Marraskuussa 2010 syntyneet <3

Vauvan nukuttamisesta: Meillä neiti nukahtaa päivällä syliin, josta siirretään vaunuihin nukkumaan. Meillä siis vaunut käytössä myös sisällä. Yöunille neiti nukahtaa mun viereen. Joskus neiti nukahtaa itsekseen, mut yleensä tarvii laittaa tuttia suuhun. Pään silittäminen auttaa nukahtamaan nopeammin. Meillä neiti vieroksuu omaa sänkyään täysin, tyttö vaan tuijottaa reunapehmusteen kuvia ja mobilea silmät täysin auki vaikka kuinka väsyttäs. Ei nukahda siis omaan sänkyyn, eikä jää sinne vaikka nukahtais syliin. Kaipaisinkin vinkkejä tähän, että miten saisin tuon nukahtamaan omaan sänkyyn tai edes jäämään sinne jos nukahtaa syliin?

Rytmistä Meillä neiti nukahtaa yöunille 22-23.30, yleensä kuitenkin ennen yhtätoista. Yön neiti nukkuu heräämättä, herää aamulla 8-10. Sitten neiti on hereillä 1-2h, jonka jälkeen on ekat päikkärit. Muuten on aika sekava rytmi päivällä..

SW Meilläkin riittää tasan yksi ohjelma yhdelle päivällä, joskus sekin on liikaa. Neiti ei osaa rauhoittua kylässä, varsinkaan kaupungilla. Ja kun uni on vähissä ja nälkä vaivaa niin seuraukset on selvät..

Pään kannattelusta: Täytyykö takaraivon olla samassa linjassa selän kanssa kun kohottaa käsistä? Vai riittääkö, että pää on suorana jatkeena selän kanssa?

Nallu ja Sonja 3kk 1vko 5vrk
 
Heippa hei pitkästä aikaa! Ei ole tullut kirjoiteltua, kun neiti pitää mamman kiireisenä kaikki päivät ja illat yrittää ottaa vain rennosti, kun isi on kotona! :)

Meillä oli tänään ristiäiset ja neiti sai nimekseen Meea Aleksandra. :heart:

Kovasti Meea on kasvanut ja kehittyy niin valtavasti koko ajan! Hymyilee, juttelee ja seurustelee hirmu paljon ja hurmaa kaikki olemuksellaan! Yöt meillä mennään kahdella syötöllä, ensimmäisen nukuttu pätkä on 5-6h ja seuraava noin 2h, jonka jälkeen nukkuu vielä tunnin tai kaksi ennenkä herää kunnolla. Hyvin nukkuu omassa sängyssään, mutta oikeastaan poikkeuksetta saa syliin nukuttaa. Päivisin saattaa nukahtaa itsekseen, mutta harvemmin ja nukkuu nykyään päivisin noin 10min-1h kerrallaan. Siksi ei ole tullut kauheasti palstailtua, kun ei meinaa millään ehtiä. :)

Omanapaista tekstiä tällä kertaa, mutta pitää yrittää ehtiä lueskella ja kirjoitella taas useammin!

Daewen ja Meea huomenna 8vk
 
Nallu: Ootko kokeillut laittaa tyttöä päivällä sänkyyn? Siis ihan hereillä? Meillä oli samanlaista vielä joku aika sitten,että pinnasänky oli kauhistus. Aloin laittamaan tyttöä päivällä omaan sänkyyn ihmettelemään,katselemaan mobilea jne. Tottui näin sänkyynsä eikä se enää ole kamala paikka vaikka siellä joutuu nukkumaan.

Yöunille nukahtaminen on hyvin vaihtelevaa. Eilen illalla oli taas niin leovoton,että omassa sängyssä nukkuminen ei tällä kertaa onnistunut. Pidin sitten vieressä koko yön. Yöunet alkaa meillä 22-23 välillä. Eilinen päiväkin oli sellasta pätkittäistä nukkumista,että ei mitään rajaa.

LilliM ja Mimosa 7.12
 
Nallu meillä oli aluksi kanssa niin et syliin nukahti ja ei saanut siirrettyä. Kovasti vaan joka kerran siirrettiin kun syliin nukahti. Huijasin niin et jos havahtu siirrossa niin jätin kädet ympärille, niinkun vielä olisi sylissä, kunnes poika nukahti uusiksi. Hankala asento mut onnistui meillä.
Sit en tiedä oliko meillä sänkyyn oppimisessa se et kun vaihdettiin korisänky pinnikseen nii poika oppi et sinne nukahdetaan. Poika siis laitetaan sänkyyn ja jos itkee niin itkee (ei enää nykyään) kunnes nukahtaa. koko ajan silitellään ja laitetaan tuttia. Välillä on myös pakko pidellä käsiä niin ettei ne pääse heilumaan ja hyvin poika oppinu et pitää nukahtaa. Nykyään nukahtaa ihan itse sänkyyn, joskus pitää tuttia nostella vain.

Tulipa sekava selitys.
 
Silent mistä ostitte uimapuvun ja vaipat vauvalle uintia varten? Meillä alkaa uinti viikon päästä kanssa. Oliko helppo itse peseytyä vauvan kanssa uinnin jälkeen?

Meillä nukahdetaan omaan sänkyyn välillä omia aikojaan, välillä huudon kanssa, niin että äiti tai isi on rauhottelemassa siihen saakka kun Daniel rauhoittuu. Ei siis anneta yksin huutaa missään tapauksessa. Viimeiset 4 päivää meillä on nukuttu yöt erittäin hyvin, mutta päivisin vain lyhyitä pätkiä. Aiemmin Daniel on nukkunut kovasti, mutta nyt ilmeisesti uuden oppiminen valvottaa? On kuitenkin selkeästi väsynyt kun laittaa nukkumaan, mutta ei haluakaan nukahtaa millään. Vaunuissa on huutamatta vain jos liikutaan, ennen nukahti samantien vaunuihin vaikka ei oltais yhtään työnnetty niitä.

Rytmistä sen verran että nukkumaan mennään välillä 19-20.30 ja nukutaan noin 7.30 saakka. Yöllä syö ehkä kerran, välillä vasta aamusta. Valvoo tunnin ja käy lyhyille unille, sitten valvoo 1h 15min ja käy pidemmille unille. Yleensä valvoo sen tunnin ja sitten alkaa kitisemään väsymystä. Nukkuu sitten 30min-3h pätkiä päivällä.

Täysimetyksellä mennään aina vaan, eikä poika ole siis maistanut mitään muuta kuin maitoa. Katsotaan koska aletaan jotain antamaan, mahd. 4-5kk iässä.

Birre86 ja Daniel 12vko 3 pvä. Lauantaina 3kk!
 
Birre - Siellä missä me käydään ei käytetä uimavaippaa ollenkaan. Ostettiin uikkari prismasta :) Eiköhän niitä kaikissa lastentarvikeliikkeissä myös ainakin myydä? Ja onhan niitä sellaisiakin uikkareita missä on vaippa valmiina. Meillä sama, eli tunti valvotaan ja sitten aletaan kitisemään väsymystä. Koskakohan valveillaoloaika alkaa pitenemään?

Daewen - todella kauniin nimen annoitte tyttärellenne :flower:

Nallu - Aika hassua, kun teillä ei nukahdeta omaan sänkyyn ja meillä taas ei oikeastaan mihinkään muualle :D

Silent ja tyttö 3 kk ja 3 vrk
 
Kiitos vinkeistä Lillim ja Eveny! Täytyy kokeilla niitä:) Ollaan mietitty jos kokeltais laittaa vaunukoppaa sänkyyn, kun se on tutumpi. Ja sit ku siihen sais nukkumaan ni otettas koppa pois ja taas sama opettelu :)
 
Kysyn vielä,että onko teidän muiden vauvoilla suuriakin vaihteluita päiväunissa vai onko aina sama rytmi??

Meillä nyt taas joku ihme vaihe. Aamu/aamupäivä on ainoa aika päivästä kun nukkuu kunnolla ja nukkuu sisällä vaunuissa. Tänäänkin meni yli 2h. Mutta siinäpä ne kunnon unet sitten onkin. Eilen ei nukkunut yhtäkään kunnollista pätkää. Ja ulkona ei nuku taas lainkaan kun vielä viime viikolla nukkui 3h helposti:confused: Pikkusen on vaihtelua,ei meinaa itekään perässä pysyä,että mikä rytmi/vaihe milloinkin. Tai siis ulkona nukkuu kyllä jos mennään lenkille,mutta liikkumattomissa vaunuissa ei nuku. Joko vaan herää tai sitten kitisee vähän väliä. No,ehkä ensi viikolla on taas joku ihan toinen meininki...

LilliM
 
Kiitos Silent whisper! :)

Rytmistä Meillä Meea nukahtaa yöunille 23-01 aikoihin ja siitä sitten nukutaan kahdella syötöllä 9-11 saakka. Heräämisen, vaippailun, tissittelyn ja pienen seurustelun jälkeen nukahtaa sitten vielä noin tunniksi, mutta sen jälkeen päivät on tosi vaihtelevia. Voi olla, että nukkuu paljon tai sitten vain ottaa pieniä torkkuja pitkin päivää. Valveilla neiti jaksaa olla välillä kolmekin tuntia seurustellen ihmisten ja lelukaaren kanssa.
 
Pikainen vastaus rytmiin et ei mitään selkeetä rytmiä meillä vielä havaittavissa ja päivät voi olla niin erilaisia kuin olla ja voi :D Ainoa varma asia oikeestaan se et tyttö nukkuu jossakni vaiheessa yötä ne pidemmät unet ja ekan hereillä ollun pätkän jälkeen pidemmät unet, muutoin on elo yhtä sillisalaattia..

JKM ja Laura huomenna 9vkoa
 
Heipä hei pitkästä aikaa! Ei ole tullut kirjoiteltua. Ollaan oltu miehen kanssa vuoroin kipeinä. On ollut flunssaa, kuumetta ja oksennustautia. Aika rankkaa on ollut kieltämättä. Onneksi lapsi on selvinnyt ilman sen suurempaa sairastelua.

Meillä tuo rytmi myös vaihtelee. Hetken oli jo niin, että 8-9 aikaan noustiin sängystä, siitä sitten tunnin päästä ensimmäisille tunnin unille ja sitä samaa vauhtia iltaan asti. Nyt ollaan sitten alettu aamuisin herätä jo kuuden aikaan!!:eek: Yöunille mennään yleensä kahdeksan jälkeen illalla. Onkohan se sitten liian aikasi, kun unet loppuu aamulla ihan liian varhain.:eek: Voitteko kuvitella, kuin poikki oltiin, ku oltiin vielä kipeinä ja tyttö heräsi aamulla kuuden jälkeen. Ja tietty niinä päivinä ei päiväunetkaan kelvannu. Kyllä ei ollut itku äitillä kaukana niinä päivinä.

Nyt näiden sairastelujen jälkeen, olen kiinnittänyt huomiota itseeni. Se oli sellainen pysähdys ja oon huomannu olevani aika väsynyt niin fyysisesti kuin henkisestikin. Lisäksi pää on täynnä huolia ja murheita. En oikein tiedä mitä tarkalleen, koko ajan vaan jotain (turhaakin) murehdin. Jotenkin on niin apea mieli ollut, etten tiedä, onko tää vaan tätä väsymystä vai voisinko olla vähän masentunu tai jotain.:( Täällä kun löytyy teitäkin masentuneita äitejä, niin mistä tiesitte olevanne masentuneita ja hakea apua?

Huomenna on neuvola, pitäis varmaan avata siellä suu. Toisaalta me ei aina olla sen terkan kans samalla aaltopituudella, että tuntuu vaikeelta alkaa sille puhuun. Ihan kiva se on, mut aika kärkäs sanoon vähä kaikesta. En tiedä, täytyy jäädä seuraileen omaa napaa.

Mua kans kiinnostaa, milloin tuo valveillaoloaika alkais piteneen? Olis kiva ehtiä seurustella pirteämmän tytön kans vähän pidempään.

Meillä alettu nukkuun taas perhepedissä. Siinä tyttö nukkuu hyvin, mutta minä taas en, ku tyttö potkii jaloillaan joskus aikas paljon. Pitäis varmaan taas siirtyä pinnasänkyyn, niin sais äitikin nukuttua paremmin (ehkä, toisaalta jos tyttö itkee, niin eipä siinäkään nukuta).

Kun olin vatsataudissa, nukuin kaksi yötä sohvalla tytöstä erossa ja isi hoiti yöt. Kyllä siinä ikävä iski. Ei siis ihan vielä pystytä yöhoitoon kodin ulkopuolelle. Joskus keväämmällä sitten kyllä voisi kokeilla.:)

Voisinpa vielä kysyä, mitä te teette päivisin? Millaista ohjelmaa teillä on vauvauintien ym. lisäksi? Meillä ei oikein ole kaupungilla pyörimisten lisäksi muuta ja joskus puuduttaa. :)

Halauksia ja voimia kaikille toivoo Bigwish ja pieni huomenna 3 kk <3
 
lillimenninkäinen meillä on ainakin suuria vaihteluja päivärytmissä, ei mitään säännönmukaisuutta vielä missään :) iltasin oon tosin nyt yrittäny aina ruveta iltapuuhiin 20.30-21.00 ja se meillä tarkottaa sitä et laitetaan yökkäri päälle ja mennään tissittelemään sänkyyn. aamuisin poitsu herää milloin mitenkin, nukkuu ja syö päivällä miten sattuu joten sekametelisoppaa on edelleen :D

Bigwish mulla ei oo vielä kertaakaan tullu aika pitkäks kun koko ajan tuntuu olevan jotain puuhaa :D kotona riittää kotitöitä yllin kyllin ja koiran lenkityksetkin vie oman osasa vauvan hoidon lomassa. sit jos alkaa kotiseinät pullistelemaan niin hurautetaan autolla jollekkin mun ystävälle kyläilemään ja siinä saa sit samalla niitä sosiaalisia kontakteja muista aikuisista :) jos sulla ei oo kavereita kellä ois sama elämäntilanne tai ketkä ois muutenvaan päivisin kotona niin joka kaupungissahan on perhe kerhoja yms toimintaa jopa ilmasiksikin :)

meillä ongelmia tuottaa nyt alkanut liiallinen maidontuotanto ja rintoja kivistää vähän väliä kun ei poitsu jaksa juoda kaikkea maitoa pois. aluks ei ollu mitään tälläsii ongelmii ja outoa et ne alkaa nyt 3kk synnytyksestä :/ lisäks hartijat ja niska on kiristyny karmivan kireiks tästä imetyksewstä ja kanniskelusta, hieronta tekis niin hyvää mut kun se on niin penteleen kallista :(

hieronnasta haaveileva hipsu ja poitsu 11vk 2pv
 
Bigwish Voimia jaksamiseen! Mullakin on pää välillä täynnä huolia ja murheita, mut luulen sen olevan osa äidiksi tulemista. Sitä huolehtii kaikesta mahdollisesta. Jos tuntuu masentuneelta niin muista olla avoin, äläkä kiellä niitä tunteita! :)

Päiväohjelmasta: Me käydään joka perjantai vauvamuskarissa, yleensä pari kertaa viikossa nähdään tuttuja. Muuten mä leikin Sonjan kanssa, luetaan kirjaa, ulkoillaan ja hassutellaan. Mä nautin yhteisestä ajasta neidin kanssa, enkä kaipaa liiaksi ohjelmaa. Sit kun Sonja on vähän isompi ni voi enempi harrastella yhdessä, nyt riittää toi muskari.

Nallu ja Sonja 3kk 2vko
 
Kiitos, Nallu. Mulla varmaan ongelma oliskin se, että viimeiseen asti väittäisin olevani muuta, ku masentunut. Nyt vaan herkemmin kuuntelee itseään (vähän liikaakiin), ku tietää, et pitää vauvan takia jo pelkästään pysyä kunnossa. Eiköhän se tästä, toivottavasti.

Mä kans tykkään hassutella tytön kans ja touhuta, mut joinain päivinä tuntuu, että mitähän sitä keksis.:) Liikaa ohjelmaa en tosiaan kaipaa minäkään. Mut ehkäpä noihin päiväkerhoihin voisi tosiaan mennä. Kerran kävinkin, mut ei ainakaan vielä ollut mitenkään ahaa-elämys. Joskaan ei ollenkaan huono. :)
 
bigwish: juu, ei kannata piilotella eikä varsinkaan vähätellä tuntemuksia, niin kuin minä tein pitkään ( liki kahden vuoden ajan ) :ashamed: kannattaa puhua neuvolas tai lääkäris omasta olosta jos vain siltä tuntuu. multa loppuu nyt ens kuus terapiakäynnit kun oma olo on jo niin hyvä, terapiassa olen käynyt huhtikuusta asti ( mulla hoitamaton synnytyksen jälkeinen masennus joka johti keskivaikeaan masennukseen ) olen käynyt tuolla aikuispsykiatrianlaitoksella kerran viikossa. jälkikäteen voin vain harmitella miten päästin itseni siihen tilaan, miksi piti häpeillä omaa olotilaa ja tuli vain potkittua itseäni eteenpäin...vaikka olisi voinut saada apua jo aiemmin...tuolloin huhtikuussa oma huono olo paistoi jo läpi niin ettei sitä voinut enää piilotella ja tätä poikaa odottaessa ekalla äitiysneuvolakäynnilla sain lähetteen jatkohoitoon pyytämättä...ja silloinkin vielä yritin vähätellä oloani.. nyt voin paremmin kuin aikoihin voin jopa nauttia näistä päivistä eikä tappaminen ja halu kuolla -ajatuksia ole enää tullut aikoihin...
 
Kiitti Kurpitsa! Kyllä ollut sulla varmasti rankkaa ja varmasti rankempaa asioista tekee, kun on lapsia. Siksi mulla ollutkin jotenkin paha mieli, ku oon murehtinu, et jos joskus joutuisin jotenkin huonoon jamaan enkä pystyisi hoitaan lastani. Sellainen ajatus alkanut pelottaa, vaikka on tuulesta temmattu. Etsin tietoa myös kaikesta ahdistuneisuushäiriöistä ja muista ja kyllä jotkut niiden oireet sopi mun oloon vallan hyvin. Mut tosi jännä, kun en ole aiemmin kiinnittänyt sen kummemmin huomiota näihin tunteisiin. Nyt vaan tuo sohvalla (pakosti) löhöily pisti miettimään kaikenlaista.

Mä tosiaan luulen, et kaikki nää masennukset sun muut jää monilla hoitamatta just väsymyksen takia. Sit toisaalta halu selvitä ja pärjätä on kova. On niin vaikea varmasti myöntää, et tarvii apua. Ihana kuulla Kurpitsa, et alat olla kunnossa!!! <3
 
Hitsi vieköön monta päivää on jo pitänyt tänne kirjoittaa, mutta aina on tullut jotain eteen ettei ole kerennyt...

Tosiaan meilläkin oli lauantaina ristiäiset, ja ihanat olikin! Meidän poika sai nimekseen Leevi Simo Samuel. Meitä oli paikalla vaan 12 henkeä, eli meidän lisäksi kummit ja isovanhemmat puolisoineen. Kaste tapahtui kotona meidän ihana perhepapin toimesta, sen jälkeen mentiinkin sitten porukalla ravintolaan syömään :)

Bigwish Ilman muuta kannattaa neuvolassa ottaa puheeksi, jos itsellä on epäilys, että oma väsymys ja alakulon tunteet ei ole enää normaalia väsymystä. Ei näissä jutuissa voi oikein liian varovainenkaan olla, parempi hoitaa ajoissa, niin ei pääse kehkeytymään kunnon masennnukseksi, ihan kuten Kurpitsakin sanoi! Minusta ainakin se on jo tärkeä hälytysmerkki, että alkaa itse kyseenalaistamaan omaa jaksamistaan ja oloaan, useinhan sitä yrittää vaan pärjätä ja pärjätä ja pärjätä kunnes ratkeaa, kun ei oikein suostu uskomaan, että kyse voisi olla muustakin, joten huolesi on varmasti ihan oikeutettua. Nyt kannattaa siis pitää itsestään huolta ja hankkia ajoissa sellaista apua ja tukea, ettei pääse pahaksi!

Rytmeistä: Meillä tosiaan yöunet alkaa yleensä aika myöhään, vasta 23-01 välillä, sitten nukutaan 3-4 tuntia, syönti, taas noin 3-4 tuntia ja syönti. Sen jälkeen onkin vaihtelevaa tuo nukkuminen, joskus nukahdetaan hyvin ja nukutaan vielä pari tuntia, välillä taas valvotaan sängyssä vaikka tuntia ja sitten nukahdetaan tunniksi pariksi. Meillä siis venyy oma nukkumaanmeno monesti 01-02 saakka ja sitten nukutaan sen takia mieluusti ihan niin pitkään aamupäivään kun vaan mahdollista. Vaippaa ei yöllä vaihdeta ellei vaikuta tosi täydeltä. Päivällä saattaa olla rytmit mitä vaan. Toisina päivinä nukutaan vaan 30min-1h pätkiä ja toisena (kuten tänään) saatetaan sitten vedellä päivällä taas kolmenkin tunnin syöntivälejä.

Tänään onkin ollut hassu päivä. Ilmeisesti vatsa vaivaa Leeviä, kun kokeiltiin vähentää vatsalääkkeen määrää, viime aikoina kun on vatsa vaikuttanut paremmalta. Noh, tänään ruokailut ovatkin olleet sitten vaikeita. Yöllä meni niin, että aina viitisen minuuttia söi hyvin, sitten alkoi vääntelehtiminen. Päivällä taas saattoi mennä samaan tapaan, mutta iltapäivästä lähtien on ollut kovaa huutamista tissillä ja ihan raivarointia, ei ole oikein ruokailut sujuneet. Välillä tuntuu, että kyse on siitä, ettei ole tarpeeksi nälkä tai maitoa tulee liikaa, välillä taas selvästi vatsaan koskee pojalla. Meillä siis on jo viikon kaksi ruokailut olleet noin viisi minuuttia kerrallaan kestäviä, kun maitoa on tullut niin runsaasti, että poika on tullut nopeasti kylläiseksi. Ainakin neuvolalääkäri sanoi sen olevan ihan ok kesto, kun mulla maitoa tulee ihan suihkuten välillä. Itseä tietysti huolettaa tällaisina päivinä kun on tuota kiukkuamista rinnalla. Toivon mukaan huomenna olisi sitten rauhallinen päivä ilman rintaravaireita. Yö vähän jännittää, että miten menee, mutta onneksi yöt on melkein aina olleet huomattavasti päivää helpompia, silloinkin kun on esiintynyt tuota tissillä huutamista. Meillä siis ollaan ihan täysimetyksellä eikä korvikkeita olla vielä kokeiltu, joten olen optimistinen, että nuo rintaraivarit (satunnaiset) menee vielä ohi. Imetystukipuhelimessa mulle joskus neuvottiin, että ei ne vauvat itseään nälässä pidä, että jos ei vaan tarjoa muuta ruokaa, niin tissi alkaa kohta taas kelvata pienen raivaroinninkin jälkeen. Näin on onneksi ainakin toistaiseksi aina käynyt. Meillä ei siis ole mitenkään yleistä tuo, mutta toissaviikolla esim. tuon rotavirusrokotteen takia oli hieman vatsakipuja,mikä selvästi teki tuota samaa levottomuutta tissillä. Mä olen alkanut vähän epäillä, että mun syömä kanamuna esimerkiksi aiheuttaa Leevillä mahakipuja, täytyy vähän tarkkailla vielä tuota, että voiko olla tosiaan näin..

Huoh, täytynee painua tästä nukkumaan, josko mies sai tuon pojan nukahtamaan vihdoin meidän sänkyyn!

Siilinlapsi ja Leevi 9 vko 4 päivää
 
Eilen yöllä taisi olla taas Danielilla vähän mahavaivaa, mutta hyvin silti nukuttiin ja kerran vaan herättiin syömään. Nukkumaan poika meni taas ennen kasia ja heräsi sitten mun kanssa 7.45. Päivällä meillä ollaan perjantaista saakka menty lyhyillä unilla. Kun ennen nukku vaunuissa sinne nostettua 2-3 tuntia helposti niin nyt menee paljon aikaa ennen kun nukahtaa ja useimmiten herää heti kun lenkki päättyy. nyt on sentään 20 min lenkin jälkeen jo nukkunut ulkona! Tällä hetkellä päiväunet on 30-1h 30min pituisia entisen 2-3h tilalla.

Mullakin on hartiat ja kädet aivan jumissa lumitöistä, vauvan kanniskelusta ja koiran kiskomisesta. Ei enää miehen hieronta auta niitä pehmentämään.

Kotona viihdyn edelleen paremmin kuin uskoin, mutta kyllähän sitä seuraakin kaipaa. Itellä ei ole autoa ja suurin osa ystävistä asuu niin ettei bussilla pääse. Onneksi mies tekee lyhyttä päivää ja rakennusasioiden hoitaminen ja suunnittelu pitää kiireisenä. Meilläkin on vaan kerran viikossa nyt alkava vauvauinti ja sekin illalla miehen kanssa. Seurakunnalla on mun mielestä paljon kaikenlaista tarjolla. Meillä olisi tiistaisin kahvihetki esikoisen saaneille äideille, mutta en oo vielä osallistunut.

Oon aina ollut hirveän tarkka siisteydestä ja nyt ensimmäisen lapsen myötä yritän opetella kestämään epäjärjestystä :D. Katsotaan sitten kun lelut alkaa vielä enemmän kiinnostaa ja poika lähtee oikeasti liikenteeseen miten tulee menemään! Tietysti koirankin kanssa on jo osaltaan oppinut elämään koirankarvojen ym. kanssa.
 
sw Mun mielestä numeron kuuluu iolla ylöspäin :)

Sain tänään Sonjan nukahtamaan omaan sänkyynsä, aikaa nukuttamiseen meni vain 10min! Olin kyllä tosi yllättyny. Unet jäi vaan 35min pitkiksi, mut alkuhan toikin jo oli :)

Nallu ja Sonja 3kk 2vko 1vrk
 
pari päivää nettipimennossa ja tänne on tullut teksitä ihan hurjana! Yleensä kun käyn päivittäin kurkkaa niin tuntuu ettei kukaan kirjoita mitää. No, hyvä näin =)

Bigfishille pitää heti vastata, että puhu vaan reippaasti neuvolassa olostasi. Saat varmaan täytettäväksi masennustestin joka antaa vähän osviittaa missä mennään. Itsellä aloitettiin lääkitys uudelleen nyt vauvan synnyttyä mutta tuntuu ettei oikein apua ole nyt tuosta lääkkeestä. Välillä olo tosi ahdustunut ilman syytä ja noita isompia lapsia ei oikein jaksaisi. Onneksi mies on nyt ollut kotosalla tässä...Tosin senkin kanssa tuli eilen kamala riita jota ei olla selvitetty niin mielialakin tällä haavaa sen mukainen sitten.

Eemelin kanssa on tuo yöunille menolle alkanut olla melkosen haastavaa. Nukahtaa kyllä nopeesti mutta nukkuu ehkä 30min jonka jälkeen alkaa jatkuva heräily, itku, tutin laittaminen jne. Nukahtaa aina uudelleen mutta herää pian taas itkemään. Yölläkin uni välillä levotonta. itkeskelee vaikkei varsinaisesti ole hereilläkään. Luin tuolta jostain toisesta pinosta että juuri tässä 3kk iässä muillakin ollut tällästä, voiskohan olla sitä että kun alkaa uusia juttuja oppia ja sellasta niin vaikuttaa sitten tällä tapaa..mene ja tiedä.

päiväunet meillä niin kuin monilla muillakin eli melkosta vaihtelua on. Välillä nukkuu hyvin, välillä vain pätkiä.

Kotona olemisesta sen verran että itsellä päivät aika työntäytteiset kun 3 lasta mutta silti alkaa vähän jo puuduttaa. Samat tiskit ja pyykis ja niitten pyörittelyä päivästä toiseen....aika olisi vissiin hakeutua muitten aikuisten seuraan esim. johkin kerhoon mutta eipä olla vielä edistytty.

Jeps, palaillaan taasnyt kun meillä netti jälleen pelittää!!
 
Heippa!

Meillä flunssaillaan oikein kunnolla, joten on jäänyt kirjoittelut kiireen vuoksi. No, toivottavasti alkais helpottamaan ja pääsis taas perusarkeen kiinni!:)

Rytmistä: Meillä aika hyvin on vakiintunut se, että illalla nukkumaan mennään siinä n. 21 ja herätään sit kerran syömään yöllä. Aamut alkaa noin 7-8. Ensimmäiset tunnin tirsat on aamulla noin 9 aikoihin ja ne yleensä nukutaan omassa sängyssä. Tosta sänkyyn laittamisesta kun olitte puhuneet, meillä kans vähän "rutisee" kun sinne laitetaan päikkäreille, mutta oon nyt laittanut tuttia suuhun ja tukenut sitä vähän harsolla, että pysyy, ni hyvin on itekseen nukahtanut. Illalla nukahtaa kyllä yleensä ilman mitään rutinoita. Noin puolen päivän aikaan menee pidemmille päikkäreille vaunuihin pihalle ja saattaa nukkua noin 3h. Välillä täytyy mennä vähän heilutteleen vaunuja, mutta nukahtaa yleensä hyvin uudelleen. Sit illemmalla otetaan vielä 1-2 lyhyemmät unet. Paljon riippuu siitä, ollaanko kotona vai kaupoilla vai missä. Vaunuihin ja autoon kuitenkin nukahtaa hyvin, joten väliin vaihtelee noi unien määrät. Mutta aika selkee rytmi on muodostunut. Ja tosiaan hereilläoloaika on melkein 1,5 h max. Jos paljon menee yli, ni sen kyllä kuulee! :) Illalla ehkä jaksaa välillä seurustella jo enemmän.

Daewen ja Siilinlapsi: Tosi nätit nimet muruillanne! :heart:

Täällä on kans yksi, joka kärsii hartia/selkäjumituksista! Oon huomannut, että kun syötän ja yleensä istunkin mun selkä on ihan kumarassa ja täytyy oikein kiinnittää huomio ryhtiin. Mutta aina huomaan olevani ihan kumarassa. Ja sit täytyis nostella oikeaoppisesti, mutta mä muistan sen aina siinä vaiheessa kun oon nostanut "vääränlaisesti"! :) Tarvis kyllä mennä hierontaan, kun tuntuu että pahenee vaan..

Meillä päivät menee jotenkin tosi vauhdikkaasti. Ulkoillaan yleensä paljon aamupäivällä ja nähdään kaveriperheitä. Mulla on monia kavereita lasten kanssa kotosalla. Ja monesti kun lapset nukkuu yhtäaikaa päikkäreitä, mä touhuilen pyykkien ja siivoomisen parissa. Tai sitten vaan oon hetkisen ittekseni.. =)

Meillä poitsu on jynssännyt ja syönyt nyrkkejänsä nyt muutamia viikkoja, yleensä liittyy siihen et on nälkä, mutta nyt on alkanut lisäksi kuolaa tulemaan kiitettävästi, tuntuu et koko ajan on paita märkänä.. Hampaita ei ainakaan vielä näy, mutta voiskohan jotenkin liittyä myös siihen? Onko jollekin jo tullut hampaita?

Nyt kuuluu kutsuhuuto! Palaamisiin! :)
 
Kiitos nallu ja kurpitsa :) niin itsekin ajattelin mutta tuntui että miten tahansa päin tuttia piti, tuli sieltä melkein suihkuten ja tyttö meinasi tukehtua kokoajan.

Rytmistä: meillä ei ole päivällä juurikaan rytmiä, valvoo tunnin, nukkuu 30-60 min, valvoo tunnin jne. Joskus vaunuissa saattaa nukkua pidempiä pätkiä. Yöunille menee klo 20-21 ja herää yöllä pari kertaa syömään. Ylös noustaan siinä klo 9 maissa.

Meillä oli eilen 3 kk neuvola ja voi sitä huudon määrää kun piikkejä pistettiin : / Säälitti toinen niin paljon että en pystynyt ollenkaan katsomaan. Oli todella inhottavaa pitää väkisin paikallaan mutta tytön parhaaksihan se vain oli :) Illalla seiskan aikaan alkoi sitten ihan kauhea huuto, onneksi olin hommannut suppoja valmiiksi! Noin 30 min huusi suoraa huutoa ennenkun suppo alkoi vaikuttaa ja sitten onneksi nukahti. Toisen supon laitoin aamulla kuuden aikaan kun oli vielä kiukkuinen. Nyt onneksi jo ihan ok :heart:

Meillä myös menee päivät hyvin, aika paljon nähdään kavereita jotka ovat myös vauvojensa kanssa kotona. Ollaan myös treffattu pariin otteeseen neuvolan kautta löytyneellä porukalla (marraskuussa LA), viimeeksi tänään kokoonnuttiin yhden äitylin kotona :) Aika ei ole käynyt vielä ollenkaan pitkäksi, vaikka olen aika helposti tylsistyvää tyyppiä :kieh:
 
Viimeksi muokattu:
meil olis 10.pvä tuo 3kk neuvola ja oon täs miettinyt jättäiskö yhden rokotuksen myöhemmälle, tuntuu niin hurjalle että pienelle annettais sellainen määrä rokotteita kerralla..onnistuisikohan se sellainen edes....:confused:

meillä Aarni meni 18 aikaan jo yöunille, sinne se nukahti ilman tuttia itekseen :) 1-2:lla syötöllä mennään, voi heräillä ekan kerran syömään puolilta öin ja sit siel 3-4 aikoihin tai sit herää vastaavasti vasta 2-3 aikaan ja mennään sillä yhdellä syötöllä aamut alkaa yleensä 6-7 välis ( herää isompien lapsien ääniin kun ne kinaavat jo aamu 6:n aikaan aamupalalla.. ) hereilläoloaika on pidentynyt, nyt jaksaa valvoa sen 1,5h useimmiten..

kohta pitäis raahautua sinne pilatekseen..
 

Yhteistyössä