*Marrastähdet '07* syyskuussa

Huomenia :wave:
täällä pakkailaan kiireellää ja ollaan lähössä sinne laivalle tänään..17.30 irtaudumme satamasta ja sanomme suomelle pieneksi hetkeksi heippa :wave:

eli heippa ja nähellään taas loppuviikosta :wave:

Perfekta ja hattivatti 30+6
 
Joo munkaan mielestä spinaali ei oo kohdunkaulan puudute vaan ihan samallalailla annetaan kuin epiduraalikin. Sillä annetaan yleensä vain niille jotka on synnyttäneet aikasemmin ku kesto on lyhyempi ja oletettavasti synnytys etenee nopeammin jos on synnyttänyt aikasemmin. Ensi synnyttäjälle joudutaan usein antamaan useampi annos tuota lääkettä ja siks epiduraali parempi.. Paitsi joskus harvoin voidaan antaa myös ensisynnyttäjille, jos avautuminen on oikein nopeaa eikä epiduraali enää kerkiä. Ainakin minun tutulle annettiin spinaali vaikka synnytti ensi kertaa. Paikat aukes vesien menon jälkeen suoraan 3cm:stä 7cm:iin, eikä epiduraalia voitu enää antaa, joten antoivat spinaalin.

Tajusin eilen miehen puheista ettei se vieläkään uskalla sata varmasti luottaa siihen että meillä on lapsi marraskuussa. Siis ettei kaikki menis välttämättä hyvin. Ehkä se johtuu siitä että miehen kahdella siskolla on ollut niin vaikeat synnytykset ja toisen vauva meinas kuolla hapenpuutteen takia ja saikin pysyvän aivovamman. Mä en halua edes miettiä sitä mahdollisuutta että niin kävis ettei marraskuussa olis vauvaa mahassa eikä elämässä. Vaikka tietysti se pelottaa mitä kaikkea synnytyksessä voi pieleen mennä, mutta kyllä minä siihen luotan että elävän lapsen saan syliini. Pakko ajatella niin, muuten menee järki.

Tänään paukkuu sitten uudet viikot ja kymmenluvut, eli rv30 täynnä. Eiköhän nyt aleta olemaan jo turvallisilla vesillä vaikka vauva päättäis yhtäkkiä alkaa jo syntymään. Mut ainakin kk päivät sais kyllä mielellään kölliä tuolla vatsassa.

taidan lähteä pullan leivontaan, kun näkyy pakastin ammottavan taas tyhjyyttään kahvileivän osalta.

Sanle ja Veikka rv 30+0 *poks,poks*
 
Miiku Mulla oli ekassa raskaudessa sama tilanne jo viikoilla 27+2,ei tehny vaan kipeetä.Sit vasta kipeyty ku vauva laskeutu,kipua sillonki häpyluussa,paikat todellaki pehmenty!Ja viikoilla 36+3 vasta oli tilanne muuten ihan sama,mut kohdunsuun pituus oli tippunu kahteen senttiin.Itellä ku ei kipuillu tai muuta,ni lääkäri ei ees käskeny ottaa rauhallisesti.

Nyt alkaa flunssa olemaan takana,yskä vaan jäi.Tosi hyvä semmonen...
 
Päivää kaikille :) Toinen työttömyyspäivä menossa ja huomenna alkais sit mammaloma. Tuli jopa päätöskin tänään äitiyspäivärahasta ja enemmän saan kun mitä olin arvioinu/laskenu ite. Noh, en pistä hanttiin.

Pitäis alkaa siivota että olis mahd. vähän irtotavaraa viikonloppuna kun alkaa laminaattien laitto. Jotenkin vaan ei yhtään innosta ;)

Paljon oli kirjoiteltu, mutta nyt ei kyllä järki juokse vastaamaan...siis siivoushommiin.

HT ja veturi 31+4
 
johki hävisi edellinen teksti. aloitan alusta
siis nyt on sellainen tilanne et mie oon ihan totaalisen väsynyt tähän raskauteen,vaikka silloin päätin etten mistään valita kun vauva ilmoitti vihdoinkin tulostaan.nyt vaan on niin väsynyt kun öisin en saa unta kun mahaa painaa joka puolelta ja sit kun saa asennon kohdilleen ja saa nukahdettua herää siihen kun ei saa happea. tuntuu et kurkkua kuristaa ja henki ei kulje.sit välillä on sellainen olo kun vanne puristaisi rinnen alta. viikot on nyt vissiin 31+4 ja vatta vaan luultavasti sit kasvaa loppua kohden ja mie en jaksa olla tämänkään kanssa. siis onko muilla tullut samanlaisia tuntemuksia raskauden kuluessa ja meneekö se ohi vai olenko minä poikkeuksellisesti ns. huono ihminen. vauvasta en luopuisi mistään hinnasta mut onko tämä kaksi viimeista kuukautta nyt sit yhtä tuskaa ja itkua kun ei vaan jaksaisi..auttakaa kanssasisaret
 
Petriina Mulla vaikka ei ookkaan iso masu,ni kuiteski mytistän peiton jalkojen väliin,saa paremman asennon...Toivottavasti sun vauvelis alkas piakkoin laskeutumaan,ois helpompi hengittää.Sulla on kuiteski viikkoja jo sen verran kasassa,et ei siihen kauaa mee enää.Ei muuta ku ISO :hug: ja jaksamisia! Ja jos kykenet,ala ottaa vähä istuvammassa asennossa pikku päikkäreitä,ni et mee ton väsymyksen kans sit ihan hermoraunioks!
 

Joo, Petriinalle iso :hug: ja kovasti jaksuja!
Oon kans kuullut että monet laittaa peittoa ja tyynyjä tueksi vähän joka puolelle kun nukkumaan menevät. Ja luulisin kans että hengitys helpottuu kun vauva laskeutuu.

Mulla on tänään ollu väsy päivä, vaikka vasta kasin aikoihin heräiltiin neuvolaan..tyttökin piti herättää kesken uniensa, ja nyt sit kitisee ja kiukkuaa väsymystään..toivotaan että illalla saa helposti unen päästä kii ja nukkuis hyvin.
Neuvolassa ei ihmeempiä, verenpainetta pitää alkaa seuraamaan tarkemmin, kun viime raskaudessa se alkoi lopussa pomppimaan ja nyt oli vähän noussut.
Vauva edelleen perätilassa ja pahalta tuntuu välillä ku oikeen suoristaa jalkojaan alaspäin :/
Hemppa oli yllättävän korkee, 141! Normisti ollut siinä sadan hujakoilla..
Onneks on rautatabut toimineet.

Sanle; Meillä taas mie oon se epävarmempi uskomaan että se nyytti ehjänä saada sit marraskuussa, mies aattelee enemmänkin että selvä hommahan tuo oli, heti plussan jälkeen että vauva tulee.
Miulla ei oo ees mitään huonoja kokemuksia, jotenkin vaan pelottaa..

No, pitää taas mennä..
M ja O-I 30+3
 
No piti taas tulla tänne valittamaan :ashamed:

Eilen ja tänään aika kiitettävästi taas supistellu :/ , kipeitä ovat perkules....mutta tulevat harvakseltaan eikä mitenkään säännöllisesti, eli tänäänkin supistellu koko päivän mutta supparit tulee 30min-1 tunnin välein,eli tosi harvoin.... rupesinpa kuitenkin miettimään josko näistä jotain haittaa on kun tekee niin kipeää.
Onko jollain kokemusta että harvakseltaan tulleet supistukset olis paikkoja pehmittänyt tai kohdunsuuta avannut?

Nyt painun makuuasentoon....

katjuza ja ilmarijalmari 30+0 :heart:
 

Unohtui tuossa kysyä(tosin varmaan esim. netistä voisin tietoa kans löytää..) et mikähän auttais korkeaan verenpaineeseen? Tai mitä pitäis välttää?

Katjuzalle jaksuja suppareiden kans..toivotaan ettei ne aiheuttais paikkojen pehmentymistä tms. ja että pieni viel muutaman viikon jaksais masun sisällä pysytellä kasvamassa..
 
katjuza: :hug: toivottavasti supistelut helpottaa ja vauva pysyy kyydissä ainakin vielä hetken!

PikkuM: jos on korkea verenpaine, pitäis välttää salmiakin ja lakun syömistä ja vähentää suolan käyttöä. Muuten en tiedä että mikä siihen varsinaisesti auttais muu kuin lääkitys, mut kai noillakin jo alkuun pääsee :whistle:

Petriina: mulla iskee aina välillä epätoivo, kun selkään sattuu niin jumalattomasti. Vauvaa en vaihtais mihinkään, todellakaan, mut välillä vaan itkettää tää olotila. Onneks välissä on myös hyviäkin päiviä ja tiedän ettei tää ikuisuutta kestä. Yritä säkin jaksaa ja kokeile peittoa/tyynyä jalkojen välissä. Auttaa ainakin mua saamaan unen päästä paremmin kiinni =)

Käytiin ostamassa vaunut tänään http://www.lastentarvike.fi/images/Tuotekuvat/Large/emmal_cerox_spcarbon.gif. tuossa on linkkiä sivulle. Saatiin 50? tingittyä hinnasta pois ja myyjä anto vielä vaipparoskiksen kaupan päälle. :D Ikinä en sellasta olis ostanu, mut senkin arvo on 50?, joten täytyyhän sellanen ottaa kun kerran ilmaseks annetaan ;)

Eilen tuli äitiyspakkaus ja ne vaatteet oon saanu pestyä ja osan jopa silitettyäkin. Huomenna sitten loput ;) nyt onkin hankinnat sitten ammetta vaille valmiit. Ja jotain pikkukamaa pitäis kanssa vielä hommata, mut ne ehtii onneks.

Nyt lähden hammaspesulle ja petiin! =)

H82 29+0 :heart:
 
...vaan valvoo vuoteessaan!!!!! |O |O

petriina minä ainakin oon totaalisen kyllästyny tähän, etten öisin saa unta!!! Nukahtamiseen menee ihan äärettömän kauan ja sitte pitää herätä joka välissä vessaan tai sitte herää muuten vaan ihan pirteenä keskellä yötä! Sitten ku kello soi aamulla niin ah että väsyttäis. En saa kanskaan nukuttua tuon oikeen tissin alapuolella olevan polttavan kivun takia, supistusten, ummetuksen ym. miljoonan syyn takia! Tämäkin päivä meni totaalisesti ihan muissa maailmoissa kun en oo nyt varmaan reippaaseen viikkoon saanu nukuttua kunnon yöunia! Nytki oon jo 2,5h yrittäny saada unta mutta kun ei tule niin ei tule vaikka kuin väsyttää!

katjuza toivottavasti noi sun supistukset menee ohi vielä... En tiedä paikkojen pehmentymisestä, mutta mulla oli lääkärineuvolassa kun kävin viime viikolla, niin kohdunkaulaa jäljellä enää 2 cm.. mutta ei se lääkäri kyllä sanonu mitään asiasta. Kiintee kun vielä oli. Koitahan saada lepäiltyä :hug:

Tänne on kans äitiyspakkaus tullu ja osa vaatteista pesty.. en oo jaksanu vielä kaikkia pestä :) Vaunut käytiin ostaan sunnuntaina. Haberkornit, käytetyt -04, mutta oikeen hyvät yhdistelmät vielä! Nytpä ei sitten tarviskaan enää kun noita pikkujuttuja ostella, kuten rasvoja, talkkeja, vaippoja ym.

Hitsi... pitäiskö se lähtee yrittään nukahtamista... jos miehen kuorsaukselta enää kykenee :)

ps. kävin muuten tänään ostaan sitä paljon puhuttua lontoonrae suklaata, ja oli kyllä mun makuun!! herkullista! :p

edla 28+5
 
Aamuyöllä kun heräsin vessaan ja menin sit takasi pötköttää tuli muutama aika kipee supistus. Oikein tuntu kohdunsuulla se kipu. Mä ehtiin jo säikähtää ja alkaa jo miettii kaikkee maholllista, että entä jos se tuleekin ennen aikojaan..
Aikasemmin ei oo kipua tuntunu jos on supistanu, nii kyllä kait sitä säikähtää..

Unettomista öistä ollu puhetta,täällä kans menee pyörimiseksi aina kun herää yöllä vessaan.ei millään taho enää unta saada.

Mies tulee vihdoinki huomenna kotiin,ollu pitkällä reissulla..pitäs nyt sit yhessä alkaa tekee ne loput ostokset pikkuhiljaa.

Meillä tuntuu olevan täällä oikea villieläintarha taas tänä aamuna. 3kissanpentua ja 2 aikusta ku täällä vetää rallia nii saa jo melkee ite varoa :LOL: Meijän isukki-killistä ku on tullu kans ihan lapsi noitten pentujen kans, semmonen möhköfantti ku täällä juoksee ja pomppii ni huhhuh..! Viikon päästä ois pennuilla luovutus,miten ihmeessä mä raskin ne pois antaa.. :'(

Pitäs jaksaa taas lähtee kirjatolle lukee kalevasta vuokrattavat asunnot. Se mitä kävin täs yx päivä kattoo oli niin kamala...tosi rauhattoman olosta,sinne en kyllä lastani veis.Meillä ku nuo hakukriteerit on et pitäs olla rivari tai luhtitalo,ja ehottomasti oma sauna,niin tuntuu aika tiukassa olevan..

miiku 29+1
 
Minä kunnostauduin eilen,ostin vauvanvaatteille pesuainetta,pitäs varmaan jotain jo alkaa saada aikaseks...kaukalon verhoilukin pitäs pestä.

Miikukohan siitä asumisesta kyseli,me asutaan n.120 neliön omakotitalossa.Meitä on täl hetkellä kolme ihmistä,kolme koiraa ja kolme kissaa!Vaikka ihmisten lukumäärä kasvaa,ni eläinten ei...Ukko aina välillä hupattaa kissanpennusta,mut ite oon vastaan.Eiköhän tossa oo sirkusta kerrakseen!

Varmaan tosta yskästä johtuu,hiirulainen on ollu aikasta hiljanen tapaus nyt muutaman päivän.Maha on tosi aran tuntunen.Hengissä kuitenki on ku vähä mahanpäältä kiusaa,ni sit vasta alkaa liikkumaan.

Ihana tää hiljasuus,pikku jätkä vetää vielä unia,tänään ol se tasottava 12h yöunta!Pitäs varmaan hakee kahvia lisää!

Vimpula ja hormoonihiiri 29+5
 
Elikkäs eilen mulla oli lekurineuvola ja mut laitetaan sittenkin uudelleen sokerirasitukseen. Painoa oli tullut taas yli 592g/vko :eek: ja kun mun isällä on diabetes niin ottavat sitten varman päälle kaikki. Paineet oli 116/71 ja hb pysyy aina vaan samassa eli 119 oli. Kohdunsuu oli pikkusen pehmentynyt,mutta kiinni oli vielä onneksi :| Kaulaa on 2cm jäljellä.

Katjuzalle myös tsemppiä ja koitahan levätä joka välissä :hug:

Mulla oli tosi kiireinen maanantai-päivä ja yöllä sitten oli liitoskipuja ja issias-vaivaa :/ Tyynyä laitoin jalkojen väliin,mutta eipä se paljoa auttanut. Muutoin kyllä saan yöni nukuttua kun vauvakin on selvästi sellainen rauhallinen tapaus ainakin öisin. Toivottavasti jatkaa samaa rataa sitten kun on syntynyt :whistle: Lääkärillekin sanoin,että tämä on ollut kyllä niin erilainen jo vatsassakin,ei voi liikkeiltään kyllä verrata meidän edellisiin poitsuihin :whistle:

Petriina: Vaikka mä saan öisin nukuttua ja muutenkaan ei erityisemmin ahdista niin muistan kyllä nuo samaiset tuntemukset esikoisen ajoilta! Mä luin vaan kirjaa kaiket yöt ja nukuin sitten aamuyöstä pitkälle päivään :ashamed: Mun nukkumisesta ei tullut yhtään mitään,olin ihan virkku vaan vaikka mitään vaivaa ei ollutkaan. Mutta onneksi se kaikki palkittiin sitten parhaalla mahdollisella tavalla =)

Asunnon koko on meillä 85.5 neliötä ja meitä asustaa täällä neljä henkeä eli meillä on kaikki neliöt tehokkaassa käytössä! Ahdasta on kieltämättä,mutta onneksi sentään pojat nukkuvat nyt samassa huoneessa niin vauvan sängylle tuli tilaa meidän makuuhuoneeseen. Ikävin asia nyt tässä ahtaudessa on se,että tuo koululainen haluaisi joskus vetäytyä omiin oloihin,mutta se ei oikein ole mahdollista aina varsinkaan kun pojilla on se yhteinen huone. Haaveillaan kyllä luonnollisesti isommasta kämpästä ja toivottavasti se joskus on totta! Niin ja meillä on osake tällaisesta pienestä taloyhtiöstä. Pihamaata on todella reilusti,aivan kuin omakotitontilla:) Jotain hyvää edes!

(.) Vauvan pää on selvästi useimmiten alaspäin. Tunnen sen ihan selvästi. Meinaan on aika mukava tunne kun pää pyörii tuolla alhaalla ja se ei aina tunnu kovin kivalta:/ Yksi ilta oli kyllä kovin hiljainen ja ehdinkin vähän murehtimaan jo,mutta aamulla sitten alkoi treenit taas.

Niin joo,mä pääsen luultavasti loppuraskauden painoarvioon kun itse niin pyysin:) Mä haluan kyllä tietää,että minkä kokoista veikkaa sitä mennään synnyttämään.

LilliM+isäntä tasan 28 vkoa

:heart:
 
Sanle juu, mä eilen nyt kävin ultrassa ja viikkoja 29+4 ja vauvan painoarvio oli 1,5 kg. Hurjan "isoja" jo näillä viikoilla ;) . Jus, hyvä tietää, olin jo varma että ostetaan ne Briot mutta nyt alkanut miettiin uudestaan.. On tää vaunujenkin ostaminen aikamoista kun niitä niin suuri valikoima :whistle:

Nita1 Olisko siellä mahd. päästä äitiyspolille tutkittvaks? Täällä pääsee ainakin heti, onhan tuo stressaavaa miettiä onko kaikki hyvin. Millasia kipuja sulla on? mä oli äitiyspolilla eilen supistusten ja kovien liitoskipujen takia. Sano vaan että lepoa, lepoa, lepoa. Toivottavasti hellittää sullakin :flower:

Miiku84 olin ennen kova liikkumaan, mut nyt jäänyt niin minimiin. Muutaman kilometrin kun kävelee niin kivut on ihan kauheita, painaa ja kolottaa. No onneks sit vauvan synnyttyä voi taas alottaa pitkät vaunulenkit

Petriina :hug: ja toivottavasti helpottaa.

Asumisesta Eli meilla 2h, k+ sauna, 58,5 m2. Makkari ja olohuone tilavia. Hyvin olllan tytön kanssa kaksin mahduttu ja varmasti viel kolmistaankin mahdutaan kun vauva tulla tupsahtaa. Ajattelin, että kun tuossa huhti-toukokuussa etsitään sit kolmio. :)

LilliMenninkäinen Pahoittelut sokerirasitukseen joutumisesta. Mulla oli noussut jokun aika sit paino 1,2kg/viikossa. Noottia sain, mutta lupasin parantaa tapani =) . No eipä sitä mitään voi kun ei pääse paljon liikkumaan ja paino nousee odotusaikana niin reippaasti vaikka terveellisesti söiskin :whistle:

(.) Auts, selkä kipeä ja liitoskivut vaivaa :ashamed: . mutta pitää ajatella positiivisesti, kymmenne viikkoa jäljellä :heart: :)

-hilla- 29+5
 
Oon niin ylpeä kun sain tehtyä taas kouluhommaa vähän eteenpäin. nyt piti ruoka- ja nettitauolle ruveta :D

Hilla: Ei niissä brion teleskooppi rungollisissa ilmeisesti mitään ongelmaa oo, vain tuossa compact rungossa. Mut mä oisin halunnu just sen, kun olen saanu päähäni että vaunuissa pitää olla kääntyvä työntöaisa :D ja muutenkin tykkään enemmän noitten compact runkojen ulkonäöstä. Sama juttu emmaljungien kohdalla. Vaunu viidakko on tosiaan valtaisa. Mulla oli kyllä lopulta suhtkoh helppo valinta, kun ainoa "laatumerkki" jota meidän lähikaupungista saa on Emmaljunga ja just tuon huollon takia en uskaltanut mitään muuta ostaa. Vaikka ostettiin nuo vaunut siis Ruotsin puolelta niin onpahan huolto ainakin lähellä.

meijän kaverit oli jo nyt ostaneet meijän vauvalle lahjan. Hieman oudolta tuntui kun oon tottunut että vasta syntymän jälkeen. Mutta eihän siinä, ainahan lahajt kelpaa :D Olivat ostaneet 50cm vaatteita ja nyt kyllä hieman mietittää että mahtuvatko päälle edes vastasyntyneenä. Minä ainakin itse oon ollu 52cm jo syntyessäni ja vielä kun lisään siihen kestovaipan joka on kertistä paksumpi. No mut onneks olivat sut reilun näköisiä, aika samankokoisia kun ne muutamat itsehankitut 56cm, että jospa ne jonkin aikaa menis. Onhan se toisaalta kiva että on lapselle edes yhdet sopivat vaatteet eikä kaikki niitä isoja joihin hukkuu.

Juu, mutta jos palais takaisin kouluhommien pariin...

Sanle ja Veikka 30+1
 
en ala tän koneen kanssa se ei anna miun kirjottaa pitkästi. kolmas teksi jo hävisi taivaan tuuliin. siis kiitän nopsaan kaikkia vastanneita ja myötätunnossa eläneitä. kyllä tämä tästä kun aina välillä kuitenkin saa nukutuksi ja onneksi olen saikulla niin ne päikkäritkin joskus onnistuu. voimia ja haleja kaikille vaivojen ja olojen kanssa. loppusuora alkaa häämöttää vielä se olo helpottuu meillä ennen pitkää.
katjuza: koita jaksaa ja toivotaan et kaikki menee loppuun asti hyvin.
itselläni onneksi supistukset loppu siihen kun pääsin kotiin, paikat oli pehmentynyt jo silloin elokuun alussa ja kaulan pituus oli 2cm. ensi viikolla taas neuvola niin jos sit selviäisi mikä on tilanne.
 
Brioista Niin mulla on ne Happyt ja compact-rungolla ja niissä on molemmin puolin se jarru kun kerran sen aisan käännettyä saa ja kummallaki puolella menee ihan hipaisemalla se jarru päälle enkä mä nyt jaksa uskoa mihinkään suurempiin runko tai jarruongelmiin. Kaikista merkeistä sanotaan samaa, että siinä ja siinä on runko-ongelmaa tai siinä on jarruongelmaa jne jne.. Tossa on kuitenkin rungolla 2v. takuu lasketusta-ajasta eteenpäin.. Hulluks sitä tulee jos alkaa liian tarkkaa kuuntelee muiden mielipiteitä.. Ja tämä oli mun mielipide asiaan, ei tarvii kenenkään suuttua tms.

Asunto Mulla on 54m2 kaksio ja tässä asutaan vuosi ja sitte isompaa, kun en viitsi alkaa nyt myymään ku vuosi sitte tän ostin, ei tarvii sit vuoden päästä maksaa mitään myyntivoittoveroja, ku tulee 2v. asumista täyteen.

Vauva möyrii ihan hirveesti ja se välillä oikeen sattuu ja tunkee päätään tosta tissien alapuolelta. On siis edelleen perätilassa..

Ens vkolla neuvola ja sit 3 vkon päästä se istukkaultra..

Välillä supistelee, mut ei oo onneks kivuliaita eikä säännöllisiä.

Mä saan kyl nukuttuu hyvin, vaikka vessassa joudunki ramppaa 2-4 kertaa yössä. Tosin vasemmalla kyljellä jos makaa, niin tulee rytmihäiriöitä, ei kivaa.. ja peiton tai tyynyn mäki laitan jalkojen väliin niin saa paremman asennon.

Pitäs kauppaan lähtee |O |O |O

:wave:

Sanna ja Nipsu 29+0
 
moikka.

Tänään sitten neuvolassa käyty ja kaikki näytti hyvältä, otti hempankin ja tais olla 125 eli kuulemma hyvä. Sano vaan että voin jatkaa kuiteki raudansyömistä..
Oli ihan mukava terkkari vaikka ekaa kertaa nyt olinkin sen luona ja toivottavasti ei se enään vaihukkaan (eli ei muuteta tai mtn..) :)
Sano vaan että voisin kyllä syyä enemmän kun ei oo kuulemma paino oikeen yhtään noussu! :eek: Kyllä se mun omasta mielestä on mutta ei kyllä muutamaa kiloa enempää..sano vain että kyllä sä voit ihan huoletta herkutella kun tuo sokerirasituskin oli kunnossa. No Siis mä syön ihan normaalisti mut en oo piiiiitkiin aikoihin mitenkää erityisemmän paljon mitää herkkui vedelly, siis myöskää ennen raskautta.
Kuitenkin totes että kohtu tuntuu kasvavan ihan normaalisti ja käyrillä taidettiin sf-mitassakin mennä, se oli 28 nytten.
Joten ei pitäis vauvallakaan olla huolta vaikka ei oo kiloi sillain tullukkaan.
Eli mun mielestä kaikki ihan hyvin :)

Sanoin siitä osaamattomasta terv.keskus lääkäristä ja ihmetteli kans toimintaa ja mä sit sanoin että kun en oikeen nyt ymmärrä tota että onko tuolla alhaalla tapahtunu jotain muutosta niin sano että laitetaan sulle uus lääkäri aika! ihanaa. Ens tiistaina sitten näkee onko siellä oikeesti mikään "vialla". Terkka vaan sano että harvemmin ensisynnyttäjällä vielä on pehmenny paikat että jos se ei vaan osanu asiaansa se lääkäri..
jep,samaa mieltä mä olen. Mut toivottavasti ens viikolla sitten selvii.. ja sitten siitä 2 viikkoa niin on "jo" uus terkka aika.. kaippa ne täällä alkaa olee nyt sitten kanssa muutaman viikon välein. Aika paljon se niitä aikoi mulle jo kerralla lykkäs tohon syksyä kohden ja hyvä niin ;)

HILLA83: täällä on tosi hankala ainakin mun mielestä päästä äippäpolille, se kun on mun tapauksessa kättärillä ja jos ei päivystykseen JOUDU/PÄÄSE, miten sen nyt ottaa niin ei sinne oikeen mitenkään muuten voi mennä. Paitsi sitten niin jos saa lähetteen neuvolasta. Just tänään se terkkari sano kun kysyin että miten se vauvanpaino arvio niin jos sinne polille joutuu nin sitten kattoo ultralla mutta muuten ei mitään arvioo vissiin oikeen tee ,että kattoo vaan sen sf-mitan mukaan ,jos se alkaa heittelehtii paljonkin ylös tai alas tai muuten niin sitten saattaa antaa lähetteen mutta muuten ei. Sano että käsikopelolla lääkäri voi koittaa kattoa.. Tyhmää jotenki ku kuulostas fiksummalta kattoo ns. kunnolla se esim. just ultralla mutta ei täällä päin enää oo ultria jos ei omasta pussista maksa tai joudu esim. päivystykseen.

Luulis nyt että jossain vaiheessa lääkäri kuitenki kattoo voiko synnyttää alakautta..
Vauva oli ainakin nyt kuulemma raivotarjonnassa , mulla oo mitään hajuu miten on ku tuntuu että liikkeet on koko vatsassa ;)

Kieltämättä pikkasen stressaavaa kun ei tiiä onks kaikki ok mutta viikko vielä niin sit saan tietoon.. Käski vaan heti lähtee päivystykseen jos tulee sellanen kiputila ettei voi olla.
Mä vaan oon vähän sellanen vähättelijä että aattelen et no kaipa se kohta ohi menee tjn.. :ashamed:

KIPUINA: mulla ne oli sellasia menkkamaisia särkyjä alaselässä että mikään asento ei oo hyvä ja sitten särki kans alavatsaan, elikkäs mun käsittääkseni supistuksia.

Hitto et mua suututtaa se lääkäri siellä :kieh:
ei ollu ees koneella musta mitään kirjottanu paitsi tyyliin; "vauvan syke normaali, kohdunkaula kiinni". Terkka vähän katto kieroon että no johan on paljon tekstiä laittanu :whistle:

No jooh, jos menis pyykit laittaa kuivuu ja kattoo salkkarit.. ja kaipa sitä jotain vois syyäkkin ;)
 
Tervehdys! :wave:

Ollut melkosta haipakkaa tämä viikko! Tänään on ensimmäinen päivä, kun ehtii töiden jälkeen kunnolla kotona rauhottumaan paikoilleen ennen pään tyynyyn asettamista. Maanantaina hammaslääkäriä :/ ja ilta kruisailua uudella autolla =) . Tiistaina aamusella oltiin utrassa, kaikki oli kunnossa. :) Huomenna olisi taas neuvolaa, perjantaina Kissojen yötä ja viikonloppuna mennään vihdoinkin maalle pinniksen tuunailuun. Varsin mukavaista ohjelmaa siis loppuviikolle tiedossa. :) Vielä siinä sivussa kun töissä jaksaa käydä. Ja Pullakin pyöriä masussa mukana. :heart:

Voinnit on esimerkiksi viimeviikkoon nähden todella paljon paremmat. Flunssa on helpottamaan päin ja jaksaminen sen myötä taas parempaa. Mutta, kyllä sitä saa nykyisin välillä puuskutella kun höyryveturi liikkuessa ja joskus pelkkä puhuminenkin hengästyttää. Mutta sen kanssa tässä on kai vaan eläminen, täytyy muistaa vaan liikehtiä hitaasti, mutta varmasti. ;) Ja ehkä myös välillä puhua hitaammin ja harkitummin. :D ;) Muuten masu on alkanut välillä kiristellä, just jos on on ollut vähän kiireempää tms. Se ei ole niin mukavaa, mutta menee sitten aina jonninajan päästä ohi.

Jotain oli vaikeuksista nukkua. Mä nukun nykyisin tyyny jalkojen välissä joka yö. Ei mitään varsinaisia kipuja tms ole ollut, josko se olis ollut ennaltaehkäisevää jollaintavoin. :whistle: Mutta siis se jotenkin pitää nukkumisasennon muutenkin mukavan vakaana ja helpompana. Olen aina ollut sellanen, että en nuku öitä putkeen. Heräilen siis vähintään kerran yössä, yleensä useammin. Se on niin normaalia mulle, että nämä raskauden aiheuttamat heräilyt ei ole haitanneet. Ainakaan toistaiseksi, kun suurempia vaivoja ei öisin ole ollut... *koputan puuta* :whistle:

Kämpistä oli jotain kirjoiteltu. Me asutaan noin :whistle: 70 m2 kolmiossa, vuokralla. Kun tänne suunnin mutettiin, mietittiin, että joko etsitään samoissa hinnoissa oleva pienempi kämppä lähempää keskustaa tai isompi vähän sivummalta. Järkevämmältä tuntui tuo viimesempi vaihtoehto, siinä vaiheessa kun jo puhuttiin mahdollisesti perheen lisäyksestäkin... Tilaa on siis hyvin ollut meidän kahden aikuisen ja yhden kissan taloudessa hyvin, vaavi saa heti oman huoneenkin. :)

Mutta joo. Paljon ootte sitten mun viime käyntini jälkeen tänne kirjoitelleet. En millään muista kaikkeen viittailla. Mutta mielenkiinnolla taas olen lueskellut. :) Ja jaksamisia kaikille! :hug: Nukkumatti alkaa tehdä tuloaan, joten tekstin muodostaminen käy nyt liian vaikeaksi. Kuulumisiin! :)

mussu & pulla 28+5
 
Huomenia!

No minäpä starttailen tämän päivän. :)

Neuvolaterveiset:

Painonmuutos: +605
Turvotus: -
RR: 111/60
B-Hb: 113
Kohdunpohjan korkeus: 28
Lapsiveden määrä: N
Tarjonta: R+
Sydämen syke: D+
Liikkeet: ++

Ei ollut kummosempia, sydänäänet kuului myös hyvin. Itse en liikkeitä just sillon kummemmin tuntenut, mutta sydänäänistä päätellen selkeästi oli kaveri kuulemma hereillä. :)

Ja nyt ensimmäistä kertaa määräiltiin rautaa napsittavaksi. Melko pitkälle olen ilman sitä selvinnyt. Täytyy tänään töihin mennessä kipasta apteekin kautta...

Saatiin ajat myös perhevalmennuksiin, 2.10. olisi ensimmäinen valmennus. Ja neuvola on seuraavan kerran 1.10. Sen käynnin jälkeen alkaa käynnit sitten kuulemma tihentymään. Jään tuolla samaisella viikolla talvilomalle, josta sitten jatkelen äippälomille. Joten silloin aikaa on ravata sydänääniä kuuntelemassa vaikka joka päivä. :heart:

Voi että kun unettaa. :ashamed: Jos nämä tämänviikon ympäriinsä ravaaminen alkaa vihdoinkin kostautumaan. Millään en silti malta pienille nokosille mennä, illalla pitää yrittää vähän aiemmin painaa päätä tyynyyn. Vähän jos tässä kotosalla kaikenmoista pientä touhuilisi ja sitten töihin. Kuppi kahvia vaikka alkuun.

mussu & pulla 28+6
 
Vauvan liikkeistä Onko muuttunut raskauden myötä? Musta alkuun tuntu selvemmin potkuja jne, mut nykyään ihan hirveetä möyrimistä. Tuntuu niitä potkujakin, mut sellasta puskemista ja möyrimistä on nyt paljon paljon enemmän.. mahtaakohan prinsessa yrittää kääntyä vai möyriikö muuten vaan..

Sanna ja Nipsu 29+1 :heart:
 
Hei kaikille!

Ilmoittaudun mukaan joukkoon. Meillä LA 11.11. ja SatKs:ssa pitäisi tulokas maailmaan saattaa. Sukupuoli uteluista huolimatta on pysynyt salaisuutena, joten jännityksellä odotamme kumpi tämä vilkkaasti masussa mullertava tyyppi oikein on!

Sanna-78 kyseli vauvan liikkeistä. Meillä napakat potkut ovat harventuneet ja tilalle on tullut "mullertaminen". Pikkuinen on kyllä ollut rt jo useamman viikon, mutta muuten hyörii ja pyörii aktiivisesti. Napakoita potkujakin tulee vielä, mutta tilaa on ilmeisesti sen verran vähemmän jo, ettei potkunyrkkeilylle riitä enää kunnolla tilaa. Hiukan jännityksellä odotan miten koville sisuskalut vielä joutuvat pikkuisen veivatessa. :whistle: Hän on viimeaikoina alkanut töniä päällään virtsarakkoa ja lonkkaluita ja potkut osuvat tietysti kylkiluihin. Välillä tekee jo ihan kipeää nuo riehakaammat jumppasessiot, mutta kaikkeen tottuu vähitellen, toivottavasti. :D

Donu 30+4
 
Tervetuloa Donu :wave:

Mulla nää supistelut jatkuu edelleen, tai tänään ollut enempi sellasta jatkuvaa jomotusta |O , maanantaina olis neuvola, toivottavasti ei tarvii sitä ennen lähteä näytille.

Kysyn vielä kaikilta että mitä lisäravinteita syötte, jos syötte ollenkaan?

katjuza ja ilmarijalmari 30+2
 
terve vaan uusi marrasmamma.
mullakin liikkeet on olleet nyt enempi möyrintää ja nyt vasta tajunnut vaavin hikka kohtaukset,eilen illakin oli kiva kun virtsarakon päällä kävi sellainen tasainen nykiminen.
asunnoista ollut galluppia me asutaan tällä hetkellä 80neliön rivarissa mut mies pakertaa päivät raksalla tekemässä yhtä unelmaamme todeksi. jos sit joskus ensi kesänä päästäisiin omakotitaloon johon tulee 140neliötä asuintilaa +varastot ja autotalli.

mie en oo ottanut mitään lisäravinteita kun sattu tämä vuodenaika kuitenkin aika mukavasti,ehkä talvella vaaatisi niitä enempi. magnesiumia olen tarvitaessa ottanut purkista. mitenhän mahtaa olla d-vitamiini pitääkö sitä ensi kuussa jo nappailla kun suositushan on lokakuusta alkaen. pitää kysyä neuvolasta.
 

Yhteistyössä