Marraskuussa 2010 syntyneet <3

Uudenvuoden lupauksia tein kaksikin kappaletta! Lupasin olla ahkerampi, eli siivota useammin. Toinen vain omassa mielessä oleva lupaus on laihtua vähintään 5kg tänä vuonna. Ajattelin laihduttaa hitaasti, niin jääkin sitten varmemmin pois.

Bigwish Sama täällä! Kaikki pitää tehdä tosi nopeasti, varsinkin syöminen. Neiti todennäköisesti jatkaisi uniaan, mut jotenkin itte ajattelee ettei ehdi ja pakko hätäillä.

Kiloista Kun palasin sairaalasta kotiin, niin multa oli jo lähtenyt 6,5kg. Kaksi viikkoa sektiosta ja kiloja oli karissut 13, vaikka niitä tuli vain 11 raskausaikana. Nyt on yhteensä lähtenyt 14kg.

Vauvan iästä Ei ne viikot ja kuukaudet mee ihan käsikädessä, kun kuukaudessa ei ole tasan 4 viikkoa :)

Meillä alkaa ensi viikon perjantai vauvamuskari, neiti on silloin 4 päivää vajaa 3kk. Täällä kumpikin tyttö, äiti sekä tytär odottaa innolla!

Mulla on kauhea huoli neidin kehittymisestä. Neiti ei kannattele täysin päätään, makuulla nostaa jo paljon mut pää keikkuu vielä kovin. Käsistä kohotettaessa ei kannattele, mutta pystyssä kyllä. Sitten neiti ei käänny vielä mahalleen eikä selälleen. Tiedän, että tää on ihan normaalia 2,5kk ikäiseltä, mutta silti huoli painaa harteilla. Neiti jumppaa nostamalla peppuaan paljon, ja neuvolassa on kehuttu jänteväksi. Ollaan jumppailtu niskoja ja kääntymistäkin oon "harjoittanut" pikkuisella. Jalat ja kädet heiluu niin paljon, että tyttö lähtee ns pyörimään ympyrää..

Toinen huoli on syöminen, neidin maitomäärät tuntuu musta kovin pieniltä. Syömisen jälkeen on kyllä tyytyväinen, eikä huoli enempää. Syötän tiheästi ja tarjoan aina varmuuden vuoksi lisää. Neiti on siro, mutta painokäyrä pitäisi olla ok.

Voi apua näiden murheiden kanssa :(

Nallu ja Sonja 11vko 1vrk
 
Pitkästä aikaa taas vähän tekstiä täältäkin suuntaa :)
Täällä pikkuhiljaa palataan arkeen joulu-, uuden vuodenrumban jälkeen. Pikku herra "Lenni" kasvaa ja voi hyvin. Tänään käytiin neuvolassa, ikää `Lennillä` siis 4 viikkoa ja 1 pvä. Pituus 57,8cm ja paino 4790g. Iso poika mutta ihmettelisin kyllä ellei olisi hänen syömisellään :D
Meilläkin oli eilen samanlainen päivä kun mitä LilliMenninkäinen kuvailee. `Lenni` ei nukkunut kun muutaman pikkupätkän ja oli kärttyinen koko päivän. Semmoisina päivinä ei kertakaikkiaan itse saa mitään tehtyä! Tänään taas poika on nukkunut paljon ja hereillä ollessaan seurustellut iloisesti :)
Meillä ristiäiset on 6.2, silloin `Lenni` on tasan 2kk. Minkälaista tarjoilua teillä muilla on ristiäisissä ollut tai mitä ootte suunnitelleet?

Jan-na & `Lenni` 4vko 1pvä
 
Jan-na ja LilliMenninkäinen tuossa kuvaili kivasti meidän päivää. eli kiukutellaan ja nukutaan pikkupätkiä. Ja tosiaan mä en saa tehtyä yhtää mitää siksi meillä kauhee kaaos täällä.

en oikeen tiiä mitä jutustaa kun oon niin väsynyt. Voikun saisi nukkua hyvin ensi yönä.

Eveny ja Milo 3 päivää vaille 2 kk
 
Hei! Meilläkin nukutaan nykyään pikkupätkiä, ellei sitten laiteta ulos nukkumaan! Eilen aamulla en heti ekana lähtenyt vauvan kanssa kävelylle niin pieni nukkui tavallisen 2-3 tunnin sijaan vain 1 tunnin. Sitten kun lähettiin lenkille ja jätin rattaisiin ulos nukkumaan niin nukkuikin yli 3 tuntia. Illalla mentiin uudestaan kävelylle ja tyhjennettiin kattoa lumesta, niin kappas vaan ulkona nukkui taas 3 tuntia. Tänää aamulla ei lähetty lenkille niin puin pienelle päälle ja laitoin takapihalle nukkumaan, niin taas mennyt jo yli tunti rauhassa! Taitaa siis tuo ulkona nukuttaminen hänen kohdallaan kannattaa!

Imetyksestä kysymys: Imetättekö yleensä molemmat rinnat kerralla? Mulla tulee edelleen niin paljon maitoa, että ei kerralla edes saa yhtä rintaa tyhjennettyä. Uskallanko pumpata itse rinnan imetyksen jälkeen tyhjäksi vai lisääkö pumppaus aina maidontuotantoa? Nyt kun nuo imetysvälit on yöllä pidentyneet niin tuntuu, että rintatulehdusta yrittää koko ajan pukata. Toinen kysymys on, että imetättekö vauvan ollessa päivällä hereillä vain kerran vai useammin? Itse imetän aika pia heräämisen jälkeen ja yleensä vielä uudelleen kun pientä alkaa väsyttää. Mietin vain että onkohan tarpeellista vai olisiko parempi opettaa syömään kerrallaan?

Tälläistä pähkäilyä tää on vissiin esikoisen kanssa :). Meillä pieni käänty ennen joulu mahalta selälleen ja tekee sitä nykyään päivittäin. En kuitenkaan usko, että Nallun tarvitsee vielä murehtia asiaa, kyllä ne enuvolassa sanoo, jos on jotenki liikaa jäljessä!

Meillä tosiaan nyt lauantaina häät ja kastajaiset. Toivottavasti pieni jaksaa rauhassa koko toimituksen. Birre86 ja pikku-ukko TASAN 2KK
 
Hei taas pitkästä aikaa! Pyhät ja jatkuvat vierailut rokottanu tännekki kirjoittelua taas, mutta lukemassa käyny aina välillä.

Meillä prinsessa kasvaa ja oppii valtavasti uutta koko ajan. Viime viikolla neuvolassa mittaa oli jo 53cm ja painoa 3810g (3vk iässä)! Ihan silmissä kasvaa omastakin mielestä. :) Hymyä tulee jo ihan tietoisesti ja jonkun verran jaksaa kannatella päätään, yritys on valtavaa koko ajan. :heart: Terkkari sanoikin, että kehittyy nopeassa tahdissa. Isäänsä lienee tyttö tullut, hän äitinsä mukaan käveli jo vajaa 10kk.

Vaatteista meillä neidillä menee vielä jotkut 50cm päälle, mutta aika pitkälti alkavat olla lyhyitä. Vartalonympärys riittäisi, kun hän on tuommoista hoikkaa mallia. Tutan vaatteista 50cm housut on vielä isoja, tiedä sitten millä mallilla ne on oikein tehty... :D Muutoin käytetään 56cm ja esim. H&M vaatteista menee jo jotkut 62cm.

Imetys on vähän tämmöistä ailahtelevaa täällä. Toisesta rinnasta välillä aivan suihkuaa, toisesta ei meinaa tulla mitään. Tyttöraukka yskii ja vetää kauheasti ilmaa vatsaan, kun tuosta tuotteliaammasta rinnasta syöttää. Välillä on sitten taas päiviä, että ei millään meinaa tulla maitoa kummastakaan... :headwall: Yrittänyt ite olla stressaamasta nyt kauheasti tämän imetyksen kanssa ja antanut itelleni luvan olla tuntematta itseäni huonoksi, kun pitää korviketta antaa. Pääasia kuitenkin, että tyttö saa tarpeeksi ruokaa, kasvaa ja kehittyy!

Jaahas, neiti heräilee ja näyttää nälkäiseltä. Hyvää alkanutta vuotta kaikille! :)

Daewen ja "M" päivää vajaa 1kk :heart:
 
Ei meidän neiti ole kehityksestä jäljessä, ihan ikäisensä kehitystä vastaa. Mua vaan jostain syystä huolettaa tää kovin. Kääntyminen ei oikeastaan vielä "kuulu" tän ikäiselle, eikä meidän neidin pään kannattelu mitenkään epänormaalia ole. En tiedä mistä tää huoli kumpuaa :/

Tosta syömisestä voisin huomenna soitella neuvolaan, kun pitää kysyä d-vitamiineistä myös..

Nallu ja Sonja 11vko 2vrk
 
korvikkeen käyttäjät: käytättekö valmista vai jauhetta? mies toi paketin nan:in jauhetta ja ajattelin nyt kokeilla sitä..keittelin vedet nyt muutamiin pulloihin valmiiksi ja jäähdytin veden niihin pulloihin suoraan ja sit lämmitän veden mikros sopivaksi ja jauheet joukkoon kun syöttöaika koittaa vai mites pitäis toimia?? vai pitäiskö keittää vesi yhteen pulloon sitä mukaan valmiiksi seuraavaan kertaan kun edellinen syöttö on loppunut vai onko sillä käytännössä mitään merkitystä..? tyhmiä kyselee hän :ashamed: mutta en ole näiden jauheiden kans pelannut noiden aikaisempien lapsien kans vaan menty noilla purkeilla mut nyt ajattelin tosiaan kokeilla kun nuo jauheesta tehdyt pitäis olla vatsaystävällisempiä ja poju on nyt alkanut itkustamaan masuvaivojen kans uudelleen kun korvikemäärä suureni imetyksen loputtua..
 
Viimeksi muokattu:
Voi Nallu, älä huoli! :hug: Mä kans murehdin kaikenlaista jatkuvasti. Ahdistaa aina välillä, ku ei tiedä, tekeekö mitään oikein. Kai tää on tällaista välillä.. ainaki esikoisen kans. Paljonko teidän tyttö sit syö kerralla suunnilleen? Meidän syö eka tissiä ja riippuen, paljonko se saa sieltä irti, korviketta päälle. Ja sen määrä vaihtelee ihan hirmuisesti desin molemmin puolin.

Kurpitsan kysymykseen haluaisin minäkin vastauksen.:) Miten noita jauheita kuuluu sit valmistaa? Yksin ollessa tuntuu tosi vaikealta pelata ton veden lämpötilan kans, kun toinen alkaa huutaa nälkäänsä.
 
Bigwish Neiti ei oikein huoli rintaa, eikä multa tule enää kunnolla maitoa. Yritän imettää kerran päivässä ja sitten pumpata. Pumppaamalla saan aamulla 25ml, muuten korkeintaan 10ml :/ Neiti syö kerralla 60-140ml riippumatta siitä imetänkö vai en, yleensä n. 80ml. 2-3kk pitäisi syödä päivässä 700-1000ml, mut nyt oon parina päivänä ottanu määrät ylös ku epäilin neidin syövän liian vähän. Sunnuntaina tuli 460ml, maanantaina 710ml ja eilen 630ml. Mut en mä voi toista pakottaakaan syömään, kun se ei niele maitoa ollessaan täynnä..
 
Nallu - mä oon laskeskellut että meillä menee korviketta n. 700 - 900 ml / vrk.

kurpitsa - Eikö se mene niin, että voit keittää isomman määrän vettä ja säilöä sitä esim. kannussa jääkaapissa. Kaadat sieltä sopivan määrän tuttipulloon ja lämmität mikrossa. Tai voithan tietty laittaa valmiita vesiannoksia tuttipulloihin jääkaappiin, lämmittää ja lisätä jauheet :)

Eveny, Janna ja LM - myös meidän eilinen meni samalla tavalla - kiukutellessa! Aamupäivällä ei päässyt pihalle nukkumaan niin nukkui 15-30 min pätkiä ja oli kokoajan kiukkuinen. Neljän aikaan sain kuitenkin neidin laitettua pihalle kun pakkanen oli vähän laskenut, niin vetikin sitten reilun kolmen tunnin unet! On se kumma kun sisällä ei voi nukkua :headwall:

Meillä ei muutenkaan neiti edelleenkään viihdy kuin ihan pieniä hetkiä yksin. Kokoajan pitää viihdyttää, heilutella helistintä tms. Aamulla ei saa edes käytyä vessassa saatika syötyä aamupalaa! Alkaa muuten olla aika rasittavaa.. Elättelen toiveita että alkaisi viihtymään enemmän yksin kun löytää omat kätensä ja oppii tarttumaan sitterin tai lelukaaren leluihin.. Olisikohan näin..? Kertokaa te joilla on jo lapsia että missä vaiheessa helpottuu, vai helpottuuko ikinä :kieh:

Niin ja mun hyvän ystävän vauva 3 kk on viihtynyt jo pitkään esim. sitterissä istuskellen ja telkkaria katsellen :D 30 min - 1 h menee ihan helposti! Vähänkö olen kateellinen..

Kauan teidän vauvat on hereillä kerrallaan? Musta tuntuu että tyttö väsähtää jo noin 30 min hereilläolon jälkeen ja pitää alkaa suunnittelemaan nukkumaan laittamista, tai muuten alkaa kiukku. Voiko se oikeasti väsähtää niin nopeasti?

Silent ja kiukkupussi kohta 10 vk
 
Viimeksi muokattu:
Nallu: kyllä meilläkin tuo rinnalla olo vähenee jatkuvasti. Joskus tyttö syö ihan tyytyväisenä rintaa ja joskus raivostuu pelkästään "imetysasentoon" joutuessaan. Entäs jos sulta välillä tuleekin enemmän omaa maitoa ja niinä päivinä tyttö ei huoli korviketta enempää. Sitä on niin hankala arvioda, paljonko sieltä tulee. Joskus tuntuu, ettei kerrassaan yhtään mitään ja välillä sitten voisikin tulla jotain. Mut täytyy vaan luottaa, että vauvat osaa syödä, jos on nälkä tai sit olla syömättä täydellä mahalla. Mua enemmänki huolettaa, jos mä ylisyötän vauvaa ja sitten sillä on mahavaivoja ym.

Voi kuin tutulta kuulostaa Silent whisper! Ei meilläkään viihdytä, ku minuutti yksin ja sitten huudellaan, huoh.
 
Silent whisper: Valitettavasti toiset vaan on sellasia,että vaatii seuraa ja toiset viihtyy yksinkin. Meilläkin pojista oikeastaan vaan keskimmäinen oli sellanen oloonsa tyytyväinen. Sillä oli kaiken maailman allergiat riesana ja oli raukka aina kipeenäkin,mutta koskaan se ei kitissyt. Oli aina tyytyväinen. Sitten esim.kolmonen oli taas sellanen joka vaati viihdytystä ja seuraa. Meidän tämä tyllerö on kanssa sellanen,että haluaa läheisyyttä ja seuraa ja siksi onkin paljon sylissä. Mä pyysin jo mun kamulta rintareppua lainaan,että vähän helpottuisi arki. Eilinen päivä oli kyllä aika tuskainen kun ei päivällä nukkunut,iltaa kohden sitten nukkui ja kylpy rauhoitti. Meillä ei ole edes sitä,että pihalla nukkuisi sen paremmin ja nyt taas niin kylmää,että ei voi ajatellakaan laittavansa ulos.

Eilen kyllä multa tuli maitoa aivan suihkuamalla ja koko päivän syömiset oli yhtä kakomista,että olisko tyttö sitten niellyt ilmaa ja mahassa kipristeli. Meinaan tänään ollut rauhallisempi päivä ja maitoakin tullut tasaisemmin. Että vaihtelua on täälläkin tuon maidon tulon kanssa!

Hereillä tyttö jaksaa olla virkeänä 30min-1h.

LilliM ja Tuhina-Lempi
 
Viimeksi muokattu:
Niin ja lisään vielä,että meillä ainakin niin,että jos maitoa tulee liikaa niin tyttö hermostuu ja sitten menee itkuksi koko touhu. Jalat ja kädet vispaa eikä oikein syö rauhassa ollenkaan. Tänään taas syömiset sujunut rauhallisesti kun maitoa tullut selvästi tasaisemmin:)
 
Bigwish En usko, että maitoa tulis joinain päivinä enemmän. Ennen en pumpannut aamulla maitoa ollenkaan, vaan imetin. Sit kokeilin parina aamuna, et paljon maitoa tulee (en imettänyt) ja kummallakin kerralla tuli sen 25ml. Eikä tuo tyttö tule ikinä läheskään tyytyväiseksi imettämisen jälkeen. Mut soittelen huomenna neuvolaan, mitä mieltä th on neidin syömisestä.

Hereillä meidän neiti on vaihtelevasti 30min-3h kerralla. Ja nukkuu vaihtelevasti 15min-2h unia niiden välissä. Pisimmät valvomiset ajoittuu aamuun ja iltaan. Joskus neiti valvoo päivällä paljon ja sillon ei valvo aamulla ja illalla kuin hetken. Ennen iltavalvomista neiti nukkuu pisimmät päikkärit.
 
Heips taas pienen tauon jälkeen :) Luen kyllä aina teidän juttuja, mutta usein puhelimen kautta, ja silloin ei viitsi näpytellä oikein mitään omaa tekstiä..

Mun sitkeä yrittäminen tuon imetyksen kanssa on vihdoin palkittu ja nyt on jo muutaman päivän ollut imetys kivutonta molemmista rinnoista :attn: Eihän siihen mennyt kuin 5 viikkoa, että tähän tilanteeseen päästiin, mutta en valita, kun homma vihdoin sujuu :) Ilmeisesti siis suuri syy kivulloisuuteen oli tuo sammas, koska lääkekuuri tuntui auttavan, ja sitä kautta myös hiljalleen parani tuo toisen nännin iso haava, minkä jälkeen tosiaan loputkin kivut hävisivät!! Ihanaa, kun on nyt ihan normaali imetysmeininki. Mullahan maitoa tulee melkosta paljon, eli ainoa ongelma alusta lähtien on ollut se kipu, mikä nyt näyttäisi selättyneen. Imetän yleensä aina yhden rinnan kerrallaan, koska mulla tuntuu olevan ns. suihkutissit (ainakin ison osan ajasta), välillä sitä ihan tosissaan suihkuaa vauvan silmiin, kun irrottaa otteen ettei tikahtuisi maidontuloon raukka..

Meillä paino on kehittynyt kipuongelmista ja muista huolimatta tosi hyvin. Maanantain neuvolassa painoa oli kertynyt peräti 5060 g ja pituus oli nyt tasan 56 cm. Ikää meidän miehellä oli silloin siis 5 vko ja 3 päivää. Käytössä meillä on 56cm vaatteet, mutta jotain isoja 50cm vaatteita myös (lähinnä Tutta, muut tuntuvat nyt menneen vihdoin pieniksi). Vaippoina käytetään Pampersin 2-kokoa, joka tuntuu melko sopivalta. Läpivuotoja tulee melko harvoin, lähinnä jos on tosi täysi vaippa. Yöllä ei yleensä vaihdeta ei kakka eikä pissavaippoja, ellei vauva ole tosi rauhaton ja vaippa tosi täynnä tai selvästi haise. Liberoa on kokeiltu, mutta tuntui jotenkin kauhean kovalta ja epämukavalta vauvan päälle, etenkin haaraosasta tosi leveältä. En tykännyt yhtään. Muumivaippoja tai Naturea ei olla itse kokeiltu, mutta ystäviltä ollaan saatu huonoa palautetta niistä, joten en tiedä uskallanko testatakaan.. Pampers toimii meillä hyvin, ainoa miinus sille on tosi teollinen haju, joka tuntuu aina vahvistuvan kun pissaa kertyy.

Meillä nukutaan kanssa aika epäsäännöllisesti, yöllä ruokailuväli vaihtelee 2-3,5 tunnin välillä, satunnaisesti saattaa vetää jopa 4 tai 5 tuntia väliä, mutta aika harvoin. Päivällä ruokailuväli pysyy melko samalla tavoin 2-3 tunnissa ja väliajat saatetaan nukkua tai valvoa, ihan tuurista kiinni. Yleensä jos ei syönnin jälkeen nukahda, tauko jää lyhyemmäksi. Päiväsaikaan saattaa torkkua lyhyitä pätkiä, mutta myös ihan kunnon unia. Etenkin kantoliinassa meidän poika viihtyy ja siellä tulee kepeästi 4-5 tunnin uniakin, vuorokaudenajasta riippumatta! Se onkin ollut meidän pelastus, sillä jos yöllä menee ruoan jälkeen huudoksi mahakipujen tai muun takia, niin viimeisenä keinona mies iskee vauvan liinaan ja katsoo digiboksilta jalkapalloa antaen sillä tavalla mulle kallisarvoista unta.. :D aika kultainen tuo mies, sanoo vaan, että hän pärjää lyhyemmillä yöunilla kun minä. Tää on siis mahdollista kun ollaan molemmat opiskelijoita, eikä miehen tarvitse enää omissa opinnoissaan käydä kursseilla - hänen pitäisi vaan tehdä opinnäyte ja muutamat rästiesseet pois. Eli kotona ollaan toistaiseksi molemmat ihan pääsääntöisesti. Mies käy välillä heittämässä keikkatöitä tarpeen mukaan, mutta vielä ei ole tarvinnut hänen tehdä sitä, ollaan oltu koko 5,5 viikkoa kotona yhdessä <3 Aika harvinaista herkkua varmaan vauvan kanssa.

Ilmavaivoista on täällä kärsitty kovasti. Kuplastop on käytössä, mutta aika tuskalliselta näyttää tuo vauvan olo päivittäin, ei lääke vie kaikkea kipristelyä pois :/ En ole vielä karsinut omaa ruokavaliota kauheasti, kun tuntuu, että meidän ruokalista jäisi aika lyhyeksi jos kaikki voimakkaat mausteet, sipulit, paprikat yms. pitää jättää pois... terkka neuvoikin kokeilemaan yksi tuote kerrallaan pois jättämistä, niin näkee mikä mahdollisesti aiheuttaisi eniten ilmavaivoja. Osin varmaan johtuu siitä mun maidontulosta, monesti vauva nielee ilmaa syödessään, mutta ei kait se kokonaan sekään selitä. Toivon mukaan myös iän karttumisen myötä helpottaisi tuo. Osaako kukaan sanoa olisiko esim. Disflatyl parempi kuin tuo Kuplastop, vai onko noissa eri valmisteissa eroja?

Siilinlapsi ja siilivauva 5 vko 5 pvä
 
Siilinlapsi miten tuo sammas aiheuttaa kipua? Mulla kun on nännit kipeet erilalla kun vauvan nänniotteesta johtuva kipu ja haavaumia ei ole...Sellanen polttava kipi välillä tai en osaa oiken kuvailla.
 
Vaipoista Me kokeiltiin nyt muumivaippoja, mies osti kokoa 4-8kg kun pienempää ei mein cittarissa ollu. Tyttö painaa 5,5-6kg. Toi vaippa ei pysy ollenkaan paikoillaan vaan valahtaa alas koko ajan, vaikka laitetaan se kyllä tarpeeksi tiukalle. Sitten siinä on jotkut ihmeen isot lörpäkkeet mitkä tulee reisille. En tykkää sitten yhtään!!

Meillä tyttö kääntyi eilen mahalta selälleen ja nyt on yksi huoli vähemmän! Ei tarvi stressata kehityksestä niin paljoa, eikä tuota tarvisi vielä edes osata. Vielä kun pään oppisi kannattelemaan käsistä kohotettaessa niin hyvä, mutta kai se siitä pikkuhiljaa!

Odottelen, että neuvolan soittoaika alkaa ja samalla että lumisade loppuu. Pitkästä aikaa pääsee vaunuileen! :)

Nallu ja Sonja 11vko 3vrk
 
Nallulle ja muillekin vauvan kehityksestä stressaaville tsemppihalit =)

Itsekin stressasin esikoisen kehitystä koko vauvaiän ja stressaan oikeastaan vähän vieläkin, kaikki missä on keskimääräistä hitaampi tuottaa suurta ahdistusta äidille vaikka tyttö 3v on siis ihan normaalisti kehittynyt. Esim. tällä hetkellä heikkoja kohtia on piirtäminen, piirtää lähinnä syheröä/sotkua kun 6 kk nuorempi serkkutyttö tekee jo hienoja "pääjalkaisia" ihmishahmoja. Ei myöskään millään tunnu oppivan pitelemään saksia vaikka kiinnostus on kova. Toisaalta on ikäisekseen ketterä liikkuja, puhe on hyvin kehittynyttä ja tekee taitavasti palapelejä ym. ym. mutta jotenkin sitä itse keskittyy aina niihin heikkoihin kohtiin.

Iso asia jonka olen tuota esikoista seuratessa oppinut ja joka nyt on selvästi vähentänyt huolehtimista on se että monet lapset kehittyy nopein pyrähdyksin ja välissä on tasaisia jaksoja joiden aikana ei tunnu tapahtuvan mitään kehitystä. Esim. liikkumisen suhteen esikoinen aloitti todella hitaasti, kääntyi kunnolla vasta puolivuotiaana mutta sitten lähtikin melkein saman tien ryömimään, 7 kk iässä jo alkoi nousta tukea vasten seisomaan ja käveli kymmenkuisena! Eli hukkaan meni sekin huolehtiminen. Toinen asia on se että lapset oikeasti kehittyy omaan tahtiinsa eikä vanhemman kannata ottaa valmentajan roolia liian tosissaan, sillä voi ehkä vähän nopeuttaa taitojen kehittymistä mutta toisaalta voi kiirehtimisellä luoda lapselle ahdistusta ja jopa hidastaa kehitystä. Meille kävi näin potalle opettelussa kun lupaavan alun jälkeen sain tytön ahdistumaan asiasta niin ettei yli puoleen vuoteen suostunut lainkaan potalle. 2,5-vuotiaana lopulta alkoi omaehtoisesti käymään pissalla ja nyt tasan 3v iässä on lähes täysin kuiva, vaippa edelleen käytössä öisin ja ulkoillessa mutta jää useimmiten kuivaksi. Silloin 2,5-vuotiaana oli selvästi itse kypsä asialle, aiemmin ei ollut.

Tulipas palopuhe, mutta toivottavasti näistä oli jotain apua muille ahdistelijoille ;) Tämän toisen vauvan kohdalla en olekaan tähän mennessä tainnut stressata oikeastaan mistään, toisaalta vielähän tässä ehtii...

Sokeripala ja murunen reilut 5 vkoa
 
Meillä neiti meni eilen vaunuihin nukkumaan klo 17. Otettiin se sisälle klo 19.30, söi ja jatkoi uniaan. Heräsi seuraavan kerran klo 24.00, 03.30, 06.00 ja 9.30 noustiin ylös. Nukkui siis kevyet 15 tunnin yöunet :LOL:

Kävin äsken jumpassa ekaa kertaa! Tulipas hyvä fiilis ja yllättävän hyvin sitä jaksoi about vuoden tauon jälkeen. Saas nähdä kuinka paskana sitä on huomenna :D

Nallu - meilläkin tyttö kääntyy vatsalta selälleen. Ähisee ja puhisee mutta loppujen lopuksi pääsee kääntymään :) Mä myös stressaan tytön kehityksestä hirveästi, esim. ensimmäistä kunnon hymyä odotin kun hullu puuroa :D

Vielä yksin viihtymisestä - meillä ei edes riitä että on sylissä, vaan kokoajan pitää heilutella helistintä, vaihdella asentoa, kannella jne |O

SW ja neiti huomenna 10 vk
 
Eveny mulla tuo sammaksen aiheuttama kipu oli just sellaista polttelua tai vihlontaa. Tuntui imetyksen aikana siltä kun vauva purisi nännipihaa, siellä syvemmällä nännin sisällä oli tuo kipu. Sitten imetyksen jälkeen tuntui nännipihan alla ja sisällä ilkeä polte, joka tuli aaltoina, saattoi säteillä joskus isommallekin alueelle, esim. kohti kainaloa. Tuntui, että tuo sammas teki herumisesta jotenkin kipeää. Ymmärsin et sammas voi mennä maitotiehyisiin ja luulen, että mulle kävi justiinsa niin! Lisäksi tuntui sekä nännipihassa että rinnassa satunnaisesti kutinaa. Nää oireet itse yhdistin siihen sammakseen kun häipyivät pikku hiljaa sen lääkityksen avulla. Mulla selvästi reagoi se hiiva nännissä lääkkeeseen ihan tietynlaisella kutinalla myös sen lääkkeen laiton jälkeen tietyn ajan kuluttua!

Sammastahan ei haittaa hoitaa varmuuden vuoksi jos kipuja on, kun sen diagnosointi on aika vaikeaa, kandee testaa vaikka niitä itsehoitojuttuja alkuun. Mulla kesti paraneminen noin 1,5 viikkoa lääkkeillä eli sitkeä saa kyllä olla...
 
Siilinlapsi kuulostaa kyl omilta oireilta ja niitä on ollut pitkään. vauva ei oo enää hetkeen tissiä syönyt mut kivut jatkuu siksi kyselen. Millasii itsehoito lääkkeitä niitä on?? Pitää varmaan huomenna varmuudeksi soittaa neuvolaan.
 
Eveny Ainakin puolukalla ja sitruunalla voi käsitellä nännejä, ne kun ovat happamia niin hoitavat tuota hiivaa. Myös vichyllä huuhtominen on yksi keino. Itse oon näistä lukenut netistä, kokeilin kyllä niitäkin, mutta luulen että kyllä se oli tuo lääkehoito, joka tepsi.. Eli lääkäri määräs mulle Daktarin oraaligeeliä, jolla hoidetaan suun sammasta, sitä levitin nänneihin muutaman kerran päivässä niin johan lähti! Toivottavasti saat avun, koska tiedän kokemuksesta nyt kuinka kipeää se tekee!
 
Sokeripala Kiitos tsemppihalista :)

SW Kai se on tällästä esikoisen kanssa. Jotenkin vaan kauhea stressi kaikesta, kun toivoo toisella parasta. Ehkä nyt osaa ottaa jo rennommin, kun huomas et kyllä tyttö oppii ja ihan ajallaan! Oon ollu yhtä hymyä eilisestä asti, kun on pienempi huoli asiasta! :)

Yksin viihtymisestä munkin piti aikasemmin jo kommentoida. Meillä neiti ei ole kovinkaan paljon yksin. Tyttö on oikea sylivauva, ja mä kyllä tykkään pitää sylissä. Lattiallakin mä olen neidin kanssa aina, jumpataan ja leikitään yhdessä. Viihdyn tytön kanssa loistavasti! Mutta ei tuota voi yksin jättääkään, kun meillä on noi kissat. Vasta sitten kun tyttö pääsee itse liikkumaan niin voi antaa olla yksinäänkin. Toinen kateista tunkee itseään tytön viereen jos neiti on lattialla. Meillä on joku näkymätön napanuora vieläkin! :D

Tyhmä minä kun yritin soittaa neuvolaan! Mut ei kai sieltä nyt loppiaisena kukaan vastaa :D Huomenna en ehdi soittamaan, joten maanantaille asti joudun odottamaan.
 
Heippatirallaa :wave:

Tälle suunnalle ei tällä erää kovin kummoisia kuulu..Arki rullaa melko mukavasti, yhä vaan kamppaillaan vauvan myöhäisen nukkumaan menon kanssa mutta eipä sille taida vielä juurikaan mitään mahtaa. Sen verran olen yrittänyt että noustaan aikaisemmin mut vauva kyllä simahtaa sitten sitteriin kutakuinkin 30min hereillä olon jälkeen.

Imettämisen kaa vähän outoa kun vauva ei jostain syystä oikein tunnu huolivan rintaa! Pullosta syö hyvin mutta imettämisen kanssa käy niin, että alkaa syödä ja syökin hetkenhyvin ja sitten alkaa ihme ähinä ja potkiminen ja päästää rinnasta irti mut hamuaa heti takas. En oikein ymmrrä että mitä tää nyt on?? Aluksi ajattelin et on ilmaa mahassa mutta eihännyt joka syötöllä voi olla kun muuten ei oiken ole. Olen myös ajatellut et ois sitä et maitoa tulee liikaa mut en oikein jaksa uskoo tohonkaan kun ei multa maitoa mitenkään valtoimenaan tuu ja tosiaan pullosta syö hyvin, sieltähän tulee paljon enempi kerralla....
Niin rasittavaa tää kun syömisestä ei taho tulla mitään että kohta varmaan lopetan koko imetyksen vaikka maittoa tulleekin.

Meillä tällä viikolla pojan naama ruvennut kunnolla kukkimaan...Kaipa nuokin näpyt menee ohi omia aikojaan.

Muutamana päivänä annettiin luumua koska kakka ei meinannut oikein tulla. Vähän poju ihmetteli mutta hyvin kuiteskin söi.

MusuMuru ja Eemeli huomenna 2kk
 
Heippahei! :wave:

MusuMuru meillä on joskus tytön kanssa ihan sama ongelma tuossa rinnasta imemisessä. Jotenkin oman vauvan kohdalla sen on yhdistänyt joko siihen, että rinta alkaa olla tyhjä tai siihen, että vauva on sen verran kylläinen, ettei enää kovalla halulla syö. Joskus turhauttaa valtavasti, kun yrittää mahdollisimman tyhjäksi rinnat syöttää, että saisi kunnolla sen takamaidonkin sieltä.

Koitin eilen ekan kerran sähkökäyttöistä rintapumppua, kun tuntui tuo tuotteliaampi rinta räjähtävän neidin vetäessä pitkää unta illalla. Valoi kyllä hyvää uskoa itseen, kun näki sen 80ml siellä pullossa ja lisääkin olisi varmaan vielä saanut tulemaan jos tyttö ei olisi herännyt. :) Tuleepa edes toisesta sen verran, että neidin saa kylläiseksi!

Yksin tyttö ei viihdy oikein mitenkään. Koko ajan saa olla viihdyttämässä, joko minä tai mies. Makuullaan viihtyy hereillä ollessa jonkun verran, kunhan tosiaan joku koko ajan juttelee, silittelee tai "leikkii". Muuten saa koko ajan pitää sylissä. Onneksi mies nauttii työpäivien jälkeen, kun saa tyttärensä kanssa viettää aikaa. :heart: Saa äitikin siinä omaa aikaansa ja pääsee suihkuunkin!

Mistähän johtuu semmoinen, että meillä pääsee neidillä usein vaipan ohi pissa tai "valuu" kylkeä/selkää pitkin ulos? Liian iso/pieni vaippa, väärä malli? Joinakin päivinä saa vaihtaa neljäkin kertaa vaatteet, kun pissa tulee ohi. : / Joinakin päivinä ollaan sitten koko päivä kuivana ja pissa pysyy siellä missä pitääkin. Meillä käytössä Pampersin kakkonen ja se tuntuu muuten sopivan tytölle hyvin malliltaan ja kooltaan, ykkönen on liian matala jo.

Daewen ja "M" 1kk
 

Yhteistyössä