Matkustelitteko paljon kun olit lapsi?

  • Viestiketjun aloittaja "Noora"
  • Ensimmäinen viesti
"Noora"
Entäs nyt oman perheesi kanssa?

Me matkusteltiin tosi paljon kun olin pieni. Suomi on kierretty ristiin rastiin ja kylpylät ja laskettelukeskukset. Myös ulkomailla oltiin usein.

Nyt oman perheni kanssa ollaan käyty myös aika paljon, mutta kuitenkin paljon vähemmän kuin omassa lapsuudessani. Johtuu varmaan siitä, että mieheni ei ole mikään innokas matkustelija, vaan enemmän kotona viihtyvä ihminen.
 
Matkustettiin ulkomaille 1-2 kertaa vuodessa ja aina eri paikkaan. :) Suomessa ei niin paljoa, lähinnä muutamia lapinreissuja. Matkustaminen on kyllä jäänyt itselleni intohimoksi ja pyrin nykyäänkin matkustamaan niin usein kuin mahdollista. :)
 
Emme ollenkaan, ellei oteta lukuun sukulaisvierailuja. Aikuisiällä olen alkanut matkustaa ja olemme reissanneet perheen kanssa paljon. Nyt on kyllä menossa vähän himmausvaihe, alkanut lentäminen nolottaa tai paljo autoilu.
 
"vieras"
Kotimaassa matkusteltiin lähinnä sukulaisilla ja hiihtokeskuksissa. Huvipuistoja ei kierretty koskaan. Ulkomailla käytiin keskimäärin kerran vuodessa. Aika lailla sama tahti oman lapsen kanssa.
 
Emme ollenkaan, ellei oteta lukuun sukulaisvierailuja. Aikuisiällä olen alkanut matkustaa ja olemme reissanneet perheen kanssa paljon. Nyt on kyllä menossa vähän himmausvaihe, alkanut lentäminen nolottaa tai paljo autoilu.
Meitä on alkanut nolottamaan ylipäätään koko matkustaminen. Kun joistain voi varmaan tuntua että ollaan jossain vähän väliä. :ashamed: Edellisestä matkasta ei esim. kerrottu kenellekään, ei edes vanhemmillemme.
 
Meitä on alkanut nolottamaan ylipäätään koko matkustaminen. Kun joistain voi varmaan tuntua että ollaan jossain vähän väliä. :ashamed: Edellisestä matkasta ei esim. kerrottu kenellekään, ei edes vanhemmillemme.
Tuntuu ihan hyvältä maadoittaa itseään ja rauhoittaa eloa. Aiemmin piti aina lähteä loman ekana päivänä ja kotiin tultiin viimeisen päivän illalla... Nyt on ihan eri tunne, kun ajattelee tulevia lomia.:)
 
Ei matkusteltu. Lentokoneessa kävin ensimmäisen kerran 14-vuotiaana. Sitä aiemmin olin käynyt ehkä viisi kertaa Tukholman risteilyllä, muutaman kerran sitten lisäksi 24 tunnin risteilyillä. Suomen huvipuistoissa, joissakin kylpylöissä ja muutamissa kaupungeissa. Nykyään ei ole omaa perhettä, mutta on tullut matkusteltua enemmän. Viimeisten vuosien aikaan yleensä parilla pidemmällä matkalla ja satunnaisesti risteilyillä. Risteilyillä en käy kyllä muuten kuin jos on ilmainen risteily tai joku muu vastaava. Nyt en ole käynyt melkein 7 kuukauteen missään, kun ei ole ollut varaa.
 
Tuntuu ihan hyvältä maadoittaa itseään ja rauhoittaa eloa. Aiemmin piti aina lähteä loman ekana päivänä ja kotiin tultiin viimeisen päivän illalla... Nyt on ihan eri tunne, kun ajattelee tulevia lomia.:)
Se on ihan totta. :) Nyt ollaan sentään sen verran opittu ettei ihan suoraan matkoilta mennä töihin. Ei siitä tulis kuitenkaan mitään jos on kunnon aikaeroväsymykset päällä. :)
 
Se on ihan totta. :) Nyt ollaan sentään sen verran opittu ettei ihan suoraan matkoilta mennä töihin. Ei siitä tulis kuitenkaan mitään jos on kunnon aikaeroväsymykset päällä. :)
Meillä senkin vuoksi reissaaminen on vähentynyt, että teinit eivät enää viihdy niin pitkään reissussa, on omat juttunsa, mikä on aivan ymmärrettävää. Ja me aikuiset alamme viihtyä sitä paremmin, mitä pitempään oltaisiin tien päällä. Myöhemmin, kun lapset ovat omillaan, voimme taas reissata kahden kesken ja tarkoitus on siirtyä vielä hitaampaan matkantekoon, toivonmukaan ihan kävellenkin joskus:) Eikä lennetä enää kuin hätätapauksissa.
 
Foortti harmaana
Matkustelin toki.
Ainoana lapsena vaan aikasta tylsää, kun iskettiin sitten yksin jonneen Puuhamaahan.
Ja ulkomailla ujona en kyllä yksin käynyt kun kampaajalla tai kenkäkaupassa vst.
 
"vieras"
No eipä hirveesti matkusteltu, sukulaisissa lähinnä. Kerran käytiin lintsillä ja pari kertaa Särkänniemessä. Kerran käytiin Ruotsissa niin että oltiin siellä yks yö. Oli sellanen isän työpaikan reissu jossa oltiin koko porukka mukana.
Kotimaassa on jkn verran tullut lasten kanssa matkusteltua, ehkä noin kerran vuoteen on jossain lähinnä kylpylässä käyty. Kerran on käyty laivalla ja Ruottin puolella Kolmårdenin eläintarhassa. Eli vähän matkusteltiin lapsena ja aika vähän nyt omien lastenkin kanssa. Ehkä sitten enempi ulkomaille kun ovat vähän isompia.
 
"Minna"
Matkusteltiin tosi paljon. Isä oli sellainen, että ei pystynyt "rentoutumaan" lomillaan kotimaisemissa. lähdimme siis AINA loman ensimmäisenä päivänä ja tultiin takaisin loman viimeisenä ja sitten kouluun. Toisaalta siihenkin tottui. Koskaan en ollut lomia kotona.

Nykyään esim. vihaan risteilyjä, laskettelukeskuksia ja kylpylöitä. Ulkomaanmatkat on kivoja ja niistä nautin kovasti :)
 
Kun minä olin lapsi niin eipä paljoa matkusteltu. Yhden reissun muistan sukulaisten luo muutaman sadan kilsan päähän. Nyt itelläni on kaksi lasta ja ollaan reissattu aika paljon, ihan vaan Suomessa. Itse en alussa ollut kovinkaan kiinnostunut lähtemään reissuun mutta mieheni on suunnitellut näitä lomamatkoja ja kivaa on ollut.
 
Kesälomareissu tehtiin joka kesä. Suomessa, autolla ja asuntovaunulla (ja aiemmin kai teltalla). Muutaman päivän reissu, usein oli joku huvipuisto kohteena ja sit sielä päin mitä nyt löyty.
Kerran ajeltiin pohjois-Norjassa mutka, muuten ei ulkomailla reissattu.
Talvilomalla sitte laskettelemaan.
 
kotimaa
vanhempieni kanssa lähinnä kotimaanmatkailua, kaksi kertaa käytiin myös etelä euroopassa.

nyt oman perheen kanssa ollaan kierrelty suomen maisemia katsellen ja käyty ruotsissa, joskus olisi kiva lähteä johonkin eteläänkin, mutta ei ihan vielä
 
"vieras"
Ei matkusteltu oikeastaan ollenkaan, uimaseuran mukana kuljettiin pitkin ja poikin Suomea, mut perheen kesken käytiin korkeintaan mummolassa, johtui lähinnä siittä, ettei mahduttu kaikki kerralla autoon (7 henkilöä).
 
"vieras"
Ei matkusteltu! Kouluikäisenä ja teininä harmitti usein, kun ei käyty missään. Paitsi joka kesä ja kevät/syksy lähes joka viikonloppu mökillä, mikä oli entinen mummola. Ehkä joka toinen vuosi päästiin huvipuistoon kovan kinuamisen jälkeen.

Ulkomailla kävin ekan kerran Ruotsissa harratusporukan mukana, kun olin 15v. Ekan kerran lentokoneessa ulkomaille menin kavereiden kanssa, kun olin jo täysi-ikäinen.

Siihen nähden matkustellaan paljon, vaikkei välttämättä edes joka vuosi käydä missään pidemmällä. Kotimaassa tulee reissattua viikonloppureissujen verran ja risteilyllä ainakin pari kertaa vuodessa. Oma lapsi oli kuitenkin jo 2-vuotiaana lentokoneessa ja ulkomailla. Neljässä maassa on käynyt, viides tulee tänä kesänä.
 
"vieras"
No eipä matkusteltu ennen vanhaan. Toinen mummula oli 150 km päässä korvessa oleva maalaistalo. Siellä käytiin muutaman kerran vuodessa. Kesäisin jouduin sinne kitkemään kasvimaata ja olemaan lapsenlikkana serkuille. Se oli juhlaa, jos joskus pääsi aikuisten mukana kauppareissulle kirkonkylään. Tosin minä pääsin siinä tapauksessa, jos isoveli ei halunnut lähteä - pojat kun oli paljon tärkeämpiä kuin tytöt.

Toinen mummula olikin jo 400 km:n päässä, siellä käytiin kerran kesässä. Siellä pääsi serkkujen kanssa uimaankin. Sielläkin pysyttiin mummulassa enkä muista, että kertaakaan olisi päässyt kaupunkiin.

Muissa sukulaisissa käytiin pari kertaa vuodessa. Yhtäkyytiä sinne, pari päivää visusti kyläpaikassa ja yhtäkyytiä takaisin.

Nyt aikuisena tykkään reissata lasten kanssa sekä Suomessa että ulkomailla. Harmi, että vanhemmilleni ei voi niistä mitään kertoa, matkustaminen kun on pahinta rahanhukkaa!
 
Haave Maria ejk
Kyllä matkusteltiin ja se jäi päälle. :D Sinkkuna mulla oli aina matkalaukku eteisessä lähdössä. Nykyään matkustellaan perheen kanssa paljon ja miehen työ on pelkkää reissaamista, joten eteisessä on edelleenkin matkalaukkuja lähtövalmiina. :)
 
"alma"
Kiinnostais tietää, kuinka vanhoja nämä paljon ulkomailla matkustelleet ovat. Kun just puhuttiin miehen kaa, ollaan 30+, miten meidän lapsuudessa juuri kukaan ei reissannut ulkomailla, tai jos kävikin, niin max. kerran vuodessa Kanarialla.
Itse matkustelin lapsena vain kotimaassa ja joskus Ruotsissa.
Nykyään käymme n. 3krt vuodessa ulkomailla. Kotimaan matkailua ei juuri tule harrastettua.
 
ulkomailla asuva
Sitten kun olimme veljeni kanssa koulussa aloimme matkustamaan enemmän, sitä ennen kesällä uimassa ym ehkä 10km päässä. Matkustimme kerran vuodessa lappiin ja ulkomaille. Lisäksi kesällä kiersimme Suomen huvipuistoja hotelleissa.

Lapsiemme kanssa käymme vain mieheni kotimaassa ja Suomessa. Toki lapset vielä pieniä, mutta nyt muutaman vuoden sisällä aloitamme matkustella enempi.
Ilman lapsia käymme väh. kerran vuodessa ulkomailla.
 
"vieras"
[QUOTE="alma";23486598]Kiinnostais tietää, kuinka vanhoja nämä paljon ulkomailla matkustelleet ovat. Kun just puhuttiin miehen kaa, ollaan 30+, miten meidän lapsuudessa juuri kukaan ei reissannut ulkomailla, tai jos kävikin, niin max. kerran vuodessa Kanarialla.
Itse matkustelin lapsena vain kotimaassa ja joskus Ruotsissa.
Nykyään käymme n. 3krt vuodessa ulkomailla. Kotimaan matkailua ei juuri tule harrastettua.[/QUOTE]

Olen kohta 29 ja me käytiin ulkomailla ehkä kerran vuodessa. Joskus se ulkomaa oli pelkästään Ruotsi, joskus jossain kauempana. Isäni työ oli sellainen, että jo ihan senkin puolesta matkusteltiin ja toisaalta lomilla harvemin oltiin kotona, kun muuten isä olisi saattanut joutua töihin. Mutta ihan yleistä se oli 80- luvulla että lapsiperheetkin matkustelivat. Kanaria ja Kreikka tuntuivat olevan ne suosituimmat.
 
"Noora"
[QUOTE="alma";23486598]Kiinnostais tietää, kuinka vanhoja nämä paljon ulkomailla matkustelleet ovat. Kun just puhuttiin miehen kaa, ollaan 30+, miten meidän lapsuudessa juuri kukaan ei reissannut ulkomailla, tai jos kävikin, niin max. kerran vuodessa Kanarialla.
Itse matkustelin lapsena vain kotimaassa ja joskus Ruotsissa.
Nykyään käymme n. 3krt vuodessa ulkomailla. Kotimaan matkailua ei juuri tule harrastettua.[/QUOTE]

Minä ja mieheni ollaan 31v ja kumpikin matkustelleet lapsena ja nuorina paljon. Kyllä ainakin meidän tuttavapiirissä lapsiperheet ja kaveriperheet matkusteli tosi paljon. Kreikassa jne. varsinkin.
 
Itse kävin ala-asteen 1990-luvulla ja suurin osa ei juurikaan matkustellut. Lentokoneessa oli käynyt korkeintaan puolet luokan oppilaista. Muutama oli sellaisia, että matkustelivat joka vuosi, jonkun verran heitä, jotka oli käynyt ehkä kerran tai kaksi etelänmatkalla ja ainakin puolet oli heitä, jotka ei olleet käyneet kuin Ruotsissa aivan kuten minäkin. Muistan, että 6. luokalla oli ainakin 5 oppilasta, jotka eivät olleet koskaan käyneet missään ulkomailla.
 

Yhteistyössä