Miehet jotka eivät osallistu kotitöihin?

  • Viestiketjun aloittaja sovinisti?
  • Ensimmäinen viesti
"mies"
Ei se uusien asioiden opettelu ole oikeasti niin vaikeaa ja vastenmielistä.
On se silti aina suurempi porras ja kysyy enemmän viitseliäisyyttä. Joutuu tavallaan järjestää asiaa epäekonomisesti ja intuition vastaisesti.

Vaikka nainen olisi kuinka joutunut siivoamaan pikkusisarustensa jälkiä 8-vuotiaasta asti, niin ei se tee siitä siivoamisesta hänelle mieluisaa.
Miksi ei? Ei jokainen nainen koe olevansa "orja". Tuo on vain yksi näkemys muiden joukossa. Minusta kaikki, johon on tottunut, oli syy mikä tahansa, on myös luontevampaa ja tehokkaampaa kuin alkaa opetella uudelleen asioita. En tarkoita sanoa, etteikö joskus uuden oppimistakin tarvita.
 
[QUOTE="mies";27863572]On se silti aina suurempi porras ja kysyy enemmän viitseliäisyyttä. Joutuu tavallaan järjestää asiaa epäekonomisesti ja intuition vastaisesti.

Miksi ei? Ei jokainen nainen koe olevansa "orja". Tuo on vain yksi näkemys muiden joukossa. Minusta kaikki, johon on tottunut, oli syy mikä tahansa, on myös luontevampaa ja tehokkaampaa kuin alkaa opetella uudelleen asioita. En tarkoita sanoa, etteikö joskus uuden oppimistakin tarvita.[/QUOTE]
Jotkut ihmiset ihan nauttii uusien asioiden opettelusta, huomaa siinäkin useammat näkökulmat. Enkä tarkoittanutkaan, etteikö joku nainen voisi nauttia siivoamisesta, sanoin vain, että tottuminen johonkin asiaan ei tee asiasta mukavaa. Eiköhän se mukavuus ole kuitenkin suurimmaksi osaksi jossain muualla.

Jos pitää siivota tänään, niin voi olla luontevampaa ja tehokkaampaa, että se siivouksen jo hyvin osaava puoliso tekee hommat, kyllä. Mutta jos on tarkoitus olla yhdessä 50 vuotta, niin onko se oikeasti luontevaa ja tehokasta, että toinen joutuu aina tekemään ne samat jutut ja toinen seisoo tumput suorina ihmettelemässä vierestä? Vai olisiko kenties luontevampaa ja tehokkaampaa, että toinenkin opettelee ne asiat, ja voidaan tehdä ne sitten seuraavat 50 vuotta yhdessä?
 
"mies"
Jotkut ihmiset ihan nauttii uusien asioiden opettelusta, huomaa siinäkin useammat näkökulmat. Enkä tarkoittanutkaan, etteikö joku nainen voisi nauttia siivoamisesta, sanoin vain, että tottuminen johonkin asiaan ei tee asiasta mukavaa. Eiköhän se mukavuus ole kuitenkin suurimmaksi osaksi jossain muualla.
Tietenkin, mutta minä puhuin siitä, mikä on luontevaa ja tehokasta. Mun nähdäkseni mukavuus ei ole se pointti vaan luontevuus. Nämä eivät välttämättä liity toisiinsa, koska harva olettaa siivoamisen olevan mukavaa tai että mukavuus olisi tärkeää siinä.

En osta väitettä, että pystyttäisiin käyttää mukavuutta kriteerinä sen suhteen, miten kaikki ihmiset toimivat. Esimerkiksi: 1800-luvun puolivälissä kotiseudullani oli tapana ajaa kirkkoon pienellä reellä, jonka pohja käytännössä viisti maata ja jossa piti istua jalat koukussa. Kymmenien kilometrien kyyti siis oli nykymittapuussa sangen ikävää matkantekoa. Ihmiset eivät kuitenkaan kokeneet asiaa samalla tavalla vaan ikävä kyyti oli tavallaan "ihan ok" ja asiaan kuuluvaa eikä jotain, josta aktiivisesti päästä eroon. Vasta kirkkoherra opasti, että ei teidän tarvitse kärsiä niin kovasti matkallanne, jolloin tapa alkoi jäädä pois. Tottumus ei siis välttämättä ole sama kuin kärsimys tai tiedostava epäkohtaisuus - näin on vain erittäin yleistä ajatella nykyään tietyissä aatesuunnissa. Toinen esimerkki voisi olla talibanin vaimona olosta pitävä.

Jos pitää siivota tänään, niin voi olla luontevampaa ja tehokkaampaa, että se siivouksen jo hyvin osaava puoliso tekee hommat, kyllä. Mutta jos on tarkoitus olla yhdessä 50 vuotta, niin onko se oikeasti luontevaa ja tehokasta, että toinen joutuu aina tekemään ne samat jutut ja toinen seisoo tumput suorina ihmettelemässä vierestä? Vai olisiko kenties luontevampaa ja tehokkaampaa, että toinenkin opettelee ne asiat, ja voidaan tehdä ne sitten seuraavat 50 vuotta yhdessä?
Minä en näkisi tuossa ongelmaa niin kauan kuin molemmilla on joku työ, johon he ovat "erikoistuneet". Töiden tasaaminen tasaamisen vuoksi ei minusta ole kovin todellisuutta lähellä, enemmän tasa-arvopolitikointia arjessa, jota en itse siedä. Väittäisin lukumääräisesti useimmissa perheissä tehtävän juuri niitä asioita, joita on itse totuttu tekemään tai joita kotona tehtiin, neuvottelun kera. Oma pienempi ryhmänsä ovat feministit puolisoineen :)
 
[QUOTE="mies";27863650]Minä en näkisi tuossa ongelmaa niin kauan kuin molemmilla on joku työ, johon he ovat "erikoistuneet". Töiden tasaaminen tasaamisen vuoksi ei minusta ole kovin todellisuutta lähellä, enemmän tasa-arvopolitikointia arjessa, jota en itse siedä. Väittäisin lukumääräisesti useimmissa perheissä tehtävän juuri niitä asioita, joita on itse totuttu tekemään tai joita kotona tehtiin, neuvottelun kera. Oma pienempi ryhmänsä ovat feministit puolisoineen :)[/QUOTE]

Eihän kukaan ole pennännytkään mitään "viivoittimella puoliksi" -järjestelmää vaan nimenomaan tasa-arvoa, jossa työt jaetaan jokseenkin tasan, mutta ottaen huomioon kunkin mieltymykset. Meidän perheessä sekä emäntä että isäntä ovat eläneet sellaisessa huushollissa, jossa äiti on tehnyt kaiken (meidänkin puolesta) niin oikeastan kumpikaan meistä ei osannut "luontevasti" mitään. Siivoaminen, pyykkäminen ym. jäi enemmän minun harteilleni muksujen tulon myötä ja jos nyt tilanteessa, jossa molemmat opiskelee, mies yrittäisi nyt selittää kuinka minun kuuluukin siivota kaikki kun se on minulle "luontevaa", niin kyllä se olisi ihan puhdasta paskapuhetta.

Viimeinen lause iskee silmääni halventavana, mitä tarkoitat feministillä? Sen perimmäinen merkitys kun kuitenkin on tasa-arvon kannattaminen, eikä edes pelkästään naisten oikeuksia ajamalla. Minä olen feministi, mutta olen myös huolissani asioista, joissa miehiä syrjitään. Eikä meillä tehdä järjettömiä ratkaisua tasa-arvon nimissä, vaan meillä yritetään oikeasti elää tasa-arvoisesti.
 
halipupu harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja meillä;27862545:
Oletko koskaan kokeillut? Meinaan että remontoiminen ja nikkarointi ovat semmoisia hommia, että ne oppii tekemällä ja mitä enemmän tekee, sitä kätevämmäksi tulee. Voi olla että se on vain hyvä asia, että mieheni ei tapetoi, maalaa tai laita listoja, jälki ei ehkä olisi niin hyvää kuin minulla...
Jos on isommasta rempasta kyse esim. keittiö, niin eihän sitä tavallinen kasvatusalan ihminen ala tehemään ja sähköhommia ei kannata muiden kuin ammattilaisen tehdä. Kukahen meillä hoitoaa lapset jos minä remppaan?
 
halipupu harmaana
Nyt tuli mieleen, että kyllähän me edellisessä asunnossa maalattiin seinät yhdessä, joten rempat tehdään yhdessä tai sitten palkataan ammattilainen. Nykyisessä kodissa olisi aika paljon rempattavaa, mutta antaa lapsten kasvaa ensin vähän isommiksi.
 
"mies"
Eihän kukaan ole pennännytkään mitään "viivoittimella puoliksi" -järjestelmää vaan nimenomaan tasa-arvoa, jossa työt jaetaan jokseenkin tasan, mutta ottaen huomioon kunkin mieltymykset. Meidän perheessä sekä emäntä että isäntä ovat eläneet sellaisessa huushollissa, jossa äiti on tehnyt kaiken (meidänkin puolesta) niin oikeastan kumpikaan meistä ei osannut "luontevasti" mitään. Siivoaminen, pyykkäminen ym. jäi enemmän minun harteilleni muksujen tulon myötä ja jos nyt tilanteessa, jossa molemmat opiskelee, mies yrittäisi nyt selittää kuinka minun kuuluukin siivota kaikki kun se on minulle "luontevaa", niin kyllä se olisi ihan puhdasta paskapuhetta.
Ok, no teillä on tilanne, jossa ei ole luontevia juttuja... Mutta tuo kotien esimerkki todistaa näiden roolien voimasta ja ehkä se myös jollain tasolla vaikutti päätöksiinne tehtävistä.

Viimeinen lause iskee silmääni halventavana, mitä tarkoitat feministillä? Sen perimmäinen merkitys kun kuitenkin on tasa-arvon kannattaminen, eikä edes pelkästään naisten oikeuksia ajamalla. Minä olen feministi, mutta olen myös huolissani asioista, joissa miehiä syrjitään. Eikä meillä tehdä järjettömiä ratkaisua tasa-arvon nimissä, vaan meillä yritetään oikeasti elää tasa-arvoisesti.
Feminismi on samanlainen ongelmasana kuin rasisti haukkumasanana. Ne, jotka ymmärtävät feminismiä akateemisesti, ovat harvoin näitä "tasaajia" tai naisten miesmäisyydenkin hyväksymisen kannattajia. Minä kuulun myös heihin. Sen sijaan arvostelen ihmisiä, jotka käyttävät feminismiä holtittomasti jonkin toimintansa perustana, pahimpana henkilökohtaisena punaisena vaatteenani myönteinen suhtautuminen naisten miesmäiseen käytökseen.
 
sgre
Kertokaas naiset osallistutteko itse?
Meillä ei ole autoa ja asumme kerrostalossa - ei ole lumi/pihatöitä. Asunnon on rempannut ulkopuolinen. Minä olen se, joka soittaa huoltoyhtiöön jos on jotain fiksattavaa. Hajulukot putsaan myös (miehen mielestä ällöttävää).

Miehen kotitöihin kuuluu hämähäkkien tappaminen, kaiken muun teen itse. Olen osa-aikatyössä ja tämä sopii mulle. :)
 
"eräs"
Asumme kerrostalossa, joten suurinta osaa ap:n listasta ei tarvitse tehdä. Meillä miehellä ei ole edes ajokorttia, joten käytännössä kaiken autoon liittyvän hoidan minä tai vien huoltoon. (Ja oikeesti: Ei autossa normaalisti ole hommaa paljon mitään.) Taloyhtiöön liittyvät asiat hoidan minä.

Pieniä nikkarointiahommia mies tekee enemmän, mutta ei niitäkään kerrostalossa paljoa ole. Sähkölaitteiden satunnaiset korjaukset myös, mutta ei niitäkään kovin montaa tuntia vuodelle tule. Remonttia ei ole tarvinnut tehdä tässä asuessamme, sen tekeminen menisi todennäköisesti puoliksi. (Emme kumpikaan osaa hirveästi noita, mutta jotkut asiat osaa hän paremmin ja jotkut minä.) Lumitöitä tehdään joskus anoppilassa, ne hoidan pääasiassa minä. Puiden kanto menee siellä puoliksi.

Hajulukon hoitaa nykyään aina mies. Ennen tein sen toisinaan, mutta mies teki sen mieluummin kuin kuunteli minun herkkää oksennusrefleksiäni. Ei sitäkään silti kovin montaa kertaa vuodessa tehdä.

Mutta meillä mies tekeekin hyvin oman osansa kotitöistä, eikä valita. Tai valittaa enintään, että minäkin voisin tehdä enemmän, jossa on osittain oikeassa. Sillä kyllä noita päivittäisiä kotitöitä on monikymmenkertainen määrä ainakin kerrostalossa ns. miesten töihin verrattuna.
 
Kertokaas naiset osallistutteko itse?
Auton huoltoihin?

*Ei ole autoa.

Polttopuiden tekoon?

*Ei tarvita polttopuita.


Lumitöihin?

*Ei ole lumitöitä

Raskampiin pihatöihin?

*Ei ole pihatöitä, paitsi jos osallistumme taloyhtiön pihatalkoisiin.

Kodin remontit?

*Menee ehkä 50-50. Mies hoitaa poraamiset ja painavammat hommat. Minä yleensä kokoan tavaroita tai autan niissä. Hoidan maalaamiset. Kummoisia remontteja tänne ei ole tehty.

Kuka hoitaa perheenne kriisit, esim soittelee putkimiehet jos putket ovat vaikkapa jäässä?

*Minä hoidan kaikki soitot jos olen paikalla.

Valittaako miehenne kun joutuu yksin hoitamaan asiat, samoin kun monet teistä haukkuvat miehiään patalaiskoiksi kun he eivät hoida puolia kotitöistä?

*Ei tuo juuri valita, yritän itsekin olla valittamatta. Meillä kun ei kerrostalossa juuri noita "miestentöitä" ole niin ollaan jaettu muita hommia.
 
"vieras"
Kertokaas naiset osallistutteko itse?
Auton huoltoihin?
Polttopuiden tekoon?
Lumitöihin?
Raskampiin pihatöihin?
Kodin remontit?
Kuka hoitaa perheenne kriisit, esim soittelee putkimiehet jos putket ovat vaikkapa jäässä?
Valittaako miehenne kun joutuu yksin hoitamaan asiat, samoin kun monet teistä haukkuvat miehiään patalaiskoiksi kun he eivät hoida puolia kotitöistä?
Minä teen meidän perheen lumityöt ja suurimman osan pihatöistä. En tiedä, mikä tällaisella taajama-alueen pihalla voisi olla ns. raskaampaa pihatyötä. Mies pilkkoo ne harvat puut, mitä meillä yleensä on pilkottavana. Remontit ja auton huollot hoitavat ammattilaiset. Perheen kriisistä riippuen kumpi tahansa huolehtii asian eteenpäin.

Teen myös kaikki sisällä tehtävät kotityöt ja kyllä, valitan, jos mies ei voi edes välillä auttaa. Käyn kuitenkin töissä ja maksan oman osani laskuista, joten odotan kyllä miehenkin osallistuvan kotitöihin. Minua ei ole ostettu kotiapulaiseksi enkä ole mieheni äiti.
 
sovinisti Ap
Monesti just menee noin että kotityöt on laitettava puoliksi, ja sitten unohdetaan ne muut pikkujutut
joista sitten kuitenkin tulee aika iso määrä vuositasolla..
esim meillä
-Nurtsia saa ajaa vuodessa n+20h siihen lisäksi koneen huollot ym valmistelut.
-Auto 4x huolto + lamppujen vaihtoa pesua ja siivoilua helposti taas yli 50h (huollot liikkeessä eli matkat sinne ja takaisin).
-Lumityöt n15-20h vuosi + kattolumityöt 5h = 25h
-Puut + lämmitys +100h
-Kodin huollot, rännien putsausta, paikkojen siistimistä aitojen trimmailua harvointia etc etc 100h..
-Muut pikkujutut mitä ei edes tähän hetkeen saa päähänsä 100..
Näistä tuleekin sitten jo 400h ylimääräistä työtä, viikkotasolla n8h, sitten jos sattuu nainen olemaan sillä asenteella et 50/50 hän ei voi noita tehdä niin kumpihan tekee silloin suurimman osan pakollisista töistä?
Onneksi oma emäntä tekee lähes kaikkea noista, eikä siltikään valita (kovin usein) että teen liian vähän kotitöitä.
 
"kaalimaan kakara"
auton huoltoon en osallistu koska en siitä höikäsen pölyä ymmärrä=mutta ei mieskään. ihan samalla tavalla mie sen auton vien vuosihuoltoon tai katsastukseen,

kaikki muut hoidan kyllä
 
Kertokaas naiset osallistutteko itse?
Auton huoltoihin? KYLLÄ
Polttopuiden tekoon? KYLLÄ
Lumitöihin? KYLLÄ
Raskampiin pihatöihin? MITÄ NE ON?
Kodin remontit? KYLLÄ
Kuka hoitaa perheenne kriisit, esim soittelee putkimiehet jos putket ovat vaikkapa jäässä? MINÄ
Valittaako miehenne kun joutuu yksin hoitamaan asiat, samoin kun monet teistä haukkuvat miehiään patalaiskoiksi kun he eivät hoida puolia kotitöistä?
Tuo siis kun olin naimissa. Tämän lisäksi minä putsasin viemärit, talon lämmityksen, puiden kannot ym. Mies vaihtoi tosin autoihin tali/kesärenkaat :)
 
"..."
Mitäs sanot siitä, että meillä minä hoidan niin lapset, sisäkotityöt kuin ulkohommatkin. Samoin hoidan pääsääntöisesti kaikki remppa-asiat ja aiton huollot. Boonuksena vielä huolehdin myös oman prätkäni huollosta. Mies sentään oman pyöränsä huoltaa, mutta siinä kaikki.
Mietippä sitä.
 
kjkj
[QUOTE="...";27864390]Mitäs sanot siitä, että meillä minä hoidan niin lapset, sisäkotityöt kuin ulkohommatkin. Samoin hoidan pääsääntöisesti kaikki remppa-asiat ja aiton huollot. Boonuksena vielä huolehdin myös oman prätkäni huollosta. Mies sentään oman pyöränsä huoltaa, mutta siinä kaikki.
Mietippä sitä.[/QUOTE]

mies vaihtoon.
 
"vieras"
[QUOTE="mies";27863504]Niin, lienee kuitenkin fakta, että naiset siivoavat enemmän kuin miehet. En oikein usko, että he kokevat siivoamisen samalla tavalla kuin miehet, koska tää toiminta on enemmän meidän yhteiskunnassa suunnattu naisille.

Ajatellaanpa että mies rassaa autoa jo alle parikymppisestä. Sitten suhteessa miehen tehtäväksi tulee auton huolto. Kyllä se mies on tottuneempi siihen työnä kuin nainen tai sellainen mies, joka ei ole moista hommaa tehnyt. Miksei samalla tavalla siivoamaan joutunut tai oppinut nainen olisi enemmän kotonaan siivoamassa? Hyvä esimerkki siitä, kuinka arvot, asenteet ja ideologiat eivät välttämättä vastaa todellisuutta.[/QUOTE]

Mutta se, että on kasvatettu tekemään jotain ei välttämättä tarkoita, että siitä tykkäisi. Lapsuuden kodissa meitä oli tyttö ja poika, molempien piti siivota ja laittaa ruokaa eli kai meidät sitten molemmat kasvatettiin noihin asioihin, mutta silti mä vihaan siivoamista yli kaiken. Olen jopa tehnyt siivoamista työkseni useita vuosia opiskeluaikoina ja silti mä vihaan siivoamista. Ihmisellä kun on kuitenkin myös se om persoonallisuus, vaikka kasvatuksella onkin suuri vaikutus siihen minkälainen ihmisestä tulee. Ja kun mä kerran vihaan siivoomista ja mieheni ei, niin luontevasti se menee meillä niin, että hän siivoaa enemmän.
 
Kuinka monta tuntia kotitöitä sitten on päivässä?
Niitä voi oikeastikin olla useampia tunteja, varsinkin pikkulapsiperheessä. Ruuanlaitot, jälkien siistimiset, vaatehuolto, päiväkotireput, yleinen tavaroiden järjestely, vaippapyllyt ja lasten iltapesut. Jotain pyyhintää tai imurointia varmasti ainakin melkein joka päivä jne. Saattaa helposti mennä perheenäidillä arkipäivät niin, että neljän-viiden aikaan kotiin, eikä ole ehtinyt kunnolla perseelleen istua ennenkuin muksut on yhdeksältä sängyssä. Jos tämän ajan mies viettää sohvalla sen takia, että on vaihtanut pari kuukautta sitten talvirenkaat niin puuuuh.

Onneksi tuollaista suhdetta ei tarvitse kenenkään sietää.
 
  • Tykkää
Reactions: Criminal Mind
sovinisti Apss
Niitä voi oikeastikin olla useampia tunteja, varsinkin pikkulapsiperheessä. Ruuanlaitot, jälkien siistimiset, vaatehuolto, päiväkotireput, yleinen tavaroiden järjestely, vaippapyllyt ja lasten iltapesut. Jotain pyyhintää tai imurointia varmasti ainakin melkein joka päivä jne. Saattaa helposti mennä perheenäidillä arkipäivät niin, että neljän-viiden aikaan kotiin, eikä ole ehtinyt kunnolla perseelleen istua ennenkuin muksut on yhdeksältä sängyssä. Jos tämän ajan mies viettää sohvalla sen takia, että on vaihtanut pari kuukautta sitten talvirenkaat niin puuuuh.

Onneksi tuollaista suhdetta ei tarvitse kenenkään sietää.

Ei kai nyt kukaan tuollaisesta ole puhunutkaan :) eikös se ole vapaa valinta haluaako niitä lapsia?
Lähinnä sitä hain kun moni puhuu täällä että menee useita tunteja päivässä kotitöihin niin mitä
tähän kuuluu? Vai lasketteko senkin kotityö ajaksi jos astianpesukone pesee astioita 1.5h :)
 
vieras tuhahataa
Kuinka monta tuntia kotitöitä sitten on päivässä?
Montako tuntia käytät päivässä näihin? Vastaan oman perheeni puolesta.

Tänään siivottiin yhdessä 2-3 tuntia, sen lisäksi mies teki ruokaa ja minä pyykkäsin.

Auton huoltoihin?
Ei yhtään, auton huoltaa ammattilainen kerran vuodessa.

Polttopuiden tekoon?
Ei yhtään, kuorma tulee tilattaessa (kerran vuodessa)

Lumitöihin? Tätä tekee molemmat, eikä päivittäin

Raskampiin pihatöihin? Mitähän nämä sitten ovat, puutarha on valmis.

Kodin remontit?
Ei vielä tarvetta, talo rakennettu avaimet käteen toimituskena. Todennäköisesti remontit tekee ammattilainen tai sitten tapetoidasan yhdessä, kuten joskus opiskeluaikoina.

Kuka hoitaa perheenne kriisit, esim soittelee putkimiehet jos putket ovat vaikkapa jäässä?
Tämän tyyppisiä kriisejä ei ole ollut.
 
kyllä valitan
Kertokaas naiset osallistutteko itse?
Auton huoltoihin?
Polttopuiden tekoon?
Lumitöihin?
Raskampiin pihatöihin?
Kodin remontit?
Kuka hoitaa perheenne kriisit, esim soittelee putkimiehet jos putket ovat vaikkapa jäässä?
Valittaako miehenne kun joutuu yksin hoitamaan asiat, samoin kun monet teistä haukkuvat miehiään patalaiskoiksi kun he eivät hoida puolia kotitöistä?
Kyllä osallistun. Minä naisena kolaan AINA lumet, minä naisena leikkaan AINA nurmikon, minä naisena haravoin AINA pihan + teen pihatyöt, minä naisena kannoin tänäkin syksynä 90% puista liiteriin, minä naisena yleensä olen se joka huomaa talossa vian ja jopa hommaa siihen korjaajan. Ja käytän myös kätevästi ruuvimeisseliä.

BTW, minä olen meillä myös se, joka avaa vesihanojen viemärit, pistää putket palasiksi ja pesee ne pulloharjalla vähintään kahdesti vuodessa. Ja osaan jopa koota ne takaisinkin ;)

Minä lämmitän AINA uunin. Ja kannan lähes poikkeuksetta puut sisälle. Minä myös siivoan päivittäin (joko imurointi tai luutuus kerran päivässä), tyhjennän tiskarin joka päivä, pyykkään parin päivän välein, viikkaan. Pesen ikkunat, riimoan katot vähintään kahdesti vuodessa.

Ja kyllä, näen oikeudekseni valittaa, jos mies ei tee hänelle sovittuja tehtäviä. Ja ne ovat: vessan pesu kerran viikossa ja imurointi kerran viikossa. Tarvittaessa keittiön siivous ilta-aterian jälkeen ja lelujen keräys lattialta. Sekä joka toinen viikonloppu ruoan laitto.
 

Yhteistyössä