Mikähän vaivaa 6-vuotiasta poikaa?

colin
Eräs asia. D-vitamiinipillerit aiheuttavat itselleni Colitis Ulcerosa taudin pahanemista, maksa-arvojen nousua ja lisäävät verenvuotoa. Vältän nyt myös suomalaisia maitotuotteita tämän takia.
 
En usko että pojan kohdalla on kyse tuosta C-vitamiinin yliannostuksesta. C-vitamiinia saa hedelmistä (onkin niitä harvoja hedelmiä mitä pystyy syömään, siis sitrushedelmät).

D-vitamiinia on kyllä tullut pojalle annettua jo jonkin aikaa tippana, kun sitä pitäisi nykyään kaikkien ottaa. En tiedä pitäisikö senkin antaminen sitten lopettaa hetkeksi ja katsoa helpottaako. Itse en ainakaan pysty tuota nestemäistä D-vitamiinia näköjään enää ottamaan, kun välittömästi kurkussa tuntuu sellainen vähän niinkuin kihelmöinti ja ääni menee käheäksi. Eli joku reaktio ilmeisesti siitä tulee.

Eilen poika muuten valitteli taas illalla moneen otteeseen mahaansa. Sanoo vaan, että tuntuu taas "sellaiselta" mahassa, kun ei osaa sitä mitenkään selittää. Tosi vaikean oloinen oli kyllä, vaikka kipua se ei kuulemma ole.Noin tunnin verran sitä kärvistelyä kesti ja sitten lähtikin aika kiireesti vessaan. Ja ihan kurallahan se maha sitten taas oli, mutta verta ei kuitenkaan nyt tullut.
 
Ohhoh!
Eräs asia. D-vitamiinipillerit aiheuttavat itselleni Colitis Ulcerosa taudin pahanemista, maksa-arvojen nousua ja lisäävät verenvuotoa. Vältän nyt myös suomalaisia maitotuotteita tämän takia.
Kiitos kun kerroit! Et varmaankaan ole ainoa niistä....

Luomumaitotuotteisiin d-vitamiinia ei lisätä, mutta tosiaan, niissä kermoissa on guaria tai karrageenia, joita ei tarvitsekaan kenenkään sietää! Pari huipputuotetta olen löytänyt Juustoportilta, eikä ne tarvitse edes makeutusta, kun ovat niin pehmeitä maultaan, kermaviili ja maitorahka luomuina:
Juustoportti
 
hrrrrrr
D-vitamiinia on kyllä tullut pojalle annettua jo jonkin aikaa tippana, kun sitä pitäisi nykyään kaikkien ottaa. En tiedä pitäisikö senkin antaminen sitten lopettaa hetkeksi ja katsoa helpottaako. Itse en ainakaan pysty tuota nestemäistä D-vitamiinia näköjään enää ottamaan, kun välittömästi kurkussa tuntuu sellainen vähän niinkuin kihelmöinti ja ääni menee käheäksi. Eli joku reaktio ilmeisesti siitä tulee.
Siis mitä tippoja??????? En käytä itse minkäänlaisia D-vitamiineja (kalaa kyllä syön) enkä tiedä, miksi niitä ottaisin, jos vointi on hyvä ilman niitä. Vaaleaihoisena mun elimistö osaa hyödyntää sen vähäisen valon, mitä pilvistä siroaa. Ihohan sen D-vitamiinin valmistaa ja siihen se tarvitsee kolesterolia. Lisää siis luomuvoita lapsen ruokaan tai sitä luomukermaviiliä, jotta saisit sopivaa rasvaa. Juustoportilla on myös luomuvoita ja luomuleipäjuustoa:
Juustoportti

Jospa se D-vitamiinivalmiste onkin koko vaivan syy???? Mitä se on?
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Lääkäriin;25663975:
Lääkäriin äkkiä, jos verta ulosteessa! Voi olla mitä vain...
tyhmää! sama alottaja ei kai noin monta lasta? Ne pienet mitkä jää mieleen!Tai oon liian pikku tarkka tai et osaa lapsias kasvattaa ja muuten vaan kyselet täällä! onko sinulla pätemisen tarve?
 
[QUOTE="vieras";25826371]tyhmää! sama alottaja ei kai noin monta lasta? Ne pienet mitkä jää mieleen!Tai oon liian pikku tarkka tai et osaa lapsias kasvattaa ja muuten vaan kyselet täällä! onko sinulla pätemisen tarve?[/QUOTE]

Mulla menee nyt vähän ohi tää.. Kenelle tarkoitettu?
 
Niin, ja jos tuolla aiemmin tarkoitettiin sitä että samainen keskustelu aloitettu tuolla toisessa ketjussa, niin se johtuu siitä että aihe sopii sinne paremmin, enkä osannut tätä keskustelua sinne siirtää (mikäli olisi ollut edes mahdollista). Ei luulis ketään haittaavan... Ja ei, ei ole pätemisen tarve.
 
hyvää yötä!
muuten...
Muistathan, että hiivauutetta on useissa sapuskoissa, vaikka pakkauksessa lukisikin "lisäaineeton". Huono juttu, sillä se pilaa hyvätkin ruokavaliot:-(

http://koti.netplaza.fi/¨paula/kotikokkeli/poponkasvatusta.htm

Ja vielä tämä muistiksi: intiaanisokerissa ja luomusokerissa on glysiiniä ja glutamiinihappoa, jota lakikin kieltää laittamasta lasten ruokiin. Kirjassa Voita syöpä! lukee, että syöpäsolu tarvitsee glutamiinihappoa:-(
 
Pojan voinnissa ei muutoksia. Uloste löysää, ja verta jonkun verran. Väsynyt poika on. Keskiviikkona otetuissa verikokeissa ferritiiniarvo 20. Ymmärsin ainakin näin, että on hyvinkin matala. Lääkäri kertoo sitten tiistaina tarkemmin. Jatkotutkimuksiin ollaan siis menossa kunhan lähete tulee.
 
"Ihmettelijä"
Ihmettelen tässä vain, että miten hirvittävän kauan tuon asian selvittäminen kestää.Kuitenkin kyse on noin pienestä lapsesta. Sairastuin itse joitakin vuosia sitten colitis ulcerosaan. Ensimmäisen kerran mentyäni vaivaa valittamaan tk lääkäri passitti minut kotiin, vaikka tulehdusarvot olivat koholla. Menin kahden viikon päästä uudestaan ja silloin tähystivät ja sain tuon diagnoosin. Olin kyllä todella todella huonossa kunnossa. Ripuloin hirveitä määriä verta vuorokaudessa ja minullahan oli nuo tulehdusarvotkin koholla. Mutta oman kokemukseni mukaan tulehdusarvot eivät välttämättä aina ole koholla vaikka olisikin vatsa ripulilla. Hyvä, että asia on nyt etenemässä. Toivottavasti nyt pian saatte selvyyden tuohon asiaan. Tsemppiä teille!

P.S. Yhdyn samaan kuin tuossa edellä joku, että ruokahalu kyllä menee silloin, kun on paha vaihe päällä. Ei tee mieli syödä, koska tietää, mikä olo siitä seuraa.
 
Se mikä tässä kestää, on lääkäri joka ei ilmeisesti osaa ottaa asiaa vakavasti. Nyt tammikuussa kun otettiin noi verikokeet, niin oli sen jälkeen sitä mieltä että oli ihan ok kaikki ja olis varmaan jätetty sit siihen, jos en olis varannu uutta aikaa. Eli nyt on siis tarkoitus mennä keskussairaalan jatkotutkimuksiin ja tähystystä tää terveyskeskuslääkäri sinne suuntaan ehdotti. En tiedä sitten olisko sitäkään ehdottanut jos en olis sitä asiaa painottanut, että niitä oireita tosiaan on jatkuvasti ja niitä on ollut kauan (ja se uusin oire se verentulo nyt).
 
"www"
Aiemmin itse kirjoittelinkin toisessa ketjussa oman 7 vuotiaan poikani vastaavanlaisesta tilanteesta. Nyt ollaan lastenklinikalla tutkimuksissa pitkän taistelun jälkeen ja diagnoosia odotellaan... kovin hyvää lääkärit eivät luvanneet...
 
"www"
Saanko kysyä www, että mitä lääkärit sitten ovat olleet mieltä? Siis että mikä se diagnoosi olisi? Ja mistä voisin tuon kyseisen ketjun lukea?
Ei siis ollu mitään oma ketjua, jotain kommentoinkin omia kokemuksia...

Chronin tautia epäiltiin heti...verikokeet, ulostenäytteet kaikki ok, missään ei näkynyt mitään. Tk:sta laitettiin 3 kertaa kotiin ilman mitään jatkoa...äiti vain kuvittelee lapsen kivut ja ripulin... Lopulta sain vaadittua polille ajan ja tähystys tehtiin. Löytö oli uskomaton...pahoja vaurioita ohutsuolessa, tulehdusta ym... koepaloissa solumuutoksia. Lääkärit oli ihmeissään. Uudet tähystykset tehtiin vähän aikaa sitten ja kapselikamerakuvaus lastenklinikalla ja nyt odotellaan tuloksia. Sielläkään ei lääkärit osanneet vielä sanoa mitään, tai eivät uskaltaneet... jotain siellä on, mutta mitä... Ja pelottaa ihan hirveesti!
 
"www"
Vielä kysyisin sulta www, että minkälaisia sun lapsen oireet on olleet ja kuinka kauan aikaa niitä on ollut?
vuoden verran oireita...jatkuva vesiripuli, limainen ripuli, vatsakivut, väsymys, ruokahaluttomuus, laihtuminen...aluksi oireet oli jatkuvia, nyt puoli vuotta menty jaksoissa; muutama viikko parempaa aikaa ja sit taas paluu huonoon.

meillä ei ole verta tullu vielä ("kop kop, koputan puuta")
 
Kiitos www vastauksista ja paljon voimia sinne diagnoosin odotteluun teille! Toivottavasti tilanne ei ole kuitenkaan niin paha kuin miltä se vaikuttaa. Ja uskon kyllä että pelottaa, kun itseänikin pelottaa nyt jo vaikkei olla edes päästy sinne jatkotutkimuksiinkaan vielä.
 
no huh huh!
Terveyskeskuslääkäri on kyllä mokannut, kun ei esim crohn ei ole aiemminkaan näkynyt missään verikokeessa... Miksi sitä epäilivät, kun monta muutakin syytä voi olla. Otettiinko edes allergiatestejä?

http://www.gastrolab.net/yalinkf.htm
 
olennaista

Yhteistyössä