi, mulla ja isällä myös hyvä olla. Saatiin perhehuonekin :) ekaa kertaa nousin istumaan 4h leikkauksesta ja 6h leikkauksesta kävin omin voimin alapesulla wc:ssä. Hyvä olo, mutta alapää ja peppu vielä aika puutunut ;/
 
sonts4 Onnea poikavauvasta koko perheelle :heart:

Luin ensin väärin et olette perhehotellissa ja meinasin tulla kyselee et onko tyksissäkin sellainen kun en olekkaan kuullut, mut olikin kyse perhehuoneest. Miten siel saa isä olla paikalla, ym. kannattaisko sellaista kysyä jos vaikka vapaana olisi kun mein vuoro tulee

moon stars ja tirppa 36+0 Poks Poks
 
"sonts4"
Moonis: kyllä musta ehdottomasti kannattaa kysyä. Tää on tosi pieni kahden hengen potilashuone ja näitä perhehuoneita on tyksissä yhteensä neljä. Kaksi kummallakin osastolla. Isät velvoitetaan olemaan paikalla koko ajan (pikaisesti saa poiketa esim hakemassa vaatteita lisää, mutta mielellään paikalla koko ajan) joten jos mies vaan pystyy aloittamaan isyysloman heti niin kysykää ihmeessä. Ainakin näin sektion jälkeen on ihanaa kun on mies auttamassa vauvan kanssa ja pystyy esim hakemaan mulle ruokia kärrystä niin ei tarvii hoitsuja vaivata :)
 
  • Tykkää
Reactions: moon stars
Onnea Sonts4!

Neljättäodottava: meille tulossa viides ja kolmea saa kuskailla kiitettävästi arkisin.
Mies on ihan helisemässä kun en ota neuvolaan yhteyttä mutta en vaan jaksa enää. Saan aina lähetteen eteenpäin mutta sairaalas käyn kääntymässä ja kuulemassa et ei sulla mikään oo... normi olohan tää mulle on kyllä kyllä... tuntuu välillä et onkohan niillä niin kiire et ei kiinnosta tällaset valittavat mammat.
Jaa-a!
 
sonts4: Täytyy kysyä.. ois hienoa jos mies sais siel olla :) ellei sitten koulua aloita ennen jos nyt sinne pääsi. saanut luvan synnytykseen tulla mut on työkkärin järjestämä et muuten pitää paikalla olla sitten siel koululla :) ja kissa tarvii ruokkia kans. et voi kans olla et oon yksin sairaalas.. :D mut kysytään kyllä jos kaikki natsaa
 
Oispa mukavaa kun muutkin meidän listalta synnyttäneet kävisivät päivttämässä vauvauutiset... ;)

Olen ollut perhehuoneessa molempien tyttöjen synnyttyä. Länskässä perhehuoneeseen jopa tuotiin ruoat :) Nyt onkin sitten edessä ensimmäistä kertaa sairaalassa olo kahdestaan vauvan kanssa ilman isiä...toivottavasti ei ole kovin ruuhkaa. Jännittää kyllä hieman :)

Ankka & Bebe 39+0
 
Onnittelut Sonts4

Meilläkin oli esikoisesta perhehuone pari ekaa sairaalassaolopäivää ja suosittelen lämmöllä! Mies taas muistelee erityisen lämmöllä sapuskoja (siellähän syödään koko ajan) :D Ihan oikeastihan se on erinomainen tilaisuus viettää aikaa yhdessä tulokkaaseen tutustuen! Harmillisesti tuo aina on van aika tuuripeliä milloin huoneita on vapaana...
 
Neljättä odottava
Onnea sonts4!

Mua harmittaa ku me ei ekalta tiietty koko perhuoneesta.. sillon ois ollu helppo järjestää miehen sairaalassa olo, kun ei ollut muita lapsia.. se sairaalan ankeus, yksinäisyys ja outous hormoonihuurujen ja uuden pikkuihmisen kans oli jotenki itelle niin rankkaa, että itkin vaan ne sairaalapäivät yksin siel huoneessa. Mies kävi tunnin-pari aina pyörähtää ja koko osastolla oli mun lisäksi vain kaks äitiä. Eli ei oikein juttukaveriakaan.. :/ Onneksi siellä oli yks perhetuttu, ihana vanha täti vielä töissä, joka ykski ilta tuli huoneeseen juttelee ja antaa käytännön vinkkejä (kaalinlehdistä ja muista mahdollisista avuntarpeista lähtien), eikä välittäny mun itkusta punaisista silmistä...

Mä kävin eilen illalla sit lenkin sairaalan päivystyksessä; sain kipupiikin lihakseen ja ai että mitä auvoa, ku migreeni kaikkosi!! Ketorinia siis lihakseen. Haittavaikutuksena luki et "närästys, pahoinvointi" yms.. mutta mulla lähti kyllä neki vaivat!! Ja pystyin piiiiiitkästä aikaa syömään iltapalan! :D ..mies olikin leiponut lasten kans tuoreita sämpylöitä mun maatessa pimeässä huoneessa silmät kii ja peltorit korvissa, joten sairaalasta tullessa odotti hiljainen talo (lapset ja mies oli nukkumassa) ja ne tuoreet sämpylät!! Ai että! Ja ku kivut oli pois, ois tehny mieli vaikka pyykätä keskellä yötä tai tehä muita päivän hommia, mutta nukkumaan oli itekin mentävä....
Toivottavasti ei enää tuu takas se jäätävä jyske!! Sain onneks maanantaille hieronta ajan, niin jospa sais joitakin lihaspinteitä irroteltua niskasta, kaulasta ja hartioista...
 
  • Tykkää
Reactions: Wc Ankka
Moon star : Tuntuu et ku en haluu mitää hirveitä isoja juhlia ja paineita siitä ku en niin liiemmin tykkää olla keskipisteenä nii siin samal ku ristiäiset, mut on toi mekko vaa nii unelma <3

Tääl oli juteltu joulusta, en oo aikasemmin niin mitään kotiin laitellu,mut nyt tuntuu et koko aika katon kaikkia jouluverhoja jne... Kai se tää lapsen tulo,et pitää järjestää lapselle joulu vaikkei se edes tänä jouluna tajua siitä mitään :DD
Ja joulutorttuja naaaam, niitä vois vetää vaik kuinka paljo kerrallaan, mutta en kyl vielä oo tehny , ehkä muutamien viikkojen pääst :D

Taitaa jäädä tänä vuonna kaikki pikkujoulukekkerit meiltä käymättä...

Perhehuoneesta ootte puhunu ja oon meinannu et kyl pärjätään ilman, mutta nyt ku ootte niin kehunu ni vähän meinaa mieli toivoa sitä :)

Teps 38+1
 
Viimeksi muokattu:
Onpa tänne taas tullu kirjotuksia! ihana et tämä ketju on niin aktiivinen, toivottavasti sit ko vauvelit on syntyny ois kans sit tuolla syntyneiden puolella yhtä aktiivista jos sinne ryhmä perustetaan. Mie toivosin ainaki et perustetaan. Eka lapsi ko on niin sitä toivoo kyl vertaistukea siihen vauva-aikaankin.

Onnea vauvan saaneille! Kohta vaihtuu kuukausi ja eiköhän niitä sit ala putkahella vähän enemmänki :)

Joku puhu siitä et on ihan erakko-olo ja täälä kyllä ihan sama! Ei haluttas/jaksas yhtään seurustella kenenkään kanssa. Ei edes miestä ja miehen lasta jaksa. Haluttas vaan olla yksin ja mietiskellä. Kait tää on ihan normaalia, mut säälittää vaan läheiset ko oon ihan muissa maailmoissa ja ko ne jotain mulle selittää. Ja tiuskin muutenki niille vaan.

( . ) Maha-asukki on ollu tosi aktiivinen ja sen potkut ja muljahdukset käy jo aika kipeää. Supistuksiaki on ollu taas vähän enemmän ja ne juilii välistä tuonne alas. Onneks se on pysyny pää alaspäin tuola, ainaki neuvolan mukaan, joten alatiesynnytys kai eessä. Ensviikolla ois se ensisynnyttäjien synnytystapaultra niin sieläpä se sit näkyy muutenki. Vähän jännittää sinne meno ko pelkään et tää vauva on kauheen iso ko sf-mitta on ollu yläkäyrän yläpuolella. Ja pelottaa käykö se ronkkiminen kauheen kipeää. Vaan eiköhän siitä hengissä selviä.

Käytiin tutustuun synnäriinki tällä viikolla ja oli ihan mukava nähä ne kaikki paikat, mistä mennään sisään, minkälaiset ne huoneet on ym. Harmi vaan ko ei sitä synnytyssalia nähty ko ne oli kaikki varattuja... mut tuli taas jotenki realistisemmaksi et kohta sitä synnytetään, hui! Mut silti ihan luottavaisella mielellä sinne menen.

vielä ois nelisen viikkoa mulla eessä ja tuntuu välistä et vois tulla jo pois tuolta! Selkä kippee ko vähänki liikuskelee, ei toiveitakaan mistään lenkkeilystä tai muustakaan liikkumisesta. Supistelujen kans menee hermot välistä ko ei pysty esim. seksiä oikein harrastaan... Mut onneks ei enää issias vaivaa ja oon pystyny taas syömään suht normaalisti. ilmeisesti vauva vähän kuitenki laskeutunu.

Mut ihanaa loppusyksyä meille ja toivotaan et kohta aletaan saamaan lisää vauvauutisia!
peikko+tyyppi 36+4
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä