Marraskuun mussukat <3

Jadessa mun mielestä missään ei automaattisesti kuulu ultraus ensimmäiseen neuvolakäyntiin. Meillä ei edes ole neuvolassa ultralaitteita.. En kyllä muista tehdäänkö varhaisultra ensimmäisessä raskaudessa.. :) Mutta eikö se nt-ultra aika monessa paikassa ensimmäinen ultra ja se on n. rv12. Käytännöt vaihtelee niin paljon paikkakunnittain, että en voi varmaksi mitään sanoa. :)
 
Kaikissa neuvoloissa ei ole laitteita ultrata. Mulla on ultrattu kuopus neuvolassa rv10 kun sykettä ei löytynyt dopplerilla. Eka kunnallinen uä on rv12.

Tosi hurjaa oli eilen kuulla monitorista pienen, puolisenttiä pitkän vauvan alun syke :) meinaan hommata taas kotidopplerin. Mulla on eka neuvola vasta 14.4 :(

Minix ja mini 6+4.
 
Jadessa: Ei ultrata neuvolassa ainakaan pk-seudulla. Ensimmäinen ultra on NT-ultra vko 12 sairaalassa. Näin pitäisi kyllä olla muillakin paikkakunnilla? Ekassa raskaudessa kävin varhaisultrassa Mehiläisessä, hinta oli n. 120e. Jos on painava syy niin saattaa päästä julkiselle puolelle.

Verenvuodosta vielä sen verran, että juuri ennen plussaa olin 3päivää syönyt paljon buranaa hammaskipuihin ja buranahan voi aiheuttaa verenvuotoa alkuraskaudessa joten se voisi olla syy...
 
Mulle tuli just aika varhaisultraan kunnalliselle ja se on 7.4. :) Ja minä pääsen sen takia ultraan, koska mulla on aina seurattu raskauksia tarkemmin, kun olen syönyt clomifenia (paitsi tässä kierrossa...), ja mulla on ollut raskausdiabetes. Lisäksi luulen, että meidän gynepolilla on vaan yks aivan yli ihana vanhempi hoitsu joka lupasi mulle ultrauksen. :heart:
 
Mulla oli tänään juuri tänään varhaisultra kunnallisella puolella, ja sain neuvolasta lähetteen kun oli vähän epäselvyyksiä noiden viikkojen laskemisien kanssa. Mutta rv 6+0 nyt, sykettä ei näkynyt vielä. Mutta sain uuden kontrolliajan kolmen viikon päähän, josko syke sitten näkyisi.
 
Raffaello
Varovaisin mielin olen liikenteessä. Rv 6+0 ja taustalla 5 keskenmenoa. Edellisestä liitosta molemmilla on lapsia, mutta yhteisiä ei ole.
Nyt tällä hetkellä näyttäisi asiat olevan kunnossa. Eilen Hcg 37 000! Ja jo viime viikolla vatsan päältä ultrassa näkyi sikiöpussi jossa myös sikiökaiku.
Pahoinvointi ja väsymys vaivaa ja pientä ruskeaa vuotoa oli heti plussan jälkeen. No ei auta muuta kuin odotella. Neuvolaan soittelen vasta muutaman viikon päästä
 
"Amppa"
Heipsan, minä varovaisesti ilmoittaudun joukon jatkeeksi =) la olis 29.11. Kovasti jomottelee alavatsalla, rinnat on arat ja väsyttää, positiivista että on jo jotain tuntemuksia
 
Mieki voisin pikkuhiljaa liittyä mukaan. Mulla menossa nyt n. 6+4 eli la ois 15.11. Meille tämä on toinen. Oireita on ollu järjetön väsymys ja 24/7 etova olo, mutta kaikesta tekee montakertaa pahempaa pitkittynyt flunssa joka eteni sitten poskiontelontulehdukseksi! Tosi kiva kun ei voi mitään sumutteita ja tulehduskipulääkkeitä käyttää, oon ihan tukossa. Antibiootit ja sarvikuono tuli haettua tänään :p

panzkus / 29v. / 2.lapsi / LKS
 
Tervetuloa taas uusille! Kovasti tulee mukaan uutta porukkaa, hienoa ja onnea kaikille!

Täällä on ollut vähän hiljaisempaa, pahoinvointi ja väsymys vie kyllä ihan kaikki mehut tällä hetkellä. Maha myös edelleen sekaisin... Alkuviikosta podin kovaa päänsärkyä ja vaikka paracetamol sallittu onkin, koin huonoa omatuntoa sen ottamisesta kahtena peräkkäisenä päivänä. Onneksi meni niillä ohi.

Ensi viikolla on neuvola, suuria odotuksia käynnille ei ole. Vierailija ? oli kuullut ilmeisesti jo viikoilla 8+ jo sydänäänet, saas nähdä miten meille käy. Odotellaan, odotellaan, muuhun ei juuri nyt pysty...

laabla ja työnimetön 7+6
 
Kiitos kaikille vastauksista :) voi eiii miten mä pystyn odottaa sinne huhtikuun loppuun! Mä kun en oo edes varma mun viikoista, kun en oo erikseen mihinkään kuukautiskiertoja merkkaillut. Me jätettiin ehkäisy pois viime vuoden lopulla, kun resepti vanhentui ja alettiin puhua perheenlisäyksestä. Jotenkin mulla on aina ollut isona pelkona, etten voi koskaan saada lapsia, niin ajattelin, että alotetaan hyvissä ajoin yrittämään. Mies oli sitä mieltä, että aikaisintaan toukokuussa jätetään vasta ehkäsy, kun valmistun. Mutta hups, reseptin uusiminen vain jäi ja plussasin pari viikkoa sitten! Ensimmäinen reaktio oli vaan, etten tiedä yhtään missä vaiheessa mennään ja kun raskaustestikin näytti vain 3+, niin veikkasin vaan jonkun päivän helmikuun alusta, milloin menkat olisivat alkaneet viimeksi ja se riitti neuvolaan. Silti koko ajan jänskättää, että pelkän arvauksen avulla mennään eteenpäin. Ehkä mä varaan sen varhaisultran ;) ps. Ihana kuulla muiden ultrauskuulumisia <3
 
laabla Mullakin ens viikolla eka neuvola ja sillon 9+0, kävin varhaisultrassa polilla 7+0 ja kaikki oli niinkun pitää. Kuunnellaanko siis ekalla neuvolakäynnillä sydänääniä? Vai millon ne ees alkaa kuulua dopplerilla?

Jotenkin jo taas ihan kärsimätön, kun melko oireeton ollut, mitä nyt väsymystä ja limakalvojen kuivumista, ehkä jotain etovaa yleistunnetta välillä ja toisinaan vihlaisuja/repimisiä alavatsalla. No ehkei siis niinkään ihan oireetonkaan :D Mutta aina sitä saa olla huolissaan vielä tässä vaiheessa. Haluis jo taas uudestaan ultran ja kurkata miten kaverilla menee...

sanlii ja piskuinen 8+1
 
Oon miettinyt, että jatkuuko raskausoireet ihan normaalisti vaikka olisi tullut km? Jos ei siis vuoto ala? Näissä tapauksissa, joissa ei edes olla tiedetty saaneensa km.

Mulla ihan älytön km pelko. Johtunee stressistä ja oireiden vähyydestä. TosIn tää väsymys on kyllä tosi kovaa.
 
Napakettutyttö: Keskeytyneestä keskenmenosta en tiedä, ei ole ollu omalla kohalla mutta spontaanin km nii oireet oli tovin ja varsinki ku kerran oli jäänny istukanpalanen. Minä en kyllä ressais siittä keskenmenosta vaan nauttisin. Kun alkuviikoilla et voi mitään jos tulee. Lopeta stressaaminen se ei tee hyvää.

Piti muute tulla kehumaan poksuu 5+0rv tänään :D

HooKoo 5+0rv *sydän*
 
sanlii Mä kävin esikoisesta 9+6 ekan kerran neuvolassa ja silloin kuului dopplerilla jo hyvin äänet. Täti silloin kyllä sanoi, ettei välttämättä kuulu: Moni asiahan vaikuttaa siihen, eli kuinka hyvät laitteet, kohdun asento, mahamakkarat, istukan paikka jne :)
 
Napakettutyttö Oireet voi jatkua tai sitten ei. Raskauskin voi olla oireeton tai sitten ei. Ja oireita voi tulla ja mennä sen mukaan miten on nukkunut/syönyt jne. Myös raskautta kovasti toivovilla ja yrittävillä voi olla raskausoireita, ihmismielellä on vaikutusta oireisiin.
Minulla ensimmäinen raskaus oli täysin oireeton ja siitä syystä en oikein ymmärrä miksi oireettomuudesta ajatellaan heti keskenmenoa??? Osaako joku kertoa syyn? :O

Väsymys, närästys, pahat hajut ja huonovointisuus on ihan hirveetä, toivottavasti loppuvat asap ! Täältä saa hakea oireet ken niitä haluaa! :D
 
vierailija?
Tervehdys!

Tosiaan ekalla neuvolakäynnillä kuunneltiin dopplerilla sydänääniä. Hoitaja tosin kysyi ensin, että halutaanko kuulla, sillä välttämättä ne ei aina kuulu. Ja se mikäli sydänääniä ei kuuluisi, se voisi tuottaa asiakkaalle pahaa mieltä.

Hoitaja kertoi, että myös laitteen herkkyys vaikuttaa odottavan äidin painon, kohdun asennon ja sikiön sijainnin ohella sykkeen kuuluvuuteen. Meillä päin neuvolassa ollaan kuultu laitteella jo rv 8 sydämen lyönnit, mutta mikäli sydän ääniä ei kuulu, rv:lla 11 on mahdollista käydä kuuntelemassa uudelleen.
 
Jadessa Täällä ei ultrata ekalla neuvolakäynnillä, eka kunnallinen ultra on vasta rv 11-12 np-ultra. Siksi me käydään yksityisellä varhaisultrassa, maksaa noin 140-150e. Käytiin esikostakin.

panzkus Nenäsumutteita voi käyttää raskauden aikana, miulla esim.lääkäri määräsi pitkittyneeseen nenän tukkoisuuteen esikon raskausaikana Nasonexia. Sanoi, että maks viikon voi käyttää myös avaavaa nenäsumutetta (nämä perinteiset Nasolin jne.) Tietenkin lääkkeettömät vaihtoehdot eli perinteisesti se nenäkannu on parhain.

napakettutyttö Miulla on ollut keskeytynyt keskenmeno (ensimmäinen raskaus), silloin ei ollut mitään raskausoireita eikä mitään keskenmenon oireitakaan (vuotoja tai kipuja). Oireettomuus ei kerro mitään, sillä ensimmäisen onnistuneen raskauden aikanakaan miulla ei ollut mitään raskausoireita. Nytkin raskausoireina vain kohdussa paineen tunne ja väsymys, ei muuta. Ymmärrän keskenmenon pelon ja miullakin on vaikka viimeisimpänä takana onnistunut raskaus ja terve lapsi. Siksi mennään sinne varhaisultraan vaikka se kallista onkin. Mutta tosiaan, miulla tämän pelon tekee se yksi koettu keskeytynyt km.

Eilen kerroin omalle äitille ja isälle raskaudesta. He tietää ja ystäväpariskunta, joka vahtii esikkoa meidän varhaisultran ajan. Muut ei vielä tiedä ja katsotaan kerrotaanko sitten lähimmille varhaisultran jälkeen vaiko vasta np-ultran jälkeen. Muut saa tietää sitten kun maha näkyy :D Okei, pomo tietää jo, kun kävin sopimassa työkuvioita, kun menen kesäkuun alussa töihin. Sanoin, että just äskö plussasin, et tää on aivan alussa, mutta jos kaikki menee hyvin niin jäänki muutaman kuukauden kuluttua sitten uudestaan äippälomalle. Pomo onnitteli ja otti asian todella hyvin.

Miten muilla toista tai useampaa odottavilla, minkälainen ikäero edelliseen tulee? Meille tulee pari viikkoa vajaa 2v, jos tämä vauveli on täsmällinen. Tietty riippuen siitäkin miten tää raskaus etenee, onko samanlaisia ongelmia kuin esikkoa odottaessa, käynnistetäänkö vai meneekö jostain syystä sektioon. Noooo, sen näkee sit.

Equus ja matkalainen
 
Equus mulle ei lääkäri suositellut mitään suihkeita tässä vaiheessa raskautta, ei myöskään neuvolassa tai apteekissa. On kyllä niin paikallisia vaikutukset, mutta riskiä ei kannata ottaa. Ab ja nenäkannu onneksi vähän jo auttaneet.

Esikolle ja tälle tulisi ikäeroa n. 2v6kk :)
 
Moikka kaikki!

Liityn nyt uutena, lukemassa olen tätä foorumia käynyt jo pari viikkoa ja nyt rohkaistuin mukaan...
Laitetaan nyt ensin nimi listalle:
5.11. / Kirjavakissa / 35 / ensimmäinen / TAYS /

Ensimmäinen neuvola on 1.4. jännittää ihan huikeasti. Toivottavasti ultraisivat tai ainakin kuunneltaisiin sydänääniä.

Raskaudestani tietävät vasta paras kaverini ja tietysti avopuoliso....

Kovasti mietimme, että kertoisimmeko jo tuleville isovanhemmille, mutta ainakin nyt odotetaan, että varmistuu että maha-asukki on olemassa...
 
Onnittelut ja tervetuloa uusille :)

ikäero Täällä tulisi esikolle ja kakkosella ikäeroa 7 vuotta ja 3 viikkoa.


täällä podetaan vatsatautia. Molemmista päistä tulee tavaraa (anteeksi :ashamed: )
Nälkä on kova mutta mikään ei pysy sisällä. :(
Saikkua Tämäpäivä Ensiviikolla lomaa.

Meillä oli tyttö tosiaan alkuviikolla vatsa taudissa ja nyt minä kohta varmaan mieskin.

Ensiviikolla olisi tarkoitus lähteä Ruotsiin että toivomuksen mies ei tautia saa. Maitohappoja syödään kaikki että toivotaan että niistä olisi apua.

tiistaina neuvola viikkoja silloin 7+6 vähän jännittää sekin. Vaikka ei siinä mitään jännitettävää ole :)


Nyt pötköttelemään.

Nnä ja Tiinuliinu 7+2
 
napakettutyttö, mulla ainaki 7+4 eka neuvola ja siis toinen tulossa :D itseasiassa pääsen nyt aiemmin mitä esikon aikaan. Sydänääniä multa ruettiin neuvolassa kuuntelee vasta rv 16 :eek: Sitä ennen kyllä oli sit neuvolalääkäri ultrannu 9+5 ja tuo nt-ultra tais olla 11+6.. Saa nähä miten nyt. Jaa lähtiköhä nyt sivuraiteille tää juttu :D
 
Meille tulee nuoremman kanssa 2v2kk ikä eroo.. että ei yhtään hullumpaa :)

Tänään miehen kaa shoppailtu päivä, kun 7v pojan synttäreitä vietellään pyhänä nii meinaa vähä väsy iskeä.. Pyörytti päivällä ihan älyttömästi : / ja jotkut hais tupakalle nii yök.. tuli tosi paha olo :x
Noh huomenna alottelen kakku rumban ja tänää koitan jaksaa siivota loppuun.

HooKoo 5+0rv
 
Mulla on tän kolmannen kanssa eka neuvola maanantaina ja silloin 9+1 viikot. Täälläpäin yleensä ensimmäinen käynti on 9. viikon tienoilla, ihan sama monesko raskaus on kyseessä :) Toivoisin että kuunneltaisiin sydänääniä vaikka ei ne välttämättä vielä kuulukaan.

Ikäeroa meillä on ensimmäisellä ja toisella 3v 4kk mikä olo tosi kiva kun esikoinen ei ollut enää mustasukkainen yhtään vaan päinvastoin todella innoissaan vauvasta. Nyt ikäeroa toisen ja tämän kolmosen välille on tulossa n. 2v 2kk, mikä vähän hirvittää. Olen melko varma, että meidän temperamenttinen kaksivuotias on todella mustasukkainen ja muutenkin tykkää lyödä ja heitellä tavaroita, joten vauvaa tuskin voi jättää edes vessassa käymisen ajaksi ilman valvontaa..

Tänään oli muuten eka kerta kun töissä ei iskenyt järkyttävän huono oli kertaakaan! Aamulla oli kyllä ihan normaalisti yökkimistä, mutta ehkä tää pikkuhiljaa vähenee!

sannni 8+5
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä