Meidän Perhe lehden perheen nukkumisartikkeli (jossa pienet valvovat aamuyöhön saakka) kokonaisuudessaan tässä:

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Viima"
[QUOTE="huoh";28017647]Kenelle on, kenelle ei. Onko se sulta pois jos äiti nukkuu pidempään kuin sinä? Ilmeisesti on ;)[/QUOTE]

Mä ajattelen tuollaista rytmiä parisuhteen kannalta. Me ainakin tahdotaan illast se hetki yhteistä aikaa. Lapsi unille 20.30 me 22-23. Mies herää 5.45 ja mä ja lapsi joko 6.30 tai myöhemmin , riippuu olenko menos töihin. Näin oli myös silloin kun Olin kokonaan kotona. Mieluummin herään aikasemmin aamulla kuin et lapsi on hereil viel klo 22.
 
"vieras"
[QUOTE="Viima";28028883]Mä ajattelen tuollaista rytmiä parisuhteen kannalta. Me ainakin tahdotaan illast se hetki yhteistä aikaa. Lapsi unille 20.30 me 22-23. Mies herää 5.45 ja mä ja lapsi joko 6.30 tai myöhemmin , riippuu olenko menos töihin. Näin oli myös silloin kun Olin kokonaan kotona. Mieluummin herään aikasemmin aamulla kuin et lapsi on hereil viel klo 22.[/QUOTE]

Sama täällä. Lapset nukahtaa klo 19:00-19:15 ja me käydään nukkuu klo 21:30-22. Aamulla mies lähtee klo 6 töihin ja lapsetki heräilee klo 6 aikaan
 
"kolmen äiti"
[QUOTE="vieras";28030072]Sama täällä. Lapset nukahtaa klo 19:00-19:15 ja me käydään nukkuu klo 21:30-22. Aamulla mies lähtee klo 6 töihin ja lapsetki heräilee klo 6 aikaan[/QUOTE]

No mutta edelleen, on meitä illanvirkkuja ja aamuntorkkuja, sekä lapsia että aikuisia, joille toisenlainen rytmi sopii paremmin. Jos meillö joku heräisi kukonlaulun aikaan klo 6 aamulla, ei kyllä oltaisi kukaan meistä virkeitä uuteen päivään - eri asia sitten taas kun palaan työelämään, mutta kyllä silloinkin viikonloppuaamuisin nukutaan koko perhe väh. klo 8 asti. Ihmisiä on erilaisia, mikä sopii teille ei välttämättä sovi meille. Kello on vain aikoja, toisilla rytmit on myöhempiä kuin toisilla, ilman että kukaan perheessä siitä kärsisi. Lapset yöunille klo 21-22 ja aikuiset klo 23-1.00 ja aamulla kaikki herää pirteinä klo 9-10 (mies klo 7 töihin), sopii meille parhaiten. :)
 
"kolmen äiti"
Te aikaisin heräävät, heräsittekö jo ennen lasten saantia joka aamu klo 6-7 (tarkoitan lähinnä lomapäivä ja vapaapäiviä, kun ei tarvinnut herätä töihin)? Vai onko tähän vain totuttu olosuhteiden pakosta, kun lapsenne aamuvirkkuina heräävät niin aikaisin? Kysymys siis niille, jotka ette ole nyt töissä vaan esim. hoitovapaalla nyt...
 
"vieras"
[QUOTE="kolmen äiti";28036029]Te aikaisin heräävät, heräsittekö jo ennen lasten saantia joka aamu klo 6-7 (tarkoitan lähinnä lomapäivä ja vapaapäiviä, kun ei tarvinnut herätä töihin)? Vai onko tähän vain totuttu olosuhteiden pakosta, kun lapsenne aamuvirkkuina heräävät niin aikaisin? Kysymys siis niille, jotka ette ole nyt töissä vaan esim. hoitovapaalla nyt...[/QUOTE]

Olen hoitovapaalla. Ennen lapsia en ollut aamuvirkku luonnostani. Olen tottunut tähän varhaiseen aamukuuden ylösnousuun miehen ja lasten myötä olosuhteiden pakosta. Mies nousee aikaisin töihin ja lapset on aamuvirkkuja. Mutta silti, nousen mieluummin aikaisin ylös, koska se tarkoittaa sitä, että meillä on aina illalla ihanasti omaa aikaa niin myöhään kuin jaksaa itse valvoa, sillä lapset on umpiunessa aina klo 19 mennessä. Että kahdenkeskeinen pitkä aika joka ilta miehen kanssa on sen aamunousun väärti. Ja silti, mies nousee AINA aikaisin töihin, niin rytmiä ei voi myöhäistää siksikään, lapset herää miehen ylösnousuun, vaikka olis kuinka hiljaa. Näillä mennään :)
 
"viima"
[QUOTE="kolmen äiti";28036003] Lapset yöunille klo 21-22 ja aikuiset klo 23-1.00 ja aamulla kaikki herää pirteinä klo 9-10 (mies klo 7 töihin), sopii meille parhaiten. :)[/QUOTE]

miten miesjaksaa tuollaisen rytmin? itse tulisin hulluks jos pitäis pärjätä noilla unilla tai 'iltavapaa' jäis noin lyhyeks.

mä ymmärrän et kotona oleva vanhempi nukkuu niin kauan kuin lapsetkin mut silloin kun kotona olin kokonaan niin halusin antaa miehelle, ja itselleni, meille, illasta hiukan rauhaa ja hiljaisuutta ja yhyeistä aikaa, klo 20.30-22.30, ja päästään itsekin kuitenki ajoissa nukkuun jotta saa hyvät ja pitkät unet. herätys mies 5.45 ja me 5.30-8.00 milloin mitenkin
 
"vieras"
[QUOTE="kolmen äiti";28036029]Te aikaisin heräävät, heräsittekö jo ennen lasten saantia joka aamu klo 6-7 (tarkoitan lähinnä lomapäivä ja vapaapäiviä, kun ei tarvinnut herätä töihin)? Vai onko tähän vain totuttu olosuhteiden pakosta, kun lapsenne aamuvirkkuina heräävät niin aikaisin? Kysymys siis niille, jotka ette ole nyt töissä vaan esim. hoitovapaalla nyt...[/QUOTE]

Olen hoitovapaalla ja kuopus herää klo 6. Isommat noin tuntia myöhemmin kouluaamuina. Olen itse heräillyt 'aina' ajoissa, viimeistään kasiin mennessä. Mieheni on varsinainen illanvirkku ja aamuntorkku, itse asiassa kaikki hänen sisaruksensakin ovat samanlaisia (vanhemmat taas eivät :D). Mieheni kanssa minäkin olen sitten valvonut ja nukkunut aamusta pidempään ja se on aina ärsyttänyt mua, kun päivän aikana ei sitten ehdi tekemään mitään.
 
Sanoisin nyt ihan jutun perusteella henkilöitä tuntematta, että päiväunethan tässä eivät todellakaan ole se suurin ongelma, pikemminkin joku aivan muu. Kyllähän pienet lapset valvovat tasan niin kauan kuin heitä ei laiteta nukkumaan/kunnes ovat niin väsyneitä että nukahtavat pystyyn - vanhempien tehtävähän se on huolehtia siitä, että nukkumaanmenoajat toteutuvat edes jollakin tavalla.

Isäkin mukaan arkeen ja nukuttamispuuhiin, hopihopi, koko perhehän tuossa tuntuu olevan unen tarpeessa. Jättää ne nukutuspuuhat yksin äidin vastuulle vasta sitten, kun näyttää siltä, että rytmit alkaa olla kohdillaan ja homma muutenkin luistaa paremmin :O

Ja jos vika on oikeasti päiväunissa, niin ehkäpä sitä päiväunien ajankohtaa kannattaisi aikaistaa, kestoa lyhentää tai jättää ne päikkärit kokonaan pois. Sillähän siitä pääsisi...
 
Eilen sattui ensimmäistä kertaa kyseinen Meidän Perhe -lehti käsiin, kun odotin lääkärin kutsua odotushuoneessa.
Ehdin muutaman artikkelin siinä silmäillä ja voi h*lvetti että nousi karvat pystyyn. Sen verran ärsyttävä lehti oli, että tiedän seuraavalla kerralla haukkua lehtimyyjälle päin luuria, että en ikinä todellakaan tilaa moista sontalukemista :kieh:
 

Yhteistyössä