Mietin alkaneen viikon ruokalistaa

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Miltä kuulostaa?

Ma
aamupalalla 4 viljan puuro maidolla
lounaalla broilerikastike ja spagetti (eilisen jämiä) ja vihersalaatti
välipalalla voisilmäpullaa ja mehua tai maitoa
päivällisellä lasagne ja vihersalaatti
iltapalalla teeleipiä ja kaakaota

Ti
aamupalalla voileipää ja tomaattia ja kurkkua ja juusto ja leikkele
lounaalla lasagnea
välipalalla jukurttia
päivällisellä perunoita ja porsaanlihapihvejä ja salaattia
iltapalalla ohrapuuroa

Ke
aamupalalla kaurapuuroa
lounaalla pyttipannua
välipalalla karjalanpiirakoita ja munavoita
päivällisellä pastaa ja possukotletteja ja salaattia
iltapalalla leipää ja leikkelettä ja juustoa ja tomaattia ja kurkkua

To
aamupalalla muroja ja maitoa
lounaalla pastaa ja kotlettiikastiketta
välipalalla hedelmäsalaattia
päivällisellä perunoita ja lihamureketta ja salaattia
iltapalalla riisihiutalepuuroa

Pe
aamupalalla ohrahiutalepuuroa
lounaalla perunoita ja mureketta
välipalalla lapin rieskasia
päivällisellä perunoita ja uunimakkaraa ja salaattia
iltapalalla voileipiä ja leikkelettä ja juustoa ja kurkkua ja tomaattia

Viikonloppuna jotain kalaruokaa, se on vielä auki.
 
ok
Ihan ok ja hyvin suunniteltu, mutta syöttekö te joka ruualla lihaa (tai kalaa)? Joka viikko vai onko tämä poikkeus? Jos on joka viikko tollasta, niin mitä jos opettelisit vaikka kerran viikossa laittamaan jotain kasvisruokaa? Joko jotain modernimpaa, missä on tofua tai soijarouhetta tai pelkkiä kasviksia, tai sitten voihan se olla myös jotain perinteisempää, uunipuuroa tai pinaattilettuja tai makaronivelliä tms.
 
miunmau
Itse vaihtaisin välipaloille hedelmiä ja marjoja.

Muutaman kerran keitto- ja kasvisruoan.

Ja tekisin kerralla isomman annoksen, että samaa ruokaa voisi syödä 2 kertaa.
 
Mä olen huomannut, että kauppaan menee kerralla vähemmän rahaa, kun suunnittelee etukäteen viikon ruokalistaa. Joskus sain itsekkin tehtyä suunnitelmia, mutta nopeasti se sitten jäi. Mä olen vielä pari kuukautta kotona ja päivälliseksi teen ruokaa niin, että sitä samaa ruokaa syödään seuraavana päivänä kotona olevien lasten kanssa lounaaksi.
 
"Sara"
Mulla on 12 viikon ruokalista, ei tarvi aina miettiä tuntikausia kauppalistaa :D Aamu-, ilta-, ja välipaloja en kyllä mieti etukäteen.
Lihaa tulee meilläkin syötyä lähes aina, pyrin vaan siihen, että kanaa ja kalaa on listalla myös, mutta kasvisruokaa on ehkä kerran koko listalla ja mä olen ainoa, joka sitä syö enemmän kuin yhden suullisen...
 
Ihan riitoisa lista, mutta mä vaihtaisin välipaloja hedelmiin, juureksiin ja keittoja sekä kasvisruokia vaihtaisin joillekin päiville, kalaa laittaisin kahdesti viikossa lihan sijaan. Linssit ja täysjyväriisitkin hyviä vaikka broilerin kans...
 
Hyvältä kuulostaa, mutta munkin silmään vähän tuhtia toisinaan. Eli ihan hyvin vois ajatella keittoja tuonne väliin. Tai ruokaisia salaatteja leivän kera.

Ja niin, välipaloista sen verran että meillä ainakin eskarilainen ja koululainen tarvitsee huomattavasti tuhdimmat välipalat kuin kotona oleva kuopus. Alaluokkalaisten kouluruokailu kun on niin kovin aikaisin (usein 10.30) niin yhden jälkeen kotiin päästessä on jo kova nälkä.

Silloin jos tarjoisin pelkkiä kasviksia niin ennen päivällistä oltaisiin hukassa.

Mutta kohtuus toki kaikessa, ja koitan omiakin muistuttaa siihen että päivälliseen ei niin kovin montaa tuntia ole etteikö jukurtilla + leivällä + hedelmällä pärjää.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Ai kamala, tunnen itseni just nyt aika huonoksi äidiksi kun en tiedä ees saman päivän aamuna yleensä, että mitä lounaaksi laitetaan ja jotkut sit suunnittelee koko viikon etukäteen... :D
Mua suorastaan hämmästyttää, kuin moni tuntuu tosiaan laativan noin tarkat listat. Ilmeisesti se on toisten tapa toimia. Itse tykkään noin ylipäänsä etukäteen suunnitella menot ja tekemiset. Silti kauppalista on ainut, minkä laadin. Syömiset tulee mietittyä päässä hyvänä viikkona siinä samalla suurin piirtein, kun kauppalistaa laatii. Kiireisempänä aikana katsotaan mitä jääkaapissa sattuu olemaan. Kaupassa vaan tulee joka kertaa ostettua vähän lihaa ja kanaa ja joka toinen kerta kalaa.

Vähän sama se on kai budjetin kanssa, vai mitä olette mieltä? Jotkut tykkää pitää hyvin tarkkaa kirjaa menoistaan ja tuloistaa, toisille on välttämättömyys, ettei rahat lopu kesken. Toiset taas ei koskaa ole laatineet listoja rahankäytöstä ja saavat silti säästöön.
 

Yhteistyössä