Mielipiteitä/perusteluja! Vhh vs.ravintosuositukset

  • Viestiketjun aloittaja Quisqe
  • Ensimmäinen viesti
Quisqe
Oma lähtökohtani on että olen ylipainoinen insuliinihoitoinen raskausdiabeetikko. Olen saanut ravinto ohjausta ruokaympyrän ja yleisen ravintosuosituksen mukaan. Verensokerini eivät pysy aisoissa. En pysty syömään sitä määrää leipää ja perunaa nostamatta insuliiniannosta.Olen myös usein nälkäinen, varsinkin öisin. Nälkä aiheuttaa ahmimista, josta kärsin jo ehkä hieman sairaalla tavalla (salasyömistä suuria määriä).

Olen lukenut netissä ortopedi Antti Heikkilän tekstejä diabeetikon suositellusta ruokavaliosta jossa hiilihydraatittien määrää arvostellaan. Vhh toimii myös minulla hyvin hillitsemään painoa ja pitää sokerit tasaisena. Toisaalta pelottaa jos teen vhh:lla jotain hallaa kolesterolille ja verenpaineelle tai aineenvaihdunnalle.. Olen koittanut surffailla näiden ruokavalioiden välissä mittaillen verensokeria ahkerasti ja muokkaamalla omaa ruokavaliota.

Kiinnostaa kuulla muiden, etenkin laihtuneiden, diabeetikoiden tai normaalipainossa jatkuvasti pysyvien mielipiteitä ja omia kokemuksia ruokavalioista. Eli mitä normaalipainoinen, terve ihminen syö? Pystyisittekö itse syömään 6-8 palaa leipää päivässä ylittämättä kaloreita (1600-1800kcal) ja koetteko että terveellinen ruoka on rasvaton jossa hiilihydraatteja on jopa 60% päivän energiasta? onko tämä joku ruokateollisuuden keksimä ruokavalio tukemaan suomalaista viljan myyntiä? (Niinkuin Heikkilä jossain tekstissään viittaa). Opetammeko lapsetkin syömään "päin persettä" jo pienestä pitäen?
 
Ainkoli X
[/QUOTE] onko tämä joku ruokateollisuuden keksimä ruokavalio tukemaan suomalaista viljan myyntiä? (Niinkuin Heikkilä jossain tekstissään viittaa). Opetammeko lapsetkin syömään "päin persettä" jo pienestä pitäen?[/QUOTE]


KYLLÄ. Kuuntele hyvä ihminen omaa kroppaasi, vointiasi. Mitä verensokerimittarin lukemat sanovat?

Oman järjen käyttö ei ole kiellettyä. Toistaiseksi.
 
Outlet harmaana
Samaa mieltä kuin edellinen. Jos vhh sopii omalle kropalle, syö sen mukaisesti. Mutta unohda kermat ja kovat rasvat, niitäei tarvitse kukaan. Perunan, pastan ja leivän tilalle kasviksia.
Itse en ole neljään vuoteen syönyt peruna, pastaa, riisiä enkä juuri leipääkään. Pala hiivatonta täysjyväruisleipää menee ehkä joka toinen päivä. Kolesteroliarvot ja muut erinomaiset. Voimakas sukurasite diabetekseen, siks jouduin raskausaikana seulaan. Rd:tä ei todettu, mutta sain ennen testejä ruokavalio-ohjeet. Ne olivat aivan pöyristyttävät, mm. pullaa. Jos olisin syönyt niiden mukaisesti, olisin voinut todella huonosti.
 
Vie ras
Tuollaista leipä määrää ei tarvitse kukaan, ei terve eikä varsinkaa diabeetikko. Jos itse söisin noin paljon, painaisin varmasti 10 kiloa enemmän. Ei tarvitse olla vhh:lla vaikkei syö leipää ollenkaan.
 
  • Tykkää
Reactions: TiiBii
Noi Heikkilän pöpinät ovat kyllä ihan huuhaata.

Mun ruokavalioni on aika liki lautasmalia mutta pienin säädöin. Liikuntapäivinä enemmän proteiineja ja rasvaa ja hiilihydraattien lähteetkin olen valinnut kuitupitoisemmasta päästä. Tosin suuren osan siitäkin saan jo kahvimaidosta ja saunaoluesta.
 
Vierass
Mun mielestä vhh poistaa verenpaineongelmia. Ainakin olen kuullut, että vhh aloituksen jälkeen verenpaine on palautunut normaalille tasolle ja verenpainelääkitys on voitu lopettaa. Painon putoamisesta tämä ei johtunut, koska kyseisellä henkilöllä painossa ei tapahtunut juurikaan muutosta.
 
Hashimoto
Hoidan vhh:lla kilpirauhasen vajaatoimintaa. Vhh on raskausdiabeetikolle paras ratkaisu. Vhh parantaa kolesteroliarvoja sen tietävät myös kolesteroliarvoista pelottelevat suomalaisasiantuntijat, jotka tarttuvat tätä nykyä oljenkorsiin, koska mm. Ruotsi on myöntänyt, että nykyiset ravintosuositukset eivät perustu RCT-tutkimuksille, kuten vhh, vaan jo vääräksi todistetulle hypoteesille ja asiantuntijasuosituksille. Kova tiede on karppauksen puolella. Ruotsissa karppaus on lisätty diabeetikon ravintosuosituksiin. Eli ruotsalaiselle raskausdiabeetikolle vhh on täysin turvallinen. Suomessa täytyy odotella sukupolvenvaihdosta asiantuntijaportaassa. Se ei ole kuitenkaan syy olla itse noudattamatta tutkitusti terveellisintä ruokavaliota eli vhh:ta. Ihminen ei tarvitse hiilihydraatteja muuta kuin painon ja ruokahalun kasvattamiseen sekä sokeritaudin hankkimiseen. Käsittääkseni Heikkilä suosittelee raskausaikana 100g hh.

Neuvolan ohjeet raskausdiabeetikoille jaksavat aina järkyttää. Jos niillä ohjeilla eivät terveysongelmat kasaannu ja rd pahene, yllätyn.
 
Hashimoto
Varoituksen sana kuitenkin insuliinista eli voit joutua vähentämään sitä tai poistamaan sen jopa kokonaan vhh:lla eli ekoina karppauspäivinä täytyy olla sen kanssa tosi tarkkana. Hakeudu karppauslääkärille tai ainakin karppauspalstoille.
 
Quisqe
Hoitohenkilökunnan on pakko antaa yleisen ohjeistuksen mukainen ruokavalioneuvonta, mutta vähän tuntuu pahalta se syyllistäminen vastaanotolla lapsen painosta ja epäillään syönkö suositusten mukaan kun itse suositukset ovat täysin mahdottomia..
 
vieras..
Ehkä tuo ruokasuositus on sellaiselle joka harrastaa kestävyys urheilua, silloin hiilareiden osuus on helposti tuon 60%. Voisko olla että nykyään liikutaan enemmän autolla, niitä pieniäkin matkoja. En ole itse ajatellut minkä verran noissa ruokaympyröissä käsketään pottua tai leipää syömään (jos joku laittais linkin, niin pääsis perehtyyn), enkä myöskään laske kaloreita, tämmönen tavallinen kaiken kohtuu käyttäjä.
 
Quisqe
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=nix01029

Ja tässä linkki esimerkki ruokailuun diabeetikolle. Tämän tyylisen ohjeistuksen sain yliopistotasoisesta sairaalasta diabetespolilta.
 
En kyllä ole mikään noista mainitsemistasi kohderyhmistä, mutta painonhallinta kiinnostaa ja painon alentaminen. Muutamia vuosia sitten kokeilin karppausta, eikä se ihan sellaisenaan minulla toiminut. Mä olen sitä mieltä, että voi, kerma ja rasvaiset juustot nostavat huonon kolesterolin osuutta veressä, mutta rasvaa pitää ruokavaliosta saada. Näin ajattelen nyt, mutta karppausaikoinani ajattelin päinvastoin tuosta kolesterolista ja omaa syömistä haluankin nyt viilata lähemmäs Välimeren ruokavaliota, joka sisältää paljon kasviksia, kasviöljyjä, kalaa ja kohtuullisesti leipää ja meijerituotteita. Välimeren ruokavalio :: Terveyskirjasto

Minusta leipää ei siis tarvitse noin paljon ja sen pitäisi olla kokojyväleipää eli siitä saa hyviä hiilareita, jotka pitävät nälkääkin paremmin. Kunhan lisäät kasvisten osuutta ruokavaliossa ja pidät rasvan laadun hyvänä (eli vältät tyydyttyneitä eli kovia rasvoja) ja käytät leivällä (jos sitä syöt) margariinia, jossa on väh. 60% rasvaa, öljypohjaisia salaatinkastikkeita, ruoanvalmistukseen öljyä ja kaksi tai kolme kala-ateriaa viikossa. Esim. tässä margariinivertailua viime syksyltä: Margariinit laitettiin järjestykseen - millaista rasvaa sinä syöt?
 
Viimeksi muokattu:
ihmettelen vaan
" Vähähiilihydraattinen (vhh)ruokavalio tarkoittaa sitä, että karsitaan pois turhat ja terveydelle haitalliset hiilihydraatit eli sokerit (tärkkelys) kuten peruna, valkoinen riisi, valkoinen leipä, pulla ja muut leivonnaiset, kuten kakut, viinerit ja pikkuleivät. Keksitkin ovat vain kuivaa pullaa, josta vesi on puristettu pois "

Minusta noista ei kuulu normaaliinkaan ruokaympyrään kuin lähinnä peruna. Riisit suositellaan nykyään syömään täysjyvänä, samaten valkoiset pullaleivät on aikoja sitten suositeltu vaihtamaan täysjyväleipiin. Pullat ja leivonnaiset ei todellakaan kuulu ruokaympyrään muuta kuin sinne satunnaisen herkuttelun lokerikkoon.

" VHH:ssa syödään tärkkelyksen sijasta enemmän proteiineja ja rasvaa sekä paljon kuitupitoisia kasviksia. "

Kasviksia suositellaan syömään PALJON ihan meidän nykyisissä ravintosuosituksissakin, joten en näe tuossakaan mitään ihmeellistä. Perunan/riisin/pastan voi aina korvata kasviksilla, ei sitä missään kielletä. Proteiini kuuluu sekin ruokaympyrään isona lohkona ja erityisesti nykyään suositellaan syömään valkoista lihaa ja välttämään punaista + syömään kalaa paljon. Ainoa on tuo rasva, en tiedä käsketäänkö sitä (kovaa rasvaa) syömään vvh:ssa jotenkin erityisen paljon verrattuna nykyisiin ravintosuosituksiin, mutta en oikeastaan ymmärrä mihin ihminen muka tarvitsee sitä kovaa rasvaa niin älyttömän paljon. Suonet se vaan tukkii ja se on todistettu jo aikoja sitten.

Esim. iso annos lämmintä kasvishöystöä broiskufileellä tai ruokaisa salaatti, kylkeen siivu leipää jos haluaa ja siihen sipaisu esim. keiju rypsiä, riittää hyvin. Aamupuuroon voi sen voisilmän heittää, jos sitä välillä tykkää syödä. Hyviä rasvoja kannattaa kerätä esim. kalasta, avokadoista ja pähkinöistä. En ole kuullutkaan että olisi jotenkin terveellistä vetää päivässä esim. viisi isoa perunaa ja 8 leipäpalaa.

Niin, en vaan tajua näitä nykyisiä dieettihömpötyksiä. Minusta tuollainen on ollut sitä terveellistä syömistä jo iät ja ajat. Tosin en ole koskaan ollut ylipainoinen tms, vaan aina hoikassa ja hyvässä kunnossa. Mieheni on diabeetikko ja myös hänelle tämä sopii. Toki urheilevana miehenä joutuu välillä niitä hiilareita tankkaamaan enempi.
 
ihmettelen vaan
Ja kun katson ylipainoisia tuttujani, niin kyllä se suurin ongelma lopulta taitaa piillä juurikin niissä annoskooissa. Kun vatsalaukku on venytetty aina äärimmilleen, ei ihmiselle enää tule ajoissa sitä kylläisyyden tunnetta. Vaan käy niin että ihmiselle jää nälän tunne, jota hän paikkaa syömällä liikaa. Ihan ymmärrettävää sinänsä, eihän se ole kivaa nälkäisenä olla. Sokeri ja rasva myös koukuttaa pahasti, se vie aikaa tottua siihen kasvispainotteiseen kevyeeseen ruokavalioon, jos ennen on tottunut syömään raskaita aterioita. Toisinsanoen AIVOT vaatii sokeria ja rasvaa, vaikka niitä ei todellisuudessa tarvitse.
 
juuupd
Sanon heti, että esim tuo linkitetty hyksin ohje on vanha, ravitsemussuositukset ovat muuttuneet sen jälkeen.

Mutta ylipäätään sulla nyt menee ehkä vähän sekaisin munat, jyvät ja kanat.
Ei se ole paha asia että "joudut" lisäämään insuliinia, niin se on tarkoituskin. Oma insuliini ei riitä ja sillä selvä. Terveellistä ruokaa syöt, ja laitat insuliinia sen mitä tarvitsee, ideahan on vain pitää se sokeriarvo alhaalla, ei sillä ole väliä kuinka paljon sitä insuliinia pistät, kunhan syöt terveellisesti ja KOHTUUDELLA. Eikä sun leipien ja puurojen vuoks tarvii pistää kuin ehkä neljä yksikköä(?) insuliinia aterialle, eli ihan normaali määrä

Et sää ylipainoa ole saanut syömällä terveellisesti ja kohtuudella, vaan sillä mässäilyllä. Jos sun joku henkinen ongelma on tuo leipä(?), nii jätä leipä pois. Ja jos leivän poisjäännin jälkeen pystyt noudattaa tuota terveellistä ruokavalioo, nii sulla ei pitäis olla mitää ongelmaa - Muuta kuin se nälkä, jonka olet ihan itse aiheuttanut syömällä liian suuria määriä
Eikä nälkä ole mikään syy syödä ylenmäärin, sillä tavalla tekee itsestään läskin.

Ylipäätään, kannattaa ensin opetella hyvät terveelliset ruokatavat, ja lähteä sit vasta soveltaa. Miten voi lähteä soveltaa, jossei hallitse perusteitakaan?
(itse olen tällä hetkellä jutan dieetillä, eikä toi hyksin ohje itseasiassa juurikaan eroa jutan vhh dieetistä, toki jugurtit on korvattu rahkalla, ja pasta/perunan saa halutessaan korvata LEIVÄLLÄ)
 
"Veera"
Kun syöt sen verran että paino ei nouse niin syöt sopivasti ja insuliinia pistät sen verran että sokerit pysyy hyvänä.

Eihän sun tartte täysin hiilihydraatittomalle ruveta, jätät vaan turhat sieltä pois, eli riisit, perunat, pastat. Syöt paljon juureksia, kaaleja, marjoja ja kohtuudella hedelmiä niin saat aivan riittävästi hiilihydraatteja kyllä. Kenties pari täysjyväruisleipää tuohon lisäksi, vaikka iltapalaksi niin ei nälkä yöllä yllätä. Aamupalalla kananmuna pitää nälän poissa ja kananmunan syöntihän ei ole mitenkään kiellettyä. Lisäksi sitten marjoja ja rahkaa tai yksi leipä ja vihanneksia. Punaista lihaa kohtuudella ja paljon kalaa, kanaa ja papuja.
 
Ainkoli X
Rohkeutta vain aloittajalle, seuraa sitä verensokerimittaria, sitä ei sponsoroi leipätiedotus tai sokerifirmat. Viljat on täysin turhia, jopa haitallisia ihmisille, ja kovaa rasvaa ei tarvi pelätä. Itsekkin raskaana, ja rennosti karpaten olo paras.

Ja muuten lihotussikoja ruokitaan 60% hiilareita periaatteella, ja niidenhän on tarkoitus lihoa ja äkkiä.
 
Vierass
Ja kun katson ylipainoisia tuttujani, niin kyllä se suurin ongelma lopulta taitaa piillä juurikin niissä annoskooissa. Kun vatsalaukku on venytetty aina äärimmilleen, ei ihmiselle enää tule ajoissa sitä kylläisyyden tunnetta. Vaan käy niin että ihmiselle jää nälän tunne, jota hän paikkaa syömällä liikaa. Ihan ymmärrettävää sinänsä, eihän se ole kivaa nälkäisenä olla. Sokeri ja rasva myös koukuttaa pahasti, se vie aikaa tottua siihen kasvispainotteiseen kevyeeseen ruokavalioon, jos ennen on tottunut syömään raskaita aterioita. Toisinsanoen AIVOT vaatii sokeria ja rasvaa, vaikka niitä ei todellisuudessa tarvitse.
Tästä kannattaisi jatkaa ihmettelyä pitemmälle. Sanot, että ylipainoisten tuttujesi suurin ongelma on annoskoossa. Mikä mahtaa olla syy, että annoskoot ovat suuret? Miksi vatsalaukku on venytetty aina äärimmileen?

Tämä meni nyt ohi alkuperäisen aiheen, mutta itse olen huomannut, että tietyntyyppisiä ruokia syödessä voi sanoa, että ruokahalu kasvaa syödessä eikä kyseessä tarvitse olla raskas eikä rasvainen ruoka vaan ruoka voi olla täysjyvää ja hyvin vähärasvaista.
 
....
Ja omalla järjellä voi myös miettiä niitä leivän annoskokoja.
Ennen vanhaan se leipäpala oli ohut kapea siivu ruislimppua. Nykyään se on kahvilautasen kokoinen höttösämpylä. Sellasia kaupan isoja sämpylöitäkin voi leikata pystysuoraan halki useammaksi siivuksi, kasviksia päälle, nii avot, leipäpala syöty ja kasviksia myös.

Mutta itse en RASKAUS AIKANA lähtis karsii pahemmin yhtää mitää. Paitsi niitä sun AHMIMISIA, ne ei nyt kauheasti edistä asiaa...
 
ihmettelen vaan
Tästä kannattaisi jatkaa ihmettelyä pitemmälle. Sanot, että ylipainoisten tuttujesi suurin ongelma on annoskoossa. Mikä mahtaa olla syy, että annoskoot ovat suuret? Miksi vatsalaukku on venytetty aina äärimmileen?

Tämä meni nyt ohi alkuperäisen aiheen, mutta itse olen huomannut, että tietyntyyppisiä ruokia syödessä voi sanoa, että ruokahalu kasvaa syödessä eikä kyseessä tarvitse olla raskas eikä rasvainen ruoka vaan ruoka voi olla täysjyvää ja hyvin vähärasvaista.
Siihen on varmasti monia syitä miksi ihmiset ylensyö. Yksi tavallinen taitaa olla lohtusyöminen; syödään ei nälkään vaan lohdukkeeksi. Ja silloin yleensä valitaan jotain ns. herkkua, eli sokeripitoista/ kovaa rasvaa, joka koukuttaa. Ja sitten sitä alkaa mennä enempi ja enempi. Annoksista tulee isompia ja raskaampia. Vedetään hiilareita ihan överimääränä (esim. joku 8 leipäpalaa/ päivä kuulostaa melko kohtuuttomalta muun ruuan ohella. )

Tietysti voit väittää että joku on paisuttanut itsensä liikalihavaksi ja venyttänyt mahalaukkunsa syömällä vaan perunaa, salaattia ja juomalla rasvatonta maitoa hillittömiä määriä. Mutta enpä usko.
 
ihmettelen vaan
Rohkeutta vain aloittajalle, seuraa sitä verensokerimittaria, sitä ei sponsoroi leipätiedotus tai sokerifirmat. Viljat on täysin turhia, jopa haitallisia ihmisille, ja kovaa rasvaa ei tarvi pelätä. Itsekkin raskaana, ja rennosti karpaten olo paras.

Ja muuten lihotussikoja ruokitaan 60% hiilareita periaatteella, ja niidenhän on tarkoitus lihoa ja äkkiä.
No diabeetikolle hiilarit on kyllä ihan tärkeitä. Hitaasti imeytyvät hiilarit tutkimusten mukaan parantaa insuliiniherkkyyttä. Eikai kukaan käske syömään hiilareita niinkuin lihotussiat? Haloo taas. Vaan kohtuullinen määrä hyviä hiilareita, jotka pitää sokeriarvon tasaisena mahd. pitkään, ilman hillitöntä arvon nousua heti syönnin jälkeen ja sitten nopeaa ja äkkinäistä laskua.

Karppaamisessa on vaara kolesteroliarvojen noususta ja liika proteiini voi kuorruttaa munuaisia.
 
Quisqe
Minulle kohtuullinen määrä esim.leipää on vaikea. Jo yksi siivu jälkiuunileipää teen kanssa (teessä ei sokeria) nostaa sokerit yli 8 tunti syönnin jälkeen. Illalla sietää paremmin kuin aamun tai aamupäivän aikana. Toisaalta en tahdo vetää ketoosiin, joten syön näkkileipää yhden siivun päivällisellä ja toisen iltapalalla. Hiilareita tulee myös rahkasta ja kasviksista joita menee joka aterialla, sekä marjoista joita rahkan kanssa syön.
 
"juoksija"
Minä syön suht suositusten mukaan. MUTTA liikunkin suositusten mukaan tai yli. Ja luulen, että tämä on minun kohdallani avain. Veriarvot mitattu syksyllä ja esim kolesteroli alle neljän vaikka ikääkin on nelisenkymmentä.
Kysyisinkin, että kuinka paljon te liikutte, jotka ette syö hiilareita tai vähän niitä. Itselläni ei ainakaan puhti riitä päivittäisellä lenkillä, jos en syö hiilareita.
 

Yhteistyössä