Menee hermot naapurin pojan käytökseen :(

Muutettiin siis hetki sitten uuteen paikkaan. Tuossa naapurissa asuu perhe, jonka pojan kanssa tyttö alkoikin heti leikkiä. Alkuun se oli tosi mukavaa mutta nyt on poika alkanut koettelemaan mun hermoja.

Heti alusta asti huomasin, että meillä alkoi mennä leluja rikki heti kun tää poika astui kuvioihin. Likka harvoin on niin kovakourainen, että leluja menis hirveesti rikki ja jos meneekin, niin hän tulee aina kertomaan että rikkoi jotain. Nyt meni heti ekan viikon aikana kaksi tytön vesipyssyä rikki, kun niistä oli selvästi väännetty osat hajalle.

Poika jätti tytön pari kertaa lukkojen taakse leikkimökkiin, tästä kävin sitten jo tän pojan vanhemmillekin kertomassa.. poikaa ei näkynyt meillä kolmeen viikkoon eikä hän halunnut leikkiä tytön kanssa kun tyttö kävi kysymässä.

No, joka tapauksessa yksi päivä viime viikolla poika taas ilmestyi oven taakse ja nyt ovat taas leikkineet joka päivä. Tyttö on nyt kotiin tullessa kertonut, että tää poika lyö tai kiusaa eikä tyttö tahdo enää leikkiä tän pojan kanssa. Kuitenkin seuraavana päivänä tyttö taas on innolla menossa leikkimään vaikka kuulemma vähän jännittää kun poika kiusaa. Täällä perheessä on nimittäin kaksi lasta ja tyttö tykkää tästä toisestakin kovasti.

Aiemminkin huomasin, että tää naapurin poika käy oman kaverinsa kanssa meidän pihalla ilman että meidän tyttö on edes leikkimässä. Olen siitä heidät vain aina ohjannut omaan pihaan. Nyt huomasimme tänään, että tämä poika ja hänen kaverinsa olivat käyneet meidän leikkimökissä ja hakeneet sieltä vesipyssyt ja olivat juuri lähdössä naapuriin. Huusin, että tuokaapas pyssyt takaisin. Sitten huomasimme, että yksi uusi lelu puuttui mökistä. Kävin naapurin pojalta kyselemässä ja ei ollut kuulemma ottanut omaan pihaansa sitä. No, löydettiin sitten lelu mutta nämä kaksi poikaa olivat siis käyneet ottamassa sen mökistä ja vieneet sen etupihalle ja leikkineet siellä. Meidän tyttö oli siis sisällä koko ajan.

Äsken poika kävi hakemassa tyttöä pihalle, sanoin ettei tyttö tule enää. Poika juoksi pois, kaatoi mennessään tytön pyörän ja näytti kieltä meille päin. Kuvitteli vissiin etten nähnyt. :O

En tiedä hermostunko pienestä mutta mun mielestä on törkeää, että käydään ilman lupaa toisten pihoista hakemassa leluja. Varsinkin, kun oli nyt tytön uudesta lelusta vielä kyse, ja kun ounastelen, että poika on rikkonut aiemminkin noita leluja (vaikken tietty voi todistaa, kun en ole nähnyt). Harmittaa. Tän pojan vanhemmat on tosi mukavia ja harmittaa ihan, että ei heidän pojan kanssa nyt kaikki toimikaan niinkuin olis hyvä.

En oikein tiedä mitä tässä nyt tekis. Leikkimökkiin ainakin taidetaan munalukko hommata, ettei sieltä ala kadota tavaraa. Mutta pitäisikö tässä nyt jotain keskusteluja käydä pojan/pojan vanhempien kanssa?
Se vielä tässä harmittaa, että meille oma piha on aina ollut sellainen alue, jolle kenelläkään ei ole asiaa ilman lupaa ja missä saa olla omassa rauhassa. Ja toisten tavaroita kunnioitetaan. Mutta naapurin pihassa tyttö saisi olla vissiin kaiket päivät, sanoivatkin, että likka saa siellä olla vaikkei he ole edes kotona. Mutta tiesin jo silloin, että ei todellakaan anneta likan siellä leikkiä ilman, että siellä on joku paikalla. Mutta usein kun käyn tytön leikkejä katsomassa, ei pihalla olekaan enää edes toista lapsista. Mutta naapurit ei vaan käske kotiin tyttöä, ei heitä vissiin häiritse. Itse aina sitten patistan tytön kotiin jos ei kerta ole siellä leikkikaveria.

Mutta kun toisten luona sais tyttö olla vaikka ilman talonväkeä niin tuntuu siksikin tiukkapipolta, että meillä ei olekaan samaa vastavuoroisuutta. Mitäs mieltä olette?
 
no törkeetähän tuo käytös on pojalta. mun mielestä toisten pihoille ei mennä leikkimään, jos ketään ei ole kotona, tai talon oma lapsi ei ole siellä leikkimässä ja silloinkin vain aikuisen luvalla mun mielestä saa mennä. luvatta lelun hakeminen ja pois vieminen on yhtä kuin varkaus mun mielestä.
 
"vierastus"
omakotitalo ja lasten iät on 5v
Ok. No, 5-vuotiaalta voi jo olettaa, että tottelee selkeitä käskyjä, mutta muuten on käytöstavat vielä hakusessa. Eli selvästi sanot, ettei teidän pihaan eikä leikkimökkiin tulla ilman lupaa. Eikä etenkään oteta toisten tavaroita kysymättä.

Poikia mulla ei ole, mutta tuntuu, että tyttöihin verrattuna heillä on rajummat leikit, vaikka miten sanotaan, ettei saisi yleistää. Ts. eivät varo lelujen kuntoa sillä tavoin uin tytöt, otteet on rajummat ja saattavat vaikka ihan kiinnostuksesta purkaa sen vesipyssyn nähdäkseen miten toimii tai saako sen enää kasaan. ;) Samoin pojilla keskenään voi olla rajunkin näköistä painia, riidat on fyysisempiä kuin tytöillä. Oisko niin, että pojan (isommat) kaverit saattaa vähän kiusata tytön kanssa leikkimisestä? Tai että poika välillä kyllästyy, jos teidän tyttö leikkii hänen mielestä liian nätisti ja alkaa siksi kiusata?
 
Leikkimökki välittömästi lukkoon. Ja tuosta pyörän kaatamisesta menisin kyllä juttelemaan pojan vanhempien kanssa, aivan ehdottomasti.

Itse ainakin haluaisin kuulla, mikäli oma 5v ikäiseni toimisi em. tavalla.
 
"Pearl"
Pojille on ihan luontaista tuhota kaikki. Yleisesti ottaen uroot ovat maailman syöpä. Muutamaa laadukasta siitosmatadoria lukuunottamatta ne pitäisi laittaa työleireille tekemään ohjatusti jotain hyvää, koska muuten he tekevät vain tuhojaan.
 
[QUOTE="vierastus";30065760]Ok. No, 5-vuotiaalta voi jo olettaa, että tottelee selkeitä käskyjä, mutta muuten on käytöstavat vielä hakusessa. Eli selvästi sanot, ettei teidän pihaan eikä leikkimökkiin tulla ilman lupaa. Eikä etenkään oteta toisten tavaroita kysymättä.

Poikia mulla ei ole, mutta tuntuu, että tyttöihin verrattuna heillä on rajummat leikit, vaikka miten sanotaan, ettei saisi yleistää. Ts. eivät varo lelujen kuntoa sillä tavoin uin tytöt, otteet on rajummat ja saattavat vaikka ihan kiinnostuksesta purkaa sen vesipyssyn nähdäkseen miten toimii tai saako sen enää kasaan. ;) Samoin pojilla keskenään voi olla rajunkin näköistä painia, riidat on fyysisempiä kuin tytöillä. Oisko niin, että pojan (isommat) kaverit saattaa vähän kiusata tytön kanssa leikkimisestä? Tai että poika välillä kyllästyy, jos teidän tyttö leikkii hänen mielestä liian nätisti ja alkaa siksi kiusata?[/QUOTE]

No tuota oon miettinyt itekin, yleensä tää poika ei nimittäin halua sillon varsinkaan leikkiä, kun sen oma kaveri on paikalla. Tai tuntuu, että sillon varsinkin sitä kiusaamista esiintyy, kun on toinen poika paikalla.

Meidän tyttö kyllä leikkii aika paljon tyttömäisiä leikkejä ja nimenomaan nätisti ja rauhallisesti. Mutta nauttii kyllä myös kaikista salapoliisi-, pyssy- ja juoksuleikeistä. Sen takia tyttö yleensä leikkii enemmän poikien kanssa. Myös kerhossa ne pojat tuntuivat olevan enemmän pop. Mutta eka kerta, kun on ongelmia siinä, että joku kiusaa..
 
Leikkimökki välittömästi lukkoon. Ja tuosta pyörän kaatamisesta menisin kyllä juttelemaan pojan vanhempien kanssa, aivan ehdottomasti.

Itse ainakin haluaisin kuulla, mikäli oma 5v ikäiseni toimisi em. tavalla.
Leikkimökkiin asennettiin tänään munalukko.. Tässä tuli ihan vainoharhaiseksi, piti käydä vielä illalla tarkistamassa, että oli kaikki tallella mökissä :D
 
vierastanen
Viisivuotias on vielä tosi pieni ja vaatii aikuisen selkeää ohjausta. Laadi selkeät säännöt kummallekin lapselle. Siinä, missä kiellät ja asetat rajat naapurin pojalle, on sama tehtävä tytöllesi miten pojan kanssa leikitään. Kuten jo itse totesit, saa pihallanne leikkiä silloin kun olette paikalle ja sama myös pojan pihan suhteen. Ilmoitat molemmille, että sitten kun ette enää leiki niin kumpikin lähtee omaan kotiinsa ja piste. Ja jos ei sääntöä noudateta siitä seuraa sitten jokin rangaistus esim. leikkimökkiä ei saa seuraavana päivänä käyttää (eli mitä nyt keksitkään).

Et tee mitään väärin valvoessasi lasten leikkejä ja että haluat selvät säännöt. Tämä voi olla helpottavaa myös pojan vanhemmille.
 
puuh
Taidatte asua maalla? Meillä päin on pihat tiiviisti aidattuja. Aitaamattomalle pihalle en 5 vuotiastani jättäisi vahtimatta, saati naapurin pihalle, johon ei suoraa näkö yhteyttä. Mutta tässä onkin vilkas tie ihan vieressä.
 
sama...
Meillä on naapurin lasten kanssa myös vähän vastaavia kokemuksia. Ei noin törkeää kuitenkaan. Heidän vanhempansa eivät esim reagoi, jos lapsi haukkuu toista tyhmäksi. Mukavia ihmisiä siis sinällään nuo vanhemmat, mutta käytöstapoja eivät kyllä osaa lapsilleen opettaa. Ajattelin vaan, että varmaan sinunkin naapurit vaikuttavat mukavilta, mutta eivät juuri piittaa käytöstapojen opettamisesta. Kyllä minusta 5-vuotiaan pitää jo osata, että toisen leluja ei varasteta, ei kiusata, ei hauluta jne. Joskushan sitä riitaa sattuu, sen kyllä ymmärtää. Mutta teidän naapurilla kun tuo tuntuu olevan jatkuvaa.

ehdottomastihan kannattaa ottaa puheeksi naapurin vanhempien kanssa asiat ja sopia säännöistä. Teidän pihalle ei tulla ellei teidän lapsi ole ulkona jne. Etkä missään tapauksessa ylireagoi. Törkeäähän sen pojan käytös on.
 
siis annatko sä 5 vuotiaan ulkoilla yksin? :eek: meillä ei vielä kuusivuotiaskaan ulkoile yksin niin ei pääse tollasta käymään
Kyllä annan. Tuohon meidän viisivuotiaaseen voi luottaa eikä se lähde pihasta ilman mua. Ja näen pihaan koko ajan tästä meidän olkkarista. Sitten taas tiedän toisia saman ikäisiä, joita en todellakaan päästäisi yksin pihalle että yksilöllistähän tuo on.

Ja asutaan kaupungissa ja meidän piha on aidattu. Mutta aidassa on portti mistä pääsee kulkemaan.
 
Viisivuotias on vielä tosi pieni ja vaatii aikuisen selkeää ohjausta. Laadi selkeät säännöt kummallekin lapselle. Siinä, missä kiellät ja asetat rajat naapurin pojalle, on sama tehtävä tytöllesi miten pojan kanssa leikitään. Kuten jo itse totesit, saa pihallanne leikkiä silloin kun olette paikalle ja sama myös pojan pihan suhteen. Ilmoitat molemmille, että sitten kun ette enää leiki niin kumpikin lähtee omaan kotiinsa ja piste. Ja jos ei sääntöä noudateta siitä seuraa sitten jokin rangaistus esim. leikkimökkiä ei saa seuraavana päivänä käyttää (eli mitä nyt keksitkään).

Et tee mitään väärin valvoessasi lasten leikkejä ja että haluat selvät säännöt. Tämä voi olla helpottavaa myös pojan vanhemmille.
Joo. Pitäis varmaan käydä nää jutut nyt läpi pojan ja tytön kanssa yhteisesti. Tänään poika kävi taas pihaan jääneet vesipyssyt ottamassa ja meinas lähteä niiden kanssa omaan pihaan. Poika heitti ne saman tien takaisin maahan kun kuuli, että aukaisin terassin oven, eli kyllä se tietää ettei se ole sallittua.
 
"nuuh"
Kuriton kakarahan tuo on ja sen vanhemmat varmasti tietää sen. Heti jyrkkä stoppi tuollaiselle käytökselle, tuskin olet ainoa joka pojan touhuista vanhemmille avautuu. Muuten saat olla vuostolkulla ihmeissäsi kadonneista esineistä, lyömisisitä yms koska hurjemmaksi meno vaan yltyy jos antaa yltyä.
 

Yhteistyössä