Mikä muuten on virallisesti ahtaasti asumista?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Meillä 140m2 ja kuusi henkeä. Asummeko virallisesti ahtaasti?
Kaikki tutut kauhistelevat, kuinka mahdumme, kun on vauvakin tulossa. Toki meillä tukalaa on, mutta voisi asiat vielä pahemminkin olla.
 
-Jonttu-
Ahtaus on käsite, jonka jokainen määrittelee itselleen. Toki 5 henkeä jossain yksiössä ei enää mahdu ainakaan mun käsitysmaailmaan.

Itse mieluusti haluaisin vielä väljempään asuntoon, tällä hetkellä asumme kahdestaan 60,5 m2 asunnossa.
 
meillä mh+oh+k

kaks aikuista ja kolme lasta, ja kaikki siis nukutaan samassa makkarissa, ja makkari on "avonainen" eli olkkarin ja makkarin välillä ei oo kunnon seinää kuin pari metriä.

makkarissa on kai neliöitä joku 20 ja olkkarissa 19
 
En tiedä virallisesta. Meillä varmaankin ahdasta mittapuiden mukaan, neliöitä 90 ja ihmisiä 7. (Onneksi muutama kuutio matalaa tilaa, jota ei lasketa mukaan.)

Meiltä ei enää kukaan kysele koska muutetaan, mutta kun neljäs lapsi syntyi esikoisen luokkakaverikin (asuu naapurissa) suri kun kohta me tietysti muutetaan... :D
 
arkangeli
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä 140m2 ja kuusi henkeä. Asummeko virallisesti ahtaasti?
Kaikki tutut kauhistelevat, kuinka mahdumme, kun on vauvakin tulossa. Toki meillä tukalaa on, mutta voisi asiat vielä pahemminkin olla.
Nooh...meillä 6 henkeä ja 95 m2. Ei ole kukaan kummemmin kauhistellut. Eivät varmaan uskalla :D

 
vieras
Mä asuin joskus yhden lapsen kanssa kaksiossa ja liian ahdasta oli! Nyt 4h ja köökki ja tyhmän pohjaratkaisun takia tämäkin pieni mulle ja kahdelle lapselle.

MUTTA olen kotoisin ihan oikein maatilalta ja kotipaikka on sellainen wanha maatalo, jossa tilaa oli sitten vaikka muille jakaa (just olohuoneita/saleja useampikin, jättimäinen keittiö jne). Ehkä mä en sit vaan osaa asua ahtaasti :D
 
me
Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Alkuperäinen kirjoittaja me:
No onko meillä ahdasta teijän mielestä: 44 neliötä 2 aikuista ja 1v ja vauva tulossa.?
Heh, mun mielestä tuossa olisi ahdasta jo kahdellekin :)
Sanopas muuta mutta kun mies on pihi!!! Prkl,mua niin rasittaa nähdä kaikkien naamat yhellä vilkasulla,!!
 
mami
meillä kuus henkee ja 180 neliöö.vanhin lapsi muuttaa syksyllä omaan asuntoon,joka jo olemassa hänelle,siinä hänelle omat 38 neliöö sitten.tila-asia siis hyvin.oikeestaan mulle sopis pienempikin kun siivoomista riittää ja kerroksia kun on kolme niin se on hankalaakin...
 
Innis
Jännä, miten lasketaan vain henkilöitä per huone, vaikka silläkin on väliä, minkäkokoisia makuuhuoneet ovat. Meillä 3h+k, makuuhuoneet ovat vain 11-12 neliöisiä, joten meidän makuuhuoneeseen ei mahdu kuin yksi lastensänky. Toiseen makuuhuoneeseen pitäisi varmaan sitten rakentaa riittävän monisänkyinen kerrossänky, että sinne voisi enemmän kuin 2 lasta sijoittaa. Kuitenkin koko kämpässä neliöitä 75, joten mielestämme 4 henkeä + 1 tuleva eivät vielä asu ahtaasti, mutta pian asuu.
 
Anna
Vaihetaanko :D

Meillä on 357 neliöö, pakko ois saada joku mieluisa pienempi. Ei oo mitään järkeä asua 2 aikuisen tälläsessä. Ja kun lapset reilu kuukauden päästä muuttaa takasin, on tämä silti liian iso :/
 
:-:
Meillä oli 80m2 (3h+k) ja 2 aikuista ja 4 lasta vielä muutama vuosi sitten. Nyt 160m2 (6h+k+s) 3 aikuista (yksi intissä) ja 4 lasta (kohta 5).
Nyt ei ole enää ahdasta... :) Vaikka jokaisella lapsella ei olekaan omaa huonetta, vaan isoimmilla.
 
Mihin vaikuttaa?
Alkuperäinen kirjoittaja Äippä x3:
No miten kukakin asian käsittää. Esim. kelalla asunnon enimmäispinta-ala 6 hengelle saisi olla maksimissaan 115 neliötä (jos asumistukea haluaisi).
Meillä 3 henkeä ja 100 neliötä, asumsitukea saa normaalisti. Kun perheluku kasvaa neljään, tukikin hieman nousee. Miten nuo neliöt mihinkään vaikuttavat..?
 
vierass
Alkuperäinen kirjoittaja Mihin vaikuttaa?:
Alkuperäinen kirjoittaja Äippä x3:
No miten kukakin asian käsittää. Esim. kelalla asunnon enimmäispinta-ala 6 hengelle saisi olla maksimissaan 115 neliötä (jos asumistukea haluaisi).
Meillä 3 henkeä ja 100 neliötä, asumsitukea saa normaalisti. Kun perheluku kasvaa neljään, tukikin hieman nousee. Miten nuo neliöt mihinkään vaikuttavat..?
No sä et saa tukea ollenkaan siltä ylimenevältä osalta. Eli tekin saatte tukea vaan muistaakseni 71-72 neliöön. Eli jos vuokra on esim 1000 euroa niin tukenne lasketaan sen mukaan, kun se ois vaan 710-720 euroa... Tajusitko?
 
Meillä miehen kanssa 42,5 neliötä ja vauva tulossa. Ehkä yhden lapsen kanssa asunto menee pari vuotta kunnes tarvitsee oikean lastensängyn pinnasängyn tilalle.
Muutto olisi mahdollinen mutta maksetaan tästä vuokraa vain 450e/kk ( yksityinen ) ja sijainti todella hyvä.
Rivitaloasunnosta haaveillaan :)
 

Yhteistyössä