meille on tulossa 107 neliön omakotitalo ja kaikki tuntuu naljailevan sen koosta

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Olen asunut kolmessa omakotitalossa joiden kaikkien koko oli n. 100-110 neliötä. noin siksi että yhdestä vanhasta ei täyttä varmuutta koosta. Kaikki ovat olleet liian pieniä 4-henkiselle perheellemme, tuo tila ei vain yksinkertaisesti riitä noin monelle hengelle. Joko ei ollut lapsille omaa huonetta, huoneet oli todella pieniä, ei vaatehuoneita ja liian vähän säilytystilaa.
Eli ei enää ikinä.

Koska asumme pienessä kaupungissa on typeryyttä rakentaa noin pientä mökkiä pienellä tontilla, tontit on puoli-ilmaisia ja omasta metsästä saa puulämmityksen pitämään lämmityskustannuksia kohtuullisena.

Minimikoko taitaa meillä olla se 140 neliötä, sopivasti sitä siivottavaa ja kaikki mahdutaan elämään sulassa sovussa ja välillä pääsee hiukan rauhoittumaan syrjempäänkin, ilman muita.

jokainen tekee tarpeensa mukaan, siitä olen samaa mieltä, mutta kyllä 100:n neliön talo on pieni vaikka miten sitä pyörittelee.
 
"a p"
[QUOTE="vieras";25862904]Olen asunut kolmessa omakotitalossa joiden kaikkien koko oli n. 100-110 neliötä. noin siksi että yhdestä vanhasta ei täyttä varmuutta koosta. Kaikki ovat olleet liian pieniä 4-henkiselle perheellemme, tuo tila ei vain yksinkertaisesti riitä noin monelle hengelle. Joko ei ollut lapsille omaa huonetta, huoneet oli todella pieniä, ei vaatehuoneita ja liian vähän säilytystilaa.
Eli ei enää ikinä.

Koska asumme pienessä kaupungissa on typeryyttä rakentaa noin pientä mökkiä pienellä tontilla, tontit on puoli-ilmaisia ja omasta metsästä saa puulämmityksen pitämään lämmityskustannuksia kohtuullisena.

Minimikoko taitaa meillä olla se 140 neliötä, sopivasti sitä siivottavaa ja kaikki mahdutaan elämään sulassa sovussa ja välillä pääsee hiukan rauhoittumaan syrjempäänkin, ilman muita.

jokainen tekee tarpeensa mukaan, siitä olen samaa mieltä, mutta kyllä 100:n neliön talo on pieni vaikka miten sitä pyörittelee.[/QUOTE]

tosi usein kuulee just tuota sanottavan että typerää rakentaa näin pieni kun voisi melkein samaan hintaan rakentaa isomman. ihmiset vaan tuntuu unohtavan että joka ikinen neliö maksaa, ei ne ilmaisia ole :) tuossa meidän talossa on muksuille omat huoneet, kaikki makkarit on isompia kuin nyt. lisäksi on vaatehuone ja 4 vaatekaappia, osa isompia ja osa pienempiä ja lisäksi sitten autotalli ja varasto eli ainakin meille säilytystilaa on. tosin mä en olekaan mikään vaatteiden, astioiden tms. shoppailija joten hirveitä säilytysmääriä ei tarvi :)
 
"a p"
[QUOTE="sasa";25862766]Ketä kiinnostaa muodikkuus, kun taloa rakentaa? Me emme ainakaan rakentaneet taloamme muodin mukaan, tai sen mukaan, jos jonkun kettutytön mielestä on epäekologista asua väljästi.

Jos on iso etelään aukeava merenrantatontti, ei sitä kannata haaskata millään 100 neliön älvärillä.[/QUOTE]

sulla on aika aggressiivinen tapa ilmaista itseäsi..en tiedä mistä moinen johtuu? ei kaikki 100 neliön talot ole älväreitä.
 
"heh"
Pieni talo = halpis, surkeilla halvoilla materiaaleilla tehty, ison tontin tuhlausta???
Iso talo = laadukas???

Oisko taas pientä yleistystä ja mutkien suoraksi vetämistä? Suuri neliömäärä ei todellakaan ole synonyymi laadukkaalle talolle, eikä myöskään pieni neliömäärä synonyymi halpistalolle, jossa on joka kohdassa valittu halvimmat mahdolliset materiaalit.
 
  • Tykkää
Reactions: Phoebsi
"mie"
[QUOTE="a p";25862925]sulla on aika aggressiivinen tapa ilmaista itseäsi..en tiedä mistä moinen johtuu? ei kaikki 100 neliön talot ole älväreitä.[/QUOTE]

Sulla on taas hiukan herkkä nahka? :D

Olen jo tossa parin sivun aikana ihmetellyt, että ku aloitit ketjun, kun teidän valintoja arvostetaan. Mutta itse et ole tehnyt tässä ketjussa muuta, kun arvostanut muiten valintoja ;) Ei kenelläkään saisi olla järkevää isompaa taloa kun teille, ilman velkahelvettia ja henkilökohtaista konkurssia?
Jos itse olet tyytyväinen teidän taloonne, niin anna muiten olla tyytyväisiä myös heidän ratkaisuihin!
 
ds
Ihan normi kokoinen. Meillä samankokoinen perhe ja juuri valmistui vähän reilu 110m2 omakotitalo, omalle vähän reilu 1000m2 tontille kylläkin, mutta täällä tontit jokseenkin kohtuuhintaisia. Ihan sopivan kokoinen talo meille ainakin tässä vaiheessa, tarkoitus ei ole kuitenkaan mitään suurperhettä perustaa (kaksi lasta siis meillä). :)
 
"a p"
[QUOTE="mie";25862950]Sulla on taas hiukan herkkä nahka? :D

Olen jo tossa parin sivun aikana ihmetellyt, että ku aloitit ketjun, kun teidän valintoja arvostetaan. Mutta itse et ole tehnyt tässä ketjussa muuta, kun arvostanut muiten valintoja ;) Ei kenelläkään saisi olla järkevää isompaa taloa kun teille, ilman velkahelvettia ja henkilökohtaista konkurssia?
Jos itse olet tyytyväinen teidän taloonne, niin anna muiten olla tyytyväisiä myös heidän ratkaisuihin![/QUOTE]

siis häh? miten mä olen arvostellut muiden valintoja?? :eek: missä olen sanonut ettei saisi olla isompaa taloa saatikka että olen kenenkään velkahelvetistä tai henkilökohtaisesta konkurssista sanonut yhtään mitään? yksi ja ainoa rahakommentti oli tälle jolla on iso tontti helsingin lähellä ja iso talo ja hälle kommentoin sen verran että harvalla duunarilla helsingin lähellä on siihen varaa. miten voit ottaa sen(kin) muiden arvosteluksi? lisäksi olen kysynyt että mitä isossa (250 neliöisessä ) talossa tehdään enkä kyllä tajua millään jos otit senkin arvosteluksi. ja miten niin mulla on herkkä nahka? en mä ota tuon sasan kommentteja henkilökohtaisesti mutta kiinnitin jo jossain muussakin talokeskustelussa huomiota hänen kiivaaseen tapaan ilmaista itseään samalla haukkuen muiden valintoja. ja siihen keskusteluun en edes itse ottanut kantaa ;)
 
"a p"
[QUOTE="mie";25862950]Sulla on taas hiukan herkkä nahka? :D

Olen jo tossa parin sivun aikana ihmetellyt, että ku aloitit ketjun, kun teidän valintoja arvostetaan. Mutta itse et ole tehnyt tässä ketjussa muuta, kun arvostanut muiten valintoja ;) Ei kenelläkään saisi olla järkevää isompaa taloa kun teille, ilman velkahelvettia ja henkilökohtaista konkurssia?
Jos itse olet tyytyväinen teidän taloonne, niin anna muiten olla tyytyväisiä myös heidän ratkaisuihin![/QUOTE]

luinpa vielä koko ketjun enkä kyllä tosiaan ymmärrä missä olen muiden valintoja arvostellut. sä luet nyt rivien välistä aivan liikaa kun näköjään oletkin juuri se jolle kommentoin tuota tonttiasiaa pääkaupunkiseudulla.
 
"vieras"
Onko tuothon 107 laskettu jo pesutilat ja kodinhoitohuoneet jne?
Musta ollut jännä, kun uusia taloja käyty katsomassa merkataan moneen eikseen asuinpinta-ala esim. 102 neliöö ja kokonaispinta-ala 130 neliöö ja autotallin kanssa vielä enemmän. Tietääkö joku miksi näin?
Vanhoissa taloissa ja rivareissa ei eritellä noita pinta-aloja näin.
 
"tyyris"
Meillä asuinpinta-alaa on 115 neliötä ja ei ole ollut 4 henkisellä perheellä ongelmia mahtua. Riippuu täysin siitä miten pohja on järkeistetty. Paljon mieluummin siivoan tämän kuin jonkun 160 neliöisen kodin =).

Tietysti jos on hamstraaja ja tavaraa pitää olla joka paikassa ja paljon niin tila loppuu. Mutta itse emme kuulu tuohon kategoriaan ja tarpettomat tavarat lähtevät hyvin nopeaa kierrätykseen. Ennen lapsiperheet tulivat toimeen rintamamiestorpissa, joissa neliöitä oli rutkasti alle 100 ja lapsia paljon. Silti pystyttiin elämään. Tavaraa vaan ei ollut kuin ne mitä todella tarvitaan.
 
Khimaira
Ihan normaalin kokoinen talo. Minusta ennemminkin ratkaisee talon phja kuin pelkät neliöt.
Meillä on nyt 91 neliön koti, asukkaita 5 ja on ihan riittävä. Jos joskus rakennutettaisiin ok- talo, se saisi olla öbaut 130 neliötä että jokaiselle saadaan omat huoneet ja kodinhoitotila.

En ymmärrä niitä 200+ neliön lukaaleja kolmelle hengelle. Mutta toisaalta, eihän mun tarvitsekaan, jokainen tekee kuten haluaa.
 
"Pikkuinen Jättiläinen"
Aika moni tuntuu ajattelevan, että kaikilla on sama tulotaso ;) Vaikka se itsestä tuntuisi ihan samalle rakentaa vähintään se 150 neliötä niin ei se kaikille sovi.. Voi olla että se tuntuu pikkusummalta maksaa ne lisäneliöt, mutta joillekin se sama summa voi tuntua suurelta.

Itse toivoisin n. 105-115 neliön taloa, siksi etten haluaisi maksaa liikaa asumisesta. Emme tarvitse isompaa ja tuo olisi sellainen, että vanhanakin saisi (yksitasoisen) talon hoidettua varmaan aika pitkälle.

Omat ajatukset ylipäätään rahan käytöstä on muuttunut.. Mittaan kaikkea sillä että kuinka paljon joudun tekemään töitä että tienaan sen ja sen verran rahaa. Kuinka monta vuotta esim. pitää tehdä töitä, että saa talon maksettua ja ylläpidettyä? Onko se sen arvoista? Haluan kyllä talon, mutta en millä tahansa hinnalla (eli mitä vähemmän siihen menee työvuosia, sen parempi), joten tästä syystä haluan järkevän kokoisen talon.. ei liian pientä muttei liian isoakaan.
 
Meillä taas 127 neliötä ja jatkuvaa naljailua suurperheen suunnittelusta "kun näin ison talon laitoitte". Meitä on neljä tällä hetkellä(tai 5, sisko asuu täällä väliaikaisesti) ja kolmas lapsi suunnitteilla.
 
Viimeksi muokattu:
"jennni"
Meitä on 5 ja asutaan 100 neliön omakotitalossa. Hyvin mahdutaan toistaiseksi. Toiveissa ois vielä vauva ja vintille yksi huone. Tällä hetkellä meillä on pojilla yhteinen huone ja tytöllä oma prinsessa huoneensa.
 
"sopuli"
Meidän perhe on nyt pari vuotta katsellut kotikaupungin talotarjontaa "sillä silmällä" ja haluttais juurikin tuollainen n.100 neliöinen (mistä te saatte sen oikeaoppisen neliömetrin merkin??!?) huusholli kunnon tontilla ja piharakennuksella (isännän verstashaave..). Siksikin juuri sataneliöistä, koska en halua puunata ja tuunata nurkkia sisällä, sillä kotona lähinnä syödään,nukutaan,luetaan ja katotaan telkkaria. Varsinainen liikkuva elämä tapahtuu ulkona tai muualla kuin kotona.

Nelihenkinen perhe meillä,koiralla ja tulevaisuudessa toisella höystettynä. Vanhaa kantaa olevat vain on usein ihan älyttömillä tilaratkaisulla tehtyjä pienempiä tai sitten naurettavilla huonekoilla (koo'oilla..) varustettuja hehtaarihalleja. Rakennuttamista ei olla tähän mennessä edes harkittu, vaan luotetaan että juuri Se Oikea joku päivä löytyy - pitänee varustautua kuitenkin muutostöitä tekemään. Vähän kiinnostaisi tietää onko teillä valmistalo vai teettekö oman mielen mukaista, jos on paketti niin mihin valmistajaan olette päätyneet? Sataneliöinen ei todellakaan ole mikään pieni talo, tuntuu vain että suomalaisilla uudisrakentajilla pääsee suhteellisuudentaju hämärtymään rakennusprojektia aloittaessa. Tai no, jos jokaisen liikkuvan sentin tahtoo sitoa seiniin ja niiden ylläpitoon niin mikäs siinä.
 
"vieras"
Meitä oli aikoinaan 7 kun oli vaan alakerta käytössä, just tuon 107 m2. Sillon oli todella ahdasta mut mahduttiin. Nyt yläkerran myötä on sit 150 m2 ja kahdeksan henkeä. Aika ahdasta vieläkin. Yhden makuuhuoneen kun sais lisää niin sit ois se optimaalinen koko.
Ja joo olen huomannut ei kukaan rakenna tän kokoista taloa.
 
"vieras"
hyvältä ja realistiselta kuulostaa teidän projekti, anna muiden naljailla rauhassa. talon on tarkoitus olla koti, ei mahtailun väline. meillä on 112m2 omakotitalo ja yhteydessä autokatos ja varastotilat. ja riittää hyvin. toinen lapsi on syntymässä, yksi kolmesta makuuhuoneesta lojuu käyttämättömänä ja yhdessä nukutaan. yhdessä säilytetään esikoisen leluja, mut se leikkii aina keittiössä ja olkkarissa. meillä on haaveissa neljä lasta ja aiotaan asua tässä. tonttikin on vaivaiset 1300m2 mut se on oma, kun täällä meillä päin tontit ei maksa niin paljoa :)
 
[QUOTE="a p";25862925]sulla on aika aggressiivinen tapa ilmaista itseäsi..en tiedä mistä moinen johtuu? ei kaikki 100 neliön talot ole älväreitä.[/QUOTE]
Ei todellakaan; eikä kaikki älvärit oo 100 neliötä.
Meillä on 1993 rakennettu älväri ja autotalleineen talossamme on 274 neliötä (poistunut valikoimasta liian isona). Siivoamista riittää :hug:
 
"meri"
Meillä on 50 neliötä kerrostalossa ja meitä asuu täällä kolme - ja aiotaan asua täällä vielä pitkään, asunto on meille just sopiva. Tykätään olla paljon lähekkäin! :)
 
"minä"
Pakko kommentoida tähän vanhaan ketjuun sen verran, että nuo pohjamallitkin ja niiden "fiksuus" ovat myös niin makukysymyksiä. Itse kuulun siihen ihmiskastiin, että suorastaan rakastan ns. hukkatilaa. Se luo mielestäni kotiin tilan ja avaruuden tunnun. Henkilökohtaisesti en siis pidä tehoneliöistä, vaikka ne monen muun mielestä ovat se "ainoa, oikea, järkevä" tapa tehdä pohjamalli. :)
 

Yhteistyössä