Meillä sinisilmäisillä vanhemmillapas onkin ruskeasilmäinen lapsi!

  • Viestiketjun aloittaja kaunista
  • Ensimmäinen viesti
"heh"
Kuten ylempänä sanoin, ettei se sitten ainakaan ole aitosininen. Olen tietoinen, että geenejä voi olla useampia, jotka väriin vaikuttavat, mutta ne kaksi perinteistä sinisen silmän alleelia eivät voi kohdatessaan tuottaa ruskeaa mitenkään.
Tuokin on jo kumottu, tästä puhuttiin juuri luennolla. :)
Myönnätkö ettei yleissivistyksesi ole kovin hääppöinen. ;)
 
  • Tykkää
Reactions: erinys ja Björn
omassaperheessä
itsellä äidin isällä musta tukka+siniset silmät hänen tyttäristään vain yksi vaalea+siniset silmät.
minun aitini brunette+ruskeat silmät/isäni blondi+siniset silmät
Minä:"puol"blondi vaalea tukka+siniset silmät, muut kehon karvat tummat.
nyt tulossa esikoinen oman mieheni kanssa joka "puol"blondi+siniset silmät mitäköhän meidänkin lapsesta lienee tulee ;D
 
shddhgfggh
Minun äidilläni ruskeat, isällä siniset, minulla vihreät ruskealla renkaalla. Miehen puolella siniset silmät.
Meidän lapsella siniset ruskealla renkaalla, en tiedä jääkö tämä väri, kun on niin pieni vielä. Vaikea näistä ennustaa:D
 
Mie otan sivistystä mieluusti vastaan ja kuulisin miten se menee sitten. Oon aina luullut, että sinisilmäisyyden periytyminen on just siksi näitä perusesimerkkejä, koska on riippuvainen yhdestä ainoasta alleeliparista. Sivistäkää minua, PYYDÄN!
Ei todellakaan periydy samallalailla kuin esim. kiharahiuksisuus :LOL: Silmien värin periytyminen on paljon monimutkaisempaa. Tässä vähän esimakua:
Kysy meiltä: Sinisilmäiset eivät katoa | Tieteen Kuvalehti
 
  • Tykkää
Reactions: erinys
"..."
Mulla on tumman ruskeat silmät ja pienenä ihan vaaleat hiukset. Mun isällä on vaalean siniset silmät ja äidillä vihreät, äidin serkulla vai oliko pikkuserkulla on ruskeat. Eli voi periytyä kauempaakin!
 
"VIERAS"
Mies on ruskeasilmäinen ja tummatukkainen ja minä sinisilmäinen ja maantienväriset hiukset. Vanhimmalla tytöllä on luonnonpunainen tukka ja vihreät silmät, keskimmäinen samanlainen kuin minä, nuorimmalla punertava tukka ja ruskeat silmät. :)
 
"Vieras"
Voisiko joku asiaan perehtynyt sitten valottaa kuinka yleistä sitten on että kaksi homotsygoottisesti sinisilmäistä saa ruskeasilmäisen lapsen? Veikkaan että se kuitenkin on hyvin harvinaista vaikkakin nykytietämyksen mukaan mahdollista.

Huvittaa kyllä nämä ' minulla ja miehelläni on on ruskeat silmät ja lapsellamme siniset :eek:' -ihmettelijät. _Näillä_ on bilsan opit pahimmin hukassa.
 
"vieras"
Kahdella sinisilmäisellä voi olla ruskea silmän väri resessiivisenä geeninä eli lapsen täytyy saada molemmilta vanhemmilta ruskeasilmäisyyden resessiviinen geeni, jotta ilmenee. Sinisilmäisellä vanhemmalla siis ruskeasilmäisyys mukana perintötekijöissä, mutta ei ilmene, jos ei ole perinyt molemmilta vanhemmilta tätä resessiiivistä geeniä.
 
älä jankkaa
[QUOTE="vieras";26801757]Kahdella sinisilmäisellä voi olla ruskea silmän väri resessiivisenä geeninä eli lapsen täytyy saada molemmilta vanhemmilta ruskeasilmäisyyden resessiviinen geeni, jotta ilmenee. Sinisilmäisellä vanhemmalla siis ruskeasilmäisyys mukana perintötekijöissä, mutta ei ilmene, jos ei ole perinyt molemmilta vanhemmilta tätä resessiiivistä geeniä.[/QUOTE]

Hei tollo eiköhän tämä nyt ole jo selvillä.
 
"Tölkki"
[QUOTE="vieras";26801757]Kahdella sinisilmäisellä voi olla ruskea silmän väri resessiivisenä geeninä eli lapsen täytyy saada molemmilta vanhemmilta ruskeasilmäisyyden resessiviinen geeni, jotta ilmenee. Sinisilmäisellä vanhemmalla siis ruskeasilmäisyys mukana perintötekijöissä, mutta ei ilmene, jos ei ole perinyt molemmilta vanhemmilta tätä resessiiivistä geeniä.[/QUOTE]

Ihan mielenkiinnosta: päteekö tämä sama myös punatukkaisuuteen? Mieheni suvussa esiintyy punapäitä satunnaisesti, minun suvussani ei. Luulin pitkään, että saatamme saada punatukkaisia lapsia mutta muistaakseni täältä palstalta luin että se vaatisi punatukkaisuus-geenin molempien vanhempien puolelta.

Mieheni on siis vaalea/ristiverinen ja minä vaalea. Esikoinen on blondi myös :D
 
[QUOTE="vieras";26801757]Kahdella sinisilmäisellä voi olla ruskea silmän väri resessiivisenä geeninä eli lapsen täytyy saada molemmilta vanhemmilta ruskeasilmäisyyden resessiviinen geeni, jotta ilmenee. Sinisilmäisellä vanhemmalla siis ruskeasilmäisyys mukana perintötekijöissä, mutta ei ilmene, jos ei ole perinyt molemmilta vanhemmilta tätä resessiiivistä geeniä.[/QUOTE]
Näin yksinkertaistettuna tämä meni kyllä juuri toisin päin, sininen on resessiivinen ja ruskea dominoiva geeni. Mutta koska silmien väri ei toimi ihan niin yksinkertaisesti käytännössä, on meillä kaikenmaailman kummallisia sävyjä ja sellaisiakin harvinaisuuksia kuin ruskeasilmäinen lapsi sinisilmäisillä vanhemmilla sattuu joskus kohdalle.
 
[QUOTE="heh";26800469]Tuokin on jo kumottu, tästä puhuttiin juuri luennolla. :)
Myönnätkö ettei yleissivistyksesi ole kovin hääppöinen. ;)[/QUOTE]

Ainakin käytöstapani ovat sinua paremmat, sillä jos tietäisin jonkin asian oikean laidan ja joku pyytäisi minua selittämään sen asian, niin antaisin selvityksen, enkä ilkkuisi tiedonanelijalle.

Sinällään onkin mielenkiintoista, että minua haukutaan täällä ylimieliseksi, vaikka siihen syyllistyvät aivan toiset henkilöt. Olen yleensä kyllä pitänyt tiedonpihtaamista osoituksena siitä, ettei itsekään tiedetä miten asia menee.
 
  • Tykkää
Reactions: Data
Ainakin käytöstapani ovat sinua paremmat, sillä jos tietäisin jonkin asian oikean laidan ja joku pyytäisi minua selittämään sen asian, niin antaisin selvityksen, enkä ilkkuisi tiedonanelijalle.

Sinällään onkin mielenkiintoista, että minua haukutaan täällä ylimieliseksi, vaikka siihen syyllistyvät aivan toiset henkilöt. Olen yleensä kyllä pitänyt tiedonpihtaamista osoituksena siitä, ettei itsekään tiedetä miten asia menee.
Ota itse kirja käteen ja lue. Luuletko, että joku alkaa tässä sinulle tutkielmaa väsäämään ja kaavioita piirtelemään?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;26802198:
Ota itse kirja käteen ja lue. Luuletko, että joku alkaa tässä sinulle tutkielmaa väsäämään ja kaavioita piirtelemään?
Itsehän annoit hyvän linkin. Muutenkin keskustelupalstoilla olisi hyvä antaa tietoa eikä käyttäytyä epäkohteliaasti. Minusta keskustelupalstoja ei tulisi varata pelkkien mielipiteitten vaihtoon, vaan mukana tulisi olla tiedonvälitystäkin.
 

Yhteistyössä