Miksi aina sanotaan, että YH on köyhä!?

  • Viestiketjun aloittaja Gluteus maximus
  • Ensimmäinen viesti
Gluteus maximus
Minun tuttavapiirissäni on hyvätuloisia työssäkäyviä yksinhuoltajia! He ovat tyytyväisiä elämäänsä, eivätkä valita!miksi yh kuvataan aina köyhäksi.
 
Järjetöntä ajattelemattomuutta!!!!! Kuka tahansa voi olla köyhä, rikas tai siltä väliltä, ei se huoltajuusmuoto sitä asiaa ratkaise!! Jos käy töissä, on luonnollisesti hyvätuloisempi kuin työtön. Ja Suomessahan me kaikki olemme rikkaita; on yleensä koti, ruokaa joka päivä, puhdasta vettä, lääkkeitä jne. En tajua valittajia ja jatkuvasti lisää vaativia! YH itsekin.
 
yh itsekkin
mulla ainakin riittää rahat hyvin, saan minimi tulot, mulle riittää kelan kodinhoidontuki, lapsilisä, asumistuki ja minimi elatus. en käy soskussa, sillä rahat riittää. en ole köyhä, en ole rikas, mutta hyvin pärjätään! meillä ostetaan uusia vaatteita, leluja, jne... silti riittää.. eli pakko jokaisen vaan katella mihi se raha menee jos ei muka riitä... käyn jopa joskus ulkonakin viihteellä ja silti riittää!!! ei oo kyse onko yh vai ei, se on kyse siitä miten käyttää rahaa....
 
Nyky-yhteiskuntamme on aika pitkälti ohjautunut sihen suuntaan, että kahden tulonsaajan perheyhteisö on se taloudellisesti "kannattavin".
Vielä tänä päivänä yh on useimmiten nainen, ja nainen useimmin vielä matalapalkka-alalla, joten uskoisin, että moni yh kuitenkin kohtuullisen tiukilla on.
Valtiovallankin taholta on jo tunnustettu lapsiperheiden heikentynyt asema, ja jos siitä skenariosta vielä otetaan toinen vanhempi pois, ei kaikilla todellakaan ole liikoja rahoja käytettävänä.
********
Sama tilannehan on eläkkeensaajien keskuudssa. Moni elää kansaneläkkeen perusosalla, ja sehän on pieni kuin mikä -mutta toisaalta joidenkin eläke on sitten ihan eri kaliiperia.
 
puheterapeutti
Minä olen 1 lapsen yh ja en kyllä mitenkään voi sanoa pienperhettämme köyhäksi.
Itse olen hyvän ammatin itselleni opiskellut enkä tuilla elänyt,kunnan maksama elatustukikin menee lapsen tilille säästöön...
 
Sepä onkin jotenkin niin ihmisiin iskostunut ajattelu tapa.
Musta on hauska kun parisuhteessa elävät rutisevat yh:ista (en yleistä)
mutta eivät tajua,e ttä itsekkin voivt olla samassa jamassa joskus..

Musta yksinhuoltajaksi ei myöskään välttämättä jouduta.
mulla se oli ainakin ihan tietoinen ja oma valintani,

Onhan se mukava kun on kaksi tulon lähdettä, mutta köyhäksi en itseäni sanoisi. Rahat riittävät kyllä, mutta jokaisenhan niitä pitää vähän katsoa, mihin euronsa laittaa.
 
Mun tuttavapiirissäni on yh-äitejä jotka eivät ees harkitse töitä tai mitään koko elämänsä ajalle koska valtio maksaa tukia niin paljon kun pysyykin kotona. Mikä minusta on äärettömän väärin. Ja lisää rahaa syydetään yh:lle kaiken aikaa, ydinperheeltä viedään viimeisetkin.

Tässä maassa rahallisesti ei kannata olla kuin yh.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 09:16 Pehmeäpupu kirjoitti:
Mun tuttavapiirissäni on yh-äitejä jotka eivät ees harkitse töitä tai mitään koko elämänsä ajalle koska valtio maksaa tukia niin paljon kun pysyykin kotona. Mikä minusta on äärettömän väärin. Ja lisää rahaa syydetään yh:lle kaiken aikaa, ydinperheeltä viedään viimeisetkin.

Tässä maassa rahallisesti ei kannata olla kuin yh.
ööö sitten meidän paikkakunnan sossu on kyllä aivan hanurista,!
Mä olin 2 kuukautta sossun asiakas, ennen kuin sain työpaikan hoitovapaan jälkeen. ja juuri tuolloin hoitovapaalla mä erosin exästä.

Sossusta sain rahaa niin että elämiseen olisi jäänyt vuokrien sun muiden maksujen jälkeen 328,20 euroa kuukaudessa, Musta se nyt ei kyllä ole mikään paapomisen arvoinen summa.
Kyllä normi palkkaisesta työstä jää huomattavasti enempi!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 09:20 KASTEMATO kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 09:16 Pehmeäpupu kirjoitti:
Mun tuttavapiirissäni on yh-äitejä jotka eivät ees harkitse töitä tai mitään koko elämänsä ajalle koska valtio maksaa tukia niin paljon kun pysyykin kotona. Mikä minusta on äärettömän väärin. Ja lisää rahaa syydetään yh:lle kaiken aikaa, ydinperheeltä viedään viimeisetkin.

Tässä maassa rahallisesti ei kannata olla kuin yh.
ööö sitten meidän paikkakunnan sossu on kyllä aivan hanurista,!
Mä olin 2 kuukautta sossun asiakas, ennen kuin sain työpaikan hoitovapaan jälkeen. ja juuri tuolloin hoitovapaalla mä erosin exästä.

Sossusta sain rahaa niin että elämiseen olisi jäänyt vuokrien sun muiden maksujen jälkeen 328,20 euroa kuukaudessa, Musta se nyt ei kyllä ole mikään paapomisen arvoinen summa.
Kyllä normi palkkaisesta työstä jää huomattavasti enempi!
ja huom! tästä summasta olisi sitten vielä maksettavana puhelinlaskut ja sähköt, jotka olivat sellaisen 100 euroa kuussa,. sossu kuulemma ei korvaa kuin 25 euroa kuussa sähköä. niin ja ruokaakin olisi pitänyt ostaa...

et ei se kyllä musta mitään herroiksi elämistä ole..
onneksi on työpaikka! :D
 
puheterapeutti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 09:16 Pehmeäpupu kirjoitti:
Mun tuttavapiirissäni on yh-äitejä jotka eivät ees harkitse töitä tai mitään koko elämänsä ajalle koska valtio maksaa tukia niin paljon kun pysyykin kotona. Mikä minusta on äärettömän väärin. Ja lisää rahaa syydetään yh:lle kaiken aikaa, ydinperheeltä viedään viimeisetkin.

Tässä maassa rahallisesti ei kannata olla kuin yh.
Mitä tukia? -muuta kun lapsilisän yh-korotuksen siis
Minä lahdin hoitovapaan jälkeen takaisin virkaani jota 3vuoden kotonaolon jälkeen ehdinkin jo kaivata.Minusta ei kotona olijaksi pitemmän päälle olisi.
Kyllä se on työn teko joka kannattaa,myös rahallisesti
 
yh itekki
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 09:16 Pehmeäpupu kirjoitti:
Mun tuttavapiirissäni on yh-äitejä jotka eivät ees harkitse töitä tai mitään koko elämänsä ajalle koska valtio maksaa tukia niin paljon kun pysyykin kotona. Mikä minusta on äärettömän väärin. Ja lisää rahaa syydetään yh:lle kaiken aikaa, ydinperheeltä viedään viimeisetkin.

Tässä maassa rahallisesti ei kannata olla kuin yh.
osittain totta, kyl voin sanoa et menee aika hyvin nyt ja hieman kehnommin ku oli perheenä eli ukkokin mukana. tää on naurettavaa kyllä, myönnän itsekkin että yhteiskunta tukee perheiden rikkoutumista, koska joillekkin ero ja omat tilit on se joka pelastaa sitten. meillä ei ollut tuo raha se syy eroon, mutta huomaa tosiaan nyt että tulot tosiaan parani hyvin...

itse tosin olen alkanut hakemaan töitä, sillä ei näillä rahoilla sentään esim.lomamatkoja tehdä vaikkakin paljoon riittää niin kuin ylempänä sanoin. mutta haluan antaa lapsilleni ja itsellenikin elämyksiä ja mahdollisuuksia ja itsellekkin erilaista tekemistä ja siksi töihin kohta (toivotaan!!!). olen ollut kotona kohta 2v, mutta syy oli minulla hirveän itsekäs... halusin nimittäin nähdä ensi askeleet, kuulla ensi sanat, opettaa potille, jne... en halunnut jäädä niistä väliin...
 
Juuni
Se on sama asia, kuin blondit ovat tyhmiä, ruotsalaiset homoja, teini-äidit ovat aina yh:eek:ita (ja tätä kautta siis myös köyhiä), mustalaiset varkaita yms yms.

YLEISTÄMISTÄ.
 
Itse olen yhden lapsen yh ja köyhiä me ollaan. Mihinkään mukavaan ei riitä rahaa ja töitä turha hakea peruskoulun päästötodistuksella. Ei kiinnosta opiskella, koska eihän siitä mitään hyödy ja en vaan jaksa kun ei ole mitään lukupäätäkään. Pitää nyt vaan etsiä sitä varakasta miestä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 09:23 puheterapeutti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 09:16 Pehmeäpupu kirjoitti:
Mun tuttavapiirissäni on yh-äitejä jotka eivät ees harkitse töitä tai mitään koko elämänsä ajalle koska valtio maksaa tukia niin paljon kun pysyykin kotona. Mikä minusta on äärettömän väärin. Ja lisää rahaa syydetään yh:lle kaiken aikaa, ydinperheeltä viedään viimeisetkin.

Tässä maassa rahallisesti ei kannata olla kuin yh.
Mitä tukia? -muuta kun lapsilisän yh-korotuksen siis
Minä lahdin hoitovapaan jälkeen takaisin virkaani jota 3vuoden kotonaolon jälkeen ehdinkin jo kaivata.Minusta ei kotona olijaksi pitemmän päälle olisi.
Kyllä se on työn teko joka kannattaa,myös rahallisesti
Esimerkkinä kaverini joka tehnyt 3 lasta, tarkoituksella ettei tarvitse töitä ikinä tehdä kun saa niin suuret tukirahat valtiolta, vuokraan saa asumistukea niin että maksaa suuresta asunnostaan itse vajaa 80e/kk, kolmesta korotetut lapsilisät, elatusmaksut ja täyden hoitolisän , laskeskeli juuri tuossa että hän tienaa lapsilla yksinhuoltajana enemmän mitä saisi koskaan töissä ollessaan ja kun kotihoidontuki loppuu niin sossuhan maksaa kaikki hänen laskunsa ja toimeentulotukena saa vielä hirveät määrät rahaa.

Hänellä on "tulot" noin 500-600e/kk suuremmat kuin esim.meillä vaikka mies on töissä, minä kotiäitinä ja kolme lasta. Kaikki tuet on meiltä poistettu, koska miehen tulot muka ylisuuret (vaikkakin maksaa veroa liki 40% palkastaan, mutta sitähän ei tuissa lasketa).

Ja kaiken kukkuraksi kun tämä kyseinen kaveri ei varsinaisesti ole yh, mies asuu vain eri kämpässä jotta kaveri ei menetä tukirahojaan :headwall:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 09:16 Pehmeäpupu kirjoitti:
Mun tuttavapiirissäni on yh-äitejä jotka eivät ees harkitse töitä tai mitään koko elämänsä ajalle koska valtio maksaa tukia niin paljon kun pysyykin kotona. Mikä minusta on äärettömän väärin. Ja lisää rahaa syydetään yh:lle kaiken aikaa, ydinperheeltä viedään viimeisetkin.

Tässä maassa rahallisesti ei kannata olla kuin yh.
Mistähän näitä suuria tukia saa? Kaveri kun oli työtön, sai Kelan peruspäivärahaa, kahdesta lapsesta minimielarin, ja sossustakin peräti 23 euroa kun siellä kerran kävi :LOL: Näistä valtion pohjattomista yksinhuoltajien tuki kassoista pitäis kyllä tiedottaa vähän paremmin, ettei yh:den tarttis elää vähällä rahalla.
 
ehkä siksi että kaksi tienaa enemmän kuin yksi.
ja oletetaan että nämä hyvin tienaavat yksinhuoltajatuttusi löytäisivät kumppanin, se olisi luultavasti myös hyvätuloinen joten nyt nämä yksinhuoltajat ovat köyhempiä kuin mitä olisivat jos olisivat suhteessa.
tai jos otetaan todella minimeillä elävä yksinhuoltaja ja ajatellaan että hän löytäisi kumppanin niin kyllä he paremmin eläisivät yhdessä kuin tämä yksinhuoltaja yksin.
tottakai köyhiä löytyy sit kuitenkin kaikista meistä oli sitten yksin yhdessä nuori vanha jne
 
Keskimäärin kuitenkin elämä on huomattavasti kalliimpaa yhden rahaa tuovan vanhemman perheelle kuin kahden huoltajan perheille. Yksinhuoltajakorotukset yms. ovat aika pieniä, eivät korvaa sitä, että joku toinen aikuinen toisi myös palkan perheeseen.

Itse tiedän yhden yh:n oikein hyvin. Hänelläkin on ihan kohtuullinen palkka, brutto ehkä 3000 kuussa, eikä hän tosiaankaan juhli. Onni hänellä oli se, että oli ehtinyt hankkia nuorena asunnon ja melkein maksaakin sen, ennen kuin lapsi syntyi. Näin hänellä oli valmiina omaisuutta isomman asunnon yms. ostamiseen, eikä tarvinnut ottaa hirveitä lainoja isompaa asuntoa varten.

Mutta jos yh on nuori ja/tai vailla omaisuutta sekä pienipalkkainen, niin en kyllä kadehdi enkä usko, että elämä on ollenkaan leveää.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 09:34 Pehmeäpupu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 09:23 puheterapeutti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 09:16 Pehmeäpupu kirjoitti:
Mun tuttavapiirissäni on yh-äitejä jotka eivät ees harkitse töitä tai mitään koko elämänsä ajalle koska valtio maksaa tukia niin paljon kun pysyykin kotona. Mikä minusta on äärettömän väärin. Ja lisää rahaa syydetään yh:lle kaiken aikaa, ydinperheeltä viedään viimeisetkin.

Tässä maassa rahallisesti ei kannata olla kuin yh.
Mitä tukia? -muuta kun lapsilisän yh-korotuksen siis
Minä lahdin hoitovapaan jälkeen takaisin virkaani jota 3vuoden kotonaolon jälkeen ehdinkin jo kaivata.Minusta ei kotona olijaksi pitemmän päälle olisi.
Kyllä se on työn teko joka kannattaa,myös rahallisesti
Esimerkkinä kaverini joka tehnyt 3 lasta, tarkoituksella ettei tarvitse töitä ikinä tehdä kun saa niin suuret tukirahat valtiolta, vuokraan saa asumistukea niin että maksaa suuresta asunnostaan itse vajaa 80e/kk, kolmesta korotetut lapsilisät, elatusmaksut ja täyden hoitolisän , laskeskeli juuri tuossa että hän tienaa lapsilla yksinhuoltajana enemmän mitä saisi koskaan töissä ollessaan ja kun kotihoidontuki loppuu niin sossuhan maksaa kaikki hänen laskunsa ja toimeentulotukena saa vielä hirveät määrät rahaa.

Hänellä on "tulot" noin 500-600e/kk suuremmat kuin esim.meillä vaikka mies on töissä, minä kotiäitinä ja kolme lasta. Kaikki tuet on meiltä poistettu, koska miehen tulot muka ylisuuret (vaikkakin maksaa veroa liki 40% palkastaan, mutta sitähän ei tuissa lasketa).

Ja kaiken kukkuraksi kun tämä kyseinen kaveri ei varsinaisesti ole yh, mies asuu vain eri kämpässä jotta kaveri ei menetä tukirahojaan :headwall:

Jos saa vähän viilata, niin eihän tuo kaverisi siis ole yh, vaan he ovat perhe (ydinperhe/uusperhe) jotka kusettavat..

Samanlaisia tapauksia (siis niitä jotka elävät vain etuuksien varassa) löytyy jokaisesta perhemuodosta, ei pelkästään yh:t
Jos teilläkin mies heittäytyisi työttömäksi niin samalla tavalla teitä tuettaisiin valtion taholta.

Jos sossusta hakee rahaa niin siellä kaikki nuo elarit, yh korotukset otetaan huomioon tuloina, joten yhtään sen enempää etuuksia ei yksinhuoltajilla ole kuin muillakaan.


 

Yhteistyössä