mikä mahtaa vaivata meidän melkein 13-vuotiasta poikaa?

huono onni
Mä veikkaan kans tuollaista kierrettä että sairastelee, yleiskunto huononee ja tarttuu helposti kaikki, etenkin kun nuo sairaudet on aika samankaltaisia. Itsellä on joskus ollut kans kierre ja oli monta vuotta lämpöilyä sen takia, mutta kyllä se siitä sitten pikkuhiljaa parani.
 
home?
Minäkin veikkaisin oireilua homeelle, koska itsellänikin on ollut sen suhteen vähän vaikea vuosi.
Oireilu hyvin pitkälti samanlainen kuin pojallasi: tukkoisuutta, poskiontelovaivaa, pientä lämpöilyä, yleistä vetämättömyyttä, kutinaa kurkussa ja ääni painuksissa, päänsärkyä, silmät ärtyneet ja helposti kuivuvat.
Joudun jos en päivittäin niin viikoittain oleskelemaan rakennuksessa, jonka tiedetään olevan homeessa ja tämä aina laukaisee/pahentaa oireilua.
En ole keksinyt muuta selitystä sille, miksi oireilu on erityisesti tänä talvena ollut näin voimakas, kuin huonon talven ja poikkeuksellisen kosteuden.

Oli miten oli, toivottavasti poikasi oireilu helpottaa ja pääsee taas kiinni normaalielämään! :)
 
"vieras."
Onko hänellä ollut pienenä maitoallergia? Meidän tytöllä oli ja nyt se yltyi uudestaan 8-vuotiaana, oireili tosin migreeninä ja oksenteluna, mutta tuli vaan mieleen että voihan se alentaa vastustuskykyäkin.
 
"ttt"
Ei kaikki reagoikaan homeeseen. Poika voi ihan hyvin olla ainut joka reagoi. Ja voi olla altistunut pitkäänkin, mutta nyt on tullut sietoraja ylitse.
Meillä on mies aika allerginen, mutta ei aikuisena miehenäkään itse aina erota onko flunssaa vai allergiaa. Jos epäilee että vois olla allergiaa ottaa päivän pari allergiatabletteja, ihan näitä histec-zyrtec-tabletteja, ja niillä olo yleensä hieman helpottuu jos on allergiasta kyse sillä kertaa. Testatkaa??
 
"bbb"
Onko astmaa tutkittu nyt uudelleen? Hoitamattomana voi aiheuttaa ainakin yleistä vetämättömyyttä ja väsymystä. Jos tarvitsee ventolinea (avaava) välillä pitäisikö tuota tutkia? Astmatikkojen hoidossahan ideana on päästä eroon avaavista kokonaan ja hoitaa keuhkoputkien tulehdusta hoitavilla astmalääkkeillä (kortisoni).

Onko kunnon maitohappobakteerit tukena vastustuskyvyn nostmaisen vuoksi, entä vitamiinit? Sairastelu kuluttaa vitamiineja aika tavalla.
 
Turkilmas harmaana
Tabletista loppui akku. Kiitos vastauksista tähän mennessä ja kiitos Tallu linkeistä. Perehdyn kaikkiin paremmin huomenna.

Hilpeyttä herätti vain tuo kommentti luulotautisuudesta, ihana :D. Vaikka eipä sillä. Kernaasti soisin olevan niin, että minä olisin luulotautinen ja poika olisi terve.
 
vieeras
[QUOTE="ttt";29653391]Hometta, jolle nyt herkistynyt. Seuraavaksi allergisoituu, astma jne.
Kokeile allergia lääkäriä?
Tai kysy koulun vaihtoa vaikka kuukaudeksi?
Tai kotona putki vuotaa pojan huoneen katossa?
Tai jos esim kova hikoilemaan öisin voi täkkeihin ja tyynyihin kertyä kosteutta mikä ajan kanssa muuttuu homeeksi.[/QUOTE]
Superlonpatja homehtuu yllättävän helposti. Patja kannattaa tarkistaa.
 
nojoo
Mykoplasma testattiin ja se oli positiivinen, mutta jälki oli vanha.

Muistin väärin: pusutauriin ei syönyt kuuria.

Borrelioosi oli negatiivinen.

Homealtistuminen vaikuttaa siksi ei-niin-varteenotettavalta vaihtoehdolta siksi, että koulu ja koti on pysynyt samana ja toisaalta meillä muilla ei ole oireita.

Ikävää yskää pojalla on ollut, mutta ei pahemmin enää tänä vuonna. Otimme kuitenkin uudelleen (satunnaiseen) käyttöön Ventolinen, sillä se tuntui auttavan ja pojalla on pienenä ollut astma. Treeneissä ja matseissa käyttää tarpeen vaatiessa.

Poika on kalpea ja valittelee ajoittain huonoa oloa. Lämpö on siis lämpöä, ei normaalia. Silmät ei kutita tai kirvele, vaan tuntuu kuulemma kuivilta. Siksi "pyöräyttää" aika ajoin silmiään niin, että myös hänen kaverinsa ovat sen huomanneet. Ostettiin kuiville silmille tarkoitettuja silmätippoja, mutta ne auttaa vain pienen hetken. Silmäasiassa ei olla vielä käyty lääkärillä.

Ja ei, en pelästy tai usko täältä saatuja diagnooseja. Kunhan kaipailen lisää ideoita ja näkemyksiä kun kerran kaikki on yhtä ulalla pojan kanssa.
Astma ei kyllä parane millään.Jos siis lapsena ollut astma.Ei se mihinkään parane vaan on loppuiän.
 
Vieras II
Sekä minulla että vaimolla oli reilu puolitoista vuotta lievää lämpöä ja veto pois melkein koko tuon ajan. Verikokeista sanoivat että näyttää siltä että mykoplasma on tulossa tai menossa. Koskaan ei selvinnyt mikä on kyseessä mutta onneksi meni meiltä molemmilta ohi itsekseen. Aikaahan siihen kuitenkin meni vähän turhankin paljon.
 
vieras-
Omat lapseni oireilivat juuri noin ja tk-lääkärit teki jos jonkinmoisia kokeita. Myko-testitkin otettiin mutta niitä ei osattu tulkita oikein, siis lääkäritkään, ja nyt pari kk sitten käytin lapsiani juuri tuolla hevoskuuri-jutussa mainitulla lääkärillä. Ja todellakin, mykoplasma oireillut jo monta vuotta. Lyhyet antibioottikuurit eivät kunnolla tuhoa tuota viheliäistä kaveria vaan se aktivoituu aina uudelleen.
 
Käytiin tänään lääkärissä (meillä on onneksi koko ajan ollut sama, aivan mahtava lääkäri) ja ensiksi hän totesi, että kyllähän pojalla melko rankka setti viime vuonna olikin. Että eipä ihme jos vieläkin vaivaa kun tosiaan sekä mykoplasma, että ilmeisesti myös mononukleoosi voi kestää pitkäänkin.

Tällä(kin) kertaa kyseessä oli kuitenkin poskiontelontulehdus. Nyt saatiin jotain nenäsumutetta, jota pitää käyttää pidemmän aikaa ja toivottavasti avaa turvonneet limakalvot (??). Lääkäri siis meinasi, että ehkä uusii siksikin, että turvotusta piisaa. Tai sitten se on vaan seuraus...mistä minä tiedän.

Kiitos myös patjavinkistä. Ei ollut tullut mieleenikään, mutta niinhän siinä patjan suojakankaassa oli kuin olikin mustia täpliä. Kävin tänään ostamassa uuden patjan, petarin ja suojan.

Saas nyt nähdä miten käy. TAAAAAS antibiootteja ja aikuisen annoksen (poika kun painaa rapiat 60 kg), joka toivottavasti puree. Loppuisi jo tämä kierre. Toisaalta olen kyllä ehdottomasti samaa mieltä lääkärin kanssa, että onhan se aika rankka setti ollut viime vuonna. Ihmekös jos jää kierre päälle.
 
vierass
Olin tulossa home-epäilyä kirjoittamaan mutta sitä olikin jo patjasta löytynyt. Toivottavasti uusi patja auttaa! Katoithan samalla peiton ja tyynyn, nekin voi homehtua jos poika on kova hikoilemaan. Onhan pojalla nyt hyvä petari? Eikä petaa sänkyä heti aamulla vaan antaa sen hetken tuulettua?

Mä oon herkistynyt homeelle ja noi on just niitä oireita. Jatkuvasti käytössä nenäsuihke ja antihistamiinit jne.
 
sarvikuono
Jos on ollut useampikin poskiontelontulehdus ja tukkoisuutta, käytättehän nenäkannua? En tiedä, onko muun merkkisiä kuin tuo
http://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/NENAeHUUHTELUKANNU-SARVIKUONO
Mua ainakin lääkäri muistuttelee käytöstä joka kerta, jos tukkoisuutta, flunssaa, muuten ontelo-onglemia tai allergiakausi menossa.
 
"ttt"
Nenäkannu..
seesamöljysuihke ratiopharmalta, sitä käytän itse. Huhtelee ja pitää limakalvot pitkään "voideltuina", ja paljon mukavempi käyttää ku nenäkannu. Nyt varsinkin kun hiekka pöllyää nii paljon helpompi hengittää...
 
Kiitos lisävinkeistä. Meillä on nyt kaksi pullollista lääkärin määräämää suihketta. Pitää käyttää kahdesti päivässä kuukauden ajan. Sen jälkeen voisin kyllä kokeilla pojalla jotain muutakin. Miehen veljen avovaimo on ylistänyt tuota nenäkannua. Kokee sen tosi hyväksi. Itseäni ajatus hirvittääkin, mutta ehkäpä poika ei ole yhtä herkkä kuin äitinsä :).

Petivaatteet katsoin kyllä ja niitä olen muutenkin seurannut. Ostin samalla uuden petarinkin ja vaihdoin sen. Eikä muuten huolta liian aikaisesta petaamisesta petaamisesta ;)
 
nenäkannu
[QUOTE="ttt";29657225]Nenäkannu..
seesamöljysuihke ratiopharmalta, sitä käytän itse. Huhtelee ja pitää limakalvot pitkään "voideltuina", ja paljon mukavempi käyttää ku nenäkannu. Nyt varsinkin kun hiekka pöllyää nii paljon helpompi hengittää...[/QUOTE]

Voi niitä käyttää molempiakin :)
 
Teillä oli muistaakseni eläimiä....
Joo, meillä on kaksi kissaa ja koira. Pojalle on tehty pienempänä testit ja silloin testi näytti negaa noiden kohdalla. Hevoselle on allerginen.

Puhuin tästäkin mahdollisuudesta lääkärin kanssa, mutta hän oli sitä mieltä, että silloin oireet olisi enemmän allergiaan liittyviä. Kun nyt tosiaan on ollut lähes pelkästään lämpöä ja ajoittaista väsymystä.

Lääkäri ei liioin uskonut homealtistumiseen, juurikin siksi, että oireet eivät ihan täsmää. Mutta eipä sitä silti tiedä kummastakaan. Verikokeita otetaan tarkemmin tuon kuurin jälkeen jos ei poika tokene.

Niin ja patjan tarkastaminen nyt ei ainakaan ollut ollenkaan turha operaatio. Hyvä että tuli nyt ilmi.
 

Yhteistyössä