Mikä unikoulu kävisi meidän vauvalle??

  • Viestiketjun aloittaja "Ballero"
  • Ensimmäinen viesti
"Ballero"
Meidän vauva on 6,5kk, herää 2h välein syömään, syö 30-140ml kerrallaan, joskus vaan imasun tai kaksi ja joskus taas isomman määrän.
Nukkuu minun vieressä ihan sen takia kun herää niin useasti,että voimathan tässä loppuisi jos joutuu 2hn välein nousemaan ylös ja syöttämään...

Kiinteitä syömme 4krt päivässä.

Kertokaa mikä unikoulu voisi käydä meidän naperolle, ja kokemuksiakin mielelläni otan vastaan :) zzz...
 
ööh
Nukkuis varmaan paremmin pinniksessä. Sä luultavasti itse häiritset sen unta ja heräilee sen takia noin useasti. Velliä pulloon iltamaidoksi, sillä jaksaa nukkua vaikka koko yön. Mut ekaks pois omaan sänkyyn nukkumaan ehdottomasti!
 
"miksi"
Minkä ihmeen takia öljylisä puuroon?? Minä en kyllä lähtisi lisäilemään rypsejä ja rapseja lapsen ruokaan, meillö on ollut jo d-vitamiinin öljyn kanssa hankaluuksia, kun ei lapsen maha meinannut sietää..

Tassutusta ehdottaisin ja tuota vesitilkkaa pullosta, tai huvituttia, jos huolii.
 
6,5-kuisen on täysin normaalia heräillä monta kertaa yössä.

On muitakin syitä haluta imeä, kuin nälkä. Miksi se nälkä on ainoa hyväksyttävä syy?? Miksei turvan tarve ole sallittua noin pienelle?
 
fdsaa
Tassu-unikoulu pidettiin kun oli 7kk mittarissa. Hyvin meni, yhdessä yössä oppi ettei yöllä syödä ja alkoi nukkua. Tosin söi vain kerran yössä, mutta saatiinpahan sekin pois. Samalla opetettiin nukahtamaan omassa sängyssä ilman tissiä.
 
vauvan rytmi
Jotkut lapset on huonoja nukkumaa, ei välttämättä ole nälkäinen. Noin pienelle antaisin maitoa niin kauan kuin heräilee noin, aika pieni se vielä on! Takuulla jaksat vielä esim 10 kuukautiseen asti heräillä öisin, pari kuukautta ainakin vielä. Itse alkaisin ehkä n.yhden vuoden iässä miettimään unikouluja, en sen aiemmin. Herkät lapsoset kaipaa paljon läheisyyttä ja huomiota. Voi olla että hän on vaan herkkäuninen. Monet unikoulut on ihan silkkaa kidutusta. Lue kirja pehmeä matka untenmaille tms, siinä on hyviä vinkkejä.
 
"Ballero"
Alkuperäinen kirjoittaja ööh;29447249:
Nukkuis varmaan paremmin pinniksessä. Sä luultavasti itse häiritset sen unta ja heräilee sen takia noin useasti. Velliä pulloon iltamaidoksi, sillä jaksaa nukkua vaikka koko yön. Mut ekaks pois omaan sänkyyn nukkumaan ehdottomasti!
Voe.. Pinniksessä on nukkunut sen 10-20krt ja ihan samallalailla herää...!!!!!
 
"Ballero"
Jotkut lapset on huonoja nukkumaa, ei välttämättä ole nälkäinen. Noin pienelle antaisin maitoa niin kauan kuin heräilee noin, aika pieni se vielä on! Takuulla jaksat vielä esim 10 kuukautiseen asti heräillä öisin, pari kuukautta ainakin vielä. Itse alkaisin ehkä n.yhden vuoden iässä miettimään unikouluja, en sen aiemmin. Herkät lapsoset kaipaa paljon läheisyyttä ja huomiota. Voi olla että hän on vaan herkkäuninen. Monet unikoulut on ihan silkkaa kidutusta. Lue kirja pehmeä matka untenmaille tms, siinä on hyviä vinkkejä.
Juu enpä minä oli nyt heti unikoulua tekemässäkään, pikkuhiljaa vaan kyselen kokemuksia ym. Kyllä tämän jaksaa, miksei jaksaisi. Mutta tietenkin haaveenahan se aina on nukkua edes 1 kokonainen yö vuodessa..
 
[QUOTE="Ballero";29447381]Voe.. Pinniksessä on nukkunut sen 10-20krt ja ihan samallalailla herää...!!!!![/QUOTE]

No se kuuluu ihmisen biologiaan, että pieni vauva herää tarkistamaan että hänen maailmassaan on kaikki hyvin, ja äiti on lähellä. On täysin normaalia lajityypillistä käyttäytymistä.

Liian syvät unet liian pienenä ovat yksi syy kätkytkuolemiin. En halua pelotella, mutta tämä on fakta.
 
vauvan rytmi
[QUOTE="Ballero";29447391]Juu enpä minä oli nyt heti unikoulua tekemässäkään, pikkuhiljaa vaan kyselen kokemuksia ym. Kyllä tämän jaksaa, miksei jaksaisi. Mutta tietenkin haaveenahan se aina on nukkua edes 1 kokonainen yö vuodessa..[/QUOTE]

No sitten ehdit varmaan lukemaan kirjan; Pantley: Pehmeä matka höyhensaarille.
Huudatusrumbaa ei siinä kirjassa suositella. Eli jos haluat niinsanotusti kouluttaa lapsesi julmasti huudattamalla, mitä en tosiaan suosittele. Vauva saa siitä huudatuskoulusta sen tunteen, ettei hänestä välitetä, eikä hänen tarpeitaan kuunnella.

Haaveita voi olla, mutta sille ei voi mitään jos lapsi on huonouninen. Ehkä ikävä mainita tässä ääneen, mutta tiedän lapsia jotka heräilevät monta kertaa yössä vielä 2 tai jopa 4 vuotiaina.
Heräilyissä voi joskus olla takana myös allergioita ja vatsaoireita, refluksiaa tms.

Mutta tuonikäisen kanssa ei kyllä vielä tarvitse kiirehtiä, täysin normaalia tuo on, että heräilee. Jos haluat nukkua yhden kokonaisen yön, jätät vauvan isän kanssa ja menet hotelliin nukkumaan.
 
"Ballero"
No sitten ehdit varmaan lukemaan kirjan; Pantley: Pehmeä matka höyhensaarille.
Huudatusrumbaa ei siinä kirjassa suositella. Eli jos haluat niinsanotusti kouluttaa lapsesi julmasti huudattamalla, mitä en tosiaan suosittele. Vauva saa siitä huudatuskoulusta sen tunteen, ettei hänestä välitetä, eikä hänen tarpeitaan kuunnella.

Haaveita voi olla, mutta sille ei voi mitään jos lapsi on huonouninen. Ehkä ikävä mainita tässä ääneen, mutta tiedän lapsia jotka heräilevät monta kertaa yössä vielä 2 tai jopa 4 vuotiaina.
Heräilyissä voi joskus olla takana myös allergioita ja vatsaoireita, refluksiaa tms.

Mutta tuonikäisen kanssa ei kyllä vielä tarvitse kiirehtiä, täysin normaalia tuo on, että heräilee. Jos haluat nukkua yhden kokonaisen yön, jätät vauvan isän kanssa ja menet hotelliin nukkumaan.
Niinpä, en itse myös tuota huudatus hommaa suvaitse...

Jättäisin ja menisin jos ei mieheni olisi kuollut ennen vauvan syntymää.
 
"Mariska"
Pikkasen eri asia unikouluttaa kerran yössä heräävää vauva kuin 5-10krt yössä heräilevää :D

Itse opetin vauvaa tyytymään tuttiin ja silittelyyn välillä, 2-3 kertaa yössä tuli kuitenkin imetettyä silti. Ja heräilyyn ei auttanut yhtään se, että opetin vauvan nukahtamaan itsekseen pissänkyyn (sivuvaununa). Heräsi silti usein tunnin välein läpi yön. Hänellä ei vaan ollut vielä osaamista jatkaa unta, kun uni keveni ja havahtui. Heräsi aina itkemään ja olisi halunnut rintaa nukahtaakseen. Tottui hyvin kyllä tuttiin.

Unikoulu tehtiin 11kk iässä ja silloin jätettiin sitten yösyötöt ihan kokonaan pois. Meillä tosin isä hoiti silittelyt ja itse nukuin toisessa huoneessa. Näin onnistui vähäisillä itkuilla. Aika pian meidän lapsi alkoi sitten nukkua täysiä öitä.

Sitten olikin taas uusi rumba edessä, kun tutista piti luopua...
 
.vieras.
[QUOTE="Ballero";29447377]*naurahtaa*... Tuota... Olipa lapsi 6kk, 10kk, 1v, 1,5v, 6v tai 15v, jos olisin tätä samaa asiaa kysynyt niin olisi tullut sama vastaus... :D[/QUOTE]

Ahaa, näin hyvin siis olet perillä lasten (vauvan) kehitysvaiheista. Onnea vaan.
 
"mmm"
[QUOTE="Ballero";29447391]Mutta tietenkin haaveenahan se aina on nukkua edes 1 kokonainen yö vuodessa..[/QUOTE]

Aika hilkulle menee meidän perheessä onnistuuko vai ei tämä... Hmm, vauva nyt kohta 11 kk ja aika naftisti on ollut näitä koko yön nukkumisia, vaikka unikoulukin on pidetty. Viime yönä heräsin 2 kertaa, 04:00 ja 06:00. No, kun menen itse myöhään nukkumaan, niin pisin unipätkä oli siis 4 h.

Mutta niin, jos sanon ihan yleisesti asiasta, niin en minäkään ihan ymmärrä, miksi vauvojen pitäisi määrätyssä iässä x nukkua koko yö mieluiten omassa huoneessa ja vielä nukahtaa helposti kun vaan viedään sänkyyn... Miksi vauvat eivät saa olla vauvoja, vaan ne yritetään kauhean aikaisin "opettaa" "aikuisten tavoille"?
 
"Ballero"
Äh, inhottaa jotkut jeesustelijat nyt täällä..

SIIIIIIIIS, vauvat saapi olla vauvoja, TIETENKIN! Mutta miksi sitten jokapaikassa kerrotaan ja sanotaan että puolenvuoden ikäinen pärjää jo yön heräämättä? Onko se liibalaabaa?
Ja juu, sellaisen käsityksen taas saa, ettei saisi edes näköjään haaveilla yhdestä kokonaisesta yöstä, koska on äiti. Voi herranjumala, HYVÄHÄN TEIDÄN ON SANOA JOIDEN IPANAT NUKKUU KOKO YÖN HERÄÄMÄTTÄ.

Meillä aloitetaan(kokeillaan) unikoulu kun pikkunen on 7kk, ja piste. Mitäs eräät tähän sanoo? Olenkos mä nyt huono äiti?
 
jestas
[QUOTE="Ballero";29447910]Äh, inhottaa jotkut jeesustelijat nyt täällä..

SIIIIIIIIS, vauvat saapi olla vauvoja, TIETENKIN! Mutta miksi sitten jokapaikassa kerrotaan ja sanotaan että puolenvuoden ikäinen pärjää jo yön heräämättä? Onko se liibalaabaa?
Ja juu, sellaisen käsityksen taas saa, ettei saisi edes näköjään haaveilla yhdestä kokonaisesta yöstä, koska on äiti. Voi herranjumala, HYVÄHÄN TEIDÄN ON SANOA JOIDEN IPANAT NUKKUU KOKO YÖN HERÄÄMÄTTÄ.

Meillä aloitetaan(kokeillaan) unikoulu kun pikkunen on 7kk, ja piste. Mitäs eräät tähän sanoo? Olenkos mä nyt huono äiti?[/QUOTE]

No kuule, ihan kiltisti tässä on sulle vastailtu. Aiot siis aloittaa unikoulun? Siitä sitten vaan, mitä turhaa enää täällä kyselet. Jotkut vauvat nukkuu, toiset ei. Yleensä kuulee vaan näistä ns. helpoista tapauksista. Harvemmin ihmiset avautuvat, kun kyseessä on huonosti nukkuva vauva. Ja usko pois, niitäkin on! Munuvauva heräili paljon, mutta halusin hoitaa lapsentahtisesti. Eli ei todellakaan mitään huudatusunikouluja, niistä tulee painajaisia sekä sille lapselle että äidille. Kyllä esim yhden kokonaisen vuoden jaksaa niiden heräilyjen kanssa, Sitten kun lapsi on omassa sängyssä, esim vuoden tai puolentoista ikäisenä, voit miettiä uudelleen. Turhaa nyt meille hermostut. Vauvasi on vielä tosi pieni, yritä nyt vaan jaksaa. Ja jos olet yksin, voit palkata mll:stä hoitajan päiväksi, jos pitää nukkua univelkoja pois. Mä tiedän perheenäitejä jotka ei ole nukkuneet vuosikausiin. Siis ihan oikeasti vuosikausiin.
Sulla puolivuotinen vauva, kamoon!
 
[QUOTE="Ballero";29447910]Mutta miksi sitten jokapaikassa kerrotaan ja sanotaan että puolenvuoden ikäinen pärjää jo yön heräämättä? Onko se liibalaabaa?
Ja juu, sellaisen käsityksen taas saa, ettei saisi edes näköjään haaveilla yhdestä kokonaisesta yöstä, koska on äiti. Voi herranjumala, HYVÄHÄN TEIDÄN ON SANOA JOIDEN IPANAT NUKKUU KOKO YÖN HERÄÄMÄTTÄ. [/QUOTE]

No ei kyllä missään sanota noin. Mitä tuo edes tarkoittaa?

Ja ei, mun ipanat ei ole nukkuneet 6,5-kuisina yötä heräämättä, ei sinne päinkään.

Mä en ole jeesustellut, ainoastaan kertonut faktoja. Perseestähän se on ettei nukkua saa, mutta noin ne pikkuvauvat nyt vaan toimivat. Se nyt vaan ON normaalia että tuon ikäinen heräilee.
 
.vieras.
No kuule, ihan kiltisti tässä on sulle vastailtu. Aiot siis aloittaa unikoulun? Siitä sitten vaan, mitä turhaa enää täällä kyselet. Jotkut vauvat nukkuu, toiset ei. Yleensä kuulee vaan näistä ns. helpoista tapauksista. Harvemmin ihmiset avautuvat, kun kyseessä on huonosti nukkuva vauva. Ja usko pois, niitäkin on! Munuvauva heräili paljon, mutta halusin hoitaa lapsentahtisesti. Eli ei todellakaan mitään huudatusunikouluja, niistä tulee painajaisia sekä sille lapselle että äidille. Kyllä esim yhden kokonaisen vuoden jaksaa niiden heräilyjen kanssa, Sitten kun lapsi on omassa sängyssä, esim vuoden tai puolentoista ikäisenä, voit miettiä uudelleen. Turhaa nyt meille hermostut. Vauvasi on vielä tosi pieni, yritä nyt vaan jaksaa. Ja jos olet yksin, voit palkata mll:stä hoitajan päiväksi, jos pitää nukkua univelkoja pois. Mä tiedän perheenäitejä jotka ei ole nukkuneet vuosikausiin. Siis ihan oikeasti vuosikausiin.
Sulla puolivuotinen vauva, kamoon!
Peesi.

Ja vai että hyvä puhua, kun omat lapset nukkuu koko yöt. Eiköhän tämä ole just päinvastoin. Kokemuksesta täällä puhutaan, kun kerrotaan, että todellakin on normaalia että vauvat, lapset, nuoret ja aikuisetkin heräilevät öisin ja monta kertaakin. Vauvassa ja aikuisessa vaan on se ero, että aikuinen nukahtaa itse uudelleen eikä monestikaan edes muista heränneensä (jos on itse herännyt, ei tullut herätetyksi), kun taas vauva (,taapero ja lapsi) haluaa tarkistaa ympäristön edelleen olevan turvallinen ja äidin olevan lähellä.

Jos malttaisit sieltä (esitetyn) "kikatuksesi" keskeltä hetkeksi herätä tänne meidän aikuisten maailmaan, niin huomaisit ehkä, että sinua on yritetty auttaa, neuvoa ja antaa kirjavinkkejäkin. Olet TÄYSIN ulkona siitä, miten vauvan uni rakentuu ja kehittyy, joten muutama aihetta käsittelevä kirja (tms) olisi todellakin paikallaan.
 
Esikoinen nukkui täydet pitkät unet, kerran yössä saattoi herätä syömään. Toinen lapsi nyt 9kk ja aina ollut huono nukkumaan, täysi vastakohta esikoisesta. Kuopus saattaa herätä yöllä 67 kertaa ja usein on keskellä yötä 1-3 tuntia täysin hereillä jolloin pitää leikkiä vauvan kanssa.. huonosti nukkuu niin vauva kuin äitikin :D Mutta unikoulua en suostu pitämään, minusta sellaiset kuulostavat kamalalle. Jospa tämä joskus loppuisi ja lapsi nukkuisi paremmin :)

Kuulosaa aika luksukselle jos vain kahden tunnin välein vauva herää yöllä :)
 

Yhteistyössä