Mie niin pelkään että tää tulee lapsillekin :(

  • Viestiketjun aloittaja IhanaValo
  • Ensimmäinen viesti
IhanaValo
Kuopus etenkin huolettaa, sillä kun on polvissa kipuja aina välillä. Nyt äsken taas heräs itkemään että polveen/polviin koskee.
Miulla itelläni siis on nivelreuma ja välillä pelottaa että oon pilannut lasten elämän jo valmiiks, jos niillekin tulee tää. On sen verran veemäinen sairaus.

Kuopuksen polvikivut tosin on jalan takapuolella, ainakin siihen sanoo sattuvan. Panadolia annetaan jos muu ei auta, joskus kylmäkäärettä.
Mietin kans, voisko olla vaan jotain kasvukipuja, mutta kun ei muualle koske kun polviin vaan ja sinne jalan takaosaan. Kai niitä nyt tulis muuallekin...

Hitsi kun en muista että esikoinen olis ees itkenyt mitään tämmösiä missään vaiheessa.
Nyt vaan etin kuumeisesti tietoa lapsien reumasta, onko tuolla oireita..Kellään kokemusta, miten tuo on alkanut lapsella?
 
"asseri"
Olisko kuopuksella kuitenkin kasvukipuja? Lapsi ei aina osaa paikantaa kipuja oikein. Usein kasvukiput tulevat illalla tai yöllä, kun jalat pääsevät lepoon päivän rasituksista.

Kannattaa varmaan viedä lääkärille, jos asia vaivaa. Serkkuni lapsella on lasten reuma ja se huomattiin, kun alkoi linkata.
 
"kaamos"
Kyllä ne varmaan kasvukipuja on, monilla on niitä... toivotaan niin.

Muista että d-vitamiinilla ja ravinnolla on tärkeä osuus reuman ja kaikkien muidenkin autoimmuunisairauksien puhkeamisessa: älä siis jätä lapsesi vitamiiniannoksia väliin. Itse olen saanut yhden autoimmuunisairauden kuriin syömällä runsaasti d-vitamiinia talvisin ja käymällä verikokeissa tarkastamassa sen tason. Yllättävän paljon saa syödä. Jos ihmisellä on yksikin autoimm. sairaus, tarkoittaa se sitä, että on altis niille monille muillekin. Monestihan reumaa sairastava saa myös keliakian tai kilpirauhasen vajaatoiminnan tms. ja on hyvä tiedostaa se.
 
IhanaValo
Joo, kiitos vastauksista!
Pitääkin tarkastaa tuo d-vitskuannos ja toivon kans että olis vaan kasvukipuja.
Itelläni reuma antoi oireita jo teini-iässä, mut niitä ei tajuttu ennen ku vasta ekan lapseni syntymän jälkeen, sillon siis vasta sain diagnoosin. : /

Tuota muuten en ollu ajatellutkaan että tää saattais altistaa muullekin vielä.
 
Mun tytöllä on lapsuusiän reuma, ja se alkoi juuri polvesta..:( Aina on oikeastaan juuri polvi/polvet kipeät joskus ollut ranteet vähän jäykät mutta ei muuta. Nivelrauma ja lapsilla esiintyvä lapsuusiän reuma ovat kuitenkin eri sairauksia, ja vaikka nivelreuma periytyvä onkin, ei se yleensä ilmene vielä pienillä lapsilla.
 
ota selvää ja kirjoita sitten
[QUOTE="kaamos";22653759]Kyllä ne varmaan kasvukipuja on, monilla on niitä... toivotaan niin.

Muista että d-vitamiinilla ja ravinnolla on tärkeä osuus reuman ja kaikkien muidenkin autoimmuunisairauksien puhkeamisessa: älä siis jätä lapsesi vitamiiniannoksia väliin. Itse olen saanut yhden autoimmuunisairauden kuriin syömällä runsaasti d-vitamiinia talvisin ja käymällä verikokeissa tarkastamassa sen tason. Yllättävän paljon saa syödä. Jos ihmisellä on yksikin autoimm. sairaus, tarkoittaa se sitä, että on altis niille monille muillekin. Monestihan reumaa sairastava saa myös keliakian tai kilpirauhasen vajaatoiminnan tms. ja on hyvä tiedostaa se.[/QUOTE]
anteeksi mutta reuma ei altista keliakialle. keliakia on perinnöllinen sairaus, sitä ei voi muuten saada, jos suvussa ei keliakiaa siihen ei voi sairastua.
mutta hoitamaton keliakia aiheuttaa monia sairauksia, kuten suolisyöpä, diabetes ja muunmuassa tuo reuma
 
ravitsemis ammattilainen
Alkuperäinen kirjoittaja ota selvää ja kirjoita sitten;22654111:
anteeksi mutta reuma ei altista keliakialle. keliakia on perinnöllinen sairaus, sitä ei voi muuten saada, jos suvussa ei keliakiaa siihen ei voi sairastua.
mutta hoitamaton keliakia aiheuttaa monia sairauksia, kuten suolisyöpä, diabetes ja muunmuassa tuo reuma
Höpö höpö, keliakian VOI saada vaikka sitä ei suvussa olisi. Jos sitä esiintyy on riski suurempi kun suvoissa joissa sitä ei ole. ( ja ainahan sitä ei ole todettu, osa todetaan sattumalta)
 
mulla on reuma kans ja yliliikkuvat nivelet. loistava, ellei täyvellinen yhistelmä : / esikoisella nivelet "normaalit" kuopuksella on yliliikkuvat nivelet, joskus hieroo jalkaa ja sanoo pipi, sattuu :( mulal alko kans polvista, lonkat seuraavaksi, alaselkä, nyt ranteet ja sormet ja varpaat :/
 
v
keliakiaa sairastava saa reman...
Suvussa keliakiaa, ei reumaa.
Pikkusiskollani oli pahat kasvukivut, niihin autto lämpö, kärittiin äidin kanssa sen jalkoihin kaulaliinoja :)
 

Yhteistyössä