Mikä on kun aina väsyttää!? ei jaksais mitään

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Ikää 35v ja nukuttaa niin että vois nukkua kaiket päivät ja yöt. Työterv.huollossa ottivat kilpirauhaskokeet,verenkuvan,verensokerin ja kaikki ne ok. Lapsetn9v ja 2v. Pienempi valvottanut aiemmin kovasti mutta on jo muutaman kk ajan nukkunut paremmin, ehkä 1-2 herätystä yössä. En jaksa mitään. Valun pitkin sohvia. Tai kun saan aikaiseksi tehdä jotain, olen sen jälkeen todella väsynyt.
 
Hullumagneetti
Syitä voi olla monia. Syksyllä hormonaalinen toiminta tuppaa muuttua ja se väsyttää. Toiset jopa masentuvat. Sinulla voi olla esimerkiksi tulehduksia, tai jokin muu sairaus, joka väsyttää. Stressi väsyttää ja tietenkin uupumus väsyttää. Mikäli verikokeet ovat ok, voidaan poissulkea pahemmat viat. Jäljelle jäävät muut seikat.

Unenlaatuun kannattaa kiinnittää huomiota. Ruokavaliokin on sellainen, jota kannattaa tarkkailla. Esimerkiksi paljon hiilihydraatteja sisältävät ruoat (raffinoituja etenkin) tuppaavat väsyttämään, koska silloin eritetään liikaa insuliinia ja aivot luulevat sinun olevan alienergisessä tilassa (eli vereen jää liian vähän glukoosia koska ylimääräinen inska käskee kuskata verensokerin talteen joko läskiksi tai lihaksiin tärkkelykseksi).

Suoliston hyvinvointi on erittäin tärkeää myös. Verikokeissa ei välttämättä crp edes nouse, vaikka sinulla on esimerkiksi paksusuolessa tulehdusta. Kokeile elellä hieman niukemmilla makroilla ja tarkkaile oloasi. Syö ruokia, joissa on alle 3 ainesosaa kokeeksi.

Mikäli et ole vakuuttunut ja haluat vastauksia, voit tietenkin yrittää löytää tästä maasta jonkun ihmisen, joka tajuaisi jotain endokrinologiasta. Kontroversiaalisesti tämän maan endokrinologit eivät tajua tuon taivaallista endokrinologiasta. Mittauksia kyllä löytyy pilvin pimein, mutta varaudu muutamien tuhansien kustannuksiin.

Lopuksi sen verran, että jos väsyttää ja ruokavalio jne on kondiksessa, nuku! Levossa keho korjaa itseään (parasympaattinen hermosto on aktiivinen), eli väsymyksen tarkoitus on pitää sinut aloillaa siksi, että paranet.
 
Ethän vaan syö jotain multivitamiinilisää?
Mulle sellainen aiheuttaa hyvin voimakasta uupumuksen tunnetta. Toki tuokin vaikuttaa, kun toistuvasti joutuu yöllä useita kertoja heräilemään.

Mulla yleiseen hyvinvointiin on vaikuttanut totaalinen sokereiden poisjättäminen. Kerta kaikkiaan ei syö pastaa/riisiä/perunaa, vaan niiden sijaan runsaasti muita kasviksia. Kissanrasvojen poisjättäminen ja niiden tilalle aito voi ja oliiviöljy. Oloni ei ole enää lainkaan niin väsynyt, mitä joskus on ollut. En enää kaipaa edes päiväunia (no okei, satunnaisesti vaan, kun kärsin muuten unihäiriöistä)
 
vierailija ap
Ethän vaan syö jotain multivitamiinilisää?
Mulle sellainen aiheuttaa hyvin voimakasta uupumuksen tunnetta. Toki tuokin vaikuttaa, kun toistuvasti joutuu yöllä useita kertoja heräilemään.

Mulla yleiseen hyvinvointiin on vaikuttanut totaalinen sokereiden poisjättäminen. Kerta kaikkiaan ei syö pastaa/riisiä/perunaa, vaan niiden sijaan runsaasti muita kasviksia. Kissanrasvojen poisjättäminen ja niiden tilalle aito voi ja oliiviöljy. Oloni ei ole enää lainkaan niin väsynyt, mitä joskus on ollut. En enää kaipaa edes päiväunia (no okei, satunnaisesti vaan, kun kärsin muuten unihäiriöistä)
En syö monivitamiinia,d-vitamiinia ainoastaan aina kun vaan muistan. Ruokavaliota olen vähän jo korjannut kun aiemmin olin aikamoinen sokerihiiri. Mutta on siinä edelleen korjattavaa kyllä. Syötkö leipää ollenkaan tai puuroa? Mehuja?

Kauheasti vaivaa että onko kuitenkin joku vakava sairaus taustalla vai olenko sitten "vaan" yksinkertaisesti niin masentunut. Sitäkin vaivaa minulla kun on ollut synnytysten jälkeen :(
 
En syö monivitamiinia,d-vitamiinia ainoastaan aina kun vaan muistan. Ruokavaliota olen vähän jo korjannut kun aiemmin olin aikamoinen sokerihiiri. Mutta on siinä edelleen korjattavaa kyllä. Syötkö leipää ollenkaan tai puuroa? Mehuja?

Kauheasti vaivaa että onko kuitenkin joku vakava sairaus taustalla vai olenko sitten "vaan" yksinkertaisesti niin masentunut. Sitäkin vaivaa minulla kun on ollut synnytysten jälkeen :(
Syön itse valmistamiani mantelipohjaisia leipiä, joihin laitan esim. saksanpähkinärouhetta ja pellavansiemenrouhetta. Puuroa en syö, mutta joskus olen kokeillut liottaa pellavansiementä yön yli ja syönyt sen aamulla. Mehuja en käytä lainkaan, joskus olen kokeillut sokerittomia mehukiisseleitä, mutta niistä mulle tulee riesaksi närästystä.

Mulla tahtoo olla välillä sellaista alakuloisuutta, jotain masennuksen tapaista. Sitä pyrin pitämään kurissa liikunnalla ja tämä ruokavaliokin auttaa yleiseen vireystilaan.
 
vierailija ap
Syön itse valmistamiani mantelipohjaisia leipiä, joihin laitan esim. saksanpähkinärouhetta ja pellavansiemenrouhetta. Puuroa en syö, mutta joskus olen kokeillut liottaa pellavansiementä yön yli ja syönyt sen aamulla. Mehuja en käytä lainkaan, joskus olen kokeillut sokerittomia mehukiisseleitä, mutta niistä mulle tulee riesaksi närästystä.

Mulla tahtoo olla välillä sellaista alakuloisuutta, jotain masennuksen tapaista. Sitä pyrin pitämään kurissa liikunnalla ja tämä ruokavaliokin auttaa yleiseen vireystilaan.
Kiitos sulle asiallisesta viestistä :) täytyy tehdä omaan ruokavalioon ainanin pieniä muutoksia. Josko niillä tippuis muutama ylimääräinen kilokin.
.toisaalta kun luen epätyypillisen masennuksen oireista, kuulostaa ne valitettavan tutuilta.

Liiallista nukkumista, etenkin makeisiin kauhea himo. Toisaalta joku hyvä tapahtuma saa hyvän mielen mutta toisaalta alakuloa.
 
Hullumagneetti
Kiitos sulle asiallisesta viestistä :) täytyy tehdä omaan ruokavalioon ainanin pieniä muutoksia. Josko niillä tippuis muutama ylimääräinen kilokin.
.toisaalta kun luen epätyypillisen masennuksen oireista, kuulostaa ne valitettavan tutuilta.

Liiallista nukkumista, etenkin makeisiin kauhea himo. Toisaalta joku hyvä tapahtuma saa hyvän mielen mutta toisaalta alakuloa.
Väsymyksesi syy käy ilmi tältä videolta:

 
Hullumagneett
Joo makean syömistä on ollut varmaan liikaa mutta niin kuin taisin kirjoittaa niin si oon huomattavasti vähentänyt. Painoindeksin mukaan lon kyllä normaalipainoinen mutta yritystä on että muutama kilo tippuis.
Paino ei tässä ole se tekijä, vaan insuliinivaste. Testaa paraneeko olo jos vähennät hiilarit alle 100 grammaa per vrk.
 
  • Tykkää
Reactions: feger
vierailija
Ethän vaan syö jotain multivitamiinilisää?
Mulle sellainen aiheuttaa hyvin voimakasta uupumuksen tunnetta. Toki tuokin vaikuttaa, kun toistuvasti joutuu yöllä useita kertoja heräilemään.

Mulla yleiseen hyvinvointiin on vaikuttanut totaalinen sokereiden poisjättäminen. Kerta kaikkiaan ei syö pastaa/riisiä/perunaa, vaan niiden sijaan runsaasti muita kasviksia. Kissanrasvojen poisjättäminen ja niiden tilalle aito voi ja oliiviöljy. Oloni ei ole enää lainkaan niin väsynyt, mitä joskus on ollut. En enää kaipaa edes päiväunia (no okei, satunnaisesti vaan, kun kärsin muuten unihäiriöistä)
Hyvä, että kerroit(y)
 
vierailija
Ikää 35v ja nukuttaa niin että vois nukkua kaiket päivät ja yöt. Työterv.huollossa ottivat kilpirauhaskokeet,verenkuvan,verensokerin ja kaikki ne ok. Lapsetn9v ja 2v. Pienempi valvottanut aiemmin kovasti mutta on jo muutaman kk ajan nukkunut paremmin, ehkä 1-2 herätystä yössä. En jaksa mitään. Valun pitkin sohvia. Tai kun saan aikaiseksi tehdä jotain, olen sen jälkeen todella väsynyt.

Syötkö sä paljon sokeria? Mua väsyttää ja silmät tuntuu sumuisilta jos syön paljon karkkia. Ei jaksa enää mitään ja olo on vetelä. Jos pystyn olla erossa karkkipusseista ja suklaasta niin olen virkeä ja silmät on kirkkaat ja kosteat.
 
vierailija
"recalls the day when she went to work picking soybeans on one of the plantations on the plains surrounding the capital, Brasilia. Soon, she started feeling dizzy and nauseous. More than 40 families fell ill that day, indicating the adverse effects of pesticides. Even one year later, Batista has difficulty in eating, and she has lost 30% of her vision. Doctors are unable to give her a prognosis due to uncertainty about the type of pesticide that poisoned Andresa. Dupont do Brasil, the company that had the contract to manage the field, agreed to pay damages of 50,000 reais ($13,000) to one of Batista’s coworkers that day. Batista said the company paid her 40,000 reais. The sudden death of Bees in Brazil is proof that the pesticides are not just harming Humans but equally on animals as well."
 
vierailija
Ikää 35v ja nukuttaa niin että vois nukkua kaiket päivät ja yöt. Työterv.huollossa ottivat kilpirauhaskokeet,verenkuvan,verensokerin ja kaikki ne ok. Lapsetn9v ja 2v. Pienempi valvottanut aiemmin kovasti mutta on jo muutaman kk ajan nukkunut paremmin, ehkä 1-2 herätystä yössä. En jaksa mitään. Valun pitkin sohvia. Tai kun saan aikaiseksi tehdä jotain, olen sen jälkeen todella väsynyt.

niin tätä se on.... onko joku salaliitto naisten kesken kostohimossaan eikä kerrota lapsettomille.. mitä h*ttiä perhe-elämä on yöllisenä heräilyneen..... jaksaa .. jaksaa.. jaksaa.. paskat sanon minä..... Äläkää missään nimessä lisääntykö jos haluatte säilyttää järkenne. ei ole sen arvoista.
 

Yhteistyössä