Mikä ruoka-aine tekee mun vatsan näin hiton kipeeksi?

  • Viestiketjun aloittaja "Jenny"
  • Ensimmäinen viesti
"Jenny"
Mulla on nykyisin joka päivä vatsa löysällä, käyn vessassa isommalla hädällä ainakin 3 kertaa päivässä, lisäksi vatsa täynnä ilmaa ja hieman särkee.
Millekkään en tietääkseni ole allerginen. Olen vaihtanut kaikki maitotuotteet laktoosittomiin ja kokeillut viljatontakin ruokavaliota. Ei auta. Kohta täytyy varmaan kääntyä lääkärin puoleen, mutta sitä ennen ajattelin kysyä, jos palsta tietäisi ärsyttääkö joku näistä tuotteista erityisesti mahaa.

Tänään ja eilen söin samanlaisesti eli

aamupala: 2 * ruisleipä + becel olive + ultra kevyt metwursti + kurkku ja paprika sekä kahvia laktoosittomalla maidolla

päivällä: munakoisoa + paprikaa + sipulia + tomaattimurskaa paistettuna oliiviöljyssä + valkosipulimarinoitua kanaa.

iltapala: laktoositon maustamaton jogurtti + kuitumuroja + banaani
 
"hmm"
Mä en ymmärrä mistä asia johtuu, mutta mun vatsa ei kestä enää nykyään ollenkaan tavallisia maitotuotteita. Ei siis laktoosittomiakaan. Ainoat, jotka käyvät, ovat luomutuotteet, syystä jota en käsitä. Esim. laktoositon maitojuoma tekee aivan hirveät vatsakivut, mutta laktoositon luomumaitojuoma taas ei. Tavallista maitoa en uskalla ajatellakaan.. Koita testata, onko sulla samoin.
 
"A.P"
[QUOTE="vieras";24225725]Mun maha ei kestä ruisleipää, turvottaa ihan mielettömästi. Ja sitten jos maha on jo valmiiksi ärtynyt niin kahvi ei ainakaan auta asiaa...[/QUOTE]

ruisleipää epäilisin itsekin, mutta kun vatsavaivat eivät poistuneet kun olin viikon syömättä viljaa niin aattelin ettei siitä johtuisi. Kahvi saattaisi olla, sitä juon joka päivä. Voiko sille herkistyä kun ei ole 20 vuoden aikana muuten ongelmia aiheuttanut kun vasta nyt viimeset peri kuukautta?
 
"A.P"
[QUOTE="hmm";24225774]Mä en ymmärrä mistä asia johtuu, mutta mun vatsa ei kestä enää nykyään ollenkaan tavallisia maitotuotteita. Ei siis laktoosittomiakaan. Ainoat, jotka käyvät, ovat luomutuotteet, syystä jota en käsitä. Esim. laktoositon maitojuoma tekee aivan hirveät vatsakivut, mutta laktoositon luomumaitojuoma taas ei. Tavallista maitoa en uskalla ajatellakaan.. Koita testata, onko sulla samoin.[/QUOTE]

täytyy kokeilla, kiitti vinkistä! :)
 
"hmm"
[QUOTE="A.P";24225775]ruisleipää epäilisin itsekin, mutta kun vatsavaivat eivät poistuneet kun olin viikon syömättä viljaa niin aattelin ettei siitä johtuisi. Kahvi saattaisi olla, sitä juon joka päivä. Voiko sille herkistyä kun ei ole 20 vuoden aikana muuten ongelmia aiheuttanut kun vasta nyt viimeset peri kuukautta?[/QUOTE]

En ole kuullut koskaan, että kukaan ois tullut allergiseksi kahville. Mutta kyllähän sitä ajan kanssa voi herkistyä. Mä olen esim pystynyt elämäni ekat 30 vuotta juomaan tavallista maitoa ja käyttämään maitotaloustuotteita ilman ongelmia. Sitten alkoivat vatsavaivat pari vuotta sitten pikkuhiljaa. Siirryin laktoosittomiin, joka auttoikin hetken. Kunnes ajan kanssa niistäkin alkoivat hirvittävät vatsakivut. Nyt pystyn käyttämään tosiaan vain laktoosittomia luomutuotteita tai pieniä määriä täysrasvaisia maitotuotteita ruuanlaitossa hylana/laktoosittomana. Voi olla, että tulee pian päivä jolloin nämäkään eivät mulle enää sovi ja mun on pakko jättää nekin pois. Ehkä mä en olekaan laktoosi-intolerantikko, vaan oikeasti maitoallerginen.
 
"A.P"
[QUOTE="niin";24225867]Oletko syöny jotain missä makeutusaineita? Mun maha oireili juurikin noin niistä =X Ja ruisleipä on myös aika paha, jos masu mutuenkin ärtynyt.[/QUOTE]

Ennen join päivässä varmaan litran zero colaa, mutta senkin lopetin noin kuukausi sitten kokonaan, jotta vatsavaivat loppuisi. Oonkohan pilannut jotain jo pysyvästi makeutusaineilla..
Kokeilen tuota luomumaitoon vaihtamista ja jättää ruisleivän ja kahvin pois. Jos ei sekään auta pakko varmaan mennä johonkin tutkimuksiin, 2 kuukaudessa lähtenyt 8 kiloa :(
 
"tiina"
Kasvikset tekee ilmavaivoja, sipuli esimerkiksi.
Sulla voi olla ärtynyt paksusuoli.
Oletko stressaantunut tai kiireinen, syötkö hotkien ja juotko kivennäisvesiä?
Juotko ollenkaan vettä?
Syötkö särkylääkkeitä tai muita lääkkeitä nekin aiheuttavat mahakipua...
Minkä ikäinen olet?
 
Onko siinä valkosipulimarinoidussa broitsussa natriumglutamaattia? Miten/mitän yleensä syöt? Valmisruokaa/valmiiksi marnoituja jne ruokia, joissa natriumglutamaattia? Siitähän sanotaan, että voi tulla mahakipuja&löysä vatsa...
 
"A.P"
[QUOTE="tiina";24225927]Kasvikset tekee ilmavaivoja, sipuli esimerkiksi.
Sulla voi olla ärtynyt paksusuoli.
Oletko stressaantunut tai kiireinen, syötkö hotkien ja juotko kivennäisvesiä?
Juotko ollenkaan vettä?
Syötkö särkylääkkeitä tai muita lääkkeitä nekin aiheuttavat mahakipua...
Minkä ikäinen olet?[/QUOTE]

En ole erityisen stressaantunut enkä kiireinen, viimeisen kuukauden ollut kesälomalla. Vettä juon isoja määriä päivässä, noin 3-4 litraa koska olen koko ajan janoinen. Olen 24 ja muita lääkkeit en käytä kuin e-pillereitä.
 
?
Mun mahani ei koskaan palautunut ennalleen kun käytin noita kevyt tuotteita.Maha on välillä kipeä,ripaska lentää.Ei niitä kannata liikaa käyttää.Ärtyneessä suolisto-oireyhtymässä vatsa ei kestää juurikaan mitään hedelmiä tai vihanneksia raakana,keitetty käy paremmin.Jospa sulla on se.Ja kun on maha löysällä niin siinä kyllä laihtuu silmissä.
 
"niin"
[QUOTE="A.P";24225899]Ennen join päivässä varmaan litran zero colaa, mutta senkin lopetin noin kuukausi sitten kokonaan, jotta vatsavaivat loppuisi. Oonkohan pilannut jotain jo pysyvästi makeutusaineilla..
Kokeilen tuota luomumaitoon vaihtamista ja jättää ruisleivän ja kahvin pois. Jos ei sekään auta pakko varmaan mennä johonkin tutkimuksiin, 2 kuukaudessa lähtenyt 8 kiloa :([/QUOTE]

Tomaatti myös pahaksi vatsalle, jos kipuilee. Samoin kaalit jne. Yritä syödä nyt viikon ajan mahdollisimman mietoa ja puhdasta ruokaa (ilman lisäaineita) Vältä kahvia, teetä ja limukoita. Osta maitohappobakteerikapseleita. Anna vatsan rauhoittua. Muista pureskella ruoka hyvin.
 
"A.P"
Onko siinä valkosipulimarinoidussa broitsussa natriumglutamaattia? Miten/mitän yleensä syöt? Valmisruokaa/valmiiksi marnoituja jne ruokia, joissa natriumglutamaattia? Siitähän sanotaan, että voi tulla mahakipuja&löysä vatsa...
En syö koskaan marinoituja lihoja, marinoin aina itse. Valmisruokaakin ehkä kerran tai pari kuukaudessa, joten en usko, että siitä johtuu.
 
fjsd
[QUOTE="A.P";24225961]En ole erityisen stressaantunut enkä kiireinen, viimeisen kuukauden ollut kesälomalla. Vettä juon isoja määriä päivässä, noin 3-4 litraa koska olen koko ajan janoinen. Olen 24 ja muita lääkkeit en käytä kuin e-pillereitä.[/QUOTE]

Siinäpä sulle mietittävää, 3-4l on kyllä liikaa. Janontunne voi viitata johonkin perussairauteenkin.
 

Yhteistyössä