Miksi äiti ei saa oll aväsynyt, eikä saa olla mitään elämää ilman lasta?

  • Viestiketjun aloittaja "Reetta"
  • Ensimmäinen viesti
"Reetta"
Jso sanoo, että on väsyny. Lapsi nukkuu yöt huonosti, niin joku alkaa pätee..
"minulla on kolme lasta ja minä enkoskaan ole väsyny, kyllä sinun pitää yhden kanssa jaksaa"
Minulla on siis se tilanne, että tyttö on kohta 11kk. Nukkui ekat kuukaudet hyvin 3kk asti. 3-6kk iässä heräili 8 tunnin sisällä noin 6 kertaa. 6-10kk herää jokaikinen yö 10 kertaa. Ellei useamminkin. Pyysin apua neuvolasta, josta ehdotettiin aikaa lääkärille. Lääkäri, ei ainakaan löytänyt mitään mikä viittais allergiaan. Ehdotti unikoulua.
Alan olemaan totaalisen väsynyt. Olen nyt kahdelta kaverilta saanut vain negatiivista tukea.
Toinen on yhden äiti, joka kiillottaa sädekehäänsä.. "minä ainakin asennoiduin jo odottaessa"
Ja toinen selittää, kuinka on yksin kolmen kanssa..
Ja, mikä kauheinta.. miehen äiti olisi ottanut lapsen tänään hoitoon, koska haluttaisiin lähteä syömään. Tämä yhden lapsen äiti totes, että "syökää kotona, ostatte jotkut pihvit jne.."
On kyllä pikkasen eriasia läydä ulkona syömässä, kun syödä kotona. Sitähän me joka pvä tehdään. En mäkään arvostele sitä, että hän ei ikinä käy missään.
Olin myös kauhea äiti, koska en ottanut kesällä lasta mukaan häihin.. Ne oli meijän suvun melkeimpä ainoat häät. Miks mun ois pitäny ottaa mukaan. Ensinnäkin tilaisuus alkoi illalla 18.00 ja muillakin oli lapset hoidossa. Jopa hääparin nuorimmat lähti kotia, kun ruokailu oli ohi.
Mulla on vaan niin pahamieli, ei saa sanoa että on väsyny? ja miks aina jonkun pitää tulla pätemään, että kuinka hän on hoitanut niin ja niin monta..??
 
"neith"
mun mielestä on normaalia olla väsynyt noilla heräämisillä.. mä olen toisinaan kuoleman väsynyt ja todellakin kaipaan omaa aikaa ilman lasta. ei lapsia tarvitse ihan jokaiseen tilaisuuteen roudata mukana ja siitä lapsettomasta ajasta saa ja pitääkin nauttia täysin siemauksin
 
"vieras"
Sellaista se on. Kukin tekee (tai luulee tekevänsä ) kuten on oikein ja parasta. pidä mölyt mahassa niin ei arvostella. Ja mitä tulee väsymykseen....ei kukaan oikein voi auttaa sen asian suhteen. Ei ne keksi muuta sanottavaa kuin oman pätemisensä. Mäkin olen väsynyt. 2 lasta joista nuorempi 3 vuotias herättä edelleen lähes joka yö ja toisinaan useamman kerran. Mut mitä voi tehdä??
 
"minä vaan"
Saat olla väsynyt! en osaa neuvoa mikä auttaisi juuri teille, mutta meillä samaan tiulanteeseen auttoi kun lapsi siirtyi omaan huoneeseen nukkumaan. EN tiedä mikä siinä auttoi, mutta heräilyt väheni max 1x yössä. Ja todellakin olisin kuullut jos lapsi olisi heräillyt useammin, koska ei ollut mikään hiljainen herääjä.

Välillä on ihana mennä vaan ravintolaan, istua pöytää ja joku kysyy mitä haluat, tuo sen nenän eteen ja korjaa ruokailun jälkeen vielä jäljetkin.... on HIUKAN eri asia kuin kotona syöminen
 
:hug:

Mahtaako tuo "asennoituja" olla itse heräillyt noin usein öisin? Minulla on nyt kolmas vauva eikä kenenkään kanssa ole tuollaista ollut ja voin heti myöntää että minua ainakin väsyttäisi jos saisi herätä 10 kertaa yössä.

Mutta ei tosissaan kannata liikoja kuunnella kavereita. Menette tietty ulos syömään jos haluatte ja siihen mahdollisuus tarjoutuu ja itse päätätte haluatteko ottaa lapsen mukaan häihin jne.
 
"Reetta"
Aattelin, että noilta mun kavereilta oisin jotain tukea saannu, mutta ei =(
Onneksi saan apua nyt sieltä unikoulusta. Lapsi menee luutavasti siihen sairaalan unikouluun, ellei päivähoito puolelta sellaista löydy. Siitäkään en uskalla ääneen, koska saisin varmasti haukut.
Minusta on tärkeä myös, että lapsi saa tarvittavan unen. Koska kyllähän lapsi tarvitsee unta kasvamiseen ja kehittymiseen..
 
"vieras"
Se näyttää olevan niin, että ihmiset jotka on joutuneet pärjäämään ilman tukea lastensa kanssa on sitä mieltä, että kenelläkään ei ole oikeutta lapsistaan tai väsymyksestään valittaa, koska hekään eivät ole saaneet.

Kenenkään lapsihan ei voi olla niin hankala, että heidän kärsimyksensä ylittisi! Ja varsinkin, herran jumala, jos niitä on vaan yksi!

Ei kannata korvaansa lotkauttaa. Antaa ihmisten vaahdota, jos se niitä auttaa. Mä ainakin valitan ihan huolella, jos mua ahdistaa ja väsyttää. Enpähän ainakaan masennu, kun saan apua itselleni.
 
"Reetta"
:hug:

Mahtaako tuo "asennoituja" olla itse heräillyt noin usein öisin? Minulla on nyt kolmas vauva eikä kenenkään kanssa ole tuollaista ollut ja voin heti myöntää että minua ainakin väsyttäisi jos saisi herätä 10 kertaa yössä.

Mutta ei tosissaan kannata liikoja kuunnella kavereita. Menette tietty ulos syömään jos haluatte ja siihen mahdollisuus tarjoutuu ja itse päätätte haluatteko ottaa lapsen mukaan häihin jne.
:)

No hänen lapsensa herää 2-3 kertaa. Jos sitäkään.

Ja tosiaan, kyllä mennään syömään. Eikä pidetä mitään kiirettä. Tuskimpa lapsi vaurioituu kun on hoidossa :)
 
"titta"
[QUOTE="Reetta";22858284]Jso sanoo, että on väsyny. Lapsi nukkuu yöt huonosti, niin joku alkaa pätee..
"minulla on kolme lasta ja minä enkoskaan ole väsyny, kyllä sinun pitää yhden kanssa jaksaa"
Minulla on siis se tilanne, että tyttö on kohta 11kk. Nukkui ekat kuukaudet hyvin 3kk asti. 3-6kk iässä heräili 8 tunnin sisällä noin 6 kertaa. 6-10kk herää jokaikinen yö 10 kertaa. Ellei useamminkin. Pyysin apua neuvolasta, josta ehdotettiin aikaa lääkärille. Lääkäri, ei ainakaan löytänyt mitään mikä viittais allergiaan. Ehdotti unikoulua.
Alan olemaan totaalisen väsynyt. Olen nyt kahdelta kaverilta saanut vain negatiivista tukea.
Toinen on yhden äiti, joka kiillottaa sädekehäänsä.. "minä ainakin asennoiduin jo odottaessa"
Ja toinen selittää, kuinka on yksin kolmen kanssa..
Ja, mikä kauheinta.. miehen äiti olisi ottanut lapsen tänään hoitoon, koska haluttaisiin lähteä syömään. Tämä yhden lapsen äiti totes, että "syökää kotona, ostatte jotkut pihvit jne.."
On kyllä pikkasen eriasia läydä ulkona syömässä, kun syödä kotona. Sitähän me joka pvä tehdään. En mäkään arvostele sitä, että hän ei ikinä käy missään.
Olin myös kauhea äiti, koska en ottanut kesällä lasta mukaan häihin.. Ne oli meijän suvun melkeimpä ainoat häät. Miks mun ois pitäny ottaa mukaan. Ensinnäkin tilaisuus alkoi illalla 18.00 ja muillakin oli lapset hoidossa. Jopa hääparin nuorimmat lähti kotia, kun ruokailu oli ohi.
Mulla on vaan niin pahamieli, ei saa sanoa että on väsyny? ja miks aina jonkun pitää tulla pätemään, että kuinka hän on hoitanut niin ja niin monta..??[/QUOTE]

Älä välitä ilkeistä ihmisistä.Vika on niissä,ei sussa.Kun mä valittelin väsymystä anopille,hän tokas ilkeään sävyyn "no,sellaista se on lasten kanssa".Nyt tokaa odotan,enkä aio keskustella mistään kyseisen henkilön kanssa.Pitäkööt omat pätemiskommentit itsellään,mua ei kiinnosta kuunnella.Ja-OIKEAT ystävät ei koita pistää sua halvalla,vaan he tukee sua,kuuntelee ja ymmärtää.Mä antaisin kengänkuvan persuksille tollasille "ystäville".Tsemppiä sulle kovasti!!Muista että vauva aika voi olla rankkaa,mutta se helpottaa varmasti!!!!
 
Mä oon ite vielä lapseton. Silti oon ihan ymmärtävästi perunu ystävän kanssa menot muutaman tunninkin varotusajalla, kun tullut vaan viesti että saanut nukuttua hyvä jos 3h pätkissä koko yönä. Enkä oo mennyt olettamaan että toinen jaksaa. Normaalistikkin väsyttää, saati lähteä mihinkään kotoa tuollaisen yön jälkeen kahden lapsen kanssa. Enempikin sais jopa nukkua ja saa vielä jopa ihan hyvällä omallatunnolla mun puolesta perua, mutta jos tosiaan heräilee alle tunnin välein niin on siinä jaksaminen aika äärimmilleen venytettynä. Liekö sitten että oon jotenkin outo, mutta ehkä tullut muista syistä tajuttua miten rankkaa on jos heräilee useita kertoja yössä vaikka ei ois sitä heräämisvelvoitetta nimeltä lapsi odottamassa aamulla = saa nukkua pidempään, mitä nyt edelleen pätkissä koko unimäärän.

Ja taitaa aika monelle äidille tehdä ihan hyvää jos pääsee edes parin kuukauden välein mahdollisuuksien mukaan hetkeksi ulos kotoa ilman lasta, joko kavereiden tai oman puolison kanssa, miksei jopa vaikka yksin jos se parhaalta tuntuu. Saa hetken olla joku muu kuin äiti, oma itsensä. Toki on sitten näitä marttyyriäitejä, jotka nyt vaan ei voi lähteä kun tulevat siitä huonoiksi äideiksi, kun lapsi hetken hoidossa että äiti voi tuulettua (eikä edes tartte alkoholia siihen) jaksaakseen taas olla 24/7 äiti ja hoitaja.
 
Joo noita sädekehän kiillottajia on liikkeellä. :kieh:
Mä tein perjantaina alotuksen siitä, että 1v poika meni mummolaan ja sain koti-illan ihan itsekseni. Meillä kans herätty alusta asti ½h-1h välein ja viimeiset 2kk olen ollut yksin pojan kanssa. Sain muutamilta kuulla, kuinka aiheutan lapselle traumoja ja kuinka olen vastuun pakenija.

Älä tosiaan välitä moisista. Teette just niinkuin teistä tuntuu, että on paras. Lähdette sinne ulos syömään ja nautitte hetken kaksinolosta. :heart:
 
[QUOTE="Reetta";22858337]:)

No hänen lapsensa herää 2-3 kertaa. Jos sitäkään.

Ja tosiaan, kyllä mennään syömään. Eikä pidetä mitään kiirettä. Tuskimpa lapsi vaurioituu kun on hoidossa :)[/QUOTE]

Hmm... 2-3 kertaan voi olla vähän helpompi asennoitua kuin siihen kymmeneen. ;)

Mukavaa iltaa teille!
 
kyllä
saa olla väsynyt ja omaa aikaa pitää jokaisella olla joskus. Itsellä 2 pientä lasta ja olen joskus tosi väsynyt. Oma harrastus on kerran viikossa, jolloin olen 2 tuntia pois kotoa. Puhelin on pois päältä!
 
Ehkäpä pätijät on "päässy helpolla" tai sitten kiukkuavat, koska omaa lastaan ei saa koskaan hoitoon ja on sitä mieltä että kenelläkään ei ole oikeutta saada vapaa aikaa vaan ajattelee, että se lapsiaika on ku vankila, sit ei mennä mihinkään!

Mulla on vähän se tilanne, että olen päässy "liian" helpolla eli kiltit lapset, ei valvo eikä huuda aina turhaan (toki joskus kiukuttaa) mutta ei mun elämän asenne silti ole se että "jumalauta, toi meinaa viedä lapsensa hoitoon, alanpa mäkisemään." Mulla ei ole juuri ketään ketä ottas lapsia ilman kamalaa maksua, joten aika pitkälti ollaan vaan kotona...
 
hr
Kyllä, saat olla väsynyt.

Mutta oletko ajatellut, että ne joille väsymystä tilität saattaa olla ihan yhtä väsyneitä, eivätkä jaksaisi kuunnellaa tippaakaan toisen marinoita. Olen pahoillani tylyydestä, mutta itse en jaksa kuunnella yhtään sellaisia äitikavereita, jotka on aina väsyneitä ja valittavat sitä väsymystään koko ajan, kun minä olen itsekin välistä ihan poikki ja loppu. Kaikki me ollaan väsyneitä, siihen vaan pitää tottua.
 
"vieras"
Kyllä, saat olla väsynyt.

Mutta oletko ajatellut, että ne joille väsymystä tilität saattaa olla ihan yhtä väsyneitä, eivätkä jaksaisi kuunnellaa tippaakaan toisen marinoita. Olen pahoillani tylyydestä, mutta itse en jaksa kuunnella yhtään sellaisia äitikavereita, jotka on aina väsyneitä ja valittavat sitä väsymystään koko ajan, kun minä olen itsekin välistä ihan poikki ja loppu. Kaikki me ollaan väsyneitä, siihen vaan pitää tottua.
Tämä voi olla syy.
 
"vieras"
Sädekehän kiillottajia kuunnellessa lohduttaudun aina sillä, että lapsi ja perhe on heidän koko elämänsä, he elävät elämää äitiyden, lasten ja puolison kautta ja lakkaavat olemasta oma kiinnostava persoonallisuus.

Minä olin kolmannen vauvan kohdalla niin väsynyt jatkuvaan heräilyyn, että en jaksanut käydä yhtään missään. Ystäväni, joka oli myös juuri saanut toisen lapsensa, ei voinut ymmärtää, kuinka joku voi olla niin väsynyt, eihän voi, koska hänkään ei ollut ja hänkin jaksoi käydä ostoksilla, vierailuilla ja vauvan kanssa oli niiiiin helppo liikkua.

No, sellaista se on, mutta koetapa itse kiillottaa sädekehääsi tällaisten ystävien kohdalla jostain toisesta asiasta, esim. työssä menestymisestä tai kivasta opiskelupaikasta, niin johan on naama norsun... eikä asia olekaan enää yhtään ok, vaikka siihen ei edes sisälly samanlaista vertailuelemenettiä kuin tähän äitiyden sädekehän kiillotukseen.

Toivottavasti lapsesi saa unikoulusta apua.
 
"vieras"
Kyllä, saat olla väsynyt.

Mutta oletko ajatellut, että ne joille väsymystä tilität saattaa olla ihan yhtä väsyneitä, eivätkä jaksaisi kuunnellaa tippaakaan toisen marinoita. Olen pahoillani tylyydestä, mutta itse en jaksa kuunnella yhtään sellaisia äitikavereita, jotka on aina väsyneitä ja valittavat sitä väsymystään koko ajan, kun minä olen itsekin välistä ihan poikki ja loppu. Kaikki me ollaan väsyneitä, siihen vaan pitää tottua.
En ymmärrä. Eikö silloin voi kertoa, että myös itse on väsynyt ja sitten ystävän kanssa voisi jutella ja jakaa väsymyksen tunteita ja kokemusta ja miettiä yhdessä, miten molempien väsymystä voisi helpottaa? Miksi se on muka niin paljon hienompaa purra hammasta yhteen ja ajatella olevansa toisen yläpuolella sen sijasta, että jakaisi asioita ystävänsä kanssa? Marttyrismia pahimmillaan tuollainen.
 
Hhgtr
[QUOTE="Reetta";22858337]:)

No hänen lapsensa herää 2-3 kertaa. Jos sitäkään.

Ja tosiaan, kyllä mennään syömään. Eikä pidetä mitään kiirettä. Tuskimpa lapsi vaurioituu kun on hoidossa :)[/QUOTE]

No eihän tuo kaverisi tiedä valvomisesta mitään, joten hänen puheensa voit jättää omaan arvoonsa. Teidän herätysmäärät on nimittäin aika hurjat!

Ja nauttikaa täysillä syömään menosta, lähes vuoden ikäinen ei todellakaan vaurioidu siitä, että on muutaman tunnin isovanhemmallaan hoidossa!

Kovasti voimia, toivottavasti saatte heräilyyn avun.
 
"Reetta"
Kyllä, saat olla väsynyt.

Mutta oletko ajatellut, että ne joille väsymystä tilität saattaa olla ihan yhtä väsyneitä, eivätkä jaksaisi kuunnellaa tippaakaan toisen marinoita. Olen pahoillani tylyydestä, mutta itse en jaksa kuunnella yhtään sellaisia äitikavereita, jotka on aina väsyneitä ja valittavat sitä väsymystään koko ajan, kun minä olen itsekin välistä ihan poikki ja loppu. Kaikki me ollaan väsyneitä, siihen vaan pitää tottua.
Joo, no olen asiasta kerran maininnut. Ja sekin tuli siinä yhteydessä kun kysyttiin, että "miten on mennyt?" oisko pitänny valehdella?
Enkä silloinkaan valittamalla valittanu. Sanoin vaan, että olen todella väsynyt, ja hain apuakin siihen.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22858460]En ymmärrä. Eikö silloin voi kertoa, että myös itse on väsynyt ja sitten ystävän kanssa voisi jutella ja jakaa väsymyksen tunteita ja kokemusta ja miettiä yhdessä, miten molempien väsymystä voisi helpottaa? Miksi se on muka niin paljon hienompaa purra hammasta yhteen ja ajatella olevansa toisen yläpuolella sen sijasta, että jakaisi asioita ystävänsä kanssa? Marttyrismia pahimmillaan tuollainen.[/QUOTE]
Ei silloin puhe auta, jos on todella fyysisesti väsynyt. Ja syystä, johon ei juuri voi vaikuttaa. Mielummin käyttää sen ajan ja jaksamisen johonkin virkistävään keskusteluun. Ap ei siis muuta kuin maininnut, mutta jauhaminen on kamalaa.
 
hr
[QUOTE="vieras";22858460]En ymmärrä. Eikö silloin voi kertoa, että myös itse on väsynyt ja sitten ystävän kanssa voisi jutella ja jakaa väsymyksen tunteita ja kokemusta ja miettiä yhdessä, miten molempien väsymystä voisi helpottaa? Miksi se on muka niin paljon hienompaa purra hammasta yhteen ja ajatella olevansa toisen yläpuolella sen sijasta, että jakaisi asioita ystävänsä kanssa? Marttyrismia pahimmillaan tuollainen.[/QUOTE]


Ei kai se ole yhtään sen hienompaa kuin väsymyksensä alituinen valitus, tai kun kyselee kuulumisia, niin saa kuulla että toinen on pelkästään väsynyt.. Kai sitä nyt herranen aika jotain muutakin kuuluu, vaikka olisikin väsynyt. Ainakin minulle kuuluu väsymyksen lisäksi paljon muutakin.
 

Yhteistyössä