Marraskuussa 2010 syntyneet <3

täällä poika on alkanut olemaan kovin itkuinen hereillä ollessaan, liekö masu vaivaa vai mikä on :confused:
sylissä rauhoittuu mut jos yrität laskea sylistä vaikka sitteriin niin itku alkaa, nukkuu kyllä hyvin kunhan saa rauhoitettua unilleen, iltaa kohden itkuisuus pahenee..toivotaan että olis jostain kehitysvaiheesta johtuvaa ja se tästä rauhoittuis...
 
MusuMuru - mulla alakulo meni ohi ensimmäisten viikkojen jälkeen, toivottavasti sielläkin helpottaa pian :heart:

alethia - voi itkut rintatulehduksesta :( täytyy muistaa pitää rintavarustus lämpimänä :D

kurpitsa - meillä on myös tota samaa! syliin nukahtaa, mutta kun yrittää laittaa sohvalle, sitteriin, sänkyyn tms. herää ja alkaa itkemään. oletko kokeillut nukuttaa poitsua päivällä vaunuissa? meillä se ainakin toimii, muuten neiti ei varmaan nukkuisi päivällä juuri ollenkaan :)

Kävin eilen ostamassa vauvalle ja itselleni mekot ristiäisiin, jotka on 18.12. Jännittää paljastaa neidin nimi, kun se on ollut niin kauan salaisuus :) Huomenna pääsen kampaajalle kun äitini tulee katsomaan babya, ihanaa :p

Ihanaa joulun odotusta kaikille,
Silent ja neiti huomenna 6 viikkoa
 
Syömisestä: Meillä poika kuukaus ja pari päivää päälle ja syö vaihtelevasti 80-140ml. Itsekin huomasin että tankkausvaihe oli päällä kun 2 tunnin välein söi satasen luokkaa ja samantien sitten nukahti ja heräsi vasta kun oli taas ruoka-aika. Yöllä sitten 2 aikaan jaksoi olla pari tuntia hereillä, joka on verottanu mun omia voimavaroja hirveesti .. :/ Nyt tuntuu tuo tankkausvaihe taas menevän ohi, mutta uus asia joka valvottaa on se, ettei poika kakkaa kun hyvä jos kerran päivässä, yleensä aamuyöllä, ja siihen asti jokanen nukkumaanmeno on vaikeaa kun kipristelee. on kokeiltu kaikki kotikonstit maan ja taivaan välillä, mutta puolentunnin-2 tunnin kitinä on nyt jokapäivästä aterioinnin jälkeen :/ mulla kun ei omat syömisetkään vaikuta kun korvikkeella mennään ja cuplaton käytössä.

Ennen poika kakkasi tosiaan vähintään jokatoisen vaipan, joskus peräkkäinkin, mutta nyt ei enää ja sen kyllä huomaa ..


Oma paino: Uskaltauduin kuitenkin vaakalle ja tsädääm -14kg synnytyksestä! :D mullehan ehti kertyä 18kg mutta hyvin on karissu pois, mahtaa nää muutama kilo olla nyt niitä ite syötyjä herkkuja.. :D
 
Heippa kaikille!

Mäkin ilmoittaudun tänne puolelle mukaan: meille syntyi 26.11.2010 pieni poika mitoin 3515g ja 51,5cm, pipo 34,2cm. Raskausviikkoja oli tuolloin 40+1.

Hirveän suloinen hän on, keskimäärin ei huuda "syyttä" eli nälkää osaa valittaa kyllä kovaäänisesti, mutta muutoin on ollut aika rauhallinen. Vaipanvaihdotkin menee suhteellisen rauhassa, etenkin nyt kun suurin osa napatynkää on pudonnut jo pois. Ilmavaivat ovat viime aikoina poikaa valvottaneet ja tehneet olon kurjaksi, mikä johtunee varmaan aika pitkälti imetyksen ongelmista.

Meillä ei ihan imetys ole lähtenyt ihan ihanteellisesti käyntiin. Maito nousi kyllä jo sairaalassa ja sitä tuntuu riittävän vaikka pienelle kylälle, mutta imuotteen ja aikataulujen kanssa on vähän tekemistä. Poika syö kerrallaan yleensä yhden rinnan, syönti kestää tätä nykyä melko lailla 10-20 minuuttia, pidempien unien jälkeen voi mennä hieman kauemminkin, tosi harvoin yli puolta tuntia. Olinkin kovasti huolissaan, että miten vauva saa tarpeeksi ravintoa, mutta toisaalta pissa- ja kakkavaippoja tulee kuitenkin jatkuvasti ja sairaalan lähtöpainoon oli tullut 8 päivässä peräti 380 grammaa lisää! Eli kyllä tuo poika ainakin riittävästi maitoa saa, vaikka syö lyhyitä aterioita ja vain yhdestä rinnasta. Nyt ei kuulema tarvitse herätellä syömään, mikä sitten kostautuukin sillä, että mun rinnat pakkautuu aivan täyteen, eikä vauva saa enää imuotetta kunnolla, vaikka oon yrittänyt käsin vähän lypsää.

Rinnat on aika ajoin tosi kipeet, ja etenkin vasemman rinnan nänni on toiselta puolelta ihan vereslihalla huonon otteen takia. Tää tilanne vaihtelee tosi paljon, ja aiheuttaa mulle kauheasti pahaa mieltä, kun ikinä ei tiedä sujuuko seuraava syöttö hyvin, saako otteen ylipäätään, kauanko syö jne. Nännikumia oon kokeillut välillä, mutta poika ei tunnu siitä tykkäävän kauheasti, eikä menestys ole tosiaan taattu senkään kanssa. Eilen kieltäytyi ilmeisesti täyteyden ja suihkuavan maidon takia syömästä kokonaan vasenta rintaa, tänään olen sitä saanut tarjottua pari kertaa. Lisäksi vauvan kakka on tänään muuttunut vihertäväksi, mikä imetystukipuhelimen neuvojan mukaan saattaa johtua siitä, että mulla on niin täydet rinnat, että vauva saa enimmäkseen etumaitoa, jossa on laktoosia enemmän, mikä sitten tekee noita ilmavaivoja ja värjää kakkaa vihreäksi.

Täällä olen välillä ihan epätoivoinen tän imetyksen kanssa kun joka päivä on ihan erilainen eikä koskaan tiedä, että milloin sujuu ja milloin ei. Ahdistaa, kun en uskalla vauvan kanssa lähteä mihinkään kylään tai edes kahvilaan käymään, saati suunnitella sellaisia edes parin viikon päähän, kun nuo syötöt ovat niin vaikeita. Poika huutaa sitten ihan kurkku suorana jos homma ei onnistu hetkessä ja nälkä pääsee kasvamaan. Edes syöttäminen puoliunisena ei onnistu, kun silloin ei lähde syömään..

Ilmeisesti täällä on muitakin, joilla hormonitoiminta on aiheuttanut kovasti alakuloa ja ahdistusta, tuttu juttu minullakin. Eka viikko meni oikeastaan lähinnä itkien, nyt on alkanut helpottaa kun ei ole enää niin suurta huolta siitä, saako vauva riittävästi maitoa. Kuitenkin vieläkin nuo syöttöjen vaikeudet saavat isoja epätoivon purkauksia aikaan, siinä itkee sitten äiti ja lapsi kilpaa..

Pahoittelut tästä vuodatuksesta, kirjoittelin nyt mahdollisimman paljon, kun on kerrankin rauhallinen hetki istua alas koneelle ilman velvollisuuksia!

Siilinlapsi ja pikku-siili 13 vrk
 
h3idi - meillä on alusta asti tullut kakkaa vain noin kerran vuorokaudessa, mutta kai se on niin yksilöllistä mikä on sopiva "kakkamäärä" kenellekin :D

Siilinlapsi - tervetuloa tänne ja harmi että imetys on noin hankalaa! Mullahan imettäminen ei lähtenyt missään vaiheessa kunnolla käyntiin (maidot ei noussut) ja osittaisimetyksellä on menty tähän asti. Nyt suunnitteilla on pikkuhiljaa lopettaa sekin kun tuntuu niin turhauttavalta kun ei sieltä mitään tule.. toivottavasti siellä imettäminen helpottuu, kun kerran maitoaki tulisi noin hyvin :hug:
 
Tsemppiä siililapselle! Maidontulo kyllä siitä tasottuu ja josko se sitten vauvakin rauhoittuisi rinnalle paremmin? Lapsen temperamentti paljo vaikuttaa siihen miten rauhottuu tissille ja kuinka voimakkaasti reagoi siihen ettei homma heti lähe käyntiin. Meillä esikoinen oli/on edelleen sellanen että sille piti olla tissi suuhun heti eikä hetken päästä. Tämä tulokas taas tuntuu jaksavan paremmin odotella ja voi vähän tutillakin huijata odottamaan.
 
sw: vaunut onkin just se ainoa paikka mihin saan pojan helpoimmin nukahtamaan päivisin, tuntuu varmaan vauvasta turvallisemmalta kun saa sen kuomun siihen pään ylle suojaksi :)

mulla on ollut vasta kahtena päivänä tässä itkuisuuta ja sellaista epätoivoa ilmassa.. mulla onneksi terapia on jatkunut ja jatkuu pitkään kun on masennustausta joten mun olotilaa tarkkaillaan.. ( taustalla synnytyksen jälkeinen masennus joka johti hoitamattomana keskivaikeaan masennukseen, josta ollaan oltu paranemaan päin )

jaahas pitänee kohta lähteä labran kautta neuvolaan..

kurpitsa ja Aarni 1kk ja 3pvää päälle
 
Viimeksi muokattu:
Onko kukaan kokeillu nuita Rela-tippoja ilmavaivoihin. Meijän pojalla oli jo sairaalassa maha aina ihan ilmantäyteinen. Syynä varmaankin antibiootti, suuri maidon tulo ja kun vauva hotkii kaiken minkä vain saa irti. Sairaalassa antoivat jo nuita rela-tippoja ja käskivät kotona jatkaa. Ainaki meillä luulen auttavan hyvin. Vauva kyllä röyhtäseekin hyvin, mutta silti ilmaa meinaa aina jäädä vatsaan. Vauva tosi rauhallinen ja nukkuu pitkiä pätkiä. Toki meillä on vauvat aina olleet tuollasia tapauksia..

Huomasin että on ihan turhaa yrittää viedä vauvaa nukkumaan hiljaseen huoneeseen:) heti alkaa kitiseen ja on rauhaton. Mutta jos annan olla tuossa olohuoneessa mihin kuuluu nuitten 2 pojan leikit ja elämä, niin rauhottuu heti nukkumaan. Tottunu mahasta kuulemaan ääniä niin rauhottuu niihin. Noi meijän pojat (3v ja 1,5v) ei muutenkaan ole kovin hiljasia tapauksia:LOL: Mutta tää on sitä täyttä elämää kyllä!

Imetys on lähteny alun hankaluuksien jälkeen tosi hyvin käyntiin. Vauva oli tosiaankin 2 ensimmäistä päivää tehohoidossa, jolloin en saanu maitoa nouseen. Pelkäsin että ei lähe maito ollenkaan nouseen, mutta kun vauva siirty vierihoitoon niin maito alko nouseen. Toki eka yö oli huutoa ja tappelua syötön kanssa kun multa ei maitoa tullu aluksi paljoa. Osatolla vauva tottu pulloruokintaan josta sai kerralla 40ml ja välistä parikymmentä päälle! Oli siinä totuttaminen sokeritippojen kaa.

onneks sitte lako sujuun. Lähtöpainokin oli reilusti suurempi kun syntymäpaino! synt. paino 4150g ja lähtöpaino sairaalasta 4490g. Tuo pikkuMies on kyllä vieny multa kaiken liikakilon jo pois. Paitsi niitä mulle ei sitten varmaan niitä tullutkaan. Nyt oma paino jo 52,5kg:)

Yöt nukkuu mun mielestä tosi hyvin. Alkuyö klo 22-23 asti tankataan tiheämmin. Sitte nukkuu 5-6 tunnin pätkän ja yks syötön jälkeen aamusta vielä nukkuu n. klo 9:ään asti. Päivisinkin vetelee parin tunnin unia. Varmaan vaikuttaa se kun saa maitoa hyvin, ei oo mahavaivoja ja on muutenkin isompi vauva.

Tulipas tarinaa. Tsemppiä imetyksiin ja ruokintaan yleensäkin!

petite ja Noel 1vko 4 vrk
 
Viimeksi muokattu:
Onko teidän vauvat jo hymyilleet? Me aletaan jo vähän huolestua kun neiti (täytti eilen 6 viikkoa) tuntuu vain välttelevän katsekontaktia eikä hymyile :( Toki syntyi melkein kolme viikkoa ennen laskettua aikaa, eli voiko se vaikuttaa asiaan..?
 
Meillä on poju antanut hymyt muutaman kerran. Ääntelee paljon hereillä ollessaan, aivan ihanan kuuloista! Tuskin teillä SW on syytä huoleen, lapset kuitenkin kehittyy niin eri tahtiin. Ja kai tuokin voi vaikuttaa että syntyi enne la:ta.

Meillä päivät menee hyvin mutta ilta hommat nyt vähän hakusessa. En oiken tiiä mihin aikaan poikaa kannattaisi alkaa laittaa yöpuulle. Alkaa klo 21 maissa osoittamaan selkeitä väsymyksen merkkejä ja nukahtaakin silloin mutta nukkuu vaan hetken. Sitten tonne 23-24 saakka on sellasta häsläystä että nukahtaa noin 5 min ja sit herää...Sit kun kunnolla pääsee uneen niin nukkuu 4-6h.
En tiiä pitäskö suosiolla sit alkaa omaansänkyyn siirtää vastaa tossa klo 23 jälkeen.
Jotenkin sitä vaan on niin tottunut et illat saa olla itsekseen tai miehen kanssa kun isommat lapset kuitenkin on 22 jälkeen jo nukkumassa..=)
No aika aikaansa, pian tääkin vaihe on ohi : /

Joo ja kävin eilen ostaa ne disfatyl -tipat ja miusta ne selkeesti auttaa ilmaan tulee ulos paremmin kuin cuplatonin. jee!!
 
SW Meidän poitsu rupesi ottamaan kontaktia ja hymyilemään vasta seitsemän viikon iässä. Hänhän syntyi kanssa neljä viikkoa ennen la:aa. Eli eiköhän ne hymyt sieltä teillekin kohtapuoliin irtoa;)

Me aloiteltiin eilen kanssa noi disfatyl-tipat. Vielä en osaa sanoa onko niistä apua. Yöllä ei ainakaan vielä liiemmin ollut. Tai ehkä niitä pieruja tulee hieman jo helpommin, mutta ainakin aamuyöstä vielä väänsi naamapunaisena, kun väänsi ne perhanasti. Eilen tehtiin kyllä kakka neljän päivän tauon jälkeen, mutta jotenkin tuntuu että jotain siellä vielä olisi tulossa :) Täytynee huomenna kokeilla viimeistään mallasuutetta. Tietääkö joku voiko sitä ja noita disfatyl-tippoja käyttää samaan aikaan?

Miten te laitatte noita vauvojanne iltapuulle? Herättekö te ne joskus tiettyyn aikaan, jos vielä nukkuvat vai miten?

Terese ja poitsu 2kk tasan
 
meil poika nukahtaa yöunille 21-22 välis ja siitä siirretään sit hetken päästä yläkertaan omaan sänkyynsä ja aika usein mä jään samaan syssyyn sit kans nukkumaan. eka syöttö ajoittuu 24-1 välille ja toinen syöttö sinne 3-4 välille.
aamut meil alkaa 6:30-7 aikoihin kun nuo isommat lapset heräävät siihen aikoihin ja alkaa meteli ja riehunta..en siis herätä varta vasten poikaa aamulla, nukkuu jos nukuttaa pidempää mut tosiaan on nyt heräillyt meidän muiden kans samaan aikaan ja toisaalta hyvä niin saadaan jonkinlainen rytmi aikaseks..isommat lapset on untenmailla viimeistään klo21 mennessä ja on tosi hienoa jos poika tosiaan saatais meneen yöunille samaan aikaan jatkossakin niin jäis itelle hiukan omaakin aikaa illasta vaikka vaan se tuntikin..jos siis jaksan pysyä enää hereillä ite..
 
petite ihanaa et teillä lähti teho hoidosta huolimatta imetys sujumaan. Meidän poika oli 5 päivää teholla ja ei koskaa ole oppinut täyttämään masua tissillä. Nyt alannut edes vähän tissiä juomaan mutta se on vaan sellanen välipala se tissi. Kunnon ruuan haluaa pullosta.

Nallu päivitän sut listaan parin maanantina kun ollaan reissussa nyt. :) Mutta saat tulla tälle palstalle tokikin.
 
Hymyt alkoivat Petjalla kuuden viikoin ikäisenä, kun alkoi ottamaan kunnolla kontaktia meihin, samoihin aikoihin alkoi äännellä ja juttelee nyt ihan kunnolla :) Petjankin syntymä käynnistettiin kahta ja puolta viikkoa ennen la:ta.

Oma paino Mä lähdin synnyttämään tasan siinä painossa, jossa aloitin odottamaan Petjaa, eli jotenkin raskaus oli mulla todella kuluttava vaikka mässäkin enempi kuin laki salli. Alkaessa odottamaan painoin 61,2kg ja synnytyksen jälkeen painoin 56kg, nyt painan 53kg.

Eilen käytiin molemmat lääkärineuvolassa, ja molemmat voivat loistavasti :)
Petja on kasvanut mieletöntä kyytiä: paino nyt 5350g (s. 2650g), pituus 58cm (s.46cm), ja pipo 40 (s.35). Rokotuksen otti hienosti hymysuin, mutta kotiin päästyämme alkoi vatsaoireilla, ja se ei vieläkään ole täysin kunnossa :(

Tanya & herra hukkapätkä eli Petja 8vko + 4pvä
 
Ilmottautuisin mukaan tähän syntyneiden ketjuun eli:

Poika syntyi itsenäisyyspäivänä 6.12 klo 19:50.
41+5 mitoin 53cm, 3895g ja pipo 37 cm.

Synnytys oli muuten rauhallinen ja mukava kokemus, ponnistusvaihetta lukuunottamatta joka kesti huikeat 2,5h! Pojalla onneksi, rankasta kokemuksesta huolimatta, kaikki loistavasti ja äitikin palautuu hurjasta synnytyksestä pientä ihmettä katsellen<3
Kotona ollaan nyt toista päivää. Päivät ovat sujuneet hyvin, poika on rauhallinen syö ja nukkuu...hereillä pieniä hetkiä. Yöt ovat olleet vähän hankalampia kun poika tahtoo syödä/oleskella rinnalla tunti kaupalla rauhottumatta.
Kirjoittelen lisää paremmalla ajalla!

Jan-na & poika 5 pvä
 
Yöunet meillä poika nyt kohta 2 viikon iässä tankkaa alkuillan 22-23 ja sitten nukkuu 5-6 tunnin pätkän. Sitte taas aamusta syö yhden kerran ja jatkaa unia. Itse pidän tosi hyvin nukkuvana vauvana.. Tuon meidän 1,5 vuotiaan kanssa tuntuu melkein olevan hankalempaa. Vaikea saada vanhempi lapsi nukkumaan (varmaankin vauvan takia) ja sitte saattaa öisin heräillä pari kertaa. Raskausaikana heräilin useammin joten nyt tuntuu luksukselta nukkua yksikin pitempi pätkä.

Meijän vauvalla meinaa flunssaa olla vähän. Öisin tuhisee nokka ja meinaa puklia herkemmin vähän limaista maitoa:( Onneks ei ainakaan vielä ole kauhean tukkoinen öisin..suolatipoilla ollaan pärjätty. Kunhan ei alkais lämpöileen. Mies joutunut useampaan kertaan rauhottelemaan tätä hysteeristä äitiä. Pelottaa aina niin välistä että vauva joutuu pian taas teholle. Ei siitä nyt oikeasti oo ollu pelkoa, mutta.. se ajatus vaan jotenki kummittelee välistä mielessä. Ei vain ollut mukava kokemus.

Tuli tässä mieleen kun vauvan epikriisiä lueskelin, siis sairakertomusta. Että mitä tarkoittaa ihan käytännössä kun vauva naristaa? Mulle se ei vielä oo selvinnyt.

Itsellä meinaa hartiat olla hieman jumissa ja päätäkin särkee sen takia välistä. Syynä luultavasti se kun syötän vauvaa öisin makuultaan ja usein myös nukahdan siihen. Ei taida olla kovin erkonominen asento ja tyynykin on aika huono.

petite ja vauva vajaa 2 vko
 
Minä ja mies ei millään maltettais odottaa niitä ekoja hymyjä, vaikka meidän vaavi on vasta 2 viikkoa ja yhden päivän vanha :) ois vaan niin ihanaa saada sellainen aito kontakti ja jotenkin sellaista vastavuoroisuutta tähän suhteeseen. Nyt tulee vaan niitä vahinkohymyjä kun suolistossa tapahtuu jotain :)

Mua askarruttaa tää synnytyksestä toipuminen, nimittäin nyt on viime päivinä ollut koko ajan lämpöä joku 37,3 astetta tai niillä main, vaikkei mitään selvää osviittaa tulehduksista oo ollut. Voiko imetys nostaa lämpöä vai onko mun tulkittava, että joku flunssa tms. yrittää päälle. Päätäkin on särkenyt joka päivä enkä tiedä onko se sitten tuohon lämpöön liittyvää vai pelkkää lihasperäistä jännityspäänsärkyä. Eilen tehtiin pieni vartin vaunukävely ekaa kertaa vauvan kanssa ja tänään tehtiin kauppareissu, huomasin, että kävellessä ja vaunuja työntäessä alavatsalla tuntui pieni särky tai kipu. Nyt kotona tuntuu vielä aavistuksenomainen jomotus alaselässä ja ehkä tuossa alavatsallakin.. Kaiken hyvän päälle yksi tai kaksi tikkiä on irronnut tuolta alapäästä, huomasin vessareissun yhteydessä kun paperiin jäi selvää kumilankaa solmulla..

Pitääkö ottaa yhteyttä jonnekin jos tikit irtoilee vai onko se ihan normaalia? Noiden kai pitäisi olla ihan sulavia tikkejä, enkä ole varma ovatko lähteneet tuosta pintahaavoista vai sisäpuolelta. Mitään suurempaa verenvuotoa en ole asian tiimoilta vielä bongannut, joten en tiedä oikein mikä tilanne..

Rankkaa on kyllä tämä alkuaika vauvan kanssa. Toinen on niin syötävän suloinen ja rakas, mutta tuottaa kyllä huolta jatkuvasti. Meillä on vauvan kakka ollut jo pari päivää ihan vihreää, tänään oikein myrkynvihreää. Ilmeisesti voi johtua kovista ilmavaivoista, joita pojalla on öisin totisesti ollut, mutta pelkään ettei hän saa riittävästi sitä takamaitoa, mulla kun on ollut oikein suihkutissit, eli etumaitoa on aina valmiina vaikka kuinka..

Tänään on ollut tosi hankala päivä ja mieli on ihan maassa, tekisi mieli heittää hanskat tiskiin koko imetyksen kanssa, kun toinen nänni on ihan verillä, ja toiseen vihloo, vaikkei haavoja olekaan :(

Anteeksi tää negatiivinen vuodatus, on vähän tunteet pinnassa tänään..

Tsempit kaikille muillekin imetyksen kanssa taisteleville ja teille muille kanssa, jotka ootte joutuneet jo turvautumaan syystä tai toisesta muihin keinoihin. Mä yritän kanssa valmistautua henkisesti siihen, että jos tää tilanne ei ala helpottaa eikä tissit parane, niin mun täytyy vaan oman mielenrauhan takia ryhtyä pumppaamaan ja syöttämään poikaa pullosta.

Vähän väsynyt Siilinlapsi ja siilinpoika 15 vrk
 
Siilinlapsi
toi tikkihomma ja kivut kuullostaa musta ihan normilta, eli tikkejähän on usein, tapauksesta tietty riippuen, päällä niitä aikanaan irtoavia (esim. 1-2 vk:ssa) ja sisemmässä kerroksessa itsestään sulavia. kuullostaa että ne päällimmäiset vaan olis irronnu ihan normaalisti niin kuin kuuluuki. ja noi kivut kuullostaa musta normaaleilta toipumisvaiheen kivuilta, mm. kohdun pienentymisestä johtuvaa joka voi kestää useita viikkojakin vaikkakin painottuu ja on tietty voimakkainta ekoina viikkoina.

Ootko tutustunu tähän : Maitolaituri &bull; Etusivu
sieltä voi saada hyviä vinkkejä :) ittelläni ei oo sinänsä ongelmia imetyksen kanssa ollut, mutt tuolta juttujen lukeminen on ollut kuitenki lohdullista jotenki :) vaikka jonkin aikaa pumppaisitkin ja syöttäisit pullosta niin vauvahan saisi silti sitä parasta mitä voi saada, ja myöhemimn kun rinnat esim "toipunu" (ei haavaumia tms) niin voisi taas kokeilla..esim silleen että kun alkuun pumpannut jonki verran ettei rinta niin täysi niin sitten koittaa ohjata saamaan hyvän otteen, esim. peukalolla painaen nännin "edestä" niin että nänni menee kitalakeen..
tsemppiä!!!!

kuntoilusta, painon pudotuksesta
waú, onpa hienosti monella paino lähteny, onnekkaita ootte :D mulla oli lähtöpaino normaali, BMI 22, kiloja kertyi 15, josta nyt pian 6 vk synnytyksen jälkeen VIELÄ 6 kg jäljellä...vaikka syön tosi terveellisesti ja koitan päivittäin päästä vaunuilemaan..noo kesään mennes aion kyl karistaa kilot!
 
Synnytyksen kulusta voin lyhyestä kertoa (jos jotain kiinnostaa ) että tiistaina 7.12 otin aamulla klo 6 puolikkaan cytotecin ja kahdeksaksi menimme osastolle käynnistykseen. Tabletteja annettiin 4h välein ja mainittavaa vaikutusta ei ollut. Käyrälle piirtyi joitain supistuksia,mutta niistä puuttui teho. Illalla klo 18.30 päätettiin antaa vielä viimeinen puolikas ja tehtiin vielä sisätutkimus. Kanavaa oli edelleen jäljellä. Klo 19 jälkeen alkoi tuntua enemmän supistuksia ja 20.00 aloin olemaan todella kipeä. 20.30 saliin ja olin toivonut puudutetta. Spinaalia alettiin valmistella,mutta uusi sisätutkimus paljasti mun olevan 7cm auki ja puudutteet saatiin unohtaa. Olin todella kipeä ja ponnistustarve valtava,mutta kalvoja ei oltu vielä puhkaistu. Ilokaasua vedin minkä kerkesin ja ajattelin,että kuolen niihin taukoamattomiin suppareihin. Viimein synnytys oli siinä vaiheessa,että kalvot puhkaistiin ja tyttö syntyi 21.29. Ponnistusvaihe kesti minuutin. Toisen asteen repeämä tuli ja 3 tikkiä tarvittiin.
 
Viimeksi muokattu:
Hymy tuli meillä 6vko+1vrk ikäisenä ja eka juttelu tuli 6vko+6vrk :) Lapsethan on yksilöitä ja yleensä ekat hymyt tulee kuuden viikon iässä. Ei siis mun mielestä olisi syytä huoleen, jos ei vielä kuuden viikon iässä ole hymyillyt.

Me tehtiin eilen eka yökyläily mummilaan, tänään tultiin kotiin. Neiti oli väsynyt, mutta silti jaksoi olla iloinen koko päivän. Edes illalla ei tullut pahaa kiukkua, vaikka äiti sitä pelkäsikin. Masuvaivat yllättää usein silloin kun on iltavieraita :/

Onko täällä muut mustasukkaisia vauvasta? Mä en ole isälle mustasukkainen, mutta muiden syliin on välillä riipaisevaa antaa vauva. Oli kova paikka käydä miehen kanssa saunassa, kun mummi katsoi neidin perään (neiti tosin nukkui).

Nallu ja Sonja 7vko+6vrk
 
Josefiina kiitos vastauksista! Soittelin lopulta synnärillekin, ja sanoivat sieltä ihan samaa, että on normaalia, että tikit irtoilee tässä vaiheessa ja kivut ja lämpökin kuuluu asiaan, kun ei varsinaisesti kuumetta ole. Hieman helpotti oloa, kun ei tarvitse omista kolotuksista ja tikkiasioista kantaa huolta! Olen kanssa yrittänyt noita imetystukijuttuja lueskella ja soitin jopa siihen päivystävään imetystukipuhelimeen, josta sain ihan hyviä vinkkejä. Eilen kahlasin tarkkaan läpi noita ohjeita oikeaan asentoon ja otteeseen, ja luulen, että ollaan saatu vauvan kanssa vähän parannettua hommaa, ainakin nuo kivut ovat vähentyneet tänään ja olen uskaltanut tuosta kipeästä nännistäkin imettää, kun huolehdin vaan, että sitä tulee riittävästi vauvan suuhun, eikä ien tai muu osa hankaa haavaumaa. Tänään on ollut hieman optimistisempi olo tuon imetyksen onnistumisen suhteen, vaikka päivään on mahtunut monta syöttöä, joina vauva lähinnä imeskelee rintaa kunnollisesta otteesta huolimatta. Onneksi on muutama hyväkin syöttö mahtunut mukaan. Täytyy vaan pitää pää kylmänä ja luottaa siihen, että kirkasta pissaa ja kakkaakin tulee riittävästi, eikä poika vaikuta tyytymättömältä, joten todennäköisesti saa kyllä tarpeeksi ruokaa. Tiistaina on onneksi seuraava neuvola, jolloin nähdään taas painon kehitys. Täytyy sitten vaan ottaa se pullo mukaan kuvioon, jos ongelmat jatkuvat tai paino ei ole noussut tarpeeksi. Tottahan se on, että pullosta tai tissistä, niin ainakin vauva saisi sitä omaa äidinmaitoa!

Täällä paino putosi aika tehokkaasti synnytyksen jälkeen. Kaikkiaan 9 kiloa tuli raskauden aikana, ja nyt on jäljellä enää 1 ns. ylimääräinen kilo, joka varmaan tulee ihan silkasta tissien painosta... olisin suonut, että pari ekstrakiloa olisi jäänyt, kun oma paino on ollut ennen raskautta vähän turhankin alhainen, mutta näköjään tämä epäsäännöllinen rytmi, huonot yöunet ja imetys ovat tehneet tehtävänsä, eikä ylimääräisiä ole jäänyt. Kunhan ei putoaisi enää..

Mustasukkaisuudesta Huomasin kanssa, että teki jotenkin pahaa yksi päivä antaa vauva anopin syliin, kun tuntui heti, että tässä on nyt jotain väärää, kun poika ei ole omassa tai isänsä sylissä! Tuli jotenkin tosi kurja ja mustasukkainen fiilis, kun joku toinen sai pojan rauhoittumaan sylissään, vaikka tietty anopilla on omasta pojastaan kokemusta moisesta :)

Siilinlapsi ja siilinpoika 16 vrk
 

Yhteistyössä