Mikä mun äitiäni vaivaa =(

  • Viestiketjun aloittaja "Väsynyt"
  • Ensimmäinen viesti
"hmmm"
Tiedän että aikuista ihmistä on vaikea saada hoitoon, jos hän ei halua mennä. Lapseen vertaaminen siinä suhteessa on osuvaa, että lapsenkaan kanssa ei neuvotella, mutta oikeast ise toteuttaminen on vaan hankalampaa kun kyseessä on aikuinen ihminen, joka osaa kävellä tilanteesta pois vaikka se sinne lääkäriin kuskattaisiin.

Mutta jos suostuttelu ei pure (esim. että sittenhän se nähdään että missään ei ole vikaa, vähän psykologiaa peliin ja kysytte epäileekö että jotain löytyykin kun ei millään suostu testeihin) niin kokeilisin ainakin sen kerran huijausta. Varaatte salaa ajan lääkäriin, viette äidin ajelulle ja mitään puhumatta lääkärille. Jos äiti pistää vastaan niin huijaatte lisää ja olette hämmästyneitä ja sanotte että hänhän suostui jo tähän, eikö vaan muista? Sittenpähän olisi tuokin kokeiltu, vaikka luulen että tuossa tilanteessa äiti ottaa jalat alleen ja lähtee vaan paikalta.

Mutta muita vaihtoehtoja ei sitte olekaan, muuta kuin odottaa että tilanne pahenee niin että äiti on jo siinä kunnossa ettei edes ymmärrä menevänsä lääkärille :(

Tiedän että on raskasta ja vaikeaa aikaa, mutta kokeilkaa nyt edes tuota ajan varaamista salaa! Video kännyllä raivokohtauksia ja seuraavan kerran kun äiti ei muista tilannetta niin näytä sitä todistusaineistoa.
 
"harmaa"
Älä syyllisty näistä viesteistä, kyllä jokaisen pitäisi tietää että tahdonvastaiseen hoitoon vieminen on vaikeaa. Jopa mahdotonta.

Ihmettelen kyllä suuresti miksei siskosi ota vastuuta. Saisi tulla käymään, todeta tilan omin silmin eikä vaan puhelimen päästä ottaa kantaa asioihin...
 
semmosta
http://www.thl.fi/fi/tutkimus-ja-asiantuntijatyo/tyokalut/iakkaiden-neuvontapalvelut-ja-hyvinvointia-edistavat-kotikaynnit/neuvontapalveluiden-ja-kotikayntien-teemat/muistihairiot

Mikäli muistisairas ihminen on selkeästi avun tarpeessa mutta itse kieltäytyy avun vastaanottamisesta, voidaan tilanteeseen puuttua esimerkiksi sosiaalihuoltolain mukaisesti kotona yksin asuvan huollon tarpeen selvittämiseksi (sosiaalihuoltolaki 41. §) ja/tai tekemällä holhoustoimilain mukainen ilmoitus maistraatille edunvalvonnan tarpeessa olevasta ihmisestä (HolTL 91. §). (Pajukoski 2010.)
 

Yhteistyössä