Menikö teillä synnytyksessä jotain "pieleen"?

No meen poika syntyi hätäsektiolla. Salissa kätilö sano pari kertaa, että onpa matalat sydänäänet vauvalla. Ja sano, että toivottavasti ei mee alle sadan.
No ei se siinä huonees koko aikaa ollut ja kerran soitettiin napilla se paikalle, kun sydänäänet tippu alle sadan.
Ei kuulemma haittaa.
Jäi sitten istuu meen kanssa siihen ja taas tippu sydänäänet (oli siis jo alle sadan ) , me kysyttiin uusiks, että onko normaalia.
On on kuulemma.
No heti epiduraalin laiton jälkeen mentiikin vauhdilla leikkaussaliin ja parissa minuutissa olin jo nukutettuna ja vauva leikattiin ulos.
Oli sitten pari päivää lastenosastolla tarkkailussa, ekan vuorokauden lämpökaapissa.
Ärsyttää tänäpäivänäkin tuon kätilön toiminta.
Se että synnytys päättyi sektioon, ei ole mulle ongelma, mutta ehkä se oltaisiin voitu tehdä hätäsektion sijasta kiireellisenä, jos oltais reagoitu aiemmin? Tiedä sitä sitten, pääasia kuitenkin että loppu hyvin kaikki hyvin.
 
Mikään ei mennyt varsinaisesti pieleen kummallakaan kerralla.
Tosin se, että kuopus syntyi kasvot edellä, oli yllätys sekä mulle että kätilölle, ja mahdollisella seuraavalla kerralla haluan kyllä että vauvan todellinen tarjonta tarkistetaan ennen kun aletaan tosissaan synnyttämään...tuon seurauksena kun synnytys pitkittyi, vauva ei laskeutunut kuten piti, ponnistusvaihe oli rankka.
Mutta omin voimin sain poitsun silti ulos, terveenä ja ihanana, eikä alapääkään räjähtänyt, joten en valita kuitenkaan :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Loimeri:
Tää on kiusallista.. Mutta itse synnytys meni mainiosti. Tässä vain kun seksielämän taas on aloittanut, huomasin että ne muutamat ompeleet kun piti laittaa ovatkin nyt sitten jotenkin "pienentäneet" öö.. aukkoa, ja siihen on tullut sellainen ylimääräinen "kieleke" joka sitten yhdynnässä tekee kipeää. Liukkarista ei apua. (pahoittelen liian yksityiskohtaista selitystä). Nyt sitten oliskin kiva tietää mitä moiselle voi tehdä, meinaan oon 32, seksi maistuisi vielä - ILMAN kipua. |O
mulla ei oo kielekkeitä,mut kipeää tekee... jo ensimmäisen synnytyksen jälkeen huomasin et pikkasen on kipee sen arven kohdalta ja nyt toisen synnytyksen jälkeen tuntuu ettei mikään asento oo niin hyvä että ois hyvä.
Mitähän sillekkin voi tehdä? Leikkaako ne lisää tota alapäätä ja toivoo et nyt ois hyvä :D Nii ja mulla ikää vasta 23-
 
AnniHelena
Eka synnytys oli kuin suoraan oppikirjasta, pitkä tosin mutta epiduraali oli loistva.

Tämä toinen ei: avautuminen tapahtui nopeasti ja juuri ja juuri ehdin sairaalaan- täydet 10 cm auki ja vain kalvot piti- suoraan ponnistamaan,ei mitään kivunlievitystä ja kivut infernaaliset . 30 minuutin ponnistamisen jälkeen kun vauva alkoi laskeutua, sydänäänet romahtitasolle 80-90 eivätkä palanneet- piipaa saliin hätäsektioon, vauva oli ulos 6 minuutin kuluessa. Vauva sai 6 apgaria, lyhytaikainen asfyksia, onneksi tekivät sektiopäätöksen nopeasti (NKL paikkana).
 
Viidestä synnytyksestä kolmessa meni pieleen.
Eka päätyi 38 tunnin jälkeen sektioon tarjonta virheen vuoksi :(
Toka meni suht ok, pitkästä ponnistus ajasta huolimatta.
Kolmannessa vauva sai synnytys kanavasta streptokokin ja joutui teholle. Oli kätilön moka kun ei ottanut näytettä ja siksi ei aloitettu antibioottia synnytyksen aikana. Se olisi saattanut auttaa vauvaa, ettei olisi sairastunut.
Nelosen synnytys oli kaikin puolin ok.
Vitosen synnytys meni myös suhteellisen ok, vaikka sydänäänissä olikin häikkää välillä ja jouduin olemaan ktg:ssa KOKO synnytyksen ajan. Kova verenvuoto synnytyksen yhteydessä vuosin 2 l kun kohtu ei supistunut. Oli mamma vähän pyörryksissä pari päivää... :|

Sellaista
 
Neljäs synnytys oli niin nopea, että isä otti vauvan vastaan. Kätilö poistui huoneesta vaikka sanoin, että nyt syntyy. Isä siinä sitten piteli vauvaa niin kauan kunnes kätilö tuli takaisin. Onneksi ei ollut mitään napanuoraongelmia tms.

Kuudennen synnytys oli sitten taas ihan toista luokkaa. Olin synnyttämässä kohtuun kuollutta vauvaa. Kun vauva sitten syntyi, oli ihan solmussa ja kiertynyt napanuoraan. Ja mitä tekee ponnistusvaiheeseen mukaan tullut toinen kätilö: alkaa nauraa hekottaan ja hohottaan, että onpas poika solmussa. Siinä vaiheessa mies käski tämän henkilön poistua salista.
 
IhanaValo
No esikon synnytyksessä, painoarvio oli 4,1kg ja etukäteen,siinä viimesessä tutkimuksessa todettu että mahtuu tulemaan. Pettymys oli, kun sitten kuitenkin jäi junnaamaan eikä lähes 2 tunnin ponnsitelun jälkeenkään tullut ulos.Itellä oli jo kova pelkokin, et miten käy..sitten pyysin/käskin niiten tehdä jotain ja imukupilla sit vetivät tytön ulos.En sydänääniä ees ehtinyt seuraamaan,kaipa ne oli hyvät kun noin pitkään antoivat ponnistaa.

Kukaan ei selittänyt,miksi en saanu itte ponnistettua tyttöä pihalle.Vasta papereista luin/mies kertoi, että oli ollut väärä tarjonta+käsi nyrkissä otsalla.+melkein 4,5kiloinen vauva.
Jälkeenpäin kävin vielä röntgenissäkin, kuvauttamassa lantion.
Reilusti saivat ommella, koska epparinkin leikkasivat "liian myöhään", tai ainakin lääkäri sitä ihmetteli kun imukuppia oli laittamassa etteikö olekaan vielä leikattu..
Synnytyksen jälkeen ei seksi tullut mieleenkään moneen kuukauteen ja sitten kun tuli,niin monta kk piti vielä yrittää, ennen kuin alkoi sujumaan mitenkään.

Silloin kun kuopuksen odotuksessa kävin siinä viimeisimmässä tutkimuksessa, sanoivat että r-kuvat oli olleet ok.Olis pitänyt mahtua.
 
Maaria
EI varsinaisesti mitään pieleen mutta esikkoa ponnistin kaksi tuntia. Kätilö puheli joulun vietosta lastenhoitajan kanssa ja siinä sitten koitin yksin ponnistaa lasta ulos. Jossakin vaiheessa seuraan liittyi toinen kätilö joka pisti asioihin liikettä, juuri kun lääkäri oli astumassa oveata sisään imukuppisynnytystä varten, tyttö syntyi. Se saakelin juorukätilö kehtasi laittaa neuvolakorttiin ponnistusvaiheeksi 10 minuuttia. Verta meni melkein litra ja taju meni suihkussa. Mutta muuten kaikki hyvin. 2 muuta onkin olleet syöksysynnytyksiä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Scala:
Neljäs synnytys oli niin nopea, että isä otti vauvan vastaan. Kätilö poistui huoneesta vaikka sanoin, että nyt syntyy. Isä siinä sitten piteli vauvaa niin kauan kunnes kätilö tuli takaisin. Onneksi ei ollut mitään napanuoraongelmia tms.

Kuudennen synnytys oli sitten taas ihan toista luokkaa. Olin synnyttämässä kohtuun kuollutta vauvaa. Kun vauva sitten syntyi, oli ihan solmussa ja kiertynyt napanuoraan. Ja mitä tekee ponnistusvaiheeseen mukaan tullut toinen kätilö: alkaa nauraa hekottaan ja hohottaan, että onpas poika solmussa. Siinä vaiheessa mies käski tämän henkilön poistua salista.
Ei voi olla totta... :eek: Järkyttävä kätilö.Puhuitteko jälkeen päin asiasta?
Hirveetä.

Mulla mennyt neljä synnytystä ihan ok,kaksosten kohdalla lääkäri oli paniikissa kun loppuavautuminen menikin niin nopeesti ettei kaikki tarvittava henkilökunta ehtinyt paikalle.No,oli kätilö ja lääkäri.
Lastenlääkäri ja muu sakki tuli kun eka vauva oli jo maailmassa!!

Nelosella oli napanuora kaulan ja kainalon ympäri.Napanuora jouduttiin katkasemaan heti jo siinä kun pää oli ulkona.
Tyttö oli vähän vaisu ja sai 8 p mutta oikein hienosti siitä kuntoutui.


Viitosta käynnistettiin viikko,oli oikea äidinpoika eikä tahtonut maailmaan!!
Jopa kahessa eri sairaalassa..Ensimmäisessä oli NIIN ikävää henkilökuntaa ettei tottakaan.Kysyin puhelimen laturia lainaksi,kätilö tiuskasi ettei kukaan ole KOSKAAN moista täällä pyytänyt...Anteeks...
Olinpa julkee!! :wave:
HÄivyttiin sieltä kun sain mittani täyteen!!

 
Eka synnytys oli ihan täydellinen (39+6). Toka piti käynnistää rv 39. Käynnistettiin 40+4, lapsi syntyi rv 40+6 14h kestäneen synnytyksen päätteeksi imukupilla. Ponnistusvaihe kesti 50 min. Lapsi oli liian iso mun mittapuulla :whistle: Esikoinen oli 2690g ja kuopus 3870g ;)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Scala:
Neljäs synnytys oli niin nopea, että isä otti vauvan vastaan. Kätilö poistui huoneesta vaikka sanoin, että nyt syntyy. Isä siinä sitten piteli vauvaa niin kauan kunnes kätilö tuli takaisin. Onneksi ei ollut mitään napanuoraongelmia tms.

Kuudennen synnytys oli sitten taas ihan toista luokkaa. Olin synnyttämässä kohtuun kuollutta vauvaa. Kun vauva sitten syntyi, oli ihan solmussa ja kiertynyt napanuoraan. Ja mitä tekee ponnistusvaiheeseen mukaan tullut toinen kätilö: alkaa nauraa hekottaan ja hohottaan, että onpas poika solmussa. Siinä vaiheessa mies käski tämän henkilön poistua salista.
Mitä neljännen kätilö meinasi, kun lapsi olikin jo syntynyt, oliko pahoillaan tai muuta?

Ja kuudennen, ihan käsittämätööntä toimintaa :O Otan osaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tripptrapp:
Alkuperäinen kirjoittaja Loimeri:
Tää on kiusallista.. Mutta itse synnytys meni mainiosti. Tässä vain kun seksielämän taas on aloittanut, huomasin että ne muutamat ompeleet kun piti laittaa ovatkin nyt sitten jotenkin "pienentäneet" öö.. aukkoa, ja siihen on tullut sellainen ylimääräinen "kieleke" joka sitten yhdynnässä tekee kipeää. Liukkarista ei apua. (pahoittelen liian yksityiskohtaista selitystä). Nyt sitten oliskin kiva tietää mitä moiselle voi tehdä, meinaan oon 32, seksi maistuisi vielä - ILMAN kipua. |O
mulla ei oo kielekkeitä,mut kipeää tekee... jo ensimmäisen synnytyksen jälkeen huomasin et pikkasen on kipee sen arven kohdalta ja nyt toisen synnytyksen jälkeen tuntuu ettei mikään asento oo niin hyvä että ois hyvä.
Mitähän sillekkin voi tehdä? Leikkaako ne lisää tota alapäätä ja toivoo et nyt ois hyvä :D Nii ja mulla ikää vasta 23-
Ne tuhtaa peilin kanssa siellä ja kyselee välillä et onks nyt hyvä? :eek: :D

Mut oikeesti ois kyl kiva kun ei sattuis, mä tykkään pöllytellä peittoja. :p
 
Meni molemmilla kerroilla :/ Molemmilla oli huono tarjonta... Esikoinen syntyi yli tunnin ponnistuksen jälkeen imukupin avituksella ja toista tyttöä ponnistin 1,5 tuntia. Sektiossa todettiin että tyttö oli avotarjonnassa.

 
neuvo
Alkuperäinen kirjoittaja Loimeri:
Tää on kiusallista.. Mutta itse synnytys meni mainiosti. Tässä vain kun seksielämän taas on aloittanut, huomasin että ne muutamat ompeleet kun piti laittaa ovatkin nyt sitten jotenkin "pienentäneet" öö.. aukkoa, ja siihen on tullut sellainen ylimääräinen "kieleke" joka sitten yhdynnässä tekee kipeää. Liukkarista ei apua. (pahoittelen liian yksityiskohtaista selitystä). Nyt sitten oliskin kiva tietää mitä moiselle voi tehdä, meinaan oon 32, seksi maistuisi vielä - ILMAN kipua. |O
Kuule, se kieleke voi olla ns. granulaatiokudosta ( toivottavasti oikea sana ) eli tikkien väliin jäänyt rako ja se korjaava kudos on kasvanut väärin. Mulla oli 2. jälkeen sellainen ja gyne poisti sen. Oli niin kuin "pahka" siinä haavan reunassa.
 
mie
Loimeri... Ystäväni sanoi, että jos seksi ei suju synnytyksen jälkeen, niin sitten gynelle ja vaadit, että korjailevat paikat entiselleen. Se ei ole normaalia, että seksi sattuu synnytyksen jälkeen!!! Ystäväni oli kanssa mennyt arastellen gynelle ja pyytänyt vilkaisemaan, kun lisää lapsia haluaisivat... Gynekologi oli sitten antanut nuo neuvot ja pahoitellut kun jotkut naiset luulevat nykyäänkin, että seksin kuuluukin sattua synnytyksen jälkeen!
 
voi jee
Teidänkin päivää piristäisi, jos ihan vaikka porukalla keksisitte vaihteeksi jonkun muun ammattiryhmän pilkattavaksi.. Miten ois vaikka perhepäivähoitajat, entäs opettajat tai vaikka kynttiläkutsujen pitäjät.. Aivoriihi vaan käyntiin.
 
poika oli hieman väärässä tarjonnassa, 45min ponnistuksen jälkee otettiin imukuppi avuksi, koska syke noui lapsella 200. vuotoa joku 800ml synnytykses, onneks hb oli ennen 145, koska jälkee oli 114. ei tartten verta. positiivinen fiilis jäi vaikkei kaikki mennykkään oppikirjojen mukaan... =)
 

Yhteistyössä