Mies haluaa lapselle nimen väliviivalla

  • Viestiketjun aloittaja poika syntynyt
  • Ensimmäinen viesti
poika syntynyt
Hän ehdotti mm. seuraavia:

Niko-Pekka
Niko-Petri
Niko-Matti

Hänellä on joku Niko villitys menossa. Rakastunut kuulemme Niko nimeen. :D
No ehdotti hän paria muutakin:

Onni-Julius
Aatu-Pekka

Järkyttäviä ehdotuksia, eikö?
Itselle kävisi yksiosainen nimi, mutta mies ei suostu... Huoh olisin valmis suostumaan Niko nimeenkin kunhan nimi on yksiosainen!!!!
 
onnea pojasta
Niko nimestä en itse tykkää yhtään, joten sen puoleen en tykkää ehdotuksista. Sen sijaan tykkään kovasti nimestä Onni-Juliua, voisin laittaa myös Onni-Samuel, Onni-Kristian. Aatu on siskoni koiran nimi, joten mä oon mieltyny siihen koiran nimenä...

itse en kammoksu kaksiosaisia nimiä, meillä neljällä lapsella on kaksiosainen nimi, väliviivalla siis.
 
Onnea pojasta
Niko nimestä en itse tykkää yhtään, joten sen puoleen en tykkää ehdotuksista. Sen sijaan tykkään kovasti nimestä Onni-Juliua, voisin laittaa myös Onni-Samuel, Onni-Kristian. Aatu on siskoni koiran nimi, joten mä oon mieltyny siihen koiran nimenä...

itse en kammoksu kaksiosaisia nimiä, meillä neljällä lapsella on kaksiosainen nimi, väliviivalla siis.
Siis nimestä Onni-Julius.... :D
 
väliviivallisen lapsen äiti
Oikeinkirjoitussääntöjen mukaan pitää olla väliviiva välissä. Tarkistin asian muutama vuosi sitten, kun oman lapsen kohdalla tätä mietittiin.
 
"shihtzu"
Vaikka se lapsen nimi olisi väliviivalla, niin tuskin sitä tulisi kutsuttua molemmilla nimillä tyyliin Niko-Petteri. Mun veli on Tomi-Pekka, mutta Tompaksi sitä kaikki kutsuvat ja siskoni on Tuula-Mari ja Mariksi sitä kutsutaan.
 
pakko kysyä
[QUOTE="shihtzu";25337562]Vaikka se lapsen nimi olisi väliviivalla, niin tuskin sitä tulisi kutsuttua molemmilla nimillä tyyliin Niko-Petteri. Mun veli on Tomi-Pekka, mutta Tompaksi sitä kaikki kutsuvat ja siskoni on Tuula-Mari ja Mariksi sitä kutsutaan.[/QUOTE]
Mikä sinun oma nimesi on ja miksi sinua kutsutaan?
 
"vieras"
Meidän poika on Lauri-Matti ja sellaiseksi häntä myös kutsutaan. Molemmat nimet tulee suvusta ja vaikka yhdysnimenä onkin harvinainen, halusimme kuitenkin pitkän nimen. Jos olisi ollut tarkoitus kutsua vain ensimmäisellä nimellä, olisimme jättäneet väliviivan pois. Vieraille ihmisille tämä aiheuttaa ongelmaa, sillä aika usein saa olla korjaamassa, että häntä kutsutaan koko nimellä, ei pelkäksi Lauriksi.
 
"vieras"
en suosittele väliviiva nimeä.. itsellä on eikä mua kutsuta kun sillä ekalla nimellä ja on aina kutsuttu.. ja jos poika on niin tulee varmaan kutsutuksi nimillä OJ AP jne riippuen nimien etukirjaimista...
 
Tunsin joskus vuosia sitten perheen jossa taisi lopulta sitten olla 9 lasta ja kaikilla lapsilla oli nuo kaksiosaiset nimet ja niitä käytettiin, kuten myös heidän serkuillaan.
Toiset vaan oppii käyttämään niitä väliviivanimiä.
Itse aikoinani mietin esikoiselle väliviivnimeä, mutten siihen sitten päätynytkään, tosinaan harmittaa asia vieläkin - lähes 20 vuoden jälkeen...
 
Itse olen kärsinyt väliviivallisesta, suhteellisen harvinaisesta nimestäni (meitä VRK:n mukaan nimettyinä kahdeksan). Voi myös johtua siitä, että aina mua on kutsuttu ensimmäisellä väliviivanimen nimellä ja ainoastaan tilanteissa, joissa olen vanhempien mielestä käyttäytynyt epäkorrektisti, on koko etunimellä kutsuttu. Olen oppinut inhoamaan väliviivanimeäni ja se on sitä paitsi hankalakin; minne ikinä soitan, aina saan tavata nimeni. Ensi kerralla kun passi pitää uusia, vaihdan etunimeni, sen olen jo päättänyt. Ihan siis vaan näin kokemuksellisesti. Eivät kaikki nimestänsä kärsi, satun vain olemaan yksi niistä, joka ei ikuna päivänä rasittaisi omaa lastani moisella. :/
 
"hmm"
No ei mitään hyviä ehdotuksia nuo ap:n esittämät.. Halutaanko siis että lasta myös kutsutaan sillä kaksiosaisella nimellä? Haluatteko ottaa käyttöön esim. suvusta jotakin nimiä, vaikka sen Nikon perään? Tyyliin Niko-Matti, Niko-Pekka.. jos sieltä löytyisi joku kiva yhdistelmä. Kyllähän sitä sitten nimeen kuin nimeen tottuu :)
 

Yhteistyössä