mikä on miehen osuus kotitöissä/lasten suhteen?

  • Viestiketjun aloittaja tasa-arvoako?
  • Ensimmäinen viesti
Meillä ukko siivoaa siinä missä minäkin ja tekee ruokaakin...lasten kanssa ei ala leikkimään!Jos käsken tehdä lasten kans jotain niin lähtee vanhempiensa luokse missä ei varmasti tartte tehä mitään!Mummu ja pappa sitten hyysää! B)
 
tilli
no oho!!meillä on aina tehty 50-50 ja raskausaikana mies jopa töidensä lisäksi teki kaikki hommat, kun jouduin lepoon!!ja vaikka olen äitiyslomalla niin siltikään en yksin vastaa kotihommista, sillä miehen mukaan minullekkin kuuluu vapaa-aikaa sekä kotitöistä että lastenhoidosta.

tosin, meillä suurkiitos kuuluu anopille, joka on opettanut kaikki lapsensa sukupuolesta riippumatta hoitamaan huushollia!

niin ja meillä lapset otetaan kotitöihin pienestä pitäen, tietysti ikä huomioon ottaen..eli surullista huomata, että jopa meidän 2-vee poikakin tekee enemmän "kotihommia" ja "hoitaa"(leikkii pikkusiskon kanssa) siskoaan kuin mitä joidenkin miehet osallistuu kotitöihin ja lasten kanssa touhuamiseen.

 
Alkuperäinen kirjoittaja tilli:
niin ja meillä lapset otetaan kotitöihin pienestä pitäen, tietysti ikä huomioon ottaen..
Näin myös meillä!
Lasten työ on aina huolehtia tiskikoneen tyhjentämisestä ja tuo 2,5 vuotias ottaa hommansa vallan vakavasti, joskus meinaa tyhjentää likaisetkin astiat :saint: Mutta mun mielestä tämä on oikeasti tärkeä asia, ettei lapset elä missään täyshoitolassa, vaan kodissa jokainen joka asuu, tekee jotain. Pienelle veuvalle riittää että on söpö ja ilahduttaa olemassaolollaan muita ja isille ehkä että käy töissä, se riippu keksinäisistä sopimuksista, mutta kukaan ei asu ilmaisessa täyshoitolassa. Ja tästä äidit saa kyllä monesti syyttää itseään, kun kenenkään muun kuin itse tekemä työ ei kelpaa ja kyllähän se lasten osallistuminen joskus vähän työtä hidastaakin.
 
äippänä kolmelle
Alkuperäinen kirjoittaja sese:
Mulla on niin hyvin asiat, että mies tekee aina ruoan! Siis ihan aina, vaikka kävi töissä ja minä olin kotona hoitamassa lasta. Se on iso helpotus mulle, koska en pidä ruoanlaitosta.

täälä on samoin ;) Mies laittaa ruoan vaikka onkin töissä ja minä kotona, minäkään en pahemmin ruoanlaitosta perusta ja jos laittasin ni saisin kolme pikku kaveria avuksi :) (sit sais vahtii niitä viel ettei ne polta itteään tai nakkele ruokaan mitään ylimäärästä)
 
tilli
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja tilli:
niin ja meillä lapset otetaan kotitöihin pienestä pitäen, tietysti ikä huomioon ottaen..
Näin myös meillä!
Lasten työ on aina huolehtia tiskikoneen tyhjentämisestä ja tuo 2,5 vuotias ottaa hommansa vallan vakavasti, joskus meinaa tyhjentää likaisetkin astiat :saint: Mutta mun mielestä tämä on oikeasti tärkeä asia, ettei lapset elä missään täyshoitolassa, vaan kodissa jokainen joka asuu, tekee jotain. Pienelle veuvalle riittää että on söpö ja ilahduttaa olemassaolollaan muita ja isille ehkä että käy töissä, se riippu keksinäisistä sopimuksista, mutta kukaan ei asu ilmaisessa täyshoitolassa. Ja tästä äidit saa kyllä monesti syyttää itseään, kun kenenkään muun kuin itse tekemä työ ei kelpaa ja kyllähän se lasten osallistuminen joskus vähän työtä hidastaakin.
pölyjen ja pöytien pyyhkiminen on myös mukavaa ja yhtenä päivänä olin jättänyt tiskirätin pöydän kulmalle ja niin vain tuo vikkelä lapsukainen pyyhki kaapin ovea ja sen jälkeen lattiaa..eli pyykkiin meni tiskirättini, mutta hyväähän tuo vain tarkoitti :)

tiskikoneen tyhjentäminen on meilläkin suosittua ja välillä meilläkin saa kunnolla toppuutella, ettei niitä likaisiakin oteta sieltä pois =) toinen kestosuosikki on pyykkikoneen täyttö ja tyhjennys..ja kovasti koitetetaan myös ripustaa pyykkejä kuivumaan..koita siinä sitten vakavasti selittää ettei pieni paita tarvitse kuutta pyykkipoikaa...

nyt olen alkanut opettaa, että likaiset vaatteet viedään pyykkikoriin ja se vaatii myös hieman säätöä, sillä innokas siivoajamme veisi innolla kaikki löytämänsä vaatteet pyykkikoriin, myös ne puhtaat siitä pyykkitelineeltä :)



 
vieras9
Meillä jakaantuu ihan kivasti, mä teen enemmä siivous ym taloustöitä, mutta mies sitten huoltaa pihalla ja remppaa. Mä en nyt oikein tota lasten kanssa osuutta ymmärtänyt, mutta jos omia menoja tarkoitetaan, niin ei tarvitse edes neuvotella, kunhan aikataulut sopivat. Muuten vietetään aika perheenä eikä lasketa kuka nyt minkäkin pyllyn käy pyyhkimässä.
 
tilli
Alkuperäinen kirjoittaja vieras9:
Meillä jakaantuu ihan kivasti, mä teen enemmä siivous ym taloustöitä, mutta mies sitten huoltaa pihalla ja remppaa. Mä en nyt oikein tota lasten kanssa osuutta ymmärtänyt, mutta jos omia menoja tarkoitetaan, niin ei tarvitse edes neuvotella, kunhan aikataulut sopivat. Muuten vietetään aika perheenä eikä lasketa kuka nyt minkäkin pyllyn käy pyyhkimässä.
lapsethan tykkäävät matkia mielellään aikuisten tekemistä ja jos pienestä pitäen rohkaiset ja kannustat heitä ottamaan osaa kodin töihin niin ei apn kaltaisia aloituksia ei tarvita :)

vaikka ei vika aina ole kotikasvatuksessa..olen tuttavapiirissäni nähnyt,kuinka mies passataan alusta pitäen sohvalle, mitään ei tarvitse kotona tehdä ja sitte kun tulee lapsia eikä nainen ehdi kaikkeen niin sitten itketään kun mies ei suostu enää mitään tekemäänkään...kun ei aikaisemminkaan ole tarvinnut.

 
tilli
Alkuperäinen kirjoittaja vieras9:
Meillä jakaantuu ihan kivasti, mä teen enemmä siivous ym taloustöitä, mutta mies sitten huoltaa pihalla ja remppaa. Mä en nyt oikein tota lasten kanssa osuutta ymmärtänyt, mutta jos omia menoja tarkoitetaan, niin ei tarvitse edes neuvotella, kunhan aikataulut sopivat. Muuten vietetään aika perheenä eikä lasketa kuka nyt minkäkin pyllyn käy pyyhkimässä.
äh lukemisen ymmärtämistä pitäisi tehostaa..nyt vasta tajusin mitä tarkoitit tuolla "lasten kanssa osuudella" =)

tämä äitee taitaa tarttea sen "äidin aamiaisen" eli buranan ja kolme kuppia kahvia, jotta käynnistyisin... =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja tilli:
nyt olen alkanut opettaa, että likaiset vaatteet viedään pyykkikoriin ja se vaatii myös hieman säätöä, sillä innokas siivoajamme veisi innolla kaikki löytämänsä vaatteet pyykkikoriin, myös ne puhtaat siitä pyykkitelineeltä :)
Meillä taas kun lapset siivoo löytyy välillä pyykkikorista kaikki, mikä on olu väärässä paikassa. Sohvalta on kaapattu joku mytty ja siellä on sitten ollu vaatteiden alla mutama lelu tai kirja ja kaiki pykikoriin vaan :D
Ja 2,5 v on tosi kova metkimaan ja tekemään kaikkea mitä muutkin, vähän aikaa sitten se oli pessy pyykkiä; kuivausrumpu oli täynä pykipulveria :headwall: Mutta on se vaan niin reipas ja avulias :D
 
vieras 9
No ei ulosanti ehä näin aamutuimaan ole kaikkein selkeintä, en siis tarkoittanut kotitöitä, niihin lapset osallistuvat ja tykkäävät olla apuna. Tarkoiti sitä, että aina lasketaan kuka on lasten kanssa, mun mielestä perheen pitää viettää aikaa yhdessä ilman, että vanhemmat laskee kuka on laittanut puurot sun muut, ehkä en siksi laskemista ymmärrä kun oma mies osallistuu ilman pyyntöä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras 9:
No ei ulosanti ehä näin aamutuimaan ole kaikkein selkeintä, en siis tarkoittanut kotitöitä, niihin lapset osallistuvat ja tykkäävät olla apuna. Tarkoiti sitä, että aina lasketaan kuka on lasten kanssa, mun mielestä perheen pitää viettää aikaa yhdessä ilman, että vanhemmat laskee kuka on laittanut puurot sun muut, ehkä en siksi laskemista ymmärrä kun oma mies osallistuu ilman pyyntöä.
Mäkään en ymmärrä -kuten tuolla jo kirjoitinkin- sitä että lasten kanssa vietetty aika lasketaan kotityöksi :/
 
tilli
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja tilli:
nyt olen alkanut opettaa, että likaiset vaatteet viedään pyykkikoriin ja se vaatii myös hieman säätöä, sillä innokas siivoajamme veisi innolla kaikki löytämänsä vaatteet pyykkikoriin, myös ne puhtaat siitä pyykkitelineeltä :)
Meillä taas kun lapset siivoo löytyy välillä pyykkikorista kaikki, mikä on olu väärässä paikassa. Sohvalta on kaapattu joku mytty ja siellä on sitten ollu vaatteiden alla mutama lelu tai kirja ja kaiki pykikoriin vaan :D
Ja 2,5 v on tosi kova metkimaan ja tekemään kaikkea mitä muutkin, vähän aikaa sitten se oli pessy pyykkiä; kuivausrumpu oli täynä pykipulveria :headwall: Mutta on se vaan niin reipas ja avulias :D

*nauraa*todellakin pitää aina muistaa tarkistaa niin pyykkikoneen kuin astianpesukoneenkin sisusta ennen kuin sitä päälle lykkää!!koskaan ei tiedä mitä muita aarteita sieltä lötyy.. no meillä on tiskikoneesta löytynyt viimeksi aakkospalikka ja serkkutyttö oli fiksuna päättänyt laittaa leikkiastiansakin koneeseen..onneksi huomattiin tuokin ajoissa =)
 
Me ollaan sovittu ettei ukon tartte auttaa juurikaan kotihommissa..poikkeuksia lukuun ottamatta..
esim.roskien vienti,puiden hakkaaminen ja hakeminen,mattojen tamppaaminen ja omien pyykkien pyykkikoriin vieminen..ne on ukon hommia..
Tietty kun joka perjantai vietellään siivouspvää(ellei se siirry :D ) ukko auttaa kyllä kun tulee töistä jos apua huolin:)
Meillä ukko enempi leikkii ja puuhaa muksun kaa...
Aina kun mies tulee töistä ni alkaa heti touhuu neitokaisen kanssa...
 
kukeseen harmailee
Miehestä tuli kesäkuun alusta koti-isi, joten hetkellä hän hoitaa enemmän lapsia ja tekee kotitöitä kun minä. Muuten hommat menee varmaan suurinpiirtein 50/50, tosin miehellä enemmän lastenhoitoa ja minulla kotitöitä
 
Mä olen kotona joten tällä hetkellä teen enemmän kotitöitä, mutta lähinnä juuri siksi, että oon enemmän täällä kotona ja niihin töihin tartun sitä mukaan kun niitä vastaan tulee. Mutta kun mies tulee töistä kotiin niin ihan yhtä paljon hän kotitöihin osallistuu eli illat touhutaan lasten ja kodin/pihan parissa ihan yhdessä. Musta se vaan on itsestään selvyys, ettei aikuinen ihminen kuvittele asuvansa kuin hotellissa eli mies tekee ruokaa, pesee pyykkiä, imuroi jne. hoitaa omaa kotiaan siis. Jotenkin tuntuu vaan kummalliselta jos ei oma koti kiinnostais?! Lapset ollaan aina hoidettu myös yhdessä ja ihan omasta halustaan mies heräili jopa öisin vauvan kanssa vaikka kävikin töissä, ei se työssäkäynti estänyt sitä että halus olla isä joka vastaa vauvan tarpeisiin, eli ei kokenut rasitteena yöheräilyjä vaan lähinnä oikeutenaan.
 
meillä
Aika vötys äijiä teillä. Meillä minä teen laten hoidon ohessa mitä vain ehdin päivän aikana, ja loput tehdään yhdessä kun mies tulee töistä. Toisinaan otetaan vapaa-iltoja tasapuolisesti. Eli jos mies menee pelaan tennistä, saatan mennä itse joku toinen päivä sitten kaverille tms illan suussa. Mies tietää kaiken lasten hotoon liittyvän aivan yhtä hyvin kuin minä. Tietää sanomatta mitä syövät, milloin syövät, mitä puetaan, milloin käydään suihkussa, milloin mennään nukkumaan, mitä lääkkeitä otetaan ja kuinka paljon ja osaa hoitaa kaiken tuon aivan itsenäisesti ilman mua. Voin lähteä hyvillä mielin ovesta eikä perään tarvi soitella. Tiedän, että siellä on lapsiaan aidosti rakastava ja heidän kanssa aikaa mielellään viettävä isä. Isä, jolle lapsista huolehtiminen tulee luonnostaan ja joka ei voisi edes kuvitella toisenlaista isänroolia.
 
lila88
Tähän voi vaan sanoa että MIEHET!!!! meillä oli jokin aika sitten täysin sama juttu, hieman ku suutaan aukas ja pyysi jotain tai sanoin että onpa ollu tylsä päivä, nii vastaus oli että mee töihin. aloin tekee ukolle selväks että työ mitä teen kotona on maailmantärkeintä ja erittän raskasta henkisesti että fyysisesti, johan alko painumaan ajatukset nuppiin, tällä hetkellä ukko tyhjentelee ja täyttelee astianpesukonetta, pesee työvaatteensa, hoitaa tyttöä, leikkii,antaa ruokaa, kylvettää/saunottaa, laittaa tytön sillon nukkumaan kun minä en sitä tee, tämä siis tapahtuu arki-iltaisin töitten jälkeen ja viikonloppuisin :) .
imuriin tai luuttuun en oo sen antanu koskea koska sen jos se tekee niin se on ollu yhtätyhjän kanssa pelehtimistä kun joutusin ite tekemään kaiken uudelleen :D:D

eli siis ukko tekee samoja hommia kun minä mutta vähemmissämäärin :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
Aika vötys äijiä teillä. Meillä minä teen laten hoidon ohessa mitä vain ehdin päivän aikana, ja loput tehdään yhdessä kun mies tulee töistä. Toisinaan otetaan vapaa-iltoja tasapuolisesti. Eli jos mies menee pelaan tennistä, saatan mennä itse joku toinen päivä sitten kaverille tms illan suussa. Mies tietää kaiken lasten hotoon liittyvän aivan yhtä hyvin kuin minä. Tietää sanomatta mitä syövät, milloin syövät, mitä puetaan, milloin käydään suihkussa, milloin mennään nukkumaan, mitä lääkkeitä otetaan ja kuinka paljon ja osaa hoitaa kaiken tuon aivan itsenäisesti ilman mua. Voin lähteä hyvillä mielin ovesta eikä perään tarvi soitella. Tiedän, että siellä on lapsiaan aidosti rakastava ja heidän kanssa aikaa mielellään viettävä isä. Isä, jolle lapsista huolehtiminen tulee luonnostaan ja joka ei voisi edes kuvitella toisenlaista isänroolia.
Vaikka vastasin jo äsken niin pitää viel peesailla sua. Tuollainen isä meiltäkin löytyy, enkä osais edes kuvitella tilannetta että mies multa kyselis neuvoja lasten hoitoon :LOL:
Mulla on myös iltaisin omia harrastuksia, joihin oon aina voinut hyvillä mielin lähteä, kun tiedän että lasten on ihan yhtä hyvä olla isänsä kuin mun kanssa.

 
Meillä mies käy töissä..herää joka aamu vähän ennen viittä, joten se ollaan sovittu, et jos arkiöisin tarvii pojun takia nousta, ni mie nousen. Viikonloppuisin sit vuorotellaan. Mut taas on tääkin viikko menny, ettei oo kummankaan tarvinu nousta. Meillä mies hoitaa tiskit, eli joko koneen täytön ja tyhjennyksen tai käsintiskauksen. Mie pesen pyykit ja siivoan kissojen vessan. Yhdessä siivoillaan. Mies kyllä useemmin alottaa siivouksen ku mie. Mie en aina jaksais... Yhdessä laitetaan ruokaa tai jompi kumpi..milloin mitenkin. Pojun kanssa mies on aina kun pystyy. Tekee usein iltaisinkin töitä, jolloin mie oon pojun kans, mut usein sit tehdäänkin niin, et ku mies tulee töistä, ni mie nappaan samantien koirat ja lähden pitkälle juoksulenkille ennen kuin mies aloittaa illan työt, joten kerkiän omaakin aikaa saamaan.

Tänäänkin ois tarkoitus lähteä kaverin taidenäyttelyn avajaisiin, mut mies ei viel tiiä, et jaksaako. Jollei jaksa, ni mie lähen koirien kans koulutuskentälle pariks tunniks, jolloin mies on pojun kanssa. Mies huolehtii myös iltaisin pojun hampaitten pesusta ja iltasadusta.
 
Mun frendi potkas vastaavanlaisen mihen pellolle. Ja jo parani elämänlaatu.
Ei se ole hölmö joka ei kotona viitsi mitään tehdä, vaan se joka katselee sellaista partneria.
Ja jos ei edes omat lapset kiinnosta, niin mitä sellasella miehellä tekee?
 

Yhteistyössä