Marraskuussa 2010 syntyneet <3

Ehtisköhän nyt päivitella kuulumisia, eilen yritin ja heti heräsi vauveli! Jospa nyt paremmalla onnella =).

Meillä oli maanataina poika tasan 5vko ja neuvolassa mitat 5140g ja 57,5 cm. Poika kasvaa aivan valtavaa vauhtia! Sellainen pikkuvauvan ulkonäkökin on hävinnyt kun kokoa tullut. Eilen saatiin jokainen oikein paljon hymyjä ja miuta meinas alkaa ihan itkettää kun toinen niin hymyili ja jutteli, jotenkiin niin nopiaan menee kehitys eteenpäin tässä vaiheessa.
Neuvolassa kaikki siis lapsella hyvin tosin tuberkuloosi rokotteen pistos kohta on tulehtunut. Nyt itten ollaan desinfiointiaineella vaan puhdisteltu ueita kertoja päivässä ja hyvin on alkanut paranemaan.
D-vitamiinitkin aloitettiin vasta eilen mutta jos vatsanväänteitä alkaa enemmälti tulla lopetan ne ja siirrän aloitusta.

Meillä on useampi yö mennyt niin niin että poitsu jää yöunille klo 24 maissa ja nukkuu sitten 6-7. Ihan ihanaa kun saa nukkua pitkän pätkän mutta rinnat on aamulla sitten melkosen kipeet kun ovat niin täynnä maitoa. Päivällä kun kuitenkin syö vaihtelevasti 2-4h välein.

Imetyksestä sen verran, että meillä tosiaan sujunut imetys alusta asti hyvin, ongelmana vaan se että mie en yhtään tykkää imettää! Aikasempia olen imettänyt molempia n.6 vkoa vaan ihan sen vuoksi kun koen sen jotenkin epämukavaksi. Tähän nyt olin asennoitunut niin että imetän ainakin 3kk mutta nyt jo alkaa tökkiä : /. Kyllä mä sinnikkäästi yritän jatkaa, kuitenkin parasta ravintoa pienelleni.

Meillä mies ei ole pitänyt yhtään päivään isyyslomaa vieläkään ja tänään lähti reissuun, tulee vasta launtaina kotiin. Eli aikamoista härdellisä meillä täällä välillä. Isoin lapsi mulla on siis pian 10v tyttö ja hänestä on kyllä ihan mahottoman iso apu ollut! Pystyy jo jonkinverran auttelemaan vaavin hoidossa ja on mielellään vauvaa hoitaakin.
Mustasukkasuudesta täällä on jonkinverran nyt kirjoiteltu, miulla siis tuo 5v poika on kotosalla ja ei sinällään osoita mustasukkasuuden merkkejä mutta tuon ikäinen kuitenkin ehkä tarviis jo päivisin muuta seuraa kun äiti ja vauva ja meno onkin stten sen mukaista! Muutenkin on luonteeltaan sellainen villimmän puoleinen ja lisäksi uhmaa pukkaa niin voin sanoa että kyllä välillä hermoa kiristää! Meillä myös tulee sänkyllä hyppimään kun oon imettämässä jne. Eli yhdyn täysin häneen joka kirjoitti että kohta ei ole perheväkivalta kaukana :saint:

Tulihan tuota teksitä nyt kun vauhtiin pääsi :whistle:
 
Nyt minäkin koitan hypätä tähän pinoon mukaan =)

Lotta syntyi 4.11. klo 20.55, painoa 3550g, pituus 51,5cm pipoa en nyt muista enkä jaksa lähteä katsomaan tuolta kaapista tähän hätään.

Käynnistyksellä syntyi ja synnytys oli kamala kokemus ( kolmas lapsi ja ekaa kertaa kamalaa ). Sterilisaatioon pyydän lähetteen kun jälkitarkastuksessa käyn.

Painoa mulla on nyt 6-7kg vähemmän kuin ennen raskautta, mutta vielä pitäisi noin 7kg laihduttaa, että olisin normaalipainoinen ja tyytyväinen. No sen aika sitten joskus kun imetys päättyy.

Imetän osittain ja muuten saa tuttelia. Masuvaivat tuntuvat pikkuhiljaa helpottavan ja liekö sitten Relatipoista ollut apua. Neuvolantäti meinas et aika alkaa jo tehdä tehtävänsä et siksikin helpottaa.

Navasta Miten teidän pienten navat on parantuneet? Mulla kahdelta ekalta tynkä tipahti viikossa ja jäljelle jäi normaali kuiva napa. Nyt tällä Lotalla on vieläki semmonen "herne" ja kosteakin välillä, neuvolantäti meinas, että joskus jää tuommonen sitomistavasta riippuen, mutta katoaa ajan kanssa. Ihan säikähdin toissailtana ku putsasin napaa ja siel semmonen punanen pallura :X eilen käytin neuvolassa ja katsoi et ei hätää.. kaikkea sitä tän kolmannen kohdalla vastaan tuleekin =)

nyt ei ehdi enempää kirjotteleen, mutta palailen taas =))

piprane ema ja Lotta huomenna 1kk2vkoa
 
Tulipa postissa maistraatin paperit vauvan tietojen ilmoittamisesta ja pakko todeta tähän alkuun, että nämä 2000-luvulla syntyneiden henkilötunnukset näyttää ihan hirveän vaikeilta, kun on tuo A tuossa välissä! Tykkäsin enemmän 1900-luvun viivasta. :LOL:

Meillä on ollut nyt kaksi suhteellisen hyvin nukuttua yötä. Viime yönä vauva tosin heräili 1,5h-2h välein, eikä jaksanut kerralla kauaa syödä. Herätä sai siis melko monta kertaa, mutta heti nukahti aina sitten uudelleen. Jonkun verran ähki ja kitisi unissaan, että liekö vatsassa vääntänyt jonkun verran. Cuplatonia antanut, mutta ei ainakaan viime yönä vaikuttanut mitenkään.

Oma "baby blues" huolettaa varsinkin, kun tuo imetys ei meinaa luonnistua kunnolla. Maitoa ei tule kunnolla, eikä mistään pakkautumisesta voi edes puhua mun kohdalla! Kertaakaan ole tarvinnut edes liivinsuojia laittaa, kun ei maitoa riitä valumiseen asti vaikka vauva olisi nukkunu useamman tunnin syömättä. Kauhean riittämätön olo, kun ei pysty itse kunnolla hoitaa sitä yhtä asiaa, mitä mun tarttis tällä hetkellä pystyä tekemään. Onneksi vauva sentään on kasvanut ja pissavaippoja tulee monta päivässä, kakkaakin ainakin kerran päivässä (senkin takia ehdin jo panikoida ennen terkan käyntiä). Synnytyksen jälkeisen masennuksenkin riski on itsellä isompi, kun "perusäideillä" ja miehelle eilen purkauduinkin, että pelottaa niin valtavasti jos vanha masennus uusii nyt ja sitten ollaan taas lääkkeillä. Eihän se voi olla vauvallekkaan hyväksi, jos itse on mielialalääkkeillä ja imettää (jos niiden kanssa edes saa imettää). :ashamed:

Mutta onneksi meidän pikkuinen prinsessa on ihaninta koko maailmassa, antaa syytä tsempata omaa oloa paremmaksi! :)

Daewen ja tyttö 1vk2pv
 
Meidän tytön napatynkä irtosi jo maanantaina, 6vrk:n iässä ja napa on siisti:)

piprane ema: Mulla samat aatokset,että tämä 4. synnytys oli ekaa kertaa kamala kokemus:| Ekaa kertaa siis koin käynnistetyn synnytyksen ja ei ollut kivaa ja sain tosissaan kipeetä. Ja sterilisaatioon käy myös mun matkani...

P.s Kävin eilen saunassa ja kivaa oli!

LilliM ja manteli 8 vrk
 
MusuMuru mulla on sama tunne että en tykkää yhtään imettää. Menen melkeenpä viikko kerrallaan imetyksellä ja lypsyllä (vihdoin kun alannut tuo imetys ees jotenkin sujua) Jos jaksaisi vielä vähän päälle 2kk niin poika olisi sen 4kk. Olisin hyvin ylpeä itsestäni jos sinne jaksan. Koen vieläpä pullo ruokinnan jotenkin helpommaksi...?!

Miten tuo joulu tulee näin nopeasti?? OIkeastaan eilen vasta tajusin et hei pitäis ilmeisesti alkaa siivota joulua varten ja katsoa paketit valmiiksi..

Nukkuuko kaikkien vauvat päivisin? Meillä poika ei nuku kun yhdet unet päivällä. Muuten valvoo ja välillä torkahtaa kainaloon 5-10 minuutiksi. Illalla huudetaan hirveästi ennen kun nukahdetaan sitten yö unille. Ja nuo yhdet unet on vieläpä heti tässä aamusta.
 
Mullekkaan tuo imetys ei ole mikään elämän hienoin asia. Koitan nyt kans sen 3kk sinnitellä vähintään... Nyt kyllä oon jotenkin paremmin päässyt siihen kiinni mitä esikoisen kanssa, joten katotaan kuin kauan jaksan jatkaa?
Muuten te, joilla vauva ei juuri yöllä syö/nukkuu oikein pitkän pätkän. Muistakaa että sillon ei toimi täysimetyksen ehkäsyteho. Näin mulle on sanonu naistentautien ylilääkäri, joten siihen uskon. Hormonit ei vissiin niin hyvin estä uutta raskautta kun pitkiä taukoja imemisessä. Mä ainaki pelkään uutta raskautta nyt... Mies vain ei tunnu tajuavan että keskeytetty yhdyntä ei oo mikään varma keino! Meillä kyllä poitsu syl sen 2*yössä mutta silti en luota tähän. Nykyään vain ei saa enää jälkitarkastuksessa kierukkaa suoraan, vaan pitää eka saada papakokeen vastaukset. Siihenhän voi sitten mennä aika kauan että ne tulee jos jälkitarkastuksessa sen ottaa vasta!!!

Muuten meillä nukutaan noin 3tunnin pätkiä. Iltapäivällä vetäsee sellaset 4 tunnin unet, yöllä syö 2 ja 5 aikoihin. Mä vain en saa ite sitten 5 aikaan enää unta, joten täällä tulee sitten aamuyö notkuttua koneella:ashamed:

Kaunista ulkona kun puut ihan kuurassa ja valkoisena:heart: Harmi etten taida tareta pihalle vaunuileen, kun pakkasta on -13 ja tuulee kamalan kylmästi:(
 
MusuMuru
sama täällä, ei toi imetys mitään erityisen hohdokasta musta oo. kun sitä aina niin hehkutetaan..mä ainakin vaan odotan että aika kuluu ja pääsis siitä..tottakai oon ilonen ett maitoo riittää ja kaikki on sujuu hyvin eikä pisaraakaan lisämaitoo oo tähän mennes tarvittu..mut on se vaan niin sitovaa hommaa ja kyllä sitä läheisyyttä vauvan kanssa saa muutenkin...noo kyll mä aattelin sen 5-6kk näillä näkymin täysimettää kuitenki ja sit varmaa osaimetyksellä...pitää vaan aatella niitä kaikkia positiivisia puolia..

onko kellää alkanu menkat vielä?? mulla näyttäs alkaneen, blääh.. olin iha aatellu ett täs sais viel puolisen vuotta olla niistä vapaa ku kuitenki täysimetykselä mennää..onneks ollaa käytetty ehkäsyy...!!!!!! ei ihan heti huvittais raskautua uudellee :D

rytmistä
siis toi on musta niin hienoo miten teiä monien vauvoilla on jo vuorokausirytmiä ja yöllä nukutaan pitkiä siivuja jne.. meillä on mennyt niin että kun vauva täytti 4 viikkoa niin seurasi kolme yötä peräkkäin jolloin nukkui neljän tunnin yöunet, mutta sitten palattiin perinteisiin 2-3 tunnin siivuihin..:( viime yönä tosin olis selkeesti nukkunu aamul 3-4 tuntia mutta 3 tunnin päästä maha alkoi vaivata ja aikansa äherrettyään niin tulihan siinä nälkäkin sitten tietysti jo..:(

muuten, tästä on jo monta viikkoa, mutta suurkiitos tuttipullovinkeistä kaikille vastanneille!! tosiaan mies haki heti cittarista ne aventit (oli muuten toi sittariki tärkee tieto meinaan normaalisti käydää prismassa ja siel ei oo aventei..!) ja ne on hyvät!! oon nyt monena päivänä viime viikkoina voinu käydä yliopistolla kun mies on hoitanut tyttöä kotona aventin ja pumpatun maidon turvin :))) ekan kerran olin pidemmän päivän kun tyttö oli nelisen viikkoa, ja oli kyl todella terapeuttista päästä päiväksi pois ja saada ihan muuta ajateltavaa :)

Tanya kiitos kysymästä, synnytys meni tosi hyvin..! ei tosin täysin luomusti :)
synnytystä edeltävänä päivänä ei vielä ollut mitään erityisiä tuntemuksia ja olin vielä yliopistolla, tosin iltalenkillä piti ottaa aika rauhallisesti ja pysähtyä pari kertaa. illalla myöhään vielä harrastettiin sitä kolmatta S:ää, liekö prostaglandiini olis vauhdittanu vähän jotain..:D
sit aamusta viiden maissa alko supistukset heti säännöllisinä ja parin tunnin päästä lähettiin hämeenlinnaan, jossa olin 3-4 cm auki -> saliin, ilokaasun voimalla tilanne eteni, sitten kätilö tutki, olin 7 cm auki, kysyi haluanko jotain lievitystä (olin jo aiemmi sanonu etten haluaais epiduraalia jos ei "pakko") ja koska supistukset oli toooooooosi voimakkaita myönnyin kokeilemaan.. no gyne tuli laittaa kohdunkaulanpuudutteen, tosin sai laitettua vaan puol annosta, ku kanavanreuna oli jo häviimäs..sit kätilö laitto viel pudendaalin. ja aika pian tyttö sitten jo syntyikin. kolme tuntia ehittiin olla sairaalas, yhteensä synnytys kesti reilu 6 tuntia. ihan mahtava kokemus näin jälkeenpäin ajatellen! viikkoja tuolloin oli 38+2.

jodefiina & tyttö 6 viikkoa ja 2 päivää
 
alethia - olipas nätti tuo vaunun eteen tuleva kangas! kerroppa onko yhtä kiva livenä kun saat sen :)

Daewen - mulla on ollut ihan sama riittämättömyyden tunne kun imetys ei onnistu. Imettämisen tärkeyttä kun korostetaan joka paikassa niin tulee TODELLA epännistunut olo kun maitoa ei tule mitenkään päin tarpeeksi vauvan ruokkimiseksi :( onneksi neuvolassa ja ystäviltä saa tukea, tärkeintä on kuitenkin että vauva saa ruokaa ja kasvaa! mun äiti ei ole aikanaan imettänyt mua kun max 2 viikkoa ja siltikään mä en ole juuri koskaan kipeä eikä ole mitään allergioita :)

Meidän neidillä oli tänään neuvolalääkäri ja kaikki oli niin kun pitääkin! Paino 4 780 g, pituus 53,5 cm ja pipo 38 cm. Hienosti seurasi helistintä kun lääkäri sitä heilutteli puolelta toiselle :cool: Sai myös rotovirusrokotteen suuhun ja taisi olla hyvän makuista kun niin maiskutteli :D

Silent ja neiti kohta 7 viikkoa
 
Viimeksi muokattu:
Sw, kävin tänään sen suojan hakemassa sieltä keskustan liikkeestä, kun oli muutakin asiaa keskustaan asti. Ja kyllä, tuo on todella hyvä ja kiva! :) Se on paksumpi kuin harso, joten tuulikaan ei pääse läpi niin helposti. Olen tyytyväinen ostokseeni :)

Tänään oli tytöllä lääkärineuvola. Mitat nyt 5,5 viikon iässä on 4115g ja 52cm. Hyvin siis kasvaa.

Mulla oli tämä 4. synnytys kaikista helpoin. Mutta silti nämä on tässä ja liityn sterilisaation ottajien joukkoon :)
 
imetyksestä Mustakin pulloruokinta on paljon kätevämpää. Inhottaa kylässä aina kaivaa tissi esiin, vielä kun joskus joutuu istumaan eri huoneessa sen takia! Plääh.. Toisaalta on ihanaa kun pikkunen syö niin keskittyneesti ja tuhisee lähellä :heart: Mä osittain imetän 4kk ikään asti ja sit imetän ehkä enää öisin. Mietin vielä, kun mulla ei maitoa edes tule riittävästi.

Nallu ja Sonja 8vko 2vrk
 
aletheia mistäs sä sen vaunuihin tulevan kankaan ostitkaan?

Meillä alkoi taas joka iltainen huuto. 10 mies kotiutuu joten siihen asti mun pitäis nyt jaksaa. Vaikka pitäis vauvaa miten päin ei se hiljene. Ei ruoka eikä mikää rauhoita. Vasta uni hiljentää muutaman tunnin huudon jälkeen. Näin aluksi onneksi on pätkittäistä tää huuto. Ja ihan vaan väsyä huudetaan. Kun silmät on kierossa ja väsynyt ääni pienellä.
 
Muakin kiinnostaisi tuo vaunusuoja. Mistä niitä sais näppärästi hommattua?:)

Nallu: Cuplatonia meilläkin on käytetty. Laitatko ne tipat suoraan pulloon vai annatko jotenki erikseen "ennen ateriaa", niin ku ohjeessa sanotaan? Mietin, teenkö väärin, ku laitan suoraan vaan "ateriaan" ne tipat. Jos ne ei sen takia auta?

Imetys on tosiaan ärsyttävää varsinki kylässä tai sillon, kun on vieraita. Se ei suju muutenkaan hyvin, niin vielä vähemmän, jos on muita paikalla. Eka yrittää imettää ja sitten joutuu pullon lämmitykseen, kun vauva huutaa nälissään. Siinä tulee jotenkin tosi riittämätön ja surkea fiilis itelle. Päivä kerrallaan mennään imetyksen suhteen. Ikinä ei tiedä, milloin tulee viimeiset pisarat. :(

Voimia Eveny iltahuutojen kans! Täällä kans kovaa huutoa välillä väsymyksen tai mahan takia. Vielä, jos molempia yhäaikaa, niin huhhuh.
 
Me voitais kans neitosen kans liittyä porukkaan mukaan!

Meille siis tuli tyttö 24.11 klo 6:53 rv 40+2 (kortissa lukee 39+6) painoa syntyessään oli 4070g (jota ei oltu vielä viime vkolla saavutettu, alimmillaan oli 3630g, oli hörppiny melkoisesti lapsivettä tullessaan), pituutta 50cm ja pipo 37cm.

Yöt meillä menee mainiosti jos viime yötä ei lasketa, sellasia 3-6h pätkiä nimenomaan yöllä nukkuu, päivällä meillä ei oikein sitte nukutakkaan tissitellään vaan ja äiti ei saa mitään tehtyä ja ristiäiset meillä pitäis olla sunnuntaina..

Nyt saunaan!

Crocus ja Neiti O 3vkoa
 
päivällä poika nukkuu sellaisia 2-3,5h unia ja unien välillä jaksaa vaihtelevaisesti valvoa 1-2h. unista sorttia..tälläkin hetkellä täs odottelen millonkas poika malttais heräillä kun on nukkunut jo 3 tuntia..

pieniä heräämisen merkkejä ilmassa.. tän heräämisen jälkeen ei jaksa valvoa kuin ½h sen jälkeen kun on saanut masun täyteen maitoa ja sit haluaa jo takas unille...

mut nyt täytyy mennä syöttöpuuhiin
 
Meillä nukkuu poika 1,5-2 tunnin unia päivisin. Valvoo sitten noin tunnin verran ja illalla pitempäänkin. Yöllä nukkuu sitten 2-3 tunnin pätkiä. Eli herää 3-4 kertaa yössä syömään.

Meillä on kakkaa joka vaipassa ja en tiiä tuleeko se jotenki niin paineella, että ainakin kerran päivässä on vaatteet kakassa. Ja vaippaa kyllä vaihdetaan joka syöttö kerran yhteydessä.

Mulla sitä maitoa tulee ja paljon. Inhottaa kun joka paikka on maidossa ja kun se tulee niin paineella niin vauva saa siitä ilmavaivoja ja puklii kovasti. Sit jos syö tuttipullosta, niin on maha paljon parempana. Yöllä tietysti helppoa kun ei tarvitse mitään lämmitellä. Eilen taas yritti pukkaa rintatulehdustakin liian täysien rintojen takia, mutta tänää taas parempana.

Birre86 ja pikku-ukko päivän vajaa 6vko
 
Minäkin liityn tälle puolelle :) Eli meidän pieni tytön tyllerö syntyi 27.11 rv 40+0, mitat 2970 g & 49 cm, pipo 35 cm. Kotiinlähtöpäivänä vaavin paino oli 2735 g, mutta viikossa se nousi 3090 g:aan :) Mulla lähti imetys ihan hyvin käyntiin sairaalassa, mutta kotiintultaessa maidontuotanto vähän hyytyi. Eikä sitä helpottanut se, että mies hoki koko ajan, että "riittääköhän sulla tisseissä maito" yms. Aloin sitten itsekin ajatella ettei se riitä, joten annettiin n. kerran päivässä lisäksi Nania...terveydenhoitaja sanoi sitten kotikäynnillä, että ihan varmasti riittää pelkästään rintamaito ja kun aloin näin ajattelemaan niin alkoihan sitä maitoa taas tulla enemmän. Jopa niinkin runsaasti, että syöttöjen välissä pakko välillä lypsää maito talteen kun rinnat tulee muuten niin kipeäksi.
Tyttö on ihan älyttömän kiltti eikä paljon itkeskellyt, ennenkuin aloitettiin D-vitskut. Ajattelin vaihtaa merkkiä, mies oli ostanut Devitolia mutta se aiheuttaa niin kovat vatsakivut meidän neitillä, että itkee vaan koko ajan vatsaansa. Eilen jätin antamatta tuon tipan, niin eipä oo itkenyt. Nyt ois toista merkkiä jääkaapissa, mutta en uskalla alottaa sitä...vaikkakin sen pitäs olla vatsaystävällisempi.
Ulkona ei olla päästy vieläkään käymään (paitsi kun ollaan viety tyttö autoon :) ), täällä kun on tuota pakkasta lähemmäs -20 astetta...hrr...nyt ei ois kuin -13, mutta tuulee kovasti...
Eilen ostettiin vaaka kotiin joten pääsin käymään puntarilla. Kiloja oli karissut noin kymmenisen kiloa, mutta mullahan tuli raskausaikana yli 20 kiloa ylipainoa, niin vielä on matkaa ihannepainoon takas... ;)
 
Mulle voi päivittää tuonne listaan tiedot: 6.12. tyttö, 3390g, 50cm ja pipo 35,5, rv 42+1! :) Unohdin nuo ilmoitella aiemmin.

Täällä ollaan paremmalla mielellä, kuin parina edellisenä päivänä, vaikka vähän ahdistaakin, kun mies palaa huomenna töihin. Ei saanut tähän hätään kuin viikon pidettyä isyyslomaa kauheiden työkiireiden vuoksi. Pitää opetella nyt sitten viettämään päivät tytön kanssa kahdestaan. Öitä tilanne ei kauheasti muuta kun sen suhteen, että en voi enää herättää miestä aamulla hoitamaan vauvaa jos on valvottanut. Muuten tullut yöt hoidettua yksikseen, kun kuitenkin se nälkää itkee aina herätessään ja öisin ollut ihan tyytyväinen pelkkään rintaan. Saa nähdä, uskallanko edes vessassa käydä, kun olen tytön kanssa päivät yksin... :LOL:

Miettinyt, että pitäisiköhän sitä uskaltautua ostamaan kotiin vihdoinkin se vaaka, kun kiinnostaisi tietää, paljonko on raskauskiloista pudonnut... Mullahan ei paljoa tullut kiloja, mutta on muuten paljon pudotettavaksi. Ja päätinkin loppuraskaudesta, että kun imetys joskus loppuu, alan kyllä laihduttaa. Viime uutena vuotena tein lupauksen, että olisin nyt loppuvuodesta 2 vaatekokoa pienempi ja tuolloin äitini ystävätär sanoi, että kun lupaa jotain tuollaista, niin loppuvuodesta syntyy potra poika... No, ei tullu poikaa vaan tyttö, mutta pelottavan oikeassa oli! :LOL:
 
Imetys Se on niin jännä miten se herättää itessäkin niin voimakkaita tunteita. Mulle tuli sillon sairaalassa tosi riittämätön olo kun se maito ei päässyt heti nousemaan. Oikein itse ajattelin ett "miten se maitokin muka alkaa sitten noin vain nousemaan".. Sitte kun vauva vaan raivos siinä rinnalla niin oli itellä tosi pahaolo kun ei saanu vauvalle annettua sitä omaa tärkeää maitoa. No mulla se maito sitten nousi kuitenkin.

Sitte teille joilla imetys ei suju, niin iso halaus. Kyllä se vauva saa tarvitsemansa pullostakin! Ei tämäkään että maitoa tulee kuin suihkusta ole mukavaa. Jokaisella syöttökerralla vauva meinaa tukehtua maitoon kun sitä tulee niin paineella. Omat ja vauvan vaatteet on jatkuvasti märkinä. Pulauttelee sitte niitä liikoja maitoja TOSI reippaasti ulos. Vauvalla vatsavaivoja kun nielee ilmaa samalla kun syö. Rinnat vähän välistä kipeät ja arat kun sitä maitoa pakkaantuu. Itselläkin eilen meinas rintatulehdus iskeä päälle kun vaihteeksi vauva söi harvemmin yöllä. Olin nukahtanut makuultaan syöttöasentoon ja rinta jäi paljaaksi. Nyt kun maitoa tulee niin ei tarvi kuin melkein puhaltaa rintoihin päin, kun jo saa tulehduksen alkua siihen. Onneks meni suihkulla, panadolilla ja kipeästä rinnasta syöttämisellä ohi.

Toivottavasti lohdutti jonkun verran. Täällä miehen alulla toki paino nuilla maitomäärillä myös nousee. Vauva on nyt 2vko ja 3pv:ää ja paino yli 5kg. Eli reippaasta pulauttelusta huolimatta saa kyllä tarpeeks sitä maitoa. Tänään napakin näytti terkan mukaan ihan normaalilta. Eli sekin huoli on pois.

Tsemppiä kaikille! Vaikka tämä ei ole ensimmäinen vauva niin silti niitä yllätyksiä tulee meidänkin kohdalle. Ja ihan yhtä epävarma sitä on nytkin vauvan voinnin suhteen ja oman osaamisen. Tulee mieleen oma ajatus siitä kun piti kotia lähtee sairaalasta. Ajattelin ett onko ne ihan hulluja kun oikeasti päästävät mut lähtemään vauvan kanssa kotia!:LOL: onneks nyt on vähän varmempi ja osaavampi olo:)

petite ja vauva 2vko 3vrk

ps. miehellä iltavuorot meneillään, niin pitää kuluttaa kaikki vapaa-aika palstalla;)
 
Tulin vaan muistuttamaan, että kannattaa suosia deetippoja d-vitamiiniksi, koska niissä on d3-vitamiinia. Muissa merkeissä on d2, joka ei tutkimusten mukaan imeydy niin hyvin kuin tämä toinen. Ja joissain tapauksissa deetipat ovat olleet ehkä paremmin siedettyjä. :D
 
Bigwish Mä laitan ne myös suoraan ateriaan. Joskus jos neiti ei suostu syömään ni annan lusikallisen maitoa ja laitan siihen ne tipat. Mut yleensä siis suoraan pulloon.

Evenylle jaksamisia!

imetyksestä vielä.. Mulla nousi maito pari päivää synnytyksen jälkeen. Ennen sitä oli tosi paha mieli, kun ei saanut itse neiti tyytyväiseksi. Oli turhauttavaa antaa maitoa pullosta. Sit maito nousikin yllättäen, muutaman päivän maitoa tuli liikaakin.. Mut sit maidon tulo kuitenkin väheni. Nyt ei ole sillä tavalla turhautunut olo kun pystyy edes osan maidosta antamaan äidinmaitoa.

Meillä käytetään vitamiinina juurikin noita deetippoja. Ihan hyvin neidin vatsa on ne kestänyt :)

Nallu ja Sonja 8vko 3vrk
 
täällä käytössä nuo vesipohjaset d-vitamiinit, toistaiseksi ei ole niistä vaivoja tullut mutta nyt ollaankin menty vasta kahdella tipalla..mut jos alkaa vatsaoireita niin sit kokeillaan noita deetippoja

mulla tuli eilen 6x päivän aikana verta nenästä, on vissiin kuiva huoneilma tai jotain, en sitten ottanut enää marevania samaan syssyyn ja muutenkin ajattelin nuo pillerit lopettaa onhan synnytyksestäkin kulunut jo melkein se 6 viikkoa, miloin ne olis joka tapauksessa lopetettu..

se olis enää viiko jouluun ja kaikki leipomukset tekemättä, lahjat ostamatta, no olen mä saanut jo muuten laitettua kotia joulun tuloon, valot, koristeet, jouluverhot yms. huomenna taidetaan päästä jouluostoksille miehen kans kun mun vanhemmat tulee lapsia hoitamaan sen aikaa..

kohta tulee terapeutti kotikäynnille ja sen jälkeen vois mennä vaunuilemaan ja jos vaikka leipois huomiselle jotain kastamista
 
Meillä meni viime yö aika levottomasti. Oli pienellä kovasti mahavaivoja ja ei ees tutti kelvannut siihen huutoon. Söi sit taas kahen tunnin välein myöskin. Aamusta käytiin heti kävelyllä ja nyt on silmät ihan ristissä. Viikonloppuna onneksi tulee yleensä nukuttua vähän pidempään itselläkin, kun ei isi lähde töihin.

Joulu on tosiaan jo viikon päästä. On onneksi lahjat kaikki valmiina ja ei tartte paljoa tehdä kun ei olla kotona joulua. Nyt sitten on miehen kanssa tullut riitaa miten joulu vietetään (eli missä) ja alkaa kaikki joulufiilis kyllä katoamaan, kun pitää tollasesta stressata. Kohta jäädään vaan kotiin kolmistaan! Toivottavasti saatte muut joulun järjestymään järkevästä. Meillä se on aina monen eri paikan välillä ramppaamista. Kuuntelen nyt joululauluja...jos ne vaikka vähän nostaisi tunnelmaa...

Birre86 ja pikku-ukko 6vko.
 

Yhteistyössä