Marrasvauvat 2007 * HUHTIKUU*

no niin nyt on 5 kk neuvola käyty! Piikki pistää meiän tytön vaan tosi iloiseksi:) 64.6 cm ja n. 6.300 kg (pipo 42). Rimpulahan se on, mutta kasvaa tasaseisesti omalla käyrällään! Meiän neuvolantäti sano kyllä että kiinteitä (kasvista) saa syöttää niin paljon vaan kun menee, jos vain vatsa kestää! Meillä puhuttiin et otetaan viljat nyt tässä kuussa ja lihat vasta ens kuussa ettei tuu liikaa kerralla..

tää oli vaan tämmönen pikanen koska pakko mennä nukkuu :wave:
 
No niin, ehkäpä pieni tovi aikaa kirjoitella... Lueskelin tuossa vähän mistä täällä keskustellaan ja huomasin Oikku-76 että ihan kun kertoisit meidän Jeremiaasta! :) Eli poika ei viihdy enää yhtään yksinään lattialla, ehkä hieman paremmin sitterissa. Mutta sylissä olisi ehdottomasti kaikkein paras ja sitten kun vähän lennellään ja pompitaan niin jo viihdytään. Pojan hereillä ollessa ei kyllä pysty oikein mitään kotihommia tekemään.

5 kk mitoista, pojalla pituutta oli 65 cm ja painoa 6785 g. Pituutta oli tullut edellisestä 3 cm, paino viuhtoo vähän alhaalla mutta ihan hyvin sitäkin on tullut. Piikin anto oli taas ihan peestä, mutta vaikka Jeremias siitä hieman suuttui laantui kiukku nopeasti. Samoin kävi 3 kk piikin kanssa. Nyt oli kyllä selvästi äreämpi myöhemmin kotona, kun taas eka piikistä en kyllä havainnut mitään.

Aloitettiin noiden soseiden syönti heti 4 kk neuvolan jälkeen ja niiden syöminen on kyllä onnistunut alusta alkaen hienosti. =) Nyt ollaan syöty porkkanaa, pottuu, maissia, bataattia, omppuu, mustikkaa, luumuu. Naudanliha otettiin mukaan viikko sitten. Nyt syödään aamuisin velliä, lounaalla lihasosetta ja luumua, päivällä hedelmäsosetta ja illalla velliä. Maidot tietysti vielä päälle! Poika on innoissaan jo kun näkee, että nyt mahdollisesti ruokaa tulisi.

Nukkumisestakin oli juteltu... Yöt nukutaan suht hyvin, päiväunet heittelee edelleen jonkin verran. Yöllä kyllä touhutaan aivan mielettömästi. Äijä on saattanut vaeltaa sängyssään hankaliin asentoihin ja sitten täytyy jo ähistä apua.

Ja nyt ei näköjään enää ruudun töllistely kiinnosta... Emo lähtee pörisyttelemään!
 
:D Tervetuloa emo!

Ihanasta ilmasta tultu ratsastamasta ja huomenna on isomman tytön vuoro sitten heppailla. Vitsi kun vastalaukat ei meinannut sujuu, mut meni ne sitten lopuksi.

Meillä maisteltiin tänään ekaa kertaa kanaa. Hyvin upposi ja ei tullut vatsanväänteitä. Välipalaksi neiti veteli yhtäkkiä koko purkin banaani-tyrni sosetta ja jäi suu napsumaan. Niin äidilläkin kun ei jämillä päässyt herkuttelemaan.

Isäntä vielä tänään yövuorossa, joten tytöt laitetaan ajoissa nukkumaan että äiskä saa katsoa rauhassa Teho-osastoa. Kylpyvesi valumaan ja tytöt kylpyyn ja sänkyyn.

Huomenna lähdetään<metsäretkelle, eväät vaan mukaan ja kolmeksi tuntii retkeilemään. Toivottavasti on hieno ilma huomennakin.

Ai niin onkos joku menossa Lapsimessuille? Ajattelin tuon vanhemman kanssa sinne mennä. Viimevuonnakin käytiin, mut oli äippä silloin jostain syystä ;) pahoinvoiva.
 
Heips heips taas,
Ja heti alkuun, ettei unohdu, tervetulotoivotukset emolle! Ja viivin (miksei muutkin): en vielä tiedä pääsenkö tuohon kevät tapaamiseen, kun mun sisko olisi tulossa tännepäin pohjoisesta silloin. Niin ja, onko onko sulla ihan omia hevosia? Mä vähän kateellisena lueskelin, et olit käynyt ratsastamassa.... Oon itse joskus hoitanut hevosia ihan työkseni ja edelleen kova hinku ratsastamaan.

Nukkumisesta, meillä nukahdetaan illalla aika reippaasti kasin jälkeen ja nukutaan aamulla johonkin puol seiskaan. Sit saatetaan "torkutella" vielä tunteroinen. Päiväunet sit nukutaan, miten nukutaan. Välillä enemmän ja välillä vähemmän. Nyt meillä on neiti päättänyt, ettei halua enää ulkoilla. Kun oon käyny kävelyllä, niin neiti vaan raivoaa rattaissa. En tiiä, oon miettinyt et puenkohan liikaa... Tälläsen pitkän johdattelun kautta itse kysymykseen; nukutatteko ulkona/ulkoilette miten ja paljonko päivässä? Tulipas taas sekavaa.

Oli vielä jotain, mut kun lahopäisyys vaivaa taas...

M&A
 
Voi, kun ihana ilma ulkona. Me ollaan lähössä mökille v- lopuksi, joten tässä on nyt pakkailtu koko päivä. Tuntuu, et tota tavaraa tule aina niin mahottomasti, mies sanoikin, et ollaanko muuttamassa =) Mut ku pitää pojille vaihtovaatetta, ulkoiluvaatteet ja illaksi jotain lämmintä, niin kyl laukut täyttyy!

Akseli nukkuu ulkona vaunuissa vain jos ne liikkuu, eli kerran päivässä ollaan pihalla, samalla kun esikoinen leikkii. Joskus mennään kävelylle, aikasta usein sit vaan hytkyttelen vaunuja. Nyt alkuviikosta ei sit oltu ollenkaan ulkona, ku esikko Aleksi oli kipeenä, joten viikonloppunsa sit sitäkin enemmän.
Naureskeleeko muiden vauvelit jo oikein kunnolla ääneen?Meillä välillä nauretaan, niin ettei loppua meinaa tulla =) Isoveljen kujeilut saa välillä mojovat naurut aikaan...

Mut nyt täytyy mennä pakkausta jatkaan, jätkät päikkäreillä, joten toivotan kaikille hyvät viikonloput!

mamma&aksei
 
:( Ei omaa ihan tallin hevosilla... Kova haave kyllä olisi omasta, jospas tässä jossain vaiheessa sitten, kun tytötkin tulee isommiksi. Aloitin aikuisena kanssa uudelleen tään ratsastuksen nuorempana roikun kaikki vapaa ajat aina talleilla, mut sitten tuli opiskelut ja aika ei vain riittänyt ja rahat. En nyt muista, mutta jollain tällä palstalaisella oli omia karvaturpia.

Ihana ulkoilukeli täälläkin. Oltiin kaksi ja puoli tuntia metsässä tyttöjen kanssa. Nyt yksi nakupelle esittelee uusia taitojaan miten mennään eteenpäin :D

Nyt äkkiseltään siivoamaan ja sitten ton isomman tytön ratsastunnille vientiä :D B) . Saas nähdä täytyykö ottaa tuo pikkuinenkin mukaan. Tykkää ainakin kovasti katsella niitä, joten.... taitaa tulla kallis harrastus jos kaikki kolme käydään tunnilla tässä jossain vaiheessa.
 
Nukkumisesta, meillä nukkuu päivällä nykyään oikeastaan vain ulkosalla. Parvekkeelle porottaa aurinko melkein koko päivän, niin tulee sitten vaunuteltua oikein urakalla ;) Nukahtaa kun vaunut lähtee liikkeelle, mutta auta armias jos herää kesken vaunuttelun; sitten huudetaan ja raivotaan eikä välttämättä nukahda enää uudestaan.

Sen oon huomannut, että puen tosi herkästi liikaa päälle ja neiti herää kuumuuteen.

Meillä naureskelee vasta sellaisia lyhyitä hörähdyksiä, kovasti odottelen pitempiä hekotuksia.

Miten teillä on tullut allergisia reaktioita kiinteistä? Runsas viikko sitten aloin antaa perunaa ja noin viiden päivän päästä toinen poski alkoi punoittaa aina enemmän ja enemmän. Nyt sitten lopetin perunan kokonaan pari päivää sitten, mutta punoitus tuntuu melkein pahenevan. Bataattia annoin pari päivää, mutta nyt en oo sitten antanut mitään. Tyttöä itseään ei tunnu vaivaavan tai kutisevan.

 
Mönninkäinen yritetään kahdet unet nukutaa ainakin ulkona, eli kun viedään esikoista eskariin niin nukkuu vaunuissa ja jatkaa parvekkeella ja sama iltäpäivällä haettaessa. Suoraan parvekkeellekin nukutetaan ja sisälläkin nukkuu, mutta ihan maks. 1h, ulkona voi mennä 4h :D

Nyt kevään tullessa ulkoiluaika lisääntynyt ja kun Millakin on hereillä niin laitetaan puoli-istuvaan asentoon että näkee maisemia- ei huvita enää vain maata siellä piilossa ;)

Ja Milla osaa jo nauraa kunnolla, veljien temput saa parhaimmat naurut aikaan:)

Nyt epäilen Millalla silmätulehdusta, mies tuo töistä tullessa keittosuolatippoja :/
 
Päiväunista (jos hyvin menee niin rytmi on tämä). Aamupäivällä noin tunteroinen useimmin sisällä, joskus ulkona kun saatan aamulenkin käydä. Iltapäivällä pidemmät päikkärit 2-3h ulkona rattaissa. Poika nukahtaa usein hyvin helposti kun vaunut pikkasen liikkuu. Postilaatikolla käyn yleensä kääntymässä (50 m) ja lunkat on jo kii! :) Vaunu jätän tuohon verannalle... joskus voin joutua useaan otteeseen käydä hyssyttelemässä, kun tuntuu olevan uni levotonta :/ . Nyt ollaan otettu tapa että illalla käydään vielä iltalenkki kärryttelemässä ja siinä nukahdetaan sitten 0,5-1h. Ollaan yritetty iltasella käydä vähän pirteämpänä liikenteessä, että J:kin saa katsella maisemia! Eli aika paljon "ulkoillaan".
 
Huono viikko takana... Varmaan joku kevätväsymys iskenyt muhun. Molemmat lapset räkäisiä ja yskäisiä. Itellänikin on sellainen olo, et tuun kipeeksi. Mä en jaksa enkä halua.
Ja taas viikonloppu yksin lasten kaa... En sit millään jaksais...

Kyllä, meillä nauretaan isoon ääneen. Isosiskon puuhat on tosi hauskoja. Tai ylipäänsä isosiskon näkeminen on tooooosi mukavaa.

Allergisia reaktioita ei ole tullut. Porkkanasta poika ei taida oikein tykätä.
Millaista puuroa annatte vauvoille? Neuvolassa sanottiin, et puuroa vois tehdä niistä Aamunhyvä pikakaurahiutaleista... Kai sitä vois kokeilla, vaik tuntuu et ne on liian karkeita.

Meillä nukutaan periaatteessa kerran päivässä ulkona noin 2h.

5 kk neuvolassa oltiin tänään ja mitat olivat 7315g ja 66 cm. Eipä tainnut poitsu huomatakkaan, et rokotettiin.

Jaahas, ruoanlaittoon.
 
TiJo meillä keitellään puuroa kyseisestä hiutaleesta ja hyvin uppoaa. toisena on nalle riisihiutale.mikrossa tulee karkeampaa mut kattilassa ainakin nuo kaurahiutaleet tulee ihan mössöksi.voihan ne ajaa sauvasekoittimella mut ihan kiva et on jotain mitä mutustaa.

naurut maittaa varsinkin jos minulla sattuu jäämään nauru päälle,niin ja kirjekuoren rapina on in.

meillä ei nukuta ulkona eikä sisällä päikkäreitä kun kaksi kertaa puolituntia jokus voi mennä kolmekin kertaa. autossa kyl nukkuisi pitempään mut ei näillä bensa hinnoilla viitti lähtee huvia ajelee.

meillä oli eilen puolivuotis neukku ja mitat oli 67.5cm ja 7950g. nyt onkin seuraava käynti vasta kesäkuussa 8kk neuvola.

mut nyt jos menisi nukkumaan niin olisi aamulla virkeä taas leikkimään...
 
Meillä nukutaan vähän miten sattuu päivisin. Ainakin 2 kertaa nukahtaa, unen kesto ei välttämättä pisimmästä päästä. Yhdet ainakin 1,5 h päikkärit olen yrittänyt saada nukkumaan ettei illalla poika muutu niin hitsin kiukkuiseksi.

Neuvolaan mennään pienen tauon jälkeen tiistaina. Muuton vuoksi neuvola vaihtui, saa nähdä millainen "täti" siellä tällä kertaa on. Edellisen kanssa ei kommunikaatio ihan täydellisesti pelannut.

Siivoamaan. Kun en parempaakaan keksi =)
 
:wave:

Mistäs täällä on oikein juteltu...? :ashamed:

Nukkumisesta jotain... Peppi nukkuu taas vähän miten sattuu. Välillä nukku jo tosi mukavasti ja heräs kerran yössä syömään. Nyt taas heräilee miten sattuu ja syö 2-3 kertaa yössä. Hampaat kiukuttaa ja ne ne vissiin nukkumista sitten haittaa :/ Alhaalle tuli molemmat etuhampaat viime kuun alussa, ja eilen puhkesi ensimmäinen yläetuhammas. Ja toinen tulossa heti viereen, samaten jo etuhampaan viereinen hammas.

5kk- neuvola
jäin meiltä välistä vesirokon takia, joten tuoreimmat nlauutiset olikin sitten jo 6kk-nlasta! Tyttö painaa 9060g ja pituutta 67,5cm, pieni ja pyöreä :D :heart:

Mönninkäinen kyseli ulkona nukuttamisesta.. Peppi nukkuu ulkona vain kun ollaan isompien kanssa pihalla. En siis oo nukuttamalla nukuttanu ulos =) Viihtyy hyvin kärryissä, vaikka tuo pukeminen on mullakin hakusessa :D Isommat lapset ollu tähän aikaan vuodesta niin isoja ettei oo kauheesti tarvinnu miettiä...

Kasvissoseet alotettiin
toissa viikolla 6kk-päivänä =) Porkkanaa on mennyt vasta.. Aina kun äiti on muistanu syöttää :ashamed: :whistle: Pitäis vissiin vähän ahkerammin syöttää ja vaihtaa laatuakin välillä. Voip tulla huutia neuvolassa. Eli täysimetyksellä ollaan menty, ja imetys jatkuu vieläkin.

Oon ihan pihalla teiän jutuista :ashamed: Pitää yrittää useammin käydä lukemassa ja kirjottamassa :wave:

emmamma & Peppi :heart:
 
Heipsan,

5kk neuvolassa käytiin ja ihan kivasti oli kasvanut; 7555g ja 66.7cm. Ei nyt oo sit kellään selvyyttä johtuiko se posken punoitus perunasta vai ei. Kokeillaan nyt sitten bataattia ja muita kasviksia muttei porkkanaa kun se on kuulemma aika allergisoiva. Täti sanoi, että voi johtua syljen ärsytyksestäkin kun tuo kuolaa niin älyttömästi. Tehdään siis kokeellista tutkimusta :)
 
Emmamma Kiva kuulla sinustaki! :wave:

Oottelen tässä et pojat heräis,jos vaikka pesasis muutaman maton,sen verran tuulee,et hyvin kuivus!

Onko teijän muiden lapsukaiset muuten keksineet jo virka-yskän? Meillä köhitään sillo ku herra on kerjuulla...Samaa teki isompikin joskus...

Ois ihan kiva kuulla myös Liituraidan ja Mikkiksen kuulumisia...
 
Kiva emmamma kun palasit :hug:

Liituraidalle laitoin postia että jos josku rivin tai pari kävis kuulumisia kirjottelee ;) miki-77 oli joskus helmikuus viimeks kirjautunut, joten hiljaista taitaa olla siel suunnalla tää kirjoittelu- ymmärrettävästi :)

Mä oon varsin utelias kun heti laitan viestiä toisille, mut onhan se kiva kuulla heistäkin :saint:

Millalla silmätulehdus, haettiin kuuri tänään.

Nyt pitää mennä leipoo sämpylöitä :wave:
 
Huomenia !
Täällä testattu pukeutumista ja näyttääpi siltä että oon vaan pukenut liikaa

:ashamed: Ollaankin taas saatu ulkoiltua enemmän.

Lumeton: Oon kuullu kans ton et sylki vois ärsyttää kans poskia. Toivottavasti ei ole sen kummemmasta kyse.
Tijoko se oli, joka kyseli puuroista. Meillä vasta aloitettu, nestlen banaani-riisipuurolla. Aattelin kyllä siirtyä tästä ihan "aikuisten" puuroihin seuraavaksi.

Meillä köhitään viel aika satunnaisesti, en oo huomannut ainakaan vielä mitään tiettyä tilannetta, missä alkais köhiä. Ja naurua tulee jonkun verran, mutta täälläkin vielä ootellaan spontaaneja kikatteluja.

Nyt syömään jotakin
:wave:
 
Tervetuloa uusille ja mukavaa kuulla myös emmamman kuulumisia pitkästä aikaa!

Meillä on ollut tässä hautajaiset ja niihin liittyen kaikkea muutakin sen verran paljon, etten ole ehtinyt tänne puolelle kirjoittelemaan aikoihin. Kerhoonkin on tullut kirjoiteltua huomattavasti harvemmin kuin ennen.

Ainolla oli eilen 5kk neuvola piikkeineen. Pituutta on 67cm ja painoa 6780g. Hoikka tyttö, mutta niin olen ollut minäkin pienenä. Minulla ei ollut edes makkaroita jaloissa, toisin kun Ainolla. Pituutta oli tullut 4,5cm 4kkneuvolasta. Pituus menee vähän käyrän yläpuolella.

Kiinteitä on treenattu ahkerasti, mutta huonolla menestyksellä. Vellitkään ei kelpaa. Nyt on vuorossa päärynän testaaminen. Toivottavasti se alkaisi uppoamaan ja ei tulisi vatsavaivoja. Mango kelpasi, mutta siitä tuli masu kipeäksi. Olen välillä miettinyt onko Aino kuunnellut liian tarkkaan näitä nykyisiä imetyssuosituksia ja odottaa siihen asti kunnes 6kk tulee täyteen...

Aino nukkuu päivällä vähintään kahdet päikkärit, mutta unien pituus vaihtelee 10min ja 3½h välillä. Yö alkaa 22-23 ja aamu koittaa 6-9. Hampaat eivät ole vieläkään tulleet läpi ja se tässä tekee öistä välillä tosi rikkonaisia. Myös kääntyileminen ja mönkiminen sängyssä (omassa) saa aikaan ylimääräisiä heräämisiä. Olen kaventanut Ainon sänkyä laittamalla sinne rullatun peiton ja se on hiukan auttanut öihin kun tyttö ei mahdu seilaamaan samalla tavalla pitkin petiä.

Täytyy tästä hipsiä syömään kun Aino vielä nukkuu.
:wave:
 
Mirnu sai minutkin himoitsemaan tuoreita sämpylöitä! Neuvolareissun jälkeen on varmaan pakko pyöräyttää pari pellillistä, jos saisi vaikka ihan pakkaseen asti :D

Ihanaa kun meillä on yöt rauhoittuneet huomattavasti. Illalla nukahdetaan kiltisti, saatetaan herätä hetkeksi juttelemaan tutille, nukahdetaan uudestaan ja nukutaan johonkin 5-6 kunnes herätään syömään. Kiitän siitä kyllä ihan kokonaan kiinteitä ja tuhtia iltapalaa, ilmeisesti toi mun tissimaito ei mitään hirmu pitkään täyttävää tavaraa ole =)
 
Meidän äijällä on tuota "virka-yskää" ollut ihan pienestä pitäen (eihän tuo järin suuri vieläkään oo :LOL: )... kuhan tässä hieman yskiskelen kun näköjään saan sillä heti huomiota. Ei kyllä mitään tiettyä asiaa ole oppinut köhimään.

Kunnon naurun hörinät voi kyllä tulla ihan mistä vaan. Yleensä niistä (mun mielestä) tylsimmistä asioista mitä on, kuten pään heiluttelu puolelta toiselle! Mitä hauskaa siinä nyt on :/ . Mutta kyllä naurattaa vietävästi! No äippä innostuu joskus kutitteleen niin se se vasta naurattaakin!

Jeremias sai vauvauinnissa lempinimen... Jäämies! Sillä on aina sellainen asenne "tässäkö tää nyt oli, ei mitään hurjempaa olis, täh?" No lieneekö syynä se, että nuo leikkihetket etenkin isän kanssa on täynnä kaikkea jännää. Uusi hyppykiikkukin oli sen ensimmäisen käytön ajan aivan mielettömän makee juttu. Nyt siinä hieman liikuskellaan... kun minut tähän nyt laittoivat!

Lieneekö meille hampaat kovaa vauhtia tulossa kun kuolaa tulee niin vietävästi. Voihan tässä vielä tovi tietysti vierähtää.
 
Meillä yöt ovat huonontuneet tai siis muuttuneet levottomiksi :| Petruksella on kyllä vatsa ollut kovalla ja kakkaaminen tuottaa vähän ongelmia. Viime yönä kitisi monta kertaa ja 6 maissa aamulla sai vaippaan kovan tuotoksen. Minä sitten avitin kakkan tuloa kun ei nukkunut aamupäiväuniakaan enää. Sai onneksi lopulta kakkattua kunnon lastit ja oli ihan eri poika. Olipas taas kakka-aiheinen sepustus :snotty:

Täällä ollut monesti puhetta mutta otetaan taas esille eli miten hoidatte vauvan kovaa vatsaa? Mä otin nyt luumun oikein tehokäyttöön,että jospa se auttas. Niin ja Levolacia on kaapissa ja olen sitä kyllä pari kertaa pojalle antanut. Mulla vaan tuli mieleen,että banaanihan kovettaa ja nyt oon erityisesti syöttänyt pojalle persikka-banaania :ashamed: Sen nyt sitten jätin pois.

Petrus nauraa käkätti tänään tuossa kun tein ruokaa niin ihan vain kun katsoin siihen päin :D Mitään en tehnyt kuin vaan katsoin poikaa...oonkahan mä niin naurettavan näköinen :LOL:

Jalkojansa ei ole vielä varsinaisesti löytänyt,mutta selvästi katse osuu niihin usein. Että ei varmaan kauaa mene kun aletaan varpaita tutkimaan :heart: Niin ja Petrus ei käännyt vieläkään,mutta neuvolan mukaan ei vielä ole kiirekään.

Mutta nyt kahvia ja pian ulos B)

LilliM+Petrus
 

Yhteistyössä