Meille on yritetty jo kahtena yönä tunkeutua sisälle. Onko ilmoituksesta poliislle hyötyä?

  • Viestiketjun aloittaja "Anonyymi"
  • Ensimmäinen viesti
"Anonyymi"
Kun mitän ei ole viety tms? Meillä on takaovessa sellainen väliaikaisratkaisulukko. Se ovi on sisäpuolelta kiinni isolla haalla. Sen oven saa ulkopuolelta halutessaan ikkunanavaajalla auki. Yhtenä yönä sitä rynkytettiin ja yritettiin sisälle. sisällä oleva haka piti oven kiinni. Olin lapsen kanssa kahdestaan kotona ja kadun, etten silloin soittanut mihinkään. Tutisin vaan sängyssäni :D

Viimeyönä ulko-ovea kokeiltiin. Ei oltu miehen kanssa varmoja kokeiltiinko sitä ja jäätiin kuuntelemaan, kunnes sitten takaovea kokeiltiin. Mies nousi ylös ja lähti perään. Tyyppi juoksi ilmeisesti metsää, koska sieltä kuului oksien rapinaa.

Mies on sitä mieltä, että poliisille ilmoittaminen on yhtä tyhjän kanssa, kun mitään ei ole ns. tehty.
 
"vieras"
Ei tuo poliiseja kiinnosta. Jos ukkosi olisi saanut hepun kiinni ja antanut hiukan ns isän kädestä niin sitten poliisitkin olisivat kiinnostuneet ja vieneet ukkosi putkaan.
 
"Anonyymi"
Sitä mieltä mäkin olen. Täällä liikuu paljon sellaisia ns. hiippareita, jotka eivät vie/tee mitään. Mies epäilee sellaiseksi.
Mäkin kuitenkin olen usein lapsen kanssa kahdestaan kotona. Mies saa kyllä ilmoittaa tai ainakin kysellä sitten virkavallalta neuvoja, mielipidettä tms.
 
"vieras"
No totta helkkarissa soittaisin poliisille jos yöllä joku yrittäisi tunkeutua kotiini!! Ihan vieras ajatus, että vaan jäisin tilannetta seurailemaan ja tutisemaan omaan sänkyyni. Etenkin jos olisin yksin lasten kanssa.
 
hanki koira
ilmoittaisin niin osaisivatpa seurata ja ottaisivat tosissaan jos muitakin ilmoituksia tulisi. Itse tosin en ilmoittanut kun kuulin eräänä yönä jonkun käveleväääään terassilla (makuuhuoneen ikkunan alla) ja toisen kerran talvella oli lumessa kengän jäljet kiertäneet ikkunan alta. Asutaan kuitenkin tiuhaan asutulla omakotitaloalueella ja ovia ei ollut käynyt tiettävästi kokeilemassa niin olisi tuntunut tyhmältä tuollaisesta ilmoittaa, mutta kyllä sinuna ilmoittaisin kun on selkeästi sisään pyrkinyt.
 
"vieras"
asentakaa ens yöks sinne webcamera kuvaamaan koko yöks:p
Näin saatte todistusaineistoa jos joku tulee uudelleen ovelle ja saattaa jopa naama näkyä kamerassa!
Jättäkää joku syötti sinne ovelle ni tulee varmasti
 
"Anonyymi"
Joo kyllä minunkin mielestäni voi ainakin ilmoittaa. Voi olla harmiton tyyppi, mutta toisaalta harmiton tyyppi nyt ei sisälle yritä päästä ovea "murtamalla.

Mulla on käynyt mielessä jo ties mitä villejä ajatuksia, kuka se voisi olla :D
 
"henni"
Hyi että.....
Totta kai poliisille ilmotetaan. Voit ihan itsekin soittaa... Ei siitä mitään "seuraa", mutta tosissaan jos on joku toistuva, niin kyllä ne poliisit sen korvansa taakse laittaa. Ja ovatpa ainakin tietoisia asiasta kun/jos sitten seuraavalla kerralla olet yksin lasten kanssa, niin poliisit tietävät ettei ole mikään turha soitto..
Mutta se webbikamera oli kyllä hyvä ajatus. Taidan vallan itsekin laittaa kun on tuossa käynyt pyörävarkaita ikkunan alla. Ja kun oot yksin kotona, niin ihan jostain biltemastakin saa sellasen liiketunnistin varashälyttimen. Se alkaa huutaa muutaman sekunnin viiveellä, niin ehdit itse sammuttaa sen jos olet liikkeellä.. Pitää niin kovaa ääntä, että varmasti varas säikähtää, ja itse varmasti heräät..
 
häh?
Mikä idiootti sä ap olet, teille on kahdesti yritetty murtautua, ja toisella kertaa vielä olit lapsen kanssa kahden. Eikö sua edes sen vertaa lapsen puolesta pelota että tekisit jotain muuta kuin naureskelisit palstalla asialle? Mä en tajuu millaista ihmistä naurattaa selkeä vaaratilanne, ja kuinka tyhmä oikeasti pitää olla että tossakin vaiheessa vielä MIETTII pitäiskö poliisille soittaa. Voi luoja.
 
"hui"
Minä soittaisin hätänumeroon siinä vaiheessa, kun itse olisin kotona ja joku yrittäisi määrätietoisesti ulkoa sisään. Kerrostalossa joku voi vahingossa sovittaa avaintaan väärän kerroksen asuntoon, mutta pientalossa käytännössä ei.
 
Kyseiseen oveen
Se oli hyvä vinkki, että laittakaa kyseiseen oveen liiketunnistimella toimiva valo. Luulisi karkottavan vorot ja lisäksi onhan se itsellekkin mukavampi tulla sisälle kun ulko-ovi on valaistu.
 
"vieras"
Meillä kävi pihalla joku hiippari usein, kävi kävelemässä terassilla ja ikkunan alla.
Vei mm. pihalampun ja tuhkiksen meiltä.
Usemman kerran nähtiin kun hahmo juoksi karkuun mutta poliisille ei ilmoitettu kun ajateltiin ettei ilman tuntomerkkejä ole siitä ilmoituksesta poliisille mitään hyötyä.
 
Leona Y hrm
[QUOTE="vieras";28401450]Meillä kävi pihalla joku hiippari usein, kävi kävelemässä terassilla ja ikkunan alla.
Vei mm. pihalampun ja tuhkiksen meiltä.
Usemman kerran nähtiin kun hahmo juoksi karkuun mutta poliisille ei ilmoitettu kun ajateltiin ettei ilman tuntomerkkejä ole siitä ilmoituksesta poliisille mitään hyötyä.[/QUOTE]

Joo mut se nyt on sellanen juttu, että noi hiipparit käy vähän muuallakin sillä alueella ja olis ihan fiksua ilmoittaa poliisille joka voi sit tarkemmin ehkä partioida siellä, ja muidenkin ilmoitusten ja tuntomerkkien perusteella saa hiipparin lopulta kiinni.
 
kotirauhan rikkomisen piikkiin tuo käsittääkseni menee, että ilmottamaan vaan. Ja ainahan sen mielenrauhaa parantaa kun on ilmotuksen tehnyt. Ja jos sille tuntuu, niin asennuta rikosilmotinjärjestelmä. Jos siihen ei oo varaa, eikä tunne tarvetta, niin monesti liikeilmaisimella olevat valot jo riittää säikyttimeksi. Toisaalta, jos se oven rynkyttäjä on joku piripää, niin ei sitä mikään pysäytä.

Tuossa vielä nuo pykälät kotirauhan rikkomisesta.
1 §

Kotirauhan rikkominen

Joka oikeudettomasti

1) tunkeutuu taikka menee salaa tai toista harhauttaen kotirauhan suojaamaan paikkaan taikka kätkeytyy tai jää sellaiseen paikkaan taikka

2) rikkoo toisen kotirauhaa metelöimällä, heittämällä esineitä, soittamalla puheluita tai muulla vastaavalla tavalla,

on tuomittava kotirauhan rikkomisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.

2 §

Törkeä kotirauhan rikkominen

Jos kotirauhan rikkomisessa

1) rikoksentekijä tai osallinen varustautuu teon toteuttamista varten aseella tai muulla henkilöön kohdistuvaan väkivaltaan soveltuvalla välineellä taikka tekijän tai osallisen ilmeisenä tarkoituksena on käyttää henkilöön kohdistuvaa väkivaltaa tai vahingoittaa omaisuutta taikka

2) rikoksen uhrilla on rikokseen liittyvän uhkailun, omaisuuden vahingoittamisen taikka rikoksentekijöiden tai osallisten lukumäärän vuoksi perusteltu syy pelätä henkilökohtaisen turvallisuutensa olevan vaarassa

ja kotirauhan rikkominen on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä, rikoksentekijä on tuomittava törkeästä kotirauhan rikkomisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä