Mies jätti lapsen rattaisiin istumaan

  • Viestiketjun aloittaja klopp
  • Ensimmäinen viesti
klopp
Lähdin kauppaan ja miehen piti olla vahtivuorossa ja hoitaa lapsia. Syötti lapset (1v7kk) ja laittoi rattaisiin. Toinen nukahti, toinen ei. Kärrytteli noin tunnin verran. Sitten lähti sisälle tekemään jotain omia juttuja ja jätti valveilla olevan lapsen rattaisiin istumaan ulos, rattaiden etuverho alhaalla ja lapsella valjaat päällä. Kun saavuin vähän yli tunnin jälkeen kotiin, huomasin lapsen rattaissa, lapsi leikki valjailla ja sukilla, sekä pimennysverholla. Olin miehelleni vihainen, koska valveilla ollut olisi pitänyt ottaa mukaan sisään, eikä jättää yksin rattaisiin, mutta miehen mielestä ei ongelmaa ole, koska lapsi ei itkenyt ja ihan hyvin lapsi voi leikkiä rattaissakin. Ehdotin miehelleni että menisi sitten itse istumaan yli tunniksi valjaisiin pihalle, jos kerran mitään ongelmaa ei tässä ole, mieheni mukaan olen kuulemma saras kun ehdotan tuollaista. Mitä mieltä olette?
 
Pin
Mikä tuossa oli erityisesti se, mikä sai suuttumaan? En näe tuossa mitään ihmeellistä, aika monikin lapsi jätetään yksin höpöttelemään ja nukahtaa sitten itsekseen. Nukkumaanmenoaika voi olla väärä jos noin kauan pysyttelee hereillä, ainakin jos toistuu.... jos siis oli päikkäriajasta kyse? Vai oliko lapsella vaara karata autoteille vai mikä oli se ongelma?
 
vierailijaikj
Minusta hieman ylireagoit, kun vaivaudut tulla tänne raportoimaan asiasta. On tosiaan ihan normaalia, että lapset osaavat nukahtaa itsekseenkin. Mikäli vaaraa ei ole, niin hätää ei ole. Tottakai, mikäli lapsi ei vain meinaa nukahtaa tuohon aikaan jatkossakaan, pitää teidän varmaan muuttaa toimintamallia. Eihän sitä lasta varmaan nyt kuitenkaan päivittäin jätetä kökkimään yksin hereilläolevana sinne rattaisiin.
 
klopp
Mikä tuossa oli erityisesti se, mikä sai suuttumaan? En näe tuossa mitään ihmeellistä, aika monikin lapsi jätetään yksin höpöttelemään ja nukahtaa sitten itsekseen. Nukkumaanmenoaika voi olla väärä jos noin kauan pysyttelee hereillä, ainakin jos toistuu.... jos siis oli päikkäriajasta kyse? Vai oliko lapsella vaara karata autoteille vai mikä oli se ongelma?
Suutuin, koska mies oli tarkoituksella jättänyt lapsen kiinni valjaisiin rattaisiin leikkimään, että pääsisi omiin hommiin sisälle. Lapsella ei ollut aikomustakaan nukahtaa. Lisäksi oli kuuma ja vaunuverho alhaalla, lapsi olisi voinut myös kuristua valjaisiin kun leikki niillä eikä näköyhteyttä lapseen siis ollut. Yli tunti on mielestäni pitkä aika pienen lapsen olla kiinni rattaissa ja odottaa koska joku tulee hakemaan pois.

Meillä on käynyt kerran myös niin, että mies meni sisälle ja jätti vauvan vaunuihin ulos ilman valvontaa niin vauva putosi vaunuista terassille.
 
viera.s
Suutuin, koska mies oli tarkoituksella jättänyt lapsen kiinni valjaisiin rattaisiin leikkimään, että pääsisi omiin hommiin sisälle. Lapsella ei ollut aikomustakaan nukahtaa. Lisäksi oli kuuma ja vaunuverho alhaalla, lapsi olisi voinut myös kuristua valjaisiin kun leikki niillä eikä näköyhteyttä lapseen siis ollut. Yli tunti on mielestäni pitkä aika pienen lapsen olla kiinni rattaissa ja odottaa koska joku tulee hakemaan pois.
Teillä on kyllä erikoinen taapero, jos ei ala huutamaan/itkemään siinä vaiheessa kun olo käy epämukavaksi. Sellaista esiintyy yleensä vain pahasti laiminlyödyillä lapsilla, normaalit lapset kyllä hätänsä ilmaisevat. Normaali taapero ei myöskään tyytyväisenä näprää valjaita yli tuntia. Joten olisin enemmän huolissani lapsen kehityksestä, kuin miehen toiminnasta. Jos taas lapsi olisi muuten ihan normaali, ottaisi kontaktia muihin jne., veikkaisin että hän on kuitenkin suurimman osan tuosta ajasta nukkunut, ehtinyt vaan juuri heräämään ennen kuin sinä saavuit paikalle.

Luettelemasi rattaissa oloon liittyvät vaarat koskevat yhtä hyvin sitä nukkuvaa lasta, joka oli omasta mielestäsi ok jättää rattaisiin valvomatta. Nukkuvan oltavat on yhtä kuumat ja hän voi tietysti herätä ja aiheuttaa valjaiden kanssa vastaavan vaaratilanteen. Jos rattaat ei olleet auringossa, eikä ulkona hellettä, ei kuumuuden kyllä pitäisi olla mikään riskitekijä, eikä turvallisissa vaunuissa oikein kiinnitetyt valjaatkaan. Paahteeseen ei tietenkään sovi jättää sen enempää nukkuvaa kuin hereillä olevaa lasta eikä vaarallisiin rattaisiin myöskään. Siinä vaiheessa, kun taapero saa valjaat itse auki, on paras siirtää lapsi nukkumaan päikkärit sisällä.
 
  • Tykkää
Reactions: Hilpuri Tilli
vierailijatäh
Minusta on nimenomaan kyllä aika huoletonta toimintaa mieheltä ja olisin itsekin todella vihainen. Hieman huolestuttavaa, että täällä näinkin moni hyväksyy moisen toiminnan normaalina. En jättäisi virkeää lasta yksin vaunuihin nukahtamaan. Vähintään nukahtamassa pitäisi olla ja olisin kyllä kuulolla nukahtaa oikeasti.
 
vierailija......
No en uskaltaisi kyllä jättää nukkuvaakaa lasta tunniksi ulos vaunuihin ilman näköyhteyttä. Tuon ikäinen voi helposti päästä pois valjaista ja toisaalta olisi voinut myös kaataa vaunut tai satuttaa toista lasta.
Ja joo, melko tympeää ihan muutenkin jättää lapsi tunniksi istumaan köytettynä, vailla mitään järkevää tekemistä.
 
vierailijakin
Mä en kyllä jättäis vaunuihin ilman näköyhteyttä nukkuvaa enkä hereilläolevaa lasta juuri sen vuoksi että voivat herättyään jäädä jumiin valjaisiin tai karata tai tuulii voi kaataa vaunut tai joku eläin hypätä vaunuihin jne.
 
visgddsz
Minusta on nimenomaan kyllä aika huoletonta toimintaa mieheltä ja olisin itsekin todella vihainen. Hieman huolestuttavaa, että täällä näinkin moni hyväksyy moisen toiminnan normaalina. En jättäisi virkeää lasta yksin vaunuihin nukahtamaan. Vähintään nukahtamassa pitäisi olla ja olisin kyllä kuulolla nukahtaa oikeasti.
Eihän me tiedetä onko lapsi ollut tosi virkeänä vai esimerkiksi näyttänyt nukahtavalta, onko isällä ollut näköyhteyttä koko aikana ja niin edelleen. Siksi olisi kiva tietää lisätietoja mikä tässä mättäsi. Normaalia on jättää lapsi nukahtamaan päiväunille esimerkiksi suljetulle pihalle jonne näkee hyvin, sitten onkin asioita jotka muuttaisi tämän tarinan ei-hyväksyttäväksi ja sen takia mielipiteet näin eroaa ja kysellään lisätietoa itse ongelmasta.
 
vierailklija
Huh huh mitä toimintaa. Ei tulisi mieleenkään jättää lasta (tai ketään muutakaan) hereillä olevana sidotuksi yksin olemaan yli tunniksi. Aivan pöyristyttävää toimintaa. Miten joku voi rauhassa ryystää kotona kahvia kun lapsi on yksin hereillä valjaissa. Yök. Yök Yök.
 
vierailijaaa
Eihän me tiedetä onko lapsi ollut tosi virkeänä vai esimerkiksi näyttänyt nukahtavalta, onko isällä ollut näköyhteyttä koko aikana ja niin edelleen. Siksi olisi kiva tietää lisätietoja mikä tässä mättäsi. Normaalia on jättää lapsi nukahtamaan päiväunille esimerkiksi suljetulle pihalle jonne näkee hyvin, sitten onkin asioita jotka muuttaisi tämän tarinan ei-hyväksyttäväksi ja sen takia mielipiteet näin eroaa ja kysellään lisätietoa itse ongelmasta.
Juu, näin on. Itse en pysty edes ymmärtämään, miten tilanne on ollut mahdollinen. Omat lapseni eivät mitenkään olisi voineet istua tuntia paikallaan hiljaa.Esikoinen ei viihtynyt edes liikkuvissa rattaissa, ei istuimessa liikkuvassa autossa. Täysin mahdoton ajatuskin, että hänet olisi jättänyt valveilla rattaisiin istumaan.
 
viersailija
Juu, näin on. Itse en pysty edes ymmärtämään, miten tilanne on ollut mahdollinen. Omat lapseni eivät mitenkään olisi voineet istua tuntia paikallaan hiljaa.Esikoinen ei viihtynyt edes liikkuvissa rattaissa, ei istuimessa liikkuvassa autossa. Täysin mahdoton ajatuskin, että hänet olisi jättänyt valveilla rattaisiin istumaan.
Pienelle lapselle 1h on sama kuin aikuiselle 5h. Miettikää itse jos teidät jätettäisi jumiin, ilman tietoa millon pääsette pois. Sadistista suorastaa, ja hirvittävää että löytyy vanhempia joille tuo on ok.
 
rtfgyhbnjm
Pienelle lapselle 1h on sama kuin aikuiselle 5h. Miettikää itse jos teidät jätettäisi jumiin, ilman tietoa millon pääsette pois. Sadistista suorastaa, ja hirvittävää että löytyy vanhempia joille tuo on ok.
Ei lapsi muutenkaan tiedä, milloin se pääsee rattaista pois vaikka vanhempi olisikin koko ajan vieressä. Pitäisikö rattaat kieltää kokonaan?
 
vierailijaaaaaaaa
Kannattaisi hankkia paremmat valjaat, jos kerran on riski, että niihin nykyisiin voi kuristua (kiertyvät jotenkin kaulan ympärille?) tai että lapsi pääsee niistä pois.
 
viera.s
Pienelle lapselle 1h on sama kuin aikuiselle 5h. Miettikää itse jos teidät jätettäisi jumiin, ilman tietoa millon pääsette pois. Sadistista suorastaa, ja hirvittävää että löytyy vanhempia joille tuo on ok.
Oleellista minusta olisi, että tietäisi pääsevänsä pois halutessaan tai ainakin jos tulee oikea hätä. Lapsenkin pitäisi tietää, että vanhemmat vastaavat hänen tarpeisiinsa. Vain järjestelmällisesti laiminlyöty lapsi jättää kutsumatta vanhempiaan apuun huutamalla/itkemällä, jos hänellä on tukala olo. Joten siksi en pitäisi mahdollisena, että muuten asiallisesti hoidettu lapsi olisi hiljaa ahdistuneena rattaissa tunnin. Normaali lapsi hälyttäisi vanhemman itkulla apuun. Jos itkuun ei reagoitaisi, se olisi kyllä minustakin sadistista ja voisi pidemmän päälle (siis usein toistuvana) johtaa siihen, että lapsi tosiaan alistuu kurjaankin kohtaloon pitämättä ääntä itsestään.
 

Yhteistyössä