miksi ei rautaa alkuraskaudessa?

En tiedä sitä varsinaista syytä, mutta kaikki ei tarttee lisärautaa koko raskausaikana. Eli jos oma hemppa on jo valmiiksi korkea, vauvalle on vaan parempikin, että se vähän laskee (vaikuttaa istukan verenkiertoon). :) Näin mulle sanottiin alkuraskaudessa, kun hemppa oli 153.

Oisko sitten siksi, että alussa ei tuo hemppa ole vielä laskenut, joten ei kantsi sitä lähteä nostamaankaan? :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Eikö? En ole tiennytkään. Multivitan raskaus-vitskuja olen syönyt alusta asti :eek:
Näin juuri! Keskiviikkona lääkäri sanoi että nyt voit turvallisin mielin aloittaa raudan, sitähän ei suositella ekaan 12 viikkoon. (mulla oli 110 hb muutama viikko sitten)
Kotona sitten tajusin et olen syönyt tuota vitamiinia jossa on rautaa...
 
Misty
Alkuperäinen kirjoittaja piipiäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja www:
luulisin että koska alkuraskaudessa verimäärä ja hb nousee muutenkin nopeesti,ettei mee liian korkeelle.
Mutta jos hb on matala? 110...ymmärsin lääkärin puheesta että sikiön kannalta ei suositella?
Joo kyllä mäkin muistelen ettei alkuraskaudessa suositeltu erityisiä rautavalmisteita (monivitamiinivalmisteet ovat eri asia, niissä rautaa kun on aika pieni määrä) - syytä tähän en tiedä. Itse en syönyt lisärautaa koko raskauaikana, silloin tällöin vain multivitaa.

 
Minäkin löysn...:Raskauden aikana rautavalmistetta käytetään tarpeen mukaan 12. raskausviikon jälkeen neuvolan ohjeen mu-kaisesti, tavallisesti 50 - 100 mg/vrk.

Rautalisän käyttö alkuraskaudessa ei lisää sikiön riskiä epämuodostumille, mutta se voi lisätä mahdollista alkuraskauden pahoinvointia.
 
Ei ne tunnu neuvoloissa mitään tietävän. Tai toiset ainakaan. Mietin että aloitanko raudan ominpäin jos ei ala neuvolasta herumaan. Viikkoja sentäs jo ihan tarpeeks ja hb tipahtanut normaaleista arvoistani ja oireet viittais siihen että lisärauta ei olis pahitteeks. Pitääks sitä ensin odottaa että tulee anemia vai mitä hemmettiä |O
 

Yhteistyössä