Mies juo joka ilta sohvalla 1-2 olutta. Mitä mieltä? Onko "paha"?

  • Viestiketjun aloittaja gheetto
  • Ensimmäinen viesti
Mun mielestäni kahvia ja olutta nyt vaan ei voi verrata.
Mullehan on ihan sama mitä muut tekevät, mun mies ei olutta joka ilta joisi samassa taloudessa, sillä sipuli. Tämä ei ole mitään kontrollihalua, vaan tiedän että saattaisi lipsua varsinkin viikonloppuisin isompaan määrään. Ja mihin tarkoitukseen sitä olutta juodaan? vain maun takiako?

Mun mies saa kytätä syömisiäni ja hyvä onkin jos lihon paljon, niin sanoo asiasta- onhan se aika epäterveellistäkin.
no joidenkin mielestä (kylmä) kalja on tosiaan hyvää ja se pullollinen juodaan sen takia.
Suomi taitaa olla näitä harvoja maita edelleenkin jossa elää aika vahvana tää asenne, että viina ja kalja jne on vain kännin takia juotavia juttuja aina ja jokapaikassa.
 
Mun mieheni harrastaa oluita. Eli tutkii historiaa, ostaa laseja, etsii erikoisoluita jne. Hän juo 1-2 olutta 3-5 päivänä viikossa, mutta ei ikinä kännää sen lisäksi. Määrä on pysynyt vakiona, ei ikinä ota yli kahta ja yleensä vain yhden.

Tällaisena en osaa nähdä tässä mitään pahaa. Jos määrät tästä kasvaisivat yhtään tai tuntuisi ettei mies voi olla juomatta, en tykkäisi.
 
Alko
Toi on tuo tissuttelu vähän vaarallista. Ei se edes pitkän päälle välttämättä ole sisuskaluille kovin rasittavaa ellei ole erityisen herkkä, mutta mutta.
Alkoholi on liuotin, tarkoittaa sitä että aivot sulaa noin niinkuin kuvainnollisesti. Ihan oikeasti olen sairaanhoitajaurani aikana nähnyt keski-ikäisiä jotka eivät varmaan ole perskännejä vetäneet ikinä mutta aivot ovat pehmenneet jokapäiväisestä sivistyneestä tissuttelusta. Eläkeiässä ja itseasiassa jo ennen sitä, he ovat täysin dementoituneita. Ja sehän on vielä niinkin että sitä ei voi tietää etukäteen kuka on herkempi saamaan vaurioita jo pienestäkin määrästä alkoholia ja mikä elin ensimmäisenä parkaa.

Että kyllä minä olisin todella varuillani sen viisasten juoman kanssa enkä todellakaan ottaisi tavaksi tissutella joka päivä, edes joka viikko.
 
virvatuli
No ei ole paha. Meilläkin juodaan olutta suht usein, esim. vaikkapa juuri tuo 1-2 iltaolutta ja välillä sitten jokunen enemmänkin. Mitään riippuvuutta ei ole niin minulla kuin miehellänikään ja maksa-arvot alle viitearvojen.
 
"Vieraana"
Mun ex-mies joi iltaisin kymmenen vuotta sitten 2-3 olutta ja lisäsi siitä sitten pikkuhiljaa, viimeksi taisi mennä jo 4-6 joka ilta ja viikonloppuisin viinaa. Ei kuitenkaan ikinä missään konttauskunnossa, töissäkäyvä, terve, hoikka mies. Kuoli tuosta vaan vuosi sitten.
 
Ai ihan päivässä vai viikossa? Joo ei pari annosta alkoholia haittaa mitään, ja esim oluessahan on runsaasti b-vitamiinia joka on etenkin naisille menkkojen aikaa erittäin hyödyllinen vitamiini.
Päivässä miehille eri tutkimusten mukaan.

Päivittäinen annos alkoholia miehille terveellistä - Uutiset - Tiede
Kippis! 6 tapaa joilla alkoholi on hyväksi | Terve.fi
Hämmästyttävä tutkimustulos: Alkoholilla on terveellisiä sivuvaikutuksia – Stara

Googlella löytyy lisää tutkimuksia reippaasti. Muistelen jossain olleen määrien miehillä 1-2 annosta päivään ja naisilla 0-1.
 
1-2 olutta juova on plösö aivonsa sulattanut juoppo joka aiheuttaa lapsille traumoja? Joskus sitä jaksaa edelleen hämmästyä tällä palstalla.

Yllättävän monet juo lounaalla ruuan kanssa tuopin ja pystyy tekemään iltapäivän töitä ihan kuin aamupäivänkin. Pari pulloa ei heilauta raavasta miestä mihinkään suuntaan
 
"masa"
En oo koskaan ymmärtäny mitä hauskaa on tissuttella kotona ja kattoo vaikka telkkaa!Missä kohdassa siinä on muka "hauskaa"?Ja tätä tekee aikas helvetin moni jos ei telkan ääressä niin sitten tietokoneen!Kyllä viina on seurustelujuoma,kaverit kasaan ja muutamat kaljat ja baariin!Tietysti jos on karkottanu kaikki kaverit jo kotona nyhjöttämisellään se on toinen asia,sit itteensä niskasta kiinni!Itse juon kerran kuussa lauantaina kunnon kännit ja lähden baariin tai jonnekkin muualle kun kotona olisin!Niin ei tee ees mieli juodaa taas kolmeen viikkoon tippaakaan!
 
Alkoholistien tytär
Noin se minunkin vanhempien alkoholismi alkoi. Ei haitannut "pari kaljaa" kun se oli vaan rentoutumiseen ja työt tuli hoidettua. Mutta siihen kasvaa riippuvuus, ikävä kyllä, ja pian sitä on saatava joka päivä.

Alkoholi on edelleen päihde ja sen vähäinenkin käyttö vaikuttaa olotilaan sekä käytökseen. Eikö aikuinen mies halua ennemmin olla sen ajan lasten kanssa, kuin istua lipittelemässä "rentoutusta"?

Todella huono homma jos ei muuta rentoutusta keksi kuin kalja illassa. Juoksulenkki, sauna, jne. ajaisi saman asian mutta paremmin.

Riippuvuuden asteen saa hyvin selville kun sanot ukolles että olepas viikko tai kaksi ilman yhtäkään kaljaa. Jos se ajatus tuntuu miehestä ylitsepääsemättömältä tai alkaa heti venkoilla, niin kyllä sillä jo orastava riippuvuus on. "En juo känniä", "vaan rentoutusta", "työt tulee hoidettua" ovat yleisimpiä tekosyitä joilla peitetään alkava alkoholismi.
 
PirkkoParkkiPirkko
Itse muistan lapsuudesta ärsyttävät "kahvittelijat" ja kun kaikki aikuiset tuoksui sille oudolle pahanmakuiselle litkulle. Muistan myös sen, kun useita kertoja viikossa, jopa päivittäin ajeltiin ihan vaan "tavan vuoksi" kahville sinne tänne. Hirveätä touhua, enkä vieläkään oikein voi sietää nätisti laitettuja kuppeja ja pitsiliinoja, kekseistä puhumattakaan. Aikuisten sunnuntai kahvittelut, sen epämiellyttävän sukulaisen tai vanhan koulukaverin luona, on varmasti tylsintä mitä lapselle voi lapsuudessa tarjota. Muutama olut silloin tällöin ei ole mitään näihin tekopirteisiin piriste kutsuihin verrattuna. Kahvi koukuttaa ja muuttaa aikuisten käyttäytimistä enemmän kuin luuletkaan ja kyllä lapsesi sen huomaa, usko pois.
 
vierailija
En tajua, miten se kahvi on eri asia, eli osaatko tarkentaa.
Oma isäni joi en nyt muista ihan joka ilta, mutta harvase ilta ainakin oluen, enkä muista sen mitään kummempia tunteita herättäneen. Ja isä oli ja on edelleen myös varsin urheilullinen, joten hänellä ei todellakaan ole mikään etureppu kasvanut edes vielä eläkeiässä. Samoin mieheni juo aika monesti iltaisin pullon olutta, hänenkin kroppa on ihan ok, vaikka tuota on jatkunut vuosikausia, ja yli sen yhden pullon mieheni juo ehkä muutaman kerran vuodessa jossain häissä tai muissa juhlissa.

Ja mitäpä jos oma miehesi kyttäisi vaikka sinun syömisiä, ja kieltäisi sinulta joka iltaisen leivän syömisen, koska "etureppusi on huolestuttavasti alkanut levitä"... miten reagoisit.

Itse luulen, että tässä monella naisella on vain halu kontrolloida sen miehensä tekemisiä. Tottakai jos homma karkaa käsistä ja juominen lisääntyy siitä yhdestä pullosta, on ongelma, mutta aika monelle siitä ei sitä ongelmaa synny ja monelle tuo ongelma taas syntyy pikemminkin niistä viikonloppujuomisista.
 
vierailija
Itse muistan lapsuudesta ärsyttävät "kahvittelijat" ja kun kaikki aikuiset tuoksui sille oudolle pahanmakuiselle litkulle. Muistan myös sen, kun useita kertoja viikossa, jopa päivittäin ajeltiin ihan vaan "tavan vuoksi" kahville sinne tänne. Hirveätä touhua, enkä vieläkään oikein voi sietää nätisti laitettuja kuppeja ja pitsiliinoja, kekseistä puhumattakaan. Aikuisten sunnuntai kahvittelut, sen epämiellyttävän sukulaisen tai vanhan koulukaverin luona, on varmasti tylsintä mitä lapselle voi lapsuudessa tarjota. Muutama olut silloin tällöin ei ole mitään näihin tekopirteisiin piriste kutsuihin verrattuna. Kahvi koukuttaa ja muuttaa aikuisten käyttäytimistä enemmän kuin luuletkaan ja kyllä lapsesi sen huomaa, usko pois.
Maanpäällinen helvetti :D Nuo sukulaiskahvittelut on yleensä aina sunnuntaisin. Siis miksi helvetissä? Ja ne on aina kaukana. Eli sunnuntaina kun heräät sellaisessa kivassa pikku krapulassa vähän ennen puolta päivää. Käyt suihkussa ja samantien matkaan. Autolla saat ajaa ainakin sen tunnin (suuntaansa) ennen kuin olet perillä. Vastassa on Pirkko-täti ja Marja-mummo. Käyt istumaan sellaiselle ylipehmeälle sohvalle ja sukulaisten puhe muuttuu korvissa sellaiseksi mössöksi - yhtenäiseksi huminaksi. Yht'äkkiä kuulet nimesi ja sinulta kysytään jotain. Sanot "anteeksi en kuullu, mistä te juttelitte ja mitä kysyit?", vaikka oikeasti et kuunnellut. Kysymys on aina sellainen, että sen selittämiseen menisi kymmenen minuuttia. Mutta koska et jaksa höpöttää niin pitkään, vastaat jotain ylimalkaista - usein ei niin edes todenmukaista. Pääasia että pääsee tilanteesta pois.

Sitten haetaan kahvia. Kahvit on katettu pyhäkuppeihin, joista ei miehen sormet mene kahvan ympäri. Tarjolla on myös Ballerina- ja Domino-keksejä. Aina! Molemmat niin kuivia, että kitalakeen sattuu. Kahvi alkaa kiertää krapulaisessa vatsassa ihan ensimmäisestä suullisesta lähtien. Tuntuu että pitäisi juosta paskalle, muttet kehtaa kun koko vitun suku juoksee siinä samassa yhdessä vessassa pissalla jatkuvasti. Tiedät että vessakäyntisi räjäyttäisi paikan, joten on pakko sinnitellä.

Kahvia läikkyy housuillesi. Yrität pyyhkiä sitä sillä fucking silkkipaperiservetillä. Vitut se imee yhtään mitään, mutta sen servetin väri jää kivasti housuihisi kiinni. Ja tädit päivittelee... "Ei se mitään" sanot kohteliaisuudesta, vaikka vituttaa kuin sitä kuuluisaa pientä oravaa. Nämä oli 150e uudet Dieselit ja tämän takiako ne meni... prkl...

Katselet kelloasi jatkuvasti. Tunti kuluu tooooodella hitaasti. Tunnin jälkeen alat jo vinkkailla puolisollesi, että kohta pitää lähteä kotiin, sillä tiedät että sen hokeminen on syytä aloittaa hyvissä ajoin. Muuten kotona ollaan vasta illalla. Puoliso kuiskaa korvaasi toistakymmentä kertaa saman lauseen: "ei näin aikaisin voi lähteä, se on epäkohteliasta".

Vatsa jatkaa kiertämistään ja yrität vaihdella asentoa, jottei sen kurninta kuuluisi ihan koko talossa. Olo on tukala. Juuri kun luulet ettei tilanne voisi enää pahentua - tulee kuumuus ja hiki. Hirveä määrä ihmisiä pienessä kaksiossa. Tunnet miten selkäpiitä pitkin valahtelee hikinoro säännöllisin väliajoin. Koitat pyhkiä otsasi kuivaksi vähän väliä, jottei muut näkisi tuskaasi. Mutta turhaan pyyhit, sillä käsi on yhtä hikinen kuin otsa.

Juuri kun klassinen 2h on täynnä ja ajattelet että nyt voi lähteä ilman puolison urputusta, kaivaa Marja-mummo vanhan valokuvakirjan esille. Se kiertää ringissä kaikkien pällisteltävänä ja ilman omaa vuoroa ei tietenkään voi lähteä. Olet tottakai ringin viimeinen. Samalla joku huomaa ja muistuttaa, että juuri sinä et muuten ole vielä maistanut Pirkko-tädin kermakakkua. Vatsassa kiertää ja pierettää niin pirusti, mutta yhteisön painostuksesta sinun on vain pakko hakea sitä pala. Se ei valahda kurkusta ilman sitä kahvia. Kohta vatsassa kiertää kahvin lisäksi se kermakakku.

Kun vihdoin pääset kotimatkalle on ajaminen helvettiä. Paskattaa niin pahasti, että vatsaan oikein sattuu. Mutta edelleenkin vessan räjäyttäminen krapula-kahvi-paskalla olisi ollut vielä pahempi vaihtoehto. Kotimatkalla on onneksi huoltamo, jossa pääset räjäyttämään perseesi anonyymeille pahnoille. Ostat samalla kolme isoa ja jääkylmää kaljaa.

Kotiin päästyäsi korkkaat välittömästi kaljan, menet vielä toisille kakoille vessaan, mutta otat oluen sinne mukaan. Tullessasi vessasta avaat telkkarin ja sieltä tulee hyvä matsi. Korkkaat toisen kaljan. Ei se nyt niin paha reissu ollutkaan - ajattelet - ennen kuin se taas tulee uudestaan eteen joku sunnuntai.
 
vierailija
Mieheni juo joka ilta 8 päkin kaljaa. En pidä pahana, ei tule siitä edes humalaan, on aika isokokoinen. Itse juon noin 3-4 kertaa viikossa pullon punkkua, ei ongelmia!
 
Pin
No menee mulla varmaan samaan kategoriaan ku jos joisi pullollisen kolaa joka ilta. Ärsyttäisi kyllä ja varmaan sanoisin asiasta, mutta en mä nyt ketään tuollaisesta jättäisi. :ROFLMAO:

1-2 tupakkaa illassa olisi 100x pahempi asia, tekisin kaikkeni, että sellainen loppuisi.
 

Yhteistyössä