Menkää töihin, jos pitää jonkun kuntalisän perään itkeä!!

  • Viestiketjun aloittaja ex-kotiäiti
  • Ensimmäinen viesti
Niin...Mun puolestani kunnat saisi pikkasen tukea lasten kotihoitoa. On se kuitenkin niin suuri säästö kunnalle ettei se lapsi ole päivähoidossa. Mua pikkasen henk.koht harmittaa, kun meillä täällä on kuntalisä, mutta en itse sitä tule saamaan. Sen saa vain, jos on vakityö tai tietty aika töitä tehtynä aiemmin. Mutta ei sitä ihan itkemään kannata ruveta ja tosiaan itsehän sen kotona olon on valinnut.
 
toinen työssäkäyvä
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Kerttu-Kyllikki:
Niin. Asiat ovat yleensä aina mustavalkoisia.
Sitä joko hoitaa lapsensa kotona ja elelee niukemmin tai menee töihin. Mikä on noiden välimuoto?
No mutta. Oletko sä oikeesti tyhmä vai esitätkö vaan? Jos valtion kht nousee 20 e ja kuntalisä laskee sen verran, että käteen (ennen veroja) jää vähemmän kuin aiemmin, niin onhan se vähän kökköä. Ja kun osa hoitaa lapsensa kotona, jää työssäkäyvien lapsillekin hoitopaikkoja. Ja lasten hoitaminen kotona on kunnalle halvempaa kuin kunnallinen päivähoito. Siinä sulle sitä mustavalkoisuutta riittämiin.

 
Kerttu-Kyllikki
Alkuperäinen kirjoittaja toinen työssäkäyvä:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Kerttu-Kyllikki:
Niin. Asiat ovat yleensä aina mustavalkoisia.
Sitä joko hoitaa lapsensa kotona ja elelee niukemmin tai menee töihin. Mikä on noiden välimuoto?
No mutta. Oletko sä oikeesti tyhmä vai esitätkö vaan? Jos valtion kht nousee 20 e ja kuntalisä laskee sen verran, että käteen (ennen veroja) jää vähemmän kuin aiemmin, niin onhan se vähän kökköä. Ja kun osa hoitaa lapsensa kotona, jää työssäkäyvien lapsillekin hoitopaikkoja. Ja lasten hoitaminen kotona on kunnalle halvempaa kuin kunnallinen päivähoito. Siinä sulle sitä mustavalkoisuutta riittämiin.
Puhutsä mulle?
 
Huutava vääryys
Minusta näissä kuntien maksamissa lisissä on huutava vääryys ja epätasa-arvo. Kaikkialla, kun sitä lisää ei saa.

OIkeudenmukaisempaa olisi KELAn toimesta maksaa kaikille samanlainen korvaus, ettei lasten kotona hoitaminen olisi sekin asuinpaikkakunnasta kiinni. Kuten niin monet asiat on, esimerkkinä mainittakoon raskauden aikaiset ultrat, joita jossain saa monta ja jossain ei yhtään ilmaista.

Oma kotikuntani ei ole maksanut koskaan. Eikä varmaan maksa. Kotona olen silti kituuttanut pelkällä perusosalla ja jatkan vieläkin kituuttamista..
 
kokko
Alkuperäinen kirjoittaja toinen työssäkäyvä:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Kerttu-Kyllikki:
Niin. Asiat ovat yleensä aina mustavalkoisia.
Sitä joko hoitaa lapsensa kotona ja elelee niukemmin tai menee töihin. Mikä on noiden välimuoto?
No mutta. Oletko sä oikeesti tyhmä vai esitätkö vaan? Jos valtion kht nousee 20 e ja kuntalisä laskee sen verran, että käteen (ennen veroja) jää vähemmän kuin aiemmin, niin onhan se vähän kökköä. Ja kun osa hoitaa lapsensa kotona, jää työssäkäyvien lapsillekin hoitopaikkoja. Ja lasten hoitaminen kotona on kunnalle halvempaa kuin kunnallinen päivähoito. Siinä sulle sitä mustavalkoisuutta riittämiin.
Lasten hoitaminen kotona ei ole välttämättä halvempaa kunnalla kuin päivähoito. Kun nainen ei käy töissä, kunta menettää verotulot ja palkan tuoman ostovoiman. Lisäksi kotona pitkään olleet jatkavat usein kotonaoloaan työttömänä sen jälkeen kun kh-tuki loppuu, koska ei saa töitä pitkän tauon jälkeen tai ilman koulutusta/ työkokemusta. Jälleen menoja kunnalle.

Jos on vain yksi päiväkoti-ikäinen lapsi, ei tarvitse olla huimakaan palkka, että työssäkäynti on kunnalle kannattavampaa kuin että äiti on kotona. Jos on kolme alle kouluikäistä lasta, on kannattavampaa sekä kunnalle että usein äidillekin jäädä kotiin tukien varaan.
 
......
Alkuperäinen kirjoittaja HuliHumppanpuli:
Alkuperäinen kirjoittaja lohikäärme:
Alkuperäinen kirjoittaja HuliHumppanpuli:
Onhan se ihan pirun epätasa-arvoista, että joissain kunnissa sitä saa ja toisissa ei.
sitten kaikkien kuntien pitäisi poistaa kuntalisä ja käyttää rahat johonkin muuhun

B)

Näin, tai sit kaikkien kuntien pitäs sitä maksaa =)
Niin, minun mielestäni sitä varsinaista KELAn maksamaa tukea pitäisi nostaa ja luopua noista kuntien maksamista osuuksista. Sitten olisi ainakin tasa-arvoista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ......:
Alkuperäinen kirjoittaja HuliHumppanpuli:
Alkuperäinen kirjoittaja lohikäärme:
Alkuperäinen kirjoittaja HuliHumppanpuli:
Onhan se ihan pirun epätasa-arvoista, että joissain kunnissa sitä saa ja toisissa ei.
sitten kaikkien kuntien pitäisi poistaa kuntalisä ja käyttää rahat johonkin muuhun

B)

Näin, tai sit kaikkien kuntien pitäs sitä maksaa =)
Niin, minun mielestäni sitä varsinaista KELAn maksamaa tukea pitäisi nostaa ja luopua noista kuntien maksamista osuuksista. Sitten olisi ainakin tasa-arvoista.
Kylä ja nimenomaan nostaa sitä perusosaa.

 

Yhteistyössä