Meidän koti on kaatopaikka

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Ja se ahdistaa.
En vain käsitä millä tän saa pysymään kunnossa. kerran viikossa sitte itkun ja tappelun kans siivotaan ainakin suurinpiirtein. Ja jossain vaiheessa tulee raja millon on pakko raivata kunnolla.
Mutta siis täällä on jatkuva kaaos valloillaan ja en voi käsittää millä sen saa pidettyä kurissa. Suurin syy että oon laiska siivoamaan ja teen sen vasta pakon edessä. Ja kun talossa 6 lasta pitäis siivota aamusta iltaan että ne paikat pysyis ees jonkin näköisenä.
Saa antaa vinkkejä mistä vois olla apua.
 
kiva hei
taidat olla naapuri ja kirjoittaa meidän kodista,tosin meillä lapsia on vain viisi,mutta ongelma on sama. Olen odottanut milloin rotat hoksaavat tilanteen ja saapuvat kaatopaikallemme=(
 
Ylimääräinen roina kirpparille, kaatopaikalle, varastoon. Jokaiselle tavaralle pitää olla oma paikka (ja sen tavaras siellä paikallaan silloin, kun ei oo käytössä). Opeta lapset korjaamaan omat jälkensä aina esim. ennen ulkoilua, päikkäreitä, nukkumaanmenoa - ja muutenkin sitä, ettei kaikki jää levälleen. Jokainen voi viedä esim. omat astiansa tiskikoneeseen ja pyykit pyykkikoriin.
 
Meillä on vain kaksi lasta, mut joka päivä siivoan. En imuroi päivittäin, mutta kerään illalla tavarat ja lelut paikoilleen, vein kuivat vaatteet pyykkitelineeltä kaappiin yms. Tiskit tiskinkoneeseen jne. Jos en näitä tekisi, meillä olisi hetkessä kaaos.
 
mon
meillä 2 lasta, 2 vee ja 6kk. Aamusta iltaan järjestelen vähän väliä, laitan astioita,pyykkiä jne. Heti jos on hetki että on ylimääräistä aikaa,pesen vessan tai pyyhin pölyjä tai jotain. Meillä on siistin näköistä aina, vaikka vaan kerran kuussa siivotaan kunnolla. Noin viiden päivän välein imuroidaan ja luutuan olohuoneen ja keittiön mattojen välistä noin kerran viikossa. Joka päivä pitää tehdä jotain, että pysyy siisteys.
 
Peesipessi
Peesaan sörhistä. Opettele tekemään joka päivä jotain pientä niin ettei kaaos pääse valloilleen, tyylillä "vie mennessäs, tuo tullessas". Vaatteet ja tiskit ainakin paikoilleen. Lapset täytyy opettaa viemään omia tavaroitaan paikoilleen, muuten ei muuta ehdikään kuin juosta niiden perässä jälkiä korjaamassa - tai kompuroida siinä roineessa.
 
Olen siivonnut yhden kaverin kotona pari viikkoa kun he olivat itse reissussa, joten voisin kuvitella minkälainen kaaoksenne ehkä on. Sanoit olevasi vielä laiska siivoamaan. Et ehkä paljoakaan siivousvinkeistä hyödy, jos raivaaminen on enempi todellista?
Mitä jos aloittaisit hommaamalla ison kopan per lapsi, johon voisit ainakin joka ilta kerätä heidän vaatteensa, lelunsa yms. Ehkä he voisivat itse tyhjentää koppansa aamulla?
Keittiö on siivottava joka ilta, ei siihen mene kuin vartti kun sen joka ilta tekee. Eli tiskaa/täyttää koneen ja pyyhkii tasot.
Kun ei ole tavaraa lattioilla, hyllyjen/sohvien kulmilla näyttää jo siistille.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Ylimääräinen roina kirpparille, kaatopaikalle, varastoon. Jokaiselle tavaralle pitää olla oma paikka (ja sen tavaras siellä paikallaan silloin, kun ei oo käytössä). Opeta lapset korjaamaan omat jälkensä aina esim. ennen ulkoilua, päikkäreitä, nukkumaanmenoa - ja muutenkin sitä, ettei kaikki jää levälleen. Jokainen voi viedä esim. omat astiansa tiskikoneeseen ja pyykit pyykkikoriin.
Laitan tavaraa kyllä poiskin. Tänään laitoin vielä talvikamppeita pois. n 2 pussia lähti roskiin ja 1 pussi kaverille katottavaksi. ja siis pelkkiä kenkiä oli.
eli en hirveän paha ole hamstraamaan.
Periaatteessa jokaiselle tavaralle löytyy paikka kun aletaan siivoamaan. Eri asia sitten että onko se sellainen että toimii käytännössä.
4 lapsista on jo koulussa. ongelmana on vain se että en todellakaan ehdi kattoa joka sukan ja takin perään mihin ne lapsilta jää. ja kun ei minun sanalla ole niin paljon tehoa että yhdellä pyynnöllä ne tavarat menis paikoilleen. oon kokeillu hyvällä ja pahalla.
Tiskikoneeseen laitto tökkää aina siihen kun kone on täynnä puhtaita. Keskimäärin 2-3 koneellista tulee tiskiä päivässä ja kun se kerran tökkää niin kierre on valmis.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Lady DoMiNa:
Meillä toimii tuo muksujen tavaroiden siistiminen tehokkaasti.Meinaan jos jätetään mihin sattuu on se hyvin äkkiä roskissa.Eipä montaa kertaa ole tarvinnut tehdä.
Ja kai teillä mies osallistuu siivoukseen?
Oon minä väliin sitä tehnytkin että keränny jätesäkkiin kaikki. Esim ennen joulua keräsin 2 jätesäkillistä leluja varastoon. ja siellä ovat vieläkin. Oon luvannu antaa ne takaisin kunhan alkaa huoneet pysymään kunnossa.
Mies ei osallistu kun tekee n 15 tunnin työpäiviä. Joskus viikonloppusin saattaa lasten kanssa siivota varsinki jos vieraita tulossa. Mutta siis arkena ei ole kaverina.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Ylimääräinen roina kirpparille, kaatopaikalle, varastoon. Jokaiselle tavaralle pitää olla oma paikka (ja sen tavaras siellä paikallaan silloin, kun ei oo käytössä). Opeta lapset korjaamaan omat jälkensä aina esim. ennen ulkoilua, päikkäreitä, nukkumaanmenoa - ja muutenkin sitä, ettei kaikki jää levälleen. Jokainen voi viedä esim. omat astiansa tiskikoneeseen ja pyykit pyykkikoriin.
Laitan tavaraa kyllä poiskin. Tänään laitoin vielä talvikamppeita pois. n 2 pussia lähti roskiin ja 1 pussi kaverille katottavaksi. ja siis pelkkiä kenkiä oli.
eli en hirveän paha ole hamstraamaan.
Periaatteessa jokaiselle tavaralle löytyy paikka kun aletaan siivoamaan. Eri asia sitten että onko se sellainen että toimii käytännössä.
4 lapsista on jo koulussa. ongelmana on vain se että en todellakaan ehdi kattoa joka sukan ja takin perään mihin ne lapsilta jää. ja kun ei minun sanalla ole niin paljon tehoa että yhdellä pyynnöllä ne tavarat menis paikoilleen. oon kokeillu hyvällä ja pahalla.
Tiskikoneeseen laitto tökkää aina siihen kun kone on täynnä puhtaita. Keskimäärin 2-3 koneellista tulee tiskiä päivässä ja kun se kerran tökkää niin kierre on valmis.
Ootko koskaan kokeillut sitä, että keräät jätesäkkiin lasten kaikki tavarat, jotka lojuu lattialla? Siis sanot lapsille, että vaikka vartti aikaa kerätä lelut, vaatteet ym. ja viedä omille paikoilleen, ja sen jälkeen kaikki, mikä löytyy lattialta tai muuten väärästä paikasta lentää roskiin. (Ja niitähän ei oo oikeasti sit kaikkia pakko viedä roskiin, vaan siellä pussilla voi jälkeenpäin käydä hakemassa esim. vaatteita takaisin... pitää vaan lapselta piilossa ihan jonkin aikaa). Varsinkin koululaisiin tuon luulis tehoavan.

Lapsille kannattais kehittää myös jonkinlainen palkkiosysteemi. Yhdestä (ennalta määrätystä) kotityöstä saa vaikka tarran, ja sit kun on tietty määrä tarroja, saa jonkun isomman palkkion (käytte vaikka ulkona syömässä). Koululaiset ainakin pystyy monenlaiseen, varmaan onnistuu imurointi ja tiskikoneen thjennys ym. Vuorolistat tmv. käyttöön?


 
ap
Olen kokeillut tuota jätesäkkiä. Joskus toimii yleensä ei. Kuuluu vaan että senku keräät. ja kuten sanoin leluja on jo varastossakin tuon tuloksena.
Lapsilla on rastilista ja työvuoro lista mutta ei vaan toimi. Ja kyllä nuo lapset osais jos vaan haluaisivat.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Lokki:
koululaisille vuoropäivät tiskikoneen tyhjennykseen jne.
Millä ne saa toimimaan? En jaksa tapella ja sitte se on aina se yks ja sama lapsi joka tekee vuoron ja muut lusmuaa.
kait sitä vaan pitäs ottaa itteä niskasta kiinni ja alkaa pitää kunnon kuri. Vaatii vaan iteltä todella paljon voimia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Olen kokeillut tuota jätesäkkiä. Joskus toimii yleensä ei. Kuuluu vaan että senku keräät. ja kuten sanoin leluja on jo varastossakin tuon tuloksena.
Lapsilla on rastilista ja työvuoro lista mutta ei vaan toimi. Ja kyllä nuo lapset osais jos vaan haluaisivat.
Hm, eiköhän se siinä kohtaa alkais tehota, kun lelut ja vaatteet alkais oikeasti loppua lapsilta. Ootko miettinyt sitä, miksi se vuorolista ei toimi? Mitä lapsille seuraa töiden tekemättä jättämisestä? Tuohonkin kannattaisi kehittää joku selkeä systeemi, niin, että siitä velvollisuuksien laiminlyömisestä seurasi jokin sanktio - nyt veikkaan, että lapset pääsevät kuin koira veräjästä ja sinä hoidat kaikki työt, siksi eivät tee, vaikka varmasti osaisivat.

Entä oletko puhunut lapsille asiasta esim. kahdenkesken jokaiselle tai kaikille yhdessä? Minusta jokaisen perheessä on kannettava kortensa kekoon ikä-, taito- ym. tasonsa mukaan. Koti ei ole mikään hotelli eikä äiti mikään palvelija. Yritä vedota lasten järkeen ja omatuntoon rauhallisesti mutta jämäkästi. Asiallisesta keskustelusta voi olla yllättävää hyötyä. Ja tuon rästilista- ja sanktiosysteemin voitte rakentaa yhdessä lasten kanssa. Pääasia on, että lapset sitoutuvat siihen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Lokki:
koululaisille vuoropäivät tiskikoneen tyhjennykseen jne.
Millä ne saa toimimaan? En jaksa tapella ja sitte se on aina se yks ja sama lapsi joka tekee vuoron ja muut lusmuaa.
kait sitä vaan pitäs ottaa itteä niskasta kiinni ja alkaa pitää kunnon kuri. Vaatii vaan iteltä todella paljon voimia.
Veikkaan, että jos jaksat kuukaudenkin olla kunnon natsi, niin sen jälkeen pääset paaaaaljon helpommalla. Ja oikeasti sellaiset rangaistukset vuoron laiminlyömisestä, että se kirpaisee. Ei tietenkään mitään ylenmääräistä sadismia, mutta tarpeeksi "pahoja" sanktioita kuitenkin.
 
vieras
Mikä se on se kaatopaikka tai kaaos? Tällä palstalla on varsinkin sörhis kommnetoinut ihan perussiistejä koteja sotkuisiksi kaatopaikoiksi. Suhteellista siis se, mikä on sotkuista ja mikä ei.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mikä se on se kaatopaikka tai kaaos? Tällä palstalla on varsinkin sörhis kommnetoinut ihan perussiistejä koteja sotkuisiksi kaatopaikoiksi. Suhteellista siis se, mikä on sotkuista ja mikä ei.
Jos ap luonnehtii kotiaan kaatopaikaksi ja vallitsevaa järjestystä kaaokseksi, niin lieneekö sillä väliä, miten muut nuo sanat määrittelee?
 
ap
Pitää tässä alkaa keräämään voimia ja tehdä uudet työvuoro listat. ja iihen sitte ne palkat ja rangaistukset. Tuntuu että lapsetki on jo turhautunu tän kaatopaikan siivoamiseen. Ja kun siivoavat niin siirtävät vaan tavaraa paikasta toiseen eli eivät vie paikalleen asti.
Millaiset vuorot ois kohtuulliset yhdelle. ja mitä tarkoittaa tiskivuoro? Mitä siihen kuuluu? meillä on ainainen tappelu montako kertaa se kone tyhjennetään ja pitääkö likaisetkin laittaa koneeseen.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mikä se on se kaatopaikka tai kaaos? Tällä palstalla on varsinkin sörhis kommnetoinut ihan perussiistejä koteja sotkuisiksi kaatopaikoiksi. Suhteellista siis se, mikä on sotkuista ja mikä ei.
Jos ap luonnehtii kotiaan kaatopaikaksi ja vallitsevaa järjestystä kaaokseksi, niin lieneekö sillä väliä, miten muut nuo sanat määrittelee?
Löysäämällä pipoa ja lopettamalla täydellisyydentavoittelun tai joidenkin ihan ihmeellisen korkealla olevien (mahdollisesti muiden määrittelemien) standardien laskemisella. Antamalla itselleen aikaa ja ymmärrystä, oppimalla että kaiken ei tarvitse olla tiptop. Vaikka. Varsinkin, jos kotona ei oikeasti ole sotkuista tai likaista, vaan sen näköistä, että siellä eletään.
 

Yhteistyössä